TVP Kultura Niedziela, 14.04.2019 07:35 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ S.I - MYKOLA RIDNYJ Magazyn, 6 min, Polska, 2015 Reżyseria: Anna Zakrzewska, Tomasz Filiks Scenariusz: Anna Zakrzewska, Tomasz Filiks Wykonawcy: Anda Rottenberg (prowadzący) Praca Mikoły Ridnyja składa się z dwóch elementów: serii rzeźb zatytułowanej "Platformy", składającej się z pustych, pozbawionych figur postumentów oraz z wideo "Pomnika", dokumentującego proces rozbiórki sowieckiego pomnika robotników w Charkowie w ramach oczyszczania przestrzeni z reliktów przeszłości przed zbliżającymi się igrzyskami Euro 2012. Z jednej strony puste postumenty to swoisty znak czasu w przestrzeni postkomunistycznej: odmowa, strach, bądź po prostu brak bohaterów, którym stawiać dziś można pomniki. Z drugiej zaś pytanie o współczesną alternatywę. Dokumentacja robotników usuwających z postumentu sowieckich bohaterów robotników jest przewrotnym pytaniem o wartość pracy w dzisiejszych społeczeństwach, a jednocześnie komentarzem do sytuacji, kiedy to usuwane monumenty obalonej ideologii robią miejsce dla innych manifestacji o charakterze państwowym. W ten sposób praca Ridnyja jest krytyką zarówno historii i zmieniających się ideałów, jak i pozbawionej tych ideałów współczesności. 09:35 OD UCHA DO UCHA - NIEZAPOMNIANY LEONARD BERNSTEIN - SPOTKANIA Z MUZYKĄ - MŁODZI ARTYŚCI, CZĘŚĆ 1 (YOUNG PERFORMERS VOL. 1) Film dokumentalny, 53 min, Niemcy/USA, 1970 Reżyseria: Roger Englander Scenariusz: Leonard Bernstein Wykonawcy: Orkiestra Filharmoników Nowojorskich, Forrest Warren, Anita Darian, Howard Ross, David Cumberland, Leonard Bernstein (prowadzący) "Niezapomniany Leonard Bernstein. Spotkania z muzyką" to cykl niezwykłych godzinnych koncertów slynnej orkiestry pod batutą charyzmatycznego dyrygenta, któremu prawdziwe spotkanie z muzyką i w muzyce zawdzięczają całe pokolenia młodych i coraz młodszych słuchaczy. 10:40 OD UCHA DO UCHA - ANTOINE'S FOUR SEASONS (ANTOINE'S FOUR SEASONS) Film animowany, 33 min, Francja, 2012 Reżyseria: Philippe Beziat Wykonawcy: Concerto Italiano, Rinaldo Alessandrini Na dziesiąte urodziny Antonii (również rudowłosy, jak kompozytor) dostaje od dziadka książkę. I choć nie jest to wymarzona komputerowa gra, książka okazuje się zupełnie magiczna: okazuje się po trosze zielnikiem, po trosze notesem i szkicownikiem. Gdy pojawia się coś na jej stronach, wybrzmiewają też pierwsze nuty. Z Antonim, jego dziadkiem lutnikiem i tą niezwykłą lekturą spędzamy cały rok, czyli całe cztery (muzyczne) pory roku. 11:50 AWANTURA O BASIĘ Film dla młodych widzów, 104 min, Polska 1995 Reżyseria: Kazimierz Tarnas Scenariusz wg powieści Kornela Makuszyńskiego: Tomasz Piotrowski, Kazimierz Tarnas Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Stanisław Syrewicz Wykonawcy: Katarzyna Kowalska Aktorzy: Paulina Tworzyańska, Agata Marciniak, Maria Kaniewska, Piotr Fronczewski, Andrzej Szczepkowski, Olgierd Łukaszewicz, Maria Gładkowska, Jan Jankowski, Gustaw Holoubek, Igor Śmiałkowski, Jerzy Zelnik, Anna Seniuk, Halina Winiarska, Hanna Śleszyńska, Marek Cichucki Film Kazimierza Tarnasa to druga, nieco uwspółcześniona i swobodniejsza adaptacja bestsellerowej powieści Kornela Makuszyńskiego - po klasycznej ekranizacji Marii Kaniewskiej z 1951 r. Basia Bzowska jest już