TVP Kultura Niedziela, 13.01.2019 07:00 SZLAKIEM KOLBERGA WŁODEK PAPRODZIAD DEMBOWSKI Film dokumentalny, 25 min, Polska, 2017 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Michał Pietrusiewicz, Elżbieta Rottermund Wykonawcy: Włodek Dembowski Kolejne spotkanie w cyklu "Szlakiem Kolberga" odbędzie się tuż koło Przysuchy, czyli miejsca, w którym w 1814 roku urodził się Oskar Kolberg, słynny etnograf i patron naszego cyklu. Tutaj na spotkanie z muzykantką, śpiewaczką, grającą na harmonii pedałowej Wiesławą Gromadzką wybrał się ekscentryczny Włodek Paprodziad Dembowski, wokalista, autor tekstów. Czy uda mu się nauczyć lokalnych przyśpiewek i piosenek? 08:20 RZECZ POLSKA - CUKIERNICA JULII KEILOWEJ Film dokumentalny, 12 min, Polska, 2018 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Muzyka: Bartosz Kruczyński Wykonawcy: Marek Sosenko, Stanisław Lenartowicz 100 najlepszych polskich projektów na 100 - lecie Niepodległości! W tym odcinku to cukiernica projektu Julii Keilowej. Obiekt powstał w latach 30. i był przykładem modnego w tamtych czasach stylu Art Deco. Wykonana w jednej z warszawskich firm platerniczych cukiernica i dziś zachwyca swoim pięknem. 08:35 ANIMAMA - UCIEKŁ WAŁEK ZE STOLNICY Film animowany, 6 min, Polska, 1978 Reżyseria: Eugeniusz Ignaciuk Scenariusz: Wanda Chotomska Zdjęcia: Eugeniusz Ignaciuk Wykonawcy: Wiesław Michnikowski Film animowany lalkowy. Przygody wałka ze stolnicy, który postanowił zwiedzić świat. Wałek szuka nowych wrażeń w spotkaniach z wałkiem maszyny do pisania, wałkiem wyżymaczki oraz walcem drogowym. 08:45 ANIMAMA - KOCIA MUZYKA Film animowany, 7 min, Polska, 1974 Scenariusz: Sławomir Grabowski Zdjęcia: Stanisław Kucner Film animowany Kot śpiewa i gra, a myszy tańczą w takt jego muzyki. 10:05 JA WAM TO ZAGRAM (WANDA WIŁKOMIRSKA) (JA WAM TO ZAGRAM) Film dokumentalny, 56 min, Polska/Niemcy, 2008 Reżyseria: Christine Jezior, Maciej Białobrzeski Scenariusz: Christine Jezior Film dokumentalny, Polska 2008 Reżyseria: Kristine Jezior Cała jest muzyką, drogowskazem, jedną z najwybitniejszych skrzypaczek. Gra genialnie. To fascynująca, barwna osobowość i szczery przyjaciel. Postać legendarna. Prawdziwe żywe srebro, porywający temperament. Coś promiennego. Wielki człowiek - tak o Wandzie Wiłkomirskiej mówią jej przyjaciele i znajomi, rodzina i studenci, polscy i zagraniczni artyści. Wśród wypowiadających się jest aktor Daniel Olbrychski, reżyser Krzysztof Zanussi i kompozytor Krzysztof Penderecki. Wiłkomirską chwalą dyrygenci, między innymi Kazimierz Kord i Tadeusz Strugała oraz Kurt Masur; pochwał nie szczędzą jej muzycy, skrzypkowie Nigel Kennedy i Konstanty Andrzej Kulka, skrzypaczki Maria Sławek i Olga Winkowska, pianista i zarazem wieloletni przyjaciel Andrzej Ratusiński. Przed kamerą na temat artystki wypowiadają się również: syn, wnuki, były mąż, premier Mieczysław Rakowski. Dokument w reżyserii Kristine Jezior przedstawiający sylwetkę wybitnej polskiej skrzypaczki został zbudowany według schematu koncertu smyczkowego Johannesa Brahmsa. Pierwszy etap opowieści, Allegro, ukazuje błyskotliwą i błyskawiczną karierę Wiłkomirskiej, począwszy od występu w nowojorskim Carnegie Hall w 1961 roku, gdy przebojem zdobyła serca słuchaczy i wprawiła w zachwyt krytyków. Część druga, Adaggio, przybliża dzieciństwo urodzonej 11 stycznia 1929 roku skrzypaczki, życie rodzinne i małżeńskie u boku Mieczysława Rakowskiego. Przed kamerą Wiłkomirska opowiada o swoim stosunku do ideologii komunistycznej, sprzeciwie