TVP Kultura Środa, 02.01.2019 08:35 DRUCIANE OPRAWKI Film animowany, 13 min, Polska, 2014 Reżyseria: Bartosz Kędzierski Scenariusz: Bartosz Kędzierski Zdjęcia: Krzysztof Opieka Muzyka: Piotr Dziubek Wykonawcy: Krzysztof Grębski, Beata Rakowska, Tobiasz Kędzierski Para staruszków Aniela i Konstanty wiodą spokojne życie we dwoje. Ona oddaje się robótkom ręcznym, on z wielkim zapałem pracuje nad pewnym wynalazkiem. Choć ich codzienność wydaje się nadzwyczaj uporządkowana w ich życiu wyraźnie czegoś brakuje. Zmiana, którą przyniesie niecodzienny wynalazek, pozwoli im na odkrycie zupełnie nowej perspektywy. Lalkowa animacja Bartosza Kędzierskiego to wzruszająca historia o samotności, tęsknocie i ludzkim przywiązaniu. (filmpolski.pl) 08:50 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - MAERTEN VAN HEEMSKERCK Magazyn, 6 min, Polska, 2018 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks Wykonawcy: Grażyna Bastek Tryptyk Ecce Homo to bodaj najsłynniejsze dzieło niderlandzkiego renesansu w Polsce. Jego autor, haarlemski malarz Maerten van Heemskerck (1498 - 1574) spędził w Rzymie cztery lata (1532 - 1536), studiując starożytne ruiny i rzeźby oraz dzieła współczesnych mu artystów, przede wszystkim Michała Anioła i Francesco Salviatiego. Po powrocie konsekwentnie wzbogacał rodzimą twórczość o wątki italianizujące i antyczne. Powstały w 1544 roku tryptyk Ecce Homo jest niezwykle harmonijną syntezą tego nowego stylu: recepcję sztuki włoskiej dokumentuje scena środkowa, zaś realistyczną tradycję niderlandzką podziwiamy w mistrzowskich portretach donatorów na skrzydłach bocznych. Tablica środkowa ilustruje epizod z Ewangelii św. Jana (J 19, 4 - 5): Piłat wyprowadza ubiczowanego Jezusa na ganek pretorium, by przed rozjuszonym tłumem wypowiedzieć słynne słowa "Oto człowiek" (Ecce homo), być może w nadziei, iż gawiedź podejmie decyzję o uwolnieniu - z okazji święta - Chrystusa, a nie Barabasza. 09:00 ARABESKA (ARABESQUE) Film przygodowo - szpiegowski, 101 min, USA 1966 Reżyseria: Stanley Donen Scenariusz: Julian Mitchell, Stanley Price, Pierre Marton Aktorzy: Sophia Loren, Gregory Peck, Alan Badel, Kieron Moore, Carl Duering, John Merivale, Duncan Lamont, George Coulouris Przygodowo - sensacyjny film z wątkiem romantycznym zrealizowany przez Stanleya Donena (rocznik 1924), twórcę niezapomnianych musicali: "Deszczowa piosenka", "Zabawna buzia". W 1998 r. reżyser otrzymał honorowego Oscara za całokształt twórczości. Główne role w "Arabesce" odtwarzają legendy światowego kina: 32 - letnia wówczas uwodzicielska Sophia Loren i zabójczo przystojny pięćdziesięciolatek Gregory Peck. Całości dopełnia muzyka Henry’ego Manciniego znakomicie oddająca i podkreślająca klimat filmu i nastrój kolejnych scen. On jest amerykańskim profesorem, znawcą języków starożytnych, wykładowcą w Oksfordzie, ona - kochanką naftowego magnata. Drogi Davida Pollocka i Jasmin Azir krzyżują się w dość dramatycznych okolicznościach. Wplątani w międzynarodową intrygę polityczną muszą uciekać przed ścigającymi ich uparcie złoczyńcami. Połączy ich nie tylko wspólny interes, ale również głębsze uczucie. W Londynie ma dojść do podpisania kontraktu naftowego między Wielką Brytania a jednym z krajów arabskich. Taki kontrakt zagraża jednak prywatnym interesom magnata naftowego, Beshraaviego, stale rezydującego w Londynie. Tymczasem