TVP Kultura Piątek, 05.04.2019 08:20 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - ANNA SMÓŁKA Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Małgorzata Nieciecka - Mac (prowadzący) Gościem Małgorzaty Niecieckiej - Mac jest Anna Smółka, która wraz Agnieszką Rybak napisały książkę "Wieża Eiffla nad Piną. Kresowe marzenia II RP". Autorki w swojej publikacji przypominają historie zapomniane i kreślą obraz Kresów nowoczesnych. Starają się sprawdzić, co dziś z tej nowoczesności zostało. 08:35 CO MÓWIĄ LEKARZE Film fabularny telewizyjny, 24 min, Polska, 2009 Reżyseria: Michał Wnuk Scenariusz: Michał Wnuk Zdjęcia: Michał Popiel-Machnicki, Michał Bielawski Aktorzy: Agnieszka Glińska, Dominika Ostałowska, Tomasz Borkowski, Karolina Stefańska Dr Glik, anestezjolog, przystępuje do stwierdzania zgonu osiemnastoletniej samobójczyni i podjęcia decyzji o pobraniu jej organów do przeszczepu. Dochodzi jednak do spotkania z matką dziewczyny, która nie ufa lekarzom. Film powstał w ramach projektu "30 minut". 09:10 NADZIEJA (HOPE) Dramat, 97 min, Polska/Niemcy 2007 Reżyseria: Stanisław Mucha Scenariusz: Krzysztof Piesiewicz Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Max Richter Aktorzy: Rafał Fudalej, Kamilla Baar, Wojciech Pszoniak, Zbigniew Zapasiewicz, Grzegorz Artman, Jerzy Trela, Jan Frycz, Lilith Mucha, Dominika Ostałowska, Kacper Michalak, Jędrzej Cempura, Marzena Trybała "Nadzieja" to pierwsza część scenariuszowego tryptyku Krzysztofa Piesiewicza - wieloletniego przyjaciela i współtwórcy największych filmowych sukcesów Krzysztofa Kieślowskiego (cykle: "Dekalog" i "Trzy kolory" oraz "Podwójne życie Weroniki" i "Bez końca"). "Wiara - Nadzieja - Miłość" pierwotnie powstała na zamówienie włoskiej telewizji RAI, jednak ostatecznie Włosi wycofali się z projektu i scenariusze powędrowały na kilka lat do szuflady. Piesiewiczowi pomógł jednak przypadek. Na festiwalu filmowym w Karlovych Varach jego uwagę przykuł intrygujący dokument "Absolut Warhola", autorstwa mieszkającego w Niemczech Polaka Stanisława Muchy. W wyniku spotkania obu twórców Mucha postanowił zainteresować scenariuszem "Nadziei" niemieckich producentów. Na efekty nie trzeba było długo czekać. Prace nad realizacją filmu ruszyły z kopyta, a za kamerą stanął sam Mucha, dla którego był to debiut w pełnometrażowej fabule kinowej. Twórcom udało się skompletować prawdziwie gwiazdorską obsadę, z Wojciechem Pszoniakiem, Zbigniewem Zapasiewiczem, Zbigniewem Zamachowskim, Jerzym Trelą i Janem Fryczem na czele. Zdaniem Krzysztofa Piesiewicza zarówno "Nadzieja", jak i pozostałe filmy z tryptyku "nie mają absolutnie nic wspólnego z aspektami teologicznymi, co się często im przypisuje. Są to historie, które starają się w sposób jak najbardziej przekonujący i wiarygodny opowiedzieć o trzech bardzo istotnych w naszym życiu pojęciach i to niezależnie od tego, kto skąd pochodzi". "To, co nas wypełnia w kontekście tych pojęć' - wyjaśniał w jednym z wywiadów Piesiewicz -"staram się tłumaczyć antropologicznie lub - mówiąc wprost - po ludzku. Tematyką tą zajmowało się