TVP Kultura Niedziela, 10.02.2019 07:00 SZLAKIEM KOLBERGA - HANNA BANASZAK Film dokumentalny, 24 min, Polska, 2017 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Michał Pietrusiewicz, Elżbieta Rottermund Cykl dokumentalny prezentujący znanych muzyków, którzy wyruszają w Polskę szlakiem Oskara Kolberga. Każdy odcinek to muzyczna podróż w inny region Polski. Znani muzycy uczą się od artystów ludowych tradycyjnego repertuaru: śpiewają, grają na skrzypcach, akordeonie, tańczą. Pokazują piękno i niepowtarzalność polskiej muzyki ludowej. Tym razem z ludowymi twórcami spotka się Hanna Banaszak. 08:15 RZECZ POLSKA - SKUTER OSA Film dokumentalny, 12 min, Polska, 2018 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Muzyka: Bartosz Kruczyński Wykonawcy: Marek Sosenko, Stanisław Lenartowicz 100 najlepszych polskich projektów na 100 - lecie Niepodległości. W tym odcinku skuter osa. Pierwszy model powstał w 1959 roku w "odwilżowej" Polsce i był częścią rodzącej się kultury młodzieżowej. Był też odpowiedzią na dostępne na zachodzie jednoślady (włoskie słowo vespa znaczy osa). Choć w Polsce był towarem ekskluzywnym i deficytowym, jego produkcja na wielką skalę odbywała się w Indiach, gdzie sprzedano na niego licencję. 08:30 ANIMAMA - CZTERY ŁAPY Film animowany, 3 min, Polska, 1983 Wykonawcy: Zygmunt Kęstowicz, Hubert Antoszewski Teledysk do piosenki "Cztery łapy" - film animowany jako ilustracja piosenki o piesku i jego przygodach. 08:35 ANIMAMA - LAMPA I SŁOWIK Film animowany, 6 min, Polska, 1995 Reżyseria: Longin Szmyd Scenariusz: Małgorzata Zwierska Zdjęcia: Tomasz Wolf Opowieść o starej nie podobającej się właścicielce, niemodnej lampie z abażurem, zamkniętej w pokoju jakiegoś stojącego na uboczu domu. Pewnego dnia tytułowa lampa zachęcona zachowaniem gospodyni staje przed lustrem. Obraz jaki widzi w lustrze, przeczy w jej przekonaniu słowom kobiety. Lampa postanawia ruszyć w świat, którym jest pobliskie miasto. Jednak dopiero spotkanie ze słowikiem krótkowidzem, który nigdy nie widział księżyca, a przez to nigdy nie mógł popisać się swoim trelem, powoduje całkowitą odmianę jej losu. Światło lampy zastępuje słowikowi księżyc - on może śpiewać, ona jest komuś potrzebna. 08:40 ANIMAMA - BALLADA O TĘCZY Film animowany, 6 min, Polska, 1976 Reżyseria: Alina Kotowska Scenariusz: Alina Kotowska Zdjęcia: Grzegorz Świetlikowski Animowana piosenka o tęczy, której kolory zdobią wiejskie spódnice i zapaski. 10:10 DYRYGENTKI - DŁUGA DROGA NA PODIUM (MAESTRAS - THE LONG JOURNEY OF WOMEN TO THE PODIUM) Film dokumentalny, 55 min, Niemcy, 2016 Reżyseria: Gunter Atteln, Maria Stodtmeier Bycie dyrygentką nigdy nie było łatwe. Zawód ten od wielu wieków kojarzył się głównie z mężczyznami i jakakolwiek zmiana w tym względzie wydawała się co najmniej niedorzeczna. Film dokumentalny pokazuje życie kilku dyrygentek i próbuje znaleźć odpowiedź na pytanie dlaczego jest ich tak niewiele. 