wobec sytuacji w Polsce, wreszcie o rozstaniu z mężem i wyjeździe na Zachód po wprowadzeniu stanu wojennego. Ostatnia, trzecia część dokumentu, Vivace, poświęcona jest pasji nauczania młodych muzyków, którą realizuje w Konserwatorium Muzycznym w Sydney w Australii. W dokumencie wykorzystano liczne materiały archiwalne, zdjęcia, filmy i nagrania, a także wycinki prasowe. Ekipa telewizyjna towarzyszyła bohaterce przez cały rok, na trzech kontynentach. Z blisko 44 - godzinnego nagrania powstał półtoragodzinny film. 11:45 KWARTET (THE QUARTET) Komediodramat, 94 min, Wielka Brytania, 2012 Reżyseria: Dustin Hoffman, Scenariusz: Ronald Harwood, Zdjęcia: John De Borman Muzyka: Dario Marianelli Aktorzy: Maggie Smith, Tom Courtenay, Billy Connolly, Pauline Collins, Michael Gambon, Sheridan Smith, Andrew Sachs, Gwyneth Jones To będzie niepowtarzalny koncert, w którym światowej sławy kwartet wokalny znów zaśpiewa razem. Na scenie spotkają się Jean - ekscentryczna diva, jej pierwszy mąż Reggie, lubieżny Wilfred oraz roztrzepana Cissy, przedmiot pożądania Wilfreda. Tego wieczoru wyjdą na jaw ich sekrety. [opis dystrybutora kino] 13:35 MÓJ NIKIFOR Film biograficzny, 95 min, Polska 2004 Reżyseria: Krzysztof Krauze Scenariusz: Joanna Kos, Krzysztof Krauze Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Bartłomiej Gliniak Aktorzy: Krystyna Feldman, Roman Gancarczyk, Jerzy Gudejko, Jowita Miondlikowska, Lucyna Malec, Katarzyna Paczyńska, Karolina Paczyńska, Artur Steranko, Marian Dziędziel i inni Tytuł "Mój Nikifor" sugeruje bardzo subiektywne, autorskie spojrzenie reżysera na postać Epifaniusza Dworniaka, łemkowskiego artysty żyjącego w Krynicy i tam zmarłego w 1968 r. , jednego z pięciu najbardziej znanych prymitywistów w dziejach malarstwa. Tymczasem film jest opowieścią nie tyle o Nikiforze, co o Marianie Włosińskim, krynickim artyście malarzu, który przez ostatnich dziewięć lat życia Nikifora, gdy ten miał otwartą gruźlicę, opiekował się nim z wielkim oddaniem, poświęcając dla niego nie tylko własną karierę, ale przede wszystkim życie osobiste. To właśnie o nim i o jego Nikiforze opowiada niezwykły film Krzysztofa Krauzego. Niezwykły z wielu względów: po pierwsze tytułową postać zagrała rewelacyjnie kobieta Krystyna Feldman, dla której Nikifor okazał się rolą życia i sędziwa aktorka (dzięki charakteryzacji uderzająco podobna do odtwarzanego bohatera) słusznie zebrała za swoją kreację dziesiątki nagród, w tym nagrodę za najlepszą rolę kobiecą na FPFF w Gdyni w 2004 r. Po drugie, dzięki wspaniałym zdjęciom Krzysztofa Ptaka Krynica wygląda w tym filmie pięknie jak nigdy. Po trzecie, ścieżka dźwiękowa zarówno muzyka Bartłomieja Gliniaka, jak i starannie dobrane piosenki z lat 60. pozwoliły odtworzyć klimat tamtych lat i nadać całości nostalgiczny, poetycki ton. Krynica, 1960. W mieszczącej się przy deptaku pracowni Mariana Włosińskiego zjawia się pewnego dnia Nikifor i jakby nigdy nic rozpakowuje swój warsztat malarski. Drobny, schorowany staruszek, na pół głuchy i ledwo mówiący, analfabeta, mieszkający w fatalnych warunkach na obrzeżach miasta, nigdy nie miał własnej pracowni, nie stać go było na porządne przybory malarskie, płótno czy karton do malowania. Tworzył na czym się dało, często na odwrocie druków czy kawałkach opakowań. Teraz nie widzi nic złego w fakcie, że zajmie sobie ciepły wygodny kąt, potrzeba tworzenia jest jedyną, która ma dla niego znaczenie. Nie zwraca przy tym uwagi, że jego pojawienie się całkowicie burzy