Program 1 Sobota, 16.03.2019 05:35 KLAN - ODC. 3447 Telenowela, 22 min, Polska, 2019 Reżyseria: Michał Fazlejew, Adam Molak, Paweł Karpiński, Paweł Chmielewski Scenariusz: Jacek Getner, Paweł Karpiński, Elżbieta Szczypek, Mariusz Polaczek, Grzegorz Lipka Zdjęcia: Artur Radźko, Julian Szczerkowski Aktorzy: Natalia Rewieńska, Monika Chrzanowska, Tomasz Stockinger, Paulina Holtz, Amelia Malesa, Paweł Grządziel, Kaja Paschalska, Marcin Kwaśny, Anna Matysiak, Tomasz Bednarek, Monika Dryl, Marcin Kołaczkowski Rafał odbiera swoje wyniki w Elmedzie. Wychodząc, trafia na Pawła. Wspomina o piątkowych problemach Agnieszki. Tłumaczy mu, że to były tylko problemy z niestrawnością, a nie przedwczesny poród, ale Paweł woli osobiście sprawdzić. Agnieszka potwierdza zeznania Rafała. Po weekendzie spędzonym z dziećmi w Ciechocinku Jacek jest już całkiem uspokojony. Paulina tęskni jednak za Stasiem. Mimo wszystko przygotowała plan atrakcji na wieczory do końca tygodnia. Ula wybiera się do biura. Zanim wyjdzie z domu, Kornel wpuszcza Cześka kolegę z zespołu. Czesiek robi mu awanturę o to, że nie przyjął bardzo atrakcyjnej propozycji trasy koncertowej. Kornel orientuje się, że to sprawka Uli. Jasiek zagląda do banku Jacka. Pod chwilową nieobecność pana dyrektora ucina sobie miłą rozmowę z Ramoną. Jacek widząc ich w dobrej komitywie spontanicznie zaprasza na wieczór. W domu Paulina zarządza pieczenie ciasta z tej okazji. 05:55 KLAN - ODC. 3448 Telenowela, 22 min, Polska, 2018 Reżyseria: Michał Fazlejew, Adam Molak, Jerzy Sztwiertnia, Paweł Karpiński, Paweł Chmielewski, Jarosław Marszewski Scenariusz: Jacek Getner, Marcin Strzelecki, Iwona Siemieniuk, Paweł Karpiński, Elżbieta Szczypek, Mariusz Polaczek, Grzegorz Lipka Zdjęcia: Artur Radźko, Julian Szczerkowski Aktorzy: Katarzyna Tlałka, Jerzy Pożarowski, Teresa Stępień Nowicka, Magda Jadowska, Aleksandra Woźniak, Filip Turkiewicz, Jan Oskroba, Izabela Trojanowska, Natalia Rewieńska, Antoni Dąbrowski, Pola Zduńczyk, Jacek Borkowski, Magdalena Wójcik, Zofia Gorzęba, Susanne Nathusius odcinka 3448 Jasiek został na noc u Ramony. Beata denerwuje się, że na pewno zapomniał o lekach. Małgosia się cieszy, że wreszcie poszło po jej myśli. Iwona rozkręca w sieci akcję imprezy dla koleżanki z liceum i jej siostry. Ola i Agnieszka dowiadują się, że odpowiedziało większość dziewczyn ze szkoły, więc baby shower zapowiada się imponująco. Ola prosi Rafała, żeby tę jedną noc spędził z Januszem, bo mężowie nie pasują im do imprezy. Rafał jest oburzony, że Ola chce tak ryzykować w siódmym miesiącu ciąży. Kornel denerwuje się na Ulę, która już przestała nawet z nim rozmawiać. Ula idzie po wsparcie do Leopolda. Miłosz czeka na Bożenkę przed gabinetem ginekologicznym. Zauważa go wychodząca z pracy Grażyna. Koziełłowie jadą do schroniska po psy, które zdecydowali się adoptować. Do domu wraca szczęśliwa Grażynka. Obwieszcza Uli i Leopoldowi dobrą nowinę. Ula wybucha płaczem. 