premier arabskiego kraju, Hassan Jena, który przybywa do Anglii, porywa profesora i zleca mu szpiegowanie Beshraaviego w interesie światowego pokoju. Kiedy David Pollock decyduje się przyjąć zlecenie i zjawia się w londyńskiej rezydencji Beshraaviego, szybko przekonuje się, że został uwięziony przez gospodarza. Gość nie może opuścić posiadłości, dopóki nie rozszyfruje tajemniczej notatki sporządzonej w języku hetyckim. Pollock poznaje tajemniczą piękność, Jasmin, która, jak się okazuje, jest właścicielką wspaniałego domu. Kobieta przekazuje Davidowi po kryjomu wiadomość, że grozi mu śmiertelne niebezpieczeństwo. Kiedy rozszyfruje napis, Beshraavi po prosu zlikwiduje niewygodnego świadka. Podczas ich potajemnej schadzki w jej komnacie, do drzwi kochanki puka Beshraavi. Nie mając innego wyjścia, Pollock przykłada do gardła Jasmin nożyczki i strasząc, że ją zabije, wymyka się wezwanym ochroniarzom nafciarza. Razem z Jasmin David ukrywa się w znajdującym się w pobliżu rezydencji ogrodzie zoologicznym. Rozpoczyna się pościg za uciekinierami. David wpada w ręce Jusufa Kassima, rywala Beshraaviego w interesach, z którym Jasmin także spiskuje. Jusuf, podając Davidowi narkotyki, próbuje wyciągnąć od niego informacje o zaszyfrowanej notatce. Ale Pollockowi znowu udaje się wymknąć z pułapki. Będąc pod wpływem narkotyków, wplątuje się w rozmaite komiczne sytuacje. 11:00 DOM - ODC. 1/25 - CO TY TU ROBISZ, CZŁOWIEKU? Serial obyczajowy, 83 min, Polska 1980 Reżyseria: Jan Łomnicki Scenariusz: Jerzy Janicki i Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Bogusław Lambach Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Tomasz Borkowy, Jolanta Żółkowska, Wacław Kowalski, Tadeusz Janczar, Bożena Dykiel, Anna Ciepielewska, Stanisław Zaczyk, Joanna Szczepkowska, Wirgiliusz Gryń, Jan Englert, Henryk Bista, Hanna Lachman, Jerzy Michotek, Józef Nowak, Barbara Sołtysik, Barbara Rachwalska, Ewa Błaszczyk, Mirosław Konarowski i inni Pierwszy odcinek epickiej opowieści o życiu mieszkańców powojennej Warszawy. Akcja serialu rozpoczyna się w 1945 roku. Jeszcze trwa wojna, ale z terenów wyzwolonych już wyruszają do Warszawy jej przedwojenni mieszkańcy. Podąża tu również 17 - letni Andrzej Talar, do niedawna partyzant, później ochotnik w Wojsku Polskim. Posądzony o dezercję i zdradę, musi w Warszawie szukać schronienia. W drodze poznaje Basię Lawinównę. Odnajduje kamienicę przy ulicy Złotej, gdzie dziewczyna mieszkała przed wojną. Basia czeka na powrót swojego narzeczonego Łukasza, po którym wszelki ślad zaginął. 12:35 CUDZE SZCZĘŚCIE Film obyczajowy, 88 min, Polska/Niemcy 1997 Reżyseria: Mirosław Bork Scenariusz: Mirosław Bork, Hans - Werner Honert Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Marek Kuczyński Aktorzy: Danuta Stenka, Susanne Luning, Maciej Robakiewicz, Oliver Stritzel, Jan Machulski, Piotr Fronczewski, Paweł Krucz, Grzegorz Ruda, Piotr Dejmek, Dorota Kolak, Zofia Merle, Małgorzata Rożniatowska, Ewa Telega - Domalik, Marcin Troński, Halina Winiarska, Grażyna Wolszczak i inni "Historia przedstawiona w"Cudzym szczęściu"jest prawdziwym dramatem dla jego niemieckich i polskich bohaterów. Dopiero na takiej podstawie można podjąć próbę powiedzenia czegoś więcej: jak widzimy świat, co czujemy w sytuacjach ekstremalnych, jak odnosimy się do naszych sąsiadów w godzinie najwyższej