TVP Kultura Wtorek, 09.04.2019 08:15 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - IGOR ZALEWSKI Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Wojciech Engelking (prowadzący) Igor Zalewski, niegdyś dziennikarz, założył kilka lat temu Akademię Retoryki, organizującą Ogólnopolski Konkurs Retoryczny. Wojciech Engelking rozmawia z Igorem Zalewskim o retoryce oraz jej znaczeniu. 08:30 SIGNUM Film animowany, 13 min, Polska, 2015 Reżyseria: Witold Giersz Scenariusz: Witold Giersz Zdjęcia: Witold Giersz Muzyka: Krzesimir Dębski W skalnej grocie ożywają obrazy malowane przed tysiącami lat ręką pierwszych artystów. Postaci ludzkie i zwierzęce łączą się w ruchu z wielką ekspresją. Odczytany na nowo motyw ucieczki i pogoni za ofiarą wprawia w ruch zastygłe w milczeniu malowidła. Niezwykle dynamiczne i autotematyczne w wymowie "Signum" jest świadectwem pierwotnej ludzkiej potrzeby wyrażania się poprzez obrazy. (filmpolski.pl) 08:50 BROKEN TALE (BROKEN TALE) Film animowany, 9 min, Irlandia, 2016 Reżyseria: Paweł Kleszczewski, Kasia Zimnoch Scenariusz: Kasia Zimnoch Muzyka: Yann Ciennik Animacja przedstawia podróż dziewczynki przez las do jego wnętrza. Nieodparta siła ciągnie ją do serca lasu, do jeziora ukrytego głęboko w prastarym borze. Jej przewodnikiem i mistycznym opiekunem jest łoś. Podczas podróży spotykają tajemniczych mieszkańców lasu, postacie znane z folkloru ludów europejskich. Fabuła oparta jest na szwedzkiej baśni ludowej "Sagan om lilla älgtjuren Skutt och prinsessan Tuvstarr". 09:10 ŻYCIE ZA ŻYCIE. MAKSYMILIAN KOLBE (ŻYCIE ZA ŻYCIE. MAKSYMILIAN KOLBE.) Dramat, 90 min, Polska/Niemcy 1990 Reżyseria: Krzysztof Zanussi Scenariusz: Jan Józef Szczepański, Krzysztof Zanussi Zdjęcia: Edward Kłosiński Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Christopher Waltz, Edward Żentara, Artur Barciś, Gustaw Lutkiewicz, Krzysztof Zaleski, Jerzy Stuhr, Andrzej Szczepkowski, Jerzy Przybylski, Jan Peszek, Tadeusz Bradecki, Ewa Wiśniewska, Henryk Bista, Ryszard Kotys i inni Film inspirowany historią męczeńskiej śmierci ojca Maksymiliana Kolbego. Jan, więzień obozu koncentracyjnego, ucieka w przypadkowych okolicznościach. Ukrywa się w prywatnych mieszkaniach, potem w klasztorze. Tam dowiaduje się o skutkach swojej ucieczki; w odwecie dziesięciu więźniów skazano na śmierć głodową w bunkrze, a za jednego z nich ofiarował się oddać życie franciszkanin, ojciec Maksymilian Kolbe. Od tej chwili Jan traci spokój wewnętrzny, nie jest w stanie pojąć, jak można było poświęcić własne życie za obcego człowieka. Stara się dotrzeć do ludzi, którzy znali ojca Kolbe; z ich opowiadań, przedstawianych w frormie retrospekcji, wyłania się postać człowieka, który tak dokładnie wypełnił boże przykazania o miłości bliźniego. Jana dręczą wyrzuty sumienia. Od poczucia odpowiedzialności za śmierć tego wyjątkowego człowieka nie uwolni się już do końca życia. 