TVP Kultura Piątek, 15.02.2019 08:30 5/4 Film animowany, 8 min, Polska, 1978 Reżyseria: Hieronim Neumann Scenariusz: Hieronim Neumann Zdjęcia: Jerzy Zieliński Muzyka: Janusz Hajdun Przygotowanie do towarzyskiego przyjęcia i jego przebieg ukazane w kadrze podzielonym na cztery części. Eksperyment kończy się niespodziewanie, gdy wystrzelony korek od szampana rozbija weneckie okno, ono bowiem ukazywało zniekształconą rzeczywistość. 08:40 CZERWONY PAPIEROWY STATECZEK (LITTLE RED PAPER SHIP) Film animowany, 9 min, Niemcy/Polska, 2013 Reżyseria: Aleksandra Zaręba Scenariusz: Aleksandra Zaręba Muzyka: Paweł Mykietyn, Tomasz Januchta "Nic się nie zdarzy, jeśli najpierw nie będziemy marzyć" - Carl Sandburg. Poetycka opowieść o odwadze i odkrywaniu świata. Czerwony papierowy stateczek ma marzenie, by odkryć nowy świat. Pomimo faktu, że jest tylko małym stateczkiem, ma on w swym sercu odwagę, by uwierzyć, że wszystko jest możliwe. Pewnego dnia, wyrusza w podróż, by spełnić swe marzenie. Podróż ta okazuje się wielką przygodą, przygodą która zmieni go na zawsze. (filmpolski.pl) 08:55 MARSJANIE - KOBIETA - ODC. 2 Film fabularny telewizyjny, 28 min, Polska, 1967 Reżyseria: Andrzej Czekalski Scenariusz: Andrzej Czekalski Zdjęcia: Antoni Nurzyński Aktorzy: Magdalena Zawadzka, Ludwik Benoit, Stanisław Kamiński, Zdzisław Leśniak, Zdzisław Maklakiewicz, Czesław Przybyła, Włodzimierz Skoczylas, Bogusław Sochniacki Marsjanin trafia do książęcego pałacu i znajomość z kobietą - żoną bohatera filmu - musi okupić pojedynkiem. 09:35 CZY JEST TU PANNA NA WYDANIU? Komedia obyczajowa, 70 min, Polska 1977 Reżyseria: Janusz Kondartiuk Scenariusz: Roman Kłosowski, Janusz i Andrzej Kondratiukowie Zdjęcia: Adam Myszkowski Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Roman Kłosowski, Jan Wrona, Beata Andrzejewska, Henryk Hunko, Krzysztof Kowalewski, Helena Norowicz, Włodzimierz Saar, Jan Himilsbach, Władysław Ogórek, Regina Regulska, Zbigniew Buczkowski Młody mężczyzna powraca z wojska do rodzinnej wsi. Pragnie pracować na roli, ale do prowadzenia gospodarstwa jest mu potrzebna żona. Kiedy w rodzinnej wsi nie znajduje odpowiedniej panny, odwiedza dalekich krewnych i znajomych w całej Polsce. Niełatwo jednak znaleźć dziewczynę, która zgodzi się mieszkać na wsi. Dla większości z nich dawne tradycje nie mają większego znaczenia, a małżeństwo nie jest jedynym celem w życiu. "Fabuła stanowi pretekst do powiedzenia czegoś o tradycji lub raczej o jej odrzucaniu. Sam pomysł fabularny - bohater w podróży - pozwala nie tylko ukazać panoramę czasu teraźniejszego widzianego oczyma postaci filmu, lecz także na ukazanie oczekiwania na coś, co jeszcze nieokreślone" - mówił Janusz Kondratiuk. Scenariusz filmu jest pracą zbiorową, pracowali nad nim Janusz i Andrzej Kondratiukowie, grający główną rolę Roman Kłosowski, a także mieszkańcy wsi Łacha w gminie Serock, którzy zgłaszali swoje uwagi i pomysły. Autorzy filmu zaangażowali wielu aktorów niezawodowych. Janusz Kondratiuk podkreślał, że właśnie oni - w przeciwieństwie do aktorów na co dzień związanych z teatrem, filmem, przyzwyczajonych do określonego warsztatu - potrafią "wtopić się" w przedstawianą w filmie rzeczywistość. 