TVP Kultura Czwartek, 02.05.2019 08:00 GRZESIUK. ŻYCIE WYGRANE NA BANDŻOLI. Reportaż, 13 min, Polska, 2018 W programie przypomnimy sylwetkę Stanisława Grzesiuka. O jego karierze muzycznej opowiada Jan Młynarski z Warszawskiego Combo Tanecznego, który dziś gra na bandżoli Grzesiuka. Ukazała się płyta Combo Sto lat, panie Staśku. Członkowie zespołu zagrają fragmenty piosenek z płyty. O życiu Grzesiuka, faktach i mitach opowiada autor jedynej jego biografii - Bartosz Janiszewski. Wnuczka Stanisława Grzesiuka opowiada o dziadku. Spotkanie w mieszkaniu, w którym Grzesiuk mieszkał do śmierci; pamiątki, albumy ze zdjęciami. Heniek Małolepszy - artysta uliczny i performer mówi o fenomenie Grzesiuka, a także o tym jak traktowali go konkurenci z różnych kapel. Paweł Nowak - fan Grzesiuka - oprowadza nas po miejscach ważnych dla artysty i bohaterów jego książek. Teatr Baza gra specjalnie dla programu fragmenty swojego spektaklu Ferajna, opartego na książce "Boso, ale w ostrogach". Program bogato ilustrowany archiwaliami: zdjęciami starej i współczesnej Warszawy, zdjęciami Grzesiuka i oryginalnymi wykonaniami jego piosenek. 08:15 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - JERZY MIZIOŁEK Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Wojciech Engelking (prowadzący) 500 lat temu w Clos Luce umarł Leonardo da Vinci. O tym, kim jest dzisiaj w popkulturze i poza nią, z prof. Jerzym Miziołkiem rozmawia Wojciech Engelking. 08:35 PRZEKŁADANIEC Nowela filmowa, 35 min, Polska, 1968 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Stanisław Lem Zdjęcia: Wiesłwa Zdort Muzyka: Andrzej Markowski Aktorzy: Bogumił Kobiela, Ryszard Filipski, Tadeusz Pluciński, Anna Prucnal, Jerzy Zelnik, Piotr Wysocki Zrealizowana pod koniec lat 60. nowela filmowa opowiada o wydarzeniach rozgrywających się w przyszłości, u progu XXI wieku. Scenariusz napisał specjalista od utworów fantastyczno - naukowych i groteskowych, Stanisław Lem. Od premiery "Przekładańca" minęło kilkadziesiąt lat, w tym czasie medycyna zrobiła ogromny postęp. Dziś transplantacje organów ludzkich są powszechne i nikogo nie zaskakują. To, co niegdyś wydawało się czystą fantazją, stało się rzeczywistością. Przed laty groteska filmowa w reżyserii Wajdy wzbudziła sporo emocji, zdobyła uznanie krytyki, a potwierdzeniem sukcesu były liczne prestiżowe nagrody i wyróżnienia, m.in. Komitetu ds Radia i Telewizji oraz Medal Specjalny na festiwalu filmów fantastycznych w Sitges w Hiszpanii. Z ogromnym powodzeniem opowieść science fiction przeszła przez ekrany telewizji w Europie. Bohaterem filmu jest kierowca rajdowy, Richard Fox (znakomita rola Bogumiła Kobieli). Wielokrotny medalista, zdobywca wielu nagród odnosi sukcesy wraz ze swym bratem, Thomasem, który świetnie się sprawdza w roli pilota. Udział w kolejnym ważnym rajdzie samochodowym kończy się tragicznie. Bracia ulegają groźnemu wypadkowi i z poważnymi obrażeniami trafiają do kliniki prowadzonej przez genialnego doktora (Jerzy Zelnik), specjalizującego się w przeszczepach ludzkich organów. Ofiary tragicznej katastrofy zostają poddane skomplikowanym operacjom. Niestety, obydwu mężczyzn nie udaje się ocalić. Doktor ratuje życie jedynie Richardowi, który, jak się okazuje, ma przeszczepionych wiele organów Thomasa. Gdy żona zmarłego próbuje uzyskać należne jej odszkodowanie od towarzystwa ubezpieczeniowego, wybucha skandal. Firma postanawia wypłacić zaledwie 30 