TVP Kultura Środa, 24.04.2019 08:20 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - LECHOSŁAW LAMEŃSKI Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadząca) Niedawno ukazał się pierwszy polski album prezentujący twórczość Stanisława Szukalskiego, rzeźbiarza, rysownika, malarza, teoretyka i krytyka sztuki, wydawcy i dramaturga w jednej osobie. O tej niezwykłej postaci i albumie wydawnictwa Evivalarte rozmawialiśmy z historykiem sztuki - profesorem Lechosławem Lameńskim. 08:35 ZBRODNIA I KARA Film animowany, 28 min, Polska, 2000 Reżyseria: Piotr Dumała Scenariusz: Piotr Dumała Wykonawcy: Leszek Możdżer Film animowany "Zbrodnia i Kara" w reżyserii Piotra Dumały powstał na motywach powieści Fiodora Dostojewskiego. Młody mężczyzna mieszkający na poddaszu starej kamienicy morduje dwie stare kobiety. Świadkiem tego czynu był prawdopodobnie mężczyzna w cylindrze. Morderca powraca do swojej izdebki i tam przeżywa halucynacyjne lęki i wyrzuty sumienia. Krąży wokół miejsca zbrodni..... Film Piotra Dumały pokazywany był na wielu festiwalach. Nagrodzono go m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych w Ottawie oraz na MFF Animowanych w Espinho (nagroda dla najlepszego filmu). 09:20 SZCZĘŚLIWY CZŁOWIEK Film obyczajowy, 84 min, Polska, 2000 Reżyseria: Małgorzata Szumowska Scenariusz: Małgorzata Szumowska Zdjęcia: Marek Gajczak, Michał Englert Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Jadwiga Jankowska-Cieślak, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Piotr Jankowski, Roman Gancarczyk, Mieczysław Grąbka, Andrzej Hudziak Wyróżniony za wartości artystyczne na festiwalu w Salonikach w 2000 r. film jest pełnometrażowym debiutem fabularnym Małgorzaty Szumowskiej. Zanim reżyserka nakręciła "Szczęśliwego człowieka", było o niej głośno w filmowym świecie. Córka znanych krakowskich dziennikarzy, absolwentka łódzkiej "filmówki" już w pierwszych realizacjach dokumentalnych wykazała nieprzeciętny talent i umiejętność starannej i wnikliwej obserwacji rzeczywistości. Przebojem weszła narynek filmowy szkolnymi etiudami i dokumentami zrealizowanymi tuż po studiach, zdobywając prestiżowe nagrody i wyróżnienia w kraju i za granicą m.in. w Tel - Awiwie, Bolonii, Tampere, Meksyku. Akcja "Szczęśliwego człowieka" została osadzona w realiach współczesnej rzeczywistości polskiej. To kameralny, pozbawiony efektów komercyjnych rodzinny dramat, rozgrywający się w scenerii ubogich i ponurych miejsc Krakowa. Smutna historia trojga ludzi i ich skomplikowanych relacji uczuciowych. Reżyserka filmu bardziej niż o tempo narracji zadbała o psychologiczne portrety bohaterów, przeżywających życiową tragedię. Krytyka zgodnie podkreślała znakomitą grę przede wszystkim Jadwigi Jankowskiej - Cieślak i Małgorzaty Hajewskiej - Krzysztofik. Specyficzną atmosferę filmu podtrzymują zdjęcia młodych operatorów, Marka Gajczaka i Michała Englerta, którzy umiejętnie ukazują zwykłych ludzi wtopionych w tło brudnych i odrapanych krakowskich kamienic. Matka (Jadwiga Jankowska - Cieślak) i jej 30 - letni syn Janek (Piotr Jankowski) mieszkają razem w ubogiej dzielnicy miasta, w starym domu. Los ich nie rozpieszcza, nigdy nie zaznali szczęścia ani dobrobytu. Janek jest życiowym nieudacznikiem. Choć w szkole był prymusem i skończył