TVP Kultura Czwartek, 06.06.2019 08:35 W WANNIE Dramat obyczajowy, 30 min, Polska, 1981 Reżyseria: Bogdan Górski Scenariusz: Bogdan Górski Zdjęcia: Zbigniew Wichłacz Muzyka: Jerzy Matula Aktorzy: Joanna Żółkowska, Michał Tarkowski, Hanna Skarżanka, Bartłomiej Trzeciak Typowe problemy przeciętnej polskiej rodziny oczekującej latami na przydział mieszkania. 09:20 HORROR W WESOŁYCH BAGNISKACH Komediodramat obyczajowy, 82 min, Polska, 1995 Autor: Michał Choromański Reżyseria: Andrzej Barański Scenariusz: Andrzej Barański Zdjęcia: Dariusz Kuc Aktorzy: Joanna Szczepkowska, Jan Frycz, Krzysztof Kowalewski, Krystyna Feldman, Roman Kłosowski, Alosza Awdiejew, Grzegorz Damięcki, Nina Andrycz Ekranizacja powieści Michała Choromańskiego "Horror w Wesołych Bagniskach", będącej pastiszem powieści gotyckiej, której akcja rozgrywa się w latach dwudziestych. Po raz pierwszy "Horror" opublikowany został w roku 1934, jako powieść w odcinkach zamieszczana w jednej z gazet, w formie książkowej wydany został dopiero niedawno. Scenariusz filmu powstał jeszcze przed wydaniem książki. Akcja filmu rozgrywa się w roku 1923, w dworku Wesołe Bagniska na Kresach wschodnich. Dworek zamieszkują stara pani dziedziczka i dziedzic - mąż jej nieżyjącej córki. Z Biarritz przyjeżdża przyjaciel dziedzica, Jerzy Wawicki. Jego wizyta przywołuje wspomnienia sprzed kilku lat, kiedy w Wesołych Bagniskach stacjonowali czerwonoarmiści. Ich komisarz zalecał się do żony Apolinarego, Agnieszki, ona zaś romansowała z Wawickim. Ten jednak wydawał się niespecjalnie zainteresowany nie tylko nią, ale kobietami w ogóle. Wkrótce wyjechał, a po jego wyjeździe Agnieszka powiesiła się. Podobnie zresztą jak adorujący ją czerwony komisarz. Teraz Apolinary i dziedziczka obwiniają Wawickiego o śmierć Agnieszki. Korzystając z jego obecności w dworku planują krwawą zemstę, ale pijany Apolinary zabija kogoś innego. Do udziału w swoim filmie Andrzej Barański zaprosił aktorów, z którymi już wcześniej współpracował. Do zespołu dołączyła tylko Nina Andrycz i jest to jej powrót do kina po latach. Niemal od początku swej kariery Andrzej Barański uważany był za reżysera chętnie portretującego codzienne życie, zwłaszcza na prowincji. Jego sposób narracji nasycony był delikatnym, dobrodusznym humorem i łagodnym sentymentalizmem. Styl ten osiągnął apogeum w "Dwóch księżycach". Następny film Barańskiego, "Horror w Wesołych Bagniskach" dowodzi twórczego rozwoju reżysera, świadomego, że pewną formułę kina już wyczerpał. Adaptacja zapomnianej powieści Choromańskiego to "thriller w stylu retro", w którym autor "Niech cię odleci mara" ujawnia nowe oblicze swojego talentu. Tym razem prezentuje się widzowi jako wytrawny humorysta, biegle żonglujący konwencjami, zgrabnie balansujący między drwiną a filozoficzną refleksją. Zaletą filmu jest także doborowa obsada aktorska. Joanna Szczepkowska, Krystyna Feldman, Jan Frycz, Roman Kłosowski, Nina Andrycz, Krzysztof Kowalewski, Alosza Awdiejew dają prawdziwy koncert gry, celowo naznaczonej teatralną manierą. Zmysłową urodę tytułowych Wesołych Bagnisk i osadzonego wśród nich dworku