TVP Kultura Czwartek, 16.05.2019 08:35 BŁĘKITNY POKÓJ Film obyczajowy, 29 min, Polska, 1965 Autor: Prosper Merimee Reżyseria: Janusz Majewski Scenariusz: Janusz Majewski Zdjęcia: Kurt Weber Aktorzy: Pola Raksa, Jerzy Nasierowski, Janusz Kłosiński, Artur Młodnicki, Jadwiga Skupnik, Witold Pyrkosz, Wojciech Skibiński, Andrzej Mrozek Janusz Majewski jest autorem filmow krótkometrażowych - m.in "Ronda", "Albumu Fleischera", "Pojedynku", "Avataru" oraz wielu filmów fabularnych, w tym "Zbrodniarza, który ukradł zbrodnię", "Zazdrości i medycyny", "Zaklętych rewirów", "Sprawy Gorgonowej", "Epitafium dla Barbary Radziwiłłówny", "C. K Dezerterów". Para kochanków wyjeżdża na prowincję, by mieć tam czas tylko dla siebie. Jednak intymny nastrój, który stworzyli, zostaje zakłócony i kochankowie rozstają się - chyba już na zawsze. 09:20 WAKACJE Z MADONNĄ Film obyczajowy, 82 min, Polska 1983 Reżyseria: Jerzy Kołodziejczyk Scenariusz: Ilona Łepkowska Zdjęcia: Włodzimierz Precht Muzyka: Barbara Zawadzka Aktorzy: Marta Klubowicz, Krzysztof Kiersznowski, Marta Stebnicka, Maria Stokowska, Ewa Leśniak, Ryszard Sobolewski, Andrzej Zieliński, Jerzy Kołodziejczyk, Lidia Bienias Współczesny film obyczajowy, ukazujący pierwsze miłosne i zawodowe doświadczenia młodych ludzi, pierwsze dorosłe decyzje. Ich przyjazd ze stolicy do małego miasteczka jest także pretekstem do pokazania konfliktu różnych środowisk, zderzenia odmiennych mentalności i sposobów życia. Robert, absolwent szkoły plastycznej, spotyka na plaży Dankę, która po nieudanych egzaminach na anglistykę samotnie spędza wakacje. Początkowo nieufna wobec młodego rzeźbiarza dziewczyna zgadza się niebawem spędzić z nim resztę wakacji. Razem jadą do Starego Sącza, gdzie Robert ma przeprowadzić renowację barokowej rzeźby Madonny znajdującej się na dziedzińcu tamtejszego kościoła. Młodzi zatrzymują się w domu kościelnego, stołują się na plebanii. Aby nie budzić zgorszenia, podają się za małżeństwo i tak też się zachowują. Miejscowa społeczność zresztą uważnie ich obserwuje. Już sama obecność obcych, ich sposób bycia wywołują niezdrową ciekawość i podejrzliwość. Dopiero na miejscu Robert przyznaje się Dance, że ma w Warszawie dziewczynę, Krysię, do której dzwoni regularnie z poczty i która przysyła mu listy na poste restante. Danka wpada tymczasem w oko jednemu z miejscowych chłopaków, Jurkowi, który całymi dniami obserwuje ją z daleka, nie mając odwagi nawiązać rozmowy. Danka i Robert poznają panią Jadwigę, samotną kobietę w średnim wieku, która przed kilkunastoma laty przeprowadziła się do Sącza ze stolicy, ale nadal tęskni za dużym miastem. Pokazuje Robertowi obrazy, które ma w domu, prosząc go jako fachowca o ocenę ich wartości artystycznej. Robert niezbyt pochlebnie wypowiada się o obejrzanych obrazach, nie podejrzewając, że albo są dziełem samej pani Jadwigi, albo kogoś jej bliskiego. Danka dostrzega wreszcie chodzącego za nią Jurka. Zagaduje go, częstuje jabłkami, ale nie traktuje poważnie. Pewnego dnia dochodzi niespodziewanie do tragedii. Pijany Jurek w knajpie podcina sobie żyły stłuczoną butelką. Trafia do szpitala, po kilku dniach wraca do domu. Jego matka informuje zaskoczoną Dankę, że syn zrobił to z miłości do niej. Prosi, by dziewczyna odwiedziła go, przekonała, że uczucie do mężatki nie ma przyszłości. Jednocześnie ostrzega ją, że jako pracownica poczty wielokrotnie słyszała, jak Robert dzwonił