09:25 RODZINNY EKSPRES Magazyn, 23 min, Polska, 2019 Autor: Sylwia Żołnacz - Lizak Scenariusz: Sylwia Żołnacz - Lizak Wykonawcy: Rafał Patyra (prowadzący) "Dar życia uważać będziemy za największą Łaskę Ojca wszelkiego Życia i za najcenniejszy skarb Narodu" - to cytat z Jasnogórskich Ślubów Narodu Polskiego (28 sierpnia 1956 r.). W dniu uroczystości Zwiastowania Pańskiego przypada - decyzją Episkopatu Polski - Dzień Świętości Życia, jako odpowiedź na apel Jana Pawła II zawarty w encyklice Evangelium Vitae z 1995 roku. Papież pisał: Życie ludzkie jest święte i nienaruszalne w każdej chwili swego istnienia. W tym duchu Konferencja Episkopatu Polski przy okazji Dnia Świętości Życia podkreśla, że rodzice, rodziny i wszyscy stanowiący prawo powinni stać na straży wyjątkowej wartości każdego ludzkiego istnienia od poczęcia do naturalnej śmierci. Dzień ten wybrany został na pamiątkę zwiastowania przez Posłańca Bożego Maryi Pannie, że zostanie Matką Syna Bożego. "Życie ludzkie jest szczególnie słabe i kruche, kiedy przychodzi na świat oraz kiedy opuszcza doczesność, aby osiągnąć wieczność. Słowo Boże wielokrotnie wzywa do otoczenia życia opieką i szacunkiem, zwłaszcza życia naznaczonego przez chorobę i starość" (EV 44). W programie "Rodziny ekspres" powiemy, czym jest uroczystość Zwiastowania Pańskiego, a także jak ściśle - z wydarzeniem sprzed dwóch tysięcy lat - wiążą się modlitwy Pozdrowienie Anielskie i Anioł Pański. Rozważymy, jakie znaczenie dla chrześcijan ma liturgia tego dnia. Powiemy też, że jest to dzień modlitwy o poszanowanie życia od poczęcia do naturalnej śmierci, a także możliwość włączenia się w dzieło Duchowej Adopcji Dziecka Poczętego. 09:55 HELENKA Film dokumentalny, 46 min, Polska, 2018 Autor: Julita Wołoszyńska - Matysek Reżyseria: Julita Wołoszyńska - Matysek Historia ostatnich lat życia młodej świeckiej misjonarki Heleny Kmieć, która w styczniu 2017 roku w Boliwii w Cochabambie została bestialsko zamordowana. Przebywała tam jako wolontariuszka misyjna w domu sióstr służebniczek dębickich, w prowadzonej przez nie ochronce dla dzieci. 11:30 KORONA KRÓLÓW - ODC 188 Telenowela historyczna, 24 min, Polska, 2019 Reżyseria: Piotr Fiedziukiewicz, Jerzy Krysiak, Wojciech Pacyna, Jacek Sołtysiak Scenariusz: Jan Piotr Szafraniec, Marcin Marciniak, Monika Zięba Zdjęcia: Jacek Fabrowicz, Paweł Figurski, Romuald Lewandowski, Krzysztof Pakulski, Rafał Paradowski, Tomasz Wójcik Muzyka: Marcin Przybyłowicz Aktorzy: Aleksandra Przesław, Martyna Dudek, Karol Biskup, Mirosław Jękot, Marianna Zydek, Paulina Lasota, Hanna Wojak, Karolina Kominek, Grzegorz Woś, Monika Radziwon, Adam Bobik, Zbigniew Waleryś, Filip Milczarski, Daniel Mosior, Daniel Guzdek Adelajda chce jak najdłużej ukryć chorobę Kazimierza. Tłumaczy, że pragnie chronić majestat i siłę króla, dlatego decyduje się wyprawić uroczystą ucztę. Niestety, wśród widzów pojawiają się głosy oburzenia. Wielu uważa, że tragiczna śmierć Pełki i Niemierzy to nieodpowiedni czas na zabawę. Regina za wszelką cenę chce się dostać w sam środek wydarzeń. Wypytuje marszałka Szafrańca o jak najwięcej szczegółów. 12:00 KORONA KRÓLÓW - ODC 189 Telenowela historyczna, 25 min, Polska, 2019 Aktorzy: Aleksandra Przesław, Martyna Dudek, Karol Biskup, Mirosław Jękot, Marianna Zydek, Paulina Lasota, Hanna Wojak, Karolina Kominek, Grzegorz Woś, Monika Radziwon, Adam Bobik, Zbigniew Waleryś, Filip Milczarski, Daniel Mosior, Daniel Guzdek Adelajda dostaje list od Landgrafa z Hesji. W liście ojciec odmawia Adelajdzie powrotu do domu. Po ewentualnej śmierci Kazimierza ma walczyć o odprawę wdowią. Oda chce uwieść Szafrańca. Stara się zwrócić jego uwagę, jednak nieskutecznie. Kiejstut namawia Olgierda, by wspólnie zaatakowali wojska polsko - węgierskie. Kazimierz jest bliski śmierci. Ludwik, który był pewien przejęcia tronu, dowiaduje się o narodzinach wnuka Kazimierza. 