TVP Kultura Sobota, 18.05.2019 07:50 ZAŚPIEWAJMY TO JESZCZE RAZ - NA ZEGARZE Koncert, 26 min, Polska, 1975 Scenariusz: Grzegorz Lasota, Jerzy Wittlin Zdjęcia: Witold Adamek, W Florkowski Wykonawcy: Czerwone Gitary, Trubadurzy, Breakout, Niebiesko-Czarni, Czerwono-Czarni Film muzyczny z udziałem polskich gwiazd. Trzynastego"- śpiewa Kasia Sobczyk i zespół Czerwono - Czarni,"Matura"- śpiewają Czerwone Gitary, "Mój pierwszy bal"- śpiewa Kalina Jędrusik,"Przyjedź mamo na przysięgę"- śpiewaja Trubadurzy, "Napisz proszę"- śpiewa Halina Frąckowiak,"Pan mnie wyczuwa"- śpiewa Wojciech Młynarski, "Tomaszow"- śpiewa Ewa Demarczyk,"Gdybyś kochał hej"- śpiewa Mira Kubasińska i zespół Breakout, "Okularnicy"- śpiewa Zofia Kucówna,"Niedziela będzie dla nas"- śpiewają Niebiesko - Czarni. 08:30 SERIALOWA NOSTALGIA - PRZYGODY PSA CYWILA - ODC. 7/7 NIEWYPAŁY Serial dla młodych widzów, 25 min, Polska 1970 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Szmagier Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Krzysztof Litwin, Teresa Lipowska, Piotr Fronczewski, Wojciech Duryasz, Bogdan Izdebski, Maciej Pawłowski, Tomasz Musiałowski i inni Życie małych chłopców w prowincjonalnym miasteczku nie obfituje w atrakcje. A jeśli już takowe się zdarzają, mają posmak "owocu zakazanego". Tak jak eksplozje niewypałów, zebranych przez wojsko z okolicznych dolin i lasów. Jeden z chłopców zna miejsce, gdzie znajdują się autentyczne granaty. Wspólnie z kolegą postanawiają zabawić się w saperów. Nie dopuszczają do spółki trzeciego, który trochę z zemsty, a trochę z niepokoju opowiada o wszystkim nauczycielce. Ta z kolei zawiadamia posterunek milicji. W akcji poszukiwania chłopców bierze udział porucznik Walczak i Cywil. 09:05 SERIALOWA NOSTALGIA - PRZYGODY PANA MICHAŁA - ODC. 1/13 - BRAT JERZY Serial historyczno - przygodowy, 27 min, Polska 1969 Reżyseria: Paweł Komorowski Scenariusz: Jerzy Lutowski Zdjęcia: Andrzej Gronau Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Tadeusz Łomnicki, Mieczysław Pawlikowski, Bogumił Kobiela, Joanna Jędryka, Mariusz Dmochowski, Tadeusz Schmidt, Bogusz Bilewski, Marek Perepeczko, Andrzej Łapicki, Aleksander Fogiel, Wojciech Zagórski i inni Wioząc na ślub Anusię Borzobohatą, Michał Wołodyjowski zostaje napadnięty przez bandytów. Rozprawia się z nimi, ale chora Anusia umiera. Pan Michał w rozpaczy po utracie narzeczonej wstępuje do klasztoru. Podczas konwokacji Zagłoba spotyka dwu dawnych przyjaciół Wołodyjowskiego - Ketlinga i Nowowiejskiego. Od nich dowiaduje się o perypetiach pana Michała. Postanawia podstępem wyciągnąć go z klasztoru. Zagłoba dostaje się za mury zakonne. Argumenty patriotyczne nie działają na małego rycerza. Zagłoba mówi mu więc, że umierający Ketling chciałby zobaczyć go przed śmiercią. Wołodyjowski godzi się odwiedzić druha. W domu Ketlinga okazuje się, że to mistyfikacja. Wołodyjowski jest w pierwszej chwili oburzony, ale sam hetman Sobieski przekonuje go, by został wśród rycerzy. 