próby."Cudze szczęście" to opowieść o prawdziwych miłościach i zranionych sercach - mam nadzieję, że wystarczająco odległa od klisz i stereotypów w ukazywaniu wzajemnych, polsko - niemieckich uprzedzeń. We wszystkim, co robię, staram się uciekać od dydaktyzmu i braku emocji. Kiedy usłyszałem tę historię, choć w żadnym razie nie lekceważyłem jej psychologicznego wymiaru, byłem absolutnie przekonany, że stanowi ona znakomity materiał na fascynujący dramat ludzkich postaw, z silnie zaakcentowanym tłem obyczajowym" - mówił jednym z wywiadów Mirosław Bork ("Daleki dystans", "Konsul"). Akcja filmu toczy się współcześnie. Mieszkający w Gdańsku Anna i Paweł Kowalscy świętują właśnie ósme urodziny swego syna Tomka. Dostawszy w prezencie upragniony rower chłopiec wyrusza do miasta na przejażdżkę i ulega poważnemu wypadkowi. Jego życie jest zagrożone. Pomóc może tylko błyskawiczna transfuzja krwi. Paweł nie waha się ani chwili, chce oddać krew synowi. Niestety, dwukrotne badania mówią jednoznacznie - Tomek nie jest jego dzieckiem. Zaszokowany mężczyzna zaczyna podejrzewać żonę o zdradę. Anna zaklina się, że nie miała żadnych pozamałżeńskich stosunków seksualnych. Chcąc przekonać męża, sama poddaje się badaniom. Ich wynik potwierdza jej najgorsze przypuszczenia. Również ona nie jest matką Tomka. Gdzie więc znajduje się prawdziwe dziecko Kowalskich? Anna rozpoczyna prywatne śledztwo. Odkrywa, że ich syn przebywa prawdopodobnie w Dreźnie, wychowywany przez niemieckie małżeństwo Horsta i Marię Schneiderów. Pod koniec lat osiemdziesiątych przebywali oni w Gdańsku i wówczas urodził się im wcześniak. Dokładnie w tym samym dniu, co Kowalskim. Personel szpitala musiał więc przez pomyłkę zamienić dzieci. Zdobywszy adres Schneiderów, Anna wyrusza do Drezna. Niemcy przyjmują jednak jej rewelacje nieufnie, wręcz wrogo. Maria oskarża męża o romans z Polką. Anna zostaje narażona na szereg nieprzyjemności, z groźbą aresztowania włącznie. Zrezygnowana wraca do kraju. Oboje z Pawłem postanawiają zapomnieć o całym incydencie i żyć jak dawniej. Tymczasem małżeństwo Schneiderów przechodzi kryzys. W celu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości Maria i Horst decydują się na badania. Diagnoza nie pozostawia wątpliwości - mały Oskar nie jest ich synem. Schneiderowie postanawiają odwiedzić Kowalskich i ostatecznie rozwiązać wspólny, jakże delikatny problem. Na wieść o tym Paweł i Anna razem z dzieckiem uciekają do domku dziadków nad jeziorem. Nagroda UNDA na MFF Telewizyjnych w Monte Carlo (1999), nagroda za muzykę dla Marka Kuczyńskiego na FPFF w Gdańsku - Gdyni (1998), nominacja do "Orła" dla Danuty Stenki za najlepszą rolę kobiecą (1998). 14:20 LEGENDY ROCKA - THE CURE (ROCK LEGENDS (S. 5) - THE CURE) Film dokumentalny, 43 min, Wielka Brytania, 2016 Reżyseria: Lyndy Saville Wykonawcy: The Cure Cykl dokumentalny prezentujący najważniejszych artystów muzyki rockowej. Bohaterem tego odcinka jest zespół The Cure. Brytyjska formacja jest niewątpliwą ikoną muzyki alternatywnej. Są autorami wielu kapitalnych płyt i singli, które wspinały się na szczyty najważniejszych list przebojów. The Cure razem ze swoim porywającym liderem Robertem Smithem są odpowiedzialni za stworzenie własnego gatunku muzycznego. Kompozycje ocierające się o klimaty postrockowe i popowe pełne są mrocznych dźwięków i tekstów. Nie bez znaczenia dla tego gatunku pozostaje też image zespołu dopełniający całości obrazu. 