TVP Kultura Piątek, 01.03.2019 08:35 GDZIE JESTEŚ, LUIZO? Film science fiction, 29 min, Polska, 1967 Reżyseria: Janusz Kubik Scenariusz: Janusz Kubik Zdjęcia: Bogusław Lambach Muzyka: Włodzimierz Kotoński Aktorzy: Władysław Kowalski, Zofia Słaboszewska Tajemnicze stwory, które wylądowały na ziemi w latającym talerzu, namawiają napotkanych ludzi, aby poddali się eksperymentalnym badaniomw zamian za uzyskanie młodości i nieśmiertelności. 09:20 HOMOLKOWIE NA URLOPIE (HOMOLKA A TOBOLKA) Komedia, 85 min, Czechosłowacja, 1972 Reżyseria: Jaroslav Papousek Scenariusz: Jaroslav Papousek Aktorzy: Ladislav Smoljak, Frantisek Husak, Iva Janzurova, Marie Mottlova Po "Strasznych skutkach awarii telewizora" i "Hogo - fogo Homolka" to już trzecia komedia obyczajowa nawiązująca do tradycji rubasznych komedii czeskich. I tym razem reżyserem i autorem scenariusza jest Jaroslav Papousek. Jego Homolkowie to typowi współcześni czescy mieszczanie z całym bagażem swoich wad i śmieszności. Jak wskazuje tytuł filmu, bohaterowie wybierają się na zasłużony urlop. Rodzina praskiego taksówkarza w komplecie ruszają na zimowe wczasy. Jadą w Karkonosze, gdzie zamierzają porządnie się zabawić. 11:00 DORASTANIE - ODC. 7/7 - 1979 - 1980 Serial społeczno - obyczajowy, 58 min, 7 odc., Polska 1988 Reżyseria: Mirosław Gronowski Scenariusz: Tadeusz Zając Zdjęcia: Ryszard Janowski Muzyka: Przemysław Gintrowski Występują: Katarzyna Chrzanowska, Tomasz Dedek, Cezary Morawski, Danuta Owczarek, Andrzej Zieliński, Marek Bargiełowski, Anna Kaźmierczak, Marek Kondrat, Zdzisław Kozień, Zdzisław Kuźniar, Tomasz Taraszkiewicz, Ewa Ziętek, Michał Anioł, Andrzej Baranowski, Stanisław Biczysko, Danuta Borowiecka, Stanisław Brudny, Bohdan Ejmont, Jerzy Fijałkowski, Marek Frąckowiak, Józef Konieczny i inni Tadeusz Leszkiewicz zdobywa upragniony doktorat. Cena jest jednak wysoka: liczne ustępstwa na rzecz profesora Kolińskiego. Radość sukcesu mąci też coś innego - Leszkiewicz zaczyna mieć kłopoty ze względu na swą działalność pozazawodową. Wiedząc o tym, prof. Koliński dopuszcza się szantażu, by skłonić Tadeusza do pozytywnej oceny pracy magisterskiej Kozłowskiej. Leszkiewicz ustępuje. Przeciwstawia się dawnemu promotorowi dopiero wtedy, gdy ten chce przepchnąć brata Kozłowskiej na egzaminach wstępnych. Mimo, że Kozłowska nic nie wie o intrygach Kolińskiego, Leszkiewicz pozostaje wobec niej mocno sceptyczny. Ma już dosyć zakulisowych przepychanek na macierzystym uniwersytecie. Postanawia przenieść się na Śląsk. Kłopoty ma również Braniak. Mimo wykonywania na budowie pracy społecznej ani on, ani jego koledzy nie otrzymują obiecanych mieszkań. Interwencja u dyrektora pozostaje bez echa. W zakładzie atmosfera robi się coraz gorętsza. Tymczasem Leszkiewicz wreszcie zmienia nastawienie do Kozłowskiej. Po znalezieniu pracy na uniwersytecie w Katowicach bierze z nią ślub. W 1980 roku, w drodze na Wybrzeże spotyka Braniaka i Kulę. Razem słuchają informacji o rozpoczęciu strajku w Stoczni Gdańskiej. 