do innej kobiety i odbierał adresowane do niego damską ręką listy. Ulegając namowom kobiety, Danka składa wizytę Jurkowi i wyjawia mu, że w rzeczywistości nie jest żoną Roberta. Nie zmienia to jednak faktu, że chce z nim być, nie widzi się natomiast u boku Jurka. Urażony chłopak dzieli się z matką tajemnicą przybyszów i wkrótce wiedzą już o tym wszyscy. Danka postanawia wyjechać, ale niełatwo jej zrealizować ten zamiar. Uświadamia sobie, że naprawdę kocha Roberta, choć pamięta, że on ma w Warszawie inną. Podczas gdy Robert pracuje nad posągiem, w domu kościelnego zjawia się matka Jurka, pani Jadwiga i jeszcze jedna z sąsiadek. Oświadczają Dance, że sieje zgorszenie i ostrzegają, że jeśli natychmiast nie opuści miasteczka, doniosą o wszystkim proboszczowi. Dziewczyna próbuje oponować, wytyka im obłudę i zazdrość. Rozsierdzone kobiety rzucają się na nią z pięściami. 11:00 ZAKLĘTY DWÓR - ODC. 3/7 W SIEDZIBIE UPIORA Serial przygodowo - historyczny, 55 min, 7 odc. , Polska 1976 Reżyseria: Antoni Krauze Scenariusz: Andrzej Wydrzyński Występują: Krzysztof Jasiński, Olgierd Łukaszewicz, Danuta Kowalska, Roman Wilhelmi, Jerzy Binczycki, Wiesław Wójcik, Jan Nowicki, Bogusław Sochnacki, Janusz Paluszkiewicz, Wiesław Gołas i inni Nocą w zaklętym dworze maziarz prowadzi tajne zebranie patriotyczne. Wśród przyszłych uczestników rewolucji są szlachcic, mieszczanin, kilku chłopów. Tymczasem do dworu zakrada się Czorgut. Nie odkrywa jednak spiskowców, sam natomiast zostaje zauważony przez Bulija i omal nie ginie z jego ręki. Życie ratuje mu piękna dziewczyna podobna do Eugenii Żwirskiej. Rano Bulij wywozi ją z zamku. Widzi to Juliusz, a także Horawa. Horawa chce złożyć w cyrkule skargę na Bulija o okradanie zamku. Juliusz układa się z sędzią Gągolewskim, że ten zatrzyma Horawę w areszcie. Tymczasem komisarz Kraxelhuber żąda od Juliusza pomocy w wyłapywaniu emisariuszy - za jednego z nich uważa Czorguta. 12:05 ZAKLĘTY DWÓR - ODC. 4/7 NOWY TROP Serial przygodowo - historyczny, 53 min, 7 odc. , Polska 1976 Reżyseria: Antoni Krauze Scenariusz: Andrzej Wydrzyński Występują: Krzysztof Jasiński, Olgierd Łukaszewicz, Gustaw Lutkiewicz, Wiesław Wójcik, Danuta Kowalska, Jan Nowicki, Wirgiliusz Gryń, Krzysztof Różycki, Roman Wilhelmi, Jerzy Binczycki, Wojciech Standełło, Grażyna Kruk i inni Czorgut nie wraca do domu. Juliusz znajduje go śpiącego na polu. Damazy czekał na Eugenię, by porównać ją z dziewczyną widzianą w zaklętym dworze - jego zdaniem są to dwie różne osoby, choć bardzo podobne. Komisarz Kraxelhuber przywozi do sędziego Gągolewskiego schwytanego maziarza. Jednak aresztant ucieka, zanim ktokolwiek zdążył go przesłuchać. Juliusz każe sędziemu zatuszować całą sprawę. Czorgut wypytuje arendarza Chaima o maziarza. Dochodzi do wniosku, że może to być tajemniczy kwestarz, opiekujący się dawniej starościcem Mikołajem. W nocy Bulij zakrada się do aresztu, by zabić Horawę. Okazuje się jednak, że ten uciekł. 13:15 TAŚMY KULTURY - PIEŚŃ PRZESZŁOŚCI Artystyczne/estradowe (widowisko), 11 min, Polska, 2018 Kiedyś to były piosenki, teraz to nie ma piosenek. Chyba że puścimy sobie te wspaniałe piosenki z przeszłości teraz. Telewizja to wspaniały wynalazek. 13:25 TAŚMY KULTURY - POCZĄTKI KOŃCÓW Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Wszystko ma swój początek i koniec. Nawet początki mają swoje końce i początki, a końce kiedyś się zaczynają. Ten opis właśnie się skończył - to jest przykład końca końca. 