TVP Kultura Czwartek, 14.02.2019 08:35 MARSJANIE - WOJNA - ODC. 1 Nowela filmowa, 28 min, Polska, 1967 Reżyseria: Andrzej Czekalski Scenariusz: Andrzej Czekalski Zdjęcia: Antoni Nurzyński Aktorzy: Tadeusz Janczar, Aleksander Fogiel, Janusz Kłosiński, Wojciech Pokora, Zygmunt Zintel, Józef Duriasz Wysłannik z Marsa, który chce się włączyć w życie ludzi na ziemskiej planecie, znalazł się w środku działań frontowych w czasie I wojny światowej. Swoje niezrozumienie zasad postępowania ludzi przypłaca życiem. 09:20 JEST SPRAWA Komedia, 84 min, Polska 2002 Reżyseria: Olaf Lubaszenko Scenariusz: Leszek Malinowski Zdjęcia: Tomasz Wert Muzyka: Jarosław Barów Aktorzy: Joanna Kurowska, Leszek Malinowski, Krzysztof Kowalewski, Jarosław Gruda, Tomasz Sapryk, Michał Malinowski, Tadeusz Huk, Stefan Friedman, Bohdan Łazuka, Olaf Lubaszenko Osadzona w popegeerowskich realiach komedia obyczajowa, pełna zabawnych sytuacji, ciepłego humoru. Jest to filmowa wersja znanego z Dwójki serialu "Skarb sekretarza". Wieś Piaski na Pomorzu. Tysiące hektarów ziemi leży odłogiem, większość mieszkańców jest bez pracy i próbuje jakoś przeżyć, stosując zasady handlu wymiennego, w którym najistotniejszym towarem są ryby nielegalnie łowione w pobliskim jeziorze. Wójt gminy Piaski jest bezradny wobec tej sytuacji, ma zresztą mnóstwo innych zmartwień, a do tego jeszcze musi się przygotować na przyjęcie delegacji z niemieckiego okręgu Wielensdorf, która ma przybyć w ramach nawiązywania unijnej przyjaźni i współpracy. Z tego też powodu zjawia się we wsi wiceminister. Co prawda chce, by przyjęcie delegacji wypadło jak najlepiej, w istocie jednak jest zainteresowany zakupem popegeerowskiej ziemi, a przede wszystkim - o czym w tajemnicy informuje swego protegowanego wójta - odnalezieniem popiersia Lenina, w którym zmarły już były sekretarz PZPR przemycił ogromnej wartości diament "Oko Syberii". Poufną rozmowę wiceministra z wójtem przypadkiem słyszy bezrobotny Stanisław Michałek. Informuje o sprawie swoich przyjaciół, Olka Humeniuka i Tadka Zawadzkiego. Trzej mężczyźni postanawiają odnaleźć skarb sekretarza, co pozwoliłoby im urządzić się do końca życia. Rzecz w tym jednak, że zmarły sekretarz przywiózł mnóstwo gipsowych popiersi Lenina, które służyły mu do przemytu, i teraz poniewierają się we wsi w różnych miejscach, najwięcej zaś spoczęło w piwniczce proboszcza. Stanisław z Olkiem i Tadkiem obmyślają sposób dostania się do owej piwnicznej spiżarni. Tymczasem we wsi najpierw zjawia się rosyjska mafia również zainteresowana popiersiami Lenina, a zaraz potem delegacja z Wielensdorfu. Zapada decyzja, by w ramach nawiązywania przyjaźni Polacy rozegrali z Niemcami mecz piłki nożnej. Stanisław i jego przyjaciele zamiast szukać skarbu muszą przygotowywać się do meczu pod okiem specjalnie sprowadzonego z Warszawy trenera. Nie rezygnują jednak z odnalezienia diamentu. Nie wiedzą, że skarbu szukają też ich sprytni synowie, którzy podsłuchali rozmowy dorosłych. 