już bardzo wiele wspaniałych osób. Swego czasu fantastycznie pisał o tym między innymi Dostojewski, a mianowicie, że bez nadziei nie można wręcz żyć. Ten wybitny rosyjski pisarz postawił tę kwestię na ostrzu noża. Tymczasem my mówimy o tym, że jeśli bardzo się chce, to można ludzkie mikrokosmosy czy mikroświaty przekształcać tak, by nadzieja trwała, a przez to dalsza perspektywa była coraz jaśniejsza. O tym jest to opowiadanie, w którym znalazło się też miejsce na suspens i wątek kryminalny. Wybrzeże Helskie. Młoda kobieta siedzi przed domkiem letniskowym, słuchając w radiu koncertu orkiestry, którą dyryguje jej mąż. Jednocześnie z uśmiechem obserwuje swoich synów Michała i Franciszka, grających w piłkę. W pewnej chwili starszy Michał, tak niefortunnie kopie futbolówkę, że ta ląduje na ulicy. Mały Franciszek biegnie, by ją złapać. Niestety, nie widzi szybko nadjeżdżającej ciężarówki. Przerażona matka rzuca się ratować syna i udaje jej się to, lecz kosztem własnego życia. Gdy ginie, w tej chwili w radiu rozlegają się oklaski rozentuzjazmowanej publiczności. Mija kilkanaście lat. Dorosły już Franciszek mieszka w Warszawie z ojcem i spotyka się z dziewczyną imieniem Klara. Przy jej niewielkiej pomocy śledzi Benedykta Webera, zamożnego właściciela galerii malarstwa. Pewnej nocy udaje mu się sfilmować, jak wynajęci przez Webera ludzie kradną zabytkowy obraz z kościoła. Mając niepodważalne dowody przestępstwa biznesmena (był on obecny podczas kradzieży) Franciszek zaczyna go szantażować, domagając się zwrotu płótna. Niestety, rychło okazuje się, że wplątał się w sprawy, nad którymi nie jest w stanie zapanować. Zarówno Franciszkiem, jak i jego dziewczyną zaczyna się interesować policja oraz co gorsza - bezwzględnypaser Gustaw. 11:00 NOCE I DNIE - ODC. 11/12 - U SCHYŁKU DNIA Serial obyczajowy, 52 min, Polska 1977 Scenariusz i reżyseria: Jerzy Antczak Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Jadwiga Barańska, Jerzy Binczycki, Stanisława Celińska, Ilona Kuśmierska, Barbara Rachwalska, Beata Tyszkiewicz, Janina Traczykówna, Andrzej Szczepkowski i inni Niechcicowie urządzili się jakoś na nowym miejscu, wszystko znów wydaje się ustabilizowane i zwyczajne. Niestety, wciąż nie mijają kłopoty z Tomaszkiem. Emilka przeżywa swój pierwszy zawód miłosny. Barbara z niepokojem obserwuje męża, który jest ustawicznie znużony, całkowicie pozbawiony dawnej energii. Któregoś dnia Bogumił wraca z pola z wysoką gorączką. Jest nie tylko chory, ale także zmęczony szamotaniną i walką trwającą całe życie. Odchodzi na zawsze, prosząc dzieci o zachowanie uczciwej postawy w życiu. Dla Barbary śmierć męża oznacza ruinę całego jej świata. Agnieszka wraca do Warszawy, aktywnie uczestniczy w ruchu niepodległościowym. Emilka wychodzi za mąż. Obie córki żyją swoimi sprawami. Barbara sprzedaje Pamiętów i przenosi się do Kalińca. 