piętnastoletnią dziewczyną - nieco szaloną, ale o złotym sercu i pogodnym usposobieniu. Wiedzie wspaniałe, beztroskie życie w domu państwa Olszowskich. Przypadkiem, od zazdrosnej koleżanki dowiaduje się, że była "znajdą" i z litości została przygarnięta przez swoich opiekunów. Basia postanawia dociec prawdy o swej przeszłości. Dowiaduje się o śmierci matki i tragedii ojca, wybitnego uczonego, który zaginął podczas wyprawy w Andy. Słynny geograf, profesor Somer, wręcza dziewczynce fotografię swego ukochanego ucznia, Adama Bzowskiego. Wpatrując się w zdjęcie ojca, którego nie pamięta, Basia utwierdza się w przekonaniu, że jej ojczulek żyje, mimo oficjalnych komunikatów o śmierci członków ekspedycji. Energiczna piętnastolatka zamierza zorganizować wyprawę w Andy, a realizację planu umożliwia jej świeżo otrzymany spadek. Francuz Gaston, jedyny ocalały uczestnik wyprawy sprzed lat, pomaga jej w poszukiwaniach. Po wielu perypetiach docierają do odległej osady indiańskiego plemienia Livarisów i odnajdują Bzowskiego, który jest w wiosce czarownikiem. Niestety, wskutek odniesionych ran ojciec Basi cierpi na całkowitą amnezję - nie rozpoznaje córki, nie pamięta niczego ze swej przeszłości. Indianie odnoszą się do przybyszów nieufnie, a nawet wrogo, podróżnicy muszą opuścić wioskę. Basia robi wszystko, żeby ściągnąć ojca do Polski. Jednak ani powrót do domu, ani wysiłki lekarzy nie pomagają zamkniętemu w mrokach nieświadomości mężczyźnie. Basia podejmuje prawie nadludzki wysiłek, by przywrócić ojcu pamięć. Staje się to nieoczekiwanie, podczas wizyty w pracowni profesora Somera. Wszyscy są przekonani, że to miłość córki dokonała cudu uzdrowienia ojca. I wszyscy są szczęśliwi, poza babcią Tańską, która nie chce się zgodzić, by jej ukochana, przybrana wnuczka zamieszkała z "szalonym" ojcem. 13:50 JAK UTOPIĆ DOKTORA MRACZKA (JAK UTOPIT DR MRACKA ANEB KONEC VODNIKU V CECHACH) Komedia science fiction, 94 min, Czechosłowacja 1974 Reżyseria: Vaclav Vorlicek Scenariusz: Petr Markov, Milos Macourek, Vaclav Vorlicek Aktorzy: Vladimir Mensik, Libuse Safrankova, Jaromir Hanzlik, Milos Kopecky, Frantisek Filipovsky, Vladimir Novotny, Miroslav Hajek Rodzinie praskich wodników grozi niebezpieczeństwo, mogą ulec zagładzie przez wysuszenie. Muszą bowiem opuścić zamieszkaną przez siebie zawilgoconą willę położną na rzeką i przenieść się do budynku z centralnym ogrzewaniwem. W tej sytuacji przywódca wodników, Wassermann, wydaje wyrok śmierci na pracownika administracji mieszkaniowej, doktora Mraczka, który zupełnie nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji decyzji o nagłej eksmisji wodników. Wyrok ma być wykonany niezwłocznie. Mraczek zostanie pozbawiony życia przez utopienie w miejskim basenie. Na tymże basenie wraz z koleżankami przebywa akurat licealistka Jana Vodickova, córka owych nieszczęśników objętych eksmisją. Nie mając pojęcia o wydanym wyroku, nastolatka ratuje doktora Mraczka, ściągając na siebie gniew szefa wodników. Tymczasem niespodziewanie Mraczek zostaje zamieniony w rybę, wskutek eksperymentów prowadzonych przez jego matkę, docent Mraczkową. Od tej pory wszystkie wodniki biorą go za wodnika, co wywołuje całą lawinę nieprzewidzianych sytuacji. 