TVP Kultura Poniedziałek, 25.02.2019 08:30 NEONOWA FRASZKA Film animowany, 8 min, Polska, 1959 Reżyseria: Witold Giersz Scenariusz: Witold Giersz, Zofia Kajzer Zdjęcia: Jan Tkaczyk Opowieść żartobliwa o nocnym życiu neonowych postaci. 08:40 MIASTO Film animowany, 8 min, Polska, 1972 Reżyseria: Mirosław Kijowicz Scenariusz: Mirosław Kijowicz Zdjęcia: Mieczysław Poznański Film porusza problem niszczenia środowiska przez człowieka. 09:00 ZNIEWAŻONA ZIEMIA (LA TERRE OUTRAGEE (LAND OF OBLIVION)) Dramat, 103 min, Francja/Ukraina/Polska/Niemcy 2011 Reżyseria: Michale Boganim Scenariusz: Michale Boganim Muzyka: Leszek Możdżer Aktorzy: Olga Kurylenko, Andrzej Chyra, Nicolas Wanczycki, Vyacheslav Slanko, Sergei Strelnikov Akcja filmu rozpoczyna się 26 kwietnia 1986 roku w miasteczku Prypeć, położonym zaledwie parę kilometrów od elektrowni atomowej w Czarnobylu. Za kilka godzin dojdzie tu do groźnej katastrofy, która pociągnie za sobą niewyobrażalne skutki. Na razie życie w miasteczku toczy się utartymi koleinami, panuje spokój, nikt nie spodziewa się tragedii, która wkrótce się tu wydarzy. Tego dnia każdy z mieszkańców ma swoje plany, marzenia. Jedni przygotowują się już do obchodów 1 Maja, z kolei Ania i Piotr żyją odbywającym się dziś swoim weselem, a mały Walery i jego ojciec Aleksy, fizyk zatrudniony w pobliskiej elektrowni, sadzą jabłoń. Tymczasem leśniczy Mikołaj robi rutynowy obchód w lesie otaczającym elektrownię. Wkrótce ich dotychczasowe życie zmieni się zupełnie. Dochodzi do katastrofy. Awaria czarnobylskiej elektrowni jądrowej jest utrzymywana przez władze w wielkiej tajemnicy. Bardzo zdawkowe wyjaśnienia kryją prawdę o przerażających rozmiarów wybuchu. Piotr, który jest strażakiem, jedzie do pożaru, nieświadomy, że wstępuje w sam środek piekła. Naukowiec z elektrowni, Aleksy, zmuszony do milczenia na temat katastrofy, woli zniknąć. Dziesięć lat później Prypeć to już miasto widmo, ziemia niczyja i dziwaczna atrakcja turystyczna. Ania jeździ do zony jako pilot wycieczek, z kolei Walery wraca tu, by szukać śladów swego ojca. Mikołaj pielęgnuje w skażonej strefie zatruty ogród. Dawni mieszkańcy miasteczka żyją dramatyczną przeszłością, nie potrafią zacząć wszystkiego od nowa w innym miejscu. 11:00 PRZEDWIOŚNIE - ODC. 5/6 - BAL W ODOLANACH Serial historyczno - obyczajowy, 47 min, Polska 2002 Scenariusz na podstawie powieści Stefana Żeromskiego i reżyseria: Filip Bajon Zdjęcia: Bartosz Prokopowicz Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Mateusz Damięcki, Maciej Stuhr, Małgorzata Lewińska, Urszula Grabowska, Karolina Gruszka, Piotr Gąsowski, Krzysztof Globisz, Alicja Jachiewicz, Danuta Szaflarska, Teresa Szmigielówna i inni Cezary Baryka nadal przebywa w majątku swego przyjaciela, Hipolita Wielosławskiego i wraz ze wszystkimi domownikami uczestniczy w wielkim balu, który odbywa się w sąsiednim dworze, w Odolanach. Zebrane podczas balu fundusze mają być przeznaczone na zakup protez dla żołnierzy rannych w wojnie polsko - bolszewickiej. Chociaż Laura jest zaręczona, kwitnie jej romans z Cezarym. Kochankowie potajemnie spotykają się w posiadłości Laury lub w hoteliku w mieście. Karolina, która uważnie obserwuje poczynania Baryki, wydaje się domyślać prawdy i cierpi męki zazdrości z powodu pierwszej nieodwzajemnionej miłości. Nieoczekiwanie umiera. Początkowo wszystko wskazuje na to, że popełniła samobójstwo. Prawda jest jednak inna. 