znakomicie podkreślają zdjęcia Dariusza Kuca i scenograficzna perfekcja Andrzeja Przedworskiego i Albiny Barańskiej. Właściwie cała akcja filmu rozgrywa się na wolnym powietrzu, jeżeli są jakieś wnętrza, to amfilady. "Ponieważ to horror, trzeba było stworzyć odpowiedni nastrój. Filmowaliśmy"długimi" obiektywami, by"sprasować"obraz. (...) Na użytek filmu należało również wykreować niezwykły pejzaż, który jak to bywa w obrazach tego rodzaju, budowałby napięcie, motywowałby postępowanie bohaterów" - w jednym z wywiadów mówił Andrzej Barański. 11:00 BLISKO, CORAZ BLIŻEJ - ODC. 16 NASI SĄ DALEKO. ROK 1943 Serial historyczno-obyczajowy, 73 min, Polska, 1986 Reżyseria: Zbigniew Chmielewski Scenariusz: Albin Siekierski Zdjęcia: Jan Janczewski Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Tomasz Zaliwski, Zbigniew Zaniewski, Czesław Stopka, Krzysztof Stroiński, Ewa Ziętek, Teresa Lipowska, Tadeusz Szaniecki, Eugeniusz Kujawski, Lidia Bienias, Maria Mielnikow-Krawczyk, Adrianna Biedrzyńska Paulina za radą Tomasza podpisuje niemiecką listę narodowościową. Gestapo prowadzi śledztwo w sprawie dziwnej choroby, na którą zapadają Ślązacy służący w Wehrmachcie. Efektem jest aresztowanie i w końcu śmierć doktora Kulickiego. Zygmunt w obawie przed służbą w wojsku szuka ratunku u ojca ukrywającego się na terenie GG. 12:25 BLISKO, CORAZ BLIŻEJ - ODC. 17 PRZYJAZNA HAŁDA. ROK 1944 Serial historyczno-obyczajowy, 70 min, Polska, 1986 Reżyseria: Zbigniew Chmielewski Scenariusz: Albin Siekierski Zdjęcia: Jan Janczewski Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Zbigniew Zaniewski, Czesław Stopka, Krzysztof Stroiński, Dorota Pomykała, Grażyna Barszczewska, Maria Mielnikow-Krawczyk, Lidia Bienias, Ewa Ziętek, Teresa Lipowska, Tadeusz Szaniecki Czerwiec 1944 roku. Zygmunt przyjeżdża na urlop do domu. Na wieść o śmierci ojca postanawia nie wracac na front i uciec do partyzantki w GG. Tymczasem gestapo prowadzi na Śląsku "czystkę", mającą na celu likwidację wszystkich byłych powstańców. Na "czarnej liście" są m. in. Garus, Robert i Mendera. Zygmunt wspólnie z kolegami z wojska ratuje dwóch ostatnich przed niechybnym aresztowaniem. Razem uciekają do Krakowa, skąd dzięki Gustkowi dostają się do partyzantki. 14:05 TAŚMY KULTURY - DELEGACJE SUKCESU Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Wielka kariera to taka, która wykracza poza granice administracyjne. Jest jak ambicja wodza, która pcha go do podbijania kolejnych terytoriów i budowania potężnego imperium. Sen o zagranicznej karierze śni się nie od dziś. 14:20 TAŚMY KULTURY - IDENTYFIKACJA ADAMA Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Przybysze z obcej planety prowadzą baczną obserwację gatunków zamieszkujących Ziemię. Katalogują zwyczaje, zachowania, motywacje. Szukają jakichkolwiek spójnych wniosków. 