TVP Kultura Poniedziałek, 04.02.2019 08:15 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - ANDRZEJ SZCZERSKI Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Katarzyna Sanocka(Prowadzący) Gościem Katarzyny Sanockiej jest prof. Andrzej Szczerski, autor książki "Transformacja. Sztuka w Europie Środkowo - Wschodniej po 1989". Publikacja ukazała się nakładem wydawnictwa UJ. 08:35 ZŁOTA KACZKA Baśń filmowa, 45 min, Polska, 1976 Reżyseria: Jerzy Sztwiertnia Scenariusz: Jerzy Sztwiertnia Zdjęcia: Aleksander Lipowski Muzyka: Maciej Małecki Aktorzy: Marek Frąckowiak, Jerzy Karaszkiewicz, Krzysztof Kowalewski, Witold Pyrkosz, Franciszek Pieczka, Anna Szczepaniak, Hanna Balińska, Helena Gruszecka, Ewa Milde, Marian Krawczyk, Zdzisław Maklakiewicz, Jerzy Tkaczyk, Józef Kalita, Stanisław Gawlik, Jan Orsza-Łukaszewicz Baśń filmowa na podstawie opowiadania Ewy Szelburg - Zarembiny. Akcja toczy się w XVII w. Do Warszawy powraca z wojen szwedzkich młody, zabiedzony żołnierz. Dowiaduje się, że w podziemiach jednego z pałaców znajdują się wielkie skarby, których strzeże królewna zamieniona w Złotą Kaczkę. Aby zdobyć skarby i wyzwolić królewnę z czarów, należy jednak spełnić jeden warunek: wydać 100 dukatów, nie czyniąc nikomu nic dobrego. Żołnierz podejmuje wyzwanie. Ale kiedy zostaje mu ostatni grosz, daje go napotkanemu ślepcowi - wówczas czar pryska. Tym samym potwierdza się, że człowiek nie potrafi być do gruntu złą istotą. Nagroda Jury Dziecięcego "Marcinek" na FF w Poznaniu w 1997 roku. 09:35 PATRZĘ NA CIEBIE, MARYSIU Film obyczajowy, 67 min, Polska 1999 Scenariusz i reżyseria: Łukasz Barczyk Zdjęcia: Kacper Lisowski Występują: Maja Ostaszewska, Michał Bukowski, Redbad Klynstra, Dorota Landowska, Magdalena Olszewska, Marek Walczewski, Małgorzata Niemirska, Maria Maj, Leon Niemczyk, Sławomir Sulej, Łukasz Barczyk, Mariusz Orski, Sylwester Maciejewski, Anna Łopatowska, Wojciech Kuliński, Agnieszka Dygant, Magdalena Komar, Ewa Oksza - Łapicka, Julia Olszewska, Piotr Augustyniak, Andrzej Jurek, Zbigniew Kasprzyk i inni Debiut telewizyjny Łukasza Barczyka, wówczas dwudziestosześciolatka, absolwenta reżyserii łódzkiej PWSFTviT. Główni bohaterowie filmu to dwoje młodych ludzi, od dwu lat dzielących życie i mieszkanie. Michał Okrężny (Michał Bukowski) jest obiecującym psychiatrą z lekarskiej rodziny, Marysia Orzechowska (bardzo dobra rola Mai Ostaszewskiej) właśnie kończy studia geologiczne. Ich wolny związek zdaje się pomału wchodzić w fazę kryzysu. Marysia coraz mocniej pragnie stabilizacji, małżeństwa, dziecka. Michał wręcz przeciwnie, jest pełen obaw i wątpliwości. Czuje, że nie podoła finansowym i życiowym obowiązkom głowy rodziny. Nad uczucie przedkłada rozsądek, którego - zdaniem partnerki - ma w nadmiarze. Jednak wreszcie "łamie się" i proponuje ukochanej ślub. Wkrótce Marysia oświadcza, że jest w ciąży. Michał, lekarz z wykształcenia, z najwyższym trudem ukrywa zdumienie. Przecież byli zabezpieczeni. Niespodziewana wiadomość sprawia, że w młodym psychiatrze niepostrzeżenie narasta stres. Wewnętrzne napięcie dodatkowo potęguje duże tempo pracy oraz niezwykle rzadka dolegliwość nowego pacjenta, który nie widzi, choć aparat wzroku ma całkowicie zdrowy. Na domiar złego niewidomy to znany aktor Artur, niedługo zaczynający zdjęcia do kolejnego filmu. Producent naciska więc