12:05 NOCE I DNIE - ODC. 12/12 - A POTEM NASTĄPI NOC Serial obyczajowy, 56 min, Polska 1977 Scenariusz i reżyseria: Jerzy Antczak Zdjęcia: Stanisław Loth, Grzegorz Kędzierski Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Jadwiga Barańska, Barbara Rachwalska, Zbigniew Koczanowicz, Wanda Łuczycka, Janina Traczykówna, Jan Nowicki, Beata Tyszkiewicz, Andrzej Szczepkowski, Jerzy Kamas i inni Życie Barbary płynie spokojnie i monotonnie. Kaliniec wydaje się sielską wyspą, którą ominą burze wojny rozpoczętej w sierpniu 1914 roku. Wojska rosyjskie opuszczają miasteczko, przychodzą Prusacy. Gdy wydaje się, że to już koniec zawieruchy, na przedmieścia Kalińca wracają jednak Kozacy. Dowódca niemiecki każe rozstrzelać kilkudziesięciu zakładników, zabiera z wojskiem kilkuset, a miasto ogarnia pożar wzniecony przez Prusaków. W tłumie uciekinierów Barbara wraz ze służącą Julką odbywa dramatyczną wędrówkę, przejęta strachem o los własny i najbliższych. 13:10 JA GORĘ! Film krótkometrażowy, fantasy, 27 min, Polska, 1967 Reżyseria: Janusz Majewski Scenariusz: Janusz Majewski Zdjęcia: Tadeusz Wieżan Muzyka: Andrzej Kurylewicz Aktorzy: Jerzy Turek, Jerzy Wasowski, Cezary Julski, Kaziemierz Rudzki, Krystyna Kołodziejczyk, Marian Opania, Władysław Hańcza Krótkometrażowy film z telewizyjnej serii "Opowieści niesamowitych" - I nagroda na krakowskim OFFK w 1968 r. w kategorii "innych form". Komediowe ujęcie tematu duchów pozwoliło twórcom filmu, zrealizowanego na podstawie opowiadania Henryka Rzewuskiego, równie sympatycznie sportretować wszystkie postaci - żyjące i te z zaświatów. Ogromną zasługę mają tu aktorzy - Jerzy Turek, wspaniały Kazimierz Rudzki i Jerzy Wasowski oraz Władysław Hańcza, użyczający swego głosu duchowi potępienia. Autora nawiedza duch szlachcica Pogorzelskiego, opowiada mu swoją historię. Za życia, działając na polecenie biskupa, osiadł na zamku w Samsonowie, aby odnowić zniszczoną budowlę. W pracach renowacyjnych przeszkadzał mu jednak duch dawnego właściciela, niejakiego Zatorskiego, który wciąż powtarzał kwestię: "Pan tu, panie Pogorzelski, robisz swoje - a ja gorę!" Powiadomiony o wszystkim biskup odprawił w zamku egorcyzmy, ale na próżno. Udręczony Krzywda - Pogorzelski zmarł. Nawet po śmierci nie uwolnił się jednak od swego prześladowcy. Gdy opowiada tę niesamowitą historię autorowi, duch Zatorskiego nadal powtarza swoje "Ja gorę!" 13:45 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - ANNA SMÓŁKA Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Małgorzata Nieciecka - Mac (prowadzący) Gościem Małgorzaty Niecieckiej - Mac jest Anna Smółka, która wraz Agnieszką Rybak napisały książkę "Wieża Eiffla nad Piną. Kresowe marzenia II RP". Autorki w swojej publikacji przypominają historie zapomniane i kreślą obraz Kresów nowoczesnych. Starają się sprawdzić, co dziś z tej nowoczesności zostało. 14:10 HOLLYWOOD IN VIENNA - A TRIBUTE TO ALEXANDRE DESPLAT (HOLLYWOOD IN VIENNA - A TRIBUTE TO ALEXANDRE DESPLAT) Koncert, 93 min, Niemcy, 2016 Reżyseria: Heidelinde Haschek Wykonawcy: Kristin Lewis, Keith Lockhart, Katherina Ellis, Frantisek Janoska Koncert muzyki filmowej odbywający się w Wiedniu w ramach corocznej imprezy Hollywood in Vienna w Konzerthaus, W 2016 roku cały koncert poświęcony był twórczości Alexandre'a Desplata. W programie znalazły się najpopularniejsze utwory z "Gwiezdnych wojen", "Star Treka", "Harry'ego Pottera", "Zmierzchu" czy "Grand Budapest Hotel". 