TVP Kultura Piątek, 24.05.2019 08:35 PLANETA ZIEMIA Impresja filmowa, 23 min, Polska, 1968 Scenariusz: Mieczysław Waśkowski Zdjęcia: Jan Laskowski Aktorzy: Piotr Sobociński, Irena Laskowska, Wieńczysław Gliński, Aleksandra Leszczyńska, Józef Nowak, Jerzy Turek, Piotr Gniazdowski Krótkometrażowa impresja filmowa. Bohater filmu, Piotruś, przeżywa różne przygody z globusem zabranym na lekcję geografii do szkoły. Podczas podróży przez miasto konfrontuje nabyte w szkole wiadomości z życiem. 09:20 JEST SPRAWA Komedia, 84 min, Polska 2002 Reżyseria: Olaf Lubaszenko Scenariusz: Leszek Malinowski Zdjęcia: Tomasz Wert Muzyka: Jarosław Barów Aktorzy: Joanna Kurowska, Leszek Malinowski, Krzysztof Kowalewski, Jarosław Gruda, Tomasz Sapryk, Michał Malinowski, Tadeusz Huk, Stefan Friedman, Bohdan Łazuka, Olaf Lubaszenko Osadzona w popegeerowskich realiach komedia obyczajowa, pełna zabawnych sytuacji, ciepłego humoru. Jest to filmowa wersja znanego z Dwójki serialu "Skarb sekretarza". Wieś Piaski na Pomorzu. Tysiące hektarów ziemi leży odłogiem, większość mieszkańców jest bez pracy i próbuje jakoś przeżyć, stosując zasady handlu wymiennego, w którym najistotniejszym towarem są ryby nielegalnie łowione w pobliskim jeziorze. Wójt gminy Piaski jest bezradny wobec tej sytuacji, ma zresztą mnóstwo innych zmartwień, a do tego jeszcze musi się przygotować na przyjęcie delegacji z niemieckiego okręgu Wielensdorf, która ma przybyć w ramach nawiązywania unijnej przyjaźni i współpracy. Z tego też powodu zjawia się we wsi wiceminister. Co prawda chce, by przyjęcie delegacji wypadło jak najlepiej, w istocie jednak jest zainteresowany zakupem popegeerowskiej ziemi, a przede wszystkim - o czym w tajemnicy informuje swego protegowanego wójta - odnalezieniem popiersia Lenina, w którym zmarły już były sekretarz PZPR przemycił ogromnej wartości diament "Oko Syberii". Poufną rozmowę wiceministra z wójtem przypadkiem słyszy bezrobotny Stanisław Michałek. Informuje o sprawie swoich przyjaciół, Olka Humeniuka i Tadka Zawadzkiego. Trzej mężczyźni postanawiają odnaleźć skarb sekretarza, co pozwoliłoby im urządzić się do końca życia. Rzecz w tym jednak, że zmarły sekretarz przywiózł mnóstwo gipsowych popiersi Lenina, które służyły mu do przemytu, i teraz poniewierają się we wsi w różnych miejscach, najwięcej zaś spoczęło w piwniczce proboszcza. Stanisław z Olkiem i Tadkiem obmyślają sposób dostania się do owej piwnicznej spiżarni. Tymczasem we wsi najpierw zjawia się rosyjska mafia również zainteresowana popiersiami Lenina, a zaraz potem delegacja z Wielensdorfu. Zapada decyzja, by w ramach nawiązywania przyjaźni Polacy rozegrali z Niemcami mecz piłki nożnej. Stanisław i jego przyjaciele zamiast szukać skarbu muszą przygotowywać się do meczu pod okiem specjalnie sprowadzonego z Warszawy trenera. Nie rezygnują jednak z odnalezienia diamentu. Nie wiedzą, że skarbu szukają też ich sprytni synowie, którzy podsłuchali rozmowy dorosłych. 