TVP Kultura Piątek, 18.01.2019 08:15 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - Dysk./wywiad/debata, 10 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Małgorzata Nieciecka - Mac (prowadzący) Gościem Małgorzaty Niecieckiej - Mac jest Anna Smółka, która wraz Agnieszką Rybak napisały książkę "Wieża Eiffla nad Piną. Kresowe marzenia II RP". Autorki w swojej publikacji przypominają historie zapomniane i kreślą obraz Kresów nowoczesnych. Starają się sprawdzić, co dziś z tej nowoczesności zostało. 08:35 ŚLEPY TOR Dreszczowiec, 26 min, Polska, 1967 Reżyseria: Ryszard Ber Scenariusz: Teodor Krzysztof Toeplitz Zdjęcia: Tadeusz Wiezan Aktorzy: Jacek Woszczerowicz, Kazimierz Rudzki, Jan Koecher, Ryszard Pietruski, Zofia Jamry, Lech Ordon, Wojciech Zagórski, Krzysztof Litwin, Witold Dederko Telewizyjny film z cyklu "Opowieści niesamowite", adaptacja opowiadania Stefana Grabińskiego. Pewien dziennikarz szykuje się do wyjazdu pociągiem, kiedy zjawia się u niego duch profesora Ryszpansa i opowiada, co mu się przydarzyło. Kiedy wsiadł do pociągu stojącego na bocznicy, zjawił się dróżnik Wiór z gazetą informującą o katastrofie pociągu i śmierci Ryszpansa. Do profesora dołącza inżynier Zasławski, który także słyszał o mającej nastąpić katastrofie, interesuje go to od strony technicznej. Inni pasażerowie, do których dotarła wieść o przyszłej katastrofie, w panice opuszczają pociąg na najbliższej stacji. Jednak dróżnik Wiór zdołał zahipnotyzować kilku podróżnych, którzy jadą dalej. Ryszpans słyszy huk, dostrzega walące się przedmioty. Zamienia się w cień. Po wysłuchaniu opowieści dziennikarz rezygnuje z podróży pociągiem. 09:15 CONSTANS Dramat psychologiczny, 86 min, Polska, 1980 Reżyseria: Krzysztof Zanussi Scenariusz: Krzysztof Zanussi Zdjęcia: Sławomir Idziak Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Tadeusz Bradecki, Zofia Mrozowska, Małgorzata Zajączkowska, Cezary Morawski, Witold Pyrkosz, Ewa Lejczak, Jan Jurewicz, Juliusz Machulski, Jacek Strzemżalski, Edward Żebrowski, Krystyna Bigelmajer, Kazimierz Borowiec, Leszek Cichy, Lucjan Dytrych, Wanda Elbińska Witek, absolwent technikum, który właśnie odbył służbę wojskową, jest zapalonym taternikiem. W czasie jednej z wypraw w wysokogórskim schronisku jeden z taterników z uznaniem wspomina jego ojca, także miłośnika gór. Wręcza Witkowi swoją wizytówkę. To dzięki niej chłopak otrzymuje atrakcyjną posadę w przedsiębiorstwie organizacji wystaw. Wkrótce służbowo wyjeżdża do Indii. Tam obserwuje, jak jego szef, Mariusz, dopuszcza się machinacji w rozliczeniach dewizowych. Po powrocie do kraju Witek usiłuje się dowiedzieć, dlaczego wszyscy w firmie przymykają oczy na to, co robi Mariusz. W czasie kolejnego wyjazdu za granicę sytuacja się powtarza. Dodatkowo Mariusz namawia Witka, by przyłączył się do nich - inni koledzy też są w to zamieszani - i brał swoją dolę. Witek kategorycznie odmawia. Pozostali z zemsty urządzają mu w nocy "kocówę". Po powrocie do Polski Witek nadal trwa przy