TVP3 Poniedziałek, 08.04.2019 11:20 OJCIEC BROWN S.V - ODC. 58 ZIELONY TANGANICKI (FATHER BROWN - THE TANGANYIKA GREEN) Serial kryminalny, obyczajowy, 44 min, Wielka Brytania, 2013 Reżyseria: Simon Gibney Scenariusz: Catherine Skinner Aktorzy: Hugo Speer, Kasia Koleczek, Mark Williams, Nancy Carroll, Sorcha Cusack Przy okazji dorocznego jarmarku do Kembleford zjeżdżają amatorzy staroci i antyków, między innymi Aldous Kemp ze swoją czarnoskórą córką Grace. Na miejscu jest też ekspert i znawca starych rzeczy, Wynford Collins. Sprawy przybierają nieoczekiwany obrót, gdy Grace znajduje zwłoki ojca. Ksiądz Brown i jego pomocniczki dowiadują się, że zabity był pracownikiem poczty brytyjskiej w koloniach afrykańskich. Wszystko jeszcze bardziej się komplikuje, gdy na jaw wychodzi fakt, że pracował tam również syn miejscowego rusznikarza i zarazem rytownik, John. 12:10 WNUCZKA WIESZCZA Reportaż, 11 min, Polska, 2014 Autor: B Rawicz Podczas premiery jednego z dramatów dziadka przysiadła się do mnie pani Gierkowa, okulistka, spytała mnie, czy mam jakieś obrazy po dziadku. Odpowiedziałam, że nie mam nic. Wie pani, ja mam ich tyle. Mój mąż mi kupuje na aukcjach. Jeszcze powinnam mieć dwa, ale brakuje mi miejsca. Odpowiedziałam, że ja mam bardzo dużo miejsca i że dobrze wiem, jak to zostało zdobyte. To spotkanie sprzed lat pani Doroty Wyspiańskiej - Zapędowskiej z żoną PRL - owskiego dygnitarza najlepiej obrazuje, jak los obszedł się z jedyną spadkobierczynią - wnuczką poety, dramaturga i malarza Stanisława Wyspiańskiego. Żyje bardzo skromnie, w spółdzielczym mieszkaniu na jednym z osiedli w Lublinie. Jedyną spuścizną po wybitnym dziadku są... rodzinne historie, skrzętnie przekazane pani Dorocie przez jej ojca, syna artysty. Śpiący Staś to właśnie on - mój tata. Do tego obrazu jako dzieciak pozował dziadkowi kilka dni, nie rozumiejąc, dlaczego tak długo musi z zamkniętymi oczami opierać głowę na rękach ułożonych na stole - wspomina pani Wyspiańska. Takich anegdot pani Dorota zna setki. Nie tylko o samym dziadku, również o przedstawicielach artystycznej bohemy dwudziestolecia wojennego, znajomych dziadka. I choć wątpliwe jest, by pani Wyspiańska za życia jeszcze coś odziedziczyła po swoim przodku, to pielęgnowanie pamięci o nim stało się dla niej swego rodzaju życiowym napędem. Jeździ na premiery przedstawień, uczestniczy w spotkaniach z reżyserami, odwiedza szkoły i gimnazja, pomagając im zdobywać fundusze na realizacje adaptacji teatralnych dramatów Wyspiańskiego. Reportaż jest próbą ukazania sylwetki niezwykłej kobiety, ostatniej z rodu Wyspiańskich noszącej ich nazwisko, osoby o wyjątkowym uroku osobistym, potrafiącej w magiczny sposób przywołać atmosferę lat, w których tworzył Stanisław Wyspiański. Reportaż jest ilustrowany fragmentami dzieł dramaturga oraz zdjęciami jego obrazów, o których powstawaniu pani Dorota wie bardzo dużo. 15:05 KRÓLOWA JEDNEJ NOCY - ODC. 37 (GECENIN KRALICESI, BOLUM 37) Serial obyczajowy, 41 min, Turcja, 2016 Reżyseria: Durul Taylan, Yagmur Taylan Aktorzy: Meryem Uzerli, Murat Yildrim, Ugur Polat Policja poszukuje Kartala, funkcjonariusze składają wizytę Selin. Kobieta szaleje z niepokoju. Emre dzwoni do Sadika i przekazuje mu informacje o Kartalu. Mężczyzna obiecuje pomoc w odnalezieniu człowieka, który strzelał do Aziza. 