TVP Kultura Piątek, 08.02.2019 08:35 NON - STOP KOLOR Film obyczajowy, 35 min, Polska, 2007 Reżyseria: Maria Sadowska Scenariusz: Maria Sadowska Zdjęcia: Jeremiasz Prokopowicz Aktorzy: Joanna Szczepkowska, Anita Jancia-Prokopowicz Główna bohaterka, 30 - letnia dziewczyna o przezwisku Muza, budzi się rano pod pomnikiem Chopina w Łazienkach. Nie pamięta, skąd się tam wzięła, nie może znaleźć także swojego samochodu, więc jedzie porannym tramwajem do domu na Ursynowie. Pod drzwiami okazuje się, że zgubiła również klucze od mieszkania. Muza rozpoczyna więc długą wędrówkę po Warszawie w ich poszukiwaniu. Film przedstawia środowisko warszawskiego clubbingu - pokolenie kochające muzykę i nieustającą zabawę. 09:25 STRASZNE SKUTKI AWARII TELEWIZORA (ECCE HOMO HOMOLKA) Komedia, 79 min, Czechosłowacja 1969 Scenariusz i reżyseria: Jaroslav Papousek Zdjęcia: Josef Ort - Šnep Muzyka: Karel Mares Aktorzy: Josef Šebanek, Marie Motlova, Frantisek Husak, Helena Ruzickova, Matej Forman, Petr Forman "Straszne skutki awarii telewizora", drugi film w karierze znanego scenarzysty i reżysera czeskiego Jaroslava Papouska, przypomina nieco wczesne filmy Milosza Formana. Utrzymany w podobnym klimacie codzienności, ukazuje absurdy i paradoksy tkwiące w pozornie zwyczajnych, normalnych sytuacjach. Terenem obserwacji autorów filmu jest przeciętna mieszczańska rodzina, mała społeczność zajęta wyłącznie własnymi sprawami. O obcych ludziach mówią jak o istotach całkiem odmiennych. Nie słychać zresztą, by wspominali jakichś przyjaciół czy krewnych lub opowiadali historię, która przydarzyła się innym. Żyją z przekonaniem, że wokół nich nic nie istnieje i nic się nie liczy. W tym rodzinnym zamknięciu toczą między sobą zawzięte boje, ale choć szczęście domowego ogniska bardzo im dopieka, nie wyobrażają sobie życia w samotności. Rodzina praskiego taksówkarza Ludvy: żona, dwoje dzieci oraz dziadkowie wyrusza w niedzielę na wycieczkę do lasu. Kiedy właśnie napawają się ciszą i pięknem przyrody, z gęstwiny rozlega się wołanie o pomoc. Wszyscy, którzy znaleźli się w pobliżu, tracą niespodziewanie ochotę na dalszy odpoczynek i zamiast ruszyć na ratunek, pośpiesznie wracają do domów. Po powrocie do domu i zjedzeniu piknikowych zapasów w rodzinie zaczynają się kłótnie na temat sposobu spędzenia reszty dnia. Każdy z domowników ma inny pomysł: panie chciałyby pojść z dziećmi na wyścigi konne, panowie woleliby mecz piłki nożnej. Gdy żonie i babci udaje się przeforsować swoją propozycję, zrezygnowany Ludva upija się. Wieczorem problem jednak powraca. Sytuację zaognia dodatkowo brak telewizora, który właśnie się popsuł. Zanosi się na wielką rodzinną awanturę. 