Dziennikarz w sytuacji kryzysowej
Rola dziennikarzyReporterzy powinni z jednej strony podjąć wszelkie działania, aby jak najszybciej dostarczyć pełnej informacji, z drugiej zaś:
Unikać roli uczestników wydarzeń (tj. koncentrować się na uzyskiwaniu i przekazywaniu informacji, zachować spokój i umiar, nie opowiadać się po żadnej ze stron, nie ferować ocen i wyroków, nie ulegać emocjom i nie przekazywać ich odbiorcom);
Unikać podgrzewania atmosfery, podsycania atmosfery napięcia, wpływania na przebieg wydarzeń przez swoją obecność na miejscu wydarzeń, bądź sposób informowania o nich.
Często w sytuacjach kryzysowych stacje telewizyjne przypominają podobne wydarzenia z przeszłości lub wykorzystują materiały archiwalne, by dostarczyć wyobrażenia o wydarzeniach, z których nie ma jeszcze materiałów zdjęciowych, bądź uzupełnić te materiały. Dobór takich zdjęć - które zawsze powinny być oznaczone jako archiwalne – wymaga wrażliwości, gdyż nadmiar scen śmierci i nieszczęścia może pogłębić grozę sytuacji.
Publicyści powinni w sposób bezstronny analizować przyczyny, przebieg i możliwe konsekwencje wydarzeń, motywacje ich uczestników, odpowiedzialność różnych służb za opanowanie kryzysu, usunięcie jego skutków i przywrócenie spokoju oraz sposób wykonywania ich obowiązków itp. Powinni dopuścić do wyrażenia szerokiego wachlarza poglądów na wszystkie te tematy.
Redaktorzy powinni kierować pracą reporterów i publicystów oraz podejmować decyzje o sposobie i miejscu przekazania informacji, analiz i komentarzy w taki sposób, by w pełni zrealizować zadania mediów w takich sytuacjach, a jednocześnie uniknąć niebezpieczeństwa wykroczenia poza właściwą rolę mediów. Powinni też strzec się populistycznej lub umotywowanej politycznie tendencji do rozpoczynania kampanii przeciwko władzom lub służbom odpowiedzialnym za opanowanie sytuacji kryzysowej.
Wszystkim tym działaniom powinno towarzyszyć przestrzeganie prawa prasowego i innych przepisów prawa oraz etyki dziennikarskiej. » Reklama ukryta
Prezentacja książek, filmów, płyt, kaset, przeglądy prasyDopuszczalne jest wyłącznie omówienie, recenzja prezentowanych nowości bez nadmiernego eksponowania pozycji i podawania informacji o wydawcy lub dystrybutorze. Należy unikać informacji typu: już w księgarniach, od jutra na ekranach kin lub w wypożyczalniach kaset.
Nie jest promocją relacja ze spotkania z autorami lub wykonawcami np. reżyserem filmu, kompozytorem, zespołem muzycznym, którzy dzielą się swoimi opiniami przy powstawaniu omawianej pozycji. Nadto dopuszczalna jest ilustracja muzyczna lub filmowa np. fragment teledysku lub filmu, lecz pozbawiona ujęć wykorzystanych w spotach reklamowych.
Przy omawianiu pozycji filmowej, książkowej, płytowej, etc. z wykorzystaniem opinii czytelnika, widza, słuchacza należy w równym stopniu uwzględnić wypowiedzi pozytywne i krytyczne. » [s:0]