TVP Kultura Poniedziałek, 10.06.2019 08:20 NA KREDYT Film obyczajowy, 29 min, Polska, 2008 Reżyseria: Przemysław Nowakowski Scenariusz: Przemysła Nowakowski Zdjęcia: Romuald Lewandowski Muzyka: Jan Komar Aktorzy: Łukasz Garlicki, Magdalena Popławska, Magdalena Górska, Karolina Gorczyca, Sławomir Grzywkowski Współczesna wersja średniowiecznej legendy o parze kochanków, którzy nie mogli się spotykać, ponieważ ciążyła nad nimi klątwa. Agnieszka i Lucek nie spotykają się. Jednak nie z powodu klątwy, lecz kredytu. Agnieszka pracuje w ciągu dnia jako lekarka w szpitalu, a Lucek nocą jako Dj w klubie. Postanowili, że zainwestują we wspólną przyszłość. Wzięli kredyt i kupili mieszkanie. Spłata rat wymaga, żeby pracowali coraz więcej. Ich godziny pracy rozmijają się. Pewnego dnia znajdują wyjście: będą nagrywać nawzajem swoje życie i przesyłać sobie video - listy. Zaczynają od prostej rejestracji życia codziennego. Potem jednak Lucek zaczyna niebezpiecznie zagłębiać się w wykreowany świat. Z czasem traci kontakt z Agnieszką - a tym samym - z rzeczywistością. I wtedy poznaje Werę. (www. studiomunka. pl) 09:00 STAN POSIADANIA Dramat psychologiczny, 102 min, Polska 1989 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Zanussi Zdjęcia: Sławomir Idziak Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Krystyna Janda, Maja Komorowska, Artur Żmijewski, Andrzej Łapicki, Tadeusz Bradecki, Artur Barciś, Adam Bauman i inni Jest to historia "miłości niemożliwej", dramat rozgrywający się w kręgu trzech osób. Tomek jest studentem. Przypadkowo zawarta w przychodni lekarskiej znajomość z dużo starszą od niego kobietą, Julią, zaowocuje powstaniem niesłychanie skomplikowanego związku. Julia to kobieta tajemnicza, z rozmowy przeprowadzonej w przychodni wynika, że właśnie dokonała zabiegu usunięcia ciąży, nie ma jednak nikogo, kto by się nią zaopiekował. Niedawno zrezygnowała z pracy, a w dodatku następnego dnia musi opuścić mieszkanie. Tomek odprowadza ją do domu, a potem proponuje nocleg u siebie. Przedstawia ją matce. Tę jednak niepokoi znajomość syna z kobietą o wiele od niego starszą i zupełnie innego niż on pokroju. Tymczasem Julia czuje się coraz bardziej związana z Tomkiem. Pod jego wpływem nawraca się i przyjmuje chrzest. Zostają kochankami. Matka stawia im pytania zasadnicze - o konkretne plany na przyszłość i ponoszenie konsekwencji wynikających z tego związku. Tomek chce przerwać studia i wyjechać do Berlina Zachodniego, aby zarobić na mieszkanie. Julia nie radzi sobie bez niego, popada w depresję i lekomanię. Tomek dowiaduje się od matki, że Julia jest w szpitalu. Natychmiast wraca do kraju (bez środków na mieszkanie) i robi ostre zarzuty matce. Okazuje się jednak, że Julia sama zdecydowała się na leczenie. Teraz jest bardzo rozczarowana, że nie może wrócić do domu. Wychodzącego ze szpitala Tomka żegnają jej wyciągnięte przez pręty ogrodzenia ręce. Film wielokrotnie nagradzany. Otrzymał Nagrodę Jury Ekumenicznego na MFF w Moskwie w 1989 roku, Nagrodę Jury podczas MFF w Strasburgu (1990), a Artur Żmijewski otrzymał nagrodę aktorską na MFF w Viareggio (1989). 