TVP Kultura Środa, 27.02.2019 08:30 ABSOLUTORIUM Film dokumentalny, 18 min, Polska, 1971 Reżyseria: Marcel Łoziński Scenariusz: Marcel Łoziński Zdjęcia: Jan Mogilnicki Dokumentalna etiuda studencka Marcela Łozińskiego z 1971 roku. Film zrealizowano pod opieką artystyczną Kazimierza Karabasza i Adolfa Forberta. Łoziński filmuje grupę znajomych z liceum, która spotkała się po dziesięciu latach od matury. Trzydziestolatkowie dyskutują, piją, palą. W tym wczesnym filmie widać już cechy znane szerokiej widowni z dalszych, dojrzałych prac reżysera: talent do wyłapywania urywków dialogów, spojrzeń i sylwetek, które niby nic nie wnosząc tworzą w zestawieniu pełny obraz filmowanego zjawiska. Film zdobył nagrodę Wydziału Kultury PRN na Festiwalu Etiud PWSFTviT w 1972 roku. 11:00 DORASTANIE - ODC. 3/7 - 1973 - 1975 Serial społeczno-obyczajowy, 59 min, Polska 1988 Reżyseria: Mirosław Gronowski Zdjęcia: Ryszard Janowski Muzyka: Przemysław Gintrowski Scenariusz: Tadeusz Zając Zdjęcia: Ryszard Janowski Występują: Cezary Morawski, Tomasz Dedek, Dorota Pomykała, Andrzej Zieliński, Marek Bargiełowski, Anna Ciepielewska, Piotr Machalica, Ryszard Borsucki, Bohdan Ejmont, Andrzej Gawroński, Marian Glinka, Stefania Iwińska, Sylwester Maciejewski, Włodzimierz Musiał, Ryszard Sobolewski, Marcin Sosnowski, Tadeusz Wojtych Brak pieniędzy zmusza Leszkiewicza do poszukiwania pracy. Zatrudnia się jako zaopatrzeniowiec, lecz nie wytrzymuje długo w tym zawodzie. Postanawia wrócić na uniwersytet. Pomaga mu w tym Koliński - dawny promotor jego niedoszłej pracy doktorskiej. Mimo problemów materialnych Leszkiewicz podejmuje przerwaną pracę nad doktoratem. Jego wysiłki znajdują uznanie Kolińskiego. Zachęcona tym sukcesem Baśka coraz energiczniej namawia Leszkiewicza do ślubu. Wreszcie Tadeusz ulega. Godzi się nie tylko na małżeństwo, ale i na mieszkanie wspólnie z rodzicami żony, co rodzi wiele krępujących sytuacji. Niedługo po ślubie Baśka zachodzi w ciążę. Tymczasem Leszkiewicz organizuje letni wypad na żagle. Wbrew protestom żony zabiera ze sobą Braniaka i Kulę. Mimo obaw Baśki wspólna eskapada okazuje się doskonałym pomysłem. Kula, a zwłaszcza Braniak przełamują strach i ze "szczurów lądowych" przeobrażają się w wodniaków z prawdziwego zdarzenia. Idyllę przerywa jednak pewien zgrzyt. Jest nim spotkanie z redaktorem Kamińskim, którego łączą z Baśką podejrzanie serdeczne więzy. 12:10 DORASTANIE - ODC. 4/7 - 1975 - 1976 Serial społeczno - obyczajowy, 59 min, Polska 1988 Reżyseria: Mirosław Gronowski Scenariusz: Tadeusz Zając Zdjęcia: Ryszard Janowski Występują: Katarzyna Chrzanowska, Tomasz Dedek, Marek Kondrat, Cezary Morawski, Dorota Pomykała, Tomasz Taraszkiewicz, Andrzej Zieliński, Włodzimierz Bednarski, Stanisław Biczysko, Krystyna Borowicz, Ryszard Borsucki, Edward Bukowian, Anna Ciepielewska, Janusz Chlebowski, Jarosław Domański, Bohdan Ejmont, Marek Frąckowiak, Andrzej Graziewicz, Michał Juszczakiewicz, Józef Kalita, Marek Kępiński i inni Wakacje dobiegają końca. Drogi trójki przyjaciół muszą więc się rozejść. Kula powraca do rodzinnej wsi, w której spotyka się z serdecznym przyjęciem kolegów. Tylko Bożena zachowuje się obojętnie. Braniak powraca do fabryki. Szybko wszakże staje przed poważnym problemem. Nie jest w stanie pogodzić pracy z nauką. W końcu postanawia przenieść się do