TVP Kultura Wtorek, 29.01.2019 08:15 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - PAWEŁ SKIBIŃSKI Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadzący) Tematem rozmowy jest historia i rola, jaką odegrał Instytut Wydawniczy PAX przed 1989 r. W styczniu 2 - 18 minęło 40 lat od śmierci założyciela i długoletniego przywódcy Stowarzyszenia PAX Bolesława Piaseckiego. Gościem Katarzyny Sanockiej jest prof. Paweł Skibiński, historyk. 08:35 NOS Nowela filmowa, 27 min, Polska 1971 Scenariusz i reżyseria: Stanisław Lenartowicz Zdjęcia: Jerzy Stawicki Muzyka: Modest Musorgski Występują: Zdzisław Maklakiewicz, Elżbieta Góralczyk, Krzysztof Litwin, Janusz Kłosiński, Ferdynand Matysik, Maja Komorowska, Kalina Jędrusik, Ryszard Kotys, Krystyna Borowicz, Leonard Andrzejewski, Wirgiliusz Gryń, Zdzisław Kuźniar, Edward Lubaszenko, Wiesława Mazurkiewicz, Leopold R. Nowak, Igor Przegrodzki, Andrzej Rettinger, Janusz Zakrzeński i inni Adaptacja znanej noweli Mikołaja Gogola. Bohaterem tej historii pełnej zabawnych, a także dających do myślenia paradoksów, jest kolegialny asesor, który przybywa do stolicy, by zdobyć majętną żonę i wysokie stanowisko w hierarchii służbowej. Rosja za czasów autora "Martwych dusz" była prawdziwym "społeczeństwem mundurów", w którym o wartości człowieka decydowało miejsce na drabinie urzędniczej. Ów kult rangi stał się jednak przyczyną nieszczęść bohatera, któryw pewnym momencie stracił...nos. Obarczony piętnem inności nie ma już co marzyć o awansach w zuniformizowanym świecie. Na domiar złego nos zaczyna niejako żyć własnym życiem i zostaje... radcą stanu. A to o wiele, wiele więcej niż marny asesor kolegialny. Przenosząc arcydzieło Gogola na ekran, Lenartowicz zadbał o odpowiednią oprawę scenograficzną i kostiumową. Podobały się także zdjęcia Jerzego Stawickiego. Reżyser, trzymając się z grubsza litery oryginału, pozwolił sobie tu i ówdzie na odstępstwa, nasycając swój krótki film - nieobecną u Gogola - atmosferą frywolności. 09:20 ZŁOTE RUNO Komedia, 81 min, Polska 1996 Reżyseria: Janusz Kondratiuk Scenariusz: Andrzej Kondratiuk Zdjęcia: Tomasz Michałowski Muzyka: Jerzy Satanowski Aktorzy: Zbigniew Buczkowski, Zbigniew Mazurek, Stanisław Banaś, Monika Bolly, Stanisława Celińska, Piotr Dejmek, Elżbieta Dębska, Jerzy Gaweł, Maciej Karpiński, Eugeniusz Priwiezencew i inni Wyprawa po złote runo w tej filmowej wersji różni się mocno od znanej z mitologii. W prześmiewczej interpretacji reżysera Argonauci zostali odheroizowani i sprowadzeni do roli cwaniaków, którym przemyt ma otworzyć bramy finansowego raju na ziemi. Perypetie "biznesmena" Stefana i pijaczka Rysia to ironicznykomentarz reżysera do polskiej współczesności i tworzonych przez nią nowoczesnych mitów. "Złote runo" przypomina nieco wcześniejszy znakomity film Janusza Kondratiuka "Dziewczyny do wzięcia". Niektórzy porównywali go też do "Wniebowziętych" Andrzeja Kondratiuka i "Rejsu" Marka Piwowskiego. Wszystkie te utwory powstały z udziałem licznych naturszczyków, co przydało im realizmu i autentycznego, nie "papierowego", humoru. Aktorskim odkryciem w "Złotym runie" jest grający Stefana Zbigniew Mazurek, prawdziwy biznesmen, dla którego był to pierwszy kontakt z kamerą. Jego duetu ze Zbigniewem Buczkowskim część krytyki nie wahała się porównać do słynnej pary Himilsbach - Maklakiewicz. Pan Stefan, biznesmen w średnim wieku, szuka wspólnika do nie całkiem legalnego, lecz bardzo dochodowego interesu. W tym celu znajduje niejakiego Rysia, bezrobotnego, który większość dnia spędza pod budką z piwem, co pewien czas zarabiając parę groszy "na czarno". O Rysiu krąży fama, że ma "żołądek z żelaza". Pan Stefan poddaje kandydata na wspólnika ciężkim i bezlitosnym testom. Dowodzą one niezbicie, że Rysio w pełni zasługuje na swą "sławę". Kolejnym zadaniem Rysia ma być zdobycie... nocnika. Nie zwykłego wszakże, lecz koniecznie metalowego. Znalezienie go okazuje się dość trudne, lecz Rysio i z tej próby wychodzi zwycięsko. Zadowolony pan Stefan może mu już teraz zdradzić szczegóły swego życiowego interesu. Jest nim przeszmuglowanie diamentów do Berlina w brzuchu Rysia. Nagroda "Video Studio Gdańsk" dla Janusza Kondratiuka na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (1997). Nominacje do Polskich Nagród Filmowych za rok 1998 dla Andrzeja Kondratiuka (scenariusz), Zbigniewa Buczkowskiego (najlepsza rola męska), Stanisławy Celińskiej (najlepsza rola kobieca) i Igi Cembrzyńskiej (najlepszy producent). 11:00 DOM - ODC. 20/25 - POWRÓT Z DALEKIEJ PODRÓŻY Serial obyczajowy, 87 min, Polska 1997 Reżyseria: Jan Łomnicki Scenariusz: Jerzy Janicki, Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Bogusław Lambach Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Tomasz Borkowy, Halina Rowicka, Tomasz Mędrzak, Jan Englert, Bożena Dykiel, Zbigniew Buczkowski, Leonard Andrzejewski, Helena Kowalczykowa, Jerzy Bończak, Igor Śmiałowski, Anna Romantowska, Wojciech Wysocki, Beata Krajewska, Ewa Gawryluk, Adam Ferency, Marek Bukowski, Magdalena Stużyńska, Piotr Fronczewski i inni Po udanej operacji piersi Ewa wraca do domu. Matka namawia ją, by wyjechała do Szwecji na rehabilitację. Niestety, Talarowie nie mają na to pieniędzy. Ewa, jakby w przeczuciu nadchodzącego końca, zaczyna gwałtownie i łapczywie korzystać z życia. Stroynowskich odwiedza naukowiec z Moskwy, który przywozi list od Klary. Alfred z Beatą postanawiają ukryć pismo przed Martyną. Adam Rygier zgłasza jedną ze swych prac na wystawę fotograficzną, lecz cenzura zakazuje jej udostępnienia publiczności. Rozgoryczony fotograf postanawia rzucić wszystko i zaszyć się w leśniczówce. Tymczasem z Londynu przylatuje Szczepan, brat Tolka, tragicznie zmarłego męża Lidki Jasińskiej. Na lotnisku zamawia taksówkę i każe się wieźć na wschodnią granicę Polski. Tam długo stoi i patrzy w stronę ukochanego, rodzinnego Lwowa. Po powrocie do stolicy rozpoczyna poszukiwania kandydatki na żonę. Z bukietem czerwonych róż odwiedza dawną sympatię z liceum. Jednak gdy dowiaduje się, że była żoną stalinowskiego prokuratora wojskowego, nie może powstrzymać gniewu i gwałtownie opuszcza mieszkanie. Rozpoczynają się robotnicze protesty w Radomiu i Ursusie. Rząd odwołuje podwyżkę cen. Na terenie FSO Kuźniak organizuje masówkę. Składa też Andrzejowi propozycję nie do odrzucenia: jeśli Talar przeczyta oświadczenie popierające politykę partii, jego żona pojedzie do Szwecji na leczenie. 