14:40 DOM MOICH SYNÓW Dramat, 55 min, Polska 1975 Reżyseria: Gerard Zalewski Scenariusz: Ewa Przybylska, Ryszard Rydzewski Zdjęcia: Zygmunt Samosiuk Muzyka: Adam Walaciński Występują: Zofia Jaroszewska, Lidia Korsakówna, Marek Walczewski, Beata Tyszkiewicz, Jerzy Kamas, Marek Lewandowski, Irena Karel, Stanisława Celińska, Magdalena Cwenówna, Wojciech Wysocki, Krzysztof Kołbasiuk, Tatiana Sosna - Sarno, Wiesław Drzewicz, Gustaw Lutkiewicz, Irena Laskowska, Halina Kossobudzka, Alicja Raciszówna, Anna Szczepaniak i inni Debiut reżyserski Gerarda Zalewskiego, autora m.in. "Zielonego - minionego" (1976) i "Mokrego szmalu" (1986). "Dom moich synów" to subtelny dramat psychologiczny, podejmujący problem rozpadu rodziny jako konsekwencji nieuchronnego postępu cywilizacyjnego. Główna bohaterka filmu, Jadwiga Górecka, wdowa po prowincjonalnym naczelniku stacji kolejowej, żyje samotnie w starym domu z ogrodem. Jej trzej synowie - Jerzy, Wiktor i Tadeusz - urządzili się w Warszawie. Pochłonięci bez reszty własnymi karierami od dawna nie odwiedzają matki. A tymczasem sąsiedzi Góreckiej chcą odkupić jej dom i ogród. Niezdecydowana kobieta postanawia jechać do stolicy i poradzić się synów. Podróż ta okazuje się jednak pasmem bolesnych rozczarowań. "Dom moich synów" w ciągu niespełna godziny daje nie tylko poruszające studium ludzkiej samotności, lecz także bezlitośnie demaskuje etyczną degrengoladę spowodowaną ślepym pędem do awansu. W pogoni za wysokim poziomem życia bohaterowie Zalewskiego gubią osobistą godność, autentyzm, prawdziwe aspiracje ideowe i intelektualne. Tracą też więź z najbliższymi, stają się pośmiewiskiem dla własnych dzieci, przez co przyczyniają się do ich wykolejenia. Ozdobą filmu jest występ Zofii Jaroszewskiej w roli Góreckiej. Ta znakomita aktorka teatralna debiutowała na ekranie na początku lat dwudziestych w "Zazdrości" Wiktora Biegańskiego. Rola w "Domu moich synów" jest jej powrotem do pracy na planie po wieloletniej przerwie. Pisał krytyk: "Refleksyjnemu aktorstwu Jaroszewskiej, niepozbawionemu akcentów głębokiego dramatyzmu, film zawdzięcza swój szczególny nastrój. W filmowej relacji, która jest właściwie monologiem wewnętrznym bohaterki, mądra wyrozumiałość starej kobiety łagodzi drastyczność zjawisk, z jakimi się styka. Świadomość złożonej komplikacji współczesnego świata, cudzych dramatów, tonuje ostrość jej własnej klęski, a tym samym oskarżycielską tonację całego filmu". Nagroda Specjalna Jury na II Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (1975), Wyróżnienie Jury Amade (Światowego Stowarzyszenia Przyjaciół Dzieci) i Wyróżnienie OCIC (Międzynarodowego Katolickiego Biura Filmowego) na XVI Międzynarodowym Festiwalu Filmów Telewizyjnych w Monte Carlo (1976), "Złoty Jantar'76" w kategorii filmów telewizyjnych na IV Koszalińskich Spotkaniach Filmowych "Młodzi i film". 15:50 MIASTO Z MORZA Dramat historyczny, obyczajowy, 113 min, Polska 2009 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Kotkowski Zdjęcia: Adam Bajerski Muzyka: Tomasz Gąssowski Aktorzy: Małgorzata Foremniak, Julia Pietrucha, Jakub Strzelecki, Paweł Domagała, Olgierd Łukaszewicz, Zdzisław Wardejn, Marian Dziędziel, Piotr Polk Scenariusz filmu oparty na motywach I tomu powieści Stanisławy Fleszarowej - Muskat "Tak trzymać". To opowieść o pracy, przyjaźni i miłości, o wielkich nadziejach i porażkach. Ukazuje pionierski okres budowy portu