11:00 CHŁOPI - ODC. 1/13 - BORYNA Serial obyczajowy, 51 min, Polska 1972 Reżyseria: Jan Rybkowski Scenariusz na podstawie powieści Władysława Reymonta: Jan Rybkowski, Ryszard Kosiński Zdjęcia: Marek Nowicki Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Władysław Hańcza, Ignacy Gogolewski, Emilia Krakowska, Jadwiga Chojnacka, Tadeusz Fijewski, Tadeusz Janczar, Kazimierz Wichniarz, Krystyna Królówna, Franciszek Pieczka, Irena Karel, Lech Ordon, Halina Kossobudzka, Bronisław Pawlik, August Kowalczyk, Wanda Łuczycka, Mieczysław Czechowicz, Barbara Ludwiżanka i inni Adaptacja najsłynniejszej, uhonorowanej Nagrodą Nobla powieści Władysława Reymonta, a zarazem jeden z najpopularniejszych seriali wyprodukowanych swego czasu przez TVP. Akcja toczy się w ciągu 12 miesięcy na przełomie XIX i XX w. Powikłane i często dramatyczne losy mieszkańców Lipiec nierozerwalnie wiążą się z biegiem pór roku. Na znakomicie zarysowanym tle społeczno - obyczajowym rozgrywa się dramat rodziny Borynów i uwikłanej w jej losy młodej dziewczyny, Jagny. Pierwszy odcinek przybliża rodzinę Borynów. Maciej Boryna - czołowa postać filmu - to blisko 60 - letni wdowiec, który terroryzuje swoim despotycznym charakterem pozostałych domowników: syna Antka i jego żonę Hankę, córkę Józkę, małego wychowanka Witka i starszego sługę Kubę. Sąsiadka Dominikowa namawia Borynę, aby wyszukał sobie młodą żonę. Na wsi są przecież dorodne panny, które wydadzą się chętnie za najbogatszego gospodarza. Nie bez znaczenia jest fakt, że Dominikowa sama ma urodziwą córkę Jagnę. 12:05 CHŁOPI - ODC. 2/13 - JARMARK Serial obyczajowy, 49 min, Polska 1972 Reżyseria: Jan Rybkowski Scenariusz: Jan Rybkowski, Ryszard Kosieński Aktorzy: Władysław Hańcza, Ignacy Gogolewski, Emilia Krakowska, Jadwiga Chojnacka, Tadeusz Fijewski, Tadeusz Janczar, Kazimierz Wichniarz, Krystyna Królówna, Franciszek Pieczka, Irena Karel, Lech Ordon, Halina Kossobudzka, Bronisław Pawlik, August Kowalczyk, Wanda Łuczycka, Stanisław Milski, Mieczysław Czechowicz, Barbara Ludwiżanka i inni Wrześniowa niedziela na wsi. Odświętnie przystrojeni gospodarze. Kobiety i dzieci wolno i uroczyście podążają do kościoła. Drugim miejscem spotkań mieszkańców wsi jest karczma. Tutaj chodzi się na tańce, pijatykę i dysputy polityczne. Tymczasem w domu Borynów dochodzi do ostrej sprzeczki między ojcem a synem. Antek nie może już wytrzymać stałego wypominania, że żyje na łasce ojca. 14:35 JAK SIĘ POZBYĆ CZARNEGO KOTA Komedia, 78 min, Polska 1984 Reżyseria: Feridun Erol Scenariusz: Andrzej Twerdochlib i Feridun Erol Zdjęcia: Stafan Pindelski Scenografia: Przemysław Lewandowski Występują: Jan Piechociński, Gabriela Kownacka, Gustaw Lutkiewicz, Elżbieta Panas, Andrzej Wojaczek, Julian Jabczyński i inni Żartobliwy, dowcipny film Feriduna Erola, specjalisty od rozśmieszania widzów, co udowodnił choćby w "Balladzie o ścinaniu drzewa" i "Honorze dziecka". Głównym bohaterem "Jak pozbyć się czarnego kota?" jest młody inżynier, którego nieustannie prześladuje pech. W pewnym momencie złośliwość losu staje się tak intensywna, że bohater postanawia rozprawić się z pechem ostatecznie. Po głębszym namyśle dochodzi do wniosku, że źródłem nękających go nieszczęść jest ni mniej, ni więcej tylko jego urodziwa małżonka Krystyna. Teraz pozostaje tylko podjąć konkretne, a zdecydowane kroki, by pozbyć się tytułowego "czarnego kota"... 