12:40 MYSZ Film obyczajowy, 40 min, Polska 1979 Scenariusz i reżyseria: Wiktor Skrzynecki Zdjęcia: Zdzisław Kaczmarek Muzyka: Lech Brański Występują: Zuzanna Antoszkiewicz, Sławomira Kozieniec, Piotr Łysak, Filip Łobodziński, Maria Homerska, Magda Teresa Wójcik, Marek Bargiełowski, Zygmunt Maciejewski, Leszek Bałdyga, Wiktoria Buczyńska, Katarzyna Figura, Barbara Grabowska, Sławomir Górecki, Dariusz Jurczyk, Krzysztof Miazga, Janina Nowicka, Witold Sadowski, Ryszard Słonimski i inni Debiut fabularny wieloletniego operatora warszawskiej WFD oraz cenionego dokumentalisty ("Ksiądz Szarkowski", "Była taka szkoła"). Kanwą scenariusza "Myszy" jest opowiadanie Marii Dańkowskiej pod tym samym tytułem. Akcja toczy się w warszawskim liceum. Uczniowie jednej z klas postanawiają nie pisać klasówki z chemii. Na znak protestu oddają czyste kartki. Z tą postawą nie zgadza się tylko jedna dziewczyna: Ania zwana "Myszą". Na jej nieszczęście incydent ma poważne reperkusje. Klasa zostaje zawieszona na kilka dni, zapada decyzja o obniżeniu stopni ze sprawowania. Ukarani uczniowie chcą zemścić się na Myszy za brak solidarności i domniemane lizusostwo wobec nauczycieli. Wpadają więc na szatański pomysł. Klasowy przystojniak Piotr ma rozkochać w sobie "zdrajczynię", a następnie ją porzucić. Jak na ironię całą akcję inspiruje Ada, sympatia Piotra, obiecując mu w nagrodę antykwaryczny rarytas - stare wydanie tomiku poezji Norwida. Chłopak przystępuje do dzieła. Zaprasza Mysz do teatru, na wystawy, chodzi z nią na spacery, wymyśla coraz to nowe formy adoracji. Wreszcie nieświadoma podstępu Ania zaczyna darzyć go uczuciem. Pora więc wykonać drugą, mniej przyjemną część planu. Piotr jednak zaczyna mieć wątpliwości... III nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Telewizyjnym w Monachium (1980), Brązowe Koziołki na 7. Ogólnopolskim Festiwalu Filmów dla Dzieci i Młodzieży w Poznaniu (1981). 13:35 UCIECZKA Z KINA "WOLNOŚĆ" Film obyczajowy, 86 min, Polska 1990 Scenariusz i reżyseria: Wojciech Marczewski Zdjęcia: Jerzy Zieliński Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Janusz Gajos, Zbigniew Zamachowski, Teresa Marczewska, Piotr Fronczewski, Michał Bajor, Władysław Kowalski, Jan Peszek, Jerzy Bińczycki Janusz Gajos stoi oniemiały w ciemnej sali kinowej. Przed oczami ma widok niezwykły. Na ekranie zbuntowani aktorzy nie chcą dalej grać swych fałszywych, ogłupiających ról. Próbują im w tym przeszkodzić histeryczne, pełne paniki reprymendy dobiegające z widowni. To przedstawiciele oficjalnej komisji starają się zagłuszyć swój strach i bezradność. Jeszcze chwila i Janusz Gajos wybuchnie śmiechem. "Poruszająca scena, przywodząca na myśl"Mistrza i Małgorzatę"Bułhakowa" - orzekli krytycy. W filmie Marczewskiego jest jeszcze wiele sekwencji równie wymownych i dramatycznych. Wspólnie tworzą dzieło, które stało się wydarzeniem artystycznym na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku - Gdyni w 1990 r. Uhonorowano je wówczas Grand Prix i nagrodą dziennikarzy. Wyróżnienie za najlepszą główną rolę męską otrzymał Janusz Gajos. "Ucieczkę..." nagradzano jeszcze kilkakrotnie, także zagranicą, np. na Festiwalu Filmów Fantastycznych w Avoriaz. Wcześniej najważniejsze trofea zdobywały tam m.in. "Carrie" Briana de Palmy, "Pojedynek na szosie" Stevena Spielberga i "Terminator" Jamesa Camerona. Pierwiastek fantastyczny odgrywa w filmie Marczewskiego rolę niepoślednią, choć nie w sposób właściwy produkcjom science - fiction. Służy bowiem ukazaniu przemiany duchowej cenzora - niegdyś poety i