procent całej sumy, uzasadniając decyzję tym, że pochowano jedynie część zmarłego. Reszta narządów Thomasa "żyje" i normalnie funkcjonuje w ciele jego brata. Richard, któremu również należy się odszkodowanie, postanawia wyegzekwować pieniądze od firmy ubezpieczeniowej, angażując adwokata (Ryszard Filipski). Sprawa okazuje się bardzo trudna. Tymczasem dochodzi do kolejnego tragicznego wypadku podczas rajdu. Ginie osiem osób przebywających na trasie wyścigu, wśród nich wdowa po Thomasie. Richardowi znów udaje się przeżyć groźną kolizję dzięki interwencji genialnego chirurga. "Poskładany" z narządów ofiar wypadku rajdowiec ma już niewiele własnych części. 09:25 STRASZNE SKUTKI AWARII TELEWIZORA (ECCE HOMO HOMOLKA) Komedia, 79 min, Czechosłowacja 1969 Scenariusz i reżyseria: Jaroslav Papousek Zdjęcia: Josef Ort - Šnep Muzyka: Karel Mareš Aktorzy: Josef Šebánek, Marie Motlová, František Husák, Helena Růžičková, Matěj Forman, Petr Forman "Straszne skutki awarii telewizora", drugi film w karierze znanego scenarzysty i reżysera czeskiego Jaroslava Papouska, przypomina nieco wczesne filmy Milosza Formana. Utrzymany w podobnym klimacie codzienności, ukazuje absurdy i paradoksy tkwiące w pozornie zwyczajnych, normalnych sytuacjach. Terenem obserwacji autorów filmu jest przeciętna mieszczańska rodzina, mała społeczność zajęta wyłącznie własnymi sprawami. O obcych ludziach mówią jak o istotach całkiem odmiennych. Nie słychać zresztą, by wspominali jakichś przyjaciół czy krewnych lub opowiadali historię, która przydarzyła się innym. Żyją z przekonaniem, że wokół nich nic nie istnieje i nic się nie liczy. W tym rodzinnym zamknięciu toczą między sobą zawzięte boje, ale choć szczęście domowego ogniska bardzo im dopieka, nie wyobrażają sobie życia w samotności. Rodzina praskiego taksówkarza Ludvy: żona, dwoje dzieci oraz dziadkowie wyrusza w niedzielę na wycieczkę do lasu. Kiedy właśnie napawają się ciszą i pięknem przyrody, z gęstwiny rozlega się wołanie o pomoc. Wszyscy, którzy znaleźli się w pobliżu, tracą niespodziewanie ochotę na dalszy odpoczynek i zamiast ruszyć na ratunek, pośpiesznie wracają do domów. Po powrocie do domu i zjedzeniu piknikowych zapasów w rodzinie zaczynają się kłótnie na temat sposobu spędzenia reszty dnia. Każdy z domowników ma inny pomysł: panie chciałyby pojść z dziećmi na wyścigi konne, panowie woleliby mecz piłki nożnej. Gdy żonie i babci udaje się przeforsować swoją propozycję, zrezygnowany Ludva upija się. Wieczorem problem jednak powraca. Sytuację zaognia dodatkowo brak telewizora, który właśnie się popsuł. Zanosi się na wielką rodzinną awanturę. 11:00 NAD NIEMNEM - ODC. 3/4 Serial obyczajowy, 56 min, Polska 1986 Reżyseria: Zbigniew Kuźmiński Scenariusz: Kazimierz Radowicz Zdjęcia: Tomasz Tarasin Muzyka: Andrzej Kurylewicz Aktorzy: Iwona Pawlak, Marta Lipińska, Adam Marjański, Janusz Zakrzeński, Edmund Fetting, Bożena Rogalska, Jacek Chmielnik, Michał Pawlicki, Jerzy Zygmunt Nowak, Ewa Decówna, Ewa Wencel, Jan Prochyra, Zbigniew Bogdański Kirło i jego żona gorliwie swatają Różyca, ale Justyna patrzy na niego z obrzydzeniem. Pomaga Bohatyrowiczom w czasie żniw. Dowiaduje się, że matka Janka marzy o ślubie syna z bogatą sąsiadką, Jadwigą Domuntówną. Mimo to Justyna spędza coraz więcej czasu z Janem, a także Anzelmem. Ciotka Marta namawia ją na małżeństwo z Różycem, choć sama kiedyś popełniła błąd, odrzucając człowieka, którego kochała. Na wiadomość o zamiarach Różyca wobec Justyny Zygmunt Korczyński jedzie do Korczyna. Prosi dziewczynę o wybaczenie i przekonuje, że ich młodzieńcza miłość może się odrodzić. 