12:00 PRZEDWIOŚNIE - ODC. 6/6 - W STRONĘ BELWEDERU Serial historyczno - obyczajowy, 46 min, Polska 2002 Scenariusz na podstawie powieści Stefana Żeromskiego i reżyseria: Filip Bajon Zdjęcia: Bartosz Prokopowicz Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Mateusz Damięcki, Daniel Olbrychski, Maciej Stuhr, Marcin Dorociński, Borys Szyc, Wojciech Siemion, Leon Niemczyk, Robert Gonera, Jakub Przebindowski i inni Po śmierci Karoliny Cezary, na którego pośrednio spada odpowiedzialność za jej śmierć, w odruchu rozpaczy szuka ratunku u Laury. Podczas nocnej wyprawy do Odolan spotyka w pałacu jej oficjalnego narzeczonego i dochodzi między nimi do rękoczynów. Laura wyrzuca kochanka za drzwi. Załamany chłopak próbuje odzyskać spokój w innej posiadłości Wielosławskich - w dworku w Chłodku, ale i tam dręczą go wątpliwości, wyrzuty sumienia i tęsknota. Ostatecznie odtrąca pomoc Hipolita i postanawia samodzielnie szukać własnej drogi życiowej. Zetknięcie ze skrajną nędzą przynosi otrzeźwienie po rozterkach uczuciowych. Zabrany do Warszawy przez Szymona Gajowca Cezary znajduje w jego biurku identyczne zdjęcie jak to, które tak często z nostalgią oglądała jego matka. Uświadomiwszy sobie, że rzekomy wielki przyjaciel ojca był w istocie niespełnioną miłością matki, zrywa kontakty także z nim. Wraca do swoich przyjaciół ze studiów. Za namową Lulka uczestniczy w zebraniu robotniczym. Robotnicy przygotowują, w akcie protestu przeciwko niesprawiedliwości społecznej, marsz na Belweder - w ich rozumieniu symbol ucisku, a jednocześnie młodej polskiej państwowości. Cezary, jedyny z obecnych, który doświadczył rewolucji na własnej skórze i którego doświadczenie to odarło ze wszelkich złudzeń, dzieli się z nimi swoimi wątpliwościami. Uznając słuszność robotniczych żądań, neguje rewolucję jako środek prowadzący do celu. Nie znajduje posłuchu. Żegnany gwizdami opuszcza zgromadzenie. Przychodzi jednak pod Belweder, gdzie spotyka także swego dawnego protektora, obserwującego z samochodu przebieg wydarzeń. 13:00 PERSONEL Dramat obyczajowy, 67 min, Polska 1975 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Kieślowski Zdjęcia: Witold Stok Aktorzy: Juliusz Machulski, Irena Lorentowicz, Włodzimierz Boruński, Michał Tarkowski, Andrzej Siedlecki, Tomasz Lengren, Tomasz Zygadło, Janusz Skalski, Krystyna Wachełko, Ludwik Mika, Wilhelm Klonowski, Jan Torończak, Jan Zieliński, Edward Ciosek, Henryk Sawicki Świat ludzi anonimowych w swej pracy - krawców teatralnych, malarzy, modelarzy. Wykonują zadania bardzo ważne dla funkcjonowania teatru, ale pozostają w cieniu gwiazd sceny. Nie brak wśród nich bogatych i wyrazistych osobowości, identyfikujących się ze swoją pracą, pełnych poświęcenia. Jednak specyfika teatru jako miejsca prac rodzi szczególne napięcia i konflikty środowiskowe. Tak naprawdę to nie tylko ludzie zasiadający na widowni niewiele wiedzą o pracy szarych pracowników technicznych, często nie doceniają jej także artyści. Ale problem poruszony przez Kieślowskiego jest bardziej skomplikowany, niż mogłoby się to wydawać po obejrzeniu początkowych scen filmu. Wszelkie przywileje, jakimi cieszą się w teatrze "prawdziwi artyści", są już tylko marnym odbiciem dawnego kultu aktora. Pozostali, szarzy pracownicy świątyni sztuki, zdają sobie sprawę, że ci wywyższający się wcale nie są w dużo lepszej od nich sytuacji - zarabiają niewiele więcej, są niepewni swej