16:05 ŻYCIE JAKO ŚMIERTELNA CHOROBA PRZENOSZONA DROGĄ PŁCIOWĄ Dramat psychologiczny, 97 min, Polska 2000 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Zanussi Zdjęcia: Edward Kłosiński Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Zbigniew Zapasiewicz, Krystyna Janda, Tadeusz Bradecki, Monika Krzywkowska, Paweł Okraska, Aleksander Fabisiak, Szymon Bobrowski, Jerzy Radziwiłowicz, Teresa Marczewska i inni Filmem tym Krzysztof Zanussi powrócił do tematów poruszanych już w początkach swojej twórczości ("Śmierć prowincjała", "Spirala"), ale także do wielkiej formy twórczej, co potwierdziły liczne nagrody przyznane jego dziełu, m.in.: Złote Lwy Gdańskie, nagroda za najlepszą rolę męską dla Zbigniewa Zapasiewicza i nagroda dziennikarzy na FPFFw Gdyni w 2000 r. , Grand Prix na MFF w Moskwie oraz 6 nagród Orła - Polskiej Nagrody Filmowej w najważniejszych kategoriach. Na szczególne uznanie zasługuje kreacja grającego główną rolę Zbigniewa Zapasiewicza, która na trwałe wpisze się do kronik polskiego kina. Tytuł zaczerpnięty z napisu na warszawskim murze wskazuje na sposób prowadzenia wywodu oparty na ironii i paradoksach, co nie umniejsza powagi tematu. Zanussi uświadamia bowiem widzom prawdę, o której na co dzień nie chcemy pamiętać: że życie od chwili powstania to nieustanny marsz ku śmierci, który czasami gwałtownie przyśpiesza swój rytm. I nawet lekarz z wieloletnią praktyką onkologiczną, obeznany z umieraniem innych, nie od razu jest przygotowany duchowo na przyjęcie własnej śmierci. "Życie..." otwiera sekwencja filmu w filmie rozgrywająca się w średniowieczu. Schwytany na gorącym uczynku koniokrad zostaje skazany na stryczek. Przybyły do wioski zakonnik na osiołku, Bernard z Clairvaux, założyciel zakonu cystersów, prosi, by tymczasowo odstąpiono od wykonania wyroku. Chce zabrać skazańca do klasztoru i przygotować do nieuniknionej egzekucji. Cała scena rozgrywa się na planie, gdzie nad zdrowiem ekipy filmowej czuwa lekarz Tomasz Berg. Od zakonnika - konsultanta filmu Tomasz chce się dowiedzieć, jakie słowa Bernarda pozwoliły złodziejowi pokornie przystać na śmierć. Pyta nie tylko z ciekawości. Ten około 60 - letni racjonalista i cynik podejrzewa, że sam jest śmiertelnie chory. Badania potwierdzają jego przypuszczenia. Tomasz, który potrafił korzystać z uroków życia, teraz desperacko próbuje się bronić przed wyrokiem. Prosi zamożną byłą żonę Annę, która po rozwodzie kupiła mu mieszkanie i samochód, by teraz sfinansowała jego operację w Paryżu. Kobieta, związana z dużo młodszym, nowym partnerem, Karolem, bez wahania na to przystaje. Ale na ratunek jest już za późno. Pozostaje czekanie na śmierć i z góry przegrana walka z narastającym cierpieniem. Berg nie chce jednak umierać bez sensu. W ostatnich tygodniach, jakie mu zostały, szuka wyjaśnienia, rady kogoś, kto pomógłby mu pojąć i zaakceptować sam fakt przemijania, odnaleźć harmonię między życiem i śmiercią, której nie potrafił odnaleźć jako lekarz i naukowiec. 