innego zakładu. Decyzja ta pociąga za sobą również zmiany w jego życiu uczuciowym. Poznaje Joannę - zastępcę kierownika stołówki zakładowej i zakochuje się w niej. Zaczyna nawet myśleć o ślubie. Joanna, chcączapewnić sobie jak najlepszy start życiowy, postanawia zapisać się do partii. Braniak waha się, czy nie pójść w jej ślady. Szuka rady u przyjaciół. Ich pełna rezerwy postawa nie przekonuje go jednak. Za przykładem narzeczonej zostaje kandydatem na członka PZPR. Niebawem bierze ślub cywilny z Joanną. Tymczasem rodzina Tadeusza powiększa się o syna. Dzięki zaradności Baśki Leszkiewiczowie otrzymują nowe mieszkanie. Świeżo upieczona matka nie garnie się do opieki nad dzieckiem. Pochłonięta pracą zawodową zrzuca coraz więcej domowych obowiązków na męża. Ten jednak nie zamierza rezygnować z własnych ambicji. 13:20 BALLADA O ŚCINANIU DRZEWA Komedia, 30 min, Polska 1972 Reż. Feridun Erol Scenariusz: Feridun Erol, Tadeusz Wieżan Zdjęcia: Tadeusz Wieżan Muzyka: Adam Brzozowski Wyk. Bolesław Płotnicki, Józef Łodyński, Henryk Gęsikowski, Ewa Berger - Jankowska, Kazimierz Iwiński, Wanda Ostrowska i inni Feridun Erol uchodzi za specjalistę od rozśmieszania widzów, co udowodnił m. in. w "Jak pozbyć się czarnego kota?" i "Honorze dziecka" oraz popularnym Jedynkowym serialu "Sąsiedzi". Nakręcona w 1972 roku "Ballada o ścinaniu drzewa" jest debiutem reżysera. Główną rolę w tym filmie zagrał Bolesław Płotnicki (1913 - 88), ceniony aktor charakterystyczny, znany też z wielu znakomitych kreacji teatralnych. W pamięci widzów zapisał się przede wszystkim jako Panasiuk z komedii "Gdzie jest generał?" Chmielewskiego i Jambroży z "Chłopów" Rybkowskiego. Z równym sukcesem wcielał się zarówno w postacie pełne patriarchalnej godności, jak i w zwykłych plebejuszy. W 1971 roku na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie otrzymał nagrodę za rolę w "Kardiogramie" Romana Załuskiego. W "Balladzie o ścinaniu drzewa" Płotnicki zagrał majstra Błaszczyka, kierującego trzyosobową brygadą robotników. Jego podwładni to zapalony grzybiarz Malawka i żółtodziób Kazio. Brygada Błaszczyka dostaje zadanie ścięcia przydrożnego drzewa. Majster jako pierwszy zjawia się na miejscu pracy. Niedługo potem przychodzi Kazio. Malawka, który od wczesnego ranka szukał grzybów, spóźnia się, co wywołuje zdenerwowanie majstra. Kiedy wreszcie wszyscy są w komplecie, Kazio chwyta piłę i chce brać się do roboty. Błaszczyk jednak obcesowo studzi jego zapał, w wyniku czego chłopak się obraża. Widząc to, Malawka perswaduje majstrowi, jak należy postępować z "młodymi". Lekko skonfundowany Błaszczyk przywołuje więc Kazia i łagodniejszym tonem zleca mu wykonanie dokładnych pomiarów drzewa. Prawdziwy fachowiec musi przecież wiedzieć, co ścina. Tymczasem nadchodzi południe, czyli pora posiłku. Kazio biegnie na pobliskie pole, gdzie zauważył koleżankę w kostiumie kąpielowym. Malawka i Błaszczyk zaś z zadowoleniem raczą się kiełbasą i opowieściami "z dawnych, dobrych czasów". A robota jak czekała, tak czeka. 