pozycji, ról, jakie otrzymają w kolejnym spektaklu, nurtują ich podobne problemy codziennego życia. Bohater filmu, Romek Januchta, jest uczniem technikum teatralnego. Rozpoczyna pierwszą pracę w pracowni krawieckiej w teatrze. Jest przeświadczony, że uszycie kostiumu to nie "odwalenie" roboty, jak sądzi wielu jego starszych kolegów, ale udział w powstawaniu spektaklu, w tworzeniu sztuki. Szybko jednak przekonuje się, że miejsce, w którym przyszło mu pracować, ma niewiele wspólnego z jego wyobrażeniami o teatrze jako miejscu prawie magicznym. Jego starszy kolega, krojczy Sowa, nieukrywający swych poglądów na temat kondycji teatru, popada w ostry konflikt z rozhisteryzowanym aktorem, panem Andrzejem. Teatralne organizacje społeczno - polityczne chcą wykorzystać Romka przeciwko Sowie. Film otrzymał Wielką Nagrodę miasta Mannheim podczas Międzynarodowego Tygodnia Filmowego w Mannheim w październiku 1975, a także wiele nagród na festiwalach krajowych - m.in. Grand Prix IV Koszalińskich Spotkań Filmowych "Młodzi i Film" w 1976 roku, Nagrodę Główną w dziedzinie filmów telewizyjnych na III Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku w 1976 roku. Na tym samym festiwalu "Personel" uhonorowany został także nagrodą dziennikarzy. 14:20 KSIĘSTWO Dramat, 119 min, Polska 2011 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Barański Zdjęcia: Jacek Petrycki Aktorzy: Rafał Zawierucha, Aldona Jankowska, Michał Anioł, Jan Wojtyński, Grzegorz Gromek, Edward Kusztal, Dorota Piasecka, Jacek Opolski, Jacek Grondowy i inni Wychowany w biednej, świętokrzyskiej wsi Zbyszek marzy, by wyrwać się z niej i zasmakować lepszego życia. Kiedy jednak jego kariera piłkarska, a potem studia prawnicze okazują się niewypałem, staje wobec trudnego dylematu: próbować dalej czy osiąść na ojcowiźnie? Scenariusz "Księstwa" powstał na podstawie wątków trzech powieści Zbigniewa Masternaka: "Niech żyje wolność", "Chmurołap" i "Scyzoryk". Przedstawiony w niej obraz współczesnej, polskiej wsi dość mocno odbiega od tego, do którego przyzwyczaił swoich widzów Andrzej Barański. Proza Masternaka portretuje rodzimą prowincję bez taryfy ulgowej, nie stroni od naturalizmu, wieś w jego utworach nie jest ani spokojna, ani wesoła, choć z drugiej strony nie szokuje też brudem, prymitywizmem i brutalnością jak np. w filmach Wojciecha Smarzowskiego. Tak czy owak trudno się w niej doszukać nieco idyllicznej, poetyckiej, czułej aury, obecnej w licznych dziełach Barańskiego i definiującej poniekąd jego artystyczne emploi. W "Księstwie" twórca "Dwóch księżyców" wyraźnie odchodzi od stylu, który przez wiele lat stanowił jego wizytówkę i odważnie rusza śladem wytyczonym przez Masternaka. Czarno - biała kolorystyka filmu skutecznie odwraca uwagę widza od niewątpliwie istniejącej malowniczości sielskiego pejzażu i piękna lokalnej przyrody. Na pierwszy plan wysuwają się ludzie z ich nierzadko przetrąconymi życiorysami, zwierzęcymi odruchami i starannie skrywanymi ciemnymi sprawkami. Na ich tle Zbyszek, główny bohater filmu, przypomina tańczącego jastrzębia (by przywołać tytuł zapomnianej już nieco powieści Juliana Kawalca), jest wyalienowanym dziwolągiem, nie potrafiącym się odnaleźć ani w rodzinnej wsi (gdzie na przemian śmieją się z niego lub nim gardzą), ani w mieście, którego rozlicznym wymaganiom nie potrafi sprostać. A przy tym jak miecz Damoklesa wisi jeszcze nad nim duchowy testament