swoim. Koledzy robią mu więc kolejne świństwa. Zostaje skreślony z listy osób wyjeżdżających do Kanady. Zapowiada, że odwoła się do Rady Zakładowej. W szatni ginie mu 200 dolarów. Gdy w końcu decyzja w sprawie wyjazdu do Kanady zostaje zmieniona, Witek sam rezygnuje z tej podróży, prosząc o urlop. Chce bowiem zrealizować swoje marzenie i wyjechać w Himalaje. Wydaje się, że w tym nikt mu nie jest w stanie przeszkodzić. Tymczasem na lotnisku celnicy znajdują w jego bagażu niezadeklarowane 200 dolarów. Film, wspaniale przyjęty przez krytyków, którzy doszukiwali się w nim swoistej kontynuacji "Iluminacji". "W reżyserii nie ma śladów liryzmu ani afektacji, prosty, surowy styl, slużący celnemu zarysowaniu postaci i wydarzeń. (...) Obraz społeczeństwa (nie tylko polskiego) nazbyt łatwo usprawiedliwiającego egoizm (...) Wyobrażasz sobie, że świat zmieni się, jeśli znajdzie się jeden sprawiedliwy - mówi przyjazny Witoldowi człowiek. Witold tak uważa i myli się. Ale z tego błędu Zanussi stworzył najpiękniejszy ze swych filmów." - pisano w jednej z recenzji. "Constans" na festiwalu w Cannes w roku 1980 otrzymał nagrodę za reżyserię i nagrodę Jury Ekumenicznego. Nagrody filmowe: 1980 - Krzysztof Zanussi Cannes (MFF) - nagroda Jury 1980 - Krzysztof Zanussi Cannes (MFF) - nagroda Jury Ekumenicznego 1980 - Krzysztof Zanussi Gdynia (do 1986 Gdańsk) (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych) - Nagroda Specjalna Jury 1980 - Tadeusz Bradecki Koszalin (KSF "Młodzi i Film") - nagroda aktorska w wyniku plebiscytu publiczności 1981 - Krzysztof Zanussi Kartagena (MFF) - nagroda za scenariusz 1981 - Krzysztof Zanussi Panama (MFF) - Wielka Nagroda 11:00 DOM - ODC. 13/25 - COŚ SIĘ KOŃCZY, COŚ SIĘ ZACZYNA Serial obyczajowy, 78 min, Polska 1996 Reżyseria: Jan Łomnicki Scenariusz: Jerzy Janicki, Andrzej Mularczyk Muzyka: Waldemar Kazanecki Zdjęcia: Bogusław Lambach Aktorzy: Tomasz Borkowy, Halina Rowicka, Tomasz Mędrzak, Jan Englert, Bożena Dykiel, Zbigniew Buczkowski, Wirgiliusz Gryń, Leonard Andrzejewski, Helena Kowalczykowa, Jerzy Bończak i inni Jest rok 1968. W domu przy Złotej nowe porządki zaprowadza prymitywny dozorca Prokop. Zaszczuty przez niego doktor Kazanowicz wyskakuje przez okno. Podczas demonstracji po zdjęciu z afisza "Dziadów" do aresztu trafiają Gosia i Mietek, lecz zostają wypuszczeni przez Gienka Popiołka, kierującego akcją milicji. Łukasz Zbrożny, usunięty z uczelni za działalność polityczną, tego samego dnia dowiaduje się, że został ojcem. 12:30 RYŚ Dramat, 81 min, Polska 1981 Scenariusz i reżyseria: Stanisław Różewicz Zdjęcia: Jerzy Wójcik Muzyka: Lucjan Kaszycki Występują: Jerzy Radziwiłowicz, Franciszek Pieczka, Piotr Bajor, Ryszarda Hanin, Hanna Mikuć, Henryk Machalica, Maria Klejdysz, Ania Skuratowicz i inni Scenariusz filmu powstał na podstawie opowiadania Jerzego Iwaszkiewicza "Kościół w Skaryszewie" z roku 1967. II wojna światowa. W małym miasteczku w parafii pozostał jedynie wikary, pleban został aresztowany przez