TVP Kultura Poniedziałek, 07.01.2019 08:15 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - PIOTR MULDNER - NIECKOWSKI Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadzący) Nowe czasopismo Kwartalnik kulturalny "Napis. Liryka, Epika, Dramat" wypełnia istotną lukę na rynku wydawniczym. Jaką? - O tym z prof. dr hab. Piotre, Mueldnerem - Nieckowskim z UKSW, przewodniczącym Rady Programowej, rozmawia Katarzyna Sanocka. 08:35 MĄŻ POD ŁÓŻKIEM Film komediowy, 26 min, Polska, 1967 Autor: Fiodor Dostojewski, Stanisław Różewicz, Tadeusz Różewicz Reżyseria: Stanisław Różewicz Zdjęcia: Franciszek Kądziołka Aktorzy: Bronisław Pawlik, Irena Szczurowska, Roman Wilhelmi, Marian Jastrzębski Nowela filmowa według opowiadania Fiodora Dostojewskiego. Zazdrosny mąż śledzący swą żonę myli mieszkania i aby nie zostać przyłapanym przez męża gospodyni, chowa się pod łóżko, gdzie znajduje już pewnego mężczyznę. 09:10 BRZEZINA Dramat, 91 min, Polska, 1970 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Wajda Zdjęcia: Zygmunt Samosiuk Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Olgierd Łukaszewicz, Daniel Olbrychski, Marek Perepeczko, Danuta Wodyńska, Elżbieta Żołek, Mieczysław Stoor, Jan Domański, "Andrzej Wajda po raz pierwszy (i nie ostatni) dokonał niemożliwego. Zrobił film nasycony treściami filozoficznymi, a jednocześnie pełen nieposkromionej zmysłowej urody. A najdziwniejsze, że uroda ta bierze się ze śmiałej transpozycji malarstwa Jacka Malczewskiego" - pisał o "Brzezinie" jeden z krytyków. Związki filmu z twórczością autora słynnego obrazu obrazu Melancholia podkreślano zresztą wielokrotnie. Trudno się dziwić. Wajda z rozmysłem stylizował niektóre sceny na płótna Malczewskiego. Wszechstronność plastycznej wrażliwości reżysera sprawiła, że w "Brzezinie" dostrzec można też wpływy innych mistrzów pędzla, choćby Gierymskiego i Wyspiańskiego. W umiejętnym nasyceniu filmu malarskimi aluzjami miał też swój udział operator Zygmunt Samosiuk, który potrafił tak wkomponować żywe obrazy w tkankę fabuły, że nie zaburzają one płynności narracji. Scenariusz "Brzeziny" powstał na kanwie noweli Jarosława Iwaszkiewicza pod tym samym tytułem. Leśniczówkę, położoną analogicznie jak w literackim pierwowzorze, znaleziono w Puszczy Kampinoskiej. Tu i ówdzie reżyser pozwolił sobie na zmiany wobec tekstu Iwaszkiewicza. Odmłodził bohaterów, dodał Bolesławowi wojskową przeszłość, śmielej potraktował sceny erotyczne, dopisał też kilka nowych dialogów. Pomimo to udało mu się zachować ducha i filozoficzną głębię noweli. "Brzezina" na ekranie pozostała przede wszystkim kameralną, intymną, poruszającą historią o miłości, śmierci i samotności. Ciekawostką może być fakt, że utwór Wajdy jest pierwszym filmem wyprodukowanym przez polską telewizję, który wyświetlano także w kinach. Choć nie podejmuje, typowych dla twórcy "Kanału", wielkich narodowych tematów, został doceniony przez krytykę zarówno w kraju, jak i za granicą (niektórzy widzieli w nim nawet arcydzieło). Zdobył też kilka prestiżowych wyróżnień, w tym: Złoty Medal - dla najlepszego filmu oraz nagrodę za najlepszą rolę męską dla Daniela Olbrychskiego na MFF w Moskwie w 1971 r. , nagrodę na Międzynarodowych Targach Filmu Dokumentalnego i Telewizyjnego MIFED w Mediolanie za najwybitniejszy fabularny obraz roku zrealizowany na taśmie barwnej dla TV (1970) oraz Złote Grono dla filmu i nagrodę dla Daniela Olbrychskiego na LLF w Łagowie (1971). Akcja "Brzeziny" toczy się w latach dwudziestych. W zagubionym w