13:45 SĘDZIOWIE Dramat, 59 min, Polska, 1974 Autor: Stanisław Wyspiański Reżyseria: Konrad Swinarski Scenariusz: Konrad Swinarski Zdjęcia: Edward Kłosiński Aktorzy: Wiktor Sadecki, Roman Burkot, Jerzy Trela, Elżbieta Karkoszka, Jerzy Radziwiłowicz, Jerzy Nowak, Bolesław Smela, Krzysztof Litwin, Krystyna Feldman, Ewa Ziętek Sfilmowana wersja dramatu Stanisława Wyspiańskiego - dzieło Konrada Swinarskiego uhonorowano Nagrodą Główną w kategorii filmów telewizyjnych oraz nagrodą za muzykę dla Stanisława Radwana na FPFF w Gdańsku w 1974 r. Tragedia Wyspiańskiego, której osnową było prawdziwe zdarzenie, odnotowane w XIX - wiecznych kronikach sądowych, wielokrotnie gościła na polskich scenach. Do najsłynniejszych współczesnych inscenizacji należała propozycja Konrada Swinarskiego, który przed sfilmowaniem dramatu wystawił "Sędziów" w Starym Teatrze w Krakowie. Stary Żyd Samuel ma dwóch synów. Pierworodny Natan pomaga ojcu w prowadzeniu karczmy, a po kryjomu zajmuje się dostarczaniem dziewcząt handlarzowi żywym towarem. Młodszy Joas, dziecko dobre, wrażliwe i natchnione mądrością, jest największą dumą i miłością ojca. Trzynastoletni chłopiec uczy się gry na skrzypcach, przyjaźni się z urlopowanym żołnierzem, często bywającym w karczmie. U Samuela pracuje posługaczka Jewdocha, córka pustelnika zwanego przez wszystkich Dziadem, którego przed laty karczmarz pozbawił podstępnie majątku i wtrącił do więzienia. Dziad nieoczekiwanie zjawia się w karczmie, grozi właścicielowi ujawnieniem jego nieczystych interesów. Jewdocha rozpoznaje w starym włóczędze ojca, opowiada mu swe dzieje od momentu, gdy karczmarz ją przygarnął. Przyznaje się też ojcu do swojego związku z Natanem, który uwiódł służącą, a później skłonił pohańbioną do dzieciobójstwa, aby uniknąć skandalu. Dziad przysięga, że zemści się za krzywdę swoją i córki na synach Samuela. Karczmarz i Natan postanawiają zabić Jewdochę, jedynego świadka swoich dawnych występków. Z premedytacją planują nową zbrodnię, zamierzając zrzucić winę na urlopnika. Gdy żołnierz zjawia się w karczmie, Natan podsuwa mu pistolet, a potem prowokuje bójkę. Pada strzał, ranna Jewdocha umiera. Przerażony żołnierz ucieka, alarmuje żandarmerię. Do wioski zjeżdżają sędziowie. Odbywa się rozprawa przeciwko Natanowi, oskarżonemu o handel żywym towarem i zabójstwo. Jednak w efekcie zabiegów Samuela za winnego morderstwa zostaje uznany żołnierz. W obronie przyjaciela występuje mały Joas. Odkrycie prawdziwego oblicza uwielbianego ojca jest dla niego takim wstrząsem, że wrażliwy chłopiec umiera. Samuel rozpacza nad ciałem syna. W milczeniu mijają go sędziowie, bezradni wobec bólu ojca i boskich wyroków. 15:00 CHŁOPIEC NA GALOPUJĄCYM KONIU Dramat psychologiczny, 73 min, Polska 2006 Scenariusz na podstawie opowiadania Tarjeia Vesaasa i reżyseria: Adam Guziński Zdjęcia: Jolanta Dylewska Aktorzy: Piotr Bajor, Aleksandra Justa, Krzysztof Lis, Krzysztof Radkowski, Anna Seniuk, Małgorzata Hajewska, Teresa Sawicka, Bartłomiej Bobrowski, Anna Sarna, Stanisław Penksyk Debiut fabularny Adama Guzińskiego: czarno - biały, ascetyczny w formie, a zarazem bardzo nastrojowy i refleksyjny, przesycony poezją film zrealizowany na podstawie opowiadania norweskiego pisarza i poety Tarjeia Vesaasa "Dziki jeździec". Nieśpiesznej narracji towarzyszą sugestywne zdjęcia i skąpe dialogi, ograniczone do