Program 1 Niedziela, 17.03.2019 05:40 KLAN - ODC. 3449 Telenowela, 22 min, Polska, 2018 Reżyseria: Michał Fazlejew, Adam Molak, Jerzy Sztwiertnia, Paweł Karpiński, Paweł Chmielewski, Jarosław Marszewski Scenariusz: Jacek Getner, Marcin Strzelecki, Iwona Siemieniuk, Paweł Karpiński, Elżbieta Szczypek, Mariusz Polaczek, Grzegorz Lipka Zdjęcia: Artur Radźko, Julian Szczerkowski Aktorzy: Katarzyna Tlałka, Jerzy Pożarowski, Teresa Stępień Nowicka, Magda Jadowska, Aleksandra Woźniak, Filip Turkiewicz, Jan Oskroba, Izabela Trojanowska, Natalia Rewieńska, Antoni Dąbrowski, Pola Zduńczyk, Jacek Borkowski, Magdalena Wójcik, Zofia Gorzęba, Susanne Nathusius Grażynka jest cały czas pod wrażeniem wczorajszej nowiny. W dodatku dzisiaj wypadają imieniny Bożenki, na które są zaproszeni. Leopold nie ma takiego dobrego humoru z powodu Uli. Kornel razem z kumplem z zespołu wybierają się do agenta, aby ustalić szczegóły trasy koncertowej. Czesiek próbuje tłumaczyć się Uli. Przy recepcji Paweł spotyka doktora Koziełłę. Tadeusz jest w doskonałej formie. Proponuje wspólne wyjście dzisiaj z psami, ale Paweł ma inne plany. Do gabinetu Czesi zagląda Dżesika. Dopytuje się, dlaczego jej unika. Czesia od razu wyjaśnia. Do Bożenki przyszli już teściowie. Po życzeniach Bożenka decyduje się przekazać im ważną nowinę. Robert prosi Chojnickich o podlewanie kwiatków w jego domu, bo wyjeżdża. 08:30 ZAKOCHAJ SIĘ W POLSCE - ODC. 115 PIŁA Magazyn, 21 min, Polska, 2018 Reżyseria: Rafał Samborski Scenariusz: Tomasz Malkowski Zdjęcia: Jacek Banach, Jarosław Wątor Tomasz Bednarek odwiedza Piłę. Wiele miast w Polsce i Europie może pozazdrościć jej pięknej i dzikiej rzeki, która przepływa przez sam środek miasta. Gwda jest nie tylko łamańcem dla języka, ale i jej nieregulowany nurt łamie się malowniczo. Meandrująca rzeka stanowi wielki walor przyrodniczy i jest także popularnym szlakiem kajakowym. W sercu miasta znajduje się olbrzymi plac ukształtowany w latach 60. XX wieku. Jeszcze 80 lat temu w tym miejscu znajdował się brukowany Nowy Rynek - najelegantszy plac w Pile, z ratuszem oraz kościołem ewangelickim. Ten świat przestał istnieć na początku 1945 roku, kiedy Armia Czerwona doszczętnie zniszczyła historyczne centrum. W swoich dziejach miasto wielokrotnie dotknęły dramatyczne wydarzenia. Piła obróciło się w perzynę podczas potopu szwedzkiego, po rozbiorach Polski była silnie germanizowana, a po 1918 roku pozostawiona w granicach Niemiec. Mimo to nie tylko przetrwała, ale i przeobraziła się w nowoczesne i zielone miasto. Dziś warto je odwiedzić chociażby z uwagi na najbardziej znanego pilanina - Stanisława Staszica. Ten słynny mąż stanu uhonorowany został tutaj nie tylko odlaną z brązu ławką, ale i popiersiem umieszczonym w parku swojego imienia czy monumentalnym pomnikiem ustawionym przy bulwarach nad Gwdą. Ma też swoje muzeum biograficzne, które powstało w jego dawnym domu rodzinnym. 09:05 ZIARNO - SMUTEK Magazyn, 25 min, Polska, 2019 Reżyseria: Józef Mika Scenariusz: ks. Adam Wegrzyn, Ewelina Grzebinoga Wykonawcy: Ewelina Grzebinoga (prowadząca), ks. Adam Węgrzyn (prowadzący) W tym odcinku "Ziarna" porozmawiamy o smutku. Czym jest smutek i dlaczego nas dopada? Jak sobie radzić ze smutkiem i przygnębieniem? Mali reporterzy ułożą specjalną modlitwę z prośbą o rozpędzenie smutku. Razem z ciocią Eweliną dzieci z "Ziarna" odwiedzą panią psycholog, by porozmawiać o tym, dlaczego bywamy smutni i jak pokonać ten stan. Czy dobra zabawa pomaga rozpędzić smutek? O odpędzaniu smutku i nostalgii dzieciaki porozmawiają z komikiem i odwiedzą plan zabaw. Zapraszamy na "Ziarno"! 