18:00 LEGENDY POLSKIEGO TEATRU - BZIK TEATRALNY. POCZĄTEK Film dokumentalny, 50 min, Polska, 2017 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Roman Pawłowski Film dokumentalny zrealizowany z okazji 20. rocznicy premiery "Bzika tropikalnego" w reżyserii Grzegorza Jarzyny w Teatrze Rozmaitości. Przypomina historię powstania tego przełomowego dla polskiego teatru spektaklu oraz przedstawia jubileusz zorganizowany w 2017 r. 19:25 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - CEZARY BODZIANOWSKI Magazyn, 6 min, Polska, 2017 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks O pracy wideo "Kaskader" Cezarego Bodzianowskiego opowiada Jarosław Suchan - drektor Muzeum Sztuki w Łodzi. Cezary Bodzianowski dał się poznać przede wszystkim jako autor drobnych, niekiedy ledwo zauważalnych interwencji, na krótką chwilę zaburzających naturalny bieg codziennego życia i wprowadzających weń element absurdalnej, anarchizującej poezji. 19:35 VIDEOFAN - PORTRETY: WOJCIECH BRUSZEWSKI Felieton, 15 min, Polska, 2018 Wojciech Bruszewski był jednym z pionierów polskiej sztuki wideo, sztuki dźwięku oraz wykorzystywania w sztuce nowych technologii komputerowych. W latach 70. współtwórca i jeden z głównych filarów Warsztatu Formy Filmowej, najważniejszej formacji polskiego kina eksperymentalnego. Brał udział w wystawach Documenta 6 (1977) i Documenta 8 (1987) w Kassel. 20:20 PANORAMA KINA POLSKIEGO - SZCZĘŚCIE ŚWIATA Komediodramat, 98 min, Polska, 2016 Reżyseria: Michał Rosa Scenariusz: Michał Rosa Zdjęcia: Marcin Koszałka Aktorzy: Karolina Gruszka, Agata Kulesza, Tomasz Borkowski, Krzysztof Stroiński, Dorota Segda, Marcin Perchuć, Przemysław Bluszcz, Marek Kalita Akcja filmu dzieje się na Śląsku - latem 1939 i w czasach powojennych - w latach 50. Opowieść o niezwykłej kamienicy na Śląsku, tuż przy granicy polsko - niemieckiej, i jej mieszkańcach: pięknej Róży oraz zauroczonych nią trzech mężczyznach Polaku, Ślązaku i młodym Niemcu. Róża jest niezależną kobietą, Żydówką. W trakcie jedynej w filmie wojennej sceny będącej wyraźną, nie tylko czasową cezurą znika z życia kamienicy. Pozostawia jednak ślad w sercach mieszkających za ścianą mężczyzn: puste miejsce, tęsknotę i poczucie winy, czyli uczucia, które w drugiej, powojennej części filmu odmienią losy bohaterów. 