14:05 DALEKO OD OKNA Dramat psychologiczny, 113 min, Polska 2000 Reżyseria: Jan Jakub Kolski Scenariusz: Cezary Harasimowicz Zdjęcia: Arkadiusz Tomiak Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Dorota Landowska, Dominika Ostałowska, Bartosz Opania, Krzysztof Pieczyński, Karolina Gruszka, Dariusz Toczek, Adam Kamień, Magdalena Mirek, Olgierd Łukaszewicz, Grzegorz Damięcki, Ola Fiedeń, Marysia Sabonis, Natalia Mikovic, Wiktoria Witczak, Filip Seweryński, Jerzy Żydkiewicz i inni "Daleko od okna" uznano za jeden z najlepszych polskich filmów 2000 roku. Stanowi on także przełom w karierze Jana Jakuba Kolskiego. Po raz pierwszy reżyser zdystansował się od swojej ulubionej, wiejsko - mitycznej tematyki, dzięki której dokonywał - jak sam mówił - "osobistych rozliczeń ze światem". Etap "rozliczeniowy" w jego twórczości zakończyła "Historia kina w Popielawach" (1998). "Wierzę, że teraz znajdę w sobie dość wrażliwości, by dostrzegać inne rzeczy" - deklarował Kolski w wywiadach i słowa dotrzymał. Na pierwszy rzut oka "Daleko od okna" jest filmem o holocauście. Trudno o temat bardziej ostatnio eksploatowany, a jednak reżyser nie powiela startych do cna klisz i martyrologicznych stereotypów. Spora w tym zasługa Cezarego Harasimowicza i jego scenariusza, powstałego na kanwie prozy Hanny Krall. "Daleko od okna", choć za punkt wyjścia ma historię autentyczną, daleko wykracza poza reporterski realizm właściwy twórczości autorki "Sublokatorki". Dramatycznej opowieści o Żydówce ukrywanej w czasie wojny przez Polaków Harasimowicz nadaje cechy uniwersalne, godne greckiej tragedii. Inkrustuje realistyczną fabułę akcentami metaforycznymi i symbolicznymi (szafa jako symbol zniewolenia i upodlenia). Mroczne, "klaustrofobiczne" zdjęcia Arkadiusza Tomiaka przydają filmowi dusznej i ciężkiej atmosfery. Uwiarygodniają w ten sposób dramat Jana i Barbary, którzy przez lata noszą na dnie serca straszną tajemnicę i poczucie winy. Aktorskim odkryciem filmu jest Dorota Landowska w roli bezpłodnej kobiety, przywłaszczającej sobie córkę swego męża i ukrywanej w szafie Żydówki. Udało jej się stworzyć fascynujący, pełen psychologicznych niuansów portret kobiety bezwzględnej i podłej, a zarazem naznaczonej cierpieniem, głęboko upokorzonej. Znakomitą, choć tylko drugoplanową, kreację tworzy też Krzysztof Pieczyński jako granatowy policjant Jodła. Pozornie pozbawiony skrupułów, cynicznie wykorzystujący swoje stanowisko, lecz jednocześnie skrycie kochający Barbarę, powstrzymujący się przed denuncjacją, dopóki ma choć cień nadziei na wzajemność. Wszystko to sprawia, że "Daleko od okna" nie sposób oglądać obojętnie. Przejmująca historia opowiedziana przez Kolskiego wciąga, hipnotyzuje, drąży sumienie. Tadeusz Sobolewski pisał: "Odzwyczailiśmy się traktować kino jako twórczość w sensie dosłownym. Tu udało się stworzyć na nowo jakiś świat, wpuścić nas do niego i sprawić, że stał się naszym światem". Akcja filmu zaczyna się tuż przed wojną. Młody malarz Jan i jego żona Barbara bardzo chcą mieć dziecko. Niestety, wraz z upływem czasu staje się jasne, że któreś z nich jest bezpłodne. Wybucha wojna. Jan zarabia na rodzinę głównie dzięki "fuchom", które organizuje mu Jodła, granatowy policjant, równie ostentacyjnie co nieskutecznie przypochlebiający się Niemcom. Pewnego dnia Jan przyprowadza do mieszkania Reginę, młodą żydowską wdowę. Barbara, choć z lekkimi oporami, zgadza się ją ukrywać. Jan i Regina stopniowo stają się sobie coraz bliżsi. Wreszcie dochodzi do zbliżenia, w wyniku którego Żydówka zachodzi w ciążę. Barbara, dowiedziawszy się o tym, przeżywa podwójne upokorzenie. Po pierwsze została zdradzona