11:00 LALKA - ODC. 2/9 - PAMIĘTNIK STAREGO SUBIEKTA Serial obyczajowy, 73 min, Polska 1977 Reżyseria: Ryszard Ber Scenariusz na podstawie powieści Bolesława Prusa: Aleksander Ścibor - Rylski i Jadwiga Wojdyłło Zdjęcia: Jacek Korcelli Muzyka: Andrzej Kurylewicz Aktorzy: Małgorzata Braunek, Jerzy Kamas, Bronisław Pawlik, Alina Janowska, Jan Englert i inni Rzecki wieczorami, po zamknięciu sklepu, spisuje wydarzenia, których był świadkiem. Z lektury pamiętnika pana Ignacego poznajemy historię sklepu Mincla i losy młodego, a później dorosłego Stanisława Wokulskiego. Stary subiekt pisze o zesłaniu przyjaciela po powstaniu 1863, jego małżeństwie z wdową po właścicielu sklepu Janie Minclu i o początkach szaleńczej miłości do panny Izabeli Łęckiej. 12:25 WRONY Dramat, 63 min, Polska 1994 Scenariusz i reżyseria: Dorota Kędzierzawska Zdjęcia: Artur Reinhart Muzyka: Włodzimierz Pawlik Wyk.: Karolina Ostrożna, Kasia Szczepanik, Małgorzata Hajewska, Anna Prucnal, Ewa Bukowska, Krzysztof Grabarczyk, Agnieszka Pilaszewska i inni Poetycka opowieść o samotności i dziecięcych marzeniach. Bohaterka filmu, Mała, wychowywana jest przez samotną matkę, która nie poświęca jej specjalnej uwagi. Dziecko dorasta w ubogim i pustym uczuciowo domu. Wracając pewnego dnia ze szkoły widzi przez okno, jak jacyś rodzice z czułością zajmują się trzyletnim bodaj dzieckiem. Mała wraca do swego domu, rano mówi do śpiącej matki, że odchodzi, by nie być dla niej ciężarem. Wraca pod dom, w którym poprzedniego dnia widziała scenkę rodzinną. Cierpliwie czeka, a kiedy dziecko pojawia się w końcu przed domem samo, uprowadza je. Maleństwo idzie bez protestu usłyszawszy, że będą się bawić. Razem wędrują przez miasto. Wstępują do kościała, a w końcu docierają do domu Małej. Matki jak zwykle nie ma, Mała próbuje nakarmić swoją podopieczną zupą, ubiera ją w swoje rzeczy. Po jakimś czasie wychodzą ponownie i idą nad morze. Mała znajduje łódkę, którą - jak mówi - popłyną w świat. Noc spędzają na plaży. Następnego dnia dziewczynka odprowadza Maleństwo pod drzwi domu i sama wraca do mieszkania matki, która tym razem jest w domu. Nieśmiało prosi matkę, by ją przytuliła. "Kończąc każdy kolejny film, obiecuję sobie, że w następnym opowiem o ludziach dorosłych - i nic z tego nie wychodzi. Tęsknota do dzieciństwa? Wtedy wystarczyło chłonąć życie, przyszłość czekała nienaruszona. A może po prostu robię filmy o dzieciach, bo lubię z nimi pracować? Są prawdziwe, otwarte" - powiedziała w jednym z wywiadów Dorota Kędzierzawska, autorka "Diabłów, diabłów" i wielu filmów krótkometrażowych. Przy realizacji filmu Kędzierzawska miała kłopoty z obsadą dwóch najważniejsyzch ról. Po dwóch dniach zdjęciowych okazało się bowiem, że wybrana spośród dwóch tysięcy kandydatek dziewczynka grająca Małą nie wytrzymuje psychicznie i fizycznie trudów realizacji. A ponieważ zdjęcia kręcone były w Toruniu, na miejscu trzeba było szukać kolejnej małej aktorki. Po 24 godzinach poszukiwań Dorota Kędzierzawska przypadkowo spotkała na toruńskim rynku dziewczynkę grającą w gumę, która głośno klęła, gdyż coś jej nie wychodziło. To była Karolina Ostrożna i to ona w końcu zagrała w filmie Małą. Po tygodniu pracy okazało się, że trzeba także znaleźć nową odtwórczynię