ojca, podobnego jak on nieszczęśliwego "freaka", który całe życie wpajał synowi, że ich ród wywodzi się z książąt, tylko z biegiem czasu "schłopiał" i dopiero właśnie on - Zbyszek - powinien być tym, który przywróci nazwisku dawną świetność, zaistnieje w wielkim świecie i odniesie sukces. Jednak film Barańskiego nie jest tylko poruszającą opowieścią o wyobcowaniu i trudnym poszukiwaniu własnego miejsca na ziemi. To także raz niemal dramatyczna, a innym razem ocierająca się o satyrę i groteskę panorama losów współczesnych polskich chłopów i ich dzieci, przeżywających gorzkie rozczarowania, kiedy ideały i marzenia sięgają bruku lub kiedy kolejne nadzieje na poprawę życia upadają, a pozostaje tylko codzienna, monotonna harówka. Barański nie byłby jednak sobą, gdyby tego tyleż realistycznego, co i ponurego obrazu nie rozświetlały, choćby z rzadka, wizualne metafory (jak choćby w scenie kończącej film) oraz sekwencje, ukazujące pokłady wrażliwości, zalegające na dnie ludzkiej duszy, pozornie całkowicie stwardniałej od codziennej, bezwzględnej walki o byt (jak w sekwencji prowadzenia wiejskich psów do uśpienia z powodu groźby epidemii). Polska, lata dziewięćdziesiąte ubiegłego wieku. Wywodzący się z biednej, świętokrzyskiej wsi Zbyszek znajduje się na życiowym rozdrożu. Kiedy jego świetnie się zapowiadająca kariera piłkarska legła w gruzach z powodu złośliwego faulu zazdrosnego kolegi postanowił wyjechać do miasta i studiować prawo.Jednak po części z biedy (brakowało mu pieniędzy na książki), a po części z powodu trudności z zaadaptowaniem się do życia w nowym środowisku również i tu mu się nie powiodło. Oblał egzamin "ostatniej szansy" i musiał pożegnać się z uczelnią. Stało się to również powodem rozstania z ukochaną dziewczyną, która - lepiej poradziwszy sobie w mieście - nie zamierza pożegnać się ze swymi planami na przyszłość, by razem ze Zbyszkiem wrócić na wieś. Zbyszek wszakże również wracać nie chce, tym bardziej że nie wie, jak powiedzieć matce, że wszystkie pieniądze, które zainwestowała w naukę jedynaka poszły na marne. Dlatego próbuje chwytać się różnych dorywczych prac, z czasem również nielegalnych, zlecanych przez mafię ukraińską. I tu jednak nie idzie mu najlepiej, często nie ma nawet co jeść. Wreszcie zdesperowany wraca w rodzinne strony. Jest lato, więc jego pobyt nie budzi podejrzeń. W końcu dla studentów trwają wakacje. We wsi Zbyszek od dawna ma nieco pogardliwy pseudonim "książę", co tylko do książek i piłki nożnej się nadaje, a pomóc tyrającej do świtu do nocy matce nie potrafi albo nie chce. No i jeszcze wciąż żywa jest tu pamięć o jego ojcu, nieudaczniku i pijaku. Czy Zbyszek zdoła zrewidować swoje życiowe plany i wtopi się w lokalną społeczność, czy może jeszcze raz podejmie desperacką próbę wyrwania się do lepszego świata? 16:35 ŚLADAMI WIELKICH KOMPOZYTORÓW - ŚLADAMI OFFENBACHA (OFFENBACH) Film dokumentalny, 50 min, Francja, 2012 Reżyseria: Alain Dualt Cykl dokumentalny przedstawiający sylwetki sławnych kompozytorów. Ten odcinek poświęcony jest Jacques ' owi Offenbachowi. Jego życie i twórczość odkrywa muzykolog Jean - Christophe Keck, podróżując po miejscach związanych z kompozytorem. Offenbach słynął z repertuaru operetkowego, a jego największym dziełem została opera "Opowieści Hoffmanna". 