puszczy domku mieszka leśnik Bolesław. Śmierć żony całkowicie odmieniła jego życie. Jedynie obecność córeczki Oli i gosposi Maliny sprawia, że nie został kompletnym odludkiem. Pewnego dnia Bolesława odwiedza brat Stanisław. Przyjechał prosto z Davos. Jest ciężko chory na gruźlicę. Wie, że niebawem umrze. Pragnie jednak do końca cieszyć się pełnią życia. Jego rozpaczliwa fascynacja urodą świata i sztucznie hałaśliwy sposób bycia coraz bardziej drażnią Bolesława, ale i budzą go z duchowego odrętwienia. Rozpoczyna się podświadoma, uczuciowa rywalizacja obu braci. Dla jednego z nich skończy się ona śmiercią, drugiego zaś przywróci życiu. 11:00 DOM - ODC. 4/25 - A JESZCZE WCZORAJ BYŁO WESELE Serial obyczajowy, 86 min, Polska 1980 Reżyseria: Jan Łomnicki Scenariusz: Jerzy Janicki, Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Bogusław Lambach Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Tomasz Borkowy, Jolanta Żółkowska, Wacław Kowalski, Tadeusz Janczar, Bożena Dykiel, Anna Ciepielewska, Stanisław Zaczyk, Joanna Szczepkowska, Wirgiliusz Gryń, Jan Englert, Henryk Bista, Hanna Lachman, Jerzy Michotek, Józef Nowak, Barbara Sołtysik, Barbara Rachwalska, Ewa Błaszczyk, Mirosław Konarowski i inni Basia Talarówna nadal jest w depresji. Andrzej czuje się winny. Jego dawny dowódca odnajduje go i odwiedza w Warszawie. Stwarza to nowe i groźne kłopoty. W rodzinie Bawolików następuje pojednanie. Inwalida wojenny Tolek walczy ze swą ułomnością pod wpływem sympatii do Lidki. Pomaga mu w tym syn starosty, który właśnie wrócił do domu i zamieszkał w swoim mieszkaniu zajętym przez Jasińskich. Tolek osiąga pełny sukces, odrzuca kule. Lidka rodzi syna, Tolek daje mu swoje nazwisko, żeniąc się z dziewczyną. Radość jednak nie trwa długo. Na drugi dzień po ślubie mężczyzna ginie przy rozbiórce kamienicy. Doktor Kazanowicz pragnie sam rozliczyć się ze światem i wymierzyć winnym sprawiedliwość. 12:40 AWATAR, CZYLI ZAMIANA DUSZ Film fantastyczny, 60 min, Polska 1964 Autor: Theophile Gautier Scenariusz i reżyseria: Janusz Majewski Zdjęcia: Kurt Weber Muzyka: Lucjan Kaszycki Aktorzy: Wanda Koczeska, Jan Machulski, Henryk Boukołowski, Gustaw Holoubek, Kazimierz Rudzki, Krzysztof Litwin, Lucjan Zitrig, Ryszard Kotys, Stefania Kołodziejczyk, Bronisław Broński i inni Znakomita adaptacja opowiadania Teofila Gautiera (1811 - 72), wybitnego pisarza francuskiego, autora m.in. cenionych poezji ("Emalie i kamee") oraz powieści "Panna de Maupin" i "Kapitan Fracasse". "Awatar, czyli zamianę dusz" zrealizował Janusz Majewski w ramach popularnego w latach sześćdziesiątych telewizyjnego cyklu "Opowieści niesamowite". Jest to zresztą bodaj najwyżej oceniony przez krytykę odcinek serii. Świetnie skonstruowany scenariusz, przekonująca stylizacja na XIX wiek, wyborne aktorstwo (Holoubek, Boukołowski, Machulski, Koczeska) oraz humor, który wytrzymał próbę czasu, to główne atuty tego filmu. Walory "Awataru..." doceniono również za granicą. Film Majewskiego otrzymał nagrodę FIPRESCI na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Telewizyjnych w Monte Carlo (1966) oraz Złoty Asteroid na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Fantastycznych w Trieście (1967). XIX wiek, Paryż. W pałacu Faubourg Saint Honore mieszka szczerze kochające się hrabiowskie małżeństwo Magdaleny Natalii i Olgierda Łabińskich. Codziennie, niczym tajemne miłosne zaklęcie, cytują sobie werset z Mickiewicza: "Zawsze i wszędzie będę ja przy tobie..." Hrabina wspomina swój pobyt we Florencji