spokojne, uregulowane życie Włosińskiego, który początkowo próbuje się pozbyć natrętnego gościa. Nie mając jednak sumienia wyrzucić go na bruk, usiłuje odnaleźć jego rodzinę. Odkrywa, że Nikifor żyje całkowicie samotnie, mieszka kątem u obcych ludzi. Nie ma nawet metryki, a więc z punktu widzenia prawa... nie istnieje. Włosińskiemu udaje się tylko ustalić, że pochodzi z matki niemowy i nieznanego ojca (krynicka plotka głosi, że był nim Gierymski). Marian Włosiński nie należy do entuzjastów malarstwa ludowego. Sam skończył krakowską ASP, wierzy, że w końcu sam odniesie sukces artystyczny, chociaż na razie częściej tworzy dekoracje na akademie ku czci niż prawdziwe obrazy. W miarę jak poznaje Nikifora, zaczyna doceniać jego dzieło. Widzi jego żarliwą wiarę, a zarazem duchową wolność, niezależność od opinii, kompletny brak zainteresowania doczesnością, dobrami materialnymi, zaszczytami. Sam głęboko zniewolony przez malarskie wykształcenie, uzależniony do malarskiej tradycji, od ocen i sądów, od marzeń o sukcesie i materialnej stabilizacji uświadamia sobie z bolesną oczywistością, że jego własny talent nie dorównuje geniuszowi zaniedbanego, ułomnego, pogardzanego starowiny. Gdy okazuje się, że Nikifor ma otwartą gruźlicę, dzielący z nim pracownię Włosiński staje przed kolejnym problemem: ryzykuje nie tylko własne zdrowie, ale i zdrowie swojej rodziny żony i dzieci. Co gorsza, Nikifor nie chce iść do szpitala: szkoda mu czasu, który może przeznaczyć na malowanie. Aby go tam umieścić, Włosiński musi przejąć nad nim opiekę prawną. Na wieść o tym, żona, która już wcześniej była przeciwna kontaktom męża z Nikiforem, przenosi się wraz z dziećmi do Krakowa. Nie pomagają tłumaczenia, że Nikifor jest umierający i ta opieka pSiedem lat później Nikifor, dzięki trosce lekarzy i Mariana, nadal żyje. Razem z Włosińskim jedzie do Warszawy, gdzie szykuje się jego największy polski triumf: w Zachęcie ma zostać otwarta wielka, retrospektywna wystawa jego prac. Obaj malarze pozostaną razem już do końca. 16:10 EUFONIE | ARVO PÄRT NOWE OBLICZE WSPÓŁCZESNEJ DUCHOWOŚCI CZ. 2 Koncert, 52 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Estoński Filharmoniczny Chór Kameralny, Tnu Kaljuste, Orkiestra Kameralna z Tallina W ramach I Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo - Wschodniej EUFONIE odbył się koncert Arvo Pärta, wybitnego estońskiego kompozytora muzyki chóralnej i instrumentalnej. Znalazły się w nim: Salve Regina na chór mieszany, celestę i orkiestrę smyczkową (2001/2011), Te Deum na trzy chóry, orkiestrę smyczkową, preparowany fortepian i harfę Eola (1985) Utwory wykonywał Estoński Filharmoniczny Chór Kameralny i Orkiestra Kameralna z Tallina pod dyrekcją Tnu Kaljuste. 17:15 NIEDZIELA Z... TEATREM ZYGMUNTA HUBNERA Dysk./wywiad/debata, 40 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Agnieszka Szydłowska (prowadzący) 12 stycznia 2019 roku mija 30 lat od śmierci niezwykłego aktora, reżysera, dyrektora teatrów, m. in. Teatru Powszechnego w Warszawie, wykładowcy akademickiego. Tym razem "Niedziela z..." poświęcona jest teatrowi Zygmunta Hubnera. 