11:00 KOMEDIANTKA - ODC. 4/9 Serial obyczajowy, 55 min, Polska, 1987 Autor: Władysław Reymont Reżyseria: Jerzy Sztwiertnia Scenariusz: Jerzy Sztwiertnia Zdjęcia: Andrzej Ramlau Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Małgorzata Pieczyńska, Elżbieta Kępińska, Piotr Dejmek, Beata Tyszkiewicz, Marzena Trybała, Bronisław Pawlik, Krzysztof Gosztyła, Krzysztof Kowalewski, Krzysztof Wakuliński, Jerzy Zelnik, Grażyna Szapołowska, Witold Dębicki, Stanisław Brudny, Katarzyna Gniewkowska, Jan Jankowski Jance powoli kończą się pieniądze, a pierwszej gaży wciąż nie widać. Tymczasem do Warszawy przyjeżdża Andrzej Grzesikiewicz. Opowiada Orłowskiej o gwałtownie pogarszającym się zdrowiu jej ojca. Janka wszakże nie daje się namówić na powrót do Bukowca. Ciągle ma w pamięci, jak ojciec wygnał ją z domu. Wciąż też nie może mu tego wybaczyć. Podczas przedstawienia, gdy wraz z innymi tańczy kankana, dostrzega na widowni Grzesikiewicza. Zawstydzona chowa się za koleżanki. Po występie Grzesikiewicz rzuca jej pod nogi bukiet kwiatów i szybko wychodzi z teatru. Tymczasem rozpoczynają się próby "Chamów" - sztuki zaprzyjaźnionego z Janką dramaturga Głogowskiego. Orłowska z radością przyjmuje wieść o epizodycznej wprawdzie, ale wreszcie prawdziwej roli. Jej uroda i niedostępność coraz bardziej fascynuje większą liczbę mężczyzn. Są wśród nich m. in. mecenas, Kotlicki, Władek Niedzielski, a nawet Głogowski. W kasynie Kotlicki zakłada się z Władkiem o to, który pierwszy zdobędzie względy Janki. Mimo bogactwa adoratorów i zaglądającego w oczy widma biedy Orłowska nie chce się z nikim wiązać. 12:10 KOMEDIANTKA - ODC. 5/9 Serial obyczajowy, 53 min, Polska, 1987 Autor: Władysław Reymont Reżyseria: Jerzy Sztwiertnia Scenariusz: Jerzy Sztwiertnia Zdjęcia: Andrzej Ramlau Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Małgorzata Pieczyńska, Elżbieta Kępińska, Piotr Dejmek, Beata Tyszkiewicz, Marzena Trybała, Bronisław Pawlik, Krzysztof Gosztyła, Krzysztof Kowalewski, Krzysztof Wakuliński, Jerzy Zelnik, Grażyna Szapołowska, Witold Dębicki, Stanisław Brudny, Katarzyna Gniewkowska, Jan Jankowski Premiera "Chamów" zostaje bardzo dobrze przyjęta przez publiczność. Janka gra swą epizodyczną rolę z ogromnym sercem, czym wzbudza zachwyt Głogowskiego. Pisarz żałuje, że dyrektor nie powierzył jej partii Zarzeckiej. Po premierze odbywa się huczny bankiet, podczas którego Janka po raz pierwszy upija się. Prosi Kotlickiego o odwiezienie do domu. Ten wszakże próbuje ją uwieść w dorożce. Dziewczyna wyrywa się z jego ramion i ucieka. Wbrew reakcji publiczności recenzje sztuki Głiogowskiego są nieprzychylne. Na kolejne przedstawienia "Chamów" przychodzi coraz mniej ludzi. Na domiar złego deszczowa aura sprawia, że spektakle są coraz częściej odwoływane. Tymczasem Janka wdaje się w romans z Władkiem. Żarliwe uczucie do Niedzielskiego pomaga jej znosić coraz dotkliwszą biedę. Idąc za sugestią kochanka Orłowska prosi Cabińską o główną rolę. Ku swemu zdumieniu i wielkiej radości otrzymuje propozycję kreowania tytułowej postaci w "Fedorze". Tymczasem Topolski i Majkowska coraz silniej prą do utworzenia własnego towarzystwa. Chcąc zdobyć na nie pieniądze namawiają Jankę, by poprosiła o nie Kotlickiego. Wiedzą bowiem, że ten od dawna ma na Orłowską "ochotę". Mimo obietnic głównych ról w nowym zespole Janka odrzuca propozycję. Zemsta obojga ustosunkowanych aktorów przyjdzie szybciej niż się jej zdaje. 