11:40 CIEMNEGO POKOJU NIE TRZEBA SIĘ BAĆ Film obyczajowy, 35 min, Polska, 2009 Reżyseria: Jakub Czekaj Scenariusz: Jakub Czekaj Zdjęcia: Adam Palenta Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Emilia Stachurska, Przemysław Bluszcz, Jowita Budnik, Anna Ilczuk Opowieść o bezgranicznej miłości jedenastoletniej Łaty do jej ojca. Dziewczynka przygotowuje piosenkę na szkolną akademię, zorganizowaną z okazji zbliżającego się Dnia Taty. To sprawia, że Łata przygląda się ojcu baczniej niż zazwyczaj. Chcąc jak najlepiej opisać swoje uczucia, powoli zaczyna odsłaniać skrywane przez niego tajemnice. 12:25 CORSO - MARKA NOWAKOWSKIEGO Dysk./wywiad/debata, 19 min, Polska, 2016 Reżyseria: Dorota Petrus, Bogdan Lęcznar Scenariusz: Dorota Petrus Zdjęcia: Adam Fręśko To najwarszawściejszy z pisarzy - powiedział o laureacie przewodniczący jury prof. Andrzej Makowiecki, zastrzegając, że stopniuje ten przymiotnik wbrew swej naturze polonisty. Skromny laureat, pisarz drugiego obiegu, nigdy nie zabiegający o zaszczyty i popularność, tym razem, odbierając Nagrodę Literacką Miasta Stołecznego Warszawy, odpowiedział: Właściwie należała mi się. Marek Nowakowski, bo o nim mowa, jak nikt inny zasłużył na odrobinę wspomnień. Trochę zapomniany, trochę pomijany, dla wielu był osobą ważną, jako pisarz i jako przyjaciel, przewodnik duchowy. Reportaż, jest krótkim przypomnienie tej skromnej a jednocześnie barwnej postaci. Osnuty jest wokół ulubionego przez pisarza miejsca czyli kawiarni Corso w Warszawie. O tym jaki był Marek Nowakowski w reportażu mówią jego przyjaciele i stali bywalcy kawiarni "Corso". 12:55 LEKCJE PANA KUKI (HERRN KUKAS EMPFEHLUNGEN, MR. KUKA'S ADVICE) Komedia obyczajowa, 94 min, Polska/Austria 2007 Reżyseria: Dariusz Gajewski Scenariusz: Roland Gugganig, Dariusz Gajewski, Radek Knapp Zdjęcia: Wojciech Szepel Muzyka: Michał Litwiniec Muzyka: Michał Litwiniec, Tomasz Sikora, Paweł Czepułkowski, Gunter Pretzel, Albert Wieder Jr Aktorzy: Łukasz Garlicki, August Diehl, Nadia Cameron - Blakey, Andrzej Grabowski, Anna Przybylska, Mirosław Zbrojewicz, Łukasz Simlat, Krzysztof Stroiński, Tomasz Karolak, Lech Mackiewicz, Branko Samarowski, Krista Stadler, Alexander Strobele Po przeczytaniu "Lekcji pana Kuki" natychmiast wiedziałem, że chcę sfilmować tę historię. Zadzwoniłem do Radka Knappa, autora powieści, i następnego dnia rozmawialiśmy w Wiedniu, jak się do tego zabrać. Radek urodził się w Polsce w tym samym roku, co ja. Mając kilkanaście lat wyjechał z matką do Wiednia. Prawdopodobnie przeżyliśmy tę samą wewnętrzną przygodę, tyle że ja kilkanaście lat później. Miałem wielkie szczęście znaleźć gotową powieść, która opisuje moje własne doświadczenia - mówił o genezie swego filmu Dariusz Gajewski. Książka Knappa to ciesząca się przed kilku laty sporą popularnością barwna opowieść o młodym Polaku, który po raz pierwszy wyjeżdża do Austrii w poszukiwaniu pracy, ale i turystycznych wrażeń. W stolicy ojczyzny Mozarta przechodzi twardą szkołę życia, która pomaga mu zweryfikować wyidealizowany obraz mitycznego "Zachodu", a przy okazji odnaleźć własne miejsce w życiu. Nic zatem dziwnego, że Gajewski, który już w