na Michała, by jak najszybciej doprowadził gwiazdora do pełnej formy. Okrężnego zadręcza też koleżanka - dziennikarka, by zaaranżował jej wywiad z niecodziennym pacjentem. Jakby tego było nie dość, Michał wbrew swej woli zostaje wplątany w małżeńskie problemy Artura. Łukasz Barczyk dostosował formę swego debiutu do jego treści. Całość stylizowana jest na film kręcony po amatorsku na wideo. Kamera, wędrując za bohaterami, nierzadko za nimi "nie nadąża". Głos mówiącej postaci dobiega wtedy zza kadru. Montaż sprawia wrażenie chaotycznego, trochę niechlujnego. Reżyser ukazuje swych bohaterów głównie w bliskich planach. Ze szczególnym upodobaniem koncentruje się na twarzach, doszukując się w nich prawdy o emocjach pary pierwszoplanowych postaci. Wizualne "rozedrganie" filmu dobrze oddaje stan ducha Marysi i Michała. Ona boi się stracić jego uczucie poddane ogniowej próbie zbliżającego się ślubu i rodzicielstwa, w pewnym momencie przestaje też być pewna wierności partnera. On, narażony na wieloraką presję ze strony otoczenia, z coraz większym wysiłkiem stara się zapanować nad własnymi odczuciami i odruchami. Czy wytrzyma? Debiutancki film Barczyka stanowił intrygującą próbę psychologicznego opisu sytuacji młodych Polaków wchodzących w życie u progu XXI stulecia. Szanse i niebezpieczeństwa, z jakimi się stykają, różnią się w znacznej mierze od tych, przed którymi stali ich rodzice. Inne są dziś hierarchie wartości, inne drogi kariery, inny system gospodarczo - polityczny. Rzuceni na głęboką wodę dwudziestoparolatkowie muszą dostosować do nowych warunków wyniesione z domu wyobrażenia o samodzielności, odpowiedzialności, sukcesie. Film Barczyka to ciekawa próba pokazania, w jaki sposób to czynią. 11:00 DOM - ODC. 24/25 - DROGA NA SKRÓTY Serial obyczajowy, 90 min, Polska 2000 Reżyseria: Jan Łomnicki, Marcin Łomnicki Scenariusz: Jerzy Janicki, Andrzej Mularczyk Muzyka: Piotr Hertel Aktorzy: Tomasz Borkowy, Halina Rowicka, Adam Wojtyszko, Bożena Dykiel, Monika Kwiatkowska, Jolanta Fraszyńska, Waldemar Barwiński, Jan Englert, Magdalena Stużyńska, Marek Bukowski, Edyta Olszówka, Krzysztof Kołbasiuk, Stefan Szmidt, Jerzy Gudejko, Jerzy Bończak Krzysio Talar bez wiedzy ojca trenuje poślizgi jego "polonezem". Wkrótce kradnie też samochód szefa stajni rajdowej, lecz ścigany przez policję porzuca wóz i ucieka. Mietek i Nina prowadzą w kościele głodówkę protestacyjną w obronie uwięzionych robotników z Radomia. UB zakłada podsłuch w telefonie Jasińskich. W efekcie następują aresztowania działaczy opozycji. Wśród zatrzymanych jest Łukasz Zbożny. Tymczasem przedsiębiorczy Henio znajduje kolejne źródło dochodów. Produkuje koszulki z podobizną Elvisa Presleya, a potem papieża. W dystrybucji pomaga mu Krzysio. Bawolik organizuje turniej piłkarski dla młodzieży. Podpada jednak władzom, gdyż ubiera chłopców w koszulki z wizerunkiem papieża. Zostaje posądzony o prowokację, a niebawem wysłany na wcześniejszą emeryturę. Po kolejnej wpadce u Jasińskich Mietek odkrywa podsłuch. Niesforny Krzysio w dyskotece wdaje się w bójkę w obronie Joli, córki szefa stajni rajdowej. Klara i Adam decydują się na wyjazd do Włoch. 