12:10 NAD NIEMNEM - ODC. 4/4 Serial obyczajowy, 54 min, Polska 1986 Reżyseria: Zbigniew Kuźmiński Scenariusz: Kazimierz Radowicz Muzyka: Andrzej Kurylewicz Zdjęcia: Tomasz Tarasin Aktorzy: Iwona Pawlak, Adam Marjański, Janusz Zakrzeński, Marta Lipińska, Michał Pawlicki, Zbigniew Bogdański, Jacek Chmielnik, Ewa Decówna, Edmund Fetting, Marek Herbik, Renata Husarek, Irena Kownas, Renata Kretówna, Małgorzata Nowak, Jerzy Z. Nowak, Maria Nowotarska, Andrzej Precigs, Jan Prochyra Do Bohatyrowiczów wyrywa się nie tylko Justyna, ale i syn Benedykta, Witold. Rodzinny konflikt pogłębia się, zwłaszcza że pan Korczyński i jego żona mają różne zdania na temat ewentualnego małżeństwa Justyny z Różycem. Justyna i Witold są gośćmi na weselu jednej z Bohatyrowiczówien. Tej nocy Jan i Justyna wyznają sobie miłość, a Benedykt wreszcie odnajduje wspólny język z synem. Następnego dnia Kirłowie przyjeżdżają do Korczyna z oświadczynami w imieniu Różyca. Justyna odrzuca je, wyznając, że jest już zaręczona z Janem. Pani Emilia dostaje ataku histerii, stary Orzelski jest załamany, ale nic nie może zmącić szczęścia dziewczyny. 13:15 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - JERZY MIZIOŁEK Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Wojciech Engelking (prowadzący) 500 lat temu w Clos Luce umarł Leonardo da Vinci. O tym, kim jest dzisiaj w popkulturze i poza nią, z prof. Jerzym Miziołkiem rozmawia Wojciech Engelking. 13:25 TAŚMY KULTURY - AKTYWNOŚĆ PSYCHICZNA Artystyczne/estradowe (widowisko), 10 min, Polska, 2018 Człowiek to aktywność - wewnętrzna i zewnętrzna - psychiczna i fizyczna. Niestety często aktywność fizyczna okazuje się być w swej istocie psychiczną. 13:35 TAŚMY KULTURY - KOLOROWE ŻYCIE Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Jakie jest "dobre życie"? Kolorowe! Czemu nasze "kolorowe życie" bywa szare, a nasze kolorowe oczy takie stare? 15:00 PAN WOŁODYJOWSKI CZ. I Film historyczno - przygodowy, 75 min, Polska 1968 Reżyseria: Jerzy Hoffman Scenariusz: Jerzy Hoffman, Jerzy Lutowski Zdjęcia: Jerzy Lipman Muzyka: Andrzej Markowski Aktorzy: Tadeusz Łomnicki, Magdalena Zawadzka, Mieczysław Pawlikowski, Barbara Brylska, Jan Nowicki, Tadeusz Schmidt, Daniel Olbrychski, Bogusz Bilewski, Mariusz Dmochowski, Andrzej Szczepkowski, Leonard Andrzejewski, Irena Karel, Władysław Hańcza, Marek Perepeczko, Witold Skaruch, Gustaw Lutkiewicz i inni Ekranizacja powieści Henryka Sienkiewicza zrealizowana z wielkim rozmachem i olbrzymim nakładem środków finansowych. Koszt produkcji osiągnął zawrotną, jak na owe czasy, sumę 40 milionów złotych. Na potrzeby filmu wzniesiono kilka ogromnych dekoracji plenerowych. W ruinach zamku w Chęcinach została zrekonstruowana twierdza kamieniecka, wybudowano miasteczko Raszków oraz fortyfikację chreptiowską. Zdjęcia były kręcone m. in. w Bieszczadach, w okolicach Białego Boru w województwie koszalińskim, a także w Związku Radzieckim w ruinach XVI - wiecznego grodu tatarskiego oraz w halach łódzkiej wytwórni filmowej. W niektórych scenach brało udział po kilka tysięcy statystów, ubranych w kostiumy zaprojektowane z ogromną dbałością o szczegóły. W tytułowego bohatera filmu znakomicie wcielił się Tadeusz Łomnicki. Aby solidnie przygotować się do roli "małego