i upartego adoratora, niejakiego Oktawiusza de Saville, którego wszakże pozbawiła wszelkich złudzeń. Młodzieniec nie potrafi jednak zapomnieć hrabiny i trawiony niespełnioną namiętnością coraz mocniej zapada na zdrowiu. Po powrocie do Paryża wzywa słynnego doktora Cherbonneau, zwanego "braminem" z racji znajomości arkanów tajemnej wiedzy indyjskiej. Medyk, cieszący się dwuznaczną sławą szarlatana, proponuje znękanemu młodzieńcowi "awatar", czyli zamianę dusz. Wkrótce dusza zadurzonego Oktawiusza przyobleka się w ciało hrabiego Łabińskieggo i odwrotnie. Mimo to kłopoty zakochanego młodzieńca wcale się nie kończą. Hrabina, zorientowawszy się, że jej "mąż" nie pamięta mickiewiczowskich wersetów, zamyka przed nim drzwi do sypialni. Decyzję swą uzasadnia miłością do ojczyzny: "Jestem zbyt wielką patriotką, żeby przyjmować kosmopolitycznych profanów..." Na domiar złego dusza hrabiego zdecydowanie nie może pogodzić się ze swą nową cielesną powłoką. 13:50 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - CECCO DEL CARAVAGGIO Magazyn, 7 min, Polska, 2018 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks Wykonawcy: Grażyna Bastek Cecco del Caravaggio był wiernym naśladowcą Michelangela Merisi da Caravaggio (1571 - 1610), jeśli nie jego współpracownikiem. Giulio Mancini (1559 - 1630), słynny kolekcjoner i krytyk sztuki, uwzględnił go w swoim dziele "Considerazoni sullam pittura": Francesco detto Cecco del Caravaggio figurował tam razem z Bartolomeo Manfredim, Jusepe de Riberą, Spadrinem i Carlo Saracenim, jako jeden z najważniejszych przedstawicieli szkoły Caravaggia. Choć niewiele szczegółów biografii Cecco jest znanych, identyfikuje się go z artystą zwanym Francesco Buoneri (1590 - 1625), współautorem dekoracji w kaplicy Guicciardini we florenckim kościele Świętej Felicyty. Cecco gorliwie naśladował styl Caravaggia, ale również zasłynął z niekonwencjonalnych rozwiązań dla tematów typowo caravaggionistycznych. Tak, jak w przypadku warszawskiego obrazu ze św. Sebastianem. Historia życia tego męczennika jest znana między innymi ze Złotej Legendy: Sebastian, który był ważnym rzymskim dowódcą, a także wiernym wyznawcą Chrystusa, został skazany na śmierć za wyznawanie swej wiary. Według legendy prześladowcy przebili go tyloma strzałami, ze zaczął przypominać jeżozwierza. Przed śmiercią uchroniła go troskliwa opieka św. Ireny, która opatrzyła jego rany, po czym Sebastian powrócił do pałacu cesarza, by napomnieć go o okrutności jego czynów względem chrześcijan. 14:05 BO OSZALAŁEM DLA NIEJ Komedia, 98 min, Polska 1980 Reżyseria: Sylwester Chęciński Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Piotr Figiel Aktorzy: Zdzisław Wardejn, Gabriela Kownacka, Ignacy Gogolewski, Witold Pyrkosz, Wiesław Drzewicz, Małgorzata Zajączkowska, Alicja Jachiewicz, Witold Skaruch i inni Adaptacja opowiadania Jerzego Stefana Stawińskiego pod tym samym tytułem. Główna postać filmu to Roman Kolatowski - skromny, prowincjonalny buchalter o aktorskich skłonnościach, marzący o stolicy, Teatrze Wielkim i pracy z Hanuszkiewiczem. Podczas występu w amatorskim teatrze zwraca na niego uwagę szef zaopatrzenia zakładów odzieżowych. Jego zdaniem uzdolnienia aktorskie Kolatowskiego znakomicie się przydadzą do pracy zaopatrzeniowca. I rzeczywiście. Pan Roman jest znakomity. Wyczuwając nastroje dostawców, raz zjednuje ich uśmiechem, raz jest bliski płaczu. Swój kunszt wspiera ofiarowywanymi "po kosztach własnych" najmodniejszymi garniturami. W efekcie do zakładów zaczyna