12:35 FASCYNUJĄCY ŚWIAT - NIEWIDZIALNE MIASTA STAROŻYTNOŚCI 1. (ANCIENT INVISIBLE CITIES) Film dokumentalny, 50 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Chris Granlund Trzyczęściowy film dokumentalny BBC Worldwide o najstarszych miastach świata. Historycy i archeolodzy badają najbardziej ukryte zakamarki i legendy, aby odnaleźć tajne przestrzenie i ukryte skarby. Kair, Ateny i Stambuł - trzy starożytne miasta, które ukształtowały ludzką cywilizację na przestrzeni wieków, każda z własną, unikalną historią. Ten serial oferuje świeże spojrzenie na te miasta. W każdym mieście zespół schodzi pod ulice i starożytne ruiny. Wyposażeni w zaawansowaną technologię, w tym skanery 3D, zdjęcia w wysokiej rozdzielczości i przełomową fotogrametrię lotniczą, ujawniają tajne przestrzenie. Nowy obraz wspaniałej, bizantyjskiej katedry w Hagia Sophia, tunele pod rzymskim hipodromem, labirynty wewnątrz Wielkiej Piramidy w Gizie, unikalny rzymski port na Nilu, Cytadela Saladyna, enigmatyczna struktura Egiptu Sfinks, podziemne akwedukty w Atenach, sekrety Akropolu. To jest starożytny świat, jakiego nigdy wcześniej nikt nie widział. 13:45 OKRASA ŁAMIE PRZEPISY - BANANY ZAMIAST ZIEMNIAKÓW Magazyn, 25 min, Polska, 2019 Reżyseria: Tomasz Rostworowski Scenariusz: Tomasz Rostworowski, Karol Okrasa Zdjęcia: Józef Szymura, Jarosław Frankowski, Sławomir Orman Wykonawcy: Karol Okrasa (prowadzący) W kolejnym odcinku Karol Okrasa zabawi siebie i widzów opowieścią o alternatywnej historii polskiej kuchni. Co łączy pospolitego polskiego ziemniaka i egzotycznego banana? Obydwa te produkty pochodzą z Ameryki Południowej. Gdybyśmy cofnęli się w czasie o 250 lat, to Karol stojąc z ziemniakiem w ręku pośród mazowieckich chałup, wyglądałby równie egzotycznie jak dziś trzymając banana. Ziemniak przybył do nas z Peru (jeszcze w XIX wieku w Wielkopolsce mówiono perki) z Ameryki Południowej. I choć przywieziono go do Europy w XVI wieku, potrzebował aż 300 lat, aby trafić na europejskie, w tym polskie stoły. Pierwsze przepisy na potrawy z ziemniakami w Europie pojawiają się dopiero na początku XIX wieku. A co by było, gdyby klimat był u nas cieplejszy lub banany nie wymagały aż tak dużo ciepła do wegetacji? Czy wówczas zamiast ziemniaków jedlibyśmy banany? I jak wówczas wyglądałyby klasyczne dania polskiej kuchni, w których dziś występują ziemniaki? Karol przygotuje znane z kuchni polskiej ziemniaczane potrawy, w których zamiast kartofli użyje bananów. Będzie więc gulasz wołowy z ziemniakami, będzie babka bananowa z boczkiem i placki bananowe na wzór placków ziemniaczanych. 14:15 MISTRZOWIE - IRENA SZEWIŃSKA Film dokumentalny, 22 min, Polska, 2018 Reżyseria: Tadeusz Król Scenariusz: Tadeusz Król Bohaterami cyklu są legendy polskiego sportu, medaliści igrzysk olimpijskich. Sport był dla nich nie tylko pasją, ale i sposobem na życie. Irena Kirszenstein - Szewińska (urodzona w 1946 r. w Leningradzie, zmarła w 2018 r. w Warszawie), lekkoatletka specjalizująca się w biegach sprinterskich i skoku w dal. Po zakończeniu kariery działaczka krajowych i międzynarodowych organizacji sportowych. Dama Orderu Orła Białego. 