rycerza", aktor poświęcił pół roku na naukę jazdy konno, ponadto przez rok zgłębiał tajniki szermierki. Niezapomnianą kreację stworzyła również Magdalena Zawadzka, odtwórczyni Baśki, wiernej towarzyszki życia pana Michała. Jak pisali recenzenci, wszystkie role w filmie zagrane były po mistrzowsku, nawet epizodyczne urosły do rangi pierwszoplanowych. Cała prasa w nieskończoność chwaliła Mieczysława Pawlikowskiego jako dobrodusznego, pełnego humoru Zagłobę, Barbarę Brylską jako romantyczną Krzysię, a także zakochanego w niej do nieprzytomności Ketlinga, czyli Jana Nowickiego, czy wreszcie Hankę Bielicką jako wspaniałą stolnikową i innych. Dużo się mówiło i pisało o młodym aktorze Danielu Olbrychskim, który na długo pozostał w pamięci widzów jako niezrównany, okrutny Azja Tuhajbejowicz. Uroczysta prapremiera "Pana Wołodyjowskiego" odbyła się 26 marca 1969 roku w Kielcach, a premiera - dwa dni później w Warszawie. Przygotowano 70 kopii filmu, co pozwoliło na szerokie rozpowszechnianie. "Pan Wołodyjowski" bił rekordy popularności i uznawany był podówczas za najbardziej kasową produkcję w historii kina polskiego. 16:30 HOGO FOGO HOMOLKA (HOGO FOGO HOMOLKA) Komedia, 76 min, Czechosłowacja, 1970 Reżyseria: Jaroslav Papousek Scenariusz: Jaroslav Papousek Zdjęcia: Josef Ort-Snep Muzyka: Karel Mares Aktorzy: Josef Sebanek, Marie Motlova, Frantisek Husak, Petr Forman, Matej Forman, Helena Ruzickova Filmem "Hogo fogo Homolka" reżyser i scenarzysta Jaroslav Papoušek kontynuuje historię czeskiej rodziny Homolków, bohaterów zrealizowanej rok wcześniej komedii "Straszne skutki awarii telewizora". Reżyser tak celnie określił mentalność współczesnego czeskiego mieszczanina, że nazwisko Homolka stało się jego synonimem. Drugi film powstał właściwie z inicjatywy aktorów, którzy w czasie montażu pierwszej części zaproponowali Papouškowi, aby wymyślił dalszy ciąg przygód rodziny praskiego taksówkarza. Tytuł filmu pochodzi od słów dziadka Homolki, który skomentował zakup nowego auta słowami: "Teraz dopiero jesteśmy hogo fogo rodziną, teraz dopiero patrzy na nas świat". W parny letni dzień pradziadek Homolka siedzi w wiejskiej gospodzie przy kuflu piwa, zerkając od czasu na kozę, którą pasie, i - znacznie częściej - na młodą dziewczynę w bikini, opalającą się w pobliżu. Staruszek zaniedbuje też kozę dla spacerów po ukochanym lesie. Przeczuwa zbliżającą się śmierć, pragnie więc nacieszyć się jeszcze pięknem otaczającego go świata. O swych złych przeczuciach powiadamia listownie rodzinę w stolicy. Prascy krewni świętują właśnie kupno nowego samochodu. Dumni i szczęśliwi obmyślają przyszłe wycieczki. W najbliższą niedzielę zamierzali jechać na mecz piłkarski do Teplic. Wezwani do umierającego pradziadka muszą jednak zmienić plany. Jadą niechętnie, pamiętając, że w ubiegłym roku staruszek również zapowiadał swój rychły zgon. W nie najlepszych humorach, skłóceni, przybywają na wieś. Nie zastają pradziadka w domu, co jeszcze bardziej ich rozsierdza. Urażeni, że wzywał ich na próżno, wyruszają na jego poszukiwanie. O filmie Papouška krytycy pisali: "Równolegle rozwijają się dwie linie opowiadania. Pierwsza opisuje ostatni dzień życia pradziadka, druga jak go Homolkowie szukali i nie znaleźli. Ujawniają one dwie przeciwstawne postawy życiowe. Ograniczony, przyziemny świat Homolków jest konfrontowany z życiem ludzi również zwykłych, niczym nie wyróżniających się, które jest jednak dużo pełniejsze, bardziej swobodne i radosne. Z konfrontacji tej wyniknie nonsensowność małostkowych sprzeczek Homolków, które są w swej istocie destrukcyjnym żywiołem, niszczącym wszelkie wartości. Pradziadek mógł szczęśliwie przeżyć swoje ostatnie chwile tylko dzięki temu, że się z nimi nie spotkał. Homolkowie prześcigają się w nonsensownym utrzymywaniu pozorów wspólnoty, likwidując w zarodku każdą indywidualną próbę oderwania się i zrobienia czegoś po swojemu. 