13:10 PRZEKŁADANIEC Groteska filmowa, 35 min, Polska, 1968 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Stanisław Lem Zdjęcia: Wiesłwa Zdort Muzyka: Andrzej Markowski Aktorzy: Bogumił Kobiela, Ryszard Filipski, Tadeusz Pluciński, Anna Prucnal, Jerzy Zelnik, Piotr Wysocki Zrealizowana pod koniec lat 60. nowela filmowa opowiada o wydarzeniach rozgrywających się w przyszłości, u progu XXI wieku. Scenariusz napisał specjalista od utworów fantastyczno - naukowych i groteskowych, Stanisław Lem. Od premiery "Przekładańca" minęło kilkadziesiąt lat, w tym czasie medycyna zrobiła ogromny postęp. Dziś transplantacje organów ludzkich są powszechne i nikogo nie zaskakują. To, co niegdyś wydawało się czystą fantazją, stało się rzeczywistością. Przed laty groteska filmowa w reżyserii Wajdy wzbudziła sporo emocji, zdobyła uznanie krytyki, a potwierdzeniem sukcesu były liczne prestiżowe nagrody i wyróżnienia, m.in. Komitetu ds Radia i Telewizji oraz Medal Specjalny na festiwalu filmów fantastycznych w Sitges w Hiszpanii. Z ogromnym powodzeniem opowieść science fiction przeszła przez ekrany telewizji w Europie. Bohaterem filmu jest kierowca rajdowy, Richard Fox (znakomita rola Bogumiła Kobieli). Wielokrotny medalista, zdobywca wielu nagród odnosi sukcesy wraz ze swym bratem, Thomasem, który świetnie się sprawdza w roli pilota. Udział w kolejnym ważnym rajdzie samochodowym kończy się tragicznie. Bracia ulegają groźnemu wypadkowi i z poważnymi obrażeniami trafiają do kliniki prowadzonej przez genialnego doktora (Jerzy Zelnik), specjalizującego się w przeszczepach ludzkich organów. Ofiary tragicznej katastrofy zostają poddane skomplikowanym operacjom. Niestety, obydwu mężczyzn nie udaje się ocalić. Doktor ratuje życie jedynie Richardowi, który, jak się okazuje, ma przeszczepionych wiele organów Thomasa. Gdy żona zmarłego próbuje uzyskać należne jej odszkodowanie od towarzystwa ubezpieczeniowego, wybucha skandal. Firma postanawia wypłacić zaledwie 30 procent całej sumy, uzasadniając decyzję tym, że pochowano jedynie część zmarłego. Reszta narządów Thomasa "żyje" i normalnie funkcjonuje w ciele jego brata. Richard, któremu również należy się odszkodowanie, postanawia wyegzekwować pieniądze od firmy ubezpieczeniowej, angażując adwokata (Ryszard Filipski). Sprawa okazuje się bardzo trudna. Tymczasem dochodzi do kolejnego tragicznego wypadku podczas rajdu. Ginie osiem osób przebywających na trasie wyścigu, wśród nich wdowa po Thomasie. Richardowi znów udaje się przeżyć groźną kolizję dzięki interwencji genialnego chirurga. "Poskładany" z narządów ofiar wypadku rajdowiec ma już niewiele własnych części. 13:55 MĘSKIE SPRAWY Film historyczny, 102 min, Polska, 1988 Reżyseria: Jan Kidawa Błoński Scenariusz: Jan Kidawa Błoński, Jacek Kondracki Zdjęcia: Andrzej Wolf Muzyka: Zbigniew Raj Aktorzy: Karolina Czernicka, Jerzy Bińczycki, Maciej Robakiewicz, Dorota Stalińska, Krzysztof Kowalewski, Krzysztof Zaleski, Henryk Bista, Andrzej Buszewicz, Zdzisław Kuźniar, Bronisław Pawlik, Zdzisław Wardejn, Marcin Kuźmiński, Łukasz Rybarski, Jakub Jabłoński, Andrzej Pośniak, Jerzy Maksymiuk (gościnnie w roli Paderewskiego) Akcja filmu rozgrywa się w listopadzie i grudniu 1918 r. w bliżej nieokreślonym mieście niedaleko Poznania. Bohaterami są kilkunastoletni chłopcy, którzy rwą się do walki z Niemcami: wypisują hasła na ścianach, konspirują i marzą o zdobyciu niemieckich koszar. Za przystąpieniem do walki jest też Maks, dezerter z armii niemieckiej, kuzyn Turowskich, miejscowych właścicieli browaru, rodziny o starych tradycjach powstańczych. Ale Józef Turowski, senior rodu, uważa, że trzeba spokojnie poczekać na postanowienia konferencji pokojowej. Tymczasem w mieście komitet obywatelski powołuje legalną Straż Ludową do pilnowania porządku i bezpieczeństwa. Chłopcy nie dają jednak za wygraną i wreszcie udaje im się zdobyć potrzebną broń. Gdy w Wigilię jeden z nich - Jasio Ministrant - ginie od ciosu nożem zadanego przez niemieckiego wyrostka, młodzi nieodwołalnie postanawiają wyruszyć do walki, zwłaszcza że w Poznaniu trwa już powstanie. Gdy dochodzi do strzelaniny, ginie Zyga, wnuk Turowskiego. To ostatecznie przełamuje skrupuły dziadka, który wraz z młodymi przystępuje do szturmu koszar. Akcja kończy się zwycięstwem, ale Turowski przypłaca je życiem. Po jego pogrzebie bracia Klingerowie proponują Gundzi, 10 - letniej wnuczce Turowskiego i jedynej jego spadkobierczyni, by sprzedała rodzinny browar, ale dziewczynka nie wyraża na to zgody. Wprawdzie akcja filmu prowadzona jest z pozycji narratora obiektywnego, jednak Gundzia, grana przez Karolinę Czernicką piekielna dziewczynka, typ starej - malutkiej, sprytnej, palącej wszystko, w czym jest choć odrobina nikotyny i ogrywającej bezlitośnie dorosłych w kości, cały czas przewija się przez film, wnosząc pierwiastek humoru, ironii, dystansując się od owych "męskich spraw". 15:50 CZY JEST TU PANNA NA WYDANIU? Komedia obyczajowa, 70 min, Polska 1977 Reżyseria: Janusz Kondartiuk Scenariusz: Roman Kłosowski, Janusz i Andrzej Kondratiukowie Zdjęcia: Adam Myszkowski Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Roman Kłosowski, Jan Wrona, Beata Andrzejewska, Henryk Hunko, Krzysztof Kowalewski, Helena Norowicz, Włodzimierz Saar, Jan Himilsbach, Władysław Ogórek, Regina Regulska, Zbigniew Buczkowski Młody mężczyzna powraca z wojska do rodzinnej wsi. Pragnie pracować na roli, ale do prowadzenia gospodarstwa jest mu potrzebna żona. Kiedy w rodzinnej wsi nie znajduje odpowiedniej panny, odwiedza dalekich krewnych i znajomych w całej Polsce. Niełatwo jednak znaleźć dziewczynę, która zgodzi się mieszkać na wsi. Dla większości z nich dawne tradycje nie mają większego znaczenia, a małżeństwo nie jest jedynym celem w życiu. "Fabuła stanowi pretekst do powiedzenia czegoś o tradycji lub raczej o jej odrzucaniu. Sam pomysł fabularny - bohater w podróży - pozwala nie tylko ukazać panoramę czasu teraźniejszego widzianego oczyma postaci filmu, lecz także na ukazanie oczekiwania na coś, co jeszcze nieokreślone" - mówił Janusz Kondratiuk. Scenariusz filmu jest pracą zbiorową, pracowali nad nim Janusz i Andrzej Kondratiukowie, grający główną rolę Roman Kłosowski, a także mieszkańcy wsi Łacha w gminie Serock, którzy zgłaszali swoje uwagi i pomysły. Autorzy filmu zaangażowali wielu aktorów niezawodowych. Janusz Kondratiuk podkreślał, że właśnie oni - w przeciwieństwie do aktorów na co dzień związanych z teatrem, filmem, przyzwyczajonych do określonego warsztatu - potrafią "wtopić się" w przedstawianą w filmie rzeczywistość. 