pojedynczych zdań. Bohater tej kameralnej opowieści, trzydziestoparoletni pisarz Jerzy Dobrowolski, laureat prestiżowej nagrody literackiej, tuż po jej otrzymaniu porzucił nagle miasto i przeniósł się z żoną Marią i synkiem Jaśkiem na wieś. Ale nie czuje się tam dobrze: przeżywa głęboki kryzys twórczy, na próżno wysiadując całymi dniami nad pustą kartką. Co gorsza, oboje z żoną przechodzą też kryzys małżeński: praktycznie nie rozmawiają ze sobą, mijając się w domu jak para obcych ludzi. A przecież niedawno kochali się, obdarzali pieszczotami, o czym świadczą piękne, artystyczne zdjęcia, które Maria sama zrobiła i porozwieszała na ścianach. Teraz oboje unikają nawet wzajemnie swojego wzroku. Między nimi krąży ukochany syn, nie pojmujący jeszcze, że w domu źle się dzieje. Pewnego dnia Maria zauważa, że synek jest dziwnie osowiały i smutny. Podejrzewa, że może być chory. Rodzice jadą z nim do lekarza, ten zleca dodatkowe badania, a wreszcie stawia diagnozę: chłopca trzeba jak najszybciej operować. Kieruje go do gdańskiej kliniki, gdzie pracuje jego znajomy profesor. Nieoczekiwanie Maria oznajmia mężowi, że nie pojedzie z nim i synem do miasta. Woli zostać w domu, prosi, żeby mąż sam zawiózł dziecko. Jerzy, chociaż zaskoczony jej decyzją, nie protestuje. Maria pakuje im niezbędne rzeczy, odprowadza do autobusu. Jasiek, nieświadom, że czeka go szpital, jest przejęty wyprawą do dużego miasta i obiecaną mu przez ojca wizytą w sklepie z samochodzikami, które wprost uwielbia. Na miejscu ojciec i syn kierują się najpierw do owego sklepu, ale przybywają za późno, już po zamknięciu. Później udają się do szpitala. Syn zostaje przyjęty na oddział, ojciec spędza noc w hotelu. Dręczy go sen, że doszło do komplikacji i Jasiek znalazł się w stanie agonalnym. Nazajutrz dzwoni do szpitala, dowiaduje się, że operacja przebiegła pomyślnie. Ale nerwowe godziny spędzone na oczekiwaniu na tę wiadomość sprawiają, że zaczyna inaczej patrzeć na swoją rodzinę i siebie. Uświadamia sobie, jak bardzo zależy mu na bliskich, jak potrzebne mu było w takich chwilach wsparcie żony. Gdy dzwoni do Marii z pomyślnymi wieściami o synu, ta przeprasza go, że w ważnej chwili zawiodła, że już wcześniej oddaliła się od niego. Ona także potrzebowała chwili samotnej refleksji, aby zrozumieć, że wciąż kocha męża, że za nim tęskni. Jerzy wraca do domu już w całkiem innym nastroju. Gdy ponownie zasiada nad pustą kartką, zaczyna pisać. 16:25 SPOKÓJ Dramat obyczajowy, 82 min, Polska 1976 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Kieślowski Zdjęcia: Jacek Petrycki Muzyka: Piotr Figiel Aktorzy: Jerzy Stuhr, Danuta Ruksza, Jerzy Trela, Michał Sulkiewicz, Izabela Olszewska, Stanisław Gronkowski, Jerzy Fedorowicz, Jan Adamski, Janusz Sykutera, Marian Cebulski, Elżbiet Karkoszka, Ryszard Dreger i inni "Spokój" czekał na premierę cztery lata. Krzysztof Kieślowski zrealizował go w "gorącym" 1976 roku. Wymowa filmu wzbudziła wówczas niepokój cenzury, która skazała utwór na "odpoczynek" na półce. Gdy nadszedł jeszcze "gorętszy" rok 1980, "Spokój" powrócił do łask. Jego telewizyjna premiera odbyła się 19 września, w niespełna trzy tygodnie po podpisaniu Porozumień Sierpniowych. Krytyka uznała dzieło Kieślowskiego za prekursorskie i wyprzedzające tzw. kino moralnego niepokoju. Film uhonorowano Nagrodą Jury na Festiwalu w Gdańsku w 1981 roku oraz Złotym Ekranem przyznawanym przez pismo "Ekran". Głównym bohaterem "Spokoju" jest Antoni Gralak - robotnik z kryminalną przeszłością, rewelacyjnie grany przez Jerzego Stuhra. Po wyjściu z więzienia Gralak przekonuje się, że nie ma już dlań miejsca w rodzinie. Nie jest też nim zainteresowana dawna narzeczona. Próbując odnaleźć się na nowo w życiu, zatrudnia się na budowie. Nawiązuje też kontakt z dziewczyną, która okazała mu serce, gdy był jeszcze więźniem. Znajomość z nią niebawem przerodzi się w uczucie. Jego ukoronowaniem będzie małżeństwo i dziecko. Wydaje się, że życie Antoniego wreszcie się poukładało i nabrało sensu. "Robotę mam. Spać, jeść. Dobrze mam, co? Teraz popatrz: kobieta, dzieci, własny kąt, obiad zawsze w domu" - zwierza się przyjacielowi. I właśnie wtedy nad jego głową zaczynają gromadzić się czarne chmury. Na budowie nagle ginie cement i cegła. Kierownik, który bynajmniej nie ma w tej sprawie "czystych rąk", zaczyna go podejrzewać. Szykanuje też innych robotników. Wybucha strajk. Koledzy patrzą na Antoniego nieufnie. Przypuszczają, że donosi na nich kierownikowi. 18:00 KRĄG KANTORA Film dokumentalny, 57 min, Polska, 2015 Reżyseria: Adrianna Książek, Iwo Książek Scenariusz: Adrianna Książek, Iwo Książek Zdjęcia: Iwo Książek Muzyka: Michał Dymny Wykonawcy: Janina Kraupe-Świderska, Mieczysław Porębski, Franciszek Bunsch, Danuta Drobniak-Le Hénaff, Przemysław Gawor, Władysław Śmiga, Zofia Garbaczewska-Pawlikowska, Aleksandra Bąkowska, Tadeusz Kantor, Marta Stebnicka-Kern, Jerzy Nowosielski Jerzy Nowosielski, Wojciech Jerzy Has, Kazimierz Mikulski, Jerzy Turowicz, Tadeusz Brzozowski "Krąg Kantora" to film dokumentalny, który przybliży widzom wybitnych polskich artystów XX wieku poprzez opowiadanie o ich młodości, dorastaniu i wejściu na drogę twórczą. Konstrukcja filmu jest zbudowana wokół postaci Tadeusza Kantora, który był liderem i autorytetem w czasie wojny dla młodychplastyków, dla którego ten okres miał największy wpływ na jego późniejszą sztukę. W Krakowie w czasie II wojny światowej młody Tadeusz Kantor stworzył środowisko artystyczne znajdując młodych utalentowanych ludzi w niemieckiej szkole Przemysłu Artystycznego Kunstgewerbeschule, w której odwiedzał przyjacół i z którymi dzielił się swoją wiedzą i pasją do sztuki, a później stworzył swój Podziemny Teatr. W tym czasie zawiązały się wieloletnie przyjaźnie i z tego kręgu wyrosło znaczące pokolenie dla losów polskiej kultury i sztuki. Z tej grupy wywodzą się min Jerzy Nowosielski, Kazimierz Mikulski, Jerzy i Lidia Skarzyńscy, Wojciech Jerzy Has, Marek Rostworowski i inni. 20:20 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - ESKORTA (HOMESMAN) Western, 117 min, USA 2014 Reżyseria: Tommy Lee Jones Scenariusz: Tommy Lee Jones, Kieran Fitzgerald, Wesley A. Oliver Aktorzy: Hilary Swank, Tommy Lee Jones, Grace Gummer, Miranda Otto, Sonja Richter, Meryl Streep, John Lithgow, James Spader Adaptacja wydanej w 1988 r. powieści pod tym samym tytułem amerykańskiego pisarza Glendona Swarthouta, autora m.in. bestsellerowej książki "Where the Boys Are", która również została przeniesiona na duży ekran. W 2014 roku reżyser "Eskorty", Tommy Lee Jones, otrzymał nominację do Złotej Palmy na festiwalu w Cannes. Akcja filmu, który branżowa prasa nazwała westernem feministycznym, rozgrywa się w latach 50. XIX wieku. Główną bohaterka jest kobieta Mary Bee Cuddy (w tej roli Hilary Swank, zdobywczyni Oscarówa za