młodszej bohaterki, bowiem wybrana do tej roli dziewczynka tak naprawdę wcale nie chciała grać, chciał tego jedynie jej ojciec. Po wyjeździe taty dziecko odmówiło współpracy. Po radiowym ogłoszeniu przyprowadzono pięć dziewczynek, wśród których była wybrana ostatecznie przez Dorotę Kędzierzawską Kasia Szczepanik. "Wrony" otrzymały w Cannes nagrodę przyznawaną przez Fundację na Rzecz Dzieci Upośledzonych, nagrodę dystrybutorów w Awinionie, Nagrodę Specjalną na festiwalu w Gdyni - wszystkie w roku 1994. 13:35 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - IGOR ZALEWSKI Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Wojciech Engelking (prowadzący) Igor Zalewski, niegdyś dziennikarz, założył kilka lat temu Akademię Retoryki, organizującą Ogólnopolski Konkurs Retoryczny. Wojciech Engelking rozmawia z Igorem Zalewskim o retoryce oraz jej znaczeniu. 13:55 NIEDZIELA Z... BORYSEM SZYCEM Dysk./wywiad/debata, 39 min, Polska, 2018 Scenariusz: Dorota Petrus Wykonawcy: Agnieszka Szydłowska (prowadząca) Bohaterem jest Borys Szyc, aktor filmowy i teatralny. Swoją przygodę z aktorstwem zaczął w wieku 9 lat, kiedy to pojawił się w filmie Kingsajz (Juliusza Machulskiego) przebrany za krasnoludka. Po odegraniu roli we wspólnie przygotowanym licealnym spektaklu teatralnym (na podstawie Serenad Sławomira Mrożka) zdecydował poświecić się aktorstwu. 14:50 META Film obyczajowy, 64 min, Polska 1971 Reżyseria: Antoni Krauze Scenariusz: Marek Nowakowski Zdjęcia: Edward Kłosiński Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Asja Łamtiugina, Witold Pyrkosz, Henryk Hunko, Irmina Praszyńska, Czarek Machliński, Zdzisław Kuźniar, Jadwiga Skupnik, Ilona Bartosińska, Andrzej Bielski, Zuzanna Helska, Ireneusz Karamon, Eliasz Kuziemski, Danuta Lewandowska, Ferdynand Matysik, Kazimierz Ostrowicz Czarno - biały film, za który Antoni Krauze otrzymał Nagrodę Specjalną Jury na festiwalu filmowym w Gdyni. Reżyser uczynił bohaterami troje ludzi, którzy wskutek przypadkowego splotu wydarzeń żyją pod jednym dachem. Stworzył znakomite portrety psychologiczne głównych postaci. W świetnych rolach, jako Irena i Kazimierz, wystąpili Asja Łamtiugina i Witold Pyrkosz. Na grze ich dwojga wspiera się cała konstrukcja filmu. W poczekalni dworca kolejowego w jakimś małym miasteczku spotykają się przypadkowo szkolni koledzy. Nie widzieli się wiele lat, każdy z nich wybrał własną życiową drogę. Włodzimierz założył rodzinę, ma żonę i dwoje dzieci i chociaż ledwie wiąże koniec z końcem, stara się żyć godnie i uczciwie. Zawsze był spokojny, wyważony, wśród kolegów uchodził za fajtłapę, nawet nazywali go "Trzy czwarte". Kazimierz Kaczyński to absolutne przeciwieństwo Włodzimierza, lubi imponować, być w centrum uwagi. Zgrywa światowca obytego w towarzystwie, jest stale przy forsie, którą zdobywa kombinując. Nie splamił się uczciwą pracą, woli drobne szwindle i karciane oszustwa, które przynoszą mu niemałe dochody. Okazuje się, że Kazik jest w potrzebie, szuka mety, czyli jakiegoś lokum do pomieszkania. Dobroduszny Włodzimierz zabiera go do siebie, chociaż