17:25 DROGI WOLNOŚCI - ODC. 13 - DZIEWCZYNKA Z ZAPAŁKAMI Serial historyczny, 51 min, Polska, 2018 Reżyseria: Maciej Migas Scenariusz: Joanna Wojdowicz Aktorzy: Paulina Gałązka, Katarzyna Zawadzka, Julia Rosnowska, Adam Cywka, Izabela Kuna ODCINEK 13. DZIEWCZYNKA Z ZAPAŁKAMI Maj 1926. W Lanckoronie między Kamilem i Lalą trwa wojna. Anna próbuje ratować córkę, lecz sprawy wymykają się spod kontroli. Alina szykuje się do wyjazdu do Warszawy na spotkanie z nowym korespondentem, Janem Owiczem. Ale w redakcji wybucha jak bomba wiadomość, że Doster sprzedaje "Iskrę" Dembińskiemu. Wydaje się, że przejęcia przez IKC nie da się już zahamować. Redakcja strajkuje, odmawiając dalszej pracy w niepewności. Marynia z trudem radzi sobie z tym bałaganem, wciąż wściekła na Szymona za to, że ją zdradził. W stolicy w dniu przyjazdu Aliny trwają już walki. Spędza dzień, zamknięta w hotelu z nieznajomym o imieniu Albert. Pod ich oknami walczą ze sobą przeciwnicy i zwolennicy Piłsudskiego, który powoli przejmuje władzę w mieście. 18:30 WAHADEŁKO Dramat psychologiczny, 56 min, Polska 1981 Scenariusz i reżyseria: Filip Bajon Zdjęcia: Wit Dąbal Muzyka: Zdzisław Szostak Aktorzy: Janusz Gajos, Dorota Stalińska, Mirosława Marcheluk, Zofia Tomaszewska, Małgorzata Załuska, Bogusław Sochnacki, Stanisław Jaroszyński, Janusz Dąbrowski, Jacek Odrowąż Pieniążek Wahadełko to w żargonie lekarskim nazwa epilepsji. Jej atak można bowiem wywołać, wprawiając w wahadłowy ruch jakiś przedmiot przed oczami chorego. Głównym bohaterem filmu Filipa Bajona jest trzydziestokilkuletni Michał, były student politechniki i przewodniczący ZMS. Większość czasu spędza w łóżku w swoim zagraconym pokoju. Cierpi na padaczkę, depresję oraz cukrzycę lub astmę (tego nie sprecyzowano). I on także ma swoje "prywatne" wahadełko. Czym ono jest? To jedno z pytań, które stawia widzowi reżyser. Nagrodzony "Srebrnymi Lwami Gdańskimi" na festiwalu w 1984 r. film Filipa Bajona to kameralny dramat psychologiczny, tak różny od niektórych jego wcześniejszych produkcji, pełnych rozmachu, zapełnionych tłumem postaci i wydarzeń ("Aria dla atlety", "Wizja lokalna 1901"). "Wahadełko" trwa niespełna godzinę i rozgrywa się w kręgu czterech osób: matki, dwojga jej dorosłych dzieci i sąsiadki, która pojawia się tylko epizodycznie. Centralną postacią jest Michał. Ciężar jego pielęgnacji spoczywa głównie na Anieli, siostrze bohatera. To ona podaje mu lekarstwa, spełnia wszystkie polecenia. Jedynym jasnym promykiem w jej bezbarwnym życiu jest "ogródek", który z braku odpowiedniejszego miejsca urządziła w kuchni. Anielę i Michała oddziela od matki duchowa przepaść. Ich rodzicielka była w czasach stalinowskich przodownicą pracy. Opętana przez demona ideologii wiele lat zaniedbywała dom i dzieci. Gdy kilkuletni syn był w sanatorium, nie odwiedziła go w święta Bożego Narodzenia. Dla psychiki chłopca miało to katastrofalne następstwa. Uraz został mu na całe życie. Nie tylko do matki, również do złowrogiej epoki, która mu ją odebrała. Nawet jako dorosły człowiek nie potrafi uwolnić się od wspomnień z lat pięćdziesiątych. Ascetyczną współczesną fabułę filmu przeplatają sceny retrospektywne z okresu "błędów i wypaczeń", zrealizowane w poetyce dokumentalnej. Z jednej strony pokazują one przyczyny całkowitego rozkładu rodziny Michała. Dowodzą, jak ideologia może zniekształcić ludzkie sumienie i doprowadzić do zniszczenia więzów z najbliższymi. Z drugiej zaś sugerują, że nie tylko epileptycy mają swoje "wahadełka". Mają je także społeczeństwa, otumanione propagandą i zahipnotyzowane perfidną socjotechniką. 