23:45 KRÓLOWA JEDNEJ NOCY - ODC. 37 (GECENIN KRALICESI, BOLUM 37) Serial obyczajowy, 41 min, Turcja, 2016 Reżyseria: Durul Taylan, Yagmur Taylan Aktorzy: Meryem Uzerli, Murat Yildrim, Ugur Polat Policja poszukuje Kartala, funkcjonariusze składają wizytę Selin. Kobieta szaleje z niepokoju. Emre dzwoni do Sadika i przekazuje mu informacje o Kartalu. Mężczyzna obiecuje pomoc w odnalezieniu człowieka, który strzelał do Aziza. 00:35 WNUCZKA WIESZCZA Reportaż, 11 min, Polska, 2014 Autor: B Rawicz Podczas premiery jednego z dramatów dziadka przysiadła się do mnie pani Gierkowa, okulistka, spytała mnie, czy mam jakieś obrazy po dziadku. Odpowiedziałam, że nie mam nic. Wie pani, ja mam ich tyle. Mój mąż mi kupuje na aukcjach. Jeszcze powinnam mieć dwa, ale brakuje mi miejsca. Odpowiedziałam, że ja mam bardzo dużo miejsca i że dobrze wiem, jak to zostało zdobyte. To spotkanie sprzed lat pani Doroty Wyspiańskiej - Zapędowskiej z żoną PRL - owskiego dygnitarza najlepiej obrazuje, jak los obszedł się z jedyną spadkobierczynią - wnuczką poety, dramaturga i malarza Stanisława Wyspiańskiego. Żyje bardzo skromnie, w spółdzielczym mieszkaniu na jednym z osiedli w Lublinie. Jedyną spuścizną po wybitnym dziadku są... rodzinne historie, skrzętnie przekazane pani Dorocie przez jej ojca, syna artysty. Śpiący Staś to właśnie on - mój tata. Do tego obrazu jako dzieciak pozował dziadkowi kilka dni, nie rozumiejąc, dlaczego tak długo musi z zamkniętymi oczami opierać głowę na rękach ułożonych na stole - wspomina pani Wyspiańska. Takich anegdot pani Dorota zna setki. Nie tylko o samym dziadku, również o przedstawicielach artystycznej bohemy dwudziestolecia wojennego, znajomych dziadka. I choć wątpliwe jest, by pani Wyspiańska za życia jeszcze coś odziedziczyła po swoim przodku, to pielęgnowanie pamięci o nim stało się dla niej swego rodzaju życiowym napędem. Jeździ na premiery przedstawień, uczestniczy w spotkaniach z reżyserami, odwiedza szkoły i gimnazja, pomagając im zdobywać fundusze na realizacje adaptacji teatralnych dramatów Wyspiańskiego. Reportaż jest próbą ukazania sylwetki niezwykłej kobiety, ostatniej z rodu Wyspiańskich noszącej ich nazwisko, osoby o wyjątkowym uroku osobistym, potrafiącej w magiczny sposób przywołać atmosferę lat, w których tworzył Stanisław Wyspiański. Reportaż jest ilustrowany fragmentami dzieł dramaturga oraz zdjęciami jego obrazów, o których powstawaniu pani Dorota wie bardzo dużo. 01:40 KRÓLOWA JEDNEJ NOCY - ODC. 38 (GECENIN KRALICESI, BOLUM 38) Serial obyczajowy, 42 min, Turcja, 2016 Reżyseria: Durul Taylan, Yagmur Taylan Aktorzy: Meryem Uzerli, Murat Yildrim, Ugur Polat Osman zabiera ze sobą Selin przekonując ją, że nie jest bezpieczna w domu Aziza. Oktay przekazuje Osmanowi jedyny dowód zbrodni. Na nagraniu widać, jak w szpitalu Osman podmienia naboje. Wbrew błaganiom zrozpaczonej Esry, Aziz zeznaje, że to Kartal strzelał do niego w opuszczonej fabryce.