19:20 RZECZ POLSKA - SYSTEM LAMP ART Film dokumentalny, 11 min, Polska, 2018 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Muzyka: Bartosz Kruczyński Wykonawcy: Marek Sosenko, Stanisław Lenartowicz 100 najlepszych polskich projektów na 100 - lecie Niepodległości! Cykl TVP Kultura to propozycja przyjrzenia się krajowej sztuce projektowania. Będzie to zarówno odpowiedź na obserwowaną od jakiegoś czasu modę na przedmioty vintage, jak i promocja najciekawszych nowych rozwiązań projektowych. Choć polski design w ostatnich latach staje się jednym z naszych eksportowych hitów, to wciąż zbyt mało się o nim mówi. Program ma opowiadać o konkretnych przedmiotach, rekonstruując historię ich powstania, pokazując ich funkcję w przestrzeni, przedstawiając twórców i projektantów. Ta opowieść o rzeczach stanie się również opowieścią o najnowszej historii Polski. 19:30 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - ANDRZEJ WRÓBLEWSKI Magazyn, 5 min, Polska, 2018 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks Wykonawcy: Piotr Rypson W związku z obchodami setnej rocznicy odzyskania Niepodległości kolejne sezony cyklu "Którędy po sztukę" będą miały specjalny charakter i dotyczyły kolekcji Muzeów o statusie Narodowym. Nie zabraknie tu płócien najsłynniejszych - jak "Żydówka z pomarańczami" Aleksandra Gierymskiego czy "Kolejka trwa" Andrzeja Wróblewskiego. Postaramy się również opowiedzieć o mniej znanych skarbach np. obrazie "Bitwa pod Orszą" powstałym w kręgu Cranach. Poza szczegółową analizą warstwy artystycznej, skupimy się również na opowiadaniu o polskiej historii, która często jest tematem dzieł. W cyklu będzie również mowa o skomplikowanych, często dramatycznych przejściach, jakich prace te doświadczyły - jak ukrywanie eksponatów w czasie wojny czy powojenne ich odzyskiwanie. Najwybitniejsze autorytety z zakresu historii sztuki opowiedzą także o szczególnie ważnej w kulturze odmianie postawy patriotycznej, tj. o gromadzeniu przez prywatne osoby kolekcji, by później przekazać je do instytucji publicznych. 19:35 POMNIK. EUROPA ŚRODKOWO - WSCHODNIA 1918 - 2018 Reportaż, 15 min, Polska, 2018 Scenariusz: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Reportaż wokół wystawy Pomnik. Europa Środkowo - Wschodnia 1918 - 2018. Agnieszka Tarasiuk kuratorka, oprowadza widzów telewizyjnych po galerii, prezentując najciekawsze realizacje. Na wystawie zobaczymy m.in. makietę pomnika na Górze Świętej Anny, zrealizowanego przez Xawerego Dunikowskiego. Jest to przykład monumentu, który miał przypieczętować zwycięstwo bitewne, a jego wymowa zmieniała się w zależności od państwowych granic: teren ten po roku 1945 został włączony do Polski. Innym omawianym pomnikiem są Organy Władysława Hasiora; w tym wypadku to, co uratowało pomnik przed rozebraniem po 1989 roku, była rewolucyjna forma. W audycji poruszymy również wątek pomników, które nigdy nie zostały zrealizowane (np. Droga Oskara Hansena), ponieważ były zbyt rewolucyjne na swój czas, jak i przedstawimy te z nich, które powstały z pominięciem oficjalnych władz: np. Pomnik Poległych Stoczniowców 1970. 