14:45 STULECIE WINNYCH - ODC. 2 Serial historyczny, obyczajowy, 42 min, Polska, 2018 Reżyseria: Piotr Trzaskalski Scenariusz: Ilona Łepkowska Aktorzy: Adam Ferency, Arkadiusz Janiczek, Jan Wieczorkowski, Karolina Bacia, Katarzyna Kwiatkowska, Kinga Preis, Olaf Łubaszenko, Roman Gancarczyk Trwa I wojna światowa. W okolicach Brwinowa wciąż słychać wystrzały; w samej wiosce leżą trupy rosyjskich i niemieckich żołnierzy. Rodzina Winnych ukrywa się w trzech różnych miejscach. Bronia, Andzia, Stanisław, bliźniaczki i synowie Władka zostali w domu Batalków, nieopodal Brwinowa. We wsi pozostały rodziny Romana i Władka. Rana Antoniego nie jest groźna, ale Władka wymaga interwencji lekarza. Antoni sprowadza do syna doktora Brzozowskiego. Ten opatruje mu nogę i zostawia zapas morfiny. Roman ukrywa się z rodziną w piwnicy. Stan zagrożenia wzmaga w nim nowe pokłady agresji. Na oczach synów uderza ich matkę. Antoni przenosi Władka do jego domu, potem zagląda do Romana. Widząc, jak niemieccy żołnierze mordują jego sąsiadów, ma świadomość, że śmierć może przyjść w każdej chwili. Czuje potrzebę spowiedzi. Czy jak jest wojna, są winni? Tymczasem Bronia i Stanisław decydują się wrócić z dziewczynkami do swojego gospodarstwa. Na miejscu zastają splądrowany dom, zabite zwierzęta. Wojna nie oszczędziła nawet konfesjonału. Andzia namawia kuzyna, by dokończył jego budowę. Wierzy, że słów obietnicy trzeba dotrzymać. Między nią i Stanisławem zaczyna się tlić uczucie, ale wdowiec nie jest jeszcze na nie gotowy. Bronia szuka Antoniego. Odwiedza dom Władka. Zastaje syna w malignie. Dopytuje synową o Antoniego, jest przekonana, że mąż się upił i dlatego nie wraca do domu. Kazia relacjonuje przebieg ostatnich dni, podkreśla, że teść uratował im życie. Tymczasem wyczerpany Antoni, odziany w niemiecki mundur dociera do domu Batalków. Nie zastaje nikogo. Zasypia i nie słyszy, że do domu zbliża się niemiecki żołnierz. Roman z rodziną opuszczają piwnicę. Szybko dochodzi do kolejnej awantury. Pijany Winny rzuca się z pięściami na żonę. Wydaje się, że tym razem jest gotów ją zamordować. Florian, starszy syn, chcąc chronić matkę, uderza ojca pogrzebaczem w głowę. Ten osuwa się martwy na podłogę. Władzia z synem grzebią Romana w ogródku pod krzakiem róż. Są przekonani, że zbrodnia będzie ich tajemnicą. Nie dostrzegają obserwującego całe zajście Ignacego. Wkrótce ich dom odwiedza Bronia. Władzia informuje ją, że Romana zabrali Niemcy. Andzia dostrzega u małej Ani kolejny niewyjaśniony znak. Tym razem dziewczynka trzyma w zaciśniętej dłoni płatek róży. Jak tu się dostał? Bronia nie hoduje róż w ogrodzie. Stanisław zaniepokojony brakiem wiadomości o ojcu postanawia go poszukać. Wraca do domu Batalków. Zastaje dom spalony. Wśród zgliszczy znajduje zwęglone zwłoki i niemiecki guzik, jaki ostatnio do płaszcza ojca przyszywała Bronia. Nie ma odwagi powiedzieć matce o śmierci ojca. 15:45 SANATORIUM MIŁOŚCI - ODC. 8 Reality show, 45 min, Polska, 2019 Autor: Piotr Poraj - Poleski, Iwona Karpiuk Reżyseria: Jakub Michnikowski Scenariusz: Jakub Michnikowski Wykonawcy: Marta Manowska (prowadząca) Podczas rozmowy Marty z Ryszardem Kruszelnickim, skryty dotąd mężczyzna odkrywa, jakie są jego sympatie i antypatie w grupie. Kiedy dwoje kuracjuszy relaksuje się w kipiącej toni jacuzzi, inna dwójka postanawia spotkać się poza terenem sanatorium, na wyciągu krzesełkowym. Tymczasem Joanna, Teresa, Nina oraz Wala udają się do pralni, gdzie śmiało rozmawiają o pozostałych kuracjuszach. Wieczorem cała dwunastka gromadzi się w zaimprowizowanej kuchni, aby pod okiem mistrza sztuki kulinarnej przygotować dietetyczne potrawy. Wtedy też okaże się, kto z uczestników faktycznie posiada talent do gotowania, a kto tylko się przechwalał. 