10:10 BYŁ TU WILLIE BOY (TELL THEM WILLIE BOY IS HERE) Western, 94 min, USA 1969 Scenariusz na podstawie powieści Harry'ego Lawtona i reżyseria: Abraham Polonsky Aktorzy: Robert Redford, Robert Blake, Katharine Ross, Susan Clark, Barry Sullivan, Ned Romero, Robert Lipton, Charles McGraw i inni Późny triumf filmowca, którego maccartystowskie "polowanie na czarownice" na siedemnaście lat odsunęło w cień. Pochodzący z rodziny polskich Żydów Abraham Polonsky od 1951 r. zniknął z ekranów, działał jedynie sporadycznie pod pseudonimem i dopiero w 1968 r. wrócił do otwartej aktywności pisząc bardzo udany scenariusz thrillera policyjnego "Madigan". Nakręcony rok później "Był tu Willie Boy" należy do najwspanialej opowiedzianych i najszlachetniejszych w swej wymowie westernów. Punktem wyjścia scenariusza stała się autentyczna historia Indianina z Południowej Kalifornii, ze szczepu Pajutów, opisana w książce "Willie Boy" Harry'ego Lawtona. Jej podstawą był z kolei proindiański raport specjalistki w dziedzinie antropologii znającej sprawę z autopsji. Aby jak najwierniej oddać fakty, Polonsky studiował też kroniki z tamtych czasów, rozmawiał z ludźmi, którzy byli uczestnikami opisanych wydarzeń lub dobrze je pamiętali. Zatrudnił nawet do filmu żyjących jeszcze w latach 60. krewnych prawdziwego Williego, a zdjęcia kręcił w miejscach, gdzie faktycznie był on ścigany i zginął. Tak wielkie zaangażowanie Polonsky'ego w ten film wynikało też zapewne ze zbieżności jego losów i losów jego bohatera: obaj znaleźli się na czarnej liście i stali się obiektem nagonki. "Był tu Willie Boy" to oskarżenie rasizmu w każdej postaci, nietolerancji, przekonania białych protestantów, że są "narodem wybranym". W roku 1909 Willie Boy - nazywany tak poza rezerwatem i pragnący zostać wolnym obywatelem amerykańskim - wraca do rezerwatu Morongo pod Riverside, na doroczne święto. Skończyła mu się zresztą praca na rancho, gdzie był pastuchem bydła. W rezerwacie, którym kieruje dr Elizabeth Arnold, mieszka dziewczyna Williego, Lola, ulubienica kuratorki, przygotowującej Lolę do zawodu nauczycielki. Ojciec Loli jest przeciwny małżeństwu córki z Williem. Jednak w obyczajowości Indian chłopak, jeżeli spotkał się z odmową oddania mu dziewczyny za żonę, miał prawo ją porwać i jeśli uciekł z nią między swoich, zostawali małżeństwem bez prawa zemsty ze strony teścia. Ale kiedy Lola udaje się nocą na miłosne spotkanie z ukochanym, jej ojciec zakrada się na miejsce schadzki i usiłuje zastrzelić chłopaka. Willie, broniąc się, zabija go. Matka Loli, zgodnie z tradycją uznając już córkę za żonę Williego, nakazuje im uciekać. Za młodymi rusza pościg. Na jego czele stoi zmobilizowany przez dr Arnold zastępca szeryfa, Cooper, którego łączy z opiekunką rezerwatu dość dziwne uczucie: mieszanina pożądania i niechęci, lekceważenia i rywalizacji. Początkowo zbiegom udaje się uchodzić pogoni, którą Cooper, daleki od rasistowskiego zacietrzewienia, prowadzi bez większego przekonania. Musi jednak na pewien czas opuścić grupę pościgową i udać się do Riverside jako członek ochrony przybywającego tam prezydenta. Tymczasem poszukiwacze, kierowani teraz przez zażartego przeciwnika Indian, Calverta, zbliżają się do ukrywającego się w górach Williego i jego dziewczyny. Zdesperowanemu chłopakowi udaje się wystrzelać ich konie, ale rani również Calverta. Do Riverside dociera wyolbrzymiona wiadomość o rzekomym buncie czerwonoskórych. Ze wszystkich stron ściągają biali na rozprawę z nimi, a przede wszystkim z rzekomym sprawcą całego zamieszania, Williem, którego największym grzechem jest to, że... jest Indianinem. 