filmy "Nie czas na łzy", "Za wszelką cenę"). To postać silna, niezależna i samotna, Mary żyje wśród niewielkiej społeczności farmerskiej w stanie Nebraska. Ze wszystkimi trudnościami boryka się sama, nigdy nie miała szczęścia do mężczyzn. Pewnego razu Mary Bee Cudy ratuje życie George'owi Briggsowi (Tommy Lee Jones), którego przypadkowo odnajduje na pustkowiu z węzłem na szyi. Odcina linę i w zamian za ocalenie żąda, by George podjął się razem z nią specjalnej misji, której obawiają się tchórzliwi miejscowi mężczyźni. Od tej pory muszą tworzyć zgrany duet, czeka ich bowiem trudne zadanie. Mają eskortować do stanu Iowa trzy niepoczytalne kobiety, oszalałe wskutek przeżytych tragedii, którymi zajmie się żona pastora (Meryl Streep). Przed nimi ciężka i niebezpieczna droga. A eskortowane kobiety Arabella Sours, Theoline Belknap i Gro Svendsen nie ułatwiają im zadania. 22:50 SCENA KLASYCZNA - (30) ELWIRA JANASIK MEZZOSOPRAN Koncert, 40 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadzący) W tym odcinku Sceny Klasycznej wystąpi Elwira Janasik mezzosopran, Jolanta Pawlik fortepian. Elwira Janasik jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego prof. Ryszarda Cieśli. Pomimo młodego wieku ma na koncie wiele nagród w konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. Współpracowała z Teatrem Wielkim w Łodzi, śpiewa w Operze Bałtyckiej i Warszawskiej Operze Kameralnej, gdzie z sukcesem wcieliła się w rolę Sekstusa w "La Clemenza di Tito" W. A. Mozarta w reż. M. Weissa. Od 5 lat współpracuje z pianistką Jolantą Pawlik, z którą w 2014 roku nagrała płytę z pieśniami Stanisława Moniuszki. W programie artystka zaprezentowała pieśni Ignacego Jana Paderewskiego, Stanisława Moniuszki, Sergiusza Rachmaninowa, Piotra Czajkowskiego oraz arie Jana Sebastiana Bacha, Giuseppe Verdiego i Camille Saint - Saensa. 23:45 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - RAGHU RAI, PORTRET NIEPOZOWANY (RAGHU RAI) Film dokumentalny, 55 min, Norwegia/Indie, 2017 Reżyseria: Avani Rai Zdjęcia: Avani Rai Filmowy portret znanego indyjskiego fotografa i fotoreportera Raghu Raia, protegowanego Henri Cartier - Bressona, który zaprosił go do słynnej kooperatywy fotografów Magnum Photos. Reżyserka nie nakręciła filmu o słynnym ojcu, lecz stworzyła studium jego arcyciekawej osobowości. Chciała go lepiej poznać, obserwując, jak zachowuje się i pracuje podczas jednej z jego wielu fotograficznych wypraw. W filmie oboje podróżują do Kaszmiru, gdzie jest bardzo niespokojnie, panuje polityczna zawierucha, a przemoc jest niemal wszechobecna. Dokumentują otoczenie i siebie nawzajem, a w przerwach zastanawiają się nad swoim życiem, polityką i rzemiosłem, które wykonują, co jest bogato ilustrowane materiałem z prywatnego archiwum Raghu Raia. Ojciec reżyserki zaczął robić zdjęcia w latach 60. i 70. XX wieku i opublikował do tej pory ponad 50 książek. Najbardziej znany jest z cyklu zdjęć przedstawiających skutki tragedii gazu toksycznego Bhopal w 1984 roku, a także Matkę Teresę z Kalkuty i Indirę Ghandi. Reżyserka filmuje ojca, gdy ten pracuje oraz także gdy instruuje ją w kwestii punktów widzenia i kadrowania. W tym procesie wzajemnego przenikania się dwóch osobowości film staje się nie tylko portretem niezwykle utalentowanego i wrażliwego fotografa, lecz również relacji ojciec - córka, w której Raghu Rai jest zarówno tatą jak i mentorem, a kamera okazuje się źródłem emocjonalnego spokoju i tarcia. 