11:45 JASMINUM Film obyczajowy, 107 min, Polska 2006 Scenariusz i reżyseria: Jan Jakub Kolski Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Janusz Gajos, Grażyna Błęcka - Kolska, Wiktoria Gąsiewska, Adam Ferency, Krzysztof Pieczyński, Monika Dryl, Bogusław Linda, Krzysztof Globisz, Franciszek Pieczka i inni Jan Jakub Kolski, twórca "Pograbka", "Jańcia Wodnika" czy "Cudownego miejsca", po raz kolejny zabiera widzów do swojego niezwykłego świata z pogranicza rzeczywistości i baśni. Ta opowieść jest pełna zmysłowych zapachów mających szczególną moc i wypełniona światłem, jakie roztacza miłość. Urok "Jasminum" i klasę jego odtwórców doceniła publiczność festiwalu w Gdyni w 2006 r. , przyznając filmowi swoją nagrodę, a jury dorzuciło nagrodę za scenografię. Dzieło Kolskiego uhonorowano też siedmioma Orłami 2007: za zdjęcia, muzykę, scenografię, kostiumy, dźwięk i najlepszą rolę męską (dla Janusza Gajosa) oraz nagrodą publiczności. Akcja "Jasminum" (łacińska nazwa jaśminu) rozgrywa się głównie w ubogim klasztorze mającym długą, bo sięgającą XVII w. historię i swoją własną, wciąż żywą legendę. Oto bowiem trzej braciszkowie, wzorem swych XVII - wiecznych poprzedników, wykazują dość specyficzną przypadłość: każdy wydziela zapach innego drzewa: czeremchy, śliwy lub czereśni. Przeor klasztoru, Kleofas, wierzy, że jeden z nich jest zapowiedzianym w starej przepowiedni świętym. Czeka na cud mający objawić, którego z braci Bóg uczynił swoim wybrańcem. Jakby tych niezwykłości było mało, wydzielane przez zakonników drzewne wonie mają moc budzenia w ludziach miłości - szalonej, ślepej, bezgranicznej. O jej sile przekonała się miejscowa młoda fryzjerka Patrycja. Ale nie samą miłością człowiek żyje. Klasztorną kuchnią i wszelkimi sprawami administracyjnymi zawiaduje poczciwy brat Zdrówko, mocno stąpający po ziemi i wiecznie zapracowany. Swoimi codziennymi troskami dzieli się z figurą świętego Rocha, patrona klasztoru. Pewnego dnia ustalony porządek klasztorny zakłóca pojawienie się konserwatorki obrazów, Nataszy, która otrzymała zlecenie odnowienia kilku świętych obrazów. Kobiecie towarzyszy jej 5 - letnia córeczka Gienia (narratorka filmu), dziewczynka zarazem rezolutna i po dziecięcemu naiwna, ciekawska, ale - gdy trzeba - dyskretna. Jej matka nie tylko restauruje obrazy, lecz również komponuje zapachy. Do klasztoru w Jaśminowie sprowadziło ją coś więcej niż tylko przyjęte zlecenie, ale prawdziwa przyczyna nie od razu wychodzi na jaw. W klasztornej legendzie Natasza znajduje klucz do zapachu - afrodyzjaka i pomaga Patrycji zdobyć serce wybranka. Choć jej samej ta sztuka się nie uda, to po wyjeździe Nataszy i Gieni w klasztorze zdarzy się długo wyczekiwany cud, jakkolwiek nieco inny od tego, jakiego spodziewał się przeor. 14:25 PORGY I BESS (THE GERSHWINS PORGY AND BESS) Film muzyczny, opera, 76 min, USA, 2013 Reżyseria: Frank Zamacona "Porgy and Bess" to opera w dwóch aktach. George Gershwin w zaskakujący sposób połączył muzykę jazzową, klasykę i blues, tworząc znakomite dzieło opowiadające przejmującą historię o stanowczej kobiecie i żebraku, który się w niej zakochał. 17:15 NIEDZIELA Z... MAJĄ OSTASZEWSKĄ Dysk./wywiad/debata, 39 min, Polska, 2015 Scenariusz: Dorota Petrus Gościem programu "Niedziela z...." jest wybitna aktorka Maja Ostaszewska. Buddystka, wegetarianka, specjalistka od ciężkich ról. Uparcie wymyka się schematom. Nazywają ją aktorką dramatyczną. w 2014 roku u Krystyny Jandy zagrała razem z Magdaleną Cielecka w komedii. W filmie Małgorzaty Szumowskiej "Body/Ciało" udowadnia, że nie boi się być brzydka. Mówi, że to najważniejsza rola jej życia. O swojej wieloletniej pracy w teatrze Krzysztofa Warlikowskiego, artystycznej przyjaźni z Małgorzatą Szumowską, zaangażowaniu społecznemu na rzecz praw zwierząt Maja Ostaszewska rozmawia z prowadzącą program Agnieszką Szydłowską. A o Maji Ostaszewskiej aktorce i działczce społecznej opowiadają także zaproszeni do studia goście. 