12:45 MISJA W AFRYCE - DZIECI ULICY Reportaż, 12 min, Polska, 2018 Scenariusz: Julita Wołoszyńska - Matysek Zdjęcia: Robert Jażdżyk Muzyka: Joanna Badełek Wykonawcy: Grzegorz Szponder Odcinek opowiada o osieroconych przez wojnę dzieciach w Republice Środkowoafrykańskiej. Misjonarze opowiadają o formach pomocy, jakie organizują dla tych dzieci - zaopatrzeniu ich w jedzenie, a także zorganizowaniu dla nich szkoły. Jesteśmy gośćmi w misji katolickiej prowadzonej przez księży z diecezji tarnowskiej i w sierocińcu prowadzonym przez Fundację Droga Serc. 13:15 BBC W JEDYNCE - BARDZO MAŁE ZWIERZĄTKA (SUPER SMALL ANIMALS) Film dokumentalny, 49 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: Kirstine Davidson Dokument BBC pokazujący życie i zwyczaje niezwykłych, miniaturowych zwierząt. Dzięki wyjątkowym metodom filmowania poznamy m.in. kameleona wielkości paznokcia, małpkę rozmiaru myszy, malutkie lemury czy najmniejszego węża na świecie. Przyroda jest pełna fantastycznych malutkich zwierzątek. Niektóre rozpoznajemy, bo miliony nas oglądają je on - line. Niektóre są rzadkie i niezwykłe. Inne wyglądają jak duże zwierzęta, które skurczyły się w praniu. Mimo pozorów, te zwierzątka wcale nie są słabeuszami. De facto najnowsze badania wykazują, że ci mali superbohaterowie są świetnie przygotowani do wyzwań wielkiego świata na swój sposób. Dzięki ekspertom poznamy sekrety malutkich supergwiazd. Odkryjemy korzyści z bycia małym, wyzwania stojące przed tymi stworzonkami i zmyślny sposób, w jaki je pokonują. Zobaczymy też, jak zwierzątka walczą z dużo większymi przeciwnikami, a ich mały rozmiar jest zaletą. Wyspa Madagaskar jest domem dla przeszło stu gatunków lemurów. Są naczelnymi jak my i występują w różnych kształtach, barwach i rozmiarach. Kolibry to najmniejsze ptaki na naszej Planecie. Bycie niezauważonym to kolejna korzyść i czasem zwierzątka maksymalnie to wykorzystują. Małe, mimo że wyglądają delikatnie, pod wieloma względami są silniejsze od największych zwierząt na naszej planecie. 14:10 NATURA W JEDYNCE - FASCYNUJĄCA PATAGONIA - NIEUJARZMIONA DZIKOŚĆ (FASCINATING PATAGONIA - UNTAMED WILDERNESS) Film dokumentalny, 14 min, Niemcy, 2014 Reżyseria: Annette Scheurich, Steffen Sailer Patagonia - na najbardziej wysuniętym na południe krańcu kontynentu amerykańskiego to fascynujący świat zwierząt. Surowy region kształtują góry, wiatr i woda. Patagonia wydaje się w większości niezamieszkana, co czyni ją rajem dla zwierząt. Wzdłuż patagońskiego wybrzeża rozlega się odgłos przypominający gęganie. Wrzesień to pora godów u pingwinów magellańskich. Każda para czujnie pilnuje jamki. O wschodzie słońca szczyty gór Torres del Paine błyszczą czerwonawym światłem. Góry są majestatycznym centrum chilijskiego parku narodowego w samym sercu Patagonii. Ich nazwa znaczy Wieże błękitnych niebios. Słusznie - bo granitowe szczyty sięgają blisko 3000 metrów do nieba. Ogromne masywy granitowe są świadectwem olbrzymich sił, tworzących Andy od tysiącleci. Mają wpływ na klimat całej Ameryki Południowej. Także na Patagonię surową, dziką krainę na samym krańcu kontynentu. 