11:00 KOMEDIANTKA - ODC. 6/9 Serial obyczajowy, 53 min, 9 odc. , Polska 1987 Scenariusz i reżyseria: Jerzy Sztwiertnia Zdjęcia: Andrzej Ramlau Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Małgorzata Pieczyńska, Elżbieta Kępińska, Piotr Dejmek, Beata Tyszkiewicz, Marzena Trybała, Bronisław Pawlik, Krzysztof Gosztyła, Krzysztof Kowalewski, Krzysztof Wakuliński, Jerzy Zelnik, Grażyna Szapołowska, Witold Dębicki, Stanisław Brudny, Katarzyna Gniewkowska, Jan Jankowski Ku wielkiemu żalowi Janki, Głogowski wyjeżdża z Warszawy. Borykającej się z biedą dziewczynie zostawia trochę pieniędzy. Wkrótce Orłowska odkrywa, że jest w ciąży z Witkiem. Nie mówi jednak o tym nikomu. Cały czas gorączkowo pracuje nad rolą Fedory. Tuż przed premierą czeka ją bolesne rozczarowanie. Rozgniewana na Jankę Majkowska skłania dyrektora, by powierzył jej zagranie tej postaci. Cabiński zgadza się. Żądna zemsty Majkowska nie poprzestaje na tym. Oprócz pierwszej dużej roli, odbiera też Jance ukochanego Witka. Na Orłowską spada prawdziwy grad nieszczęść i kłopotów. Głód i skrajna nędza sprawiają, że wyprzedaje się z własnej garderoby. Uzyskane w ten sposób pieniądze nie wystarczają na zapłatę czynszu, wskutek czego madame Stępniak wyrzuca ją na bruk. Sponiewierana duchowo i fizycznie Janka jest na granicy rozpaczy. Ciąża i stosunki w teatrze przekreślają jej szanse na karierę. Duma nie pozwala przyjąć propozycji Cabińskiej i jechać z "Tivoli" na prowincję. Uniemożliwia też powrót do ojca. Bieda i coraz gorszy stan zdrowia czynią życie nieznośnie trudnym i upadlającym. W ataku desperacji Janka wynajmuje pokój w hotelu, by popełnić samobójstwo. 12:05 KOMEDIANTKA - ODC. 7/9 Serial obyczajowy, 54 min, Polska, 1987 Autor: Władysław Reymont Reżyseria: Jerzy Sztwiertnia Scenariusz: Jerzy Sztwiertnia Zdjęcia: Andrzej Ramlau Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Małgorzata Pieczyńska, Elżbieta Kępińska, Piotr Dejmek, Beata Tyszkiewicz, Marzena Trybała, Bronisław Pawlik, Krzysztof Gosztyła, Krzysztof Kowalewski, Krzysztof Wakuliński, Jerzy Zelnik, Grażyna Szapołowska, Witold Dębicki, Stanisław Brudny, Katarzyna Gniewkowska, Jan Jankowski Po nieudanej próbie samobójstwa Janka wraca do Bukowca. Jej rekonwalescencja przebiega powoli. Zarówno ojciec, jak i czuwający nad jej zdrowiem lekarz zachowują w tajemnicy przyczynę "choroby" panny Orłowskiej. Mimo to po Bukowcu krążą różne plotki. Nieszczęście córki głęboko poruszyło starego Orłowskiego. Choć nie przychodzi mu to łatwo, próbuje po raz pierwszy od lat zbliżyć się do córki. Osamotniona i zgnębiona Janka ze zdumieniem wita przemianę ojca. Odkrywa też, że być może jest jedynym naprawdę bliskim jej człowiekiem. Tymczasem stan zdrowia dziewczyny poprawia się na tyle, że pozwala na przyjmowanie gości. Jankę odwiedza stary przyjaciel Głogowski i ciągle w niej zakochany Grzesikiewicz. 