Niemców i wywieziony do obozu. Młody partyzant Ryś przychodzi wyspowiadać się przed wykonaniem wyroku na zdrajcy, którym jest stelmach Alojz. Ksiądz ma wątliwości co do słuszności tego rozkazu i prosi chłopca o jednodniowe odroczenie egzekucji. Wikary odwiedza Alojza. Stelmach zachowuje się dziwnie, unika rozmowy, a później proponuje wspólny wyjazd do lasu. Gdy na podwórku pojawia się żydowskie dziecko, ksiądz uświadamia sobie, że Alojz nie może być zdrajcą, skoro ukrywa Żydów. Nie chcąc, by młody partyzant splamił się ciężkim grzechem, sam postanawia wykonać wyrok. Kolejna rozmowa ze stelmachem przekonuje wikarego o niewinności Alojza. W chwili, gdy Ryś wręcza mu pistolet, ksiądz widzi w nim szatana i strzela do niego. Rano ksiądz i Alojz muszą uciekać, gdyż Niemcy odkryli, że stelmach ukrywał Żydów. 14:10 SYLWESTER W FILHARMONII NARODOWEJ Koncert, 50 min, Polska, 2018 Powtórka koncertu sylwestrowego (2018) transmitowanego z Filharmonii Narodowej. Widzowie koncertu przeniosą się do cesarskiego Wiednia i czasów jego największej świetności. Bawiono się wówczas chętnie przy muzyce wielkich Straussów i kompozycjach najbardziej dla nich charakterystycznych - walcach i polkach. Dlatego w programie koncertu znalazły się walce i polki Johanna Straussa oraz sceny z operetek "Noc w Wenecji" i "Zemsta Nietoperza". Wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Narodowej, Chór Filharmonii Narodowej, Jacek Kaspszyk - dyrygent, Magdalena Molendowska - sopran, Sylwia Olszyńska - sopran, Inga Poskute - Królak - sopran, Anna Bernacka - mezzosopran, Sławomir Naborczyk - tenor, Mateusz Zajdel - tenor, Arkadiusz Anyszka - baryton, Szymon Mechliński - baryton, Damian Wilma - baryton, Bartosz Michałowski - dyrektor chóru. 15:20 TYDZIEŃ Z ŻYCIA MĘŻCZYZNY Film obyczajowy, 85 min, Polska 1999 Scenariusz i reżyseria: Jerzy Stuhr Zdjęcia: Edward Kłosiński Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Jerzy Stuhr, Gosia Dobrowolska, Danuta Szaflarska, Krzysztof Stroiński, Jacek Romanowski, Ewa Skibińska, Maciej Niesiołowski, Alex Możdżyński, Małgorzata Drozd, Janusz Michałowski, Anna Samusionek, Jolanta Fajkowska, Iwona Schymalla, Agnieszka Dygant, Mikołaj Klimek, Barbara Kurzaj, Dominik Bąk, Jacek Jerzyna, Krzysztof Kumor, Bohdan Ejmont, Karina Kunkiewicz, Jerzy Łapiński, Barbara Baryżewska, Maria Klejdysz i inni "Jak doskonałym tworem jest człowiek! Jak wielkim przez rozum! Jak niewyczerpanym w swych zdolnościach! Jak szlachetnym postawą i w poruszeniach! Czynami podobnym do anioła, pojętnością zbliżonym do bóstwa! Ozdobą on i zaszczytem świata! Arcytypem wszech jestestw!" - tak brzmią słowa pieśni, śpiewanej przez chór w "Tygodniu z życia mężczyzny". Słowa te pochodzą z Szekspirowskiego "Hamleta" i stanowią raczej ironiczne motto do trzeciego autorskiego filmu Jerzego Stuhra. Główny bohater "Tygodnia...", prokurator Adam Borowski, jest bowiem człowiekiem pełnym słabości, łatwo ulegającym pokusom. Tylko pozornie tydzień z jego życia, o którym opowiada