16:15 LEONARD BERNSTEIN - SIBELIUS SYMPHONY NO. 2 IN D MAJOR, OP. 43 (LEONARD BERNSTEIN - SIBELIUS SYMPHONY NO. 2 IN D MAJOR, OP. 43) Koncert, 54 min, Niemcy, 1986 Reżyseria: Humphrey Burton Wykonawcy: Leonard Bernstein Wyjątkowy koncert, który odbył się w Musikvereinssaal w Wiedniu. Jeden z najwybitniejszych dyrygentów Leonard Bernstein pokierował wiedeńską orkiestrą, która wykonała Symfonię nr 2 w D - dur, op. 43 Jeana Sibeliusa. W połowie lat 80 XX wieku rozpoczęła się współpraca Bernsteina z Filharmonią Wiedeńską. W jej ramach zarejestrowano właśnie ten koncert. Planowano zrealizowanie kolejnych symfonii Sibeliusa, ale niestety śmierć dyrygenta nie pozwoliła na dokończenie tego projektu. 17:15 NIEDZIELA ZE... SKALDAMI Dysk./wywiad/debata, 40 min, Polska, 2019 Scenariusz: Dorota Petrus Wykonawcy: Agnieszka Szydłowska (prowadząca) Bohaterami "Niedzieli z..." są tym razem Skaldowie - jeden z najpopularniejszych polskich zespołów przełomu lat 60. i 70. XX wieku. Skaldowie to grupa pop - rockowa, która działa z przerwami od 1965 do dziś, odnosząc liczne sukcesy. Agnieszka Szydłowska, wraz z bohaterami oraz zaproszonymi przez nich gośćmi, rozmawia m.in. o koncertowaniu w Polsce i poza granicami, o relacjach i wspólnym muzykowaniu z członkami rodziny, o tym, jak się pisze piosenki, które stają się przebojami i stale są aktualne. 18:05 NIEDZIELA ZE... SKALDAMI - WIELCY, WIĘKSI, NAJWIĘKSI - PIOSENKI SKALDÓW W TEATRZE STU 1 Artystyczne/estradowe (widowisko), 43 min, Polska, 1994 Reżyseria: Krzysztof Jasiński Scenariusz: Krzysztof Jasiński Wykonawcy: Łucja Prus, Andrzej Zieliński, Jacek Zieliński, Jan Budziaszek, Grzegorz Górkiewicz, Konrad Ratyński, Jerzy Tarsiński, Andrzej Zieliński, Jacek Zieliński, Skaldowie Benefis zespołu Skaldowie w 50. rocznicę urodzin Andrzeja Zielińskiego zrealizowany w Teatrze STU w Krakowie. 19:05 NIEDZIELA ZE... SKALDAMI - KULIG Film muzyczny, 30 min, Polska, 1968 Reżyseria: Stanisław Kokesz Scenariusz: Henryka Lankiewicz Zdjęcia: Wacław Florkowski, Zbigniew Karpowicz Muzyka: Andrzej Zieliński Wykonawcy: Maryla Rodowicz, Wojciech Korda, Ada Rusowicz, Zespół Alibabki, Zespół Skaldowie, Zespół Niebiesko-Czarni Aktorzy: Bogumił Kobiela Program rozrywkowy z udziałem Bogumiła Kobieli, Maryli Rodowicz i czołowych zespołów lat 60.: Alibabek, Skaldów i Niebiesko - Czarnych. Bogumił Kobiela gra tu roztargnionego turystę. Warto przypomnieć ten prawie 40 - letni program ze względu na gagi znakomitego komika, tatrzańskie plenery zimowe i niezapomniane przeboje. 19:40 NIEDZIELA ZE... SKALDAMI - ŚPIEWAJĄ SKALDOWIE Koncert, 9 min, Polska, 1969 Wykonawcy: Zespół Skaldowie, Łucja Prus Program artystyczny, w którym zespół Skaldowie wykonuje dwie piosenki: "Od wschodu do zachodu słońca" oraz "W żółtych płomieniach liści" razem z Łucją Prus. 20:00 OSTATNI CESARZ (THE LAST EMPEROR / L'ULTIMO IMPERATORE) Film biograficzny, 160 min, Wielka Brytania/Chiny/Włochy 1987 Reżyseria: Bernardo Bertolucci Scenariusz: Mark Peploe, Bernardo Bertolucci, Enzo Ungari Zdjęcia: Vittorio Storaro Muzyka: Ryuichi Sakamoto, David Byrne, Cong Su Aktorzy: John Lone, Joan Chen, Peter O'Toole, Ying Ruocheng, Victor Wong, Dennis Dun, Ryuichi Sakamoto i inni Inspiracją scenariusza tego niezwykłego filmu stały się dwie książki: pamiętnik Aisin - Gioro Pu Yi "Byłem ostatnim cesarzem Chin" oraz jego nauczycieka Reginalda Johnstona "Twilight in the Forbidden City". Na ich podstawie