11:00 WIELKA MIŁOŚĆ BALZAKA - ODC. 5 SPOTKANIE W SANKT PETERSBURGU (SPOTKANIE W SANKT PETERSBURGU) Serial obyczajowy, 50 min, Polska/Francja, 1973 Reżyseria: Wojciech Solarz Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński, Yves Jamiaque Zdjęcia: Wiesław Rutowicz Aktorzy: Beata Tyszkiewicz, Pierre Meyrand, Jolanta Rakiej, Halina Kossobudzka, Irena Malkiewicz, Elina Labourdette, Jerzy Kamas, Władysław Hańcza, Catherine Lery W 1841 r. umiera Wacław Hański. Jego brat Karol kwestionuje testament, na mocy którego majątek przypada córce, a zarządzać ma nim Ewelina. Ewelina popada w konflikt także z bliższą rodziną, nie chcąc przejść na prawosławie i przyjmując u siebie Liszta. Tymczasem Balzak pracuje w dalszym ciągu nad cyklem "Komedia ludzka". Pisze sztukę teatralną, która ponosi klęskę. Po ośmiu latach od zerwania pani Hańska pozwala mu odwiedzić się w Petersburgu. Znowu zostają kochankami, ale Ewelina nie godzi się na małżeństwo. Dokładne raporty o jego wizycie otrzymuje sam car. 12:05 WIELKA MIŁOŚĆ BALZAKA - ODC. 6 LINOSKOCZKI (LINOSKOCZKI) Serial obyczajowy, 54 min, Polska/Francja, 1973 Reżyseria: Wojciech Solarz Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński, Yves Jamiaque Zdjęcia: Wiesław Rutowicz Aktorzy: Renee Faure, Pierre Meyrand, Jolanta Rakiej, Beata Tyszkiewicz, Aleksandra Śląska, Anouk Ferjac, Edward Dziewoński, Mieczysław Voit, Catherine Lery, Colette Renard Między spotkaniem Eweliny i Honoriusza w Petersburgu, a następnym w Dreźnie Balzak pisze 18 powieści. Mimo to nadal pogrążony jest w długach. Anna, córka Eweliny, wychodzi za mąż za Jerzego Mniszcha. Balzak, który od dawna uchodzi za przyjaciela rodziny, zaprasza młodych do Paryża. Ewelina zgadza się wreszcie na ślub. Teraz potrzebna jest już tylko zgoda cara. Zazdrosna przyjaciółka Balzaka kradnie listy, w których Ewelina przyznaje się do ciąży i urodzenia martwego dziecka. Balzak wykupuje listy i pali je, jednak zraniona do głębi pani Hańska wyjeżdża do Wierzchowni. 13:20 STANISŁAW MONIUSZKO - MSZA DES-DUR Koncert, 37 min, Polska, 1997 Autor: Barbara Gola Wykonawcy: Julian Gembalski, Izabella Kłosińska, Elźbieta Pańko, Krzysztof Szmyt, Czesław Gałka, Chór Polifoniczny Sacri Concentus, Bogdan Gola Msza Des - dur Stanisława Moniuszki na solistów, organy i chór pozostawała do tej pory w zbiorach archiwalnych biblioteki Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego. Msza została zarejestrowana w Kościele Seminaryjnym w Warszawie. Na organach tego kościoła grywał w młodości Fryderyk Chopin. 14:10 PORCELANA W SKŁADZIE SŁONIA Film obyczajowy, satyra, 44 min, Polska 1984 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Czekalski Zdjęcia: Stefan Pindelski Muzyka: Włodzimierz Korcz Aktorzy: Henryk Bista, Artur Barciś, Kalina Jędrusik, Witold Pyrkosz, Leon Niemczyk, Janusz Rewiński, Leon Buczkowski i inni Znakomita satyra na sytuację w Polsce sprzed kilkudziesięciu lat. Któż dziś chce pamiętać czasy, w których krajobraz polskich miast i miasteczek nieodparcie kojarzył się z tasiemcowymi kolejkami, a zdobycie chociażby zwykłej, niebieskiej koperty wymagało nie lada sprytu i nastręczało wiele trudności. A jednak taka była rzeczywistość, choć z drugiej strony wydaje się, że mimo ciężkich warunków, żyło się łatwiej i nie było rzeczy, której nie dałoby się załatwić. O ludziach zmuszonych do radzenia sobie w trudnych czasach opowiada właśnie ta zabawna nowela. Bohaterowie pomagają jeden drugiemu w załatwianiu codziennych, zwykłych spraw, co pociąga za sobą całą lawinę różnych komicznych zdarzeń. Pierwsza scena filmu przedstawia zdezorientowanego kilkuletniego malca, któremu dziadek próbuje opowiedzić historię o kolejkach. W jakimś mieście przed nieokreślonym sklepem ustawiła się gigantyczna kolejka. Na jej koniec posłusznie zmierza główny bohater filmu w szarym prochowcu i czapce (w tej roli Henryk Bista). Nagle przypomina sobie, że musi jeszcze coś załatwić, więc prosi stojącego przed nim kolejkowicza, by zajął mu miejsce. Mężczyzna uprzejmie wyraża zgodę, ale w zamian prosi, by kupił dla niego w kiosku zwykłą kopertę. Oczywiście, dla bohatera to drobnostka, zapewnia, że nie sprawi mu to żadnego kłopotu. Nawet nie podejrzewa, ile osób będzie musiał zaangażować, by wreszcie dostać tę jedną, małą kopertę. Zajęta poprawianiem urody kioskarka odmawia sprzedaży. Chyba że przegoni stojącego od dłuższego czasu na ulicy mężczyznę, który denerwuje kobietę, co utrudnia jej pracę. Sterczący na rogu facet chętnie zgodziłby się zejść z oczu kioskarce, cóż, kiedy musi cierpliwie czekać na taksówkę, którą kazała mu złapać teściowa. Odejdzie, jeżeli bohater znajdzie wolną "taryfę". Taksówka w końcu znajduje się, tyle że zepsuta i trzeba ją dopchać do warsztatu. W zakładzie mechanik nie naprawi auta, jeżeli nie strzeli sobie trzech piwek. W pobliskiej restauracji alkohol podaje się tylko do konsumpcji, ale co robić, kiedy zakąsek brak. Bohater dostanie piwo, jeżeli we własnym zakresie załatwi coś do zjedzenia. Aby zdobyć zakąskę, musi spełnić kolejne żądanie i tak dalej, i tak dalej. W końcu wszyscy zostaną usatysfakcjonowani, jednak nasz bohater niewiele będzie z tego miał. Jego kolejka okazała się wyjątkowo pechowa. 15:05 KOCIE ŚLADY Film kryminalny, 79 min, Polska 1971 Autor: Maciej Patkowski Reżyseria: Paweł Komorowski Scenariusz: Maciej Patkowski i Paweł Komorowski Zdjęcia: Tadeusz Wieżan Muzyka: Lucjan Kaszycki Aktorzy: Janusz Gajos, Mieczysław Pawlikowski, Joanna Jędryka, Alicja Jachiewicz, Jerzy Trela, Andrzej Balcerzak, Marian Cebulski, Ewa Maria Hesse, Irena Orska, Maria Kaniewska i inni Od dłuższego czasu w okolicach Zakopanego uprawia swój przestępczy proceder nieuchwytna szajka przemytników kamieni szlachetnych. Zostaje tu skierowany młody porucznik Wojciech Góralczyk, który ma rozpracować bandę. Porucznik podaje się za dziennikarza z Polskiego Radia, rzekomo zbierającego materiały o wypadkach drogowych w górach. Szczególnie interesuje go tragiczne w skutkach zdarzenie sprzed roku. Na krętej drodze w okolicach Zakopanego na przydrożnym drzewie rozbiło się wówczas dwoje turystów z Austrii. Śledczy uznali śmierć małżonków za nieszczęśliwy wypadek. Ta sprawa nie daje jednak spokoju Góralczykowi, od początku podejrzewającemu, że mogły za tym stać osoby trzecie. W barze poznaje ładną i sympatyczną kierowniczkę miejscowej szkoły, Hankę, która śpieszy się do pracy, a tymczasem jej autobus się spóźnia. Góralczyk proponuje jej podwiezienie, a podczas jazdy wypytuje o wypadek samochodowy sprzed roku. Okazuje się, że więcej na ten temat wie brat Hanki, Waldek, który jest milicjantem. To on zdradza rzekomemu dziennikarzowi parę szczegółów ze śledztwa. Przypomina sobie też, że za autem Austriaków pędziła wtedy warszawa na polskich numerach. Góralczyk postanawia sprawdzić ten trop. Porucznik jest zachwycony uroczą Hanką, z którą się zaprzyjaźnia. Dziewczynie nie ułożyło się w sprawach osobistych, jej mąż fotograf od dawna żyje własnym życiem. I to właśnie mąż Hanki, u którego Góralczyk znajdzie pewne zdjęcie, oraz kręcący się wokół jej domu tajemniczy czarny kot z białymi uszami naprowadzą porucznika na trop przestępczej grupy. Ale Góralczyk zostaje zdemaskowany i uprowadzony przez bandytów, którzy zamierzają go zlikwidować, by zatrzeć wszelkie ślady. Twórca Kocich śladów, Paweł Komorowski, debiutował filmem "Koniec nocy". Asystował m. in. Andrzejowi Munkowi przy realizacji "Człowieka na torze" i "Eroiki", współpracował z Jerzym Kawalerowiczem i Andrzejem Wajdą. Samodzielnie zrealizował ponadto "Czerwone berety", "Stajnię na Salwatorze", "Czerwone i białe", "Szaradę", seriale "Przygody pana Michała", "Misja" i "Oko proroka", "Syzyfowe prace". 