11:00 SIEDLISKO - ODC. 5/9 Serial obyczajowy, 51 min, Polska 1998 Reżyseria: Janusz Majewski Scenariusz: Wanda Majerówna, Zofia Nasierowska Aktorzy: Anna Dymna, Leonard Pietraszak, Renata Dancewicz, Agnieszka Wagner, Paweł Deląg, Piotr Machalica, Danuta Szaflarska, Wanda Majerówna, Zofia Merle, Piotr Gąsowski, Stanisława Celińska, Leszek Zduń, Michał Pawlicki, Marian Opania, Krzysztof Kowalewski, Magdalena Cielecka, Jerzy Zelnik, Jerzy Kamas, Igor Przegrodzki, Lech Ordon, Stanisław Brejdygant, Olgierd Łukaszewicz, Grażyna Marzec, Stanisław Brudny i inni Trwa rozbudowa domu. Marianna jedzie do Ełku i z tamtejszej poczty dzwoni do Witolda, prosząc o przesłanie zaliczki. Wkrótce do Panistrugi przyjeżdżają Zarzyccy z prezentami. Piękno okolicy robi na nich wielkie wrażenie. Podczas poświęcenia kapliczki, ufundowanej przez Kalinowskich, przed figurką zbiera się grupa ludzi ze wsi. Korzystając z okazji, Marianna zaprasza na obiad Gustawa Wolfa, który opowiada jej historię majątku ciotki Róży. W Kalinowskich z wolna dojrzewa myśl o Bożym Narodzeniu spędzonym w Panistrudze wspólnie z rodziną. Marzenia rychło przerywa tzw. proza życia. Tym razem Marianna musi jechać do chorej stryjenki. 12:05 SIEDLISKO - ODC. 6/9 Serial obyczajowy, 50 min, Polska 1998 Reżyseria: Janusz Majewski Scenariusz: Wanda Majerówna, Zofia Nasierowska Występują: Anna Dymna, Leonard Pietraszak, Renata Dancewicz, Agnieszka Wagner, Paweł Deląg, Piotr Machalica, Łukasz Mechanicki, Danuta Szaflarska, Wanda Majerówna, Zofia Merle, Piotr Gąsowski, Stanisława Celińska, Leszek Zduń, Michał Pawlicki, Marian Opania, Krzysztof Kowalewski, Magdalena Cielecka, Jerzy Zelnik, Jerzy Kamas, Igor Przegrodzki, Lech Ordon, Stanisław Brejdygant, Olgierd Łukaszewicz, Grażyna Marzec, Stanisław Brudny i inni Piotr Zarzecki przylatuje do Kalinowskich awionetką i przywozi im Jaśka - w Warszawie Iza skręciła nogę i nie mogła się nim zajmować. Następnego dnia dzwoni Jacek z hiobową wieścią - właściciel wyrzuca ich z mieszkania. Krzysztof i Marianna decydują się na przeprowadzkę do Panistrugi i oddanie swojego warszawskiego mieszkania Jackowi i Izie. Jadą do Warszawy. Krzysztof wpada na UW, by porozumieć się z dziekanem co do zmiany trybu swoich zajęć i spotyka tu Basię. Marianna zaś idzie do galerii, której właścicielka kupuje od niej obrazy. Spotyka swojego znajomego, Witolda Jaszczuka, od niedawna kochanka pani Zuzy. Po załatwieniu drobnych sprawunków organizują przeprowadzkę najważniejszych rzeczy, zwłaszcza książek, do Panistrugi. Tuż po powrocie gospodarzy przyjeżdża weterynarz, żeby zaszczepić psa. Szczepienie ma niecodzienny przebieg. 13:10 WAHADEŁKO Dramat psychologiczny, 56 min, Polska 1981 Scenariusz i reżyseria: Filip Bajon Zdjęcia: Wit Dąbal Muzyka: Zdzisław Szostak Aktorzy: Janusz Gajos, Dorota Stalińska, Mirosława Marcheluk, Zofia Tomaszewska, Małgorzata Załuska, Bogusław Sochnacki, Stanisław Jaroszyński, Janusz Dąbrowski, Jacek Odrowąż Pieniążek Wahadełko to w żargonie lekarskim nazwa epilepsji. Jej atak można bowiem wywołać, wprawiając w wahadłowy ruch jakiś przedmiot przed oczami chorego. Głównym bohaterem filmu Filipa Bajona jest trzydziestokilkuletni Michał, były student politechniki i przewodniczący ZMS. Większość czasu spędza w łóżku w swoim zagraconym pokoju. Cierpi na padaczkę, depresję oraz cukrzycę lub astmę (tego nie sprecyzowano). I on także ma swoje "prywatne" wahadełko. Czym ono jest? To jedno z pytań, które stawia widzowi reżyser. Nagrodzony "Srebrnymi Lwami Gdańskimi" na festiwalu w 1984 r. film Filipa