18:05 NIEDZIELA Z... MAJĄ OSTASZEWSKĄ - PRYMAS. TRZY LATA Z TYSIĄCA Film polityczny, 101 min, Polska 2000 Reżyseria: Teresa Kotlarczyk Scenariusz: Jan Purzycki Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Andrzej Seweryn, Maja Ostaszewska, Zbigniew Zamachowski, Krzysztof Wakuliński, Grzegorz Sikora, Mariusz Benoit, Jerzy Trela, Henryk Talar, Mariusz Jakus, Joanna Orzeszkowa, Maciej Wojdyłła, Piotr Adamczyk, Andrzej Bogusz Kierowanie Kościołem w Polsce przypadło kardynałowi Wyszyńskiemu w szczególnym momencie. Nominacja na arcybiskupa gnieźnieńskiego i warszawskiego, a tym samym prymasa Polski, nastąpiła niemal w przeddzień zjednoczeniowego zjazdu PZPR, po którym rozpoczął się represyjny etap polityki władz wobec Kościoła. Pod pretekstem działalności antypaństwowej na początku lat 50. komunistyczne władze PRL aresztują wielu biskupów i księży i dokonują konfiskaty znacznej części majątku Kościoła. Kardynał Stefan Wyszyński w publicznych wystąpieniach zdecydowanie przeciwstawia się bezprawnemu działaniu władz. Ówczesny premier, Bolesław Bierut, postanawia wyeliminować politycznego przeciwnika i podejmuje decyzję o odizolowaniu duchowego przywódcy od społeczeństwa. Po uzyskaniu akceptacji radzieckich zwierzchników 25 września 1953 r. aresztuje księdza prymasa. Stefan Wyszyński zostaje w tajemnicy wywieziony z Warszawy i osadzony w opuszczonym, zrujnowanym klasztorze w Stoczku Warmińskim. Z więzienia w Rawiczu zostaje jednocześnie sprowadzony ksiądz Stanisław Skorodecki skazany za nauczanie religii w szkole. Do Stoczka trafia również wyznaczona do posług siostra Leonia, przetrzymywana wcześniej z innnymi zakonnicami w więzieniu w Grudziądzu. Zadaniem obojga jest składanie relacji ze wszystkiego, co się dzieje wokół kardynała, a czego UB nie jest w stanie podejrzeć lub podsłuchać, informowanie o niemal każdym jego słowie. Komendant liczy, że za ich namową prymas dobrowolnie zrzeknie się wszelkich funkcji kościelnych. Wielomiesięczna presja psychiczna (izolacja, ciągły nadzór, zakaz korespondencji, obejmujący nawet listy do i od ojca) oraz fizyczna (surowe warunki, zimno, niedożywienie, brak dostępu do lekarza pomimo choroby) nie załamują duchownego. Siły i wytrwałości dodaje mu niezłomna wiara, żarliwa modlitwa, serce wolne od nienawiści. Komendanta zastępuje jego zwierzchnik, diaboliczny pułkownik, który sprowadza do klasztoru sobowtóra księdza prymasa, niejakiego Molendę. Całymi tygodniami Molenda uczy się naśladować sposób mówienia i poruszania się Wyszyńskiego, jego gesty, ruchy, ton głosu. Gdy już będzie gotowy, ma - zgodnie z planem - na zorganizowanym przez UB zebraniu biskupów zrzec się, jako rzekomy prymas, zwierzchnictwa nad Kościołem polskim. Tymczasem ksiądz Stanisław, który miał składać raporty na temat kardynała, okazuje się jego wiernym i lojalnym sługą i przyjacielem. O zdradę podejrzewa natomiast