15:15 LEGENDA TATR Film obyczajowy, 105 min, Polska 1994 Autor: Kazimierz Przerwa - Tetmajer Scenariusz i reżyseria: Wojciech Solarz Zdjęcia: Zbigniew Wichłacz Muzyka: Wojciech Kilar Występują: Rafał Królikowski, Ryszard Sobolewski, Andrzej Kozak, Joanna Żurawska - Fedorowicz, Agnieszka Brzezińska, Jerzy Trela, Krzysztof Jasiński, Andrzej Buszewicz, Tomasz Schimscheiner, Maciej Luśnia, Jerzy Binczycki, Edward Linde - Lubaszenko i inni Scenariusz "Legendy Tatr" oparty został na dwóch dziełach Kazimierza Przerwy - Tetmajera - "Na skalnym Podhalu" i "Legendzie Tatr". Z bogactwa wątków i motywów reżyser wybrał to, co go najbardziej interesowało, pominął natomiast całą warstwę historyczną obu książek. Ograniczył się do spraw najbardziej uniwersalnych - obyczajów zbójeckich, legend góralskich, mistyki, majestatu gór. Szczególną atmosferę filmu tworzy też muzyka góralska i inspirowane nią kompozycje Wojciecha Kilara. "Legenda Tatr" pozbawiona jest klasycznej fabuły, właściwymi jej bohaterami są natura i kultura Podhala. Rok 1994. Do Zakopanego przyjeżdża mieszkający na nizinach Andrzej. Wynajmuje dorożkę i każe się zawieźć do Doliny Strążyskiej. Pod Giewontem dostrzega światełko. Dorożkarz wyjaśnia mu, że to kowal Fatla podkuwa co 10 lat konia. Andrzej spada ze skały wdrapując się na szczyt, Fatla opiekuje się nim w swoim szałasie. Przybysz chce udać się do Groty Śpiących Rycerzy. Jednak kowal powstrzymuje go mówiąc, że jeszcze na to nie pora, a tymczasem poddaje go próbie. Andrzej musi nanieść wody z potoku, narąbać drzew i nagi wskoczyć do strumienia. Dopiero gdy próba wypada pomyślnie, Fatla zgadza sie uczyć go kłusownictwa i gwary góralskiej. 17:10 SIGNUM Film animowany, 13 min, Polska, 2015 Reżyseria: Witold Giersz Scenariusz: Witold Giersz Zdjęcia: Witold Giersz Muzyka: Krzesimir Dębski W skalnej grocie ożywają obrazy malowane przed tysiącami lat ręką pierwszych artystów. Postaci ludzkie i zwierzęce łączą się w ruchu z wielką ekspresją. Odczytany na nowo motyw ucieczki i pogoni za ofiarą wprawia w ruch zastygłe w milczeniu malowidła. Niezwykle dynamiczne i autotematyczne w wymowie "Signum" jest świadectwem pierwotnej ludzkiej potrzeby wyrażania się poprzez obrazy. (filmpolski.pl) 17:25 BALETOWNIK ODC. 8 Magazyn, 3 min, Polska, 2018 Reżyseria: Claudia Carlos Wykonawcy: Eliza Trausol - Walaszczyk Odcinek 8: W tym odcinku Baletownika o kroku saut de basque opowie Zofia Rudnicka, solistka Teatru Wielkiego w Warszawie, choreograf. 17:40 CZŁOWIEK Z KAMERĄ (CZELOWIEK S KINOAPPARATOM / MAN WITH A MOVIE CAMERA) Film dokumentalny, 65 min, ZSRR, 1929 Reżyseria: Dziga Wiertow Scenariusz: Dziga Wiertow Muzyka: Michael Nyman Obraz jest filmowym portretem Moskwy - portretem metropolii nowoczesnej i zmechanizowanej - pełnej zgrzytów, pisków i energii. Wiertow przedstawia struktury miasta, jego zwyczaje i mechanizmy. Umiejscawia człowieka w dżungli mechanizmów, powtarzalnych czynności, w arteriach życia miejskiego jako zaledwie mały trybik tej machiny... Ten filmowy portret jednego dnia miasta jest równocześnie eksperymentalnym manifestem-wizją. Kontrowersyjny już w czasach, gdy został nakręcony, film ten ciągle pulsuje niepokorną energią i innowacją geniuszu Wiertowa. 