żyje w bardzo skromnych warunkach. Dzieli pokój z kuchnią wraz z żoną Ireną i dwojgiem małych dzieci, synem Czarkiem i nieco starszą córką Irminą. Irena dość szybko zgadza się na sublokatora skuszona dwoma tysiącami, które gość oferuje. Kazik ma spać w kuchni na łóżku po babci. Nie zniechęcają go złe warunki, wręcz przeciwnie, potrafi się błyskawicznie zadomowić i czuje się mniej skrępowany niż sami gospodarze. Staje się jakby członkiem rodziny, coraz bardziej ingerując w domowe sprawy kolegi. Włodzimierz ma poważne kłopoty. Otrzymał wymówienie z pracy, bo odważył się mówić prawdę i stawić czoło oszustwom. Z fatalną opinią, jaką mu wystawiono w kadrach, nie może znaleźć nowej posady. Codziennie odbywa wędrówki do pośredniaka, ale bez rezultatu. Tymczasem Kazik szasta pieniędzmi, przynosi kwiaty, kupuje prezenty Irenie i dzieciom, zaskarbiając sobie ich sympatię i wdzięczność. Spokojnego i uczciwego Włodzimierza coraz bardziej drażni obecność kolegi kombinatora. On zawsze wiódł uczciwe życie, brzydził się kancierstwem i oszustwami. Unikając sublokatora, oddala się od domu i żony. Dla Kazika to świetna okazja, by zbliżyć się do wciąż atrakcyjnej Ireny. 16:10 CUDOWNE MIEJSCE Film obyczajowy, 94 min, Polska 1994 Scenariusz i reżyseria: Jan Jakub Kolski Zdjęcia: Piotr Lenar Muzyka: Marek Krzyżanowski Występują: Adam Kamień, Grażyna Błęcka - Kolska, Krzysztof Majchrzak, Elżbieta Dębska, Lech Gwit, Michał Pawlicki, Tadeusz Szymków, Andrzej Grabowski, Magdalena Dandourian, Franciszek Pieczka, Henryk Niebudek i inni Na planie tego filmu spotkali się laureaci Złotych Kaczek '98 - Jan Jakub Kolski (twórca "Historii kina w Popielawach" - Złota Kaczka dla najlepszego polskiego filmu 1998 roku) i Krzysztof Majchrzak (Złota Kaczka dla najlepszego polskiego aktora). Scenariusz Jan Jakub Kolski napisał zanim zrealizował swój najgłośniejszy film "Jańcia Wodnika". Jednak "Cudowne miejsce" powstało dopiero po "Jańciu". Na festiwalu w Gdyni w roku 1994 film został obsypany nagrodami - za reżyserię dla Jana Jakuba Kolskiego, za scenografię dla Tadeusza Kosarewicza, za role drugoplanowe dla Grażyny Błęckiej - Kolskiej i Krzysztofa Majchrzaka. Do małej wioski przyjeżdża młodziutki, przystojny ksiądz Jakub, by objąć pierwszą w swoim życiu parafię. W sąsiedniej parafii, prowadzonej przez porywczego księdza Andrzeja, wierni oczekują cudu stygmatyzacji. Ale cud zdarza się w parafii księdza Jakuba, a stygmatyczką zostaje nie świątobliwy pustelnik, ale kobieta lekkich obyczajów. U kelnerki Grażynki Andryszkówny pojawiają się rany Chrystusowe. Nieoczekiwanie ksiądz Jakub zakochuje się w Grażynce. To niespełnione uczucie doprowadza do tragedii. Ludzie napadają na dom Andryszkówny. Ksiądz Andrzej staje w jej obronie. 18:00 FABRYKA HITÓW - ŚWIAT JEST WASZ (SOUNDBREAKING: THE WORLD IS YOURS) Film dokumentalny, 48 min, Wielka Brytania, 2015 Reżyseria: Jeff Dupre, Maro Chermayeff Seria ośmiu odcinków prezentująca ewolucję muzyki, odkąd zaczęto ją nagrywać. W każdym odcinku zgłębiane są różne tajniki towarzyszące rejestrowaniu utworów, które tłumaczą uznani producenci muzyczni i pionierzy tej branży. Seria jest także bogata w wypowiedzi i archiwalia światowej sławy artystów. Odcinek "Świat jest wasz" (The World is Yours) przybliża zjawisko samplingu i powstanie na jego podstawie zupełnie nowych gatunków muzycznych. 