Wiadomość została wysłana.
Austriacki dramaturg Ödön von Horváth, ze względu na swoje poglądy po przyłączeniu Austrii do III Rzeszy, zmuszony został do emigracji. Zasłynął dramatami poruszającymi ważne zagadnienia społeczne, których akcja dzieje się w realiach ograniczanej przez państwo wolności.
Sztuki Ödöna von Horvátha rzadko były realizowane w Teatrze Telewizji, choć autor należy do klasyków XX-wiecznej dramaturgii. Dobrze o tym wie Agnieszka Glińska, która parokrotnie wystawiała jego utwory w teatrach, choć nigdy „Wiary Nadziei Miłości”. Cieszy nas powrót reżyserki do pracy w Teatrze Telewizji, w którym debiutowała dokładnie 30 lat temu i ma znaczący dorobek. Inscenizacja dramatu von Horvátha pięknie go wzbogaca. W nieco kafkowskim świecie tej sztuki na pewno może się przejrzeć nasza współczesna rzeczywistość – mówi Wojciech Majcherek, zastępca dyrektora Teatru Telewizji.
W spektaklu zobaczymy m. in.: Marię Kanię, Krzysztofa Stroińskiego, Romana Gancarczyka, Dorotę Pomykałę, Michała Pawlika i Barbarę Wypych.
Po przedstawieniu Teatru Telewizji w spotkaniu z cyklu „Postscriptum” wezmą udział: reżyserka Agnieszka Glińska oraz aktorzy Maria Kania i Roman Gancarczyk. Rozmowę poprowadzi Agnieszka Szydłowska.
Spektakle Teatru są dostępne również na platformie: https://vod.tvp.pl/teatr
Ödön von Horváth „Wiara Nadzieja Miłość”
Premiera: TVP1, 4 listopada 2024, godz. 20:30
Przekład: Jacek St. Buras
Reżyseria: Agnieszka Glińska
Zdjęcia: Maciej Edelman
Scenografia: Jagna Janicka
Kostiumy: Katarzyna Lewińska
Muzyka: Jan Duszyński
Montaż: Beata Barciś PSM
Obsada: Maria Kania (Elżbieta), Krzysztof Stroiński (Nadpreparator oraz Księgowy), Michał Pawlik (Policjant Alfred Klostermeyer), Roman Gancarczyk (Preparator), Anna Moskal (Żona Robotnika), Dorota Pomykała (Irena Prantl), Zbigniew Kaleta (Wicepreparator oraz Inwalida), Łukasz Szczepanowski (Policjant-kolega), Maciej Miszczak (Joachim, brawurowy wybawca), Marcin Sztabiński (Baron w żałobie oraz Nadinspektor), Weronika Krystek (Maria), Barbara Wypych (Żona Radcy Sądu Okręgowego).
Spektakl jest pierwszą realizacją tekstu von Horvátha w Teatrze Telewizji. To historia niesłusznie oskarżonej o oszustwo kobiety, która zderza się z machiną wymiaru sprawiedliwości i opinią społeczną, w którym pojedyncza osoba łatwo staje się ofiarą i pozostaje bez wsparcia. Indywidualny dramat głównej bohaterki zostaje zestawiony z bezdusznością instytucji oraz powszechnym brakiem empatii. To dramat tragiczny, boleśnie aktualny, ale nie pozbawiony groteski oraz absurdalnego humoru.
Realizacja telewizyjna utrzymana będzie w teatralnej estetyce, a naturalne przestrzenie potęgują atmosferę zagubienia i bezsilność bohaterki.
Mecenasem Teatru Telewizji jest Orlen S.A.