16:35 CZY JEST TU PANNA NA WYDANIU? Komedia obyczajowa, 70 min, Polska 1977 Reżyseria: Janusz Kondartiuk Scenariusz: Roman Kłosowski, Janusz i Andrzej Kondratiukowie Zdjęcia: Adam Myszkowski Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Roman Kłosowski, Jan Wrona, Beata Andrzejewska, Henryk Hunko, Krzysztof Kowalewski, Helena Norowicz, Włodzimierz Saar, Jan Himilsbach, Władysław Ogórek, Regina Regulska, Zbigniew Buczkowski Młody mężczyzna powraca z wojska do rodzinnej wsi. Pragnie pracować na roli, ale do prowadzenia gospodarstwa jest mu potrzebna żona. Kiedy w rodzinnej wsi nie znajduje odpowiedniej panny, odwiedza dalekich krewnych i znajomych w całej Polsce. Niełatwo jednak znaleźć dziewczynę, która zgodzi się mieszkać na wsi. Dla większości z nich dawne tradycje nie mają większego znaczenia, a małżeństwo nie jest jedynym celem w życiu. "Fabuła stanowi pretekst do powiedzenia czegoś o tradycji lub raczej o jej odrzucaniu. Sam pomysł fabularny - bohater w podróży - pozwala nie tylko ukazać panoramę czasu teraźniejszego widzianego oczyma postaci filmu, lecz także na ukazanie oczekiwania na coś, co jeszcze nieokreślone" - mówił Janusz Kondratiuk. Scenariusz filmu jest pracą zbiorową, pracowali nad nim Janusz i Andrzej Kondratiukowie, grający główną rolę Roman Kłosowski, a także mieszkańcy wsi Łacha w gminie Serock, którzy zgłaszali swoje uwagi i pomysły. Autorzy filmu zaangażowali wielu aktorów niezawodowych. Janusz Kondratiuk podkreślał, że właśnie oni - w przeciwieństwie do aktorów na co dzień związanych z teatrem, filmem, przyzwyczajonych do określonego warsztatu - potrafią "wtopić się" w przedstawianą w filmie rzeczywistość. 18:00 ŚWIAT W DOKUMENCIE - PENELOPA (PENELOPE) Film dokumentalny, 87 min, Hiszpania/Polska, 2017 Reżyseria: Eva Vila Purti Scenariusz: Eva Vila Purti, Josep Puig Zdjęcia: Julin Elizalde Muzyka: Eva Valio, Amanda Villavieja "Penelopa" to współczesny mit o Odyseuszu, w którym postawione jest wciąż aktualne pytanie: czy powrót do domu jest możliwy? Film "Penelopa" przedstawia portret katalońskiej społeczności w szczególnym momencie jej historii - w okresie referendum, które ma zdecydować o przyszłości regionu. Bohaterami dokumentu są 95 - letnia Carmen, wiejska krawcowa i 58 - letni Ramon, syn marnotrawny", który po 30 latach wraca do swojej rodzinnej miejscowości, gdzie nikt go nie rozpoznaje. W ich historiach odbija się obraz zmieniającej się europejskiej rzeczywistości. Na horyzoncie zaczynają pojawiać się zmiany. Film rozgrywa się w sercu Katalonii, w wiosce Santa Maria d’Olo liczącej niespełna 800 mieszkańców. Oglądamy tę przestrzeń oczami Carmen - Penelopy. W jej gestach i zachowaniu zakodowane są lata przemilczanych wspomnień. W jej warsztacie krawieckim odbija się obraz lokalnej społeczności - zwyczaje, dziedzictwo kulturowe, panorama typów ludzkich. Lokalne radio jest komentatorem bieżących wydarzeń. W miasteczku Santa Maria d'Olo wszystko jest widoczne, powiązania