20:15 STULECIE WINNYCH - ODC. 3 Serial historyczny, obyczajowy, 45 min, Polska, 2019 Reżyseria: Piotr Trzaskalski Scenariusz: Ilona Łepkowska Aktorzy: Adam Ferency, Arkadiusz Janiczek, Jan Wieczorkowski, Karolina Bacia, Katarzyna Kwiatkowska, Kinga Preis, Olaf Lubaszenko, Roman Gancarczyk, Barbara Wypych, Witold Dębicki Wiosna 1917 roku. Wojna nadal zbiera krwawe żniwo. Bomby i wybuchy zastąpili szabrujący niemieccy żołnierze. Za jedzenie są w stanie nawet zabić. Bronia angażuje się w pracę w pobliskim szpitalu. Razem z doktorem Brzozowskim mają pełne ręce roboty. Każdego dnia przybywa rannych. Rodzina Winnych stara się powoli przestawiać życie na normalne tory. Andzia pragnie zwrócić na siebie uwagę Stanisława. Zasięga nawet porad zielarki, ale Stanisław nie potrafi się w tę relację zaangażować. Bliźniaczki kończą 3 lata. Na urodzinach dochodzi do rozmowy między Stanisławem i Florianem. Florian oświadcza stryjowi, że jego ojciec już z wojny nie wróci, Stanisław zdradza bratankowi swój sekret o śmierci Antoniego. Stanisław prosi bratanka, by na razie nie zdradzać ich tajemnic Bronisławie. Sam próbuje handlować z niemieckimi dezerterami. Gdy oferuje bimber za jedzenie, zostaje ciężko pobity. Do domu wraca bez butów. Matka oddaje mu buty Antoniego, jednocześnie prosi, by zajrzał do domu Władzi. Synowej trzeba naprawić łóżko. Pierwsze odwiedziny w domu bratowej sprawiają, że tych dwoje, samotnych ludzi odkrywa wzajemną namiętność. Bronia i Andzia znajdują w modlitewniku Antoniego tajemniczą mapkę. Szkic prowadzi do pobliskiego krzyża. Przy nim kobiety znajdują zakopaną w ziemi puszkę, a w niej złote pieniążki ukryte przez Antoniego. Teraz można za nie kupić jedzenie, którego brak stawał się coraz dotkliwszy. Bronia zauważa zmianę w zachowaniu syna. Stanisław po kilku wizytach u bratowej zakochuje się w niej. Uczucie utrzymują w tajemnicy, oficjalnie nikt nie uznał Romana za zmarłego. Jednak Florian odkrywa romans matki ze stryjem. Odkrycie jest dla niego wstrząsem. Przychodzą dobre wieści od Kajetana. Udało mu się uciec z rosyjskiej armii i dostać do Legionów Piłsudskiego. Władzia odkrywa, że jest w ciąży. Nie zaprzestaje kontaktów z bratem męża, ale nie zdradza mu prawdy. Stanisław wyznaje Władzi miłość i obiecuje małżeństwo. Bratowa odrzuca to uczucie, wyrzuca kochanka z domu i zakazuje dalszych spotkań. Stanisław jest zrozpaczony, nadal przychodzi pod dom Władzi, ale nie zostaje do niego wpuszczony. Florian, do tej pory stroniący od wódki coraz częściej chodzi pijany. Między nim a Stanisławem dochodzi do awantury. Władzia bandażami ściska powiększający się brzuch, a przed rodziną udaje chorą. Nadchodzi Wigilia 1917 roku. Bronia zaprasza całą rodzinę na uroczystą wieczerzę. Władzia wymawia się gorączką. Młodszy syn, Ignacy, odkrywa prawdziwy powód choroby matki. Przez lekko uchylone drzwi dostrzega jej wielki, ciążowy brzuch. Kiedy rodzina Winnych biesiaduje przy wigilijnym stole, Władzia w pustym domu rodzi dziecko. Gdy Ignacy wcześniej wraca z Wigilii widzi przed domem ognisko. Z ukrycia dostrzega, że Władka wrzuca do ognia krwawe zawiniątko. Jest pewny, że matka zamordowała niemowlę. 