13:05 CASTING Film dokumentalny, 13 min, Polska, 2011 Reżyseria: Kacper Zamarło Scenariusz: Kacper Zamarło Zdjęcia: Kacper Zamarło Syrenka Warszawska, robot, krasnal, Czerwony Kapturek, miłośnik Japonii, zielony kosmita - oto uczestnicy nietypowego castingu. Trwają zdjęcia próbne do filmu animowanego, które prowadzi animowany reżyser i jego animowany asystent. Bohaterowie stają na białym tle i kolejno odpowiadają na zadawane przez twórców pytania, np. o własną wizję aktorstwa, w jakim filmie chcieliby zagrać, co zrobiliby, gdyby wygrali w totka. Opowiadają o swoich pasjach i marzeniach. Filmowcy chcą poznać aktorskie umiejętności kandydatów, ich preferencje i temperament. Pytania w formie napisów pojawiają się na planszach. Postaci obdarzone zostały bogatą mimiką, która koresponduje z charakterem ich wypowiedzi, niekiedy podkreślając ich absurdalny, komiczny charakter. Tymczasem głosy, które słyszymy, należą do przyjaciół i znajomych twórców. Napisy końcowe każą widzowi połączyć postać z konkretnym, autentycznym nazwiskiem: Czerwony Kapturek to ówczesna studentka animacji Natalia Brożyńska, autorka "Drżących trąb" (2010). Miłośnikiem kultury japońskiej okazuje się inna adeptka tej sztuki Izumi Yoshida. W rolę krasnala wciela się jeden z wykładowców Szkoły Filmowej, Janusz Tylman. Syrence głosu udziela aktorka Malwina Turek, kosmicie - Jacek Rokosz, a robotowi Piotr Loc Hoang Ngoc. Zza kadru słyszymy głos reżysera Kacpra Zamarły. Choć "Casting" trudno uznać za dokument animowany, wiele elementów łączy go z kinem niefikcjonalnym, mimo że jest to film w całości animowany. Bez wątpienia nawiązuje do stylistyki dokumentalnych zapisów ze zdjęć próbnych. Składa się z serii portretów, przerywanych, niekiedy gwałtownie, ujęć, kręconych wyłącznie na potrzeby przyszłej produkcji. W kadrze prócz postaci widoczna jest ramka, sygnał nagrywania, wskaźnik baterii i czasu. Charakter pytań oraz rejestracji nawiązuje do typowej dla kina niefikcjonalnego formy sondy, "gadających głów". Komizm w filmie Zamarły nie opiera się wyłącznie na żarcie słownym, lecz zdaje się również rodzić ze zderzenia quasidokumentalnych wypowiedzi z animowanym światem, do którego wprowadzono postaci rodem z bajek, legend i baśni. Dzięki temu zabiegowi rzekomym zapisem zdjęć próbnych zaczyna rządzić absurd. Etiuda Zamarły wpisuje się w najnowsze trendy łączenia animacji z konwencjami kina niefikcjonalnego. Staje się ona również przejawem charakterystycznej dla współczesnego filmu tendencji autorefleksywnej. "Casting" jest bowiem filmem o filmie. Autotematyczny wątek zdjęć próbnych pojawiał się w historii kina wielokrotnie. Zwykle dokumentalnie lub paradokumentalnie zarejestrowany casting stanowił komentarz do rozbudowanych części fabularnych, jak przed laty w "Zdjęciach próbnych" (1976) Agnieszki Holland, czy ostatnio w Śpiewającym obrusiku (2015) Mariusza Grzegorzka. Zamarło koncentruje się wyłącznie na sytuacji castingu, a autotematyzm etiudy ma wydźwięk wyraźnie parodystyczny. Autor kpi z dążenia do sukcesu i poklasku za wszelką cenę, z ludzkich przywar, które ujawniają się, gdy kamera zostaje włączona. (filmpolski) 13:25 JADWIGA JANKOWSKA - CIEŚLAK. DOTKNIĘCIE Reportaż, 24 min, Polska, 2017 Reżyseria: Katarzyna Michałkiewicz Scenariusz: Katarzyna Michałkiewicz Zdjęcia: Adam Palenta Reportaż poświęcony aktorce Jadwidze Jankowskiej - Cieślak, która wspomina swoją karierę aktorską, najważniejsze doświadczenia artystyczne i życiowe. 