gdyńskiego - w owym czasie inwestycji olbrzymiej i kosztownej, podjętej wysiłkiem polskiego rządu, polskich i francuskich inżynierów oraz robotników. To jednocześnie historia rodzącego się miasta, obejmująca okres około trzech lat, od wiosny 1923 roku do uzyskania przez Gdynię praw miejskich w 1926 roku. Główni bohaterowie filmu to cała galeria barwnych postaci. Butny i ambitny 19 - letni Krzysztof Grabień pochodzi ze wsi pod Przeworskiem. Wyruszył na Wybrzeże w poszukiwaniu pracy i swojego miejsca w życiu. Jest sierotą, jego rodzice zginęli w czasie bombardowania. W czasie podróży Krzysztof zostaje okradziony, dociera do Gdyni nocą, nie ma się pieniędzy na nocleg. Nazajutrz w kolejce do punktu werbującego robotników do pracy poznaje Wołodię Jazowieckiego, który proponuje mu niezbyt legalny, ale za to opłacalny interes. Razem zatrudniają się w garkuchni, gdzie pracuje też Łucka, dziewczyna z Kaszub. Krzysztof podoba się jej, a on odwzajemnia jej zainteresowanie. Znajomość szybko przeradza się w miłość. Kariera Grabienia na Wybrzeżu rozwija się. Młody człowiek podejmuje pracę przy budowie portu, kończy polskie gimnazjum w Gdańsku, żeni się z Kaszubką i wreszcie idzie na studia. Sukcesywnie wrasta w rodzące się miasto. Jego miłość, Łucka, pochodzi z rodziny z Konków. Początkowo zatrudniona w garkuchni dla robotników, później znajduje zatrudnienie w biurze inż. Tadeusza Wendy, kierownika budowy portu w Gdyni. Łucka zostaje żoną Krzysztofa zostaje wbrew woli ojca, Augustyna. Ich córka Julia będzie pierwszym dzieckiem urodzonym w Gdyni po uzyskaniu praw miejskich. Równie ciekawą postacią w filmie jest Wołodia Jazowiecki, rówieśnik i serdeczny przyjaciel Krzysztofa. Umie czerpać radości, kocha życie i piękne kobiety. Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę wrócił do kraju ze Związku Sowieckiego wraz z ojcem. Jego matka nie przeżyła trudów podróży. Początkowo Wołodia zajmuje się lewymi interesami, jednak wszystko się zmienia, gdy ma okazję wykorzystać swoją znajomość języków obcych. Od tej pory pracuje jako tłumacz francuskich inżynierów budujących port w Gdyni, a później wstępuje do Marynarki Wojennej. Choć uchodzi za lekkoducha, jest jednocześnie człowiekiem honoru. Skłócony z ojcem, kategorycznie odmawia przyjęcia od niego pomocy finansowej. Woli pozostać na własnym utrzymaniu. Trzydziestoparoletnia wdowa po majorze Wojska Polskiego, pani Helena, to piękna i szlachetna kobieta. Po przyjeździe do Gdyni z Warszawy prowadzi nad morzem restaurację Pawilon. Próbuje ułożyć swoje życie na nowo. Francuscy inżynierowie oraz Krzysztof i Wołodia często bywają w restauracji Heleny, tu koncentruje się życie towarzyskie, tu przychodzą miejscowi i letnicy w sezonie. Helena związuje się z jednym z francuskich inżynierów, Marcelem Lebrakiem. Mimo propozycji wyjazdu do Paryża i obiecujących perspektyw na przyszłość, zamierza pozostać w Gdyni. W czasie weselnego przyjęcia Krzysztofa i Łucki, organizowanego w restauracji Heleny, wszystkich poraża wiadomość, że wskutek kryzysu konsorcjum wycofuje się z budowy portu. Roboty zostają wstrzymane, ludzie tracą