18:00 ARCYDZIEŁA BEZ TAJEMNIC: LEONARDO DA VINCI ODC. 5 (MASTERPIECES UNVEILED: LEONARDO DA VINCI EP. 5) Film dokumentalny, 22 min, Włochy, 2013 Reżyseria: Piero Messina Seria dokumentalna poświęcona wybitnym dziełom sztuki. W każdym odcinku poznajemy inny obraz, okoliczności jego powstania i wpływ na rozwój kultury. W tym odcinku poznamy tajemnice obrazu "Mona Lisa". 20:20 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - SLOW WEST (SLOW WEST) Western, 79 min, Wielka Brytania/Nowa Zelandia 2015 Scenariusz i reżyseria: John Maclean Aktorzy: Kodi Smit - McPhee, Michael Fassbender, Ben Mendelsohn, Caren Pistorius, Rory McCann, Andrew Robertt, Edwin Wright Historia pewnej miłości osadzona w realiach końca XIX wieku na równinach Dzikiego Zachodu. 16 - letni Szkot, Jay Cavendish, opuszcza rodzinne strony, by wyruszyć na poszukiwanie swojej ukochanej, pięknej Rose Ross. Dziewczyna wraz ze swym ojcem, niesłusznie oskarżonym o morderstwo, uciekła ze Szkocji. Przemierzając rozległe prerie, chłopak natyka się na bezwzględnych łowców nagród. Nastolatka bierze pod opiekę za opłatą wyjęty spod prawa, tajemniczy wędrowiec Silas Selleck. Chłopak jest jednak przekonany, że wszyscy czyhają tylko na okup za poszukiwanych listem gończym Rose i jej ojca Johna Rossa. Opuszcza więc Silasa, by na własną rękę odnaleźć ukochaną. W drodze spotyka wędrującego pisarza Wernera, któremu postanawia zaufać. Ale kiedy budzi się rano, okazuje się, że wędrowiec zniknął wraz z jego koniem i całym dobytkiem. Niespodziewanie znowu przychodzi mu z pomocą Silas Selleck, który odzyskał jego własność. Razem ruszają w dalszą drogę, ale czy zdołąją uratować Rose i jej ojca? W brutalnym świecie Dzikiego Zachodu, ma szanse przetrwać tylko ten, kto pierwszy wyciągnie naładowaną broń. 23:20 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - ZROBIĆ ZDJĘCIE (GET THE PICTURE) Film dokumentalny, 69 min, Irlandia, 2013 Reżyseria: Cathy Pearson Zdjęcia: Richie Donnelly Muzyka: Leo Pearson Bohaterem filmu jest John G. Morris, wybitny fotoedytor magazynu "Life", "The New York Times", "The Washington Post" czy "National Geographic", jedna z najważniejszych postaci mających wpływ na rozwój światowej fotografii prasowej. Dzięki niemu świat ujrzał m.in. legendarne zdjęcie Roberta Capy z lądowania w Normandii, Eddiego Adamsa "The Saigon Execution" czy Nicka Uta "Napalm Girl". 00:45 NA WSCHÓD OD HOLLYWOOD - W SYBERYJSKICH LASACH (DANS LES FORTS DE SIBRIE) Film przygodowy, 95 min, Francja, 2016 Reżyseria: Safy Nebbou Scenariusz: Safy Nebbou, David Oelhoffen Zdjęcia: Gilles Porte Muzyka: Ibrahim Maalouf Aktorzy: Raphal Personnaz, Evgeniy Sidikhin Pewnego dnia Teddy postanawia rzucić wszystko: pracę, życie w hałaśliwym mieście, przyjaciół. Wyjeżdża na daleką Syberię, nad jezioro Bajkał, mając nadzieję, że tam właśnie odzyska spokój duszy. Kontakt z dziką naturą, w iście spartańskich warunkach sprawia, że bohater odnajduje w sobie to, czego zawsze szukał. Ekstremalne zimno, samotność, wszechobecna gęsta mgła doprowadzają Teddy'ego prawie do śmierci. Nieoczekiwanie nadchodzi pomoc ze strony Aleksjeja, Rosjanina, który od wielu lat mieszka w syberyjskich lasach. To początek ich wielkiej przyjaźni. 