16:00 NIEMCY (GERMANS) Dramat, 110 min, Polska/USA 1996 Autor: Leon Kruczkowski Scenariusz i reżyseria: Zbigniew Kamiński Zdjęcia: Zbigniew Wichłacz Muzyka: Maciej Zieliński Występują: Per Oscarsson, Matthew Sullivan, Vivian Schilling, Beata Tyszkiewicz, Teresa Budzisz - Krzyżanowska, Wojciech Siemion, Katarzyna Figura, Scott Cleverdom, Jan Prochyra, Peter Thoemke, Mark Folger, Beth Tegarden, Edward Żentara, Cezary Żak, Wiktoria Padlewska i inni "Jestem przekonany, że problemy poruszane w"Niemcach"mogą zainteresować i dzisiejszego odbiorcę. Świadczy o tym przykład"Listy Schindlera", którą obejrzało miliony ludzi na świecie."Niemcy"to jeden z najlepszych tekstów napisanych po wojnie. Myślę, że przetrwał próbę czasu i mimo upływu lat nie stracił na aktualności. Problemy w nim przedstawione występują i dziś, choć w innej oprawie. Pojawiają się te same dylematy moralne..." - mówił w jednym z wywiadów Zbigniew Kamiński. Jego opinie o niezwykłej jakości dramatu Leona Kruczkowskiego wydają się nieco szokujące. Wszak po wojnie pojawiło się w Polsce kilku twórców piszących dla teatru co najmniej nie gorzej niż autor "Kordiana i chama". Dość przypomnieć nazwiska Mrożka, Gombrowicza, Różewicza, czy Szaniawskiego. Nie wspominając już o autorach zagranicznych. Warto jednak docenić odwagę Kamińskiego, który podjął się tchnąć nowego ducha w tekst coraz bardziej popadający w zapomnienie, a przy tym lekko "nadkażony" socrealistycznym propagandyzmem. By uczynić "Niemców" zrozumiałymi dla współczesnego widza, autor "Amerykańskiej nocy" dokonał kilku, nieznacznych zresztą, przeróbek oryginału. I tak w filmie prof. Sonnenbruch to nie tyle przebywający na "wewnętrznej emigracji" humanista, ze skrywaną pogardą odnoszący się do nazizmu, co raczej człowiek ubezwłasnowolniony, dyskretnie, ale zauważalnie inwigilowany, płacący za swą postawę poczuciem osaczenia. Zmiany dotyczą również kluczowej postaci Petersa, u Kruczkowskiego - wyidealizowanego komunisty, "jedynego sprawiedliwego" wśród bohaterów. W wersji filmowej Peters nie jest już heroicznym wyznawcą marksizmu leninizmu, lecz ukrywającym się Żydem, byłym asystentem uczonego. Nie wygłasza tyrad na temat "walki", a jedynie żal z powodu degrengolady swego mistrza i jego panicznego lęku wywołanego niespodziewaną wizytą dawnego wychowanka. Kamiński robił, co mógł, by ustrzec się nadmiernej teatralizacji filmu. Przyspieszył więc tempo akcji, dodał kilka scen, których nie było w dramacie. Mimo to w paru miejscach słowo wyraźnie dominuje nad obrazem. Obsada "Niemców" jest międzynarodowa. Profesora Sonnenbrucha zagrał Per Oscarsson, ceniony aktor szwedzki, laureat m.in. Złotej Palmy w Cannes za rolę w "Głodzie" według słynnej powieści Knuta Hamsuna. Pozostałe kreacje odtwarzają Amerykanie, Anglicy i Polacy, częściowo ci, z którymi autor "Pani Bovary to ja" współpracował jeszcze przed swym wyjazdem do USA. Tak jest w przypadku Beaty Tyszkiewicz (grała w dwu filmach Kamińskiego: "Niewdzięczność" i "W obronie własnej") i Teresy Budzisz - Krzyżanowskiej (wystąpiła w "Lekcji miłości" - debiucie fabularnym reżysera). Angaż do "Niemców" okazał się szczególnie szczęśliwy dla Beaty Tyszkiewicz, ponieważ zaowocował nagrodą za najlepszą rolę drugoplanową na FPFF w Gdyni w 1996 roku. Akcja "Niemców" toczy się w 1943 roku w Niemczech. Na jubileusz czterdziestolecia pracy naukowej profesora biologii Sonnenbrucha zjeżdżają z różnych zakątków Europy członkowie rodziny. Familijna uroczystość w domu uczonego staje się pretekstem do ukazania diametralnie odmiennych postaw wobec nazizmu, od niefrasobliwej obojętności, poprzez obłudną i wyniosłą izolację, do zajadłego fanatyzmu. Niebawem jednak wszyscy członkowie rodziny Sonnenbruchów zostaną poddani ciężkiej próbie. 18:00 ŚWIAT W DOKUMENCIE - PIANO Film dokumentalny, 40 min, Polska, 2015 Reżyseria: Vita Maria Drygas Scenariusz: Vita Maria Drygas Zdjęcia: Vita Maria Drygas Uratowane przez studentkę konserwatorium pianino, które miało wzmocnić konstrukcję barykady na ukraińskim Majdanie, stało się uczestnikiem i symbolem rewolucji. Instrument połączył losy bohaterów filmu, z których każdy stanął wobec innego wyboru, chcąc z godnością zając należne mu miejsce w dramatycznym konflikcie. Wkrótce pianino zjednoczyło też protestujących na Majdanie, którzy wspólnie, nie bacząc mróz i śnieg, w dzień i w nocy śpiewali hymn Ukrainy i poruszające pieśni ludowe. Instrument okazał się groźniejszy niż butelki z koktajlami Mołotowa. Władza nazwała grających "pianoekstremistami". 20:25 WIECZÓR KINOMANA - DALEKO OD NIEBA (FAR FROM HEAVEN) Dramat obyczajowy, 103 min, USA/Francja 2002 Scenariusz i reżyseria: Todd Haynes Aktorzy: Julianne Moore, Dennis Quaid, Dennis Haysbert, Patricia Clarkson, Viola Davis, James Rebhorn, Celia Weston i inni Zrealizowana z niezwykłym smakiem i taktem opowieść ukazująca głęboką obłudę obyczajową i silny rasizm Ameryki lat 50. Dzieło Haynesa to zarazem wspaniały portret psychologiczny kobiety, która z miłej, ale powierzchownej mieszczki żyjącej wedle utartych schematów, przemienia się w bohaterkę skandalu poznającą smak prawdziwej, choć niespełnionej miłości. Jesień 1957 r. Na zamożnym przedmieściu Hartford w Connecticut mieszka rodzina Whitakerów. Mają ładny dom, czarną służącą i czarnego ogrodnika. Frank odnosi sukcesy zawodowe, Cathy jest wzorową żoną i matką dwójki uroczych dzieci. Doskonała w każdym calu, elegancka, zawsze uśmiechnięta pani Whitaker, która działa w licznych organizacjach dobroczynnych i nawet do Murzynów odnosi się życzliwie, zostaje uhonorowana za swoją perfekcyjność artykułem w lokalnej gazecie, czym wywołuje zachwyt i zazdrość innych pań domu. W tym czasie poznaje też swojego nowego ogrodnika, Raymonda Haysberta, absolwenta historii sztuki, który przychodzi na miejsce swego zmarłego niedawno ojca. Raymond samotnie wychowuje 11 - letnią córkę, co jeszcze zwiększa sympatię Cathy wobec niego. Pewnego dnia jednak ten doskonały świat Cathy nagle się rozsypuje, gdy przyłapuje męża całującego się