13:55 LAST NIGHT OF THE PROMS 2015 CZ. 1 (LAST NIGHT OF THE PROMS 2015) Koncert, 87 min, Wielka Brytania, 2015 Reżyseria: Mark Cooper Pierwsza część koncertu Last Night of The Proms z 2015 roku. Marin Alsop dyryguje Symfoniczną Orkiestrą BBC oraz chórem. Dołączają do niego światowej sławy wykonawcy, tacy jak Jonas Kaufmann, Danielle de Niese czy Benjamin Grosvenor. 15:35 DZIEŃ WIELKIEJ RYBY Film obyczajowy, 70 min, Polska 1996 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Barański Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Henryk Kuźniak Wykonawcy: Jan Peszek, Jan Wieczorkowski, Joanna Brodzik, Beata Tyszkiewicz, Marek Walczewski, Leszek Zduń, Władysław Kowalski, Artur Barciś, Anna Majcher, Jan Frycz, Roman Kłosowski, Bogusław Sochnacki, Aleksandra Woźniak i inni Zgodnie z pierwotnym zamysłem reżysera "Dzień wielkiej ryby" miał nosić tytuł "Po latach". Miał też być filmem "o przemijaniu i o tym, co trwa, czyli o uczuciu, które pozostaje na zawsze własnością zakochanych, mimo mijających lat". W końcowej fazie realizacji tytuł się zmienił, nie zmieniła się zaś treść. Zgodnie z duchem prozy Kornela Filipowicza, na podstawie której powstał scenariusz, utwór Barańskiego pozostał poruszającym zapisem daremności ludzkich wysiłków w celu zatrzymania biegu czasu i oszukania natury. Ta ostatnia bowiem, a zwłaszcza świat przyrody, pejzaż "intensywnie wkracza w życie ludzi, w ich psychikę". Słowa Barańskiego znajdują odzwierciedlenie w filmie. Jan, mężczyzna w średnim wieku, po trzydziestu latach nieobecności przyjeżdża do miasteczka, w którym niegdyś bywał częstym gościem. Jako zapalony wędkarz wpadał tutaj na ryby. Teraz również przyjechał z wędkarskim ekwipunkiem, lecz to nie nadzieja udanego połowu sprawiła, że wrócił. Trzydzieści lat temu poznał tutaj Irenę - dziewczynę, która mogła odmienić jego życie. On jednak nie pozwolił na to. Dlaczego rozbił ich i tak kruchy związek? Nieśmiałość? Lęk przed wielką miłością? Brak doświadczenia w zdobywaniu kobiety? Miał przecież tylko osiemnaście lat, ale miał też i wzajemność Ireny. Więc dlaczego? Teraz, po latach Jan wie, że Irena mogła być najważniejszą osobą w jego życiu. Wie również, że już nigdy nią nie będzie. W odruchu buntu przeciwko nieubłagalności przemijania podejmuje wysiłek przekraczający jego siły. Niczym daleki krewny słynnego bohatera opowiadania Hemingwaya, łapie na wędkę ogromną rybę. Jej wydobycie na brzeg graniczy z cudem. Mężczyzna jednak nie zamierza zrezygnować. 17:00 ODYSEJA FILMOWA - 1990 - 1998: OSTATNIE DNI CELULOIDU (1990 - 1998: THE LAST DAY OF CELLULOID - BEFORE THE CIRMANG OF DIGITAL) Film dokumentalny, 62 min, Wielka Brytania, 2011 Reżyseria: Mark Cousins Scenariusz: Mark Cousins Zdjęcia: Mark Cousins Wykonawcy: Mark Cousins 15 - godzinna opowieść o historii światowego kina. Niewielu potrafiło to przewidzieć, ale światowe kino weszło w swoją złotą erę właśnie w latach 90. Rzecz zaczyna się w Iranie, gdzie spotykamy Abbasa Kiarostamiego, który spojrzał na tworzenie filmu w zupełnie nowy sposób i zbliżył kino do rzeczywistości. Na drugim biegunie znajduje się Shinya Tsukamoto, który stworzył całkowicie nowe japońskie kino grozy. Z Tokio lecimy do Paryża, gdzie tworzy Claire Denis, jedna z najwybitniejszych współczesnych reżyserek. Na koniec odwiedzamy Meksyk i poznajemy jego rozwijające się nowe kino. (opis dystrybutora) 