TVP Kultura Wtorek, 07.05.2019 08:35 KRYSZTAŁ Film obyczajowy, 23 min, Polska, 1971 Reżyseria: Julian Dziedzina Scenariusz: Ryszard Pietruski Zdjęcia: Wiesław Rutowicz Aktorzy: Ryszard Pietruski, Krystyna Borowicz, Czesław Wołłejko, Marek Lewandowski, Maria Homerska, Zbigniew Kochanowicz, Leszek Drogosz Akcja filmu rozgrywa się w mieszczańskim środowisku ludzi o specyficznej mentalności, patrzących na życie przez pryzmat pieniądza. Przed zbliżającym się egzaminem dojrzałości ojciec usiłuje przekupić nauczyciela, aby zapewnić synowi pomyślny wynik matury. 09:15 KAPITAN Z "ORIONA" Film obyczajowy, 90 min, Polska, 1977 Reżyseria: Zbigniew Kuźmiński Scenariusz: Kazimierz Radowicz Zdjęcia: Zbigniew Pietrzkiewicz Występują: Wiesław Zanowicz (kapitan), Wojciech Kostecki (pierwszy oficer "Szturman"), Stanisław Michalski (Nowaczyk, chief na "Orionie"), Jerzy Rogalski (praktykant), Lech Grzmociński (bosman), Stanisław Iżyłowski, Florian Staniewski, Józef Osławski (rybak), Marek Nowakowski (radiooperator), Józef Fryźlewicz (dyrektor przedsiębiorstwa), Zbigniew Gawroński, Tadeusz Gwiazdowski (krawiec), Juliusz Lisowski (szyper), Adam Trela, załoga statku S/T "Tyśmienica" Prymus szkoły morskiej o niedużym stażu zostaje mianowany kapitanem statku rybackiego. Doświadczona załoga "Oriona" ostentacyjnie demonstruje swoją niechęć do nowego przełożonego. Konflikt potęguje "pech" kapitana - statek nie łowi ryb nawet na najlepszych łowiskach. Dopiero wykrycie przez dowódcę przyczyny, polegającej na awarii jednego z urządzeń, rehabilituje go w oczach załogi. 11:00 SŁAWA I CHWAŁA - ODC. 1 VERBORGENHEIT Serial historyczno - obyczajowy, 54 min, Polska 1998 Autor: Jarosław Iwaszkiewicz Reżyseria: Kazimierz Kutz Scenariusz: Krzysztof Teodor Toeplitz Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Joanna Szczepkowska, Olgierd Łukaszewicz, Michał Żebrowski, Piotr Adamczyk, Mariusz Bonaszewski, Anna Radwan, Joanna Mastalerz, Maria Gładkowska, Mirosława Dubrawska, Paweł Deląg, Agnieszka Czekańska, Zbigniew Zamachowski i inni Adaptacja niegdyś bardzo głośnej książki Jarosława Iwaszkiewicza. "Sława i chwała" to najobszerniejsza jego powieść. Napisana z epickim rozmachem, kreśli dzieje polskiej inteligencji od "pierwszych dni lipca 1914 roku" do jesieni roku 1947. Jest zarazem epitafium dla duchowego oblicza kultury polskiej, a po trosze i europejskiej, ukształtowanego w XIX wieku. Nad "Sławą i chwałą" pisarz pracował w latach 1956 - 1962, choć pierwsze szkice utworu powstały już pod koniec lat czterdziestych. Mimo upływu czasu także dzisiaj powieść Iwaszkiewicza stanowi interesujący zapis osobistych doświadczeń autora oraz jego rozważań filozoficznych, dotyczących zwłaszcza estetyki i moralności. Admirator Iwaszkiewiczowskiego stylu odnajdzie w "Sławie i chwale" zarówno niezrównane, pełne zmysłowego uroku opisy, jak i wnikliwe portrety psychologiczne, a także barwną panoramę uczuć i emocji, od dojmującej nostalgii i bólu przemijania do pełnej mądrego dystansu ironii. Historyczne przełomy i kataklizmy sąsiadują bowiem w książce z równie burzliwymi dziejami miłości, zdrad i tragedii, których doświadczają poszczególni bohaterowie. Przymiarki do ekranizacji "Sławy i chwały" trwały od dawna. Telewizyjna wersja z lat siedemdziesiątych