19:40 HERBERT - MOSTY - RAPORT Z OBLĘŻONEGO MIASTA Dysk./wywiad/debata, 13 min, Polska, 2018 Scenariusz: Karolina Labahua Wykonawcy: Karolina Felberg - Sendecka (prowadzący) Aktorzy: Maciej Musiałowski "Herbert - mosty" to cykl programów, poświęconych wybranym wierszom Zbigniewa Herberta. Widz staje się świadkiem i zarazem uczestnikiem w procesie analizy wierszy, dokonywanym przez różniące się od siebie wiekiem, wiedzą i perspektywą życiową grupy czytelników jego poezji. Pierwsza to wybitni literaturoznawcy, reżyserzy, pisarze i kompozytorzy. Druga zaś, to młodzież Liceum Filmowego w Warszawie. Próba dialogu między dwoma spojrzeniami buduje nowe, zaskakujące konteksty, które prowadzą widza do pogłębionego odczytania wierszy. Okazuje się, że wiersze Zbigniewa Herberta w konfrontacji z problemami współczesności nabierają szczególnej, a czasem wręcz zaskakującej aktualności. Sam proces analizy staje się fascynującą przygodą, którą mogą przeżywać wszyscy widzowie, bez względu na wiek i doświadczenie w odbiorze dzieł literackich. W 1982 roku Zbigniew Herbert pisze "Raport z oblężonego miasta". W czasach cenzury autor stał się bohaterem opozycji. Wierszem tym, a raczej całym tomikiem występował jawnie przeciwko reżimowi. Czy dziś młody człowiek potrafi odczytać ten wiersz? Czy temat stanu wojennego, cenzury, zniewolenia jest dla młodzieży aktualny? A może autor tym wierszem idzie dalej, wybiega poza ramy epoki? W odcinku udział biorą wybitni eksperci: Andrzej Franaszek, Jacek Kopciński, Piotr Cieplak oraz uczniowie Liceum Filmowego w Warszawie. Wiersz czyta Maciej Musiałowski. 20:20 SENSACYJNA ZIMA - BULLITT (BULLITT) Film kryminalny, 109 min, USA 1968 Reżyseria: Peter Yates Scenariusz na podstawie powieści "Mute Witness" Roberta L. Pike'a: Alan R. Trustman, Harry Kleiner Zdjęcia: William A. Fraker Muzyka: Lalo Schifrin Aktorzy: Steve McQueen, Robert Vaughn, Jacqueline Bisset, Don Gordon, Robert Duvall, Simon Oakland, Norman Fell, Carl Reindel, Felice Orlandi, Pat Renella i inni Pierwszy hollywoodzki film młodego angielskiego twórcy Petera Yatesa okazał się wielkim sukcesem, został uhonorowany Oscarem za montaż oraz nominacją do nagrody za dźwięk. Entuzjazm krytyki podzieliła szturmująca kina publiczność, co zapewniło producentom ogromną kasę. "Bullitt" stał się prawdziwą sensacją i jednym z największych przebojów w historii kina. Reżyser stworzył w filmie legendarną już dziś kilkunastominutową sekwencję brawurowych pościgów po stromych ulicach San Francisco, które stały się wzorem dla wielu przyszłych filmowców. "Przy oglądaniu tej sceny powodującej zawrót głowy zaleca się aviomarinę" - pisał jeden z recenzentów. Za kierownicą piekielnie szybkiego forda mustanga zasiadł odtwórca głównej roli Steve McQueen, znany z wielkiej pasji do samochodów wyścigowych. Ponoć tylko w najniebezpieczniejszych akrobacjach zastępował go kaskader. To właśnie za sprawą aktora, który wykupił prawa do