12:45 BEZMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI Film sensacyjny, 122 min, Polska, 2006 Reżyseria: Wiesław Saniewski Scenariusz: Wiesław Saniewski Zdjęcia: Mariusz Palej Muzyka: Maciej Muraszko Aktorzy: Jan Frycz, Bożena Stachura, Robert Olech, Jan Englert, Artur Barciś, Artur Żmijewski, Danuta Stenka, Robert Gonera, Ewa Wencel, Ewa Błaszczyk, Maria Pakulnis, Marieta Żukowska, Edwin Petrykat Dramat sądowy inspirowany prawdziwymi wydarzeniami. Absolwent prawa, Łukasz, zastanawia się nad wyborem aplikacji. Ostatecznie jednak postanawia porzucić zawód prawnika. Chce poświęcić się swojej prawdziwej pasji - fotografice. Ale ojciec Łukasza nie daje za wygraną, próbuje nakłonić syna, by został obrońcą. Kontaktuje go ze swoim kolegą, wziętym adwokatem Michałem Wilczkiem, mając nadzieję, że ten przekona chłopaka. Podczas spotkania przy kieliszku, Łukasz zwierza się jednak adwokatowi ze swoich wątpliwości i obaw. Wilczek opowiada Łukaszowi historię pewnego procesu sprzed kilkunastu lat. Uczestniczył w nim jako oskarżyciel posiłkowy i pełnomocnik rodziców ofiary. Sprawa dotyczyła śmierci Dominiki, młodej dziennikarki telewizyjnej, będącej w zaawansowanej ciąży. Została zamordowana w swoim mieszkaniu, a o zabójstwo oskarżono jej starszego kolegę z pracy, realizatora Jerzego Kutra, z którym była związana uczuciowo, choć jej wybranek miał żonę i dwoje dzieci. Jerzy nie przyznał się do winy. Wilczek rozmawiał wówczas z prokuratorem, dawnymi kochankami Kutra i byłym mężem ofiary. Za podwójne zabójstwo domagał się podczas procesu wysokiego wymiaru kary dla oskarżonego. Prokuratura nie miała żadnych dowodów bezpośrednich, a jedynie motyw. Wkrótce wydano wyrok. Historia opowiedziana przez adwokata mocno intryguje Łukasza, który postanawia na własną rękę rozwikłać zagadkę śmierci Dominiki. 15:00 CEREMONIA POGRZEBOWA Film obyczajowy, 90 min, Polska 1984 Scenariusz i reżyseria: Jacek Bromski Zdjęcia: Jerzy Gorstecki Muzyka: Henri Seroka Aktorzy: Anna Romantowska, Jadwiga Jankowska - Cieślak, Bogusław Linda, Piotr Machalica, Małgorzata Pieczyńska, Barbara Ludwiżanka, Emil Karewicz, Olga Bielska, Józef Pieracki oraz Julia Kolberger i Paweł Gruza Jacek Bromski debiutował telewizyjną krótkometrażowką "Zwierzenia prezentera kategorii S". Jego kolejny film także zrealizowany został dla telewizji - była to "Alicja", którą nakręcił wspólnie z Jerzym Gruzą. W roku 1988 powstał film "Zabij mnie glino", który jak dotąd przyniósł mu największą popularność. Kryzys moralny inteligenckiej rodziny. Jej członków poznajemy na pogrzebie profesora etyki - głowy rodu. O zmarłym wspomina się w filmie dosyć często. Jego silna osobowość odcisnęła piętno na psychice wszystkich członków rodziny, przez co nieżyjący ojciec, teść, dziadek staje się niemym bohaterem wszystkich oglądanych na ekranie konfliktów i dramatów. Dwie odmienne postawy reprezentują synowie profesora. Stefan jest wyzbytym wrażliwości, zimnym realistą, natomiast Jan jest osobą sentymentalną, zakompleksioną, pozostającą pod głębokim wpływem żony. Spotkanie obu braci zaowocuje nieoczekiwanym romansem Jana z narzeczoną Stefana, jego próbą odejścia od żony i innymi rodzinnymi komplikacjami. Wydarzenia te uzmysławiają im, że ludzie pozornie sobie bliscy żyją zupełnie obok siebie, nie znają się i nie potrafią się zrozumieć. Film został nagrodzony "Brązowymi Lwami" za najlepszy debiut telewizyjny na X Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku 1985 roku. 16:45 ŚLADAMI WIELKICH KOMPOZYTORÓW - ŚLADAMI BERLIOZA (IN THE FOOTSTEPS OF BERLIOZ) Film dokumentalny, 51 min, Francja, 2012 Reżyseria: Alain Dualt Cykl dokumentalny przedstawiający sylwetki sławnych kompozytorów. Bohaterem tego odcinka jest Hector Berlioz, francuski kompozytor i dyrygent. Jego najsłynniejsze dzieło to Symphonie fantastique, episode de la vie d’un artiste (Symfonia fantastyczna, epizod z życia artysty), autobiograficzna symfonia programowa, uznawana za kamień milowy w dziejach muzyki romantycznej. Inne uznane utwory Berlioza to symfonia na altówkę i orkiestrę Harold en Italie (1834 r.), Requiem (1837 r.), opera Benvenuto Cellini (1838 r.), symfonia dramatyczna na chór, solistów i orkiestrę Romeo i Julia (1839 r.), a także zamówiona przez ministra spraw wewnętrznych Grande symphonie funbre et triomphale (Symfonia żałobna, 1840 r.). Była ona przeznaczona na uroczystości przeniesienia zwłok ofiar rewolucji 1830 roku na plac Bastylii i odsłonięcia Kolumny Wolności. 17:50 TAXI - TEHERAN (TAXI) Dramat, 78 min, Iran, 2015 Reżyseria: Jafar Panahi Aktorzy: Jafar Panahi, Hana Saeidi Nagrodzone Złotym Niedźwiedziem "Taxi Teheran" Jafara Panahiego jest jak audiowizualna pocztówka z Iranu. Podróżujący po Teheranie jako taksówkarz reżyser na przykładzie kolejnych pasażerów z humorem pokazuje nam absurdy i grozę życia w jego ojczyźnie. Chociaż pojawia się tu dosadna krytyka instytucji cenzury czy opresyjnego systemu, film przepełniony jest miłością do perskiej kultury i Irańczyków. Dowiadujemy się z niego na temat Iranu więcej prawdy niż z mediów w ostatniej dekadzie. 19:15 RZECZ POLSKA - SKUTER OSA Film dokumentalny, 12 min, Polska, 2018 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Muzyka: Bartosz Kruczyński Wykonawcy: Marek Sosenko, Stanisław Lenartowicz 100 najlepszych polskich projektów na 100 - lecie Niepodległości. W tym odcinku skuter osa. Pierwszy model powstał w 1959 roku w "odwilżowej" Polsce i był częścią rodzącej się kultury młodzieżowej. Był też odpowiedzią na dostępne na zachodzie jednoślady (włoskie słowo vespa znaczy osa). Choć w Polsce był towarem ekskluzywnym i deficytowym, jego produkcja na wielką skalę odbywała się w Indiach, gdzie sprzedano na niego licencję. 19:30 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - MAERTEN VAN HEEMSKERCK Magazyn, 6 min, Polska, 2018 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks Wykonawcy: Grażyna Bastek Tryptyk Ecce Homo to bodaj najsłynniejsze dzieło niderlandzkiego renesansu w Polsce. Jego autor, haarlemski malarz Maerten van Heemskerck (1498 - 1574) spędził w Rzymie cztery lata (1532 - 1536), studiując starożytne ruiny i rzeźby oraz dzieła współczesnych mu artystów, przede wszystkim Michała Anioła i Francesco Salviatiego. Po powrocie konsekwentnie wzbogacał rodzimą twórczość o wątki italianizujące i antyczne. Powstały w 1544 roku tryptyk Ecce Homo jest niezwykle harmonijną syntezą tego nowego stylu: recepcję sztuki włoskiej dokumentuje scena środkowa, zaś realistyczną tradycję niderlandzką podziwiamy w mistrzowskich portretach donatorów na skrzydłach bocznych. Tablica środkowa ilustruje epizod z Ewangelii św. Jana (J 19, 4 - 5): Piłat wyprowadza ubiczowanego Jezusa na ganek pretorium, by przed rozjuszonym tłumem wypowiedzieć słynne słowa "Oto człowiek" (Ecce homo), być może w nadziei, iż gawiedź podejmie decyzję o uwolnieniu - z okazji święta - Chrystusa, a nie Barabasza. 