krytyka literackiego, obecnie (tak go określił reżyser) człowieka "spsiałego", pozornie groźnego, lecz w rzeczywistości zastraszonego i samotnego. Oba światy: realny i fantasmagoryczny przenikają się. Cenzor przekracza granicę ekranu, wchodzi do wnętrza filmu, powodowany miłością do jednej z jego bohaterek - Małgorzaty. Jednak i tam spotyka go rozczarowanie. Wraca do rzeczywistości, lecz nie będzie już tym samym człowiekiem. Niegdyś poeta, potem cenzor, teraz - kto? Jeden z krytyków pisał: "W tym filmie każdy chce wyjść z ram własnego życia. Buntuje się cenzor. Buntują się postacie filmowe. Wszyscy szukają wolności, której nie ma. Jej przebłysk jest może tylko w idei ucieczki. Wystarczy nocą wejść na dach własnej kamienicy, aby przekonać się, ilu ludzi znajduje się w stanie ucieczki."Aż tak wielu?"- dziwi się cenzor, obserwując dachy pełne ludzi. Sam jest jednym z lunatyków." 15:15 SPIRALA Dramat psychologiczny, 83 min, Polska 1978 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Zanussi Zdjęcia: Edward Kłosiński Muzyka: Wojciech Kilar Występują: Jan Nowicki, Maja Komorowska, Zofia Kucówna, Aleksander Bardini, Jan Świderski, Piotr Garlicki, Marian Glinka, Ewa Ziętek, Seweryna Broniszówna, Andrzej Hudziak, Marta Ławińska, Cezary Morawski, Andrzej Szenajch, Stefan Szmidt, Daria Trafankowska, Paweł Wawrzecki i inni "Filmem o umieraniu rozpaczliwym i beznadziejnym" nazwał jeden z krytyków "Spiralę" Krzysztofa Zanussiego. Trudno znaleźć w polskiej kinematografii drugi utwór tak całkowicie, obsesyjnie wręcz "podporządkowany" jednemu tematowi. Zanussi w przejmujący sposób przypomina w nim starą prawdę, że człowiek nigdy nie jest dostatecznie przygotowany na przyjęcie śmierci. Nie potrafi się z nią pogodzić, nie umie znaleźć na nią duchowej ani intelektualnej odtrutki. "Spirala" to - jak na autora "Cwału" - film prowokacyjny, niszczący u myślącego widza poczucie wewnętrznego komfortu; to swoiste "memento mori" wymierzone jak policzek dwudziestowiecznej cywilizacji, pragnącej sobie wmówić, że śmierci nie ma. Ważną rolę Teresy zagrała w "Spirali" Maja Komorowska, ulubiona aktorka Zanussiego, mająca na koncie liczne, zwykle bardzo udane występy w jego filmach ("Za ścianą", "Bilans kwartalny", "Kontrakt", "Rok spokojnego słońca", "Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest...", "Cwał"). Po pięciu latach przerwy, twórca "Constansu" ponownie zaprosił artystkę do współpracy, tym razem przy realizacji "Skarbów ukrytych", krótkiego filmu telewizyjnego, wchodzącego w skład "Opowieści weekendowych". W tatrzańskim schronisku "Morskie Oko" zjawia się turysta, którego zachowanie budzi co najmniej zdziwienie innych gości. W arogancki sposób zaczepia Teresę; Marii sugeruje, że jest za stara na urodzenie dziecka; wdaje się w kłótnię z grupą studentów. W końcu od jednego z nich pożycza śpiwór i idzie spać. Rano nikt nie może go znaleźć. Nieobecność niepokojąco się przedłuża, więc goście schroniska rozpoczynają poszukiwania. Wkrótce przyłączają się do nich goprowcy i żołnierze. Wreszcie przy użyciu helikoptera udaje się odszukać zaginonego. Nieprzytomny mężczyzna zostaje przewieziony do szpitala. Okazuje się, że poszkodowanym jest Tomasz Piątek, którego wspaniale rozwijającą się karierę zawodową brutalnie przerwała nieuleczalna choroba. Piątek znalazł się w górach po ucieczce ze szpitala. Wyruszając rano ze schroniska, chciał popełnić samobójstwo. Teraz, odzyskawszy przytomność, przyjmuje wizyty turystów ze schroniska. Niektórzy z nich usiłują, jak potrafią najlepiej, pocieszyć niedoszłego samobójcę. Nagroda za reżyserię i scenariusz na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Panamie (1979). 