film, jest szczęśliwy. Bohater kupuje dom, na rynku księgarskim ukazuje się jego książka, za parę dni ma wyjechać z chórem na występy do Wielkiej Brytanii, jego żona Anna otrzymuje prestiżową nagrodę. W rzeczywistości z każdym z tych wydarzeń wiążą się mniejsze lub większe podłości popełniane przez Borowskiego. Popełniane nie zawsze z wyrachowania, częściej pod wpływem presji chwili. Adam nie jest człowiekiem amoralnym, dręczą go wyrzuty sumienia, czego dowodzi finał filmu. W jego życiu dochodzi do bolesnego rozdarcia. Oskarżając na sali sądowej, nie uznaje taryfy ulgowej. Dziwnym zrządzeniem losu przez siedem kolejnych dni tygodnia sam staje wobec podobnych problemów, co ludzie, dla których domagał się surowych wyroków. I co? W porównaniu z nimi wcale nie jest lepszy. "Tydzień z życia mężczyzny" to pierwszy film w reżyserskim dorobku Jerzego Stuhra, pod którym może - jak sam stwierdził - "podpisać się obiema rękami". Mówiąc te słowa, artysta miał na myśli głównie swoje opanowanie warsztatu realizatora. Nie ukrywał wszakże, że bliskie jest mu także przesłanie filmu, będące swoistym apelem o wyrozumiałość i tolerancję dla ludzkiej niedoskonałości. Adam Borowski bowiem to klasyczny typ "everymana", w którego duszy nieustannie toczy się walka między dobrem i złem. Raz jedno jest na wierzchu, raz drugie, zaś każdy dzień stanowi egzamin dla sumienia. Głównymi zaletami filmu Stuhra, oprócz oczywiście świetnego aktorstwa, są klarowna kompozycja, sprawnie poprowadzona intryga i muzyka Wojciecha Kilara. "Tydzień z życia mężczyzny" uhonorowano nagrodą OCIC na MFF w Wenecji (1999), dwoma wyróżnieniami na FPFF w Gdańsku - Gdyni (1999) oraz nagrodą publiczności podczas Lata Filmowego w Kazimierzu Dolnym (1999). 17:00 ODYSEJA FILMOWA - 1939 - 1952: NOWY JĘZYK KINA (1939 - 1952: THE DEVASTATION OF WAR... AND A NEW MOVIE LANGUAGE) Film dokumentalny, 62 min, Wielka Brytania, 2011 Reżyseria: Mark Cousins Scenariusz: Mark Cousins Zdjęcia: Mark Cousins Wykonawcy: Mark Cousins 15 - godzinna opowieść o historii światowego kina. Wojenna trauma sprawiła, że kino stało się odważniejsze. Ta część historii zaczyna się we Włoszech, potem przenosimy się do Hollywood, poznajemy Orsona Wellesa i mroczną kartę amerykańskiego filmu oraz dramaty epoki maccartyzmu. O tamtych czasach opowiadają scenarzyści Paul Schrader i Robert Towne, a twórca "Deszczowej piosenki", Stanley Donen, przybliża swoją filmową karierę. Okazuje się także, że najlepiej tę wyjątkową epokę podsumowują takie brytyjskie filmy, jak na przykład "Trzeci człowiek". (opis dystrybutora) 18:15 ODYSEJA FILMOWA - 1953 - 1957: CZAS NIEPOKOJU (1953 - 1957: THE SWOLLEN STORY: WORLD CINEMA BURSTING AT THE SEAMS) Film dokumentalny, 62 min, Wielka Brytania, 2011 Reżyseria: Mark Cousins Scenariusz: Mark Cousins Zdjęcia: Mark Cousins Wykonawcy: Mark Cousins 15 - godzinna opowieść o historii światowego kina. Bohaterem odcinka jest James Dean. Będzie też mowa o filmowych wyciskaczach łez. Odwiedzimy też