w swoim biurze z innym mężczyzną. Jest przerażona i zrozpaczona, ale szybko odzyskuje równowagę, gdy mąż zgadza się poddać terapii, która ma go wyleczyć z tej strasznej "choroby". Cathy utrzymuje problem męża w najgłębszej tajemnicy i naiwnie wierzy, że po kuracji wszystko wróci do normy. Niestety, leczenie nie przynosi efektów, Frank regularnie bywa w barach dla gejów i coraz więcej pije. Cathy jest załamana. Raymond zauważa ją płaczącą w ogrodzie i zabiera na przejażdżkę swoim pick - upem. Jedna z sąsiadek zauważa Cathy w towarzystwie "czarnucha" i po mieście rozchodzi się plotka o jej niestosownej znajomości. Wieść dociera także do Franka, który urządza żonie z tego powodu karczemną awanturę. Cathy zapewnia, że do niczego między nimi nie doszło, ale na wszelki wypadek zrywa znajomość z Raymondem. Przyłapany na piciu w pracy Frank zostaje wysłany na przymusowy urlop. Małżonkowie postanawiają dać sobie jeszcze jedną szansę i wyjeżdżają razem na wakacje na Florydę. Początkowo wszystko przebiega bez zakłóceń aż do dnia, gdy Frank zauważa przy hotelowym basenie przystojnego młodzieńca. 22:20 ZA MŁODZI NA ŚMIERĆ - KURT COBAIN (KURT COBAIN) Film dokumentalny, 51 min, Niemcy, 2012 Reżyseria: Niels Negendank Cykl dokumentalny przedstawia historię różnych artystów, którzy zbyt szybko odeszli z tego świata. Będąc u szczytów sławy, śmierć, często tragiczna, przekreśliła ich niesamowite kariery. W dokumencie przedstawiono kulisy ich śmierci oraz wpływ na świat sztuki. Bohaterem tego odcinka jest Kurt Cobain. 00:15 TERAZ ANIMACJE! - BOLEŚ (BOLES) Film animowany, 12 min, Niemcy/Słowenia, 2013 Reżyseria: Spela Cadez Scenariusz: Spela Cadez, Gregor Zorc Muzyka: Tomaz Grom Wykonawcy: Katja Levstik, Gregor Zorc Krótki film animowany. "Boleś" to opowieść o Filipie, który marzy o wielkiej karierze pisarza, popularności i pięknych kobietach. Pewnego dnia do jego drzwi puka sąsiadka, Tereza, której Filip unika jak ognia. Kobieta prosi go, aby napisał za nią list do narzeczonego. Filip się zgadza i w ten sposób daje się ponieść grze. Animacja na podstawie opowiadania Maksima Gorkiego. (źródło: alekino.pl) 00:25 TERAZ ANIMACJE! - PATCH (PATCH) Film animowany, 3 min, Szwajcaria/Niemcy, 2014 Reżyseria: Gerd Gockell Scenariusz: Ute Heuer Krótki film animowany. Eksperymentalna animacja, która w dynamiczny sposób gra z perspektywą malarstwem abstrakcyjnym. (opis festiwalowy) 00:45 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - SPRAWA MORANTA (BREAKER MORANT) Film fabularny kinowy, 102 min, Australia, 1980 Reżyseria: Bruce Beresford Scenariusz: Jonathan Hardy Zdjęcia: Donald Mcalpine Muzyka: Phil Cunneen Aktorzy: Chris Haywood, Bryan Brown, Edward Woodward, Charles Tingwell, John Waters Akcja filmu toczy się w Afryce Południowej w czasie II wojny burskiej na początku XX wieku (1901). Australijski kontyngent wojskowy pod wodzą porucznika Moranta, uczestniczy w wojnie przeciw Burom, stosując ich metody. Kiedy nadchodzi pokój, trzej oficerowie zostają oskarżeni o zabicie siedmiu jeńców burskich i misjonarza niemieckiego. Proces ten jest procesem pokazowym - ma udowodnić dobrą wolę walczących Anglików. W związku z tym prawa oskarżonych do obrony są znacznie ograniczane. 