19:25 ANTYFONIE - HARSH NOISE Film dokumentalny, 25 min, Polska, 2019 Reżyseria: Andrzej Załęski Scenariusz: Jacek Staniszewski, Andrzej Załęski Antyfonie to cykl, który ma w swoich założeniach tworzyć panoramę zjawisk i postaw twórczych związanych z rozwojem, ewoluowaniem i stanem bieżącym rodzimej sceny muzyki eksperymentalnej. W tym odcinku Jacek Staniszewski zaprezentuje ARTYSTÓW ZWIĄZANYCH ZE SCENĄ Harsh Noise. A są to: Sergej Hanolainen, muzyk, wydawca i organizator koncertów; Bartek Kalinka, który od dawna, jako wydawca i twórca wykracza poza schematy oraz ograniczenia niszy harsh noise; Dawid Kowalski, który już od prawie dekady jest aktywną postacią sceny polskiego noise, a od 2013 występuje pod szyldem Purgist, będącym bezpośrednią kontynuacją jego pierwszego dźwiękowego przedsięwzięcia. 20:20 TEATR TELEWIZJI - KARIERA ARTURA UI Teatr, 103 min, TVP 1973 Autor: Bertolt Brecht Przekład: Roman Szydłowski Reż. Jerzy Gruza Reżyseria tv: Barbara Borys - Damięcka Scenografia: Alicja Wirth Muzyka: Maciej Małecki Wyk. Marek Walczewski (Arturo Ui), Czesław Kalinowski (Aktor), Janusz Bylczyński (Roma), Krzysztof Kowalewski (Giri), Jan Matyjaszkiewicz (Givola), Tadeusz Białoszczyński (Dogsborough), Eugeniusz Robaczewski (Syn), Ryszard Bacciarelli (Flake), Leon Pietraszkiewicz (Caruther), Jerzy Januszewicz (Butcher), Stanisław Jaśkiewicz (Mulberry), Jerzy Kaliszewski (Clark), Stefan Śródka (Sheet), Zygmunt Maciejewski (O'Casey), Michał Pluciński (Goodwill), Kazimierz Brodzikowski (Gaffles), Bronisław Pawlik (Dullfeet), Ewa Szykulska (Betty Dullfeet), Marian Friedmann (Bowl), Ludwik Pak (Ragg), Bożena Miefiodow (Dockdaisy), Wojciech Brzozowicz (Zapowiadacz), Anna Wróblówna (Kobieta), Lucjan Dytrych (Sędzia), Henryk Machalica (Obrońca), Maciej Koleśnik (Fish), Andrzej Makowiecki (Inna), Roman Kosierkiewicz (Służący), Robert Rogalski (Mieszkaniec Cicero), Wiktor Nanowski (Handlarz I), Zbigniew Kryński (Handlarz II), Kazimierz Zarzycki (Handlarz III) Powstała w 1941 roku w Finlandii "Kariera Artura Ui" miała być wedle słów jej autora "parabolą napisaną po to, aby unicestwić i zniszczyć powszechny i niebezpieczny szacunek wobec wielkich morderców i zbrodniarzy". Historia gangstera z Bronxu, który wkrada się w łaski potężnego trustu kalafiorowego i brutalnie przejmuje władzę w Chicago i Cicero, to opowieść z kluczem. Poszczególne postaci i wydarzenia mają swe autentyczne odpowiedniki. I tak pierwowzorem Artura Ui jest Adolf Hitler, Dogsborougha - prezydent Hindenburg, Ernesta Romy - Ernest Roehm, Emanuela Giri - Goering, Giuseppe Givoli - Goebbels itp. Dramat Brechta jest zatem ujętą w uniwersalną metaforę historią dojścia Hitlera do władzy. W ten sposób interpretowali go również pierwsi inscenizatorzy. Na gruncie polskim najsłynniejszym