siostrę Leonię. Niebawem przekonuje się, że miał rację. Zwerbowana przez UB młoda zakonnica prowadzi, na żądanie pułkownika, szczegółowe zapiski rozmów prowadzonych przez obu duchownych. Ksiądz Stanisław zdobywa jeden z jej zeszytów. Udaje się przemycić go na zewnątrz. Wieść o "przecieku" dociera do strażników prymasa w przeddzień spotkania z biskupami. Akcję z niepotrzebnym już teraz sobowtórem trzeba odwołać. Ale dłuższy pobyt prymasa w dotychczasowym miejscu też jest bardzo ryzykowny. Dzieło Teresy Kotlarczyk podzieliło krytykę, choć przeważały opinie przychylne, niekiedy wręcz entuzjastyczne. Podkreślano spójność stylistyczną, równowagę i umiar filmu, jego powściągliwość i skromność przy jednoczesnej sile dramatycznej. Duża w tym zasługa również scenarzysty, Jana Purzyckiego, który oparł scenariusz na "Zapiskach więziennych" samego kardynała Wyszyńskiego i bogatej dokumentacji. Nie znaczy to jednak, że "Prymas" jest wierną rekonstrukcją faktów historycznych. Nie ma np. dowodów, że komunistyczne władze rzeczywiście zamierzały wykorzystać sobowtóra do rozwiązania konfliktu z prymasem i Kościołem. Był to zabieg artystyczny, przydający filmowi emocjonalnej grozy, obrazujący metody, jakimi posługiwano się w walce ideologicznej. To także prawdziwy popis gry aktorskiej Andrzeja Seweryna, odtwórcy zarówno roli kardynała Wyszyńskiego, jak i jego sobowtóra Molendy. Udało mu się najtrudniejsze: z jednej strony odtworzył wizerunek charakteru i duchowości prymasa, z drugiej ukazał człowieka, który z małpią zręcznością naśladuje każdy jego gest i ton, ale nie dociera do prawdy duchowej i dlatego pozostaje tylko fałszywie brzmiącą marionetką. 20:00 PANORAMA KINA POLSKIEGO - BODY/CIAŁO Dramat, 88 min, Polska, 2015 Reżyseria: Małgorzata Szumowska Scenariusz: Małgorzata Szumowska, Michał Englert Zdjęcia: Michał Englert Aktorzy: Janusz Gajos, Maja Ostaszewska, Justyna Suwała, Ewa Dałkowska, Adam Woronowicz, Tomasz Ziętek, Władysław Kowalski Dwoje głównych protagonistów w filmie Małgorzaty Szumowskiej to starzejący się, cyniczny prokurator Janusz Koprowicz i młoda dziewczyna, jego córka Olga. On - na co dzień zajmujący się oględzinami różnych zwłok - jest pozbawiony emocji i jakichkolwiek przeżyć związanych z duchowością, zamknięty w swoim śmiecie, obojętny na wszystko, ból i frustracje topi w morzu wypijanego alkoholu. Ona, niedoszła samobójczyni, cierpi na anoreksję. Obydwoje znaleźli się w sytuacji, kiedy trzeba umieć poradzić sobie ze śmiercią kogoś bardzo bliskiego. Każde z nichzmaga się ze swoimi wewnętrznymi demonami i na swój sposób przeżywa żałobę. Oprócz ojca i córki jest jeszcze terapeutka i spirytystka, Anna, która leczy anorektyczkę Olgę z zaburzeń odżywiania. Anna mówi o swoich nadprzyrodzonych zdolnościach, możliwości komunikowania się z osobami z zaświatów. Straciła synka, ale utrzymuje z nim stały kontakt, co daje jej energię i chęć do życia. Pewnego dnia terapeutka oznajmia, że skontaktowała się z nią z zaświatów matka Olgi. Ma wiadomość od niej. Teraz córka i ojciec będą zmuszeni zweryfikować swoje poglądy na życie i na śmierć. Nagrody: 2015 Berlin Srebrny Niedźwiedź za reżyserię dla Małgorzaty Szumowskiej; Wilno Nagroda dla najlepszego aktora w konkursie Baltic Gaze dla Janusza