12:20 KAMELEON Dramat sensacyjny, 113 min, Polska 2001 Reżyseria: Janusz Kijowski Scenariusz: Jacek Janczarski, Janusz Kijowski Zdjęcia: Zdzisław Najda Muzyka: Hadrian Filip Tabęcki Występują: Piotr Machalica, Ewa Błaszczyk, Dorota Kwiatkowska - Rae, Magdalena Wójcik, Jerzy Bończak, Krzysztof Stroiński, Henryk Talar, Aneta Todorczuk i inni "Kameleon" jest pomostem łączącym moje poprzednie filmy z tym, co jest dzisiaj, oraz tym, co myślę o tych dziesięciu latach zachłyśnięcia się polskich twórców i widzów kinem błyskotliwym, ale nieautentycznym, podrabianym na film amerykański. Przyjdzie (może już przyszło?) opamiętanie i zrodzi się zapotrzebowanie widowni na film normalny, polski, na naszą miarę. Ja to nazywam: taki jak kiedyś. Rzecz w tym, żeby film był atrakcyjny, ale nie głupi, aby był emocjonujący, ale oparty nie tylko na montażu atrakcji. Przede wszystkim zaś, żeby zmuszał do refleksji po zakończeniu seansu. W tym sensie "Kameleon" jest kontynuacją kina moralnego niepokoju, tylko że przeniesioną w inną rzeczywistość, w realia roku 2000"mówił Janusz Kijowski w wywiadzie dla Kina niedługo po premierze swego pierwszego po dziewięcioletniej przerwie i jak dotąd ostatniego filmu. Realizując"Kameleona"reżyser"Indeksu"odważnie wkroczył na teren zarezerwowany dotąd przez takich reżyserów jak Wojciech Wójcik, Władysław Pasikowski czy Maciej Ślesicki. I choć filmy tych twórców nie są bynajmniej obojętne na szybko się zmieniającą polską rzeczywistość lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku to jednak w"Kameleonie" intrygujących obserwacji społecznych i obyczajowych"perełek"ze świata rodzącego się"dzikiego kapitalizmu"jest znacznie więcej. Mimo konwencji mocnego, momentami (jak na polskie warunki) widowiskowego dramatu sensacyjnego Kijowski nie zapomniał, że to właśnie on jest autorem określenia"kino moralnego niepokoju". Grany znakomicie przez Piotra Machalicę bohater tytułowy to postać wielowymiarowa, wymykająca się czarno - białym schematom, człowiek bynajmniej nie święty, ale jednak wierny (nieraz wbrew wszystkiemu i wszystkim) kilku podstawowym zasadom moralnym. Aktorstwo to zresztą wyjątkowo mocna strona filmu. Dorota Kwiatkowska - Rae jako cyniczna, a zarazem nieszczęśliwa femme fatale, Henryk Talar w roli lojalnego druha"Kameleona", czy potraktowana z lekkim przymrużeniem oka postać podkomisarza Wirgiliusza Sety (Arkadiusz Janiczek) na długo zapadają w pamięć. Nocą, w strugach deszczu Leon Kamelski, zwany przez znajomych"kameleonem"pędzi samochodem na koncert córki. Kilka razy musi na krótko spowalniać podróż. A to, żeby postraszyć chuliganów maltretujących człowieka, a to, żeby nie wpaść pod rozpędzonego"tira", który na wąskiej mazurskiej drodze bynajmniej nie stanowi rzadkości. Kamelski wie, że się spóźni (a miał podczas występu towarzyszyć córce jako trębacz) i coraz mocniej naciska na gaz. Nie wie, że kilometr, może dwa przed nim na spowitą w ciemnościach drogę wybiegła dopiero co zgwałcona i odurzona narkotykami piętnastolatka, która najwyraźniej pod wpływem szoku tańczy pośród wymijających ją z trudem ciężarówek, wymachując płonącą