między ludźmi łatwe do zidentyfikowania. Historie mieszkańców niosą uniwersalne emocje, składają się z zazdrości, tajemnic, zobowiązań, wyrzutów... Któregoś dnia, w dzień wyborów, wszyscy - burmistrz, sprzątacze, lekarze, zakonnicy się spotykają."Penelopa" obejmuje ten"ekosystem", przygląda mu się z pewną ironią, która jest budowana przez dystans dwojga głównych bohaterów: Carmen i Ramona. Oboje patrzą na życie z pewnej odległości, są tłem wydarzeń. Carmen zna wszystkich mieszkańców, są dla niej przejrzyści, zdradzili swoje sekrety w jej zakładzie krawieckim; Ramon parzy z dystansu człowieka, który stracił wszystko, nie ma nic więcej do stracenia, jest obcym wśród swoich. [opis producenta] 20:25 WIECZÓR KINOMANA - MUSTANG (MUSTANG) Dramat, 93 min, Francja/Turcja/Niemcy/Katar 2015 Reżyseria: Deniz Gamze Erguven Scenariusz: Deniz Gamze Erguven, Alice Winocour Zdjęcia: David Chizallet, Ersin Gök Muzyka: Warren Ellis Aktorzy: Erol Afsin, Doğa Zeynep Doğuşlu, Elit İşcan, Güneş Nezihe Şensoy, Tuğba Sunguroğlu Nominacja do Oscara i Złotego Globu w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny oraz nagroda FIPRESCI przyznawana przez stowarzyszenie krytyków filmowych. Film stał się pretekstem do dyskusji na temat wolności i praw współczesnych kobiet. Bohaterkami są siostry, młode i pełne życia, pragnące swobody i wolności, ale tym samym ściągają na siebie nieszczęście. Niewątpliwie na uwagę zasługuje gra pięciu młodych aktorek odtwarzających główne role. Akcja filmu rozgrywa się na tureckiej prowincji, w nadmorskim miasteczku oddalonym kilkaset kilometrów od Stambułu. To właśnie tu mieszkają bohaterki: Lale i jej cztery siostry: Sonay, Ece, Selma i Nur. Wraz z nastaniem lata i czasu beztroskich zabaw, już pierwszego dnia wakacji, upojone perspektywą długo wyczekiwanej kanikuły, dziewczyny świętują koniec roku szkolnego, oddając się na plaży niewinnym flirtom z kolegami z klasy. Mieszkańcy miasteczka są jednak zbulwersowani takim zachowaniem. Wybucha skandal, a Bogu ducha winne uczennice za swoje rzekomo gorszące zachowanie muszą słono zapłacić. Rozgniewana rodzina zamyka je w domowym areszcie. Aby zatuszować kompromitujące zdarzenie, jedynym rozwiązaniem wydaje się jak najszybsze zamążpójście córek. Bez wiedzy sióstr wybierają dla nich narzeczonych. Czy dziewczyny muszą poddawać się surowym zasadom moralnym, czy mają prawo swobody wyboru, możliwości wolnego zaspokojenia swoich najskrytszych potrzeb? Czy będą walczyć o swoje prawa? Każda z sióstr, kochających wolność i dotychczasowe pozbawione nakazów życie, inaczej podejdzie do obowiązków narzucanych im przez krewnych i tradycję. Inaczej też potoczą się ich losy. 22:15 BRIAN JOHNSON: ŻYCIE W TRASIE - JOE ELLIOT (BRIAN JOHNSON'S A LIFE ON THE ROAD) Film dokumentalny, 43 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: Bob Smeaton, Christopher Walker Brian Johnson's A Life On The Road to seria, podczas której frontman zespołu AC/DC odwiedza legendy muzyki rockowej. W trakcie rozmów ze swoimi gośćmi poruszane są historie zespołów od ich pierwszych dni aż do momentów największej sławy. Całość jest bogato okraszona materiałami archiwalnymi oraz znakomitymi anegdotami. Gościem tego odcinka jest Joe Elliot - wokalista Def Leppard. 