19:25 DEZERTERZY - STANISŁAW SOYKA Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2018 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Wykonawcy: Łukasz Orbitowski (prowadzący) Gościem Łukasza Orbitowskiego jest Stanisław Soyka, aranżer, kompozytor, muzyk grający na fortepianie, skrzypcach, gitarze oraz wokalista. Autor muzyki teatralnej i jazzowej. Jeden z najbardziej wyrazistych i charakterystycznych polskich artystów. Śpiewać zaczął, kiedy miał 7 lat, udzielając się wraz z ojcem w chórze katedralnym w rodzinnych Gliwicach. Jako artysta na dużej scenie debiutował w 1979 roku recitalem gospelu i muzyki bluesowej, by potem przez lata zajmować się jazzem. W swojej twórczości równie chętnie sięga po poezję, jak i przeróbki znanych utworów. Łukasz Orbitowski rozmawiać będzie ze Stanisławem Soyką m. in. o muzycznych korzeniach, jazzie, powstawaniu muzyki, mistrzach oraz o tym, dlaczego lubi obserwować rzeczywistość z perspektywy ławeczki. 20:20 NA WSCHÓD OD HOLLYWOOD - SAMBA (SAMBA) Komediodramat, 113 min, Francja, 2014 Reżyseria: Olivier Nakache, Eric Toledano Scenariusz: Olivier Nakache, Eric Toledano Aktorzy: Omar Sy, Charlotte Gainsbourg, Tahar Rahim, Izia Higelin "Sambę" nakręcił duet Eric Toledano i Olivier Nakache, który trzy lata wcześniej podbił filmowy świat komediodramatem "Nietykalni", okrzykniętym przez krytykę arcydziełem. Głównego bohatera zagrał wówczas czarnoskóry Omar Sy, który za znakomitą rolę chłopaka z kryminalną przeszłością, opiekującego się niepełnosprawnym milionerem, otrzymał prestiżową francuską nagrodę Cezara, w kategorii najlepszy aktor. Omar Sy odtwarza głównego bohatera również w "Sambie". Tym razem wcielił się w tytułowego nielegalnego imigranta z Senegalu, który zyskuje sympatię i pomoc francuskiej wolontariuszki, próbującej za wszelką cenę uchronić go przed deportacją. Choć pochodzą z różnych światów połączy ich wyjątkowa przyjaźń, którą jednak każda ze stron postrzega zupełnie inaczej. Samba przyjechał do Francji przed 10 laty. Chcąc się utrzymać, musiał podejmować różne dorywcze roboty. Teraz zmywa naczynia w restauracyjnej kuchni i cały czas marzy o uregulowaniu swojego statusu. Jest sumienny i pracowity, nie wchodzi w konflikt z prawem. Ma duże szanse na zdobycie pozwolenia na stały pobyt i pracę. Sen o stabilizacji pryska, gdy wskutek fatalnego zbiegu okoliczności zostaje zatrzymany i trafia do aresztu na paryskim lotnisku, skąd czeka go deportacja. Jedną z wolontariuszek odwiedzających Sambę w ośrodku jest Alice, która po latach pracy na kierowniczych stanowiskach w korporacji, czuła się wypalona. Przeszła załamanie nerwowe i teraz znajduje swój prawdziwy cel w życiu, pomagając innym. Zaprzyjaźnia się z Sambą i wspiera go z całych sił, mimo ostrzeżeń innej wolontariuszki, doświadczonej Manu, która radzi jej, by nie angażowała się w sprawy podopiecznych. Alice nie chce jednak słuchać, podąża za głosem serca. Uznaje, że jedynym wyjściem z trudnej sytuacji jest ślub z Sambą. 