02:55 KINO NOCNE - SAMOWOLKA Dramat, 61 min, Polska 1993 Reżyseria: Feliks Falk Scenariusz: Piotr Kokociński, Feliks Falk Zdjęcia: Krzysztof Tusiewicz Aktorzy: Robert Gonera, Krzysztof Zaleski, Aleksander Gawek, Mariusz Jakus, Paweł Iwanicki, Michał Żebrowski, Robert Latusek, Zbigniew Suszyński, Renata Dancewicz, Paweł Burczyk, Marcin Jędrzejewski, Tomasz Łysiak, Robert Więckiewicz, Krzysztof Szczygieł, Tadeusz Falana i inni Akcja "Samowolki" toczy się na początku lat dziewięćdziesiątych. Do jednostki wojskowej przyjeżdżają nowi poborowi. Starsi koledzy ostrzegają ich przed Tygrysem, byłym kryminalistą, faktycznym władcą kompanii, słynącym z bezwzględności i sadyzmu. Co gorsza, jest on w praktyce bezkarny, gdyż przełożeni, chociaż wiedzą o jego wybrykach, nie reagują. Już pierwsze dni służby wystawiają cierpliwość świeżo upieczonych "kotów" na ciężką próbę. Grupka starszych żołnierzy, czekających na przejście do rezerwy, bije, upokarza i demoluje dobytek poborowych. Ich okrucieństwu i złośliwości najodważniej próbuje przeciwstawić się niejaki Kowalski. Za brak pokory płaci zwielokrotnionymi szykanami i stratą szansy na przepustkę. Mimo to razem z kolegą potajemnie wymyka się z koszar na tzw. samowolkę, a konkretnie na spotkanie z dziewczynami. Jego postępek zostaje szybko odkryty. Kowalski i Michalak wpadają w ręce siepaczy Tygrysa, który tylko czekał na taką okazję. Niedługi, ale mocny film demaskujący kulisy życia w koszarach, a zwłaszcza patologiczne zjawisko tzw. fali. Feliks Falk ("Wodzirej", "Baryton", "Był jazz") jako drugi po Władysławie Pasikowskim odważył się pokazać prawdę o zasadniczej służbie wojskowej. Twórca "Krolla" potraktował ten wątek nieco drugoplanowo, gros uwagi poświęcając perypetiom głównego bohatera w świecie cywilnym. Falk natomiast całkowicie skupił się na koszmarze koszarowym. Znakomita realizacja i aktorstwo sprawiło, że "Samowolka" stała się filmem żywo dyskutowanym i poruszającym. Walory utworu dostrzegło też jury FPFF w Gdańsku w 1993 roku, nagradzając Złotymi Lwami Feliksa Falka (reżyseria), Ewę Smal (montaż) i Mariusza Jakusa (drugoplanowa rola męska). 04:10 TAŚMY KULTURY - ZABAWA GOŚCI Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Samemu to nie zabawa. Do zabawy potrzebni są goście, a przynajmniej jeden gość. A co jeżeli gość brzydko się bawi? Przestaje być gościem, a staje się intruzem. 04:25 VITALIC AT SONAR FESTIVAL 2017 (VITALIC AT SONAR FESTIVAL 2017) Koncert, 64 min, Francja, 2017 Reżyseria: Xavier Reim Wykonawcy: Vitalic Vitalic to legendarny twórca muzyki elektronicznej. Wraz ze swoim najnowszym albumem "Voyager" powrócił na światowe sceny. Francuski artysta na swojej czwartej płycie łączy ze sobą różne elementy, które dobrze podsumowują jego twórczość - energiczne techno, popowe melodie, kosmiczne dźwięki oraz syntezatory popularne w gatunku acid house. Koncert Vitalica podczas festiwalu Sonar był jednym z ważniejszych wydarzeń.