pracę, Francuzi wyjeżdżają. W czasie pożegnania na dworcu w Gdyni Helena zapewnia Lebraca, że przyjedzie do Paryża. Kryzys niemieckiej marki sprawia, że przepadają wszystkie oszczędności Augustyna Konki, trzymane w gdańskim banku. Konka pada rażony apopleksją. Sprowadzony przez Krzysztofa lekarz niewiele może pomóc. Pielęgnowany przez rodzinę Augustyn, leży w domu, nie ma kontaktu ze światem.Krzysztof, Łucka, Helena i Wołodia spotykają się w restauracji. Rozmawiają o przyszłości. Wszyscy są w podłym nastroju. Losy tej czwórki bohaterów splatają się z losami miejscowej ludności oraz z historią autentycznych postaci związanych z Kaszubami, z budową portu i tworzącym się miastem. 18:00 PRZYJACIELE NA 33 OBROTY (ROSŁAW SZAYBO I STANISŁAW ZAGÓRSKI) Film dokumentalny, 57 min, Polska, 2013 Reżyseria: Grzegorz Brzozowicz Scenariusz: Grzegorz Brzozowicz Zdjęcia: Rymwid Błaszczak Film opowiada historię przyjaźni dwóch światowej sławy grafików pochodzących z Polski i przebieg ich równoległych, bardzo podobnych karier artystycznych. Pokazujemy wybitnych twórców, którzy mieli odwagę opuścić Polskę, gdzie odnosili sukcesy, i zmierzyć siłę swego talentu ze światem anglosaskiej sztuki pop. Tak jak czarna, winylowa płyta z jednej strony jest reliktem przeszłości, a z drugiej wciąż niedoścignionym jakościowo nośnikiem zapisu dźwięku, tak twórczość Szaybo i Zagórskiego była związana z kierunkami artystycznymi (Szkoła Polskiego Plakatu, Record Design), które miały w latach 60. i 70. , przy zachowaniu sporej wartości artystycznej, także i duży oddźwięk społeczny. 20:20 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - STAŃ PRZY MNIE (STAND BY ME) Film obyczajowy, 89 min, USA 1986 Reżyseria: Rob Reiner Scenariusz: Raynold Gideon, Bruce A. Evans Zdjęcia: Thomas Del Ruth Muzyka: Jack Nitzsche Aktorzy: Wil Wheaton, River Phoenix, Corey Feldman, Jerry O'Connell, Kiefer Sutherland, Casey Siemaszko, Gary Riley, Bradley Gregg, Jason Oliver, John Cusack i inni Nostalgiczna opowieść z życia amerykańskich nastolatków u schyłku lat 50. ubiegłego stulecia, na podstawie noweli Stephena Kinga "The Body". Dla narratora całej historii pretekstem do sentymentalnej podróży w przeszłość staje się informacja o zasztyletowaniu adwokata Christophera Chambersa podczas przypadkowej bójki w barze. Przyjaciel zmarłego z lat dziecięcych, Gordie Lachance, obecnie pisarz, wspomina ostatnie dni wakacji pamiętnego roku 1959, kiedy wraz z kolegami po raz pierwszy zobaczyli ludzkie zwłoki i pierwszy raz tak dobitnie uświadomili sobie wartość życia i cenę przyjaźni. Czterech dwunastolatków z małego miasteczka w stanie Oregon ma już za sobą stresujące doświadczenia. Niedawno zginął w wypadku starszy brat Gordiego Lachance'a, rodzice jeszcze się nie otrząsnęli po tej tragedii i chłopiec ma wrażenie, jakby dla nich nie istniał, chociaż on także potrzebuje wsparcia w walce z koszmarami sennymi, smutkiem i tęsknotą. Pochodzący ze "złej" rodziny Chris Chambers samotnie zmaga się z piętnem złodzieja - nikt nie chce słuchać jego wyjaśnień i nikt, nawet on sam, nie wierzy, że kiedyś mógłby się wyrwać