firmowana przez Lidię Zamkow nie wytrzymała konfrontacji z książką. Blisko dziesięć lat później z powieścią Iwaszkiewicza chciał się zmierzyć Jerzy Hoffman. Skończyło się jednak na zamiarach. Wkrótce powstał scenariusz pióra Krzysztofa Teodora Toeplitza. I on musiał odleżeć swoje, zanim poważnie zainteresował się przedsięwzięciem Kazimierz Kutz. Po mozolnych zabiegach reżyserowi udało się zgromadzić niezbędne środki i produkcja ruszyła. Ze względów oszczędnościowych sceny "paryskie" kręcono w Krakowie, "kresowe" w Lublinie, a "czarnomorskie" nad Bałtykiem. Kutzowi udało się zebrać doborową obsadę. Ogółem w siedmioodcinkowym serialu wzięło udział prawie 150 aktorów, nie licząc statystów. Mimo że scenariusz jest wierną adaptacją powieści, liczne wątki literackiego oryginału musiały ulec redukcji. Wydaje się to zrozumiałe, jeśli w siedmiu godzinach emisji chce się zmieścić tysiąc pięćset stron prozy. Kutz i Toeplitz skupili się więc przede wszystkim na dziejach kolejnych pokoleń trzech rodów: Myszyńskich, Royskich i Gołąbków. Niestety, z powodu bardzo okrojonego budżetu cykl zrealizowano na taśmie szesnastomilimetrowej, co umożliwia prezentowanie go wyłącznie na małym ekranie. Akcja serialu rozpoczyna się w lipcu 1914 roku w Odessie. Spędzają tu wakacje dorosłe dzieci pani Szyllerowej: kompozytor Egdar i śpiewaczka Elżbieta. Towarzyszą im pochodzący z zaprzyjaźnionej rodziny Józio Royski i jego korepetytor Kazimierz Spychała. Wkrótce dołączają do nich Ola - cioteczna siostra Józia i hrabia Janusz Myszyński - sąsiad Royskich. Wszyscy nawiązują kontakty z Rosjanami z odeskiej bohemy artystycznej. Rodzą się wakacyjne flirty. Józio zakochuje się w Elżbiecie, Janusz w rozpoetyzowanej córce policmajstra Ariadnie Tarło, Spychała uwodzi Olę, do której wzdycha też znany cukiernik Franciszek Gołąbek. Obiecująco zapowiadającą się kanikułę przerywa jednak ogłoszenie mobilizacji. 12:10 SŁAWA I CHWAŁA - ODC. 2 ZAWIERUCHA Serial historyczno - obyczajowy, 54 min, Polska 1998 Autor: Jarosław Iwaszkiewicz Reżyseria: Kazimierz Kutz Scenariusz: Krzysztof Teodor Toeplitz Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Joanna Szczepkowska, Olgierd Łukaszewicz, Michał Żebrowski, Piotr Adamczyk, Mariusz Bonaszewski, Anna Radwan, Joanna Mastalerz, Maria Gładkowska, Mirosława Dubrawska, Paweł Deląg, Agnieszka Czekańska, Zbigniew Zamachowski i inni Janusz przyjeżdża do Odessy i zamieszkuje u Szyllerów. Zaczyna spotykać się ze swą dawną miłością Ariadną. Niebawem przybywa też pani Royska z Józiem, którego młodszy brat Walerek służy w wojsku rosyjskim. Spychała angażuje się w konspiracyjną pracę na rzecz formującego się polskiego korpusu Dowbora - Muśnickiego. Nie reaguje zupełnie na tęskne spojrzenia Oli. Zrozpaczona jego obojętnością dziewczyna przyjmuje oświadczyny Gołąbka, mimo że go nie kocha. Wie jednak, że cukiernik jest człowiekiem prawym i żywi do niej szczere, głębokie uczucie. Odessę odwiedza też na krótko Elżbieta Szyllerówna. Spędza namiętną noc z Józiem, po czym odpływa do Konstantynopola. Razem z nią odjeżdżają Ariadna i jej kochanek Niewolin. Mijają kolejne dni. Odbywa się ślub Oli i Gołąbka. Egdar postanawia poświęcić się wyłącznie sztuce, zaś Janusz - mimo nieukrywanej apolityczności - podejmuje decyzję o wstąpieniu do rodzącego się polskiego wojska. 