studia, nie zrobił błyskotliwej kariery zawodowej. Nie ma nawet stałej pracy, zarabia dorywczo, pisując artykuły do gazet. Bezrobotna matka dostaje w końcu obietnicę posady. Musi jednak przedtem poddać się rutynowym badaniom. Diagnoza lekarska przekreśla wszystko. Kobieta ma raka płuc, zostało jej zaledwie kilka miesięcy życia. Próbuje zataić swój stan zdrowia przed jedynakiem. On jednak dowiaduje się o nieuleczalnej chorobie matki. Sądząc, że rodzicielka nie zdaje sobie sprawy ze śmiertelnego zagrożenia, prosi lekarzy, by ukryli przed nią prawdę. Rozpoczyna się rodzinny dramat, a jego bohaterowie prowadzą specyficzną grę, wzajemnie się oszukując. Wychowany przez matkę syn chciałby, choć na krótko, dać jej szczęście, spełnić wszystkie marzenia, wynagrodzić lata smutku i cierpień. Gdy na horyzoncie pojawia się kobieta, postanawia się z nią ożenić. Namawia ją do odegrania roli narzeczonej i przyszłej synowej, by sprawić radość matce. Tymczasem Marta (Małgorzata Hajewska - Krzysztofik), robotnica w wytwórni mrożonek, samotnie wychowująca córkę Manię, wiele w życiu przeszła. Przeżywa własny dramat, choć stara się tego nie okazywać na zewnątrz. 11:00 RÓD GĄSIENICÓW - ODC. 1/6 - FRANEK, SYNA PAWŁA GĄSIENICY - 1825 ROK Serial historyczny, 56 min, Polska 1980 Reż. Konrad Nałęcki Scenariusz: Józef Kapeniak i Konrad Nałęcki Zdjęcia: Wiesław Rutowicz Muzyka: Wojciech Kilar oraz zespoły góralskie Wyk. Franciszek Pieczka, Wiesław Gołas, Krzysztof Pietrykowski, Henryk Bąk, Tomasz Zaliwski, Maciej Damięcki, Krzysztof Majchrzak, Jerzy Nowak, Hanna Skarżanka, Ewa Skarżanka i inni Serial historyczny zrealizowany na podstawie trylogii Józefa Kapeniaka pod tym samym tytułem. Poprzez losy góralskiego rodu, miłość, śmierć, pracę, walkę o byt twórcy ukazują dzieje Podhala i koleje tworzenia się społeczności Zakopanego na przestrzeni lat 1825 - 1918. Zachowując wierność powieściowym realiom, reżyser z pietyzmem odtworzył dawne budownictwo, stroje, gwarę góralską. Obok aktorów zawodowych wystąpili autentyczni mieszkańcy Podtatrza, członkowie amatorskich zespołów artystycznych, m.in.: Andrzej Cudzich, Jan Fudala, Marek Zborek, Robert Krupowski, Anna Nagiel. Zdjęcia nakręcono w Zakopanem, Kościelisku, Chochołowie, Witowie, Białce, Krościenku i Nowym Targu. Jest rok 1825. Górale podhalańscy wykupili od cesarza polany i hale. Pełnomocnikiem górali zostaje baron Borowski, jako że według prawa chłop nie może posiadać ziemi. Tymczasem do domu w Polanach wraca wyrzucony ze szkoły pijarów Franek Gąsienica. Wygnany przez ojca zostaje zbójnikiem. Po jakimś czasie żeni się ze Słowaczką Mariką i wraca na ojcowiznę. Górale, wbrew zakazom barona, który uważa się za prawowitego właściciela góralskich gruntów, udają się na wypas bydła i owiec pod wodzą Franka Gąsienicy. Hajducy barona napadają na górali i rekwirują ich owce i bydło. Stary Paweł Gąsienica umiera. Przed śmiercią zdradza wnukowi Jędrkowi tajemnicę ukrycia zbójeckiego skarbu. 