23:50 TERAZ ANIMACJE! - DOKUMENT Film animowany, 6 min, Polska, 2015 Reżyseria: Marcin Podolec Scenariusz: Marcin Podolec Zdjęcia: Marcin Podolec Muzyka: Wiktoria Nowak Portret ojca, którego dzieci opuściły rodzinny dom. 24:00 TERAZ ANIMACJE! - PŁOTY Film animowany, 6 min, Polska, 2015 Reżyseria: Natalia Krawczuk Scenariusz: Natalia Krawczuk Muzyka: Tsering Tobgyal Ptaszek w klatce, dziecko w kojcu, dwa pieski po dwóch stronach barykady... płoty towarzyszą nam od narodzin do śmierci, a każdy radzi sobie z nimi na swój sposób. Czy naprawdę warto odgradzać się murem od sąsiadów? Krótka refleksja na temat tego, jaką rolę pełnią w naszym życiu "płoty". Zarówno te prawdziwe, jak i te, które istnieją tylko w naszej głowie. [źródło: polishshorts.pl] 00:05 TERAZ ANIMACJE! - WYMIANA POGLĄDÓW Film animowany, 4 min, Polska, 1972 Reżyseria: Andrzej Piliczewski Scenariusz: Maciej Wojtyszko Zdjęcia: Wacław Fedak Film rysunkowy. Opowieść o ludziach pragnących za wszelką cenę przekonać innych do swoich racji i poglądów. Dwóch mężczyzn kłóci się zażarcie. Pogodzeni wypatrują potencjalnej "ofiary", której mogliby narzucić swój punkt widzenia. 00:20 AŻ DO PIEKŁA (HELL OR HIGH WATER) Dramat, kryminał, 97 min, USA 2016 Reżyseria: David Mackenzie Scenariusz: Taylor Sheridan Aktorzy: Chris Pine, Ben Foster, Jeff Bridges, Dale Hickey, Gregory Cruz Film stanowiący melanż thrillera, westernu, kryminału, a nawet dramatu psychologicznego. Całość dopełnia fantastyczna muzyka Nicka Cave'a i Warrena Ellisa, świetnie oddająca specyficzny klimat filmu. 4 nominacje do nagrody Oscara (w tym dla najlepszego filmu) oraz do Złotych Globów i nagrody BAFTA. Twórcy poruszają w swoim filmie problemy natury społecznej, dotykają trudnych tematów, jak niesprawiedliwość, bieda, rozpaczliwa walka o lepszą przyszłość. Akcja tej historii rozgrywa się współcześnie, a miejsce to pogranicze Nowego Meksyku i Teksasu. Bohaterami są dwaj bracia: rozwiedziony Toby, który chciałby stworzyć jak najlepsze życie dla swego syna oraz wybuchowy i nieobliczalny Tanner, mający już za sobą kryminalną przeszłość i wyrok. Bracia łączą siły w napadach na banki na teksaskiej prowincji. Mają powody, by ograbiać właśnie te banki. Jeden z oddziałów skonfiskował ich zadłużoną ziemię, od pokoleń należącą do rodziny. Zorganizowany przez nich kolejny napad kończy się wprawdzie sukcesem, ale sprawy szybko wymykają się spod kontroli. W pościg za rabusiami wyrusza bowiem Marcus (Jeff Bridges), który jest wyjątkowo zawzięty w pełnieniu funkcji strażnika Teksasu. Chce zabłysnąć jeszcze jedną udaną akcją przed odejściem na zasłużoną emeryturę. Towarzyszy mu jego latynoski partner, Bear, któremu stale dokucza, rzucając pod jego adresem niewybredne rasistowskie uwagi, choć tak naprwadę w jego wydaniu to raczej dobroduszne naigrywanie się. Policyjna obława trwa, ale Toby i Tanner nie zamierzają rezygnować ze złodziejskiego procederu. Przyświeca im tylko jeden cel: zdobyć jak największą forsę. Decydują się więc na kolejny wielki skok. Ostateczna konfrontacja braci z nieustępliwym stróżem prawa wydaje się jednak nieunikniona. 