Bajona to kameralny dramat psychologiczny, tak różny od niektórych jego wcześniejszych produkcji, pełnych rozmachu, zapełnionych tłumem postaci i wydarzeń ("Aria dla atlety", "Wizja lokalna 1901"). "Wahadełko" trwa niespełna godzinę i rozgrywa się w kręgu czterech osób: matki, dwojga jej dorosłych dzieci i sąsiadki, która pojawia się tylko epizodycznie. Centralną postacią jest Michał. Ciężar jego pielęgnacji spoczywa głównie na Anieli, siostrze bohatera. To ona podaje mu lekarstwa, spełnia wszystkie polecenia. Jedynym jasnym promykiem w jej bezbarwnym życiu jest "ogródek", który z braku odpowiedniejszego miejsca urządziła w kuchni. Anielę i Michała oddziela od matki duchowa przepaść. Ich rodzicielka była w czasach stalinowskich przodownicą pracy. Opętana przez demona ideologii wiele lat zaniedbywała dom i dzieci. Gdy kilkuletni syn był w sanatorium, nie odwiedziła go w święta Bożego Narodzenia. Dla psychiki chłopca miało to katastrofalne następstwa. Uraz został mu na całe życie. Nie tylko do matki, również do złowrogiej epoki, która mu ją odebrała. Nawet jako dorosły człowiek nie potrafi uwolnić się od wspomnień z lat pięćdziesiątych. Ascetyczną współczesną fabułę filmu przeplatają sceny retrospektywne z okresu "błędów i wypaczeń", zrealizowane w poetyce dokumentalnej. Z jednej strony pokazują one przyczyny całkowitego rozkładu rodziny Michała. Dowodzą, jak ideologia może zniekształcić ludzkie sumienie i doprowadzić do zniszczenia więzów z najbliższymi. Z drugiej zaś sugerują, że nie tylko epileptycy mają swoje "wahadełka". Mają je także społeczeństwa, otumanione propagandą i zahipnotyzowane perfidną socjotechniką. 14:15 KONCERT MUZYKI MIECZYSŁAWA KARŁOWICZA Koncert, 60 min, Polska, 2016 Reżyseria: Tomasz Knitel Wykonawcy: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii W Szczecinie, Konglomerat Big Band Orkiestra, Agata Zubel, Nikola Kołodziejczyk, Rune Bergmann Koncert zorganizowany z okazji 140. rocznicy urodzin Mieczysława Karłowicza wybitnego dyrygenta i kompozytora. Karłowicz napisał tylko jedną symfonię i sześć poematów symfonicznych. Ten skromny dorobek zapewnił mu jednak miano najwybitniejszego polskiego symfonika, a to za sprawą niezwykłej sensualności, bogactwa harmonicznego i filozoficznego kontekstu jego dzieł. W koncercie: Mieczysław Karłowicz - Smutna opowieść, Mieczysław Karłowicz - Poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie op. 12, Mieczysław Karłowicz, Nikola Kołodziejczyk - wybór pieśni w opracowaniu na sopran, big band i orkiestrę. 15:30 WROTA EUROPY Dramat, 73 min, Polska 1999 Reżyseria: Jerzy Wójcik Scenariusz: Jerzy Wójcik, Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Witold Sobociński Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Alicja Bachleda - Curuś, Kinga Preis, Agnieszka Sitek, Agata Buzek, Piotr Szwedes, Andriej Jegorow, Piotr Adamczyk, Henryk Boukołowski, Katarzyna Groniec, Marianna Kawka i inni "Wrota Europy" powstały na motywach reportażu Melchiora Wańkowicza "Szpital w Cichiniczach". Twórcami filmu są artyści niezwykle zasłużeni dla polskiej kinematografii. Reżyser i