12:05 RÓD GĄSIENICÓW - ODC. 2/6 - PORUSEŃSTWO W CHOCHOŁOWIE Serial historyczny, 60 min, Polska 1980 Reż. Konrad Nałęcki Scenariusz: Józef Kapeniak i Konrad Nałęcki Zdjęcia: Wiesław Rutowicz Muzyka: Wojciech Kilar i zespoły góralskie Wyk. Franciszek Pieczka, Wiesław Gołas, Krzysztof Pietrykowski, Henryk Bąk, Tomasz Zaliwski, Maciej Damięcki, Krzysztof Majchrzak, Jerzy Nowak, Hanna Skarżanka, Ewa Skarżanka i inni Podhale leżące na terenie zaboru austriackiego występuje zbrojnie przeciw zaborcy pod wodzą księdza Kmietowicza i organisty Andrusikiewicza. Niestety, na skutek zdrady górali z Czarnego Dunajca powstanie po kilku zaledwie godzinach upada. Franek Gąsienica, jeden z przywódców rebelii, dostaje się do więzienia. Jego syn Jędrek ucieka w góry do Symka Polowaca, ukrywającego się już od 40 lat przed służbą w wojsku austriackim. Symek umiera, a Jędrek wraca do domu. Zakochuje się w Bronce, dziewczynie z sąsiedztwa, ale jej brat Kuba nie zgadza się na ten związek. Między mężczyznami dochodzi do brutalnej bójki w karczmie, po której Jędrek otrzymuje przydomek "Krwawy". Okazuje się, że zbójecki skarb nie był legendą: Jędrek odnajduje go na dnie groty. Mimo sprzeciwu Kuby, bierze ślub z Brońcią. 13:15 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - LECHOSŁAW LAMEŃSKI Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadząca) Niedawno ukazał się pierwszy polski album prezentujący twórczość Stanisława Szukalskiego, rzeźbiarza, rysownika, malarza, teoretyka i krytyka sztuki, wydawcy i dramaturga w jednej osobie. O tej niezwykłej postaci i albumie wydawnictwa Evivalarte rozmawialiśmy z historykiem sztuki - profesorem Lechosławem Lameńskim. 13:30 "ZAPATRZENI W SIEBIE" - PIOSENKI MARKA GRECHUTY (28 PRZEGLĄD PIOSENKI AKTORSKIEJ - KONCERT GALOWY) Artystyczne/estradowe (widowisko), 48 min, Polska, 2007 Reżyseria: Wojciech Kościelniak Wykonawcy: Mariusz Lubomski, Magda Kumorek, Kinga Preis, Jacek Bończyk, Zbyszek Zamachowski, Borys Szyc, Przemysław Sadowski, Dorota Pomykała, Anna Radwan, Katarzyna Groniec, Agnieszka Warchulska, Natalia Grosiak, Bartek Porczyk Galowy Koncert 28. Przeglądu Piosenki Aktorskiej odbywa się w przestrzeni nawiązującej do stylistyki lamp Tffany'ego, utrzymanych w intensywnych kolorach (czerwienie, fiolety, żółcie, pomarańcze). Aktorzy, którzy biorą udział w koncercie, prezentują teksty - wypowiedzi Marka Grechuty dotyczące kolejno pojawiających się utworów. Wypowiedzi wybrano z książki poświeconej twórczości i życiu bohatera wieczoru. Wśród wykonawców znaleźli się m.in.: Katarzyna Groniec, Zbigniew Zamachowski, Kinga Preis, Magdalena Kumorek, Jacek Bończyk, Borys Szyc, Mariusz Lubomski, Przemysław Sadowski. 14:35 WEZWANIE Dramat obyczajowy, 72 min, Polska 1996 Reżyseria: Mirosław Dembiński Scenariusz: Maciej Karpiński Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Mathias Frey Aktorzy: Andrzej Pieczyński, Jadwiga Jankowska - Cieślak, Joanna Sienkiewicz, Krzysztof Kiersznowski, Maciej Szary, Monika Świtaj, Piotr Gąsowski, Stanisław Brudny, Sławomir Orzechowski, Bartłomiej Topa, Magdalena Komornicka, Tomasz Dedek, Jerzy Nowak, Sylwia Wysocka Był rok 1983. Funkcjonariusze milicji nocą wyciagnęli lekarkę warszawskiego pogotowia z domu i osadzili w areszcie śledczym. Początkowo nie wiedziała, dlaczego pozbawiono ją wolności. Nikt jej o tym nie poinformował, a z dostarczanych do celi gazet wycinano artykuły dotyczące tej sprawy. Na procesie prokurator postawił zarzut pobicia i okradzenia pacjenta, pijaczka wiezionego karetką. Wszystko wskazywało na to, że sprawa jest grubymi nićmi szyta, a