Gajosa; Tarnów Grand Prix; Gwarancja Kultury dla M. Szumowskiej; Kraków Festiwal PKO Off Camera Nagroda Główna w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych; Nagroda dla najlepszego aktora dla Janusza Gajosa i Justyny Suwały; Bruksela Nagroda Jury. 22:25 FILMY BARTOSZA KONOPKI - KRÓLIK PO BERLIŃSKU Film dokumentalny, 52 min, Polska 2009 Scenariusz i reżyseria: Bartek Konopka Zdjęcia: Piotr Rosołowski Opowieść o królikach żyjących w sąsiedztwie muru berlińskiego, mimowolnych świadkach burzliwej, powojennej historii miasta i dzielącego go muru. Prowadzona zza kadru, pełna absurdalnego humoru narracja o codziennym bytowaniu królików przeradza się niepostrzeżenie w opowieść o ludziach, mieszkańcach nie tylko Berlina Wschodniego, ale i całej NRD, poddanych wbrew woli, społecznemu i politycznemu eksperymentowi, odciętych dosłownie i w przenośni murem od reszty świata. Dziwnym trafem, historia tamtejszych królików stanowi wierne odbicie historii ludzi. Przed wojną Plac Poczdamski był tętniącym życiem fragmentem Berlina. Po wojnie zamienił się w dziką łąkę, na której wkrótce zaczęły powstawać ogródki działkowe. W poszukiwaniu pożywienia ściągały tam dzikie króliki z całego miasta. Ale pewnego dnia na łące pojawili się żołnierze, którzy poprowadzili przez środek zasieki z drutu kolczastego, by niebawem zastąpić je wysokim, ceglanym murem zwieńczonym opaskami z drutu. Ludzie stawali po obu stronach muru na różnych skrzynkach i stołkach, zaglądali na drugą stronę, machali do siebie, wysyłali sygnały świetlne, wypatrywali się przez lornetki, ustawiali transparenty, coś wykrzykiwali. Króliki nie rozumiały z tego nic, mogły się tylko przyglądać. Krzyki płoszyły je, choć z czasem zwierzęta zaczęły się do nich przyzwyczajać. Jednak ludzie zachowywali się coraz dziwniej. Niektórzy próbowali przeskoczyć mur, potem szybko przebiec szeroki pas ziemi i przedrzeć się przez zaporę z drutu kolczastego. Czasami im się to udawało, więc niebawem zamiast drutów pojawił się drugi mur. Pomiędzy murami ciągnął się pas ziemi niczyjej. Teraz już ucieczka była dużo trudniejsza, zwłaszcza że wzdłuż muru krążyli uzbrojeni żołnierze z psami i wyłapywali desperatów. Niekiedy do nich strzelali, mimo że każdy strzał wymagał udokumentowania w raporcie. Do królików, które też znalazły się między murami, nie strzelano, widać nie zasługiwały na raporty, ale stały się więźniami. Nawet jeśli biegły długo wzdłuż muru, nie mogły opuścić swojego terytorium, a jedynie wrócić w to samo miejsce. Królicze więzienie zaczęło jednak zwierzakom odpowiadać: nikt tam na nie nie polował, nic nie zakłócało ich spokoju, a sporadyczne strzelanie do uciekinierów dawało się jakoś znieść. Króliki mogły nawet dojść do wniosku, że wzniesiono mur i wystawiono straże po to, żeby je chronić. Ludzie z całego świata przyjeżdżali, żeby zobaczyć ten jedyny w swoim rodzaju króliczy rezerwat, fotografowali zwierzaki, uwieczniali ich wizerunki na murze. Króliki rozmnażały się więc na potęgę, żeby nie zawieść widowni. Z czasem jednak brak zewnętrznych zagrożeń zaczął obracać się przeciwko nim: straciły zainteresowanie otoczeniem, popadły w bierność i apatię. Kiedy na czele kraju stanął Erich Honecker, miłośnik zwierząt, postanowił udowodnić, że