współscenarzysta Jerzy Wójcik zasłynął już w latach 50. jako czołowy operator "szkoły polskiej". To również dzięki jego zdjęciom takie filmy jak "Kanał", "Eroica", "Popiół i diament", czy "Krzyż Walecznych" stały się klasykami. Kunszt operatorski i wszechstronność Wójcika widać też znakomicie w monumentalnych freskach historycznych ("Potop", "Faraon") i subtelnych dramatach psychologicznych ("Matka Joanna od Aniołów", "Anioł w szafie"). "Wrota Europy" to drugi po "Skardze" (1991) autorski film Wójcika. W pisaniu scenariusza pomagał mu wybitny specjalista w tej dziedzinie Andrzej Mularczyk ("Sami swoi", "Wyjście awaryjne", "Wielki podryw", seriale "Droga" i "Dom"). Na autora zdjęć wybrano równie utytułowanego Witolda Sobocińskiego ("Wszystko na sprzedaż", "Wesele", "Sanatorium pod Klepsydrą", "Ziemia obiecana", "Piraci" i "Frantic" Romana Polańskiego). Jakby tego nie było dość, muzykę napisał Zygmunt Konieczny ("Zmory", "Klucznik", "Ucieczka z kina Wolność", "Historia kina w Popielawach") - nestor polskich kompozytorów filmowych, autor sporej części repertuaru Ewy Demarczyk. W przeciwieństwie do realizatorów "Wrót Europy", w obsadzie dominują aktorzy bardzo młodzi, choć już uznani. Dotyczy to zwłaszcza odtwórczyń trzech głównych ról kobiecych. Zosię zagrała szesnastoletnia Alicja Bachleda - Curuś ("Pan Tadeusz"), Irę - Agnieszka Sitek (gwiazda serialu "Złotopolscy"), a Halę Kinga Preis, zwyciężczyni XX Przeglądu Piosenki Aktorskiej, znana także z kilku świetnych występów w Teatrze TV. W filmie Wójcika ich bohaterki są zaprzyjaźnionymi ze sobą młodziutkimi i naiwnymi siostrami miłosierdzia. W czasie zimy 1918 roku (właśnie wówczas toczy się akcja) dobrowolnie wyruszają do położonego niemal na linii frontu szpitala polowego. Swój wybór traktują nie tylko jako spełnienie patriotycznego obowiązku, lecz także jako romantyczną przygodę. Siedemnastoletnia Zosia ma jeszcze dodatkową motywację. Liczy, że w sąsiedztwie frontu spotka swego brata Pawła. Kiedy dziewczęta przez skutą lodem rzekę docierają do lecznicy, szybko przekonują się o bardzo trudnych warunkach, w których przyjdzie im pracować. Już pierwszego dnia zostają wysłane do pobliskiego miasteczka po brakujące środki opatrunkowe. Korzystając z sytuacji, Zosia gorączkowo szuka śladów bytności Pawła. Niestety, wskutek wzmagającego się z każdą minutą artyleryjskiego ostrzału siostry muszą wracać do szpitala. Rozpoczynają się paniczne przygotowania do ewakuacji. W saniach nie starcza miejsca dla wszystkich chorych, lecz mimo to naczelny lekarz postanawia ostatnią podwodą odesłać najmłodszy personel, czyli Zosię, Halę i Irenę. Te jednak podejmują brzemienną w skutki decyzję - zostaną na miejscu. Jeszcze nie wiedzą, że wraz z nadejściembolszewików staną w obliczu być może najcięższej próby w całym swoim życiu. 