dowody spreparowano, lecz kobieta, nim ją uniewinniono, przesiedziała w areszcie śledczym ponad rok. W tym samym czasie bowiem toczył się proces zabójców Grzegorza Przemyka i, aby uprawdopodobnić oskarżenie sanitariuszy o ten bestialski czyn, potrzebna była jeszcze jedna sprawa na dowód, że bicie pacjentów jest w zwyczaju pracowników pogotowia. Aresztowaną lekarką była Barbara Makowska, pracująca zresztą w pogotowiu do dziś. Po wyjściu na wolność spisała wspomnienia, które dla Macieja Karpińskiego stały się podstawą scenariusza tego wstrząsajacego filmu. Obraz porusza tym bardziej, że reżyser Mirosław Dembiński, wykorzystując swe doświadczenie dokumentalisty ("Pomarańczowa alternatywa", "Mój mały Everest", "Owoce ziemi czarnej", "Plus minus nieskończoność"), starał się nadać fabule cechy dokumentu. Dzięki temu opowieść silniej przemawia do widza i nabiera cech uniwersalnych. Staje się kafkowską metaforą losu człowieka, który znalazł się w niezrozumiałej dla siebie, obezwładniającej sytuacji i jest wobec niej bezradny. Atutem "Wezwania" jest wyśmienita kreacja Jadwigi Jankowskiej - Cieślak w roli głównej bohaterki. 16:00 PORA UMIERAĆ Film obyczajowy, 104 min, Polska 2007 Scenariusz i reżyseria: Dorota Kędzierzawska Zdjęcia: Artur Reinhart Muzyka: Włodzimierz Pawlik Aktorzy: Danuta Szaflarska, Krzysztof Globisz, Patrycja Szewczyk, Kamil Bitau, Robert Tomaszewski, Małgorzata Rożniatowska, Witold Kaczanowski, Weronika Karwowska, Kai Schoenhals i inni Tak jak dla 88 - letniej Krystyny Feldman rolą życia okazała się zagrana w wieku 88 lat postać Nikifora, tak starsza od niej o rok Danuta Szaflarska (rocznik 1915) dała brawurowy popis swoich umiejętności aktorskich w filmie "Pora umierać", gdzie wystąpiła już jako dama 92 - letnia, ale wspaniałej formy mógłby jej pozazdrościć niejeden 60 - latek. Jej występ doceniło jury FPFF w Gdyni w 2007 r. , gdzie aktorka zdobyła nagrodę za główną rolę kobiecą (za rolę Anieli otrzymała również Orła - Polską Nagrodę Filmową). Ponadto dziełu Doroty Kędzierzawskiej przyznano też nagrodę za dźwięk, nagrodę dziennikarzy i Złotego Klakiera dla najdłużej oklaskiwanego filmu. Obraz ten doceniono również na festiwalach w Trieście, San Francisco, Leeds i Malmoe oraz na krajowych festiwalach i przeglądach. "Pora umierać" to utrzymana w nostalgicznej, poetyckiej tonacji (jak zresztą wszystkie filmy Doroty Kędzierzawskiej) opowieść o starości, przemijaniu i samotności, o pragnieniu bycia potrzebnym aż do końca, o wierności zasadom i wartościom, które nie powinny ustępować przed naporem nowego tylko dlatego, że to nowe jest silniejsze, bardziej przebojowe, zachłanne. W filmie niewiele się dzieje, ale od wydarzeń i wartkich dialogów ważniejsze są tu nastroje, spojrzenia, gesty. Bohaterka filmu, sędziwa pani Aniela, mieszka z ukochaną suczką Filą w przedwojennej, mocno już nadgryzionej zębem czasu drewnianej willi pod Warszawą, utrzymanej w stylu falenicko - otwockim. Po latach dzielenia obszernego lokum z licznymi, dokwaterowanymi jej lokatorami, wreszcie pozbywa się ostatniego z nich. Znów może się poczuć naprawdę u siebie. Z satysfakcją i dumą właścicielki przechadza się po opustoszałych pomieszczeniach, wierzy, że teraz zacznie nowy etap w życiu. Ale syn Witek, który odwiedza ją od czasu