02:50 KINO NOCNE - TATO Dramat, 110 min, Polska 1995 Scenariusz i reżyseria: Maciej Ślesicki Zdjęcia: Maciej Ramlau Muzyka: Przemysław Gintrowski Występują: Bogusław Linda, Dorota Segda, Ola Maliszewska, Teresa Lipowska, Cezary Pazura, Krystyna Janda, Renata Dancewicz, Daria Trafankowska, Bronisław Wrocławski, Krzysztof Kumor, Barbara Sołtysik, Ewa Wawrzoń, Stanisław Brudny, Katarzyna Dowbor, Lew Rywin i inni Dramat rodzinny z nietypową rolą Bogusława Lindy. Akcja filmu toczy się współcześnie. Życie Michała, jego żony Ewy i siedmioletniej córeczki Kasi z pozoru wygląda normalnie. Jednak tylko z pozoru. Pewnego wieczoru Ewa dokonuje samookaleczenia i wybiega na ulicę z krzykiem, że została pobita przez męża. Nazajutrz wyjeżdża do matki i wnosi pozew o rozwód. Michał, początkowo nieco zaskoczony zachowaniem żony, zaczyna się domyślać, że jest ona chora psychicznie. W czasie nielicznych kontaktów z dzieckiem z niepokojem dostrzega na ciele dziewczynki ślady pobicia. Mimo jego protestów sąd przyznaje Ewie prawo do opieki nad dzieckiem. Na niekorzyść Michała przemawia zapracowanie i pociąg do trunków. Jednak upokorzony mężczyzna nie zamierza rezygnować. Jego adwokat zgłasza apelację, on sam zaś udaje się po pomoc do Stowarzyszenia Obrony Praw Ojca. "Tato" jest efektownym debiutem Macieja Ślesickiego, syna znanej kierowniczki produkcji Barbary Pec - Ślesickiej. Film zyskał przychylne recenzje krytyków i "głosującej nogami" publiczności, dzięki której został jedną z najbardziej kasowych polskich produkcji sezonu. Ślesicki udowodnił, że ma autentyczny talent. Ujawnił też - potwierdzoną dwa lata później w "Sarze" - dość silną skłonność do jawnych zapożyczeń, służących swoistej zabawie z widzem. W "Tacie" nietrudno odnaleźć nawiązania do arcydzieł światowego kina, takich jak "Sprawa Kramerów" Roberta Bentona, "Papierowy księżyc" Petera Bogdanovicha, "Brzdąc" Charliego Chaplina, "Casablanca" Michaela Curtiza i "Fatalne zauroczenie" Adriana Lyne'a. To wszakże nie wszystko. Oprócz katalogu cytatów, "Tato" jest również nadzwyczaj sprawnie skonstruowanym kolażem gatunkowym. Jest tu trochę z thrillera, trochę z komedii i sentymentalnego "wyciskacza łez". Bogusław Linda, naczelny twardziel polskiego kina, zaskakuje subtelnością i mistrzostwem w ukazywaniu duchowej ewolucji bohatera, Ola Maliszewska zdumiewa aktorską dojrzałością, a Ślesicki scenarzysta - "uchem" na prawniczy żargon. Wartka akcja i rzadko poruszany w naszej kinematografii problem (walka ojca o dziecko) to kolejne przyczyny powodzenia "Taty" - bodaj najbardziej udanego debiutu od czasów "Vabanku" Juliusza Machulskiego. Liczne nagrody na XX Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, w tym dla Macieja Ślesickiego za reżyserię, dla Bogusława Lindy za pierwszoplanową rolę męską, dla Renaty Dancewicz i Cezarego Pazury za role drugoplanowe i dla Ewy Smal za montaż. 04:50 TAŚMY KULTURY - SKALA CZŁOWIEKA Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Wszyscy ludzie są w pewnym sensie mali i tylko w tej skali niektórzy stają się wielcy. Czasem człowiek osiąga swoją wielkość tylko poprzez pomniejszanie innych. Aby to ocenić potrzebujemy skali - Skali Człowieka.