Jednym z ważniejszych narzędzi budowania relacji wewnętrznych i zewnętrznych każdej instytucji jest dobrze opracowana i właściwie wdrażana identyfikacja wizualna. To istotne narzędzie budowania tożsamości, kreowania marki, dotarcia do odbiorców swojej oferty. W przypadku polskich muzeów coraz częściej możemy obserwować umiejętne wykorzystywanie języka graficznego przy projektowaniu wystaw, wydawnictw, stron internetowych oraz strategicznego działania komunikacyjnego.
Muzeum dbające o atrakcyjność i spójność wizerunkową, oddającą charakter instytucji, a przy tym uwzględniającą współczesną estetykę, ma większą szansę na sukces, popularyzowanie zbiorów, dotarcie i utrwalenia swego przekazu w świadomości odbiorców, przebicia się przez coraz bogatszą ofertę wydarzeń kulturalnych i konkurowania z różnymi innymi formami spędzania wolnego czasu. Takie podejście jest jedną z oznak dobrze zarządzanych muzeów, rozumienia społecznej roli muzeum, które – będąc instytucją kultury – powinno również w ten sposób budować swoją publiczność i przyczyniać się do kształtowania jej potrzeb estetycznych.
Przegląd Muzeum Widzialne, który zainaugurowaliśmy w 2013 roku, i do którego zaprosiliśmy wszystkie muzea, bez względu na ich profil działania czy formę organizacyjną, jak i agencje, studia graficzne współpracujące z muzeami, ma za zadanie pokazać, w jakim punkcie się znajdujemy, jak muzea w rzeczywistości wykorzystują język graficzny i współczesne narzędzia komunikacji do budowania swojego wizerunku.
Kategorie konkursowe 4. Przeglądu Muzeum Widzialne: - identyfikacja muzeum;
- identyfikacja wystaw czasowych;
- wydawnictwa książkowe;
- kampanie promocyjno-marketingowe;
- zarządzanie profilami społecznościowymi.
Jury 4. Przeglądu Muzeum Widzialne 2019: Janusz Górski,Katarzyna Lorenz, Mirosław Nizio, Ewa Satalecka, Ewa Solarz.
Na zgłoszenia czekamy do
30 września 2019 roku.
Gala laureatów odbędzie się w październiku br. w Muzeum Miasta Gdyni.