kurtką jak pochodnią. Niestety, ta półświadoma zabawa ze śmiercią kończy się tragicznie. Dziewczyna ginie pod kołami, zaś wstrząśnięty Kamelski postanawia za wszelką cenę wyjaśnić, dlaczego znalazła się na ruchliwej drodze w takim stanie i o tej porze. Determinacja komendanta będzie tak wielka, że dołoży starań, by - ku powszechnemu zdumieniu - nie dostać "pewnego" awansu i nie zostać przeniesionym do Olsztyna. "Kameleon", znający od podszewki lokalne realia od początku nie ma wątpliwości, że ze zgonem dziewczyny jest powiązany trzęsący okolicą układ przestępczo - biznesowy, odpowiedzialny m. in. za handel narkotykami. Niestety, wkrótce przekona się też, że na macierzystym posterunku mało komu może ufać. Sekretarka podsłuchuje jego rozmowy telefoniczne, zaś bliski współpracownik inspektor Jerzy Kryński jest bardziej lojalny wobec miejscowej "sitwy" (której w dużej mierze zawdzięcza awans na komendanta wojewódzkiego) niż wobec swoich policyjnych zwierzchników. Przy Kamelskim wiernie trwają jedynie stary, wypróbowany kumpel Szponder oraz... nowy nabytek w komisariacie - podkomisarz Wirgiliusz Seta. Czy tych "trzech sprawiedliwych" wystarczy, by rozprawić się z lokalną mafią? 14:20 FORTEPIAN CHOPINA Film dokumentalny, 16 min, Polska, 2018 Reżyseria: Piotr Stasik Krótki film "Fortepian Chopina" w reż. Piotra Stasika, produkcja Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, wykracza dalece poza sam tylko zapis technicznego procesu, choć ważne jest tu ukazanie jego złożoności, ogromu wyzwań koncepcyjnych, mechanicznych, stolarskich, wreszcie - muzycznych, jak strojenie właściwego dźwiękowego rezonansu nawet niewielkich elementów konstrukcji. Jednak przede wszystkim jest to film o prawdziwej pasji i umiłowaniu swej pracy przez twórcę fortepianu Paula McNulty'ego, Amerykanina, którego obserwować możemy w jego pracowni w czeskim Diviovie. Tam powstają doskonałe repliki sławnych instrumentów Steina, Waltera, Grafa czy Pleyela, lecz "opus" warszawskiego mistrza z 1830 r. było wyzwaniem szczególnym wobec szczupłości materiału źródłowego dla takiej rekonstrukcji. Kreator instrumentu odsłania przed widzami wiele tajemnic swego warsztatu, opowiadając też fascynująco o jego aspektach zupełnie nieznanych laikom. To rzadka okazja podziwiania rzemiosła najwyższej próby, pracy wspaniałego zespołu i jednoczesnego skonfrontowania go z brzmieniowym rezultatem śmiałej, technicznie perfekcyjnej rekonstrukcji. 14:40 WARSZAWSKI FORTEPIAN CHOPINA - KONCERT Koncert, 42 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Krzysztof Książek, Collegium 1704 Zespół Instrumentów Historycznych, Vaclav Luks Warszawski fortepian Chopina to koncert z okazji 188. rocznicy prapremierowego wykonania koncertu f - moll przez samego kompozytora w Warszawie. W Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie 17 marca 2018 roku wystąpili Krzysztof Książek i orkiestra Collegium 1704 pod dyrekcją Vaclava Luksa. Podczas koncertu zaprezentowano kopię warszawskiego fortepianu Fryderyka Chopina. W programie koncertu znalazły