22:25 ZIEMIA, PLANETA LUDZI - HISTORIA ZLATANA (DEN UNGE ZLATAN / BECOMING ZLATAN) Film dokumentalny, 95 min, Włochy/Holandia/Szwecja, 2015 Reżyseria: Fredrik Gertten, Magnus Gertten Scenariusz: Antonio Piazza, Fabio Grassadonia Muzyka: Florencia Di Concilio, Marc Lizier Zlatan Ibrahimović, enfant terrible współczesnego futbolu, piłkarz tyleż genialny co krnąbrny. Człowiek, który był mistrzem w czterech różnych krajach: Holandii, Włoszech (z trzema różnymi klubami!), Hiszpanii i Francji. Geniusz pełen paradoksów zapisujący się w pamięci kibiców zagraniami z pogranicza cyrkowych gimnastycznych sztuczek (w młodości trenował taekwondo), z drugiej strony oskarżany o to, że pełnię swoich możliwości pokazuje tylko w meczach ze słabszymi rywalami. Ponoć dlatego nigdy nie sięgnął po Puchar Europy, grając z Barceloną był go bardzo blisko. Wychowany na imigranckich, biednych i niebezpiecznych przedmieściach Malmö, nie miał w życiu łatwo. Wyjątkowo uzdolniony, dość szybko zdał sobie sprawę, że piłka jest dla niego jedyną szansą na zaistnienie. Od początku na przeszkodzie stawał jego trudny charakter - zawieszenia za uderzenie obrońcy łokciem, prowokowanie kibiców, satysfakcja z upokorzenia przeciwnika większa niż z wygranej, konflikty z kolegami z drużyny, od których czuł się lepszy. Do tego niszcząca ambicja - mecz bez zdobytego gola doprowadzał go (i doprowadza dalej, wszak jego kariera wciąż trwa) do białej gorączki. Film to fascynująca opowieść o tym, co zwykle pozostaje ukryte przed oczami fanów - treningi, mecze kontrolne, szatnie, podróże na mecze i zgrupowania. Zdjęcia kręcono przez wiele lat materiał obejmuje rozległy okres od bramek zdobytych dla Malmö w 1999 roku, przez pełną zakrętów karierę w Ajaksie, po dwukrotne mistrzostwo Włoch w barwach Juventusu w latach 2005 i 2006. Ten filmowy portret Zlatana leży na przeciwnym biegunie niż pokazywany w polskich kinach narcystyczny, ocierający się wręcz o śmieszność, film o Cristiano Ronaldo. Potret Ibrahimovicia nie jest PR - owską kreacją, to człowiek z krwi i kości, mierzący się ze swoimi demonami, nieśmiały wobec dziennikarzy i zaskakująco samotny. Jedyne ukojenie daje mu boisko, tylko tam naprawdę jest sobą. Poza nim nie za bardzo potrafi się odnaleźć. Jego przyjaciel, właściciel kawiarni, w której bywał, wspominał, że gdy dopadała go tęsknota za Malmö, jeździł stołować się w Ikei. Z wypowiedzi legend piłki, m.in. Ronalda Koemana, Fabio Capello, Marco van Bastena, Jarego Litmanena, Leo Beenhakkera i fragmentów meczów wyłania się człowiek, który dla sukcesu byłby w stanie zabić. Zresztą, koledze z Ajaksu, którego oskarżył o zbyt małe zaangażowanie, groził publicznie obcięciem głowy. (docsag.pl) 00:15 HOLLYWOOD IN VIENNA: JAMES HORNER (HOLLYWOOD IN VIENNA - A TRIBUTE TO JAMES HORNER) Koncert, 87 min, Austria, 2013 Reżyseria: Heidelinde Haschek Wykonawcy: David Newman, Orf Radio Symphony Orchestra Vienna . "Hollywood in Vienna" to cykl koncertów organizowanych w Wiedniu, podczas których wybitne orkiestry symfoniczne wykonują muzykę filmową największych amerykańskich gwiazd tego gatunku. Tym razem Wiedeńska Orkiestra Radiowa pod batutą Davida Newmana wzięła na warsztat twórczość Jamesa Hornera, autora muzyki do ponad 100 filmów, wśród których znalazły się "Titanic", "Apollo 13", "Star Trek", "Avatar", "A Beautiful Mind", "Braveheart". 