Egipt, Indie, Chiny, Meksyk, Wielką Brytanię i Japonię, by odkryć że kino również tam pełne było gniewu i namiętności. Ekipa filmu rozmawia ze współpracownikami Satyajita Raya, legendarną aktorką Kyoko Kagawą, znaną z filmów Kurosawy i Ozu, poznajemy także pierwszego wielkiego reżysera z Afryki Youssefa Chahine’a. (opis dystrybutora) 19:25 AKTOR PANA BOGA Film dokumentalny, 25 min, Polska, 2018 Reżyseria: Mariusz Malec Portret Franciszka Pieczki. "Gdybym miał obsadzić scenę spotkania Pana Boga z dobrym aktorem, to w obu rolach widziałbym Franciszka Pieczkę. Dwie postaci i jeden człowiek? Tak naprawdę to jedna osoba i dziesiątki ról niezwykłych, czyli zapamiętanych. Chodząca spolegliwość, niski tembr głosu, potężna dłoń i sylwetka, jakaś zaduma w spojrzeniu, skłonność do cudów w codzienności i na planie, w pracy - jakby cudotwórstwo nie wystarczało - jeszcze punktualność wymieszana ze skromnością, uczciwość na życie po śląsku i obdarowywanie najbliższych poczuciem bezpieczeństwa oraz zapamiętana przez wszystkich widzów niespieszna narracja opowieści o kreowanej postaci". (fragment eksplikacji reżyserskiej Mariusza Malca) 20:20 MISTRZOWSKIE KINO - SEKRETY I KŁAMSTWA (SECRETS AND LIES) Komedia obyczajowa, 136 min, Francja/Wielka Brytania, 1996 Reżyseria: Mike Leigh Scenariusz: Mike Leigh Zdjęcia: Dick Pope Muzyka: Andrew Dickson Występują: Timothy Spall, Phyllis Logan, Brenda Blethyn, Claire Rushbrook, Marianne Jean - Baptiste, Elizabeth Berrington, Michele Austin, Lee Ross, Lesley Manville i inni Urodzony w 1943 roku Mike Leigh należy do grona najwybitniejszych twórców kina angielskiego. Debiutował w 1971 roku nagrodzonym filmem "Ponure chwile". Potem poświęcił się pracy w telewizji, przez kilkanaście lat realizował spektakle dla BBC. Swój kinowy "come back" w 1988 roku zaznaczył głośną komedią o thatcherowskiej Anglii "Wielkie nadzieje", potem powstały filmy "Życie jest słodkie" i "Nadzy", które krytyka okrzyknęła "majstersztykiem stylu". Fenomenalne okazały się "Sekrety i kłamstwa", które podbiły publiczność i krytyków, stały się najgłośniejszym wydarzeniem artystycznym sezonu. Na film spadł prawdziwy deszcz prestiżowych wyróżnień - Złota Palma w Cannes, Złoty Glob '96 dla najlepszej aktorki Brendy Blethyn, 3 Nagrody Stowarzyszenia Krytyków Filmowych z Los Angeles (najlepszy film, reżyser, aktorka), 2 nagrody Bostońskich Krytyków Filmowych (najlepszy reżyser, aktorka), Złota Żaba dla Dicka Pope'a na festiwalu operatorów filmowych Camerimage w Toruniu oraz 5 nominacji do Oscara (film, reżyser, aktorka, rola drugoplanowa Marianne Jean - Baptiste, scenariusz). "Sekrety i kłamstwa" - trzeci film kinowy Brendy Blethyn, po "Wiedźmach" Nicolasa Roega i "Rzece wspomnień" Roberta Redforda - zapewniły aktorce międzynarodową sławę. Dotychczas była znana głównie w rodzimej Anglii z ról teatralnych i telewizyjnych. Występowała w Royal National Theatre, grała także w spektaklach Royal Shakespeare Company, zdobywając prestiżowe nagrody, m.in. British Drama