13:30 NIEDZIELA Z... TWÓRCZOŚCIĄ ZBIGNIEWA WODECKIEGO Dysk./wywiad/debata, 38 min, Polska, 2019 Scenariusz: Aleksandra Czernecka Wykonawcy: Agnieszka Szydłowska(Prowadzący) Odcinek "Niedzieli z..." poświęcony twórczości Zbigniewa Wodeckiego, polskiego artysty estradowego, multiinstrumentalisty (skrzypce, trąbka, fortepian), kompozytora, aktora i osobowości telewizyjnej. Do jego najbardziej popularnych utworów należą piosenki: "Chałupy Welcome To", "Lubię wracać tam, gdzie byłem", "Pszczółka Maja", "Zacznij od Bacha", "Znajdziesz mnie znowu" oraz "Z Tobą chcę oglądać świat". 14:25 LEPIEJ BYĆ PIĘKNĄ I BOGATĄ (LEPIEJ BYĆ PIĘKNĄ I BOGATĄ) Komedia obyczajowa, 94 min, Polska/Niemcy/Ukraina/Francja 1993 Scenariusz i reżyseria: Filip Bajon Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Adrianna Biedrzyńska, Daniel Olbrychski, Marek Kondrat, Anna Prucnal, Ryszard Pietruski, Aleksander Bielawski, Dorota Pomykała, Maria Chwalibóg, Cezary Pazura, Eugeniusz Priwieziencew, Bronisław Pawlik, Barbara Brylska i inni Kiedy na przełomie lat 80. i 90. zmieniła się całkowicie polska rzeczywistość, musiał zmienić się i polski film. Język politycznych aluzji, martyrologia i tematyka rozrachunkowa nie pasowały do nowych realiów. Wielu uznanych reżyserów musiało na nowo szukać porozumienia z widzem, nie zawsze z sukcesem. W wypadku Filipa Bajona dopiero "Lepiej być piękną i bogatą" jest utworem, w którym w pełni odbija się duch nowych, kapitalistyczno - demokratycznych czasów. Poprzednia, zrealizowana po 1989 roku komedia pt. "Sauna", tematycznie wyraźnie nawiązywała do epoki PRL - u, dość nieśmiało dotykając problemów teraźniejszości. Za inspirację dla "Lepiej być piękną i bogatą" posłużyła autentyczna opowieść biznesmenki, którą autor "Wahadełka" spotkał podczas rejsu na Bornholm. Już przy pisaniu scenariusza nie było wątpliwości, kto zagra najważniejszą postać. "Rolę Doroty pisałem od początku dla Biedrzyńskiej" - powie w jednym z późniejszych wywiadów reżyser. Intuicja nie myliła doświadczonego twórcy. Adrianna Biedrzyńska zebrała doskonałe recenzje, pozostawiając w cieniu takie aktorskie asy jak Daniel Olbrychski czy Marek Kondrat. "Lepiej być piękną i bogatą" jest filmem nieodparcie zabawnym, ale i niepozbawionym poważniejszej refleksji. Dowcip sytuacyjny i słowny częściej wywołuje tu uśmiech niż salwy beztroskiego śmiechu. Romansowo - biznesowe perypetie bohaterki zawierają bowiem wiele dość gorzkiej prawdy o sposobach robienia pieniędzy we współczesnej Polsce. Bajonowi udało się zgrabnie połączyć współczesną wersję bajki o Kopciuszku z satyrą na wynaturzenia rodzimego kapitalizmu. W łódzkiej przędzalni trwa strajk. Wśród protestujących wyróżnia się niejaka Dorota Waltz, wnuczka założyciela i właściciela fabryki. Wkrótce przyjeżdża z Francji mecenas, który na mocytestamentu czyni Dorotę wyłączną właścicielką przedsiębiorstwa i przylegających doń gruntów. Niepozorna tkaczka w ciągu jednego dnia przebywa drogę "z nędzy do pieniędzy". A że tupetu i sprytu jej nie brak, szybko odnajduje się w roli kobiety interesu. Postanawia za wszelką cenę uratować zakład przed bankructwem. Pomaga jej w tym mecenas, lecz niezupełnie bezinteresownie. Pragnie bowiem przejąć majątek dziewczyny i połączyć go z firmą odzieżową swej żony we Francji. Jednak rezolutną Dorotę nie tak łatwo przechytrzyć. 