01:55 LEKKIE OBYCZAJE - BOSKA FLORENCE (FLORENCE FOSTER JENKINS) Film biograficzny, 105 min, Wielka Brytania/USA 2016 Reżyseria: Stephen Frears Scenariusz: Nicholas Martin Aktorzy: Meryl Streep, Hugh Grant, Simon Helberg, Rebecca Ferguson, Nina Arianda, Stanley Townsend, Allan Corduner, Christian McKay Świetna kreacja aktorska Meryl Streep, za tę rolę otrzymała w 2017 r. nominacje do Oscara i Złotego Globu. Wcieliła się w boską Florence, sopranistkę o fatalnym głosie, absolutnym braku poczucia rytmu i wielkich aspiracjach. Jej bohaterka uchodziła za najgorszą śpiewaczkę świata, ale zdobyła nieprawdopodobną popularność, a na jej występach sale koncertowe były zawsze wypełnione po brzegi. Florence od dziecka marzyła o karierze śpiewaczki operowej, jej największą pasją była muzyka, właściwie żyła tylko dla niej. Chciała podjąć studia na tym kierunku, ale zamożny ojciec, który był bankierem, odmówił córce opłacenia nauki. Do swoich marzeń Florence mogła powrócić dopiero kilkanaście lat później, po jego śmierci. Teraz jako dziedziczka ojcowskiej fortuny nareszcie zaczyna realizować swoje młodzieńcze plany. W jej dążeniach wspiera ją narzeczony, aktor estradowy St. Clair Bayfield. Nie oponuje, gdy Florence pobiera lekcje śpiewu u Johna Tottena i angażuje pianistę McMoona do akompaniowania, choć na czele z nim wszyscy wiedzą, że nie ma ona za grosz talentu. Tymczasem Florence brnie w swoim postanowieniu, nie zraża się docinkami i salwami śmiechu dochodzącymi z widowni podczas jej występów. Chciała podbić swoim śpiewem świat i teraz w pewnym sensie osiąga cel. Występuje na Broadwayu, nagrywa płyty, daje liczne koncerty. Pewnego dnia zapragnie również wystąpić w słynnej nowojorskiej sali koncertowej Carnegie Hall, co wywołuje prawdziwą panikę wśród jej najbliższych. 04:20 KINO NOCNE - PROBLEMAT PROFESORA CZELAWY Horror, 58 min, Polska 1985 Scenariusz na podstawie opowiadania Stefana Grabińskiego Reżyseria: Zygmunt Lech Zdjęcia: Jacek Mierosławski Muzyka: Mirosław Gąsieniec Występują: Dorota Kamińska, Eugeniusz Kujawski, Jan Szurmiej, Mieczysław Janowski, Tomasz Lulek, Halina Piechowska, Jan Prochyra, Halina Romanowska i inni Telewizyjny film z cyklu "Opowieści niesamowite", adaptacja opowiadania "Problemat Czelawy" Stefana Grabińskiego, międzywojennego pisarza uznawanego za pioniera polskiej literatury fantastycznej. Wanda Czelawowa, młoda i piękna żona sławnego profesora psychiatrii, Stanisława Czelawy, od dłuższego czasu przeżywa koszmar: co noc jest napastowana przez brutalnego, brudnego, cuchnącego wódką typa bliźniaczo podobnego do jej męża, który śpi obok w małżeńskim łożu. Nie mogąc dłużej tego znosić, zdesperowana kobieta zwraca się o pomoc do innego specjalisty w dziedzinie psychiatrii, doktora Stockiego, o którym słyszała, że lecząc hipnozą zdołał pomóc bardzo wielu osobom. Nie do końca dowierzając przerażonej damie, Stocki poddaje ją seansowi hipnozy. Dowiaduje się, że Wanda bardzo kocha swego męża, który jest dla niej dobry i troskliwy. Nigdy jej nie zdradził. Wykazuje zresztą bardzo umiarkowany temperament seksualny, a noce przesypia wyjątkowo twardym i długim snem: od ósmej wieczór do ósmej rano. Obserwując dom Czelawów, doktor przekonuje się, że ich dom faktycznie opuszcza w środku nocy podejrzany typ i udaje się do jednej z najpodlejszych dzielnic miasta. Tam, jako Stachur, prowadzi hulaszcze życie bandziora i sutenera. Stocki odkrywa również, że sam profesor jest w tym czasie pogrążony w zbliżonym do śmierci stanie letargu. Potajemne oględziny w jego gabinecie, do którego klucz Czelawa trzyma przy sobie nawet w nocy, wykazują, że oprócz profesora bywa tam, a nawet mieszka, jeszcze druga osoba. Podejrzenia doktora zaczynają układać się w logiczną, ale i przerażającą całość.