obsypanej nagrodami "Warszawie" udowodnił, że dobrze czuje i rozumie problemy polskiej współczesności sięgnął po tę historię. W roli głównej wystąpił Łukasz Garlicki, znany wcześniej przede wszystkim z kreacji Marcina Borowicza w "Syzyfowych pracach" i udanego występu w "Warszawie". W "Lekcjach pana Kuki" młody aktor co najmniej nie zawiódł pokładanych w nim nadziei, czego dowodem jest choćby przyznana mu Nagroda Aktorska na festiwalu filmowym w Orenburgu. W tytułowego pana Kukę wcielił się Andrzej Grabowski, z komediową stylistyką będący od dawna za pan brat. Partnerują im m.in. August Diehl, jeden z najwyżej cenionych aktorów niemieckich młodego pokolenia, coraz głośniej pukający do drzwi Hollywood (występy w "Bękartach wojny" Tarantino i "Salt" u boku Angeliny Jolie i Daniela Olbrychskiego) oraz Nadia Cameron - Blakey, znana głównie z seriali, choć mająca także w dossier epizody w amerykańskich superprodukcjach ("Batmanpoczątek") i filmowych przygodach Jamesa Bonda ("Jutro nie umiera nigdy"). Nieważne, czy ukazana w filmie historia zdarzyła się naprawdę: w każdym razie na pewno mogła się zdarzyć. Wszystko zaczęło się latem 2000 r. Bohater filmu, Waldemar, miał wówczas 20 lat i jeszcze nigdy nie był za granicą. Nudząc się okrutnie, tkwił w swoim miasteczku w samym środku Polski. I właśnie tego lata postanowił coś zmienić w swoim życiu. Nie chciał wyjeżdżać na stałe, marzył jedynie o swoich pierwszych zagranicznych wakacjach. Waldemar bardzo poważnie zabiera się do realizacji celu, chce szczegółowo zaplanować cały wyjazd. Aby mieć pewność, że niczego nie przegapi idzie po radę do bywałego w świecie, a przynajmniej w Europie, sąsiada, owego pana Kuki. Zwierza się mu ze swoich wyjazdowych planów. Ponieważ uczył się w szkole trochę niemieckiego i angielskiego, celem podróży mają być Niemcy albo Anglia.Pan Kuka z różnych powodów zdecydowanie odradza te kierunki, według niego najlepiej pojechać do Wiednia. Przy okazji będzie mógł przekazać pewnemu księdzu paczuszkę. Na koniec lekcji pan Kuka udziela jeszcze jednej wskazówki, że w Wiedniu najlepszy jest hotel Venus. Wyposażony w bezcenną wiedzę Waldemar podróżuje do Austrii rejsowym autokarem, którym zmierzają tam również gastarbeiterzy i przemytnicy. Obok niego siada śliczna dziewczyna, Ala, znacznie wyróżniająca się spośród reszty pasażerów. Na koniec podróży Wldemar chce jej zaproponować spotkanie, ale ona wyraźnie nie ma ochoty na przygodne znajomości, zresztą na dworcu w Wiedniu czeka już na nią jakiś podejrzany osiłek. Podróż marzeń od samego początku idzie jak po grudzie. Waldemara spotyka rzeczywiście ksiądz, który miał mu pomóc, ale okazuje się, że to fałszywy duchowny. Gdy tylko odbiera przesyłkę, ściąga sutannę, nie pozostawiając żadnych złudzeń. Na odchodnym jeszcze wskazuje Waldemarowi, gdzie jest hotel Venus, który okazuje się zwykłą ławką w parku. Podróżnik przesypia tam parę nocy, a drobne fundusze, które zabrał z Polski nie wystarczają na długo. Forsa szybko topnieje i trzeba rozejrzeć się za jakąś pracą. Wraz z podobnymi jemu nieszczęśnikami, znajdującymi