płynąć strumień podszewek, guzików i innych niezbędnych artykułów. Niepostrzeżenie świat przemienia się w oczach Kolatowskiego w wielką teatralną scenę. W domu przykładny mąż i ojciec, w pracy szybko z zahukanego urzędnika przedzierzga się w ustosunkowanego fachmana, bywalca stołecznych restauracji i hoteli. Od tego już tylko krok do wykorzystania aktorskich umiejętności do podbojów miłosnych. Po pierwszych sukcesach Kolatowski wpada w pułapkę. Poderwawszy atrakcyjną blondynkę, zakochuje się w niej bez pamięci. Osadzony we współczesnych realiach film Chęcińskiego balansuje na granicy między satyryczną komedią a dramatem psychologicznym. Kpiąc z wynaturzeń i absurdów rzeczywistości, jest również poruszającą opowieścią o tęsknocie za czymś wielkim, szlachetnym i prawdziwym. 16:00 ŚLADAMI WIELKICH KOMPOZYTORÓW - ŚLADAMI VERDIEGO (VERDI) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2012 Reżyseria: Alain Dualt Cykl dokumentalny przedstawiający sylwetki sławnych kompozytorów. Ten odcinek poświęcony jest Giuseppe Verdiemu. Jego historię poznajemy, podróżując przez całe Włochy, od mediolańskiej La Scali aż do weneckiego La Fenice. Twórczość włoskiego kompozytora nie zawsze spotykała się za jego życia z aprobatą, ale dzisiaj nikt nie ma wątpliwości co do kunsztu i wpływu jego działalności na kształt współczesnej muzyki. 17:05 ZALICZENIE Dramat, 28 min, Polska, 1968 Reżyseria: Krzysztof Zanussi Scenariusz: Edward Żebrowski, Krzysztof Zanussi Zdjęcia: Tadeusz Wieżan Muzyka: Jerzy Maksymiuk Aktorzy: Daniel Olbrychski, Aleksander Bardini, Jadwiga Colonna-Walewska Telewizyjny film Krzysztofa Zanussiego, zrealizowany w dwa lata po dyplomie, po "Śmierci prowincjusza" i "Twarzą w twarz", nie zdobył takiego rozgłosu, jak późniejsza "Struktura kryształu" (1969; nagroda w Mar del Plata) czy "Życie rodzinne" (1971; nagrody w Chicago, Valladolid, Colombo). Scenariusz półgodzinnej noweli filmowej napisali wspólnie Krzysztof Zanussi i Edward Żebrowski (podobnie jak innych krótkich filmów z tego okresu - "Twarzą w twarz", "Góry o zmierzchu", "Za ścianą"). Dla początkujących reżyserów film telewizyjny był wówczas "przepustką" do debiutu fabularnego. Zgodnie z obowiązującymi ówcześnie kanonami tzw. specyfiki telewizyjnej, miał to być film kameralny, o zwartej akcji i czytelnym przesłaniu. "Zaliczenie" jest więc relacją ze spotkania dwóch postaci dramatu. Student Politechniki, traktujący dość lekko życie i studia, zjawia się w willi profesora, prosząc o przepytanie poza sesją. Przedstawia list polecający od przyjaciółki "z pensji" żony profesora. Nalega, błaga o litość. Wykładowca godzi się pod presją. W trakcie egzaminu udowadnia chłopakowi oszustwo. Jednak gra emocji i racji toczy się dalej. Dla studenta staje się ona poglądową lekcją stosunku do życia. 17:45 JEZIORO BODEŃSKIE Dramat, 82 min, Polska 1985 Scenariusz według prozy Stanisława Dygata i reżyseria: Janusz Zaorski Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Jerzy Satanowski Aktorzy: Krzysztof Pieczyński, Małgorzata Pieczyńska, Joanna Szczepkowska, Maria Pakulnis, Gustaw Holoubek, Andrzej Szczepkowski, Henryk Borowski, Krzysztof Zaleski, Wojciech Wysocki, Krzysztof Kowalewski Jeszcze zanim wszedł na ekrany w Polsce, film Janusza Zaorskiego otrzymał Grand Prix - Złotego Lamparta na MFF w Locarno. Na festiwalu w Gdańsku Krzysztof Pieczyński zdobył nagrodę za główną rolę, a Maria Pakulnis - za drugoplanową. Scenariusz "Jeziora Bodeńskiego" powstał na kanwie dwóch utworów Stanisława