18:05 NIEDZIELA Z... TEATREM ZYGMUNTA HUBNERA - POSKROMIENIE ZŁOŚNICY Teatr, 84 min, Polska, 1971 Autor: William Szekspir Reżyseria: Zygmunt Hubner Zdjęcia: Zbigniew Nowak, Teofil Bitner, Zbigniew Grygalon, Jerzy Żukowski Przekład: Jerzy S. Sito Scenografia: Jan Banucha, Występują: Tadeusz Łomnicki (Petruchio), Magdalena Zawadzka (Kasia), Anna Seniuk (Bianka), Tadeusz Surowa (Baptysta Minola), Jan Nowicki (Lucentio), Ryszard Pietruski (Hortensjo), Krzysztof Wieczorek, Helena Dąbrowska, Wojciech Rajewski, Jan Kulczycki, Andrzej Rosiewicz i inni Wielce zawiła, pełna przebieranek i uciesznych qui pro quo opowieść o sekutnicy, którą ujarzmił sprytny młodzieniec, miała swe źródło w komedii Lodovica Ariosto "Domniemani". Konwencjonalna intryga została jednak wzbogacona irozbudowana o historię nietypowego podboju miłosnego. Dzięki temu w tej wczesnej komedii Szekspira (prapremiera w Londynie, 1594 r.) rozbrzmiewa nie tylko śmiech, lecz również nuta refleksji, że na tym świecie jeden zwycięża drugiego, by zaraz stać się zwyciężonym; że zawsze znajdzie się jakiś sposób - i na złośnicę, i na poskromienie poskramiacza. Padewskiego kupca Baptystę los obdarzył sporym majątkiem i dwiema pięknymi córkami. Do łagodnej i tkliwej Biankiwzdycha rój wielbicieli, wśród nich szlachetny Hortensjo i romantyczny Lucentio. Natomiast jej starszą siostrę Katarzynę młodzieńcy omijają z daleka, bojąc się jej szyderczych docinków i złośliwości. Baptysta postanawia więc, że nikomu nieodda ręki młodszej córki, póki nie wyda za mąż starszej. Biednej Biance niechybnie grozi staropanieństwo, jednak jej adoratorzy się nie poddają. Szczęśliwym trafem, Lucentio i Hortensjo spotykają Petruchia, który przybył właśnie do Padwy z zamiarem poślubienia posażnej panny. Usłyszawszy opowieść o nieznośnej córce bogatego mieszczanina, natychmiast zgłasza gotowość wstąpienia na ślubny kobierzec. Nie zraża go charakterek małej diablicy, wręcz przeciwnie, proponuje obu młodzieńcom zakład, że w ciągu miesiąca poskromi złośnicę. W towarzystwie Lucenzia i Hortensja, przebranych zanauczycieli, Petruccio zjawia się w domu Baptysty. Nic sobie nie robi ze złośliwych docinków i niegrzecznych uwag panienki, prosi o rękę Katarzyny. Zdumiony ojciec chętnie udziela młodym swego błogosławieństwa. W dniu ślubu narzeczony bardzo się spóźnia, wreszcie pojawia się w obszarpanym stroju, hałaśliwy i gburowaty. Kasia, której jużzajrzało w oczy widmo ośmieszenia, godzi się mimo wszystko zostać jego żoną, a tuż po ceremonii, ledwie protestując, pozwala się wywieźć do domu męża. Tu role się odwracają. Małżonek drwi z niej i dokucza bez przerwy, Katarzyna się burzy, ale jej złość i wrogość z czasem zmieniają się w całkiem odmienne uczucia. Mija miesiąc. Do domu Petruchia przybywa z wizytą teść wraz z młodszą córką Bianką i jej szczęśliwym małżonkiem. Lucentio przypomina o zakładzie. Chcąc się przekonać, która z sióstr jest potulniejszą żoną, panowie posyłają po Biankę i Kasię. Która przyjdzie na wezwanie pierwsza, ta okaże się bardziej uległa, a jej mąż wygrywa zakład. 19:45 NIEDZIELA Z... TEATREM ZYGMUNTA HUBNERA - ZIARNO FOTOGRAFII Dramat, 50 min, Polska, 1983 Reżyseria: Jacek Link Lenczewski Scenariusz: Jacek Link Lenczewski Zdjęcia: Krzysztof Stawowczyk Aktorzy: Zygmunt Hubner, Jan Englert, Manuela Kiernikówna Dojrzały mężczyzna powraca myślami w czasy swojego dzieciństwa, by podjąć próbę analizy tradycji dziedzictwa kulturowego i moralnego, przekazywanego mu przez rodziców. Powrót ten kończy się samobójstwem. 