się w fatalnej sytuacji finansowej, trafia, jakby się początkowo wydawało, na wspaniałą okazję. Oto ich rodak proponuje całkiem intratne zajęcie i w dodatku dowozi własnym transportem na miejsce. Potem jeszcze tylko bierze całkiem sporą kaucję za sprzęt i obiecuje zjawić się pod wieczór z wypłatą. Kiedy po wykopaniu ogromnego basenu, czekają na szefa, zamiast niego nagle pojawia się policja. Okazuje się, że rzekomy prywatny teren, to po prostu park przyrody. Na szczęście Waldemar unika aresztowania, bo był wtedy w krzakach. Wpadka omija jeszcze jednego Polaka, Mirka, który obiecuje pomóc załamanemu rodakowi. Waldemar poznaje nowe miejsca i nowych ludzi. Nocuje w wynajętym lokum u Mirka i jego przyjaciela z Niemiec Lothara, zbuntowanego artysty, grającego na fortepianie. Przyjechał do Wiednia, żeby studiować muzykę, ale brakuje mu weny twórczej. Żyje w biedzie jak inni emigranci, choć ma bardzo bogatych rodziców. Jest zbyt dumny, by prosić o pieniądze "hipokrytów opychających się bieługą". Waldemar przekonuje się na własnej skórze, czym naprawdę jest ów legendarny Zachód. Przeżywa nie tylko pierwszy wyjazd za granicę, ale także pierwszą pracę, swój pierwszy bliski kontakt z dziewczyną, pierwsze spotkanie ze skinami, poznaje też smak pierwszej kradzieży i pierwszego skoku na bank, którego dokonuje niejako nieświadomie, towarzysząc Lotharowi. 15:25 TOWARZYSZE BRONI (LA GRANDE ILLUSION) Dramat wojenny, 108 min, Francja, 1937 Reżyseria: Jean Renoir Zdjęcia: Christian Matras Muzyka: Joseph Kosma Aktorzy: Erich Von Stroheim, Jean Gabin, Dita Parlo, Pierre Fresnay Jeden z najgłośniejszych filmów Jeana Renoira (1894 - 1979), wybitnego twórcy impresjonistycznej awangardy. Fabuła opiera się na autentycznych wydarzeniach, a jej akcja rozgrywa się podczas I wojny światowej. Francuscy lotnicy - pochodzący z wyższych sfer kapitan de Boeldieu (Pierre Fresnay) i mechanik, porucznik Marechal (Jean Gabin) - zostają zestrzeleni przez pruskiego arystokratę, majora von Rauffensteina (Erich von Stroheim). Dostają się do niewoli, a ich wspólny los zaciera bariery klasowe i społeczne. Od samego początku piloci przygotowują się do ucieczki, w ostatniej jednak chwili zostają przeniesieni do innego oflagu, gdzie władzę sprawuje von Rauffenstein. Antywojenny w wymowie film, zakazany w hitlerowskich Niemczech i faszystowskich Włoszech, zdobył nagrodę na MFF w Wenecji oraz nagrodę Nowojorskich Krytyków Filmowych. 18:10 GRACE JONES, ŻYCIODAJNE ŚWIATŁO (GRACE JONES: BLOODLIGHT AND BAMI) Film dokumentalny, 115 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: Sophie Fiennes Wykonawcy: Grace Jones "Grace Jones, życiodajne światło" ("Grace Jones: Bloodlight and Bami") to wyjątkowy film ukazujący życie tytułowej bohaterki z różnych perspektyw. Ten dokument to niezwykła podróż przez życie prywatne i występy sceniczne Grace Jones. Towarzysząca jej kamera zarejestrowała mnóstwo ciekawych, intymnych i przede wszystkim bardzo naturalnych scen. W jamajskim dialekcie "Bloodlight" oznacza czerwone światło, które sygnalizuje proces nagrywania muzyki. "Bami" zaś, to chleb, czyli istota życia. 