się utwory Karola Kurpińskiego Fuga i koda B - dur na temat Mazurka Dąbrowskiego oraz koncert fortepianowy f - moll op. 21 Fryderyka Chopina. Koncert f - moll to utwór, który po kilku dźwiękach daje możliwość rozpoznania stylu chopinowskiego. Jest absolutnym arcydziełem człowieka, który w tak młodym wieku od razu na stałe wpisuje się w kulturę muzyczną nie tylko Europy. Chopin wyjeżdża w świat i już nigdy nie powracając do Polski, ma w tece kompozytorskiej dwa utwory należące do najważniejszych koncertów w historii tego gatunku. Koncert wykonany został na kopii warszawskiego fortepianu Chopina z manufaktury Buchholtza, odrestaurowanego przez współczesnego budowniczego tych instrumentów Paula McNulty'ego. 15:40 PIŻAMA Film obyczajowy, 29 min, Polska 1971 Scenariusz na podstawie opowiadania Leszka Płażewskiego i reżyseria: Antoni Krauze Zdjęcia: Sławomir Idziak Aktorzy: Stanisława Celińska, Andrzej Wilk, Władysław Dewoyno, Ireneusz Karamon, Ryszard Kotys, Danuta Lewandowska, Marta Lawińska, Kazimierz Ostrowicz, Cecylia Putro, Helena Reklewska Za podstawę scenariusza posłużyło opowiadanie Leszka Płażewskiego, zmarłego w styczniu 2011 r. pisarza i scenarzysty, uchodzącego za wnikliwego obserwatora życia w PRL - u. Okrzyknięto go bardem blokowisk i współtwórcą tzw. małego realizmu. Zdaniem znawców tematu: nikt tak jak on nie potrafił opisywać realiów życia zwykłych ludzi w epoce głębokiego komunizmu. Nieskomplikowana fabuła "Piżamy" jest pretekstem do ukazania szarej polskiej rzeczywistości w zderzeniu z przyśpieszonymi procesami rozwoju cywilizacyjnego. To znakomita satyra na ludzkie słabości i dziwactwa, przedstawiająca w krzywym zwierciadle życie i mentalność zwykłych obywateli z tamtych czasów. Bohaterowie filmu to Jadwiga oraz jej mąż Stasiek, pracownik huty. Małżonkowie mieszkają w hotelu robotniczym, wiodąc nudny żywot i klepiąc biedę wraz z podobnymi im przedstawicielami niższej klasy społecznej. Pod wpływem rozmów z koleżankami, Jadwiga dochodzi jednakże do zaskakującego wniosku. Oto nabiera przekonania, że piżama jest atrybutem nowoczesności oraz synonimem życiowego powodzenia i społecznego awansu. Zmusza więc opornego małżonka do zakupu owego nocnego przyodziewku. Od tej pory Stasiek ma sypiać w piżamie. Całe zmieszanie z tytułowym nocnym strojem prowadzi do wielu zabawnych sytuacji i znacznych komplikacji w przewidywalnym dotychczas życiu młodych małżonków. Autorem zdjęć jest jeden z najbardziej rozpoznawalnych na świecie polskich operatorów, Sławomir Idziak. W Polsce współpracował m.in. z Krzysztofem Kieślowskim, Krzysztofem Zanussim, Andrzejem Wajdą. W Hollywood największy sukces przyniósł mu dramat wojenny "Helikopter w ogniu", za który był nominowany do nagrody Oscara w kategorii: Najlepsze zdjęcia. 