22:30 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - SONITA (SONITA) Film dokumentalny, 90 min, Szwajcaria/Niemcy, 2016 Reżyseria: Rokhsareh Ghaemmaghami Aktorzy: Sonita Alizadeh, Rokhsareh Ghaemmaghami Film opowiada niewzykłą historię Sonity Alizadeh - młodej Afganki, która wbrew wszelkim przeciwnościom stała się znaną na całym świecie raperką i ikoną buntu przeciwko tradycji wydawania, czy raczej sprzedawania, za mąż nastoletnich dziewcząt. W 2008 roku, wraz z rodzicami i braćmi, 10 - letnia Sonita uciekła przed dyktaturą talibów do sąsiedniego Iranu. Choć w ośrodku dla uchodźców, w którym zamieszkali, jej głównym zajęciem było sprzątanie, to jej sytuacja była i tak lepsza niż byłaby w opanowanym przez talibów rodzinnym mieście Herat, bo w Iranie Sonita mogła chodzić do szkoły. Tu też odkryła rap, który okazał się jej wielką miłością. Jednak jej rodzina postanowiła, że musi wrócić do Afganistanu, by wyjść za mąż, gdyż pieniądze, które zgodził się zapłacić rodzinie jej przyszły mąż, są potrzebne na ożenek jej brata. Wraz z twórcami filmu śledzimy losy Sonity i jej walkę o prawo do własnego życia i podmiotowości w społeczności, w której kobiety nadal są traktowane przedmiotowo. Film był wielokrotnie nagradzany (18 nagród i 8 nominacji) na międzynarodowych festiwalach, zdobył m.in. Nagrodę Publiczności na Festiwalu Sundance i otrzymał wyróżnienie specjalne na festiwalu Millennium Docs Against Gravity w 2016 r. 00:30 PANORAMA KINA POLSKIEGO - GENERAŁ NIL Film wojenny, biograficzny, 120 min, Polska, 2008 Reżyseria: Ryszard Bugajski Scenariusz: Krzysztof Łukaszewicz, Ryszard Bugajski Zdjęcia: Piotr Śliskowski Muzyka: Shane Harvey Aktorzy: Olgierd Łukaszewicz, Alicja Jachiewicz, Magdalena Emilianowicz, Anna Cieślak, Zbigniew Stryj, Jacek Rozenek, Leszek Lichota, Adam Woronowicz Przedstawiona w filmie Ryszarda Bugajskiego historia - to próba rekonstrukcji ostatnich lat życia Augusta Emila Fieldorfa, ps. "Nil", legendarnego dowódcy Kedywu Armii Krajowej, generała brygady Wojska Polskiego, który został pośmiertnie odznaczony Orderem Orła Białego. Akcja rozpoczyna się w momencie powrotu bohatera filmu z zesłania w głąb Związku Sowieckiego. Po aresztowaniu w marcu 1945 roku przez NKWD został wywieziony do obozu pracy na Uralu, skąd powrócił do Polski w 1947 r. Film kończy się wykonaniem wyroku śmierci na Fieldorfie. Prośba rodziny o ułaskawienie została odrzucona. Egzekucja odbyła się w lutym 1953 roku w mokotowskim więzieniu przy ul. Rakowieckiej. W fabułę filmu osnutą wokół ostatnich lat życia Fieldorfa wplatają się wątki retrospekcyjne z okresu okupacji i konspiracyjnej działalności generała, a w szczególności dotyczące wydania przez niego rozkazu likwidacji kata Warszawy, generała SS Franza Kutschery. 02:55 KINO NOCNE - UKOCHANY SYN ZIEMI (CEL MAI IUBIT DINTRE PAMANTENI / THE EARTH'S MOST BELOVED SON) Dramat, 137 min, Rumunia, 1993 Reżyseria: Serban Marinescu Scenariusz: Serban Marinescu Zdjęcia: Calin Ghibu Muzyka: Dan Stefanica Aktorzy: Stefan Iordache, Gheorghe Dinica, Dorel Visan, Maia Morgenstern Film jest adaptacją powieści Marina Preda, kontrowersyjnego powieściopisarza, który zmarł podczas rządów komunistycznych tuż po wydaniu książki. Opowiada historię intelektualisty, profesora filozofii, którego życie zostaje zrujnowane po aresztowaniu pod fałszywymi oskarżeniami w końcówce ery stalinowskiej. Zasadniczo pierwsza część filmu opowiada historię o jego walce o przetrwanie w więzieniu, druga opisuje jego los po odzyskaniu wolności. 05:30 SCENA ALTERNATYWNA - DANIEL SPALENIAK Magazyn, 25 min, Polska, 2018 Reżyseria: Joanna Makowska Daniel Spaleniak to solowy artysta, który tworzy muzykę głównie na gitarze, lecz nie stroni również od innych instrumentów, takich jak harmonijka ustna czy pianino. Tworzy muzykę od alternatywy przez punk po folk.