przedstawieniem "Kariery..." w tym duchu był spektakl w warszawskim Teatrze Współczesnym z fenomenalną kreacją Tadeusza Łomnickiego, który mistrzowsko oddał sposób gestykulacji i mówienia Hitlera. Jerzy Gruza, inscenizując w 1973 roku "Karierę Artura Ui", dokonał nie lada wyczynu. Odważnie zerwał z "kanonicznym" sposobem wystawiania tej sztuki i... osiągnął znakomity rezultat. Potraktował Brechtowski dramat jako ponadczasową opowieść o przemocy, która w rękach ludzi bezwzględnych staje się niesłychanie skutecznym środkiem w zdobywaniu szczytów władzy. Nie przypuszczał zapewne wówczas reżyser, że jego interpretacja "Kariery..." nabierze aktualności po blisko trzydziestu latach, kiedy w demokratycznej Polsce poważnym problemem staną się powiązania mafii z kołami rządzącymi. Sztuka Brechta w rękach Gruzy niespodziewanie zyskała szekspirowski rozmach i tragizm. "Gdy Arturo rozmawia i czaruje panią Dollfeet (w domyśle żonę Dolfussa, kanclerza Austrii) odniosłem wrażenie, że oglądam replikę sceny uwodzenia lady Anny przez oprawcę jej męża Ryszarda III" - pisał jeden z krytyków. Również pod względem aktorskim przedstawieniu trudno coś zarzucić. Występ Marka Walczewskiego w roli tytułowej wytrzymuje porównanie z pamiętną kreacją Łomnickiego. Być może dlatego, że Ui Walczewskiego jest zupełnie inny. Bardziej niż Hitlera przypomina szefa mafii z amerykańskich filmów gangsterskich. To psychopata, który całkowicie zatracił instynkt moralny. Nieobliczalny nawet dla najbliższych zauszników, wpadający na przemian w stany furii i panicznego lęku, inteligentny i chorobliwie ambitny. Karykaturalnej groteskowości Łomnickiego Walczewski przeciwstawia złowieszczą finezję bandyty, którego krwawego pochodu do władzy nikt i nic nie potrafi zatrzymać. Akcja "Kariery Artura Ui" toczy się w Chicago podczas kryzysu gospodarczego. Przedstawiciele potężnego trustu kalafiorowego zastanawiają się, jak ratować firmę wobec załamania handlu warzywami. Wyjściem z trudnej sytuacji mogłaby być "szemrana" pożyczka. Chcąc ją uzyskać, podstępnie wmanewrowują w swoje nieczyste interesy starego Dogsborougha, wpływowego członka władz miejskich, cieszącego się nieposzlakowaną opinią. Dzięki jego interwencji pożyczka zostaje udzielona. Szczegółowe wieści o tym "przekręcie" docierają do Artura Ui, miejscowego gangstera, który od dawna marzy o przejęciu kontroli nad trustem. Bandyta doskonale wie, że lepsza okazja nierychło się nadarzy i zaczyna działać. Na efekty nie trzeba długo czekać. 21:55 LEKKIE OBYCZAJE - MÓW MI VINCENT (ST. VINCENT) Komedia obyczajowa, 98 min, USA 2014 Scenariusz i reżyseria: Theodore Melfi Zdjęcia: John Lindley Muzyka: Theodore Shapiro Aktorzy: Bill Murray, Naomi Watts, Melissa McCarthy, Jaeden Lieberher, Chris O’Dowd, Terrence Howard, Dario Barosso, Kimberly Quinn Vincent MacKenna to starzejący się alkoholik, weteran wojny w Wietnamie, który nienawidzi ludzi i wcale się z tym nie kryje. Jest też uzależniony od hazardu i papierosów. Dni upływają mu na wyścigach konnych oraz na przesiadywaniu w ulubionym barze. Jedyni przyjaciele