z Castle Rock i odmienić na lepsze swój los. Szalony Teddy Duchamp bezskutecznie walczy o odrobinę szacunku dla swego ojca - ludzie nie przyjmują do wiadomości, że zdobywał plaże Normandii, wszyscy pamiętają, że to wariat od lat zamknięty w szpitalu. Grubasek Vern Tessio żyje w ciągłym strachu przed starszym bratem, który związał się z bandą miejscowych chuliganów. Właśnie od Billy'ego chłopiec dowiaduje się o zwłokach dwunastolatka, porzuconych trzydzieści kilometrów od ich miasteczka. Czterej przyjaciele postanawiają odnaleźć ciało. Wierzą, że dzięki temu staną się sławni i wszyscy będą im zazdrościć odkrycia, oglądając ich w telewizji. Wyruszają w drogę, bardziej niebezpieczną, niż sądzili. Wspólne pokonywanie przeszkód pozwala im jednak lepiej poznać przyjaciół i samych siebie. Zwłaszcza noc, spędzona w lesie przy ognisku, skłania do ujawnienia bolesnych urazów. Nazajutrz odnajdują ukryte pod gałęziami ciało chłopca. Dlaczego musiał zginąć - to pytanie nie daje im spokoju. Niespodziewanie pojawia się banda Ace'a Merrilla i Billy'ego Tessio. Jest ich więcej, są prawie dorośli, chcą zabrać zwłoki. Chris, który zawsze miał silnie rozwinięte poczucie sprawiedliwości, nie zamierza pozwolić, aby poszedł na marne trud, jaki sobie zadali on i chłopcy. Przyjaciele stają za nim murem. Ace trzyma w ręku nóż. Gordie ma pistolet. 22:30 SCENA KLASYCZNA - (52) DARIUSZ PRZYBYLSKI I LESZEK LORENT Koncert, 40 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Dariusz Przybylski, Leszek Lorent W kolejnym odcinku Sceny klasycznej wystąpi niezwykły duet przyjaciół: Dariusz Przybylski - organista i kompozytor oraz Leszek Lorent - perkusista. Dariusz Przybylski ma na koncie ponad 80 kompozycji, za które otrzymał wiele nagród oraz ponad 25 albumów płytowych. Leszek Lorent to prawdziwy szaman perkusji. Specjalizuje się w wykonywaniu utworów multiperkusyjnych oraz dzieł teatru instrumentalnego. Na swoim koncie ma prawykonania utworów współczesnych m.in. Marcina Błażewicza, Dariusza Przybylskiego, Ignacego Zalewskiego, Tomasza Opałki, Aleksandry Gryki. Obydwaj muzycy związani są z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina. Ich przyjaźń zaowocowała wieloma kompozycjami pisanymi specjalnie na instrumenty perkusyjne. W programie wykonają utwory Dariusza Przybylskiego, Arvo Parta, Andrzeja Krzanowskiego oraz Eunho Changa. Leszek Lorent - perkusja Dariusz Przybylski organy Hammonda 23:25 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - JAMES STEWART I ROBERT MITCHUM: DWA OBLICZA AMERYKI (JAMES STEWART, ROBERT MITCHUM: THE TWO FACES OF AMERICA) Film dokumentalny, 56 min, Francja, 2017 Reżyseria: Gregory Monro Portret dwóch najwybitniejszych amerykańskich aktorów - Jamesa Stewarta i Roberta Mitchuma, którzy stworzyli mit hollywoodzkiego kina XX wieku. Dwie odmienne osobowości, aktorzy, którzy tworzyli na scenie skrajnie różne kreacje aktorskie, razem zagrali dopiero w 1978 roku na planie "Wielkiego snu" Michaela Winnera. Co dziś pozostało po ich wielkich rolach? 