do czasu z wnuczką, otyłą 8 - latką w okularach, nie zamierza spełniać matczynych marzeń o zamieszkaniu z nią z powrotem w rodzinnym domu. Nie ma na to również ochoty ani jego żona Marzenka, która nigdy nie była z teściową w najlepszych stosunkach, ani wnuczka, bardziej zainteresowana otrzymaniem w prezencie babcinego pierścionka niż mieszkaniem w nieciekawym dla niej miejscu. Na domiar złego, staruszkę nachodzą wysłannicy jej nowobogackiego sąsiada, który chętnie odkupiłby atrakcyjną działkę, a drewnianą ruderę po prostu rozebrał, żeby nie zasłaniała mu widoku. Dla Anieli jednak ten dom ma przede wszystkim wartość sentymentalną i nie wyobraża sobie jego sprzedaży: to przecież jej młodość, życie rodzinne, rozliczne pamiątki i wspomnienia. Każdy kąt, każdy sprzęt ma tutaj swoją historię, która jest także jej historią. Staruszka liczy więc, że syn przynajmniej wyperswaduje sąsiadowi próby wywierania na nią nacisków. Zamiast tego odkrywa jednak, że Witek potajemnie, późnym wieczorem, odwiedził wraz z żoną sąsiada, i że to właśnie on, a nie synowa, usiłuje dogadać się z "wrogiem" za plecami matki. Wzburzona nielojalnością i zdradą syna Aniela dochodzi do wniosku, że w takiej sytuacji pora umierać. Odwołuje telefonicznie dalsze wizyty syna, zakrywa kirem lustra, zatrzymuje stary zegar, wkłada czarną suknię, zapala świecę i z różańcem w rękach układa się na łóżku, by czekać na śmierć. Szybko jednak zmienia zdanie. Postanawia działać, biorąc sprawy w swoje ręce. 18:00 PORTRETY - STEFAN SUTKOWSKI I INNI KOCHANKOWIE OPERY Film dokumentalny, 80 min, Polska, 2018 Reżyseria: Ryszard Maciej Nyczek Scenariusz: Ryszard Maciej Nyczek Film dokumentalny o Stefanie Sutkowskim, założycielu i wieloletnim dyrektorze Warszawskiej Opery Kameralnej. Wspominają go m.in.: Edward Pałłasz, Jerzy Artysz, Krzysztof Kur, Anna Radziejewska, Kai Bumann, Romana Agnel, Marlena Skonieczko, Władysław Kłosiewicz, Krzysztof Zanussi, Maciej Prus, Marek Weiss, Izadora Weiss, Lidia Juranek - Sutkowska, Joanna Sadowska (śpiewaczka, żona scenografa Andrzeja Sadowskiego), Jitka Stokalska, Zygmunt Krauze, Olga Pasiecznik, Andrzej Klimczak, Robert Gierlach, Łucja Kossakowska, Leszek Świdziński i śp. Tomek Konina. W filmie wykorzystano fragmenty oper w reżyserii m.in.: Ryszarda Peryta, Krzysztofa Zanussiego, Izadory Weiss, Kazimierza Dejmka, Tomasza Koniny, Romany Agnel. 20:20 NA WSCHÓD OD HOLLYWOOD - BARANY. ISLANDZKA OPOWIEŚĆ (HRUTAR) Komediodramat, 88 min, Islandia 2015 Scenariusz i reżyseria: Grimur Hakonarson Aktorzy: Sigurdur Sigurjonsson, Theodor Juliusson, Charlotte Boving, Gunnar Jonsson Doceniony na wielu festiwalach dramat Grimura Hakonarsona został również zgłoszony do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny, jednak nie otrzymał nominacji do nagrody. Akcja rozgrywa się w scenerii dalekiej północy Europy, w Islandii. Pośród nieskazitelnie czystej przyrody, na kompletnym odludziu żyją dwaj bardzo różniący się między sobą bracia, którzy nie odzywają się do siebie od 40 lat. Jeden z nich nadużywa alkoholu i z tego powodu został wydziedziczony, co jeszcze bardziej pogłębiło konflikt. Gummi (Sigurdur Sigurjónsson) i Kiddi (Theodor Juliusson) mieszkają w przyległych domach na rodzinnej farmie, prawnie należącej tylko do niepijącego