19:35 VIDEOFAN - PORTRETY: HORACY MUSZYŃSKI Felieton, 15 min, Polska, 2018 Horacy Muszyński (ur. 1994, Poznań) jest absolwentem multimediów na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie. Głównym polem zainteresowań artysty są eksperymenty z pogranicza filmu i performance. Z kolei działając pod pseudonimem HM Channel, tworzy filmy stylistyką nawiązujące do lat '90. 20:20 SŁOWO NA A - ODC 5 (THE A WORD) Serial obyczajowy, 57 min, Wielka Brytania, 2016 Reżyseria: Peter Cattaneo Scenariusz: Peter Bowker Aktorzy: Morven Christie, Lee Ingleby, Tommie Grabiec, Christopher Eccleston, Max Vento Alison przeżywa ciężkie chwile, gdy okazuje się, że opiekunka Joe, Maya, może zostać deportowana. Paul i Eddie przekonują się, że ich żony mają odmienne pragnienia niż oni. Maurice przeżywa katusze po rozstaniu z Louise. 23:30 PANORAMA KINA POLSKIEGO - CZERWONY PAJĄK Dramat, 90 min, Polska, 2015 Reżyseria: Marcin Koszałka Scenariusz: Marcin Koszałka, Łukasz M. Maciejewski Zdjęcia: Marcin Koszałka Muzyka: Petr Ostrouchov Aktorzy: Filip Pławiak, Adam Woronowicz, Julia Kijowska, Wojciech Zieliński, Małgorzata Foremniak, Marek Kalita, Przemysław Bluszcz, Piotr Głowacki, Andrzej Konopka, Barbara Kurzaj Wstrząsająca historia PRL - owskiego seryjnego mordercy polującego na swe ofiary w latach 60. XX wieku. Scenariusz został zainspirowany miejskimi legendami Krakowa. Jedna przedstawia całkowicie fikcyjną historię o weterynarzu Lucjanie Staniaku zwanym Czerwonym Pająkiem. Druga to opowieść luźno oparta na prawdziwej historii Karola Kota, jedynego znanego światowej kryminalistyce seryjnego mordercy nastolatka, który jako Wampir z Krakowa stał się prawdziwą gwiazdą mediów pod koniec lat 60. W filmie reżyser przedstawia portret młodego chłopaka Karola Kremera, który pochodzi z dobrego domu, nie ma problemów z nauką, odnosi sukcesy w sporcie, jest też zakochany. Ale nagle jego mroczna strona natury daje znać o sobie, gdy jest przypadkowym świadkiem morderstwa. Kierowany zwykłą ciekawością zaczyna śledzić zabójcę. Coraz bardziej zafascynowany zbrodnią i seryjnym mordercą z sąsiedztwa, Staniakiem, sam staje się zabójcą. 01:25 KINO NOCNE - EGOIŚCI Dramat obyczajowy, 103 min, Polska 2000 Reżyseria: Mariusz Treliński Scenariusz: Przemek Nowakowski, Wojciech Nowak, Mariusz Treliński Zdjęcia: Grzegorz Kuczeriszka Muzyka: Paweł Mykietyn Aktorzy: Magdalena Cielecka, Olaf Lubaszenko, Jan Frycz, Rafał Mohr, Agnieszka Dygant, Viola Kołakowska, Maja Ostaszewska i inni Mariusz Treliński filmy reżyseruje rzadko. Częściej pracuje w teatrze i na scenach operowych. "Egoistami" powrócił za kamerę, nie spodziewając się zapewne, że jego film wywoła aż takie kontrowersje. Już w czasie pierwszego publicznego pokazu na festiwalu w Gdyni publiczność i krytycy podzielili się na tych, którzy odsądzili reżysera od czci i wiary, chcąc go nawet "wyróżnić" Złotym Pawiem dla najgorszego filmu przeglądu, i tych, którzy film w pełni zaakceptowali i chwalili za odwagę i bezkompromisowość. Złotego Pawia "Egoistom" ostatecznie nie przyznano, za to swoją nagrodą obdarowało film Trelińskiego jury młodzieżowe. Jak twierdzi sam reżyser, jego film nie jest opowieścią o konkretnym bohaterze, ale o dzisiejszych czasach, o wielkomiejskich elitach, które jako pierwsze zetknęły się z zachodnim stylem