17:00 ODYSEJA FILMOWA - LATA 70.: ZMIANY W KULTURZE POPULARNEJ NA ŚWIECIE (1970S AND ONWARDS: INNOVATION IN POPULAR CULTURE - AROUND THE WORLD) Film dokumentalny, 62 min, Wielka Brytania, 2011 Reżyseria: Mark Cousins Scenariusz: Mark Cousins Zdjęcia: Mark Cousins Wykonawcy: Mark Cousins 15 - godzinna opowieść o historii światowego kina. "Gwiezdne wojny", "Szczęki" i "Egzorcysta" stoją za początkiem epoki multipleksów, ale też za wielkimi zmianami w kinie. Z Ameryki przenosimy się do Indii, gdzie jeden z najpopularniejszych aktorów na świecie, Amitabh Bachchan, opowiada, co nowego kinu dało Bollywood. Tymczasem w Hong Kongu Bruce Lee swoimi celnymi i silnymi kopnięciami uruchamia zupełnie nowy rodzaj kina, a mistrz Yuen Woo Ping mówi o kinie akcji i elektryzującej choreografii walk w "Matrixie". (opis dystrybutora) 18:15 ODYSEJA FILMOWA - LATA 80.: PROTEST NA ŚWIECIE (THE 1980S: MOVIEMAKING AND PROTEST - AROUND THE WORLD) Film dokumentalny, 62 min, Wielka Brytania, 2011 Reżyseria: Mark Cousins Scenariusz: Mark Cousins Zdjęcia: Mark Cousins Wykonawcy: Mark Cousins 15 - godzinna opowieść o historii światowego kina. Czasy rządów Reagana w Białym Domu i Thatcher na Downing Street były okresem, gdy kino protestowało. To opowieść o tym, jak odważni filmowcy nie bali się głośno mówić prawdy. O amerykańskim kinie opowiada niezależny reżyser John Sayles, w Pekinie obserwujemy rozkwitającą chińską kinematografię jeszcze przed masakrą na placu Tiananmen, w Związku Radzieckim przeszłość powraca w znakomitych filmach, a w Polsce coraz głośniej jest o Krzysztofie Kieślowskim. (opis dystrybutora) 19:25 POJEDYNKI STULECIA - ZUZANNA GINCZANKA - KRZYSZTOF KAMIL BACZYŃSKI Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2018 Reżyseria: Jarosław Ostaszkiewicz Scenariusz: Mikołaj Mirowski Bohaterami kolejnych "Pojedynków stulecia" jest dwójka wyjątkowych poetów Zuzanna Ginczanka i Krzysztof Kamil Baczyński. Baczyński stał się reprezentantem całego pokolenia Kolumbów. Jego poezja odwołuje się do romantycznych wzorców na czele z koncepcją męczeństwa, które ma przynieść odkupienie. Zuzanna Ginczanka była do niedawna zapomnianą oostacią polskiej literatury. Zmieniło się to dopiero w latach 90. Mimo że dorobek Ginczanki mieści się w zaledwie jednym tomie "O Centaurach", była jedną z najbardziej oryginalnych głosów poetyckich swojego pokolenia. O Baczyńskim i Ginczance warto i trzeba mówić razem - ich losy się dopełniają. O meandrach ich twórczości i tragicznym losie opowiadają w studiu nasi goście. 20:20 MISTRZOWSKIE KINO - CZŁOWIEK Z HAWRU (LE HAVRE) Komediodramat, 89 min, Niemcy/Francja/Finlandia, 2011 Reżyseria: Aki Kaurismäki Scenariusz: Aki Kaurismäki Zdjęcia: Timo Salminen Aktorzy: Andr Wilms, Kati Outinen, Jean - Pierre Darroussin, Blondin Miguel, Myriam Piazza, Elina Salo Marcel Marx, niegdyś autor i człowiek dobrze znany w środowisku artystów, wycofał się z życia bohemy i zamieszkał w portowym mieście Le Havre. Pracuje tu jako pucybut i dawno pogrzebał marzenia o pisaniu, żyjąc pomiędzy pracą, ulubionym barem i domem. Pewnego dnia spokój ten zburzy choroba jego ukochanej żony oraz pojawienie się pewnego chłopca, emigranta z Afryki. "Człowiek z Hawru" to nagrodzony przez światową krytykę fiński kandydat do Oscara. Najnowsza komedia Akiego Kaurismäkiego, twórcy legendarnych "Leningrad Cowboys" i "Człowieka bez przeszłości", jest hołdem mistrza czarnego