16:20 ODWIEDŹ MNIE WE ŚNIE Film obyczajowy, 69 min, Polska, 1996 Reżyseria: Teresa Kotlarczyk Scenariusz: Renata Frydrych Zdjęcia: Krzysztof Pakulski Muzyka: Marek Bychawski Aktorzy: Danuta Stenka, Zbigniew Zamachowski, Ewa Gawryluk, Joanna Jeżewska, Michał Iljuczonek, Emilia Szcześniak, Adrian Pradzioch, Krystyna Tkacz, Sławomir Orzechowski, Leon Charewicz, Andrzej Mastalerz, Elżbieta Czerwińska, Andrzej Dębski, Cezary Żak "To ma być film dla każdego. Chcę, żeby miał w sobie coś ciepłego, uspokajającego. Filmowa rodzina żyje w pośpiechu, nie potrafiąc się porozumieć. I wydarza się rzecz ostateczna - śmierć. To powoduje, że wszyscy oni od początku uczą się siebie. Zdają sobie sprawę, co można było wspólnie przeżyć, ile rzeczy sobie powiedzieć. Każde z nich przechodzi własną drogę rozumienia i dojrzewania. I chyba jest tak, że musi się stać coś bardzo dramatycznego, żebyśmy zrozumieli, kim dla siebie jesteśmy i o co warto się starać" - mówiła Teresa Kotlarczyk niedługo przed premierą "Odwiedź mnie we śnie". Film ten był trzecią fabułą w jej reżyserskim dorobku. Scenariusz wyszedł spod pióra Renaty Frydrych, podówczas świeżo upieczonej absolwentki Studium Scenariuszowego przy łódzkiej "filmówce". Akcja toczy się w dwu wymiarach: doczesnym i metafizycznym, a konkretnie na Ziemi i w Przechowalni Dusz. Zdjęcia do części "ziemskiej" realizowano na warszawskim Żoliborzu, w willi rodziny reżysera Filipa Zylbera oraz w pobliskim parku. Sceny "niebieskie" powstały na zapleczu stołecznego Teatru Wielkiego, w łaźni i w zburzonym kościele w Łomiankach. Budżet filmu był - nawet jak na polskie warunki - niezwykle skromny i wyniósł niewiele ponad milion złotych. Pomimo to Teresie Kotlarczyk udało się pozyskać znanych aktorów, ze Zbigniewem Zamachowskim, Danutą Stenką i Ewą Gawryluk na czele. Pod względem gatunkowym "Odwiedź mnie we śnie" stanowi kolaż stylów. Najbliżej mu do melodramatu, choć momentami "skręca" w stronę komedii i refleksyjnej przypowiastki. Szczególnie zapada w pamięć liryczna scena rozmowy we śnie bohaterki z mężem. Zainscenizowana z bezpretensjonalną prostotą, wywołuje autentyczne wzruszenie i zadumę. Podobnie zresztą jak cały film, który dopiero po pięciu latach od swego powstania doczekał się premiery na małym ekranie. Trzydziestopięcioletnia Ala zarabia na życie jako autorka bajek. Prywatnie jest żoną chirurga i matką trójki uroczych łobuziaków. Jej pośpieszną egzystencję bez reszty wypełniają domowe obowiązki oraz praca zawodowa. Ala nie czuje się jednak kobietą spełnioną. Zdaje sobie sprawę, że jej pragnienie samorealizacji zostało zepchnięte na dalszy plan przez tzw. prozę życia. Zniechęcenie i frustracja kobiety nie wpływają dobrze na stosunki wewnątrz rodziny. Pewnego dnia Ala ginie w wypadku samochodowym. Zarówno jej mąż, jak i dzieci nie potrafią poradzić sobie w nowej sytuacji. Tymczasem Ala trafia w zaświaty, gdzie spotyka koleżankę z lat szkolnych, a także inne - nieraz bardzo dziwne - postaci. Nagroda za scenariusz dla Renaty Frydrych na FPFF w Gdańsku - Gdyni (1996) oraz Złoty Jańcio dla Teresy Kotlarczyk, nagroda aktorska dla Danuty Stenki i nagroda dziennikarzy na Przeglądzie Filmowym "Prowincjonalia" w Słupcy k. Konina (1997). 