Bertolucci z niebywałym rozmachem zbudował epicką opowieść o dramatycznym życiu Pu Yi, ostatniego cesarza Państwa Środka, który z obiektu kultu milionów ludzi zmienia się w więźnia poddanego resocjalizacji. Pu Yi urodził się w 1906 roku. Z woli Cesarzowej w wieku 3 lat został zabrany matce i osadzony na tronie jako dziesiąty władca mandżurskiej dynastii Ching. Gdy miał 6 lat, dynastia abdykowała na rzecz republiki, ale chłopiec aż do pełnoletności pozostał w Zakazanym Mieście jako jego władca. To swego rodzaju więzienie opuścił w 1924 roku, wyrzucony z niego wraz z resztką dworu przez żołnierzy generała Fen Yuhsinga. Przez jakiś czas występował w roli zachodniego playboya, do której to roli w dużym stopniu przygotował go bezwiednie Szkot Reginald Johnston. Potem Pu Yi był marionetkowym cesarzem Mandżuko. W 1945 roku dostał się do niewoli radzieckiej. Po kilku latach wrócił do Chin, gdzie został poddany reedukacji i do końca życia pracował jako ogrodnik. Bertolucci opowieść zaczyna w 1950 roku na granicy radziecko - chińskiej, od przekazania Chińczykom przez władze radzieckie jeńców wojennych. Jest wśród nich Pu Yi, któremu niektórzy jeńcy oddają cześć. Były cesarz zamyka się w dworcowej kancelarii i próbuje popełnić samobójstwo podcinając sobie żyły. Dalej reżyser prowadzi akcję dwutorowo, cofa się w czasie, by w dzieje postępującej reedukacji bohatera wpleść opowieść o jego smutnym dzieciństwie przeżywanym samotnie i bez miłości, wychowywaniu chłopca na boga, jego dorastaniu, dramatycznej konfrontacji z rzeczywistością, nieudanych małżeństwach, niemożności sprostania roli, jaką mu wyznaczyła historia. Ten film już zanim powstał, stał się sensacją, bo po dwóch latach pertraktacji, w 1984 roku Bernardo Bertolucci jednak otrzymał zgodę na jego realizację w Chinach wcześniej zupełnie niedostępnych dla zachodnich filmowców. Po raz drugi "Ostatni cesarz" stał się sensacją, gdy w 1988 roku Amerykańska Akademia Filmowa przyznała mu aż 9 Oscarów: dla najlepszego filmu, reżysera, za najlepsze zdjęcia, scenariusz adaptowany, muzykę, scenografię, dźwięk, kostiumy i montaż. Bertolucci po mistrzowsku zapanował nad niebywałą machiną produkcyjną: 60 aktorów - w tym czterech odtwórców roli tytułowego bohatera - 19 tys. statystów, blisko 300 techników, sztab charakteryzatorów, tysiące kostiumów i rekwizytów. Efekt zachwyca przepychem i dopracowaniem najdrobniejszych szczegółów. Znakomicie skonstruowany scenariusz dopełniają świetnie z nim współgrające mistrzowskie zdjęcia i doskonała muzyka. 22:50 SCENA ALTERNATYWNA - LONKER SEE Magazyn, 23 min, Polska, 2018 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Lonker See Lonker See to projekt, który zaczął swoją działalność jako ambientowy duet Bartosza Boro Borowskiego i Joanny Kucharskiej, znanych z 1926 czy Kiev Office. Po nagraniu EP - ki zespół zdecydował się poszerzyć skład o uznanych trójmiejskich muzyków jazzowych Tomka Gadeckiego i Michała Gosa oraz zmienić formułę muzyczną, zgłębiając szersze spektrum gatunków. W muzyce Lonker See usłyszeć można m.in. jazz, space rock i psychodelę. Ich debiutancka płyta Split Image ukazała się w kwietniu 2016 nakładem wytwórni Music Is The Weapon. Na Scenie Alternatywnej zespół zaprezentował m.in. utwory z najnowszej płyty "One Eye Sees Red". 