powieści Roberta L. Pike'a, został nakręcony "Bullitt". Również on zaproponował realizację przedsięwzięcia Peterowi Yatesowi, który właśnie świętował wielki sukces swego angielskiego filmu sensacyjnego "Napad". Początkowo reżyser nie chciał podjąć się zadania, gdyż nie spodobał mu się jego zdaniem beznadziejny scenariusz. Ostatecznie przyjął wyzwanie, gdy umożliwiono mu wprowadzenie kilku zmian. Przede wszystkim przeniósł akcję z Nowego Jorku do San Francisco i wymusił zgodę producentów na nakręcenie całego filmu w naturalnej scenerii. Bohaterem jest tytułowy Bullitt, w gruncie rzeczy uczciwy stróż prawa, choć pozbawiony skrupułów i działający niekonwencjonalnymi metodami, które budzą sprzeciw przełożonych. Osamotniony funkcjonariusz prowadzi walkę nie tylko ze światem przestępczym, ale również z bzdurną biurokracją, korupcją wśród policjantów i ślepo trzymającymi się prawa zwierzchnikami. Porucznik Frank Bullitt otrzymuje specjalne zadanie od zastępcy prokuratora okręgowego, politycznego karierowicza Waltera Chalmersa. Ma czuwać nad bezpieczeństwem członka podziemnego syndykatu, Johnny'ego Rossa, który jest najważniejszym świadkiem w procesie mafii. Płatnemu zabójcy udaje się jednak dotrzeć do hotelowego pokoju Rossa, który zresztą sam go zaprosił. Postrzałowe rany okazują się śmiertelne. Johnny umiera w szpitalu, ale Bullitt stara się ukryć ten fakt, by na własną rękę przeprowadzić śledztwo w sprawie jego tajemniczej śmierci. Z pomocą przychodzi mu szpitalny personel. Chalmers dowiaduje sie prawdy i wpada w furię. Mimo jego żądań Bullitt nie rezygnuje z prywatnego dochodzenia. Odkrywa, że w hotelu zginął Alfred Renick. Ross planuje jeszcze zabić żonę Renicka i zbiec do Europy legitymując się jego paszportem. Tymczasem mafia zamierza podstawić fałszywego świadka. Gdy Chalmers w końcu uświadamia sobie, że został oszukany, nakłania Bullitta, by ten kontynuował pościg za Rossem. 22:25 PORTRETY - JANIS (JANIS LITTLE GIRL BLUE) Film dokumentalny, 99 min, USA, 2015 Reżyseria: Amy Berg, Alex Gibney Janis Joplin to jedna z największych ikon muzyki rockowej i bogini dźwięków, ale jej wielkość przekroczyła granice muzyki. Nominowana do Oscara Amy Berg przedstawia niezwykły portret gwiazdy rock& rolla, by ukazać łagodną, pełną ufności, wrażliwą i wywierającą silne wrażenie postać ukrytą za legendą. Krótkie i burzliwe życie Janis, która na zawsze zmieniła oblicze muzyki, zyskuje nową perspektywę dzięki szczególnym materiałom archiwalnym i wywiadom z Janis, jej przyjaciółmi i licznymi muzykami. Narrację, skonstruowaną na bazie listów Janis, pisanych przez lata do przyjaciół, rodziny i współpracowników, przedstawia amerykańska wokalistka Cat Power. Film stał się wydarzeniem największych filmowych imprez świata, np. 72. MFF w Wenecji i 40. MFF w Toronto. 