18:15 ODYSEJA FILMOWA - LATA 90.: POCZĄTEK EPOKI CYFROWEJ (THE 1990S: THE FIRST DAYS OF DIGITAL - REALITY LOSING ITS REALNESS IN AMERICA NAD AUSTRALIA) Film dokumentalny, 62 min, Wielka Brytania, 2011 Reżyseria: Mark Cousins Scenariusz: Mark Cousins Zdjęcia: Mark Cousins Wykonawcy: Mark Cousins 15 - godzinna opowieść o historii światowego kina. To historia o błyskotliwych, pełnych pasji filmach realizowanych przez anglojęzycznych twórców w latach 90. Przyglądamy się, co nowego dały kinu dialogi Tarantino i produkcje braci Coen. Z kolei scenarzysta "Żołnierzy kosmosu" i "Robocopa" wyjaśnia ironiczny aspekt tych filmów. W Australii Baz Luhrmann opowiada o Romeo i Julii i Moulin Rouge, a potem zanurzamy się w cyfrowy świat, który odmienił kino na zawsze. (opis dystrybutora) 19:25 POJEDYNKI STULECIA - ZOFIA KOSSAK - SZCZUCKA - TADEUSZ BOROWSKI Dysk./wywiad/debata, 26 min, Polska, 2018 Reżyseria: Jarosław Ostaszkiewicz Scenariusz: Mikołaj Mirowski Zofia Kossak - Szczucka i Tadeusz Borowski to bohaterowie kolejnego odcinka "Pojedynków stulecia". Twórczość Tadeusza Borowskiego oparta o jego obozowe doświadczenie. Student polonistyki, aresztowany i wysłany do Auschwitz w 1943 r. nie zamierzał zaprzeczać prawdzie o naturze ludzkiej, którą poznał w tak ekstremalnych warunkach. Konflikt między Borowskim a Kossak - Szczucką powstał wokół jej książki "Z otchłani". Borowski zarzucał jej bigotyzm, brak znajomości języka obozowego i skupienie na cierpieniu Polaków. Kossak - Szczucka faktycznie była gorliwą katoliczką i posiadała antysemickie fobie. Sytuacja zmieniła się podczas wojny, gdy widząc sytuację Żydów przyłączyła się do pomocy i współtworzyła Żegotę. Co dziś możemy powiedzieć o wyborach Borowskiego i Kossak - Szczuckiej? Na to pytanie odpowiadają zaproszeni do studia goście. 20:20 MISTRZOWSKIE KINO - BLUE JASMINE (BLUE JASMINE) Komediodramat, USA 2013 Scenariusz i reżyseria: Woody Allen Zdjęcia: Javier Aguirresarobe Aktorzy: Cate Blanchett, Sally Hawkins, Alec Baldwin, Peter Sarsgaard, Louis C. K. Andrew Dice Clay, Bobby Cannavale Na ekranie błyszczy Cate Blanchett, która w 2014 r. za swoją pierwszoplanową kreację została uhonorowana Oscarem oraz Złotym Globem i nagrodą BAFTA. Uwagę jury i krytyków zwróciła na siebie także aktorka drugoplanowa Sally Hawkins, która otrzymała nominację do Oscara. Wśród nominowanych do tej prestiżowej nagrody znalazł się również sam Woody Allen, wyróżniony za najlepszy scenariusz oryginalny. Film otwiera scena, w której główna bohaterka, Jasmine, leci samolotem z Nowego Jorku do San Francisco. Przez całą podróż zagaduje do siedzącej obok starszej pani, którą wyraźnie męczy jej paplanina. Ale wytworna, młoda dama nie zniechęca się, musi wyrzucić z siebie wszystkie żale, mówi o swoim małżeństwie, które właśnie się rozpadło. Starszego o 9 lat męża Hala poznała na studiach, był świetnym kochankiem i miał bardzo dużo pieniędzy. Rozpieszczał ją, obsypywał drogimi prezentami, zabierał w dalekie podróże. Rzuciła więc naukę, by cieszyć się pełnią życia u boku męża milionera. Sielanka nie trwała długo, rzekomy biznesmen Hal okazał się zwykłym oszustem i trafił do więzienia, gdzie popełnił samobójstwo. Wdowa straciła wszystko: pieniądze, służbę, luksusowy