rezerwat jest idealnym miejscem do życia. Brał pożyczki z Zachodu na wysiew trawy, nad pasem ziemi rozbłysły latarnie, żeby nikt nie plątał się tam po ciemku, a szczeliny w murze starannie zamurowano, aby króliki nie zaraziły się przywleczonymi z zewnątrz chorobami. Coraz więcej psów pilnowało też króliczego bezpieczeństwa. Mimo to wciąż były króliki, które próbowały wydostać się na wolność, budując podkopy pod murem. Aż nagle w murze pojawiły się dziury i możliwe stało się opuszczanie rezerwatu. Króliki wreszcie mogły zobaczyć prawdziwy świat, przekonać się, że trawa na zewnątrz jest bujniejsza, spróbować nawet chrupiącej sałaty. Sam rezerwat postanowiono zlikwidować, strażnicy zniknęli. Dziś króliki żyją na zwykłych podwórkach i w parkach, muszą rywalizować o jedzenie z innymi zwierzętami. Po spokojnym życiu między murami trudno im było odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Najłatwiej przystosowały się młode osobniki. Stare czasami jeszcze tęsknią za rezerwatem. "Królik po berlińsku" znalazł się wśród ośmiu filmów dokumentalnych kandydujących do Oscara 2009 w kategorii najlepszy dokument długometrażowy. Z tej listy trzy uzyskają oficjalną nominację do tej najbardziej prestiżowej nagrody. Za swój film Bartek Konopka dostał już m. in. Złotego Lajkonika na 49. Krakowskim Festiwalu Filmowym i nagrodę na festiwalu Hotdoc w Toronto. 23:20 SCENA ALTERNATYWNA - WCZASY Magazyn, 25 min, Polska, 2018 Reżyseria: Joanna Makowska "Wczasy" to duet Bartłomieja Maczaluka i Jakuba Żwirełło. Pod tym szyldem tworzą od dwóch lat. Jak piszą przy okazji debiutanckiej płyty "Zawody" - "nigdy nie stawialiśmy sobie żadnych celów i ram twórczych, a wszystko staraliśmy się robić na luzie, bez spinki, dla przyjemności naszej i mamy nadzieję, że również Waszej." Płyta "Zawody" przynosi prawie 39 minut wypełnionych bezpretensjonalnymi piosenkami. Utwory z niej zostaną zaprezentowane na Scenie Alternatywnej. 23:55 BILET DO KINA - DO UTRATY SIŁ (SOUTHPAW) Dramat sportowy, 118 min, USA 2015 Reżyseria: Antoine Fuqua Scenariusz: Kurt Sutter Aktorzy: Jake Gyllenhaal, Forest Whitaker, Naomie Harris, Cutis "50 Cent" Jackson, Oona Laurence, Rachel McAdams Billy Hope ciężką pracą osiągnął wszystko, czego można oczekiwać od życia. Ma piękną i kochającą żonę Maureen, uroczą córkę Leilę, zdobył największe zaszczyty na ringu. Rodzina pędzi szczęśliwy żywot na przedmieściach Nowego Jorku. Billy nigdy nie daje za wygraną, choć jego styl walki powoduje, że często kończy pojedynek poobijany i z siniakami. Kiedy broni tytułu mistrza świata wagi półciężkiej, odnosi ciężkie obrażenia, co powoduje krwioplucie utrzymujące się przez kilka dni. Maureen przekonuje go w końcu, że powinien zaprzestać walk, choć on sobie nie wyobraża życia bez boksu. Ale najgorsze ma dopiero nadejść. W ciągu jednego dnia traci wszystko. Podczas imprezy charytatywnej w sierocińcu Billy'ego prowokuje jego rywal w sporcie Miguel Escobar, który odgraża się, że odbierze mu jego żonę i tytuł mistrza. Dochodzi do awantury, w której Maureen zostaje przypadkowo śmiertelnie postrzelona przez brata Miguela, Hectora. Załamany Billy sięga dna, wpada w alkoholizm, bierze narkotyki, wreszcie chce skończyć z sobą. Otrzeźwienie następuje, gdy traci prawo do opieki nad Leilą. Przymuszony przez przyjaciół, Billy podejmuje fizyczną pracę w sali treningowej prowadzonej przez Titusa Willsa, emerytowanego pięściarza i trenera najtwardszych bokserów amatorów. W końcu Titus zostaje jego trenerem. Billy zaczyna wszystko od nowa. Wspierany przez trenera, podejmuje treningi w ringu, ale też najważniejszą walkę swego życia, która ma przynieść mu odkupienie win i odzyskanie zaufania córki. 