przez męża, a po drugie wychodzi na jaw, że to ona nie może mieć dzieci. W odruchu rozpaczy i nienawiści postanawia zadenuncjować Reginę. W decydującej chwili dostaje jednak torsji, co tłumaczy Niemcom jako objaw ciąży.Od tej pory zaczyna udawać, że jest w odmiennym stanie, Reginę zaś na całe dnie i noce zamyka w szafie, gdzie kobieta przechodzi psychiczne katusze. Jodła przypadkiem odkrywa, że Jan i Barbara ukrywają u siebie Żydówkę. Barbarze jednak udaje się go przekupić cennym na szyjnikiem. Jan, nie mogąc znieść coraz bardziej nieznośnej i stresującej sytuacji, całkowicie oddaje inicjatywę żonie. Wreszcie nadchodzi dzień rozwiązania. Regina rodzi córkę, lecz Barbara nie pozwala jej nawet zobaczyć twarzy dziecka. Niemowlę zostaje czym prędzej ochrzczone, Regina zaś zredukowana do roli karmicielki. Liczne nagrody m.in. na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku - Gdyni, Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie i Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej "Prowincjonalia". 16:10 LEGENDY ROCKA - JAMES BROWN (ROCK LEGENDS (S. 6) - JAMES BROWN) Film dokumentalny, 21 min, Wielka Brytania, 2016 Reżyseria: Lyndy Saville Wykonawcy: James Brown Cykl dokumentalny prezentujący najważniejszych artystów muzyki rockowej. Bohaterem tego odcinka jest James Brown. Amerykański artysta jest ikoną muzyki. Wspaniały wokalista, prekursor wielu gatunków muzycznych. Sięgając po elementy muzyki afrykańskiej. zapoczątkował nowy styl - funk. Przez wielu uważany jest także za ojca chrzestnego muzyki soul. Przez ponad 60 lat swojej kariery nigdy nie przestawał zachwycać, a jego wpływ na współczesną muzykę jest wszechobecny. 16:35 LEGENDY ROCKA - THE MONKEES (ROCK LEGENDS (S. 6) - THE MONKEES) Film dokumentalny, 22 min, Wielka Brytania, 2016 Reżyseria: Lyndy Saville Wykonawcy: The Monkees Cykl dokumentalny prezentujący najważniejszych artystów muzyki rockowej. Bohaterem tego odcinka jest zespół The Monkees. Grupa powstała na potrzeby programu telewizyjnego o tej samej nazwie, jednakże z czasem zaczęła przejmować kontrolę nad swoimi utworami. The Monkees są symbolem nowego zjawiska w muzyce - promocji i produkcji gwiazd poprzez telewizję. Muzyka współczesna niewątpliwie zawdzięcza wiele amerykańskiej grupie. 19:25 DEZERTERZY - TOMASZ BUDZYŃSKI Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2016 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Wykonawcy: Łukasz Orbitowski (prowadzący) Gościem odcinka jest Tomasz Budzyński. Artysta plastyk z wykształcenia, malarz z zamiłowania, muzyk z przypadku. Łukasz Orbitowski rozmawia z nim m.in. o kryzysie i wzorcach męskości w otaczającym nas świecie, o poszukiwaniach duchowych i nawróceniu, o wierze w koniec świata, o miłości i małżeństwie rockmena i o mechanice procesów twórczych. 20:20 NA WSCHÓD OD HOLLYWOOD - DUREŃ (DURAK) Dramat, 115 min, Rosja, 2014 Reżyseria: Jurij Bykow Zdjęcia: Kirill Klepalov Aktorzy: Nina Antyukhova, Sergey Artsybashev, Pyotr Barancheev Film o uczciwym człowieku w nierównym starciu z machiną biurokratyczną. Dima Nikitin pracuje w niedużym miasteczku jako hydraulik. Spośród kolegów wyróżnia go uczciwość i prawość. Pewnej nocy, w cieszącym się złą sławą wiekowym hotelu robotniczym pękają rury. Do czasu przybycia ekipy nic nie zapowiada tragedii. Na miejscu Nikitin odkrywa, że budynek grozi zawaleniem i nie przetrwa nocy. Konieczna jest natychmiastowa ewakuacja. Ponieważ w większości zamieszkują go pijacy i włóczędzy, miejscowi oficjele unikają odpowiedzialności za skomplikowaną logistycznie operację. Osamotniony Dima podejmuje walkę o życie ponad ośmiuset mieszkańców budynku. 