16:10 WIELKI TYDZIEŃ Dramat wojenny, 92 min, Polska, 1995 Autor: Jerzy Andrzejewski Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Andrzej Wajda Zdjęcia: Wit Dąbal Aktorzy: Wojciech Malajkat, Magdalena Warzecha, Bożena Dykiel, Beata Fudalej, Jakub Przebindowski, Cezary Pazura, Wojciech Pszoniak, Agnieszka Kotulanka, Kryzsztof Stroiński, Radosław Pazura, Artur Barciś, Maria Seweryn Opowiadanie "Wielki Tydzień" ukazało się drukiem w 1945 r. w pierwszej powojennej książce Jerzego Andrzejewskiego - tomie opowiadań "Noc". Pisane na gorąco, wiosną 1943 r. , pod wrażeniem tragicznego powstania Żydów w getcie warszawskim, zostało jednak w 1945 r. , pod wpływem wydarzeń antysemickich na południu Polski, zasadniczo zmienione. Kameralny dramat psychologiczny, opowieść o człowieku, który przeżywa konflikt moralny między poczuciem obowiązku ratowania Żydów, a osobistą urazą do pewnej żydowskiej dziewczyny, zamienił się po wojnie w dramat postaw moralnych społeczeństwa polskiego w obliczu holocaustu. Sytuacje skrajnego zagrożenia ujawniły całą skalę zachowań ludzi: od bezinteresownej pomocy po zwykłą podłość i bezduszne okrucieństwo. Pierwsza wersja tekstu zaginęła i za podstawę scenariusza Andrzej Wajda przyjął tę z 1945 r. , nie próbując odtwarzać pierwowzoru. O ekranizacji "Wielkiego Tygodnia" Wajda myślał już od dawna. Pierwszy scenariusz napisali dla niego w 1968 r. Andrzej Żuławski i Jerzy Andrzejewski. Ale ponieważ Żydzi byli tematem tabu dla ówczesnego polskiego kina, scenariusz nie miał szans na realizację i Wajda sprzedał prawa do "Wielkiego Tygodnia" kinematografii niemieckiej. O jego adaptacji myśleli później także Andrzej Żuławski, Agnieszka Holland i paru reżyserów niemieckich. Dopiero w 1995 r. udało się Wajdzie zrealizować swój zamiar. Bohaterowie "Wielkiego Tygodnia" to Irena Lilien i Jan Malecki. Malecki ma w sobie wiele cech samego Andrzejewskiego, w postaci Ireny znajomi i przyjaciele pisarza rozpoznawali jego przyjaciółkę Wandę Wertenstein, choć sam autor twierdził, że prototypem Lilienówny była Janina Askenazy, córka historyka Szymona Askenazego. Przed wojną Irena Lilien nie czuła się Żydówką. Bogata rodzina profesora Juliusza Liliena była zasymilowana i prowadziła życie, w którym rasa nie odgrywała żadnej roli. Nawet w czasie wojny Lilienowie nie poszli do getta, nie nosili gwiazdy Dawida. Dopiero nasilające się w 1942 r. zagrożenie aresztowaniem zmusza ich do ukrywania się. Szybko jednak się przekonują, że z licznego grona przyjaciół nikt nie chce lub nie może im pomóc. Zdesperowany profesor wybiera śmierć. W córce wola życia jest silniejsza. Na tydzień przed Wielkanocą 1943 r. , gdy w getcie warszawskim trwa właśnie powstanie, Irena ukrywa się u byłego asystenta jej ojca. Aresztowana tam przez dwóch agentów gestapo przekupuje ich i zostaje wypuszczona na wolność. Samotnie błąka się po ulicach Warszawy. Na placu Krasińskich przypadkowo spotyka Jana Maleckiego, narzeczonego sprzed lat. Malecki postanawia zabrać ją do siebie do domu na Bielanach, gdzie czeka na niego żona Anna w zaawansowanej ciąży. Od chwili spotkania z Ireną odczuwa niepokój. Jego zaproszenie nie jest zupełnie szczere, ale wstydzi się już wycofać. Anna bez wahania przyjmuje Irenę pod swój dach. Pobyt Żydówki w mieszkaniu Maleckich niepokoi jednak ich sąsiadkę, Piotrowską. W dodatku mąż Piotrowskiej wyraźnie interesuje się ładną i młodą dziewczyną. Ze strachu i nienawiści jego żona donosi właścicielowi domu o ukrywaniu Żydówki. 