Vincenta to prostytutka Daka oraz jego kot Felix. Pewnego razu do domu obok wprowadza się Maggie Bronstein, młoda, samotna matka z 10 - letnim synem Oliverem. Poznają się w dość przykrych okolicznościach, kiedy samochód meblowy przewożący rzeczy Maggie powoduje uszkodzenie starego chryslera Vincenta. Ten od razu żąda zadośćuczynienia. W nowej szkole Oliver zostaje okradziony z kluczy i portfela, a kiedy po powrocie do domu nie zastaje matki, prosi sąsiada o pomoc. Stale cierpiący na brak gotówki Vincent proponuje Maggie, że za odpowiednią opłatą może zawsze zajmować się jej synem. Bardzo szybko się zaprzyjaźniają. Vincent uczy swego podopiecznego, jak skutecznie się bronić przed agresywnymi kolegami. Pojętny Oliver, ku przerażeniu matki, od razu kładzie na łopatki Roberta, który go okradł pierwszego dnia w szkole. Maggie przeżywa kolejny szok, gdy jej syn wraz z Vincentem idzie na wyścigi konne. Wygraną sąsiad przeznacza na spłacenie części długów, a resztę inwestuje w kolejną gonitwę i wszystko traci. Tymczasem zjawiają się kolejni wierzyciele. Zdenerwowany Vincent dostaje udaru i trafia do szpitala. Opiekują się nim Oliver, Maggie i Daka. Niespodziewanie pojawia się ojciec Olivera, który jest prawnikiem. Zamierza uregulować sprawę opieki nad nieletnim synem. 01:10 NOCNY DOKUMENT - MAKSIMUM PRZYJEMNOŚCI Film dokumentalny, 47 min, Polska, 2012 Reżyseria: Katarzyna Trzaska Scenariusz: Katarzyna Trzaska Zdjęcia: Andrzej Wojciechowski, Michał Żuberek Muzyka: Marzena Majcher Bohaterki dokumentu pochodzą z Torunia, od dawna są na emeryturze, ale nie poddają się upływowi czasu. Przyjaciółki: Irena, Małgorzata, Krystyna, Bogumiła, Elżbieta, znajdują własny sposób na to, by oddalić starość, zapomnieć o nieuchronnym przemijaniu. Jesień życia upływa im na różnych zajęciach w klubach, na kuracjach, masażach. Nie stronią też od tańców na specjalnych wieczorkach dla seniorów. Myślą o dobrej zabawie, o zdrowiu, kondycji i wyglądzie zewnętrznym, a chcąc się ubierać elegancko i modnie, szukają lepszych kreacji w ciuchlandach. Osobne miejsce w ich życiu zajmują prezentacje handlowe, bez których nie umiałyby już normalnie funkcjonować. Tajemniczy rezonator biofotonowy za 6 tysięcy złotych, masażer do stóp z podczerwienią, odmładzające kapsułki, fotel masujący za 13 000 złotych, odkurzacz "inteligentny" za 8 tysięcy złotych, garnki "ambitne" oraz patelnia za 5 tysięcy to zakupy ich marzeń, sen o luksusie. Prym w tej dziedzinie wiedzie Irena, która ma już chyba wszystko, łącznie z kosztownym kompletem garnków do gotowania na parze. Na przyrządzanie i degustację takich potraw zaprasza przyjaciółki, które z podziwem, i być może z zazdrością, patrzą na jej nowy nabytek. Małgosia, Krysia, Ela, Bogusia i Irena wierzą, że oferowane im na różnych prezentacjach "cudowne" towary potrafią wydłużyć życie, uleczyć choroby, okażą się remedium na opuszczenie, samotność i dokuczliwą starość. Utwierdzają je w tym zapewnienia młodego, przebojowego prezentera o osiągnięciu: maksimum przyjemności, maksimum satysfakcji, maksimum