22:30 ZIEMIA, PLANETA LUDZI - BARWY JAPONII: WSPANIAŁY ŚWIAT ALBERTA KAHNA (THE WONDERFUL WORLD OF ALBERT KAHN: JAPAN) Film dokumentalny, 52 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: David Okuefuna Dokument przybliża niesamowity świat Japonii początków XX wieku, niedostępny dla zwykłych turystów. W filmie śledzimy historię francuskiego filantropa Alberta Kahna, pomysłodawcy Archiwum Planety, który wysyłał profesjonalnych fotografów, aby dokumentowali codzienne życie ludzi w ponad pięćdziesięciu krajach na całym świecie. Dzięki wsparciu Kahna, fotografowie mieli dostęp do najbardziej zaawansowanej technologiikamer - autochromu - pierwszego przyjaznego dla użytkownika systemu kamer zdolnego do tworzenia prawdziwych kolorowych fotografii. 23:35 WOJCIECH KILAR - KONCERT MUZYKI FILMOWEJ Koncert, 51 min, Polska, 2003 Wykonawcy: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Poznańskiej, Jose Maria Florencio Junior, Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu, Bożena Harasimowicz-Hass, Maciej Pabich Koncert muzyki filmowej Wojciecha Kilara, który zamykał Międzynarodowy Festiwal Teatralny - Malta 2003. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Jose Marii Florencio Juniora wykonała tematy do filmów, do których muzykę napisał Kilar, m.in. ''Portretu damy'', ''Korczaka'', ''Rejsu'', ''Zazdrości i medycyny'', ''Dziewiątych wrót'', ''Śmierci i dziewczyny'', ''Drakuli'', ''Pana Tadeusza'', ''Pianisty'' i wiele innych. 00:40 LEKKIE OBYCZAJE - CZWORO DO PARY (THE ONE I LOVE) Komedia romantyczna, 87 min, USA, 2014 Reżyseria: Charlie Mcdowell Aktorzy: Mark Duplass, Elizabeth Moss, Ted Danson Ethan (Mark Duplass) i Sophie (Elisabeth Moss) to para małżeńska, która kiedyś bardzo się kochała, ale teraz znalazła się na rozdrożu. Ich związek chwieje się w posadach. Oboje podejmują jednak próbę jego ratowania, zapisując się na terapię małżeńską. Efekty tych spotkań są mizerne. I wtedy terapeuta proponuje im kilkudniowy pobyt w odludnej posiadłości. Będą mogli tam spędzić trochę czasu sami, z dala od zgiełku dnia codziennego. Ethan i Sophie oczywiście zgadzają się. Po przekroczeniu bramy rezydencji ich sytuacja rzeczywiście się zmieni. 02:40 KINO NOCNE - ZMORY Dramat psychologiczno - obyczajowy, 99 min, Polska, 1979 Reżyseria: Wojciech Marczewski Scenariusz: Pavel Hajny Zdjęcia: Wiesław Zdort Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Piotr Łysak, Tomasz Hudziec, Bronisław Pawlik, Teresa Marczewska, Hanna Skarżanka, Maria Chwalibóg, Janusz Michałowski Adaptacja powieści Emila Zegadłowicza "Zmory", rozwijającej wątki z trzech wcześniejszych książek tego autora - "Godziny przed jutrznią", "Spod młyńskich kamieni", "Cienie nad falami". Po raz pierwszy "Zmory" wydane zostały w roku 1935 i wzbudziły wówczas wielkie poruszenie. Zegadłowiczowi zarzucano, że w fałszywym świetle przedstawia system szkolny w przedwojennej Polsce, a także zbyt śmiałe sceny erotyczne. One też stały się pretekstem do skonfiskowania przez prokuraturę krakowską