16:55 BODO - ODC. 7 Serial biograficzny, 55 min, Polska, 2015 Reżyseria: Michał Rosa, Michał Kwieciński Scenariusz: Doman Nowakowski, Piotr Derewenda Zdjęcia: Kamil Płocki Muzyka: Atanas Valkov Aktorzy: Tomasz Schuchardt, Agnieszka Wosińska, Piotr Żurawski, Roma Gąsiorowska - Żurawska, Wojciech Solarz, Eryk Kulm, Bartłomiej Kotschedoff odc. 7 Premiera filmu "Rywale" z 1925 r. z debiutancką rolą Bodo okazuje się wielkim sukcesem. Z dnia na dzień aktor staje się gwiazdorem. Sława nie pomaga jednak w podejmowaniu decyzji. Bodo odrzuca kolejne propozycje aktorskie. Tymczasem coraz większą popularność zyskuje Adolf Dymsza. 18:05 BODO - ODC. 8 Serial biograficzny, 55 min, Polska, 2015 Reżyseria: Marta Kownacka (Obsada), Michał Rosa, Michał Kwieciński Scenariusz: Doman Nowakowski, Piotr Derewenda Zdjęcia: Kamil Płocki Muzyka: Atanas Valkov Aktorzy: Tomasz Schuchardt, Agnieszka Wosińska, Piotr Żurawski, Roma Gąsiorowska - Żurawska, Wojciech Solarz, Eryk Kulm, Bartłomiej Kotschedoff odc. 8 Bodo coraz częściej gra w filmach, zazwyczaj są to jednak niewielkie role. Z pomocą przychodzi kapitan Magiera, który wykorzystując swoje układy, pomaga Eugeniuszowi w sfinansowaniu ambitnego filmu. Bodo uznaje, że przy wsparciu Magiery może podbić cały świat. Ta pewność siebie prowadzi do wielkiej tragedii. 19:10 LOCUS Film animowany, 10 min, Polska, 2016 Reżyseria: Anita Kwiatkowska - Naqvi Scenariusz: Anita Kwiatkowska - Naqvi Zdjęcia: Piotr Matysiak "Locus" to podróż po świecie pamięci: rytmiczne dudnienie pociągu, za oknami uciekający krajobraz i głowa pełna myśli. Samotna kobieta w przedziale zatapia się coraz bardziej we wspomnieniach. Wraca do rodziny, ale myślami znów jest w drodze. Czasoprzestrzeń zakręca, powroty i wyjazdy zlewają się w jedną, zagmatwaną życiową podróż. (filmpolski.pl) 20:20 WESOŁA WDÓWKA (DIE LUSTIGE WITWE) Film muzyczny, 143 min, Niemcy, 2007 Reżyseria: Don Kent Wykonawcy: Lydia Teuscher, Gunther Emmerlich, Bo Skovhus, Manfred Honeck "Wesoła wdówka", operetka Franciszka Lehara w trzech aktach. Premiera miała miejsce w Wiedniu w Theater an der Wien w 1905 roku. Operetka wyreżyserowana przez Dona Kenta została wystawiona w Semperoper w Dreźnie. 22:55 LEKKIE OBYCZAJE - NIEULOTNE (NIEULOTNE) Dramat, 88 min, Polska/Hiszpania, 2012 Scenariusz i reżyseria: Jacek Borcuch Zdjęcia: Michał Englert Muzyka: Daniel Bloom Wykonawcy: Piotr Borowiec Aktorzy: Jakub Gierszał, Magdalena Berus, Andrzej Chyra, Joanna Kulig, Hovik Keuchkerian, Juanjo Ballesta, Angela Molina, Tadeusz Bradecki, Halina Skoczyńska, Elżbieta Karkoszka Akcja filmu rozgrywa się w pięknych krajobrazach słonecznej Hiszpanii i w Polsce, gdzie wieje chłodem. To historia znajomości studentów Kariny i Michała, którzy zakochują się w sobie, ale nie jest im dane długo cieszyć się szczęściem. Poznają się w Hiszpanii, dokąd przyjechali na winobranie, by podreperować skromne studencke fundusze i miło spędzić czas. Właśnie tu połączyło ich gorące uczucie, ale beztroska zabawa nie trwa długo. Tragiczny wypadek - przypadkowy i jakże bezsensowny - wstrząsa ich beztroskim dotąd życiem, brutalnie wprowadzając młodych, naiwnych ludzi w dorosłość. 