22:10 ARTYŚCI - ODC. 7 Serial obyczajowy, 45 min, Polska, 2015 Reżyseria: Monika Strzępka Scenariusz: Paweł Demirski Zdjęcia: Bartosz Nalazek Aktorzy: Dorota Segda, Maria Maj, Agnieszka Glińska, Marek Frąckowiak, Ewa Skibińska, Adam Cywka, Krzysztof Dracz, Paulina Puślednik, Klara Bielawka, Marcin Czarnik, Agnieszka Przepiórska, Edward Linde - Lubaszenko, Tadeusz Huk, Ewa Dałkowska, Jerzy Trela Trwają próby spektaklu, który reżyseruje znana i ceniona reżyserka Richter. Każdy z aktorów Teatru Popularnego liczy na angaż, tym bardziej że Richter obiecuje wyjazd ze spektaklem na festiwal w Avinionie. Chcąc poprawić wizerunek swój i teatru, dyrektor zatrudnia specjalistę od PR - u. Wygląda na to, że sytuacja w teatrze powoli stabilizuje się. Do momentu, w którym straż pożarna zamyka scenę teatralną ze względu na niespełnione normy przeciwpożarowe. 23:05 ARTYŚCI - ODC. 8 Serial obyczajowy, 45 min, Polska, 2015 Reżyseria: Monika Strzępka Scenariusz: Paweł Demirski Zdjęcia: Bartosz Nalazek Muzyka: Jan Duszyński Aktorzy: Dorota Segda, Maria Maj, Agnieszka Glińska, Marek Frąckowiak, Ewa Skibińska, Adam Cywka, Krzysztof Dracz, Paulina Puślednik, Klara Bielawka, Marcin Czarnik, Agnieszka Przepiórska, Edward Linde - Lubaszenko, Tadeusz Huk, Ewa Dałkowska, Jerzy Trela Sterczyński podczas Rady Miasta przekonuje zebranych o potrzebie szybkiej likwidacji Teatru Popularnego. Zespół próbuje wspólnie opracować strategię obrony swojego miejsca pracy. Piszą petycję oraz przygotowują pikietę przed teatrem. Dyrektor nie jest zachwycony pomysłem, ale przystaje na propozycję współpracowników. Hania odkrywa, że jej mąż był lobbowany przez firmę developerską, która ma zakusy na przekształcenie wnętrz teatru na bardziej dochodowe lokum. Dyrektor podstępem zdobywa nagranie, które może pogrążyć kilku pracowników ratusza. Ale czy to wystarczy, żeby uratować Teatr Popularny przed likwidacją? 00:40 ŻELAZNA KLASYKA - DRESZCZE Dramat obyczajowy, 101 min, Polska 1981 Scenariusz i reżyseria: Wojciech Marczewski Zdjęcia: Jerzy Zieliński Muzyka: Andrzej Trzaskowski Aktorzy: Tomasz Hudziec, Teresa Marczewska, Marek Kondrat, Zdzisław Wardejn, Władysław Kowalski, Teresa Sawicka, Jerzy Bińczycki, Bogdan Koca, Zygmunt Bielawski, Bogusław Linda Srebrny Niedźwiedź na XXXII Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie Zachodnim, nagrody Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyki Filmowej (FIPRESCI) i Międzynarodowego Stowarzyszenia Kin Artystycznych (CICAE). To tylko część wyróżnień, którymi uhonorowano "Dreszcze" - w opinii wielu krytyków najlepszy film w dorobku Wojciecha Marczewskiego. Ich zdaniem, polski reżyser jako jeden z nielicznych (obok Istvana Szabo) odsłonił tak głęboko i szczerze kulisy świadomości dziecka epoki komunizmu. "By pojąć"Dreszcze", trzeba wniknąć w klimat epoki. Nie miał on wiele wspólnego ze zgiełkiem konkurencyjnych ideologii, charakterystycznym dla demokracji zachodnich; superideologia niwelowała różnice poglądów. Nieważne, na jakiej podstawie aresztowano ojca małego bohatera filmu (jest to reminiscencja aresztowania ojca Wojciecha Marczewskiego). Mógł być z przekonań narodowcem, katolikiem, socjalistą. Ustrojowi"robotniczo - chłopskiemu" zagrażał w zasadzie każdy, kto nie byl doskonałym konformistą" (Tadeusz Sobolewski). "Doskonały konformizm" to propozycja, którą przedstawia fanatyczna druhna, nękanemu przez światopoglądowe