humoru dla klasyki czarnego kryminału lat 50. i 60. [opis dystrybutora] 22:05 ŚWIAT W PIOSENCE - HURAGAN KATRINA (SOUNDTRACKS: HURRICANE KATRINA) Film dokumentalny, 40 min, USA, 2017 Reżyseria: Dwayne Johnson, Dany Garcia Seria "Soundtracks" przedstawia związki muzyki z różnego rodzaju wydarzeniami historycznymi. Każdy odcinek dotyczy tragedii, momentów euforii lub zdarzeń, które dały początek nowym ruchom. Wraz z nimi prezentowane są muzyka, artyści i nurty mające szczególny związek z tymi przemianami. Huragan Katrina z 2005 roku uważany jest za jeden z największych kataklizmów, jakie dotknęły Stany Zjednoczone. W obliczu tak tragicznych wydarzeń, muzyka pełni szczególną rolę. Nie inaczej było tym razem. Znani muzycy zdobyli się na wielki gest. 00:10 SENSACYJNA ZIMA - PRZEŻYLIŚMY WOJNĘ (THE MANCHURIAN CANDIDATE) Film fabularny kinowy, 121 min, USA, 1962 Reżyseria: John Frankenheimer Scenariusz: George Axelrod Zdjęcia: Lionel Lindon Muzyka: David Amram Aktorzy: Laurence Harvey, Frank Sinatra, Angela Lansbury, Janet Leigh, Leslie Parrish Major Bennett Marco i Raymond Shaw, weterani wojny koreańskiej, wracają w chwale do USA. Wkrótce okazuje się, że towarzysze broni zostali poddani praniu mózgu w trakcie pobytu w obozie jenieckim. [telemagazyn.pl] 02:40 DOBRA NOCKA - SEB SKALSKI Koncert, 43 min, Polska, 2018 Rejestracja godzinnego występu DJ - a Seba Skalskiego w klasycznej scenerii Parku Rzeźby Królikarnia z udziałem publiczności. 03:35 KINO NOCNE - KRONIKI DOMOWE Film fabularny telewizyjny, 87 min, Polska, 1997 Reżyseria: Leszek Wosiewicz Scenariusz: Leszek Wosiewicz Zdjęcia: Paweł Edelman Aktorzy: Grażyna Szapołowska, Stanisława Celińska, Krzysztof Kolberger, Aleksander Ihnatowicz, Michał Lesień, Samanta Janas, Paulina Kinaszewska, Marcin Markowski Premierze "Kronik domowych" towarzyszyło zaskoczenie. Wcześniejsze filmy Leszka Wosiewicza, takie jak "Wigilia '81", "Kornblumenblau", "Cynga", czy dokumentalny "Przypadek Hermana Palacza" (Grand Prix w Oberhausen), obracały się wokół problemów totalitaryzmu; ukazywały jego brutalne, antyludzkie oblicze; dokumentowały dramaty moralne i egzystencjalne ludzi poddanych ciśnieniu zbrodniczego systemu. Tymczasem "Kroniki domowe", choć ich akcja toczy się w latach stalinizmu, są pełną ciepła balladą o losach małomiasteczkowej rodziny, widzianych oczami małego chłopca. Co ciekawe, pierwsza wersja scenariusza "Kronik..." powstała już pod koniec lat siedemdziesiątych. Wosiewicz był wówczas studentem. Sięgnął po swój prowadzony przed laty dziecięcy dzienniczek i chciał go przerobić na film. Wkrótce jednak pomysł zarzucił na całe dwadzieścia lat. "Mam taką naturę, że poznaję świat przez długą obserwację, krążenie wokół różnych spraw, negatywne doświadczenia. Aby dotrzeć do"Kronik domowych", musiałem próbować zawodu reżysera, zmierzyć się z wielkimi tematami i uświadomić sobie, że można zrobić film o sobie, o swoim małomiasteczkowym światku, który pokaże uniwersalne oblicze. Bo w kropli wody też jest kosmos" - mówił w wywiadzie reżyser. "Kroniki..." są więc filmem autobiograficznym, choć rzecz jasna nie