00:40 NOCNY DOKUMENT - KIEDY BĘDĘ PTAKIEM Film dokumentalny, 28 min, Polska, 2012 Reżyseria: Monika Pawluczuk Scenariusz: Monika Pawluczuk Tajlandia, tuż przy granicy z Birmą. Miejsce w ciągłym pulsującym ruchu. Uciekinierzy z Birmy, głównie Kajanie (prześladowana w Birmie mniejszość narodowa, która jako jedyna przeciwstawia się od lat bestialskim rządom junty wojskowej), uciekają na stronę tajlandzką, przed ostrzałem birmańskiej junty. Jedni wracają, kiedy tylko niebezpieczeństwo ostrzałów się kończy, inni zostają w Tajlandii, w obozach dla uchodźców albo we wsiach (turystycznych - skansenach), w których na potrzeby turystów kajańskie kobiety noszą na szyjach ciężkie metalowe obręcze. Kajańskie kobiety, powszechnie znane jako kobiety żyrafy, mają za zadanie przyciągnąć turystów swoją tak zwaną tradycją noszenia obręczy. W rzeczywistości tylko kilka z nich kultywuje zwyczaj, bo prawie wszystkie nakładają obręcze po to, by jakoś przetrwać. Bardzo często jest to dla birmańskich kobiet jedyna, poza prostytucją, forma zarobienia pieniędzy, ale i tak właściwie prawie cała część zysku trafia do kieszeni potentatów turystycznych. Bohaterowie filmu, MuLa i Lin, mieszkają we wsi turystycznej. Ona nakłada w wieku 60 lat obręcze, po to, by się stać atrakcją turystyczną, on snuje się po wsi, nie za bardzo wiedząc, co ze sobą zrobić, bo pracy dla mężczyzn szczególnej nie ma. Można tylko popijać, grać w karty i zabijać jakoś czas, którego bezgraniczność nie działa zbyt konstruktywnie. Prawdziwe życie zostawili w Birmie. Zostawili tam też córkę, o której los się boją, bo co prawda idą zmiany na lepsze i w będącej od ponad pięćdziesięciu lat w stanie wojny z dyktaturą birmańską części kraju jest bezpieczniej niż kiedyś, ale na terenach przygranicznych wciąż żyje się niepewnie; naloty, regularna wojna, grabieże i gwałty to wciąż rzeczywistość kajańskich chłopów. Mieszkająca w Birmie, tuż przy granicy z Tajlandią, córka MuLi i Lina, ma piątkę dzieci, niewielkie gospodarstwo, i żyje w ciągłym strachu - przed głodem, przed wojskiem, przed niepewną przyszłością. Matka za wszelką cenę stara się skontaktować z córką, pisze list, próbuje dzwonić, ale bezskutecznie. Dzwoni, ale nie może nawiązać z nią kontaktu. Nikt nie wie, co się z nią dzieje. Szukają jej, ale bezskutecznie. W końcu udaje im się porozumieć. Pierwszy raz od wielu miesięcy padają krótkie pytania: Masz co jeść?, Jesteś bezpieczna?, Kiedy przyjedziesz?. Podejmują decyzje o przyjeździe córki do Tajlandii. Matka obiecuje pomóc finansowo; trzeba przekupić żołnierzy w punktach kontrolnych, opłacić koszty podróży. To nie będzie łatwa droga; w każdej chwili mogą człowieka cofnąć. MuLa przekazuje pieniądze i kobieta z piątką dzieci wyrusza. Tyle że nie przyjeżdża. Nie wiadomo, co się z nią dzieje. Matka dzwoni i nic. Raz i kolejny. Telefon milczy. Nikt nie widział jej po drodze. Matka codziennie wysyła łódkę po córkę, ale łódź przypływa pusta. MuLa jest w tym wszystkim sama, nieodłącznym towarzyszem jest tylko radio. Nasłuchuje wiadomości z Birmy, słucha muzyki. Potrafi godzinami siedzieć, wpatrując się w odbiornik. I czeka. Mąż nie