apartament przy Piątej Alei z widokiem na Central Park, przyjaciół z wyższych sfer. Teraz będzie musiała żyć bardzo skromnie, w jednej z biedniejszych dzielnic San Francisco. Zanim nie odbije się od dna, zatrzyma się u siostry Ginger, przedstawicielki klasy robotniczej, która jest po rozwodzie i samotnie wychowuje dwóch kilkuletnich synów. Nowy chłopak Ginger, Chili, niczym nie różni się od jej byłego męża, nieudacznika Augiego, więc dziewczyna nie ma żadnych perspektyw na lepszą przyszłość, z czym wyraźnie się pogodziła. Tymczasem Jasmine walczy o swoje życie, chce rozpocząć wszystko od nowa. Zatrudnia się jako recepcjonistka w gabinecie dentystycznym mało atrakcyjnego dra Flickera, który - ku jej niezadowoleniu - nachalnie zabiega o jej względy. Jasmine uczęszcza także na kurs komputerowy, by potem się zająć projektowaniem wnętrz przez Internet. Jej życie nabiera jaśniejszych barw, gdy poznaje bogatego wdowca Dwighta, który pracuje w korpusie dyplomatycznym i zamierza ubiegać się o fotel kongresmena. Zauroczona przystojnym i zamożnym mężczyzną Jasmine, zaczyna konfabulować na swój temat, że jest wdową po znanym chirurgu, który zmarł na atak serca, a ona sama zarabia na życie jako projektantka. Odzyskawszy dawny czar i pewność siebie, Jasmienie brnie w kłamstwa. Kiedy Dwight oświadcza się i idzie z nią do jubilera, by kupić ukochanej pierścionek zaręczynowy, przypadkowo natykają się na Augiego, który ma bardzo dużo do powiedzenia. 22:05 ŚWIAT W PIOSENCE - WOJNA PŁCI (SOUNDTRACKS: BATTLE OF THE SEXES) Film dokumentalny, 40 min, USA, 2017 Reżyseria: Dwayne Johnson, Dany Garcia Seria przedstawia związki muzyki z różnego rodzaju wydarzeniami historycznymi. Każdy odcinek dotyczy tragedii, momentów euforii lub zdarzeń, które dały początek nowym ruchom. Wraz z nimi prezentowane są muzyka, artyści i nurty mające szczególny związek z tymi przemianami. Siódmy odcinek serii poświęcony jest kobietom w muzyce. Przedstawione historie obrazują, jak dzięki poszczególnym artystkom kobiety osiągnęły pełnię praw, a pełnione przez nie role, przeznaczone wcześniej dla mężczyzn, zostały zaakceptowane społecznie. 00:15 SENSACYJNA ZIMA - BULLITT (BULLITT) Film kryminalny, 109 min, USA 1968 Reżyseria: Peter Yates Scenariusz na podstawie powieści "Mute Witness" Roberta L. Pike'a: Alan R. Trustman, Harry Kleiner Zdjęcia: William A. Fraker Muzyka: Lalo Schifrin Aktorzy: Steve McQueen, Robert Vaughn, Jacqueline Bisset, Don Gordon, Robert Duvall, Simon Oakland, Norman Fell, Carl Reindel, Felice Orlandi, Pat Renella i inni Pierwszy hollywoodzki film młodego angielskiego twórcy Petera Yatesa okazał się wielkim sukcesem, został uhonorowany Oscarem za montaż oraz nominacją do nagrody za dźwięk. Entuzjazm krytyki podzieliła szturmująca kina publiczność, co zapewniło producentom ogromną kasę. "Bullitt" stał się prawdziwą sensacją i jednym z największych przebojów w historii kina. Reżyser stworzył w filmie legendarną już dziś kilkunastominutową sekwencję brawurowych pościgów po stromych ulicach San Francisco, które stały się wzorem dla wielu przyszłych filmowców. "Przy oglądaniu tej sceny powodującej zawrót głowy zaleca się aviomarinę" - pisał jeden z recenzentów. Za kierownicą