do końca. Są sentymentalną, lecz niepozbawioną humoru, podróżą do krainy dzieciństwa, w której nawet wielkie konflikty i namiętności "rozgrzesza" nostalgia za tym, co minione. Ową tęsknotę za bezpowrotnie utraconym czasem świetnie wydobywają nastrojowe, celowo lekko przymglone zdjęcia Pawła Edelmana. Wysokiej zaś próby aktorstwo sprawia, że świat Wosiewiczowych wspomnień nabiera niepowtarzalnego kolorytu i dynamiki. Zaludniają go bowiem autentyczne indywidualności: piękna i szlachetna matka; trochę zwariowana ciotka Dunkierka; ekscentryczna kuzynka - nauczycielka, która rozkocha w sobie prawie całą rodzinę bohatera; czy wreszcie agitator z ZMP Różyłło, stawiający sobie za cel uwiedzenie "najświętszej" panny w okolicy. Początkowo reżyser zamierzał zrealizować "Kroniki..." w swoim rodzinnym Radomyślu Wielkopolskim. Od lat pięćdziesiątych miasteczko to jednak bardzo się zmieniło. Zniknęła dawna architektura, podniósł się poziom życia. W rezultacie zdjęcia powstały w Nowym Mieście nad Pilicą, albowiem tam, jak mówi Wosiewicz, "czas niemal się zatrzymał". Osobista treść filmu i jego kameralna forma skłoniły reżysera do podzielenia fabuły na pięć wyrazistych części: "Pamiętam", "Dzień ciotki Dunkierki", "Prawdziwa historia niedowiarka Różyłły", "Melania" i "Drzewo (epilog)". Układ ten zaplanował Wosiewicz z niemal matematyczną dokładnością. Ma on opisywać tworzenie przez głównego bohatera własnego obrazu świata. Zaczyna się zatem od chaosu i budzenia się świadomości, a kończy na całkowitym "ułożeniu" rzeczywistości w pewien określony porządek. Okolice Krakowa, połowa lat pięćdziesiątych. Mały Olo wspomina opowieści krążące w rodzinie na temat jego narodzin. Przychodzi na świat w roku zakończenia II wojny światowej w rodzinie właściciela niewielkiego młyna. W dniu, kiedy pojawia się na świecie, do miasteczka wkracza Armia Czerwona. Jeden z rosyjskich żołnierzy po pijanemu popełnia samobójstwo. Spełnia się w ten sposób to, co wcześniej wywróżył ojciec Ola. W okolicy szaleje plaga zdziczałych, "poniemieckich" psów, gnębiących mieszkańców. Do domu wraca Szmul, cudem ocalały z Holocaustu. Niebawem Olo zapada na ciężką chorobę, z której udaje mu się wyzdrowieć głównie dzięki opiece i poświęceniu matki. Mijają kolejne lata... Nagrody za scenografię (Przemysław Kowalski, Anna Wunderlich) i zdjęcia (Paweł Edelman) oraz Nagroda Dziennikarzy i "Don Kichot" (Leszek Wosiewicz) na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (1997). Ponadto "Brązowa Żaba" dla Pawła Edelmana na festiwalu Camerimage w Toruniu (1997), "Orzeł" dla Przemysława Kowalskiego za najlepszą scenografię (1999) i "Złota Taśma" za najlepszy film polski 1998 roku. 05:15 HIPOPOTAMY Film animowany, 12 min, Polska, 2014 Reżyseria: Piotr Dumała Scenariusz: Piotr Dumała Zdjęcia: Anna Waszczuk Muzyka: Alexander Balanescu W rzece płynącej przez las kąpie się grupa nagich kobiet. Ukradkiem podglądają je mężczyźni. Jeden z nich decyduje się ujawnić i zachęcić wybrankę do uległości. Zostaje jednak odepchnięty, po czym wpada do wody. Skompromitowany przed kolegami, postanawia wziąć kobietę siłą.