może się oderwać od seriali, syn od treningów. Każdy w coś ucieka. Chodzą własnymi drogami. Nie spotykają się. Między małżonkami narasta napięcie. W końcu w Linie coś pęka. W monologu spowiedzi mówi, że nie chce, żeby córka przyjeżdżała, że nie ma siły na to, by się nią zajmować (bo przecież trzeba będzie jej pomóc zorganizować życie, zbudować dom, wykarmić dzieci). Po długim milczeniu dodaje, że nie kocha MuLi i nigdy nie kochał. I że wziął z nią ślub, bo mu kazali rodzice. Syn przegrywa pierwszyw życiu turniej bokserski. Znoszą go nieprzytomnego z ringu. A MuLa czeka. Siada na brzegu rzeki i patrzy. Wreszcie, córka przyjeżdża. Kobiety we wsi nakładają jej na szyję obręcze. 01:25 KINO NOCNE - POZYCJA DZIECKA (POZITIA COPILULUI / CHILD'S POSE) Dramat, 107 min, Rumunia, 2013 Reżyseria: Calin Peter Netzer Scenariusz: Razvan Radulescu, Calin Peter Netzer Zdjęcia: Andrei Butica Aktorzy: Bogdan Dumitrache, Natasa Raab, Florin Zamfirescu, Luminita Gheorghiu Cornelia właśnie skończyła 60 lat, jest zadbana, majętna i szanowana. Osiągnęła sukces zawodowy, ma oddanego, siedzącego pod pantoflem męża oraz wpływowych znajomych wśród bukareszteńskich elit. Jednak życie wcale Cornelii nie cieszy... Ukochany jedynak, jej oczko w głowie, 34 - letni Barbu ze wszystkich sił stara się uniezależnić od matki. Wyprowadził się z domu, ma własny samochód, a także dziewczynę, która zupełnie nie spełnia standardów Cornelii. A najsmutniejsze jest to, że Barbu unika rodzicielki jak ognia. Nie raczył nawet przyjść na jej urodziny! Kiedy Cornelia dowiaduje się, że syn uczestniczył w tragicznym wypadku, zaczyna walczyć o niego jak lwica o swoje młode. Używa wszystkich wpływów, ustosunkowanych przyjaciół i pieniędzy, aby uchronić Barbu przed więzieniem. Marzy, by syn wrócił do domu i znowu stał się jej "małym chłopcem". 03:40 "HALKA" W OPERZE WROCŁAWSKIEJ Reportaż, 16 min, Polska, 2018 Reportaż opowiada o najnowszej inscenizacji "Halki", monumentalnej polskiej opery Stanisława Moniuszki, w Operze Wrocławskiej, której premiera odbyła się pod koniec 2018 roku. Spektakl wyreżyserowała ceniona aktorka Grażyna Szapołowska, orkiestrę prowadzi Marcin Nałęcz - Niesiołowski, choreografię opracowali Claudia Carlos - Machej i Krzysztof Trebunia - Tutka. 04:15 SCENA KLASYCZNA - (27) FAIR PLAY QUARTET Koncert, 32 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca) W tym odcinku Sceny Klasycznej wystąpi Fair Play Quartet. Jest to zespół działający na pograniczu muzyki rozrywkowej i klasycznej specjalizujący się w wykonywaniu muzyki pop na instrumentach smyczkowych. W repertuarze ma także wyjątkowe utwory muzyki klasycznej, np. Fugi Bacha czy Preludia Chopina. Artyści koncertują na całym świecie, m.in. w Niemczech, Chinach, Słowenii, Katarze czy na Litwie. Fair Play Quartet jest cenionym zespołem sesyjnym; nagrywa także muzykę do filmów i reklam. Na stałe współpracuje z TVP oraz z warszawskimi teatrami Studio Buffo, Rampa. W kwietniu 2014 roku kwartet odbył dwutygodniową trasę po Chinach, podczas której zagrał 6 koncertów dla ponad 7000 osób, w ultranowoczesnych salach koncertowych. Trasa okazała się ogromnym sukcesem i odbiła szerokim echem w chińskich i polskich mediach. W programie zespół wykona aranżacje utworów Michaela Jacksona, które ukazały się na ich najnowszej "Jackson on Strings".