18:00 EWOLUCJA HIP HOPU - FUNDAMENT (HIP HOP EVOLUTION - THE FOUNDATION) Film dokumentalny, 48 min, Kanada, 2016 Reżyseria: Darby Wheeler Doceniony przez krytyków MC i dziennikarz Shad Kabango, wyrusza w podróż, żeby odkryć historię hip - hopu. Podczas niej spotyka się z wieloma uznanymi hip - hopowymi artystami i razem z nimi odkrywa, jak ta muzyka przeszła z podziemia do mainstreamu. 19:25 ANTYFONIE Film dokumentalny, 25 min, Polska, 2019 Reżyseria: Andrzej Załęski Scenariusz: Jacek Staniszewski, Andrzej Załęski Bohaterem kolejnego odcinka jest młody artysta, działający jednocześnie na polu wizualno - konceptualnym i muzycznym. Bartosz Zaskórski - muzyk, ilustrator, twórca licznych wystaw (m.in. w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie oraz w CSW Kronika w Bytomiu), a ostatnio również wykładowca w Akademii Sztuk Pięknych w Szczecinie. Zaskórski wplata do swoich kompozycji elementy pozamuzyczne, tekstowe, które często mają związek ze specyficznie rozumianą lokalnością: jego projekt Wsie odnosi się do osobistego przeżywania konfrontacji z przyrodą i mikroświatem rodzimego Żytna, zaś powstający we współpracy z warszawskim Teatrem Powszechnym projekt dotyczący historii warszawskiej Pragi dowodzi szczególnego wsłuchania się twórcy w różnorodne konteksty ludzkiej aktywności i ich śladów. Zaskórski, który tworzy surrealistyczne grafiki towarzyszące swoim wydawnictwom, oprowadzi nas po światach, z jakimi się identyfikuje, opowie o swoich wczesnych inspiracjach i fascynacjach oraz zaimprowizuje kilka około muzycznych akcji ze swoim udziałem. Drugim artystą, którego zdecydowaliśmy się w tym odcinku zestawić z Bartoszem Zaskórskim, jest Radosław Sirko. Radosław Sirko jest artystą dźwięku, wydawcą, filarem projektu Duy Gebord, lecz także teoretykiem i socjologiem mediów, kuratorem, i bacznym obserwatorem zjawisk mających miejsce na obrzeżach sceny eksperymentalnej. W ostatnim okresie zrealizował on dokument o kilku muzykach związanych ze sceną radykalnego harsh noise. 20:30 ZIEMIA UDERZYŁA O PIŁKĘ Teatr, 60 min, Polska, 2019 Autor: Redbad Klynstra Komarnicki, Grzegorz Jankowski Reżyseria: Grzegorz Jankowski Zdjęcia: Adam Palenta Aktorzy: Redbad Klynstra Komarnicki, Emila Komarnicka Klynstra "Ziemia uderzyła o piłkę" to metaforyczny tytuł monodramu drogi. Mężczyzna w średnim wieku podczas samotnej podróży, w sylwestra, wraca samochodem z pogrzebu ojca z Amsterdamu do Warszawy i dokonuje aktu symbolicznej spowiedzi. Swój monolog rejestruje, ponieważ pragnie, aby jego dorosły syn, w przyszłości usłyszał tę rodzinną historię. Opowieść mężczyzny jest miejscami gorzkim rozliczeniem z własną przeszłością, choć chwilami pojawiają się także zabawne anegdoty. Widz jest tutaj podglądaczem, świadkiem intymnej spowiedzi aktora o jego niełatwej zawodowej drodze w nowej ojczyźnie, ale przede wszystkim niezwykle trudnych relacjach z najbliższymi. Jedną z ważnych inspiracji dla tego spektaklu był głośny film "Locke" z Tomem Hardym w roli głównej. Pierwotną partyturą był tekst monodramu "Matko jedyna!", który był grany w 2017 r. w Instytucie Teatralnym w ramach Festiwalu Nowe Epifanie. 