Dygata: debiutanckiej powieści pod tym samym tytułem napisanej w latach 1942 - 1943, a wydanej w 1946 r. oraz opowiadania "Karnawał". Dzieło Janusza Zaorskiego stanowi udaną próbę zmierzenia się ze specyficznym, nostalgiczno - poetyckim klimatem Dygatowskiej prozy. Zachowując wierność duchowi jego autobiograficznej powieści, reżyser tworzy przede wszystkim portret psychologiczny młodego polskiego inteligenta, przeżywającego wojnę jako ogromny wstrząs duchowy, który zachwiał jego dotychczasowym sposobem myślenia. Filmem tym Zaorski włącza się także w dyskurs na temat naszych narodowych wad i zalet, specyficznego rozumienia polskości, stereotypów zachowania Polaka wobec cudzoziemców. "Jezioro Bodeńskie" nie obfituje w zaskakujące wydarzenia, a budowanie swoistej dramaturgii polega tu przede wszystkim na dokładnym rejestrowaniu gestów i reakcji bohaterów. Akcja filmu rozgrywa się w 1940 r. w Konstancji nad Jeziorem Bodeńskim, niedaleko granicy ze Szwajcarią, gdzie Niemcy założyli obóz dla internowanych. Przebywają w nim głównie Anglicy i Francuzi. Trafia tam także młody Polak legitymujący się francuskim paszportem. Obserwując swych współtowarzyszy niedoli, dokonuje rozrachunku z własnym życiem, polskimi korzeniami i tradycją. Chłopak nie chce oderwać się od swojej polskości, ale jednocześnie stara się nie roztkliwiać nad sobą i swoim pochodzeniem. Jego marzeniem jest dokonanie patriotycznego czynu, ale nie jest w stanie przekroczyć niedostępnej granicy między myślą o czynie a jego spełnieniem. W obozie poznaje piękną Francuzkę Suzanne oraz wesołą blondynkę z Warszawy, Jankę Birmin. Znajomość z Suzanne nabiera cech głębokiej przyjaźni. Rozmyślania o niej zapełniają wiele stron pamiętnika, jaki chłopak prowadzi od początku pobytu w Konstancji. 19:15 RZECZ POLSKA - KLOCKI ZOFII STRYJEŃSKIEJ Film dokumentalny, 12 min, Polska, 2018 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Muzyka: Bartosz Kruczyński Wykonawcy: Marek Sosenko, Stanisław Lenartowicz 100 najlepszych polskich projektów na 100 - lecie Niepodległości! To propozycja przyjrzenia się krajowej sztuce projektowania. Będzie to zarówno odpowiedź na obserwowaną od jakiegoś czasu modę na przedmioty vintage, jak i promocja najciekawszych nowych rozwiązań projektowych. Choć polski design w ostatnich latach staje się jednym z naszych eksportowych hitów, to wciąż zbyt mało się o nim mówi. Program przedstawia konkretne przedmioty, rekonstruując historię ich powstania, pokazując ich funkcję w przestrzeni, pokazując twórców i projektantów. Ta opowieść o rzeczach stanie się również opowieścią o najnowszej historii Polski. 19:30 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - JEAN - BAPTISTE GREUZE Magazyn, 6 min, Polska, 2018 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks Wykonawcy: Piotr Rypson Urzekający, niewielki obrazek Greuze'a "Gitarzysta" powstał we wczesnym okresie twórczości malarza, który absorbował doświadczenia różnych tradycji artystycznych: niderlandzkiego malarstwa rodzajowego, francuskiego rokoka oraz sztuki włoskiej. Właśnie podczas pobytu w Rzymie w latach 1755 - 1757 Greuze namalował ten obraz i wystawił go na Salonie Paryskim w 1757 roku. Artysta należał do pokolenia, które - w myśl wskazówek Denisa Diderota - przeciwstawiło pustocie i amoralnej zmysłowości sztuki rokokowej malarstwo ukazujące zalety cnoty i ohydę występków. 