24:00 DOKUMENT.PL - UZDROWISKO. ARCHITEKTURA ZAWODZIA Film dokumentalny, 30 min, Polska, 2017 Reżyseria: Ewa Trzcionka Scenariusz: Ewa Trzcionka Zdjęcia: Roman Kałuża - Wierzchosławski, Kamil Śliwka Film dokumentalny o jednej z największych inwestycji służby zdrowia w PRL - u, modernistycznej dzielnicy uzdrowiskowej w Ustroniu (Beskid Śląski). Uzdrowisko. Architektura Zawodzia opowiada o idei architektów, o jej wcielaniu w życie, ale i o wyjątkowym krajobrazie Ustronia oraz niezwykłym splocie uwarunkowań historycznych, politycznych, urbanistycznych, dzięki którym realizacja tak dużego i nietypowego przedsięwzięcia mogła być w ogóle możliwa. Stworzony przez Henryka Buszko i Aleksandra Frantę zespół zabudowy w Ustroniu, zwany potocznie Piramidami, to unikalny kompleks modernistycznych budynków wkomponowanych w górski krajobraz i starannie dopasowanych do wyznaczonej im funkcji. (źródło: http: //sztuka - architektury.pl/article/9923/uzdrowisko - architektura - zawodzia - budynki - w - filmie) 00:40 BILET DO KINA - UCIEKINIER (MUD) Film obyczajowy, 124 min, USA 2012 Scenariusz i reżyseria: Jeff Nichols Zdjęcia: Adam Stone Muzyka: David Wingo Aktorzy: Matthew McConaughey, Reese Witherspoon, Tye Sheridan, Jacob Lofland, Sam Shepard, Ray McKinnon, Sarah Paulson, Michael Shannon, Joe Don Baker Bohaterowie filmu Ellis i Neckbone, mają po czternaście lat, mieszkają w mieście De Witt w stanie Arkansas. Pewnego razu chłopcy odkrywają łódź zawieszoną wysoko na drzewie, na niewielkiej wyspie na rzece Missisipi. Chcą ją sobie przywłaszczyć, ale okazuje się, że ktoś tam mieszka. Wkrótce poznają tajemniczego mężczyznę o imieniu Mud, który ukrywa się na wyspie. Prosi on, by chłopcy dostarczyli mu żywność, a w zamian obiecuje, że pozostawi im łódź, gdy już odejdzie stąd. Ellis i Neckbone wracają z zapasem żywności, a Mud oświadcza im, że wkrótce wyjeżdża. Zabiera daleko stąd swoją ukochaną Juniper, która ma czekać na niego w mieście. Rzeczywiście w De Witt pojawia się piękna nieznajoma. Kiedy na drodze policja zatrzymuje samochód, którym jadą Ellis i jego matka, chłopak dowiaduje się, że Mud jest poszukiwanym przestępcą, ale nie zdradza, że go poznał. Potem razem z Neckbone’em rusza na wyspę, by wypytać Muda, dlaczego się ukrywa. Jego historia brzmi dramatycznie: zabił człowieka w Teksasie, który bardzo skrzywdził Juniper. Teraz musi uciekać przed ścigającymi go policjantami i rodziną swojej ofiary. Tropem Muda podążają żądni zemsty ojciec zabitego, King Carver, i jego brat, wspomagani przez łowców nagród. Tymczasem chłopcy wykradają ze złomowiska części zapasowe, by Mud mógł uruchomić łódź. Bardzo chcą pomóc mu w ucieczce i połączeniu się z ukochaną Juniper. Sprawy jednak się komplikują. 03:00 TERAZ ANIMACJE! - FESTIWALOWA GORĄCZKA (VENT DE FETE / A FESTIVE WIND) Film animowany, 9 min, Szwajcaria, 2016 Reżyseria: Marjolaine Perreten Scenariusz: Marjolaine Perreten Muzyka: Etienne Crausaz, Olivier Militon Krótki film animowany. W szwajcarskim miasteczku trwają przygotowania do wielkiego festiwalowego święta. Podekscytowani mieszkańcy czekają na przyjazd pierwszych muzyków. (wff.com) 03:10 TERAZ ANIMACJE! - PIEŚŃ PORANNA (AUBADE) Film animowany, 5 min, Szwajcaria, 2014 Reżyseria: Mauro Carraro Scenariusz: Mauro Carraro Muzyka: Mich Gerber Krótki film animowany. Wschód słońca nad