piekielnie szybkiego forda mustanga zasiadł odtwórca głównej roli Steve McQueen, znany z wielkiej pasji do samochodów wyścigowych. Ponoć tylko w najniebezpieczniejszych akrobacjach zastępował go kaskader. To właśnie za sprawą aktora, który wykupił prawa do powieści Roberta L. Pike'a, został nakręcony "Bullitt". Również on zaproponował realizację przedsięwzięcia Peterowi Yatesowi, który właśnie świętował wielki sukces swego angielskiego filmu sensacyjnego "Napad". Początkowo reżyser nie chciał podjąć się zadania, gdyż nie spodobał mu się jego zdaniem beznadziejny scenariusz. Ostatecznie przyjął wyzwanie, gdy umożliwiono mu wprowadzenie kilku zmian. Przede wszystkim przeniósł akcję z Nowego Jorku do San Francisco i wymusił zgodę producentów na nakręcenie całego filmu w naturalnej scenerii. Bohaterem jest tytułowy Bullitt, w gruncie rzeczy uczciwy stróż prawa, choć pozbawiony skrupułów i działający niekonwencjonalnymi metodami, które budzą sprzeciw przełożonych. Osamotniony funkcjonariusz prowadzi walkę nie tylko ze światem przestępczym, ale również z bzdurną biurokracją, korupcją wśród policjantów i ślepo trzymającymi się prawa zwierzchnikami. Porucznik Frank Bullitt otrzymuje specjalne zadanie od zastępcy prokuratora okręgowego, politycznego karierowicza Waltera Chalmersa. Ma czuwać nad bezpieczeństwem członka podziemnego syndykatu, Johnny'ego Rossa, który jest najważniejszym świadkiem w procesie mafii. Płatnemu zabójcy udaje się jednak dotrzeć do hotelowego pokoju Rossa, który zresztą sam go zaprosił. Postrzałowe rany okazują się śmiertelne. Johnny umiera w szpitalu, ale Bullitt stara się ukryć ten fakt, by na własną rękę przeprowadzić śledztwo w sprawie jego tajemniczej śmierci. Z pomocą przychodzi mu szpitalny personel. Chalmers dowiaduje sie prawdy i wpada w furię. Mimo jego żądań Bullitt nie rezygnuje z prywatnego dochodzenia. Odkrywa, że w hotelu zginął Alfred Renick. Ross planuje jeszcze zabić żonę Renicka i zbiec do Europy legitymując się jego paszportem. Tymczasem mafia zamierza podstawić fałszywego świadka. Gdy Chalmers w końcu uświadamia sobie, że został oszukany, nakłania Bullitta, by ten kontynuował pościg za Rossem. 02:30 DOBRA NOCKA - PYSH Koncert, 44 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Pysh Pysh Dobra Nocka to seria koncertów zarejestrowanych podczas specjalnego wydarzenia, które odbyło się w sierpniu 2018 r. w warszawskiej Królikarni. To wyjątkowy projekt telewizyjny prezentujący współczesną polską scenę elektroniczną. Twórcy chcą pokazać możliwie jak największe spektrum gatunków muzyki elektronicznej od house, drum & bass, elektro, chill, ambient, nu jazz, down tempo, industrial po elektrofolk. 03:25 KINO NOCNE - MISTRZ Dramat psychologiczno - obyczajowy, 109 min, Polska 2005 Reżyseria: Piotr Trzaskalski Scenariusz: Piotr Trzaskalski, Wojciech Lepianka Zdjęcia: Piotr Śliskowski Muzyka: Wojciech Lemański Aktorzy: Konstantin Lawronenko, Jacek Braciak, Monika Buchowiec, Teresa Branna, Aurelia Georges, Monika Badowska, Adam Kowalski, Piotr Bienias, Piotr Kondrat Piotr Trzaskalski, twórca "Ediego", po raz kolejny zrealizował film o życiowych rozbitkach, zepchniętych na boczny tor, naznaczonych piętnem odrzucenia, często skrywających