zadowolenia. Autorka filmu nie próbuje analizować zjawiska sprzedaży bezpośredniej od strony agresywnych firm sprzedających, skłania się raczej ku subtelnej i zabawnej próbie odpowiedzi na pytanie: dlaczego wśród emerytów te przedmioty cieszą się tak ogromnym powodzeniem? Dlaczego decydują się wydać ostatnie oszczędności na luksus, który tak naprawdę ociera się o kicz. 02:25 PANORAMA KINA POLSKIEGO - ZERO Film fabularny kinowy, 112 min, Polska, 2009 Reżyseria: Paweł Borowski Scenariusz: Paweł Borowski Aktorzy: Robert Więckiewicz, Sonia Bohosiewicz, Marian Dziędziel, Kamilla Baar, Rafał Mohr, Maria Maj, Roma Gąsiorowska, Magdalena Boczarska, Małgorzata Buczkowska-Szlenkier, Andrzej Mastalerz, Cezary Kosiński W wielkiej, bliżej nieokreślonej metropolii wstaje dzień. Na wysokim piętrze biurowca, w dużym gabinecie szefa międzynarodowej korporacji dzwoni telefon. Dzwoni prywatny detektyw. Pyta o decyzję. Chodzi o śledzenie pewnej osoby. Po chwili wahania biznesman potwierdza zlecenie. Nie przeczuwa, że jednym "tak" uruchamia lawinę wydarzeń, która wpłynie na losy części mieszkańców miasta. To początek wielowątkowej historii, w której przetną się drogi wielu osób, a każda ich decyzja będzie miała konsekwencje nie tylko dla nich. "Zero" to opowieść o miłości i nienawiści, o zdradzających i zdradzanych oraz o zaskakujących tajemnicach, które poznamy w trakcie tej przedziwnej doby. Wprawiona w ruch machina nieodwracalnie zmieni życie bohaterów. 04:30 TAŚMY KULTURY - POCZĄTKI KOŃCÓW Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Wszystko ma swój początek i koniec. Nawet początki mają swoje końce i początki, a końce kiedyś się zaczynają. Ten opis właśnie się skończył - to jest przykład końca końca. 04:45 SCENA KLASYCZNA - (47) GRUPPO DI TEMPERA Koncert, 38 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Agata Igras, Sebastian Aleksandrowicz, Adrian Janda, Artur Kasperek, Tomasz Bińkowski, Agnieszka Kopacka - Aleksandrowicz W kolejnym odcinku Sceny klasycznej wystąpi Gruppo di Tempera. To grupa sześciu znakomitych muzyków związanych z najlepszymi zespołami kameralnymi i orkiestrowymi w Polsce takimi jak: Teatr Wielki - Opera Narodowa, Filharmonia Narodowa, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Ensemble de Narol, NFM Leopoldinum czy Concerto Avenna. W 2017 roku muzycy dokonali prawykonań koncertów na kwartet instrumentów dętych J. Franaix, P. Hindemitha i R. Rumbelowa z Polską Orkiestrą Radiową oraz orkiestrą akademicką UMFC. Ideą artystyczną zespołu jest prezentowanie piękna brzmieniowego instrumentów dętych, wzbogaconego dźwiękiem fortepianu oraz przybliżanie publiczności niezwykle bogatego, lecz mało znanego repertuaru komponowanego na ten skład. Zespół występuje w składzie: Agata Igras - flet Sebastian Aleksandrowicz - obój Adrian Janda - klarnet Artur Kasperek - fagot Tomasz Bińkowski - waltornia Agnieszka Kopacka - Aleksandrowicz fortepian W programie usłyszymy następujące utwory: Alexandre Tansman - Danse de la Sorcire (4’55) Francis Poulenc Sextuor (18:25) Jean Francaix - L’Heure du Berger (7:29)