02:35 KINO NOCNE - W DÓŁ KOLOROWYM WZGÓRZEM Dramat obyczajowy, 114 min, Polska 2004 Scenariusz i reżyseria: Przemysław Wojcieszek Zdjęcia: Jolanta Dylewska Muzyka: Bartek Straburzyński Aktorzy: Dariusz Majchrzak, Aleksandra Popławska, Rafał Mackowiak, Przemysław Bluszcz, Jacek Borcuch, Marek Sitarski, Paweł Wolak, Teresa Sawicka, Michał Tarkowski, Barbara Kurzaj, Dominika Figurska, Krzysztof Dracz Dramat "W dół kolorowym wzgórzem" został uhonorowany nagrodą Prezydenta Gdyni dla Przemysława Bluszcza (znakomita rola Tadka) na gdyńskim festiwalu w 2004 r. oraz nagrodą za reżyserię. Obiecujący twórca młodszego pokolenia portretuje w filmach przede wszystkim swoich rówieśników, czerpiąc pomysły z własnych doświadczeń i obserwacji. W dramacie "W dół kolorowym wzgórzem" - podobnie jak w "Głośniej od bomb" - Wojcieszek jeszcze raz pokazał gorzki obraz prowincjonalnej Polski, młodych ludzi bez perspektyw, skazanych na beznadziejną, szarą egzystencję, ale mimo przeciwności losu nie poddających się. Bohaterowie marzą więc o lepszym życiu i mają nadzieję, że w końcu odniosą sukces, choć ich wiara jest wystawiana na ciężkie próby i okupiona cierpieniem. Opowieść, której bohaterem jest zwolniony z więzienia Rysiek, zaczyna się jak film drogi. Młody człowiek wraca do domu okazją, opowiadając przygodnemu kierowcy o swoim życiu. Spędził dwa lata w zakładzie karnym w Nysie za napad na hurtownię i pobicie strażnika. Trafił za kratki, biorąc całą winę na siebie. Nie zdradził wspólników, którzy uniknęli kary i cieszą się wolnością. Cierpiał za wszystkich, jednak tylko jeden z nich, Marek, odwiedzał go w więzieniu. Teraz Rysiek chce zacząć nowe życie. Jedzie do niewielkiego Wolimierza, gdzie ma po ojcu 20 - hektarowe gospodarstwo, i gdzie czeka na niego ukochana. Czy wszystko jednak wygląda tak różowo? Kierowca samochodu sugeruje, że gdyby mu się nie powiodło, może liczyć na pracę na budowie w Stargardzie. Rzeczywiście, chłopak będzie wkrótce potrzebował pomocy. Nie ma już do czego wracać. Majątek po zmarłych rodzicach przejął jego brat Jarek, który bez powodzenia szukał szczęścia w wielkim mieście. Praca we Wrocławiu okazała się wielkim niewypałem, wrócił więc na ojcowiznę i zajął całe gospodarstwo. Co gorsza, brat zabrał Ryśkowi nie tylko rodzinny majątek, ale także narzeczoną Agatę, z którą się ożenił. Podobno ojciec przed śmiercią zmienił zdanie i zapisał wszystko Jarkowi. Rysiek jedzie więc do domu tylko po to, by wyrównać rachunki z bratem. Rozczarowany i przybity niepowodzeniami chłopak odwiedza dawnego kompana Tadka, którego żona Dorota właśnie urodziła córkę Natalkę. Małżeństwo przeżywa głęboki kryzys, nie ma w nim miejsca na miłość, jest za to żal, rozczarowanie, pretensje i znudzenie sobą. Tadek oficjalnie prowadzi dobrze prosperujący biznes, ale tak naprawdę nadal zajmuje się ciemnymi interesami. Proponuje Ryśkowi pracę kierowcy, ale on nie wierzy w uczciwość kolegi i zdecydowanie odmawia. Ma inny pomysł na życie. Chce skończyć z kryminalną przeszłością, odzyskać dom i przede wszystkim odebrać bratu ukochaną Agatę. Czy dawni kompani pokrzyżują mu plany? 04:45 TAŚMY KULTURY - KOBIECE INSPIRACJE Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Kobiety. Nie można z nimi wytrzymać, ale bez nich żyć jeszcze trudniej. Kobiety od rajskich czasów inspirują do rzeczy dobrych i złych. A co inspiruje kobiety?