17:45 NIEZŁOMNYM - HONOR - WIDOWISKO Z OKAZJI NARODOWEGO DNIA PAMIĘCI ŻOŁNIERZY WYKLĘTYCH Koncert, 25 min, Polska, 2016 Reżyseria: Halina Przebinda Scenariusz: Halina Przebinda Przypomnienie fragmentów widowiska, które odbyło się 1 marca 2016 roku w dniu Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych, poświęcone pamięci żołnierzy antykomunistycznego i niepodległościowego podziemia. Repertuar koncertu stanowią utwory premierowe oraz te już istniejące, poświęcone historii Żołnierzy Wyklętych. W koncercie zobaczymy także specjalnie do tego koncertu zrealizowane kilkuminutowe materiały filmowe o Bohaterach Niezłomnych, w których zobaczymy ich przejmujące historie. Bohaterami felietonów będą zarówno osoby żyjące, jak i te, którym nie udało się przetrwać represji terroru komunistycznego. Widowisko prowadzi aktor Antoni Pawlicki 18:25 DZIENNIK Z PODRÓŻY Film dokumentalny, 51 min, Polska, 2012 Reżyseria: Piotr Stasik Scenariusz: Piotr Stasik Wykonawcy: Tadeusz Rolke Portret prekursora polskiej fotografii reportażowej Tadeusza Rolkego. Do 82 - letniego Tadeusza Rolkego, nestora polskiej fotografii reportażowej, zgłasza się 15 - letni Michał zafascynowany fotografią. Powoli się zaprzyjaźniają. Rolke pomaga Michałowi kupić aparat, założyć ciemnię w domu, wymyśla mu pierwsze fotograficzne zadania. Latem wyjeżdżają na wspólną, trwającą miesiąc, wyprawę fotograficzną. Starym kamperem z urządzoną w środku ciemnią fotograficzną ruszają w drogę. Bohaterowie podróżują przez Polskę, szukając mitycznego świata z przeszłości. Czekają ich liczne przygody, spotkania z ludźmi i wielogodzinne rozmowy. Jedna z galerii w Nowym Jorku jest zainteresowana wystawą zdjęć powstałych w czasie tej podróży. To opowieść o magii fotografii i procesie fotografowania, a także o uniwersalnej i ważnej dla każdego człowieka potrzebie tworzenia. O tym, jak tworzenie wpływa na nasze życie. Kiedy Michał opanuje już wszystkie aspekty techniczne robienia zdjęć, zadania fotograficzne będę dotyczyć filozofii fotografii i tworzenia w ogóle. Jest to wreszcie opowieść o rodzącej się przyjaźni, o budzącej naszą tęsknotę relacji mistrz - uczeń, o zderzeniu starego i nowego świata wartości, o dojrzewaniu i starzeniu się. Podczas nauki fotografii i wspólnych wypraw Michał i Tadeusz zaprzyjaźniają się ze sobą. Obaj są w ważnych dla siebie momentach. Tadeusz zaczął silnie odczuwać proces starzenia się, niedomagania własnego ciała i umysłu. Coraz częściej mówi o śmierci. Jest to moment, w którym próbuje podsumować i poukładać wiele spraw. Odwiedza swoich przyjaciół, dawne miłości. Przygląda się swoim błędom. Zastanawia się, co doprowadziło go do tego, że jest sam. W Michale zaczyna się dopiero budzić świadomość "tworzenia" siebie. Próbuje odnaleźć swoje miejsce w świecie. Wchodzi w dorosłość. Cierpi z powodu niedawnego rozwodu rodziców. Taduesz jest dla niego wielkim autorytetem, przewodnikiem i powiernikiem. Michał towarzyszy w odwiedzinach Taduesza u przyjaciół. Przysłuchuje się poważnym rozmowom. Wszystko to wpływa na jego życie. Dla Tadeusza Michał staje się kimś w rodzaju wnuczka. Michał wspiera go często w zwykłych sprawach: sprząta mieszkanie, pomaga w archiwum, jest towarzyszem wspólnych podróży, przez ojca załatwia lekarza. W końcu w miarę uczenia się fotografii, Michał staje się też kimś w rodzaju następcy. 