20:45 PANORAMA KINA POLSKIEGO - JEZIORAK Film kryminalno - sensacyjny, 94 min, Polska 2014 Scenariusz i reżyseria: Michał Otłowski Zdjęcia: Łukasz Gutt Muzyka: Cezary Skubiszewski Aktorzy: Jowita Budnik, Sebastian Fabijański, Mariusz Bonaszewski, Agata Buzek, Łukasz Simlat, Michał Żurawski, Maria Chwalibóg, Przemysław Bluszcz Debiut kinowy Michała Otłowskiego, mający wszelkie atrybuty dobrego kryminału, został entuzjastycznie przyjęty przez krytykę. Fabułę tworzy kilka równolegle rozwijanych przez reżysera wątków sensacyjnych, które przez cały czas trzymają widza w napięciu. Rzecz rozgrywa się zimą na polskiej prowincji z obskurnym komisariatem w tle, w scenerii jezior oraz mrocznych lasów i bagien, potęgująch dodatkowo atmosferę grozy. Miejscowi policjanci organizują nalot na ukrytą w lesie nielegalną bimbrownię. Policyjna obława kończy się jednak fiaskiem. Jeden z funkcjonariuszy zostaje ranny, a bimbrownikowi udaje się wymknąć z obławy. Tymczasem podkomisarz Iza Dereń, która jest w zaawansowanej ciąży, wszczyna śledztwo w sprawie zagadkowej śmierci ukraińskiej prostytutki. W prowadzeniu dochodzenia pomaga jej młody aspirant Marzec. Równocześnie toczy się sprawa zaginięcia dwóch policjantów na służbie. Poczucia grozy sytuacji dodaje fakt, że jednym z poszukiwanych funkcjonariuszy jest partner Izy Dereń i zarazem ojciec bliźniąt, które już wkrótce mają przyjść na świat. 23:15 DOKUMENT.PL - ZYGMUNT HUBNER - GRA Z RZECZYWISTOŚCIĄ Film dokumentalny, 60 min, Polska, 2018 Reżyseria: Edyta Wróblewska Scenariusz: Edyta Wróblewska Zygmunt Hübner, człowiek, który wymyka się wszelkim definicjom. Z jednej strony niezwykle spójny w swoich przekonaniach i poglądach, z drugiej człowiek o wielu twarzach, człowiek orkiestra, pełniący wiele funkcji, odgrywający na co dzień wiele trudnych ról - dyrektor teatrów, reżyser, aktor, pedagog, publicysta, artysta. Człowiek, który całe swoje życie spędził w realiach PRL - u, jednocześnie zachowując wolność myślenia i dzieląc się tą wolnością z ludźmi, którzy go otaczali. Ktoś, kto, mimo zakłamanej rzeczywistości dookoła, zachował bezwzględną przyzwoitość. W jaki sposób sprawić, żeby film o nim nie był pomnikiem pełnym nadętego patosu, ale opowiadał o człowieku z krwi i kości, który był w ciągłym poszukiwaniu, toczył bezustanną dyskusję z samym sobą, stawiał ważne pytania publiczności przychodzącej na jego przedstawienia, proponował mądrą rozmowę czytelnikom swoich felietonów, polemizował z ówczesną władzą, inspirował aktorów, którzy u niego grali? Jak bez popadania w nadmierny zachwyt opowiedzieć o jego nieprzeciętnej osobowości, służącej za artystyczny i moralny autorytet ludziom, którzy go znali? W końcu, jak sprawić, żeby film był interesujący nie tylko dla wąskiego grona pasjonatów teatru, ale dla szerokiego spektrum widzów współczesnych, tych ze starszego i z młodszego pokolenia? Można to osiągnąć, jeśli w bardzo bogatej twórczości Hübnera poszuka się wątków, które są uniwersalne, pytań, które nadal pozostają aktualne, pomimo ogromnej zmiany, jaka nastąpiła w Polsce na przestrzeni 25 lat od czasu jego śmierci, oraz odpowiedzi, które ani nie były wtedy, ani nadal nie wydają się jednoznaczne. Gdy te wątki zilustruje się fragmentami najwybitniejszych przedstawień reżyserowanych przez Hübnera, urywkami z filmów, w których grał, cytatami z jego felietonów oraz archiwalnymi fragmentami pokazującymi szarą i absurdalną codzienność PRLu, to wówczas będzie szansa, że głos Hübnera zabrzmi dziś wiarygodnie i współcześnie. 00:25 SCENA ALTERNATYWNA - MIN T Magazyn, 23 min, Polska, 2018 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Martyna Kubicz, Marek Horodniczy(Prowadzący), Gniewomir Tomczyk MIN t (Martyna Kubicz) to kompozytorka, pianistka, producentka i wokalistka, która w karierze solowej stawia przede wszystkim na własne umiejętności wykonawcze. Artystka ma klasyczne wykształcenie muzyczne i doświadczenie aktorskie, a jako MIN t stawia na muzykę współczesną w formie i treści, i nie odgrywa przy tym żadnej roli. Jej muzyka to wybuchowa mieszanka porywającego r’n’b i mrocznej, gęstej elektroniki. Są tu i taneczne rytmy, i progresywne, odważne aranżacje. 