02:25 KINO NOCNE - TYLKO STRACH Dramat, 90 min, Polska 1993 Scenariusz i reżyseria: Barbara Sass - Zdort Zdjęcia: Wiesław Zdort Muzyka: Piotr Rubik Aktorzy: Anna Dymna, Dorota Segda, Dorota Pomykała, Jerzy Trela, Krzysztof Globisz, Cezary Pazura i inni "Chciałabym zrobić film o tragedii kobiet uzależnionych. To film bardzo trudny dla mnie i aktorów. Tu nie ma miejsca na powierzchowność, trzeba czerpać z własnych emocji, z własnego wnętrza" - mówiła Barbara Sass - Zdort. Twórczyni od lat utożsamiana z tzw. kinem kobiecym ("Krzyk", "Pajęczarki", "Pokuszenie") i tym razem pozostała w kręgu swej ulubionej problematyki. "Tylko strach" to poruszające studium kobiecej psychiki, rozpaczliwie zmagającej się z samotnością, stresem i nieprzychylnym otoczeniem. To także bodaj pierwszy - od czasu pamiętnej "Pętli" Wojciecha Hasa - polski film o alkoholizmie, wolny od dydaktycznych uproszczeń i publicystycznych pułapek. Wielka w tym zasługa odtwórczyni głównej roli, Anny Dymnej. Znana głównie z kreacji kobiet ciepłych i delikatnych, tym razem wcieliła się w dziennikarkę telewizyjną w pojedynkę borykającą się z życiem i nałogiem. Mistrzowsko, z niemal ekshibicjonistyczną odwagą, ukazała emocjonalne rozchwianie bohaterki, jej zachowania, lęk przed samotnością, pragnienie zagłuszenia stresu, walkę z pokusą picia i wreszcie rozpacz graniczącą z histerią. Wśród krytyków pojawiły się nawet opinie, że gdyby nie maestria Dymnej, film przeszedłby prawie niezauważony. Kreacja aktorki znalazła też uznanie w oczach jury FPFF w Gdyni, które nagrodziło ją Złotymi Lwami. Katarzyna Sosnowska, dziennikarka telewizyjna, kiedyś piła przez siedem lat. Od roku jest abstynentką. Chodzi na spotkania Klubu Anonimowych Alkoholików. Mimo że porzuciła nałóg, wciąż nie może ułożyć sobie życia osobistego. Namawia swego partnera Tomka na wspólne mieszkanie. Mężczyzna jednak zbywa ją wykrętem. Na domiar złego w pracy czuje się ciągle na cenzurowanym, udaje silną i przebojową, lecz coraz częściej myśli o butelce koniaku zamkniętej w szafie. Tymczasem w Klubie pojawia się nowa alkoholiczka, młoda kobieta imieniem Bożena, matka dwojga dzieci, głęboko sfrustrowana domowymi obowiązkami. Katarzyna jako ta, która zwyciężyła nałóg, dostaje zadanie opieki nad nowicjuszką. Ale Sosnowską wkrótce opuszcza jej przyjaciel. Kompletnie załamana sięga po butelkę. 04:05 TAŚMY KULTURY - PUCHAR WSZECH CZASÓW Artystyczne/estradowe (widowisko), 11 min, Polska, 2018 Lepiej wygrać puchar wszechświata na jedną chwilę czy być mistrzem wszech czasów, ale w drobnej konkurencji? Dyplomy, konkursy, wyróżnienia - dopiero po latach widać, które były wszech, a o których tylko tak myśleliśmy. 04:20 WIECZNY OGIEŃ Film animowany, 12 min, Polska, 2018 Reżyseria: Piotr Janowczyk Krótkometrażowa artystyczna animacja będąca ożywieniem malowideł Stefana Norblina ozdabiających pałac maharadży w Jodhpurze w Indiach, przedstawiających jedną z indyjskich legend. Jej celem jest rozpowszechnienie wiedzy na temat Stefana Norblina i jego dzieł oraz zwrócenie uwagi na tematykę dziedzictwa kulturowego znajdującego się poza granicami Rzeczpospolitej. Jednakże oprócz walorów edukacyjnych film ten jest ciekawym doznaniem wizualnym.