19:35 VIDEOFAN - PORTRETY: EWA ZARZYCKA Felieton, 13 min, Polska, 2018 Bohaterką odcinka jest Ewa Zarzycka. Ewa Zarzycka studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu w latach 1973 - 1978. W latach 80. brała udział m.in. w festiwalach Nieme Kino na łódzkim Strychu oraz w Biennale Nowej Sztuki w Zielonej Górze. W 1989 roku uczestniczyła w wystawie Lochy Manhattanu w Łodzi, a w 1996 w wystawie Kobieta o kobiecie w Galerii Bielskiej BWA. Miała wystawy indywidualne, m.in. w Galerii Labirynt w Lublinie, w Bałtyckiej Galerii Sztuki w Ustce, w Galerii BWA w Zielonej Górze, w galerii lokal_30 w Warszawie. Uczestniczyła w spotkaniach performance, takich jak Europejski Festiwal Sztuki Performance w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Międzynarodowy Festiwal Sztuki Akcji w Piotrkowie Trybunalskim, Festiwal Sztuki Efemerycznej Konteksty w Sokołowsku, Performance Platform w Lublinie. Jej prace znajdują się w zbiorach m.in. Muzeum Narodowego w Warszawie, Galerii Wymiany Józefa Robakowskiego, Muzeum Sztuki w Łodzi, Fundacji Moje Archiwum Andrzeja Ciesielskiego i Zachęty Lubelskiej. 20:20 SŁOWO NA A - ODC 1 (THE A WORD) Serial obyczajowy, 59 min, Wielka Brytania, 2016 Reżyseria: Peter Cattaneo Scenariusz: Peter Bowker Aktorzy: Morven Christie, Lee Ingleby, Tommie Grabiec, Christopher Eccleston, Max Vento Osadzony we współczesnych realiach miniserial obyczajowy. Malownicze okolice Lake District w północnej Anglii. Wielopokoleniowa rodzina Hughesów spotyka się na piątych urodzinach Joego. Jego dziadek Maurice i rodzice, Alison i Paul, są wyraźnie poirytowani, kiedy brat Paula, Eddie, wraz z żoną Nicolą sugerują, że chłopiec ma poważne problemy z nawiązaniem kontaktu z otoczeniem. 21:30 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - PAPA JOE I JEGO LEW (PAA JOE AND THE LION) Film dokumentalny, 69 min, Wielka Brytania, 2016 Reżyseria: Benjamin Wigley W małym rodzinnym zakładzie w Ghanie Joseph Ashong wraz z synem Jacobem wykonują trumny w dowolnym kształcie. Dowolność oznacza tu dosłownie wszystko: od tradycyjnej chrześcijańskiej trumny po kształty zwierząt, przedmiotów, a nawet papryczkę chili lub butelkę coca - coli. Paa Joe, jak zwracają się do niego najbliżsi, poznajemy w momencie przygotowań do wyjazdu do Wielkiej Brytanii na kilkumiesięczną rezydencję, podczas której wykona trumnę w kształcie lwa, a następnie weźmie udział w performansie nawiązującym do rytuałów pogrzebowych w Ghanie. (źródło: docsag.pl) 22:55 POWIDOKI FILOZOFICZNE 1 Dysk./wywiad/debata, 15 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Barbara Schabowska - Maszenda (prowadzący), Piotr Nowak (prowadzący) "Powidoki filozoficzne" to program publicystyczny poruszający istotne zagadnienia z zakresu filozofii, etyki i socjologii. Dwoje prowadzących: dziennikarka Barbara Schabowska - Maszenda i filozof prof. Piotr Nowak na przykładach wybranych przez siebie książek podejmą dyskusję nad zawartością tych dzieł i ich społeczną recepcją. Każdy odcinek cyklu, poświęcony będzie analizie jednej wybranej książki. "Powidoki..." mają na celu przybliżyć widzom istotne i trudne tematy drążące współczesną cywilizację poddaną rygorowi postępu. 