20:20 BILET DO KINA - MARY REILLY (MARY REILLY) Horror, 94 min, USA 1995 Reżyseria: Stephen Frears Scenariusz: Christopher Hampton Zdjęcia: Philippe Rousselot Muzyka: George Fenton Wykonawcy: Julia Roberts, John Malkovich, George Cole, Michael Gambon, Kathy Staff, Glenn Close, Michael Sheen, Linda Bassett i inni Opublikowana w 1886 roku słynna powieść Roberta Louisa Stevensona o doktorze Jekyllu i demonicznym panu Hyde doczekała się wielu adaptacji filmowych, a niektóre z nich pozostawiły trwały ślad w światowej kinematografii. Tym razem niesamowita historia widziana jest z perspektywy tytułowej Mary Reilly, służącej słynnego naukowca, który prowadzi w swym laboratorium tajemnicze eksperymenty, mające na celu rozdzielenie dobrych cech charakteru człowieka od złych. Akcja rozgrywa się w XIX - wiecznym Londynie. Mary Reilly (Julia Roberts) jest od niedawna na służbie u doktora Jekylla (John Malkovich). Pan domu od razu zwraca uwagę na młodą dziewczynę, faworyzuje ją, dopuszcza do niektórych swoich tajemnic, co wzbudza zawiść reszty służby, a przede wszystkim kamerdynera Poole'a (George Coole), który dotychczas cieszył się największym uznaniem. Niewinnej, kruchej i delikatnej Mary wydaje się, że znalazła pod dachem doktora bezpieczną przystań. Jest oddaną i lojalną służącą, choć Jekyll wielokrotnie wystawiał jej zaufanie na ciężką próbę. Mary nie ma wyboru, nie ma szans na lepsze życie. Pochodzi z nizin społecznych i musi z pokorą przyjmować wszystko, co daje jej los. W dzieciństwie przeżyła koszmar. Gdy miała zaledwie kilka lat, ojciec zamknął ją w ciasnym, ciemnym pomieszczeniu z wygłodniałym szczurem. Została dotkliwie pogryziona, do tej pory widać blizny na rękach i szyi. Nie ma żalu do ojca, dawno zapomniała o bólu i upokorzeniach. Nosi w sercu jedynie gorycz, która stała się już częścią jej samej. To właśnie umiejętność przebaczania i szpetne blizny spowodowały, iż doktor Jekyll zwrócił uwagę na Mary Reilly. Jeżeli dziewczyna nie czuje nienawiści do swego ojca, nie odwróci się również od niego, gdy pozna jego mroczny sekret. Doktor opracowuje recepturę eliksiru, po wypiciu którego z dobrodusznego człowieka przeistacza się w demonicznego Hyde'a. Wkrótce Jekyll zbiera całą służbę w jadalni, oświadczając, że od tej pory będzie miał asystenta, który ma mu pomagać w eksperymentach. Od kiedy pojawia się tajemniczy Mr Hyde, w domu zaczynają się dziać makabryczne rzeczy. Nieświadoma niebezpieczeństwa Mary z ufnością pomaga swemu panu. Twórca "Mary Reilly", Stephen Frears, siedem lat wcześniej podbił filmowy rynek obsypanym Oscarami dramatem kostiumowym "Niebezpieczne związki". W ekipie realizującej film ponownie znaleźli się: autor scenariusza Christopher Hampton, znakomity operator Philippe Rousselot, scenograf Stuart Craig, kompozytor George Fenton. Znani z głównych ról w "Niebezpiecznych związkach" są również John Malkovich i Glenn Close (tym razem zagrała drugoplanową postać szefowej domu publicznego, której demoniczny Hyde ścina głowę). 