00:55 BILET DO KINA - POLOWANIE (JAGTEN) Dramat, 111 min, Dania 2012 Reżyseria: Thomas Vinterberg Scenariusz: Thomas Vinterberg, Tobias Lindholm Aktorzy: Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen, Annika Wedderkopp, Lasse Fogelstroem, Susse Wold, Alexandra Rapaport, Anne Louise Hassing Lucas mieszka w prowincjonalnym miasteczku, gdzie toczy się monotonne życie. Był nauczycielem w szkole, a po jej zamknięciu przyjął pracę opiekuna w miejscowym przedszkolu. Jest po rozwodzie, jednak teraz jego osobiste sprawy zaczynają się znowu układać, ma nową sympatię. W wolnych chwilach spędza czas z kolegami, czasem spotyka się też z nastoletnim synem, z którym jest bardzo związany emocjonalnie. Kontakty z nim utrudnia mu była żona, ale Lucas się nie poddaje, walczy o swoje prawa do dziecka. Niespodziewanie w miasteczku wybucha skandal, który burzy spokój szanowanego dotąd obywatela. Rozpoczyna się prawdziwe polowanie na niego wskutek fałszywego oskarżenia. Z opowieści jednej z jego podopiecznych, kilkuletniej córki najlepszego przyjaciela, można wywnioskować, że jest ona molestowana przez Lucasa, a przynajmniej tak dorośli rozumieją słowa dziewczynki. Chociaż oskarżony zapewnia, że nic złego nie zrobił, miejscowa społeczność ma już swoje zdanie na ten temat, bo jak mówią "dziecko przecież nie może kłamać". Lucas zostaje napiętnowany, traci szacunek, pozycję w miasteczku, odwracają się od niego znajomi i przyjaciele. Musi sam walczyć przeciwko wszystkim. "Polowanie" było nominowane do Oscara, Złotego Globu i BAFTA w kategorii: najlepszy film nieanglojęzyczny. Odtwórca roli Lucasa, Mads Mikkelsen, zdobył Złotą Palmę na festiwalu w Cannes w 2012 r. 03:00 TAŚMY KULTURY - KOBIECE INSPIRACJE Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Kobiety. Nie można z nimi wytrzymać, ale bez nich żyć jeszcze trudniej. Kobiety od rajskich czasów inspirują do rzeczy dobrych i złych. A co inspiruje kobiety? 03:15 TAŚMY KULTURY - ODRUCHY SERCA Artystyczne/estradowe (widowisko), 11 min, Polska, 2018 Serce nie sługa, a kochać "to nie znaczy zawsze to samo". Ile w świecie serca, a ile tylko jego odruchów? 03:35 ŚWIAT W PIOSENCE - MASAKRA W KENT I WOJNA W WIETNAMIE (SOUNDTRACKS: KENT STATE & VIETNAM WAR) Film dokumentalny, 40 min, USA, 2017 Reżyseria: Dwayne Johnson, Dany Garcia Seria "Soundtracks" przedstawia związki muzyki z różnego rodzaju wydarzeniami historycznymi. Każdy odcinek dotyczy tragedii, momentów euforii lub zdarzeń, które dały początek nowym ruchom. Wraz z nimi prezentowane są muzyka, artyści i nurty mające szczególny związek z tymi przemianami. Tragiczne wydarzenia są często przyczynkiem do twórczych procesów. Tak było również w przypadku ruchu pacyfistycznego. Podczas protestu na Uniwersytecie Kent State w Ohio policja otworzyła ogień do uczestników. Kilku z nich zmarło, a ten niewyobrażalny akt brutalności dał podwaliny nowemu nurtowi w muzyce, która w pełni angażowała się politycznie. 04:30 INTENSYWNOŚĆ PATRZENIA Film dokumentalny, 67 min, Polska, 2016 Reżyseria: Andrzej Sapija Scenariusz: Andrzej Sapija Zdjęcia: Andrzej Sapija Muzyka: Andrzej Dudek Dürer Obserwacyjny film dokumentalny autorstwa Andrzeja Sapiji poświęcony Kazimierzowi Karabaszowi.