02:25 KINO NOCNE - BALANGA Dramat, 76 min, Polska 1993 Scenariusz i reżyseria: Łukasz Wylężałek Zdjęcia: Krzysztof Tusiewicz Muzyka: Mateusz Pospieszalski, Jan Pospieszalski, zespół T. Love Występują: Jacek Pałucha, Paweł Fesołowicz, Jan Tesarz, Marcin Troński, Maciej Kozłowski, Zofia Merle, Sława Kwaśniewska, Stanisława Celińska, Jacek Skalski, Małgorzata Wachecka, Cezary Pazura, Piotr Gąsowski, Muniek Staszczyk, Krzysztof Globisz, Joanna Żółkowska i inni "Balanga" to "Miasteczko Twin Peaks" po polsku"- napisał po premierze filmu Tadeusz Sobolewski. "Nikt mi pewnie nie uwierzy, ale nie oglądałem żadnego filmu Davida Lyncha"- odpowiadał na spotkaniu z widzami Łukasz Wylężałek. I dodawał:"Balanga"jest filmem o nadziei". Słowa to dość przewrotne i prowokacyjne. Tym bardziej że fabularny debiut Wylężałka trudno nazwać optymistycznym. Wręcz przeciwnie - opisuje świat zdegradowany i przerażający, w którym królują strach, chamstwo i agresja. Rzecz dzieje się "na peryferiach polskiej rzeczywistości", na przełomie dwu epok historycznych i porządków społecznych. Akcja filmu zaczyna się od sceny morderstwa. Nocą na pustej ulicy taksówka potrąca poruszającego się z wysiłkiem człowieka. Przestraszony kierowca podnosi swą ofiarę i sadza na ławeczce przy przystanku autobusowym. Potem ucieka. Kiedy poszkodowanego znajduje policja, ten już nie żyje. Rozpoczyna się śledztwo. Prowadzi je miejscowy porucznik z sierżantem - kierowcą. W toku dochodzenia okazuje się, że denatem jest sfrustrowany, zapijaczony nauczyciel z lokalnej szkoły. Śledztwo staje się fabularnym pretekstem do ciągu retrospekcji, rzucających światło na okoliczności śmierci pedagoga. W ten sposób Wylężałek rozpoczyna opowieść o faktycznych bohaterach filmu, dwóch nastolatkach - Strusińskim, zwanym Świętym i Snajperze. Zrealizowany w rekordowo krótkim czasie (30 dni zdjęciowych) "półamatorski" film Wylężałka poraża turpistycznymi pejzażami i moralnym spustoszeniem bohaterów. Ostry, rwany montaż, kryminalna zagadka, a przede wszystkim bezlitosny portret fragmentu polskiej współczesności - to inne charakterystyczne elementy świata "Balangi". Wylężałek ukazał w niej "Polskę z parteru", dla której niewiele znaczą historyczne przełomy, strajki, podwyżki, zmiany rządowych koalicji. Tu każdy następny dzień dodaje się do automatycznie do poprzedniego, egzystuje się wrednie i tandetnie. Czy musi tak być? Czy bohaterowie Wylężałka mogą wydobyć się ze swego upodlenia? Ostentacyjną drastyczność "Balangi" można interpretować tak jak wczesne nowele Hłaski - jako krzyk niezgody wrażliwego twórcy na zeszmacenie człowieka, na jego - czy do końca świadomą i dobrowolną - degrengoladę. Docenić też wypada odwagę reżysera, który - wbrew swym prowokacyjnym enuncjacjom - zrealizował film niekasowy, za to mówiący trochę prawdy o stanie ducha sporej części Polaków u progu lat dziewięćdziesiątych. 03:55 TAŚMY KULTURY - OWOCE SUKCESU Artystyczne/estradowe (widowisko), 11 min, Polska, 2018 Sukces ma wielu ojców, sukces rodzi owoce. Nawet najsłodszy owoc z czasem gnije i może stać się niejadalny. Czasem zgnić może też drzewo, które je wydało. Wtedy ojcostwo jest już niezaprzeczalne. 04:20 CLARA 3000 AT SONAR FESTIVAL 2017 (CLARA 3000 AT SONAR FESTIVAL 2017) Koncert, 60 min, Francja, 2017 Reżyseria: Xavier Reim Wykonawcy: Clara 3000 Clara Deshayes występująca pod pseudonimem Clara 3000 to młoda francuska DJka, kompozytorka i aktorka. Początkowo związana była z wytwórnią Ed Banger, gdzie miała okazję współpracować z Pedro Winterem. W późniejszym czasie stała się członkinią kolektywu Kill The DJ wraz z Chloe i Ivanem Smagghe. Jej sety znane są z szerokiego spektrum dźwięków z silnym beatem, który spaja wszystkie elementy. Clara 3000 jest zwolenniczką minimalizmu i prostoty w muzyce. Dzięki temu udaje jej się stworzyć hipnotyczne utwory.