21:45 LEKKIE OBYCZAJE - TA NASZA MŁODOŚĆ (WHILE WE'RE YOUNG) Film obyczajowy, komediowy, 93 min, USA 2014 Scenariusz i reżyseria: Noah Baumbach Aktorzy: Ben Stiller, Naomi Watts, Adam Driver, Amanda Seyfried, Charles Grodin Mieszkający w Nowym Jorku Josh i Cornelia to małżeństwo w średnim wieku, które przeżywa kryzys. Josh próbuje zakończyć swój film dokumentalny. Ona, po dwóch poronieniach, straciła nadzieję na szczęśliwe macierzyństwo. Rozumieją się coraz mniej, ich związek powoli rozpada się. Wszystko się zmienia, kiedy Josh i Cornelia poznają nowych sąsiadów, hipsterską parę dwudziestokilkulatków. Para dostaje zaproszenie na kolację od uznanego, młodego reżysera Jamiego Masseya i jego żony Darby, którzy wyrażają jak najlepsze opinie na temat filmowych osiągnięć Josha. Jamie namawia go do współpracy na filmem. Josh jest pod dużym wrażeniem stylu życia Masseyów. Razem z Cornelią coraz chętniej i częściej spotykają się z sąsiadami. Zażyła znajomość z Jamiem i Darby powoduje, że Josh i Cornelia na dobre zarażają się ich luzem i sami zaczynają przeżywać drugą młodość. Z czasem jednak ogarniają ich wątpliwości. Pewne okoliczności sprawiają, że muszą zastanowić się, czy rzeczywiście ich młodzi przyjaciele są godni zaufania. 01:45 ONE. KOBIETY KULTURY - GABRIELA MUSKAŁA Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2019 Scenariusz: Andrzej Warchił Wykonawcy: Łukasz Orbitowski (prowadzący) Gościem programu jest Gabriela Muskała - popularna aktorka, ale także dramatopisarka i autorka scenariuszy filmowych. W rozmowie z Łukaszem Orbitowskim opowiada o swoim dzieciństwie, o nieustannych poszukiwaniach i dążeniu do rozwoju, a także o fascynacji pamięcią. 02:20 MŁODA POLSKA - ŚLIMAKI Film dokumentalny, 28 min, Polska, 2015 Reżyseria: Grzegorz Szczepaniak Scenariusz: Grzegorz Szczepaniak Zdjęcia: Daniel Wawrzyniak, Marek Kozakiewicz Muzyka: Mikołaj Majkusiak Andrzej wraz z kolegą postanawia założyć park hodowlany dla ślimaków. Mimo braku doświadczenia wierzy w sukces przedsięwzięcia. Z pomocą przychodzi mu Grzegorz Skalmowski z Pasłęka, polski guru tej dziedziny, zwany Ślimaczanym Królem, który udziela cennych porad. Trwają przygotowania do rozpoczęcia hodowli. W przerwach w pracy mężczyźni prowadzą rozmowy o życiu i śmierci, miłości i przyjaźni, które stają się kwintesencją filmu, ślimak zaś urasta do roli symbolu odradzania się i życia wiecznego. 02:55 NOCNY DOKUMENT - ALBERT CINEMA Film dokumentalny, 49 min, Polska, 2012 Reżyseria: Agnieszka Zwiefka Scenariusz: Agnieszka Zwiefka Zdjęcia: Aleksander Duraj Muzyka: Leszek Możdżer Tytułowy Albert Cinema to nieformalna grupa filmowa, w skład której wchodzą amatorzy, mieszkańcy Schroniska dla Bezdomnych im. św. Brata Alberta we Wrocławiu. Mają za sobą długie lata spędzone w ośrodku, dokąd trafili w zasadzie z tego samego powodu. Przez alkoholizm popadli w ruinę, stracili swoje rodziny i domy, nie mają perspektyw na lepszą przyszłość, poniekąd na własne życzenie zostali zepchnięci na margines życia. Ale i dla nich w końcu pojawiło się