Gummiego. Obaj bracia hodują rzadką odmianę islandzkich owiec i rywalizują ze sobą. Każdy z nich jest bardzo przywiązany swej trzody. Tymczasem okazuje się, że nagradzany tryk, którego właścicielem jest Kiddi, cierpi na kołowaciznę. Władze lokalne ogłaszają, że wszystkie owce w regionie, nawet te, które nie mają żadnych objawów choroby, będą wybite, by zaraza nie rozprzestrzeniła się na cały kraj. Farmerzy mają obowiązek spalić siano i zdezynfekować obory, resztą zajmie się specjalna ekipa. Gummi sam zabija swoje stado, ale ukrywa w piwnicy domu kilka owiec i tryka. Wieloletni spór między braćmi nasila się. Kiddi oskarża Gummiego o złożenie donosu na niego. Zaczyna jeszcze więcej pić i staje się bardziej agresywny. Nie chce się podporządkować nakazom władz, walczy o swoje stado. Kolejne nieprzewidziane zdarzenia zagrożą dotychczasowemu życiu braci. Razem uciekają wysoko w góry. Tymczasem rozpętuje się burza śnieżna. 00:05 ZESPÓŁ KRZYSZTOFA KOMEDY Artystyczne/estradowe (widowisko), 31 min, Polska, 1967 Wykonawcy: Rune Carlsonn, Roman Dyląg, Tomasz Stańko, Krzysztof Komeda, Kwartet Krzysztofa Komedy, Roman Waschko (prowadzący) Prezentacja kariery artystycznej Krzysztofa Komedy oraz rozmowa z kompozytorem. Ponadto w programie dwie kompozycje jazzowe w wykonaniu zaproszonego do studia telewizyjnego kwartetu Komedy w składzie: Rune Carlsson ze Szwecji - perkusja, Roman Dyląg - kontrabas, Tomasz Stańko - trąbka i Krzysztof Komeda - fortepian. 02:45 KINO NOCNE - PRZYPADEK PEKOSIŃSKIEGO Film biograficzny, 85 min, Polska, 1993 Autor: Romuald Karaś Scenariusz i reżyseria: Grzegorz Królikiewicz Zdjęcia: Waldemar Lenczewski Aktorzy: Maria Klejdysz, Anna Seniuk, Franciszek Trzeciak, Bronisław Pwalik, Franciszek Pieczka, Krzysztof Chamiec, Witold Pyrkosz, Zygmunt Malanowicz, Bronisław Pekosiński Film przedstawia prawdziwą postać o niepowtarzalnej biografii. Bronisław Pekosiński, genialny szachista, mistrz Zamościa 1961 roku. Pokonał wówczas wszystkich. Mieszkał w Zamościu, tam też zmarł 2 stycznia 2013 r. W filmie nakręconym w 1993 r. Bronisław Pekosiński wystąpił osobiście. Opowiada o sobie, ale nie jest pewien kim jest i kiedy się urodził, nie ma rodziny. Nadano mu nazwisko Pekosiński, a za datę urodzenia przyjęto 1 września 1939 r. Wspomina matkę, która została zabita przez Niemca. W jego życiu wszystko zostało skonstruowane sztucznie: i symboliczna data urodzin - dzień wybuchu II wojny światowej, i nazwisko - od skrótu nazwy instytucji opiekuńczej PKOS, i miejsce urodzenia - kacet w Zwierzyńcu, gdzie zza obozowych drutów przerzuciła go matka. Fałszywi i sztuczni okazali się przyjaciele i opiekunowie. Prawdziwe - jedynie sieroctwo i garb. O młodego Bronka walczyły o siebie dwie potęgi - totalitarne państwo i Kościół katolicki. Dorosły Pekosiński - alkoholik i degenerat sparaliżowany po wylewie krwi do mózgu - ma jednak gwiazdę przewodnią swego życia: to mistrzowska gra w szachy. Upokarzany, przepędzany, zdradzany i oszukiwany, zachowuje godność, dobroć i ufność. Przez całe życie szuka matki. 04:20 TAŚMY KULTURY - SENS PRACY Artystyczne/estradowe (widowisko), 11 min, Polska, 2018 Czy bezsensowna praca ma jakiś sens sama w sobie? Czy bezsens celu odbiera wszelki sens działaniu? Działaj z sensem - oglądaj "Taśmy kultury".