20:30 HIT NA SOBOTĘ - ZIMNE ŚWIATŁO DNIA (THE COLD LIGHT OF THE DAY) Thriller, 89 min, USA/Hiszpania 2012 Reżyseria: Mabrouk El Mechri Scenariusz: Scott Wiper, John Petro Aktorzy: Henry Cavill, Bruce Willis, Sigourney Weaver, Veronica Echegui, Caroline Goodall, Rafi Gavron, Oscar Jaenada, Emma Hamilton Osią konstrukcyjną fabuły thrillera "Zimne światło dnia" jest sprawa pewnej aktówki, przechwyconej przez Martina Shaw, ojca głównego bohatera, Willa. To dlatego rodzina Willa zostaje uprowadzona przez agentów, a on sam rozpoczyna poszukiwania swoich bliskich. Will Shaw ma biznes w San Francisco, ale interesy nie idą dobrze i grozi mu niewypłacalność. Wybiera się na wakacje do rodziny w Hiszpanii, gdzie spotyka się ojcem, Martinem Shaw, z którym łączą go raczej napięte stosunki. Podczas wyprawy jachtem, zaabsorbowany swoją komóką Will, powoduje wypadek, w wyniku którego jest poszkodowana dziewczyna jego brata Josha, Dara. Wściekły ojciec wyrzuca telefon do oceanu. Aby ochłonąć Will płynie do miasta, a kiedy wraca, na jachcie nie ma już rodziny. Zawiadamia policję o tajemniczym zniknięciu, a wtedy zostaje skierowany do niejakiego Zahira. Szybko orientuje się, że ojciec jest uwikłany w jakąś dziwną i niebezpieczną sprawę. Okazuje się, że Martin Shaw jest doradcą rządu USA, a ludzie odpowiedzialni za porwanie ich rodziny chcą odzyskać aktówkę, którą on zabezpieczył do wykonania zadania. Podczas prywatnego śledztwa Will zdobywa dowody, które teraz jeszcze bardziej utwierdzają go w przekonaniu, że za porwaniem jego rodziny stoi rządowy spisek. 23:15 WIĘZIEŃ BRUBAKER (BRUBAKER) Thriller, 125 min, USA 1980 Reżyseria: Stuart Rosenberg Scenariusz: W. D. Richter Zdjęcia: Bruno Nuytten Muzyka: Lalo Schifrin Aktorzy: Robert Redford, Yaphet Kotto, Jane Alexander, Murray Hamilton, David Keith, Morgan Freeman, Matt Clark, Tim McIntire, Richard Wrad, Jon Van Ness i inni Reżyser Stuart Rosenberg, twórca m.in. popularnych w latach 50. seriali telewizyjnych "Nietykalni" i "Nagie miasto" tym razem podejmuje kontrowersyjny problem więziennictwa w Ameryce. Poddaje ostrej krytyce system penitencjarny kraju chlubiącego się najwyższym poziomem demokracji i swobód obywatelskich. Ukazuje warunki panujące w amerykańskich zakładach zamkniętych, gdzie szerzy się korupcja, niesprawiedliwość, gwałt i przemoc, gdzie nadużywanie stanowisk służbowych dla własnych korzyści materialnych jest na porządku dziennym. Skazańcy pozbawieni są należytej opieki lekarskiej, samowolnie przedłuża się im wyroki karne, władze więzienne dopuszczają się nawet morderstw na niesubordynowanych skazańcach. Za kanwę scenariusza posłużyły wydarzenia, które miały miejsce naprawdę. Zdjęcia do filmu były kręcone w autentycznym, nieczynnym już więzieniu w Ohio, gdzie zgromadzono ponad tysiąc statystów odgrywających role więźniów. W większości byli to ludzie z kryminalną