jeziorem Leman. W surrealistycznej scenerii, przy hipnotyzujących dźwiękach wiolonczeli, pływacy i ptaki są świadkami spektaklu budzącego się dnia. Film pokazywany m.in. na MFF w Locarno. (źródło: rp.pl) 03:15 TERAZ ANIMACJE! - WYCIECZKA CHÓRU (CHOIR TOUR / KORA TURNEJA) Film animowany, 5 min, Łotwa, 2012 Reżyseria: Edmund Jansons Scenariusz: Edmund Jansons Światowej sławy chór chłopięcy przyjeżdża na koncert do Seulu. Grupa gubi swoją opiekunkę i tak zaczyna się surrealistyczna przygoda. (opis dystrybutora) 03:30 LEGENDY ROCKA - THE PRETENDERS (ROCK LEGENDS (S. 7) - THE PRETENDERS) Film dokumentalny, 22 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny prezentujący najważniejszych artystów muzyki rockowej. Bohaterem tego odcinka są The Pretenders, jeden z najważniejszych zespołów nowej fali w latach 80. XX wieku. 04:00 CYNGA Dramat, 95 min, Polska 1991 Scenariusz i reżyseria: Leszek Wosiewicz Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Henryk Kuźniak Aktorzy: Tomasz Łysiak, Władysław Kowalski, Ewa Dałkowska, Monika Bolly, Sylwia Wysocka, Marcin Troński, Henryk Bista, Krystyna Tkacz i inni "To film o łagrze, ale w sensie formalnym komedia" - zdefiniował specyfikę swojej "Cyngi" Leszek Wosiewicz. Kanwą scenariusza były wspomnienia Jerzego Drewnowskiego, jednego z założycieli konspiracyjnej organizacji socjalistyczno - niepodległościowej PLAN. Drewnowski po jej rozbiciu i aresztowaniu jego rodziny musiał uciekać przed gestapo. Nie chcąc stać się ofiarą terroru hitlerowskiego, niespodziewanie wpadł w szpony innego - stalinowskiego. Kilka lat spędził w łagrze. Pozwoliło mu to dokładnie poznać zbrodniczość radzieckiego systemu. Mimo to pozostał przy swoich przekonaniach. Po wyjściu na wolność doszedł do funkcji oficera Ludowego Wojska Polskiego, wszedł także w skład KRN. Leszek Wosiewicz - inaczej niż w swym poprzednim filmie o niemieckim obozie koncentracyjnym ("Kornblumenblau") - nie pokusił się o przedstawienie mechanizmów rządzących światem łagru. Pozbawił swego bohatera heroicznej przeszłości. Przez większą część filmu skazał go na amnezję spowodowaną szokiem (wbrew wspomnieniom Drewnowskiego). W konsekwencji Klonowicz stał się czymś w rodzaju bezwolnej kukły, idącej przeważnie za głosem impulsów. Więźniowie w jego otoczeniu to ludzie chorzy psychicznie, na granicy szaleństwa balansują też łagrowi strażnicy. W sumie daje to efekt makabrycznej groteski i sztuczności, co zarzucała reżyserowi krytyka. Wśród występujących w "Cyndze" aktorów najlepsze recenzje zebrali amator Tomasz Łysiak i Władysław Kowalski. Znacznie gorzej oceniono "metaforyczność" utworu Wosiewicza. Pisał krytyk: "Podstawowym mechanizmem, rządzącym każdą rzeczywistością, nie tylko totalitarną, jest zdaniem Wosiewicza przemoc. Świat katów i ofiar, świat kolejnych tyranii, które dążą do poniżenia bezbronnych, otumanionych jednostek. Wielka Metafora zamierzona przez Wosiewicza jest tak ogólna, że właściwie nic nie oznacza." We wrześniu 1939 roku Andrzej ucieka z walczącej Warszawy. W poszukiwaniu rodziców usiłuje przedostać się do okupowanego przez Rosjan Lwowa. NKWD aresztuje go pod zarzutem szpiegostwa. Skazany na śmierć, a potem ułaskawiony, zostaje zesłany do syberyjskiego łagru. Z powodu głodu, zimna i wyniszczającej pracy zapada na szkorbut, zwany w obozie "cyngą".