02:10 TAŚMY KULTURY - MĘSKIE ŚWIATY Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Kto oglądał "Seksmisję", ten wie, jak może wyglądać świat bez mężczyzn; wizja niezbyt zachęcająca. Jednak nie trzeba mieć wielkiej wyobraźni, żeby wiedzieć, że świat mężczyzn wyglądałby jeszcze gorzej. A może to gorzej jest teraz? 02:20 TAŚMY KULTURY - MUZYCZNE PRZEKAZY Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Czy muzyka musi nieść ze sobą jakiś przekaz? Musi! Tylko, że po latach przekazuje często zupełnie co innego niż w momencie swojej premiery. 02:40 ŚWIAT W PIOSENCE - HURAGAN KATRINA (SOUNDTRACKS: HURRICANE KATRINA) Film dokumentalny, 40 min, USA, 2017 Reżyseria: Dwayne Johnson, Dany Garcia Seria "Soundtracks" przedstawia związki muzyki z różnego rodzaju wydarzeniami historycznymi. Każdy odcinek dotyczy tragedii, momentów euforii lub zdarzeń, które dały początek nowym ruchom. Wraz z nimi prezentowane są muzyka, artyści i nurty mające szczególny związek z tymi przemianami. Huragan Katrina z 2005 roku uważany jest za jeden z największych kataklizmów, jakie dotknęły Stany Zjednoczone. W obliczu tak tragicznych wydarzeń, muzyka pełni szczególną rolę. Nie inaczej było tym razem. Znani muzycy zdobyli się na wielki gest. 03:35 ZALEWAJKA MOJEJ MAMY Film dokumentalny, 27 min, Polska, 2014 Reżyseria: Andrzej Paradowski Scenariusz: Andrzej Paradowski Zdjęcia: Andrzej Paradowski Muzyka: Krzysztof Śliwiński Filmowy portret Stanisława Jędryki, reżysera takich kultowych seriali dla dzieci i młodzieży, jak "Stawiam na Tolka Banana", "Do przerwy 0:1", "Szaleństwo Majki Skowron". 04:10 BUDZIK Film dokumentalny, 31 min, Polska, 2015 Reżyseria: Piotr Małecki Zdjęcia: Piotr Małecki Cyprian, Filip, Ola i Kuba - czworo spośród piętnaściorga młodych pacjentów podwarszawskiej kliniki Budzik. Od dłuższego czasu są w śpiączce. Ich rodzice są zdeterminowani, by pomóc im wrócić do życia. Film opowiada niezwykłą historie ludzi, którzy w obliczu osobistej tragedii nie poddają się, są pełni nadziei, walcząc o życie i zdrowie swoich dzieci. Oprócz fizjoterapii i hydroterapii w Budziku stosuje się też muzykoterapię, aromaterapię i wiele innych nowatorskich metod. Bez ustanku, dzień po dniu pacjentom dostarcza się bodźców, które mają wybudzić umysł. Przy łóżkach dzieci non - stop dyżurują rodzice, którzy prawie nie wychodzą z kliniki. Śpią na polowych posłaniach, które rozkładają obok szpitalnych łóżek. Poddani ogromnemu stresowi, muszą codziennie funkcjonować i wypełniać swoje obowiązki. Karmią, myją, doglądają swoich chorych dzieci. Przez wiele miesięcy budynek kliniki jest ich całym światem. Tworzą się przyjaźnie, rodzice łączą się w grupy wsparcia. Towarzyszą im radości i smutki, małe i większe tragedie. Stan ich dzieci czasem się poprawia, a czasem znów pogarsza, towarzyszą temu wielkie emocje.