22:15 PLACEBO LIVE IN LONDON - MTV UNPLUGGED (PLACEBO LIVE IN LONDON - MTV UNPLUGGED) Koncert, 59 min, USA, 2015 Wykonawcy: Placebo Muzyka Placebo to niezwykle ważny element w rozwoju brytyjskiej alternatywny. Sprzedając 12 milionów płyt, zespół wpłynął na zmianę stylu muzycznego Wielkiej Brytanii. Grupa była antytezą Britpopu i zainspirowała pokolenia nowych muzyków. Ich albumy osiągnęły szczyty list przebojów, a sami muzycy współpracowali z takimi legendami jak David Bowie, Michel Stipe czy Robert Smith. W 2015 roku Placebo zagrało wyjątkowy koncert dla MTV Unplugged w London Studios. 23:30 SEANS KULTOWY - CENA STRACHU (LA SALAIRE DE LA PEUR / THE WAGES OF FEAR) Film sensacyjny, 146 min, Francja, 1953 Reżyseria: Georges Clouzot Henri Aktorzy: Yves Montand, Charles Vanel, Folco Lulli, Peter Van Eyck, Vera Clouzot, William Tubbs, Dario Moreno, Jo Dest W nadmorskiej mieścinie Las Piedras (Ameryka Południowa) wegetuje w skrajnej nędzy grupa Europejczyków. Łączy ich brak pieniędzy i niemożność powrotu do cywilizacji. Pewnego dnia pojawia się szansa: w oddalonej o czterysta mil górskiej kopalni ropy naftowej wybucha pożar. Trzeba tam dostarczyć nitroglicerynę. Szanse powodzenia akcji są znikome, mimo to ochotników nie brakuje. W drogę wyruszają dwie ciężarówki. Załogą pierwszej są Francuzi: życiowy bankrut i oszust Jo oraz paryski cwaniak Mario, drugą prowadzą Włoch Luigi i tajemniczy Niemiec Bimba. Podróż ma trwać kilka dni, każdy obrót koła może spowodować wstrząs i eksplozję. "Cena strachu" to jeden z najsłynniejszych powojennych filmów europejskich, nieprzerwany "suspens" trzymający w napięciu aż do samego końca, nagrodzony Złotą Palmą na festiwalu w Cannes i Złotym Niedźwiedziem (nagroda publiczności) na festiwalu w Berlinie Zachodnim w 1953 r. 02:45 WIECZÓR KINOMANA - DZIKIE HISTORIE (RELATOS SALVAJES) Czarna komedia, 116 min, Hiszpania/Argentyna, 2014 Reżyseria: Damian Szifron Scenariusz: Damian Szifron Aktorzy: Ricardo Darin, Dario Grandinetti, Oscar Martinez, Leonardo Sbaraglia, Erica Rivas, Julieta Zylberberg, Rita Cortese Nominacja do nagrody Oscara w kategorii najlepszego filmu nieanglojęzycznego i do Złotej Palmy w Cannes. To największy hiszpańskojęzyczny przebój kinowy ostatnich lat. Czarna komedia wyreżyserowana przez Damiana Szifrona, została znakomicie przyjęta nie tylko przez krytykę, ale także przez publiczność. Na fabułę składa się sześć krótkich, niepowiązanych ze sobą historii. Bohaterów tych opowieści łączy wszakże jedno: na ogół cechuje ich spokój, ale pod wpływem różnych okoliczności, puszczają im nerwy i uwalniają się najgorsze emocje. Główny wątek obraca się właśnie wokół negatywnych ludzkich zachowań, takich jak: gniew, przemoc, chęć zemsty i odwetu, nienawiść. Protagoniści kolejnych historii to: bezlitośnie skrytykowany muzyk, pałająca zemstą kelnerka, zeźlony kierowca, specjalista od materiałów wybuchowych i zdradzona panna młoda. Wszyscy oni w chwili ogromnego napięcia i stresu, wybuchają złością. Nie mogą zapanować nad wzbierającym gniewem i wtedy ujawnia się ich najdziksza natura.