21:15 SANATORIUM MIŁOŚCI - ODC. 9 Reality show, 45 min, Polska, 2019 Autor: Piotr Poraj - Poleski, Iwona Karpiuk Reżyseria: Jakub Michnikowski Scenariusz: Jakub Michnikowski Wykonawcy: Marta Manowska (prowadząca) 22:15 ZAKOCHANA JEDYNKA - WSZYSTKIE DROGI PROWADZĄ DO RZYMU (ALL ROADS LEAD TO ROME) Komedia romantyczna, 87 min, USA 2015 Reżyseria: Ella Lemhagen Scenariusz: Josh Appignanesi, Cindy Myers Aktorzy: Sarah Jessica Parker, Raoul Bova, Rosie Day, Paz Vega, Claudia Cardinale, Marco Bonini Nadir Caselli Maggie jest nauczycielką i mieszka w Nowym Jorku. Samotnie zajmuje się nastoletnią córką Summer, która sprawia duże kłopoty wychowawcze. Aby nawiązać lepsze relacje ze zbuntowaną nastolatką, postanawia zabrać ją w podróż do Europy, a konkretnie do Toskanii, dokąd sama często jeździła w młodości. Kiedy docierają na miejsce, Maggie przypadkowo wpada na swoją byłą sympatię, przystojnego Luca, który wciaż jest kawalerem i mieszka ze swoją 80 - letnią matką Carmen. Summer i Carmen szybko znajdują wspólny język i zaprzyjaźniają się. Nastolatka tęskni za swoim chłopakiem, którego zostawiła w Nowym Jorku, a starsza pani wzdycha do narzeczonego Marcelino i zamierza w tajemnicy go poślubić wbrew synowi, który nie pochwala tej decyzji. Carmen i Summer porywają samochód Luki i i wypuszczają się do Rzymu. Tymczasem ożywa uczucie łączące kiedyś Maggie i Lucę, wracają napiękniejsze wspomnienia. 23:55 ZIMNE ŚWIATŁO DNIA (THE COLD LIGHT OF THE DAY) Thriller, 89 min, USA/Hiszpania 2012 Reżyseria: Mabrouk El Mechri Scenariusz: Scott Wiper, John Petro Aktorzy: Henry Cavill, Bruce Willis, Sigourney Weaver, Veronica Echegui, Caroline Goodall, Rafi Gavron, Oscar Jaenada, Emma Hamilton Osią konstrukcyjną fabuły thrillera "Zimne światło dnia" jest sprawa pewnej aktówki, przechwyconej przez Martina Shaw, ojca głównego bohatera, Willa. To dlatego rodzina Willa zostaje uprowadzona przez agentów, a on sam rozpoczyna poszukiwania swoich bliskich. Will Shaw ma biznes w San Francisco, ale interesy nie idą dobrze i grozi mu niewypłacalność. Wybiera się na wakacje do rodziny w Hiszpanii, gdzie spotyka się ojcem, Martinem Shaw, z którym łączą go raczej napięte stosunki. Podczas wyprawy jachtem, zaabsorbowany swoją komórką Will, powoduje wypadek, w wyniku którego jest poszkodowana dziewczyna jego brata Josha, Dara. Wściekły ojciec wyrzuca telefon do oceanu. Aby ochłonąć Will płynie do miasta, a kiedy wraca, na jachcie nie ma już rodziny. Zawiadamia policję o tajemniczym zniknięciu, a wtedy zostaje skierowany do niejakiego Zahira. Szybko orientuje się, że ojciec jest uwikłany w jakąś dziwną i niebezpieczną sprawę. Okazuje się, że Martin Shaw jest doradcą rządu USA, a ludzie odpowiedzialni za porwanie ich rodziny chcą odzyskać aktówkę, którą on zabezpieczył do wykonania zadania. Podczas prywatnego śledztwa Will zdobywa dowody, które teraz jeszcze bardziej utwierdzają go w przekonaniu, że za porwaniem jego rodziny stoi rządowy spisek. 