23:20 PANORAMA KINA POLSKIEGO - WYMYK Dramat obyczajowy, 83 min, Polska 2011 Reżyseria: Grzegorz Zgliński Scenariusz: Grzegorz Zgliński, Janusz Margański Muzyka: Jacek Grudzień, Mariusz Ziemba Zdjęcia: Witold Płóciennik Aktorzy: Robert Więckiewicz, Łukasz Simlat, Gabriela Muskała, Marian Dziędziel, Karolina Kominek, Paweł Tomaszewski, Tomasz Schuchardt Na długo pozostająca w pamięci widza tragiczna historia rodzinna, rozgrywająca się na tle narastającego konfliktu dwóch braci. Przeplatają się tu różne uczucia - od miłości, poprzez zazdrość, zawiść i gniew, do bezsilności. Wskutek zbiegu okoliczności dochodzi do bezsensownych wypadków, zmieniających całkowicie życie wszystkich bohaterów filmu. Bracia Alfred i młodszy Jurek (znakomite kreacje Więckiewicza i Simlata) mieszkają w małej miejscowości. Odziedziczyli rodzinny biznes po ojcu, który już nie pracuje, jest przykuty do wózka inwalidzkiego po wylewie. Jurek na jakiś czas wyjechał na zarobek do Stanów Zjednoczonych, na Florydę, i wypadł nieco z interesu. Starszy brat Fred poczuł się wtedy panem sytuacji. Telewizyjno - internetową firmę NetStar TV i zatrudnionych tu ludzi trzyma żelazną ręką. To on dyktuje warunki i nie zgadza się na żadne zmiany, choć Jurek chciałby iść z duchem czasu i próbuje wprowadzić pewne innowacje. Fred ciągle walczy z Jurkiem o dominację, o względy i akceptację ojca. Konflikt między braćmi nabrzmiewa, wyczuwa się narastające napięcie w ich codziennych kontaktach, co negatywnie wpływa na członków rodziny, a także na pracowników firmy. Fred ma dobrą i oddaną żonę Violę, są dziesięć lat po ślubie, jednak nie mają potomstwa. Młodszy brat jest wdowcem, po śmierci żony samotnie wychowuje syna i córkę. Kilkuletnie dzieci przepadają za ukochaną ciocią Violą, która wypełnia im pustkę po stracie matki. Alfred we wszystkim postanawia na swoim, jest zadziorny, butny i pewny siebie. Naraża życie swoje i brata popisując się brawurową jazdą samochodem. To ryzykant i arogant, który jednak chowa głowę w piasek, gdy trzeba stawić czoło młodocianym przestępcom. Tego feralnego dnia Fred i Jurek wybierają się do miasta do urzędu skarbowego. Fred postanawia, że pojadą jego używanym mitsubishi, które właśnie kupił, zamiast o wiele lepszym autem Jurka. Po drodze samochód się psuje. Bracia w ostatniej chwili wskakują do pociągu. W tym samym wagonie kolejki podmiejskiej samotnie podróżuje młoda i ładna dziewczyna. Nagle pojawia się grupa prowokacyjnie zachowujących się wyrostków. Młodociani chuligani w ordynarny sposób zaczepiają pasażerkę. Kiedy młodzi ludzie stają się coraz bardziej nachalni, w obronie dziewczyny występuje Jurek. Zadziorny i odważny zazwyczaj Fred, tym razem woli pozostać na uboczu. Radzi też bratu, by nie wtrącał się w nie swoje sprawy. Agresja chuliganów przenosi się nagle na Jurka, który zostaje wyrzucony przez nich z pędzącego pociągu. Alfred, który reaguje poniewczasie, staje się biernym świadkiem tragedii młodszego brata. 01:25 KINO NOCNE - ODA DO RADOŚCI Film obyczajowy, 113 min, Polska 2005 Scenariusz i reżyseria: Anna Kazejak - Dawid, Jan Komasa, Maciej Migas Zdjęcia: Klaudiusz Dwulit, Piotr Niemyjski, Radosław Ładczuk Muzyka: Jacek Lachowicz Aktorzy: Małgorzata Buczkowska, Barbara Kurzaj, Dorota Pomykała, Piotr Głowacki, Roma Gąsiorowska, Maciej Kozłowski, Lesław Żurek, Tomasz Lengren, Jan Drawnel i inni Zadziwiający dojrzałością, sprawnością warsztatową i rozmachem debiut trojga młodych filmowców - studentów łódzkiej filmówki, którym realizację ich pierwszego dzieła umożliwiła wygrana w ogłoszonym przez Akson Studio konkursie na scenariusz. Autorzy wartko i bezpretensjonalnie, językiem swego pokolenia opowiadają o młodych ludziach, dla których demokratyczna i wolna Polska wcale nie stała się krajem ich marzeń, wielkich możliwości i spełnionych nadziei. To wciąż kraj przegranych frustratów i cwanych krętaczy, w którym tak mało jest miejsca na zwyczajną, uczciwą normalność. Film ma charakter nowelowy: trzy odrębne historie z różnych miejsc w Polsce (pierwsza nowela nosi tytuł "Śląsk", druga - "Warszawa", trzecia - "Morze"), różni bohaterowie, ale wszyscy młodzi, na progu dorosłego życia, próbujący się usamodzielnić i jakoś ustabilizować. Wszyscy też napotykają te same problemy: niedostatek pieniędzy, niemożność porozumienia się z najbliższymi osobami, rozdarcie między wyobrażeniami a rzeczywistością, a czasami po prostu niedojrzałość, brak pomysłu na życie. Odmienne, a zarazem tak podobne losy bohaterów splatają się ostatecznie w jednym miejscu - autokarze wiozącym ich do Wielkiej Brytanii, mitycznej ziemi obiecanej, która jeśli nie pozwoli im urzeczywistnić marzeń (o czym jedna z bohaterek już się przekonała), to chociaż nieco je przybliży. Współczesny Śląsk. Agnieszka właśnie wróciła do rodzinnego miasta po rocznym pobycie w Londynie, gdzie pracowała jako sprzątaczka - "na szmacie", jak to obrazowo określa. Zarobione pieniądze pragnie zainwestować we własny zakład fryzjerski. W domu zastaje fatalną sytuację: ojciec górnik strajkuje w obronie kopalni, której grozi zamknięcie, matka niedawno straciła pracę w zakładzie fryzjerskim. Aga wraz z matką i swoją siostrą Danką, też nie mającą stałego zajęcia, kupują lokal na salon fryzjerski, same go remontują i wyposażają. Nareszcie są szczęśliwe, wierzą, że będąc na swoim podźwigną się finansowo. Ich radość nie trwa długo: strajkujący górnicy, nie mogąc się doczekać decyzji w sprawie kopalni, wylegają na ulicę, dochodzi do starć z policją. Szyby w zakładzie Agi zostają wybite, okoliczni chuligani dopełniają dzieła zniszczenia. Dziewczyny oraz ich matka znów są w punkcie wyjścia. Co gorsza, Danka, która dopiero co wzięła ślub, uświadamia sobie, że nie kocha męża. Wydaje się, że jedynym wyjściem z tej sytuacji jest ponowny wyjazd Agi do Londynu. Czy na ten krok zdecyduje się również Danka? Historia warszawska to opowieść o hiphopowcu Pele, związanym z Martą, córką bogatego biznesmena. Ojciec dziewczyny wyraźnie daje mu do zrozumienia, że nie jest odpowiednią partią dla jego jedynaczki, którą rodzic chce wysłać na studia do Londynu. Tymczasem Pele wygrywa konkurs muzyczny, ma szansę nagrać płytę. Chłopak staje przed dylematem - jechać za dziewczyną czy zacząć karierę? Pele podejmuje desperacką próbę zatrzymania Marty. Umierająca babcia radzi mu posłuchać głosu serca. W noweli "Morze" Wiktor wraca po studiach w Warszawie do rodzinnego miasteczka nad morzem. Z braku innych możliwości i pomysłów mieszka z rodzicami - prawiącą mu ciągle kazania matką i ojcem, który żyje wyjazdem na eliminacje do telewizyjnego teleturnieju. Chłopak pracuje za grosze w ulokowanej przy plaży wędzarni ryb. Razem z nim pracują tam jeszcze: miejscowy pijaczek Rysiek i życiowa oferma Eryk, na którym wszyscy wokół się wyżywają. Któregoś dnia Wiktor dowiaduje się od matki, że powinien zwolnić przyczepę, którą zajmuje, bo zaczyna się sezon i przyczepa zostanie wynajęta turystom. Na domiar złego, jego dawna dziewczyna Kinga ani myśli się z nim godzić. To wszystko przepełnia czarę goryczy, a właśnie nadarza się okazja, by coś zmienić... 03:25 SCENA ALTERNATYWNA - BLOOMA Magazyn, 25 min, Polska, 2018 Reżyseria: Joanna Makowska "Blooma" to najnowsze przedsięwzięcie Deasa, znanego z wydawnictw w tak prestiżowych labelach jak Second State, KMS czy Bush Record oraz AGIMa, artysty związanego m.in. z Őszibarack i Nervy. To projekt zrodzony z pasji i miłości do muzyki, który łączy dwa światy artystów o niespotykanej wrażliwości.