przeszłością. Odtwórcą tytułowej postaci jest Robert Redford, aktor który zyskał sobie sympatię widzów i uznanie krytyki na całym świecie. Do zakładu karnego Wakefield przybywa nowy transport skazańców. Jest wśród nich więzień Brubaker, doskonale znający więzienne obyczaje. Udaje mu się przemycić za kratki pieniądze wiedząc, że dzięki nim może załatwić wiele. Już na początku przekupuje fryzjera, który oszczędza jego bujną fryzurę. Zainteresowanie Brubakera budzą stosunki panujące w zakładzie. Penitencjariusze są źle traktowani a ich żywienie pozostawia wiele do życzenia. Większość towarów zamiast do więziennych magazynów trafia do prywatnych spiżarni. Pewnego dnia Henry Brubaker jest świadkiem znęcania się strażników nad więźniem skazanym na karę śmierci. Decyduje się wówczas wyjawić swoją tożsamość. Okazuje się, że jest nowym naczelnikiem zakładu karnego Wakefield. Po oficjalnym objęciu urzędu Brubaker przedstawia radzie więziennej program usprawnień. Obstaje za złagodzeniem rygoru w zakładzie, wprowadzeniem form samorządowych i przede wszystkim za poprawą warunków bytowych. Tymczasem w Wakefield dochodzi do tragedii. Ulewny deszcz powoduje zawalenie dachu jednego z baraków, są ciężko ranni. Lekarz w zamian za udzielenie pomocy wyłudza od poszkodowanych pieniędze. Brubaker natychmiast wyrzuca chciwego medyka z pracy. Żąda również od przedsiębiorcy budowlanego, by ten wykonał bezpłatną naprawę gwarancyjną dachu. To właśnie od niego Brubaker dowiaduje się o cichych umowach między władzami więziennymi a okolicznymi farmerami, którzy często korzystają z darmowych usług skazańców. Bulwersująca sprawa dociera do gubernatora, jednak ten czyni wszystko by zatuszować spór. Brubaker nie daje za wygraną. Próbuje ujawnić wszystkie ciemne sprawki strażników zakładu, w które zamieszani są także prominentni politycy i członkowie rady ds. reformy więziennictwa. Jego posunięcia napotykają ostry sprzeciw, pod jego adresem padają ostrzeżenia i groźby. Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, kiedy do Wakefield przybywa komisja śledcza. Nie godzący się na jakikolwiek kompromis Brubaker zostaje usunięty ze stanowiska. Naczelnika żegnają sympatyzujący z nim więźniowie. Dwa lata po zwolnieniu Henry'ego Brubakera 24 skazańców dowodzonych przez Richarda Coombesa wniosło do sądu sprawę przeciwko derekcji zakładu. Proces zakończył się ich wygraną. Ława przysiegłych uznała, że traktowanie więźniów było niezgodne z zasadami Konstytucji Stanów Zjednoczonych. Nakazano zreformować lub zamknąć Wakefield. 01:30 POKÓJ (ROOM) Dramat, 112 min, Kanada/Irlandia 2015 Reżyseria: Lenny Abrahamson Scenariusz na podstawie własnej powieści: Emma Donoghue Aktorzy: Brie Larson, Jacob Tremblay, Joan Allen, Sean Bridgers, William H. Macy Dramat, którego scenariusz napisała Emma Donoghue na podstawie własnej powieści "Room", wydanej w 2010 roku. Uhonorowany m.in. Oscarem 2016, Złotym Globem i nagrodą BAFTA dla najlepszej aktorki (Brie Larson) oraz trzema innymi nominacjami do Oscara znakomity, przejmujący dramat nakręcił irlandzki reżyser Lenny Abrahamson (rocznik 1966). To historia młodej kobiety, która była przetrzymywana w zamkniętym pomieszczeniu przez 7 lat. Jej syn, który teraz ma pięć lat, przyszedł na świat w niewoli i do tej pory nie widział nic poza czterema ścianami ich