światełko w tunelu. W grudniu 2005 roku powstała grupa Albert Cinema, założona z inicjatywy Dariusza Dobrowolskiego, kierownika schroniska dla bezdomnych. To on zainteresował swoich podopiecznych magią kina, pokazał jak można żyć inaczej, jak poznawać inny świat. Uwierzyli w siebie, kiedy kolejne wyprodukowane przez nich filmy brały udział w konkursach, były prezentowane na festiwalach, miały kinowe premiery. Dokument "Albert Cinema" Agnieszki Zwiefki opowiada właśnie o bezdomnych z wrocławskiego ośrodka im. św. Brata Alberta, którzy pod nadzorem kierownika schroniska, Dariusza Dobrowolskiego, kręcą film "Człowiek, który morza nie widział". W skład ekipy filmowej, obok opiekuna, któremu i nadali pseudonim "Dobry", bo naprawdę jest dobry, wchodzą: Leszek, narrator, autor scenariusza i aktor w jednej osobie oraz operator Heniek, a także Szymon, Waldek, Franek. Widz poznaje bohaterów, zarówno w ich codziennym życiu w schronisku, jak i na planie filmowym. Śledzi cały proces powstawania filmu, aż po jego oficjalną kinową premierę. Między kręceniem kolejnych sekwencji bohaterowie rozmawiają o różnych sprawach, dzielą się przemyśleniami na temat swojej nowej pasji, biadolą nad smutnym losem, mówią o rodzinie, którą stracili, o marzeniach, przywołują piękne wspomnienia sprzed lat. Wymieniają także poglądy na temat kręconego filmu, spierają się o szczegóły, kłócą. Głównym bohaterem jest alkoholik Leszek, bezdomny od 28 lat. Jego największym marzeniem jest spotkać syna Artura, którego ostatni raz widział, gdy chłopiec miał 12 lat. Wspomina wakacje z nim i żałuje, że tych dni, kiedy był trzeźwy, było tak niewiele. To właśnie synowi Leszek dedykuje swój kolejny film. 04:00 PANORAMA KINA POLSKIEGO - CARTE BLANCHE Film obyczajowy, 101 min, Polska, 2015 Reżyseria: Jacek Lusiński Scenariusz: Jacek Lusiński Zdjęcia: Witold Płóciennik Muzyka: Paweł Lucewicz Aktorzy: Andrzej Chyra, Urszula Grabowska, Arkadiusz Jakubik, Eliza Rycembel, Tomasz Ziętek, Dorota Kolak, Andrzej Blumenfeld, Maria Chwalibóg, Ewa Bakalarska Nagroda im. Elżbiety Czyżewskiej dla najlepszego aktora Andrzeja Chyry, Szanghaj Grand Prix, Nagroda Publiczności na festiwalu w Moskwie oraz liczne nominacje na konkursach zagranicznych. To historia nauczyciela szkoły średniej, ukrywającego stopniową utratę wzroku. Pierwowzorem głównego bohatera filmu jest Maciej Białek, nauczyciel VIII Liceum Ogólnokształcącego im. Zofii Nałkowskiej w Lublinie. Tę wspaniałą postać znakomicie odtwarza Andrzej Chyra. W filmie nauczycielem historii, który dowiaduje się, że wskutek wady genetycznej grozi mu całkowita utrata wzroku, jest Kacper. Za wszelką cenę chce ukryć ten fakt przed otoczeniem, by pozostać na etacie i doprowadzić swoją klasę do matury. Nie powiadamia władz szkolnych i nadal uczy swoich podopiecznych, których pragnie jak najlepiej przygotować do egzaminu dojrzałości. Kacper jest uwielbiany przez uczniów, kochają go i szanują, a on dokonuje nadludzkiego wysiłku, by ich nie zawieść. Swoją tajemnicę Kacper powierza jedynie najlepszemu przyjacielowi, Wiktorowi. Zmagając się z nową sytuacją i nowymi wyzwaniami, nawiązuje bliską znajomość z koleżanką z pracy, Ewą. Próbuje też pomóc jednej ze swoich uczennic, zbuntowanej Klarze, która również skrywa pewien sekret.