01:35 WIĘZIEŃ BRUBAKER (BRUBAKER) Thriller, 125 min, USA 1980 Reżyseria: Stuart Rosenberg Scenariusz: W. D. Richter Zdjęcia: Bruno Nuytten Muzyka: Lalo Schifrin Aktorzy: Robert Redford, Yaphet Kotto, Jane Alexander, Murray Hamilton, David Keith, Morgan Freeman, Matt Clark, Tim McIntire, Richard Wrad, Jon Van Ness i inni Reżyser Stuart Rosenberg, twórca m.in. popularnych w latach 50. seriali telewizyjnych "Nietykalni" i "Nagie miasto" tym razem podejmuje kontrowersyjny problem więziennictwa w Ameryce. Poddaje ostrej krytyce system penitencjarny kraju chlubiącego się najwyższym poziomem demokracji i swobód obywatelskich. Ukazuje warunki panujące w amerykańskich zakładach zamkniętych, gdzie szerzy się korupcja, niesprawiedliwość, gwałt i przemoc, gdzie nadużywanie stanowisk służbowych dla własnych korzyści materialnych jest na porządku dziennym. Skazańcy pozbawieni są należytej opieki lekarskiej, samowolnie przedłuża się im wyroki karne, władze więzienne dopuszczają się nawet morderstw na niesubordynowanych skazańcach. Za kanwę scenariusza posłużyły wydarzenia, które miały miejsce naprawdę. Zdjęcia do filmu były kręcone w autentycznym, nieczynnym już więzieniu w Ohio, gdzie zgromadzono ponad tysiąc statystów odgrywających role więźniów. W większości byli to ludzie z kryminalną przeszłością. Odtwórcą tytułowej postaci jest Robert Redford, aktor który zyskał sobie sympatię widzów i uznanie krytyki na całym świecie. Do zakładu karnego Wakefield przybywa nowy transport skazańców. Jest wśród nich więzień Brubaker, doskonale znający więzienne obyczaje. Udaje mu się przemycić za kratki pieniądze wiedząc, że dzięki nim może załatwić wiele. Już na początku przekupuje fryzjera, który oszczędza jego bujną fryzurę. Zainteresowanie Brubakera budzą stosunki panujące w zakładzie. Penitencjariusze są źle traktowani a ich żywienie pozostawia wiele do życzenia. Większość towarów zamiast do więziennych magazynów trafia do prywatnych spiżarni. Pewnego dnia Henry Brubaker jest świadkiem znęcania się strażników nad więźniem skazanym na karę śmierci. Decyduje się wówczas wyjawić swoją tożsamość. Okazuje się, że jest nowym naczelnikiem zakładu karnego Wakefield. Po oficjalnym objęciu urzędu Brubaker przedstawia radzie więziennej program usprawnień. Obstaje za złagodzeniem rygoru w zakładzie, wprowadzeniem form samorządowych i przede wszystkim za poprawą warunków bytowych. Tymczasem w Wakefield dochodzi do tragedii. Ulewny deszcz powoduje zawalenie dachu jednego z baraków, są ciężko ranni. Lekarz w zamian za udzielenie pomocy wyłudza od poszkodowanych pieniędze. Brubaker natychmiast wyrzuca chciwego medyka z pracy. Żąda również od przedsiębiorcy budowlanego, by ten wykonał bezpłatną naprawę gwarancyjną dachu. To właśnie od niego Brubaker dowiaduje się o cichych umowach między władzami więziennymi a okolicznymi farmerami, którzy często korzystają z darmowych usług skazańców. Bulwersująca sprawa dociera do gubernatora, jednak ten czyni wszystko by zatuszować spór. Brubaker nie daje za wygraną. Próbuje ujawnić wszystkie ciemne sprawki strażników zakładu, w które zamieszani są także prominentni politycy i członkowie rady ds. reformy więziennictwa. Jego posunięcia napotykają ostry sprzeciw, pod jego adresem padają ostrzeżenia i groźby. Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, kiedy do Wakefield przybywa komisja śledcza. Nie godzący się na jakikolwiek kompromis Brubaker zostaje usunięty ze stanowiska. Naczelnika żegnają sympatyzujący z nim więźniowie. Dwa lata po zwolnieniu Henry'ego Brubakera 24 skazańców dowodzonych przez Richarda Coombesa wniosło do sądu sprawę przeciwko derekcji zakładu. Proces zakończył się ich wygraną. Ława przysiegłych uznała, że traktowanie więźniów było niezgodne z zasadami Konstytucji Stanów Zjednoczonych. Nakazano zreformować lub zamknąć Wakefield.