drugiego wydania książki. Ataki te - głównie ze strony prasy prawicowej - jak się wydaje, miały swoje głębsze przyczyny. Otóż Zegadłowicz, dotąd cieszący się opinią pisarza o raczej zachowaczych poglądach, ujawnił się jako antyklerykał o sympatiach lewicowych. "Zmory" to powieść niezwykle obszerna, a nawet, jak to określił Wojciech Marczewski - rozbuchana, pełna wątków pobocznych, co musiało przysporzyć wiele trudności przy jej adaptacji. Dlatego też reżyser nie podjął się napisania scenariusza. Zadanie powierzył czeskiemu scenarzyście Pavlowi Hajny 'emu, który m.in. napisał scenariusz do "Zaklętych rewirów" Janusza Majewskiego. Mikołaj Srebrny, zwany przez najbliższych Mikiem mieszka razem z ojcem, emerytowanym nauczycielem, we dworze w Porębie Murowanej. Matka, młoda i piękna Zofia cierpiąca na suchoty, mieszka oddzielnie. Gdy Mik zostaje przyjęty do gimnazjum, zamieszkuje u wujostwa Komendów i na co dzień jest świadkiem pijackich wybryków wuja. W szkole chłopiec nie czuje się najlepiej. Sadystyczni nauczyciele znęcają się nad dziećmi fizycznie i psychicznie. Wrażliwy i samodzielnie myślący Mik często im podpada. Po śmierci ojca Komendowie przenoszą się do Poręby, a Mik zamieszkuje wraz z matką u babki. Na wakacje przyjeżdża do Poręby. Poznaje tu swego rówieśnika, który w dosyć brutalny sposób go uświadamia. Mika zaczynają dręczyć pierwsze erotyczne niepokoje. Po powrocie do szkoły razem z innymi kolegami podgląda zabawy miejscowego przedsiębiorcy pogrzebowego z prostytutką, jednak dla niego oglądane brutalne sceny stają się źródłem silnego wstrząsu. W szkole pojawia się nowy nauczyciel, Chwostek. Szybko staje się ulubieńcem uczniów, a jego lewicowe poglądy sprawiają, że wśród młodzieży zaczynają się szerzyć idee socjalistyczne. Umiera matka Mika. Chłopiec zostaje sam z despotyczną babką. Wkrótce przekonuje się, że z pieniędzy przeznaczonych na jego naukę babka opłaca swojego kochanka. Trzej koledzy Mikołaja zostają aresztowani za działalność konspiracyjną. Usunięty ze szkoły Chwostek popełnia w swoim gabinecie samobójstwo. Zbliża się koniec nauki Mika w gimnazjum. Pożegnalny bal zamienia się w wielkie pijaństwo. Kończy się okres uczniowskich niepokojów, Mik i jego koledzy przekraczają próg dorosłości. 05:15 NA KREDYT Film obyczajowy, 29 min, Polska, 2008 Reżyseria: Przemysław Nowakowski Scenariusz: Przemysła Nowakowski Zdjęcia: Romuald Lewandowski Muzyka: Jan Komar Aktorzy: Łukasz Garlicki, Magdalena Popławska, Magdalena Górska, Karolina Gorczyca, Sławomir Grzywkowski Współczesna wersja średniowiecznej legendy o parze kochanków, którzy nie mogli się spotykać, ponieważ ciążyła nad nimi klątwa. Agnieszka i Lucek nie spotykają się. Jednak nie z powodu klątwy, lecz kredytu. Agnieszka pracuje w ciągu dnia jako lekarka w szpitalu, a Lucek nocą jako Dj w klubie. Postanowili, że zainwestują we wspólną przyszłość. Wzięli kredyt i kupili mieszkanie. Spłata rat wymaga, żeby pracowali coraz więcej. Ich godziny pracy rozmijają się. Pewnego dnia znajdują wyjście: będą nagrywać nawzajem swoje życie i przesyłać sobie video - listy. Zaczynają od prostej rejestracji życia codziennego. Potem jednak Lucek zaczyna niebezpiecznie zagłębiać się w wykreowany świat. Z czasem traci kontakt z Agnieszką - a tym samym - z rzeczywistością. I wtedy poznaje Werę. (www. studiomunka. pl)