życia i żyją w nieustannej pogoni za sukcesem. Mają dobrą pracę, duże pieniądze, które trwonią podczas alkoholowych i narkotykowych imprez. W ich życiu nie ma tematów tabu ani wyższych wartości. Jest seks w rozmaitych konfiguracjach i niekontrolowany "odlot". Za tę "wolność", iluzoryczne poczucie spełnienia yuppies płacą jednak wysoką cenę - duchowego spustoszenia, samotności, nieustannej pozy, która uniemożliwia normalne komunikowanie się. "Egoiści" to także film o Warszawie - eklektycznym mieście chaosu, prowincjonalnej karykaturze Manhattanu, w której - jak błyskotliwie ujął to swego czasu Jerzy Waldorff - tak budynki, jak ludzie im wyżej się pną, w tym gorszym są guście. Film nie ma struktury linearnej. Zamiast chronologicznej opowieści Treliński tworzy ciąg epizodów, przeplatających się historii, których wzajemne powiązania nie od razu są dla nas jasne. Anka, Smutny, Filip i Młody to tzw. ludzie sukcesu. Ona jest "bogata z domu", studiuje i ma właśnie okazję wyjechać na dłużej do Stanów Zjednoczoczonych. Pozostali uprawiają wolne zawody, czerpią z życia pełnymi garściami, bawią się. Ankę porzucił Smutny, utalentowany kompozytor, niegdyś triumfator Warszawskiej Jesieni, który teraz tworzy "dla mamony" muzyczkę do reklam. Świadom własnej bezsilności i słabości, wypalony jako artysta i człowiek, próbuje popełnić samobójstwo, ale nie starcza mu odwagi. Anka, która nagrywa na wideo swój ból rozstania, dostaje nieoczekiwanie od losu jeszcze jedną szansę odzyskania utraconej miłości - jej lot przełożono z powodu mgły na następny dzień. Aby zwrócić na siebie uwagę, dziewczyna okalecza się w kawiarni, upokarza przypadkowych mężczyzn, a wreszcie robi z siebie żałosną dziwkę. Młody bardzo wcześnie - może za wcześnie? - dostał się do świata dużych pieniędzy i sukcesów zawodowych. Nie zdążył dojrzeć emocjonalnie i psychicznie. Pod maską agresywnego macho ukrywa lęk przed dorosłością i odpowiedzialnością. Ma się żenić, lada chwila zostanie ojcem. Tymczasem dla niego miłość oznacza "lubić siebie", a czekając na narodziny potomka, najbardziej denerwuje się brakiem "koksu". Pełną świadomość swojej sytuacji ma za to Filip, sporo starszy od swoich znajomych ceniony architekt homoseksualista. Obdarzony ironicznym dystansem do siebie i świata zblazowany sybaryta utracił wiarę we wszystko, także w Boga. Dręczy go poczucie jałowości i pustki. Po odejściu kolejnego kochanka decyduje się dokonać aktu samospalenia. 03:20 SCENA ALTERNATYWNA - OXFORD DRAMA Magazyn, 21 min, Polska, 2018 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Marek Horodniczy (prowadzący), Gosia Dryjańska, Marcin Mrówka Oxford Drama to wrocławski duet, którego debiutancki album "In Awe" został uznany jednym z najciekawszych debiutów 2015 roku na polskiej scenie, doceniony zarówno przez prasę muzyczną, jak i publiczność. Po blisko rocznej przerwie Gosia Dryjańska i Marcin Mrówka postanowili ponownie połączyć siły jako Oxford Drama i prezentują drugi w swojej karierze album "Songs", który znowu zabiera słuchaczy w fascynującą podróż muzyczną. 03:50 MÓW DO MNIE Film dokumentalny, 44 min, Polska, 2015 Reżyseria: Marta Prus Scenariusz: Marta Prus Etiuda dokumentalna Marty Prus to film, w którym reżyser wchodzi w relacje z bohaterem. Tym bohaterem jest Krzysztof mieszkający w monarowskim ośrodku dla uzależnionych.