bolesne tajemnice. Wprawdzie "Mistrz" nie dorównuje "Ediemu" prostotą, intensywnością emocji i siłą oddziaływania, ale nieśpieszną narracją i długimi ujęciami przywodzi na myśl tamten niezwykły film. Bohaterem "Mistrza" jest Rosjanin w średnim wieku, Aleksander Sapałow, dyplomowany mistrz sztuki cyrkowej, jak sam się przedstawia, ale też weteran wojny w Afganistanie. Wojenne przeżycia odcisnęły na nim trwałe piętno, pozostawiły gorycz i poczucie winy, które mężczyzna bezskutecznie próbuje topić w kolejnych butelkach wódki. Zarabia na życie rzucając nożami w wędrownym cyrku. To cygańskie życie jeszcze pogłębia jego frustrację i osamotnienie. Gdy pewnego wieczoru pijany Aleksander wypuszcza z klatek dzikie zwierzęta, zostaje za to zwolniony. W dalszą drogę rusza już sam zdezelowanym autobusem. Na jego burcie maluje napis "Cyrk noża": chce jeździć po miasteczkach i tam dawać pokazy swoich talentów. Zdobyte na wojnie umiejętności walki przydają mu się z kolei, gdy niebawem na leśnym parkingu ratuje z rąk dwóch zbirów gwałconą prostytutkę Andżelę. Dziewczyna w rzeczywistości nazywa się Agnieszka i przystaje na propozycję zostania asystentką nożownika. Wkrótce dołącza do nich również "Młody" - mężczyzna wędrujący po kraju z akordeonem, smutny i zamknięty w sobie. "Młody" ratuje Rosjanina, gdy ten po pijanemu zostaje zaatakowany przez miejscowych, pobity i okradziony. Aleksander namawia go, by pojechał z nim i uatrakcyjniał występy swoją muzyką. Wędrowne trio nieźle sobie radzi, zbierając po miasteczkach komplety widzów. Między "Młodym" i Andżelą rodzi się nić sympatii, za to Rosjanin nadal widzi w dziewczynie tylko dziwkę, która pewnie przy pierwszej okazji go okradnie. Kiedy więc Andżela znika któregoś ranka, nawet nie jest zdziwiony. Ona jednak wraca niebawem, przyprowadzając ze sobą młodą francuską malarkę Elodie, której nieśpieszno wracać do Paryża. Aleksander zachłannie słucha opowieści przybyszki o tym mieście, które stanowi dla niego ucieleśnienie wszystkich marzeń. Chciałby kiedyś tam dotrzeć, występować w tej mekce artystów. Elodie wiąże się z Andżelą i odtąd też bierze udział w przedstawieniach, obsługując zdezelowany magnetofon. Podczas jednego z występów mistrz, chcąc podnieść temperaturę przedstawienia, zaprasza na estradę ochotnika z widowni. Zgłasza się młoda, ładna kobieta, Anna, i odważnie staje pod tablicą, w którą Aleksander rzuca nożami. Zaintrygowany nią Rosjanin zaprasza ją później na przyjęcie nad rzeką, potem zabiera na przejażdżkę łódką. Oboje zakochują się w sobie, lecz mężczyzna boi się tego uczucia. Wbrew woli swojej trupy postanawia opuścić przyjazne, pełne turystów miasteczko. Zrządzeniem losu właśnie wtedy psuje się autobus. Anna i Aleksander zostają kochankami. Dla niej to pierwsze w życiu uczucie. On pod wpływem tej miłości zaczyna robić sztuki, które do tej pory nigdy mu się nie udawały. Cyrk noży odnosi coraz większe sukcesy, zarobki rosną. Niestety, sielankę przerywa nagłe odejście Elodie, która zdecydowała się na powrót do Francji. Ania zaczyna się obawiać, że również Aleksander, który nie przestał myśleć o Paryżu, pewnego dnia ją porzuci. Nadzieje dziewczyny na wspólną przyszłość odżywają, gdy okazuje się, że jest w ciąży.