Award. Popularny w Wielkiej Brytanii serial telewizyjny "Outside Edge" przyniósł jej w 1994 roku nagrodę dla najlepszej aktorki komediowej. Fabuła filmu Mike'a Leigha jest bardzo prosta, przypomina banalną opowieść o perypetiach bohaterów telewizyjnej opery mydlanej, ale jednocześnie dostarcza głębszych przeżyć i zmusza widza do myślenia. Film składa się z trzech wątków, które początkowo rozwijają się zupełnie niezależnie od siebie. Czarnoskóra Hortense (Marianne Jean - Baptiste) mieszka w Londynie, jest okulistką dobrze ustawioną życiowo. Po śmierci przybranej matki zostaje nagle sama. Była w dzieciństwie adoptowana i teraz, gdy nie ma już nikogo bliskiego, pragnie dowiedzieć się, kim byli jej naturalni rodzice. Prawdziwa matka Hortense, Cynthia (Brenda Blethyn), pracuje jako robotnica w fabryce opakowań. Starzejąca się kobieta w pretensjach, paląca papierosa za papierosem, mieszka w obskurnym domu wraz z nieślubną córką Roxanne (Claire Rushbrook). Brzydka dziewczyna dorabia do skromnego budżetu domowego zamiataniem ulic i stale jest strofowana przez matkę, która głównie poucza ją, jak powinna postępować w sprawach damsko - męskich. Nigdy nie słyszała o swojej siostrze Hortense, która została oddana do adopcji. Cynthii doskwiera samotność, tęskni za normalnym życiem rodzinnym. Od lat nie utrzymuje bliższych kontaktów z bratem Maurice (Timothy Spall - pamiętny restaurator z filmu "Życie jest słodkie"), który jest wziętym fotografem. Powodzi mu się bardzo dobrze, z czego najbardziej się cieszy snobistyczna żona Monica (Phyllis Logan), która gardzi ubogą szwagierką Cynthią. Tymczasem Hortense odnajduje matkę i próbuje nawiązać z nią kontakt. Cynthia, choć początkowo jest niechętna, ostatecznie zgadza się na spotkanie. W dniu 21. urodzin Roxanne cała rodzina po raz pierwszyspotyka się w komplecie. Jest okazja, by powspominać przeszłość, wyjawić długo skrywane rodzinne sekrety, tłumione żale, przełamać wstyd z powodu nieudanego 22:50 ŚWIAT W PIOSENCE - WYŚCIG KOSMICZNY (SOUNDTRACKS: SPACE RACE) Film dokumentalny, 40 min, USA, 2017 Reżyseria: Dwayne Johnson, Dany Garcia Seria "Soundtracks" przedstawia związki muzyki z różnego rodzaju wydarzeniami historycznymi. Każdy odcinek dotyczy tragedii, momentów euforii lub zdarzeń, które dały początek nowym ruchom. Wraz z nimi prezentowane są muzyka, artyści i nurty mające szczególny związek z tymi przemianami. Wielkie wydarzenia często inspirują wielu artystów. Taka jest również historia piosenek Davida Bowiego, Eltona Johna czy Sun Ra. Zabójczy wyścig w ramach zimnej wojny doprowadził do pierwszego lądowania człowieka na Księżycu. Te zdarzenia na stałe odcisnęły swoje piętno, co widoczne jest także w muzyce. 