obskurnej budy. W Akron, w stanie Ohio, 24 - letnia Joy Newsome i jej 5 - letni syn Jack żyją w ciasnym, prymitywnym pomieszczeniu, nazywanym przez nich pokojem. Są przetrzymywani przez mężczyznę, który każe mówić do siebie Nick. Mały Jack, który jest jego synem, spędził w zamkniętej budzie swoje dotychczasowe życie, uznając tę klitkę za cały świat i myśląc, że po drugiej stronie jest już tylko pustka. Aby nie stresować dziecka, matka pozwala mu w to wierzyć. Nadchodzi jednak czas, kiedy Joy zdecyduje się powiedzieć synowi prawdę. Pragnie przy jego pomocy wyrwać się w końcu z niewoli, choć Nick strzeże ich pilnie, izoluje od świata, grożąc, że za próbę ucieczki czeka ich śmierć. Joy obmyśla ryzykowny plan wydostania się na wolność, a główną rolę ma tu odegrać właśnie 5 - letni Jack. Ostatecznie udaje im się wrócić do rodzinnego domu Joy, a Nick zostaje aresztowany. Okazuje się, że po tylu latach, wiele się zmieniło. Upragniona wolność przynosi nowe trudności i wyzwania. Matka i syn muszą odnaleźć się w innej teraz rzeczywistości. 03:35 SZCZĘŚLIWY BRZEG Film psychologiczny, 94 min, Polska 1983 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Ewa Szumańska, Andrzej Konic Zdjęcia: Wojciech Jastrzębowski Muzyka: Wojciech Karolak Aktorzy: Jerzy Binczycki, Beata Poźniak, Stanisława Celińska, Wojciech Pokora, Leonard Pietraszak, Marcin Francuz, Zbigniew Buczkowski, Marian Glinka, Klemens Milczarek, Zdzisław Rychter, Tomasz Zaród i inni "Temat to z pewnością w filmie nienowy, ale wciąż niosący sporą dozę atrakcyjności: marynarz na lądzie - na urlopie, na emeryturze. Wiadomo - marynarz na statku tęskni do domu, w domu tęskni do morza i owa pozorna anomalia jest właśnie normą psychiczną dla ludzi tego zawodu. Zaś zderzenie ich przyzwyczajeń, wyobrażeń, oczekiwań, nawet i marzeń z lądową rzeczywistością stanowi dla pisarzy i filmowców ciekawe, wciąż inspirujące pole obserwacji psychologicznej" - pisała po premierze "Szczęśliwego brzegu" jedna z recenzentek. W filmie Konica owe obserwacje, niestety, nie nastrajają optymistycznie. Głównym bohaterem "Szczęśliwego brzegu" jest Jan, emerytowany kapitan Żeglugi Wielkiej, który po latach pływania po wodach całego świata chce spędzić resztę życia w domowo - rodzinnym zaciszu. Żona mu zmarła, więc bezpiecznego kąta na starość szuka przy rodzinie córki. Ma do tego prawo nie tylko z racji więzów krwi. To przede wszystkim dzięki jego dolarom córka z zięciem wybudowali luksusową willę w Warszawie i urządzili sobie wygodnie życie. Już jednak pierwsze dni pod jednym dachem przynoszą obopólne rozczarowanie. Jan jest przerażony materializmem i egoizmem dzieci oraz bezczelnością wnuka. Córce i zięciowi przeszkadzają nawyki starszego pana: palenie papierosów, toaleta o szóstej rano, jajecznica na śniadanie. Jan zaczyna więc szukać azylu poza domem. Przypadkowo poznaje dużo młodszą od siebie dziewczynę, Polę. Spotkanie przeradza się w fascynujący związek, w którym Jan odnajduje przynajmniej chwilowe zaspokojenie tęsknoty za miłością córki i żony, minioną bezpowrotnie młodością. Niebawem jednak radosna, uczuciowa przygoda z Polą dobiega końca. Jan musi wrócić na łono przeżartej dulszczyzną rodziny. Ozdobą filmu jest ciekawa rola Jerzego Binczyckiego, który postać emerytowanego kapitana nasycił życiową prawdą i ciepłem.