22:30 ŚWIAT W PIOSENCE - WOJNA PŁCI (SOUNDTRACKS: BATTLE OF THE SEXES) Film dokumentalny, 40 min, USA, 2017 Reżyseria: Dwayne Johnson, Dany Garcia Seria przedstawia związki muzyki z różnego rodzaju wydarzeniami historycznymi. Każdy odcinek dotyczy tragedii, momentów euforii lub zdarzeń, które dały początek nowym ruchom. Wraz z nimi prezentowane są muzyka, artyści i nurty mające szczególny związek z tymi przemianami. Siódmy odcinek serii poświęcony jest kobietom w muzyce. Przedstawione historie obrazują, jak dzięki poszczególnym artystkom kobiety osiągnęły pełnię praw, a pełnione przez nie role, przeznaczone wcześniej dla mężczyzn, zostały zaakceptowane społecznie. 02:55 CLARA 3000 AT SONAR FESTIVAL 2017 (CLARA 3000 AT SONAR FESTIVAL 2017) Koncert, 60 min, Francja, 2017 Reżyseria: Xavier Reim Wykonawcy: Clara 3000 Clara Deshayes występująca pod pseudonimem Clara 3000 to młoda francuska DJka, kompozytorka i aktorka. Początkowo związana była z wytwórnią Ed Banger, gdzie miała okazję współpracować z Pedro Winterem. W późniejszym czasie stała się członkinią kolektywu Kill The DJ wraz z Chloe i Ivanem Smagghe. Jej sety znane są z szerokiego spektrum dźwięków z silnym beatem, który spaja wszystkie elementy. Clara 3000 jest zwolenniczką minimalizmu i prostoty w muzyce. Dzięki temu udaje jej się stworzyć hipnotyczne utwory. 04:05 KINO NOCNE - NOCNE GRAFFITI Film akcji, 94 min, Polska, 1997 Reżyseria: Maciej Dutkiewicz Scenariusz: Maciej Dutkiewicz, Robert Brutter Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Robert Janson Aktorzy: Marek Kondrat, Kasia Kowalska, Robert Janowski, Jan Peszek, Jan Frycz, Marek Bukowski, Witold Wieliński, Tomasz Dedek, Zdzisław Wardejn, Katarzyna Skrzynecka, Adam Ferency Sprawnie zrealizowany polski film akcji. "Nocne graffiti" to opowieść o byłym spadochroniarzu Marku Kossocie, który ma kłopoty z bratanicą Moniką. Dziewczyna jest narkomanką. Na dodatek zakochaną w Koksie - dilerze, dostarczającym jej "prochy". Kossot spotyka się z Koksem i próbuje po żołniersku przemówić mu do rozsądku. Niestety, jedynym efektem perswazji jest dotkliwe pobicie wuja Moniki przez ludzi Nowaka - lokalnego "narkokróla". Kossot wszakże nie daje za wygraną. Po wyjściu ze szpitala skrzykuje dawnych kumpli z wojska, znudzonych bezbarwnym losem cywila. Wspólnie postanawiają rozprawić się z gangiem Nowaka. Główną zaletą filmu Dutkiewicza, oprócz zgrabnie opowiedzianej intrygi, jest udział wielu świetnych aktorów. W roli Kossota wystąpił Marek Kondrat, który od czasu "Ekstradycji" stał się specjalistą od ról twardych mężczyzn. Partnerują mu m.in. Katarzyna Skrzynecka, Zdzisław Wardejn, Jan Frycz, Jan Peszek oraz gwiazdy rodzimej sceny muzycznej: Kasia Kowalska i Robert Janowski, którzy - trzeba przyznać - wywiązali się ze swych aktorskich powinności bez zarzutu. Godny odnotowania jest też fakt, że świetną muzykę do filmu skomponował Robert Janson.