02:40 CLARA 3000 AT SONAR FESTIVAL 2017 (CLARA 3000 AT SONAR FESTIVAL 2017) Koncert, 60 min, Francja, 2017 Reżyseria: Xavier Reim Wykonawcy: Clara 3000 Clara Deshayes występująca pod pseudonimem Clara 3000 to młoda francuska DJka, kompozytorka i aktorka. Początkowo związana była z wytwórnią Ed Banger, gdzie miała okazję współpracować z Pedro Winterem. W późniejszym czasie stała się członkinią kolektywu Kill The DJ wraz z Chloe i Ivanem Smagghe. Jej sety znane są z szerokiego spektrum dźwięków z silnym beatem, który spaja wszystkie elementy. Clara 3000 jest zwolenniczką minimalizmu i prostoty w muzyce. Dzięki temu udaje jej się stworzyć hipnotyczne utwory. 03:55 KINO NOCNE - GIRL GUIDE Komedia sensacyjna, 90 min, Polska 1995 Scenariusz na podstawie książki Michała Szczepańskiego i reżyseria: Juliusz Machulski Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Paweł Kukiz, zespół Piersi Aktorzy: Paweł Kukiz, Renata Gabryjelska, Tommy Tomaszewski, Stanisław Radwan, Jean Carbajal, Norman Grant, Mariusz Bogucki, Tadeusz Ostrowski i inni Nakręcona w rekordowo krótkim czasie osiemnastu dni za rekordowo małe pieniądze, bezpretensjonalna komedia Juliusza Machulskiego odniosła wielki sukces. Na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 1995 r. zdobyła Złote Lwy, nagrodę publiczności i nagrodę Fundacji Kultury za debiut dla Pawła Kukiza. Miłosno - kryminalną historię, która dzieje się współcześnie, zrealizował jeden z najbardziej kasowych polskich reżyserów, absolwent łódzkiej "filmówki", twórca "Vabanków", "Seksmisji", "Kingsajzu", "Deja vu", "Szwadronu" oraz popularnego serialu telewizyjnego "Matki, żony i kochanki". W "Girl Guide" w rolachgłównych Juliusz Machulski obsadził filmowych debiutantów - obdarzonego charyzmą Pawła Kukiza, lidera znanej rockowej grupy Piersi, oraz modelkę i miss piękności Renatę Gabryjelską, studentkę prawa. Oboje wywiązali się z powierzonych im zadań bez zarzutu, tworząc niepowtarzalny duet. "W filmie występują aktorzy niezawodowi, ale obyci z publicznością" - podkreślał Machulski. "Wykorzystaliśmy ich autentyczność, starając się zanadto nie przeszkadzać i nie zawiedliśmy się". Ważną rolę w "Girl Guide" odgrywa wspaniała muzyka w wykonaniu zespołu Piersi oraz kapeli góralskiej Trebunie Tutki, występującej wspólnie z rastafariańską grupą reggae Twinkle Brothers z Jamajki. Wynajmujący mieszkanie w Warszawie młody góral Józek Galica (Paweł Kukiz) jest absolwentem anglistyki. Kiedyś dał ogłoszenie do gazety, że w ciągu sześciu tygodni może nauczyć języka Szekspira. Pewnego dnia, zachęcona prasowym anonsem, zgłasza się do niego Kinga (Renata Gabryjelska), która chce błyskawicznie opanować angielski z miłości do Amerykanina Gary'ego Wise'a (w tej roli Tommy Tomaszewski, zamieszkały za granicą syn Bohdana Tomaszewskiego). Godząc się na udzielenie lekcji ślicznej dziewczynie, w której się zakochuje, Józek wplątuje się w gangstersko - szpiegowską aferę o międzynarodowym zasięgu. Wszystko zaczyna się od tajemniczego zniknięcia ukochanego Kingi, Gary'ego. Ślady prowadzą ku amerykańskiej i arabskiej mafii, a w grę wchodzą duże pieniądze i urządzenie do sterowania głowicami nuklearnymi o wdzięcznej nazwie "girl". Józka Galicę nachodzą podejrzani Arabowie, poszukujący cennego przedmiotu, który posiadał Wise.