00:15 SCENA KLASYCZNA - (14) BARDO Koncert, 38 min, Polska, 2017 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadzący) W tym odcinku Projekt Bardo. Bartek Wąsik jest pianistą, aranżerem i współzałożycielem zespołu Kwadrofonik oraz duetu fortepianowego Lutosławski Piano Duo. Barbara Kinga Majewska jest artystką tworzącą głosem i słowem. Poznali się jako interpretatorzy i wykonawcy partytur współczesnych kompozytorów. Razem stworzyli projekt Bardo. Połączyła ich słabość do piosenek. Jako duet poruszają się poza kategoriami i gatunkami, z dbałością o wierność sobie samym. Ufając intuicji i wierząc w delikatność, oscylują pomiędzy rzeczywistościami równoległymi do tych codziennych i powierzchownych. Bardo to osobista, kameralna wypowiedź, głos śpiewaczki, która potrafi bez operowych naleciałości, przekonująco i prawdziwie wykonać piosenkę, i romantyzująca nieco narracja fortepianu, bardzo delikatnie przyprawiona elektroniką, wpisują się w najlepszą tradycję songwritingu. W swoich tekstach artystka łączy bardzo subtelnie cielesną zmysłowość z głęboko egzystencjalną metaforyką. Bartłomiej Wąsik - muzyka, fortepian, elektronika Barbara Kinga Majewska - słowa, głos Program recitalu: Hand (Song to Shadow) Burnout (Song to Dance) Behold (Song to Solve) Joy (Song to Yield) Sincerely (Song to Flood) 03:25 KINO NOCNE - GRY ULICZNE Dramat sensacyjno - polityczny, 99 min, Polska 1996 Reżyseria: Krzysztof Krauze Scenariusz: Krzysztof Krauze, Jerzy Morawski Zdjęcia: Łukasz Kośmicki Muzyka: Maciej Zieliński Aktorzy: Redbad Klijnstra, Robert Gonera, Grażyna Wolszczak, Andrzej Precigs, Justyna Kulczycka Film z popularnego na świecie gatunku political fiction, którym zainteresowali się także polscy twórcy. Po premierze "Gier ulicznych" ukazały się skrajnie odmienne recenzje. Zarzutom o kolejne powielanie wzorców amerykańskiego kina akcji towarzyszyły pochwały, że film "mówi kawał prawdy", przejmująco ukazuje rosnący dystans między dawnymi opozycjonistami a nowym pokoleniem, wreszcie dokumentuje zadziwiającą zgodność i zrozumienie panujące bez względu na wiek w "obozie morderców" i ich sojuszników. Główną rolę zagrał tu Redbad Klijnstra - absolwent warszawskiej PWST, wywodzący się z polsko - holenderskiej rodziny. Młody aktor blisko dwadzieścia lat spędził w Amsterdamie i nie mógł być obciążony żadną wiedzą o życiu w PRL - u. Zdobywał ją razem ze swym filmowym bohaterem. W postać jego przyjaciela, operatora Witka, wcielił się Robert Gonera, znany z "Samowolki" Feliksa Falka. "Gry uliczne" otrzymały Nagrodę Główną na FPFF w Gdyni '96 oraz nagrodę za zdjęcia dla Łukasza Kośmickiego. Bohaterami są dwaj młodzi, przebojowi pracownicy prywatnej telewizji. Janek Rosa jest dziennikarzem, Witek - operatorem. Ich specjalnością są gorące, sensacyjne tematy, których rozpracowanie nierzadko wiąże się ze sporym ryzykiem. Właśnie "mają na warsztacie" sprawę gangu, parającego się handlem materiałami wybuchowymi. Pewnego dnia ktoś podrzuca im kasetę, z której dowiadują się, że znany polityk o nazwisku Makowski był w latach siedemdziesiątych agentem UB o pseudonimie "Ketman". Co więcej, to właśnie on ponosi główną odpowiedzialność za tajemniczą śmierć Stanisława Pyjasa - krakowskiego studenta, zaangażowanego w działalność opozycyjną. Zafrapowani tymi rewelacjami reporterzy postanawiają sprawdzić wiarygodność kasety. Docierają do byłych esbeków, kolegów Pyjasa, dawnych agentów i współpracowników SB. Odkrywają sieć dawnych i obecnych powiązań między pracownikami służb specjalnych, ale tajemnicy śmierci sprzed blisko 20 lat nie da się rozwiązać. Mimo wszystko Janek stanowi zagrożenie i dawni esbecy zlecają zamordowanie go łasemu na pieniądze narkomanowi.