niepokoje, Tomkowi. Owa propozycja, wzmocniona przez erotyczną fascynację chłopca, jest nad wyraz atrakcyjna. Nie tylko tłumaczy niezrozumiały świat i zaspokaja potrzeby religijne, ale w dodatku obiecuje jakąś formę miłosnego spełnienia. Krytyka widziała w "Dreszczach" nie tylko film rozrachunkowy. Dopatrywano się w nim również wpływów surrelizmu i twórczości Roberta Musila ("Niepokoje wychowanka T"rlessa","Człowiek bez właściwości"). Z racji daty premiery: 12 grudnia 1981 (dzień przed wprowadzeniem stanu wojennego) dla wielu dzieło Marczewskiego stało się też niepokojącym "memento", że"totalitarna religia"zawsze może się odrodzić - obojętnie pod jaką postacią. Rok 1955. Trzynastoletni Tomek, którego ojciec przebywa w więzieniu, wyjeżdża na obóz harcerski. Początkowo jego postępowanie jest naganne. Jak na dłoni widać, że rodzice nie wychowywali go w duchu marksistowsko - leninowskim. Wkrótce jednak chłopiec zaczyna ulegać coraz większej fascynacji druhną - przewodniczką, pryncypialną komunistką, ślepo wierzącą i posłuszną swoim partyjnym zwierzchnikom. Tymczasem"gdzieś z Polski" docierają wieści o"wypadkach poznańskich". Ojciec Tomka wychodzi z więzienia. Czy odnajdzie wspólny język z synem? Czy odmieniona dusza chłopca odnajdzie swoje miejsce w nowej rzeczywistości? 02:50 KINO NOCNE - PRZEŁOMY MISSOURI (MISSOURI BREAKS, THE) Western, 121 min, USA 1976 Reżyseria: Arthur Penn Scenariusz: Thomas McGuane Aktorzy: Marlon Brando, Jack Nicholson, Randy Quaid, Kathleen Lloyd, Frederic Forrest, Harry Dean Stanton, John McLiam, John Ryan, Sam Gilman i inni "Przełomy Missouri" wprawiły krytykę w zakłopotanie i wywołały sporo kontrowersji. Chociaż film jest zaliczany do westernów, to jednak przeczy "świętym" kanonom tego gatunku, gdzie obowiązuje klasyczny schemat spraw prostych i szlachetnych, walki dobra ze złem, i gdzie dobro zawsze zwycięża. W pełnym okrucieństwa obrazie Arthura Penna, twórcy m.in. "Pościgu", "Bonnie i Clyde'a", "Restauracji Alicji", "Małego wielkiego człowieka", nie ma takich podziałów, tu zło panuje i zło walczy ze złem. Zresztą sam reżyser nie uważa swego dzieła za western - "od początku o wiele bardziej podobała mi się myśl, że robię film na wzór awanturniczego obrazu o rycerzach rozbójnikach" - powiedział w jednym z wywiadów. "Przełomy Missouri" miały być przedsięwzięciem komercyjnym, jednak dzieło, o którym mówiło się bardzo głośno, nie odniosło oszałamiającego sukcesu kasowego. Główną atrakcją stały się przede wszystkim dwa wielkie nazwiska w czołówce - Marlona Brando, który miał już w swym dorobku Oscarową rolę w dramacie Elii Kazana "Na nabrzeżach" oraz Jacka Nicholsona, uhonorowanego w 1975 roku złotą statuetką za pamiętny "Lot nad kukułczym gniazdem". Akcja rozgrywa się w latach 80. ubiegłego stulecia, w skąpanych w słońcu, malowniczych pejzażach Montany. W dolinie rzeki Missouri grasuje banda koniokradów, dowodzona przez Toma Logana (Jack Nicholson). Na pionierskich terenach nie ma jeszcze zawodowych stróżów prawa. Porządku publicznego pilnują wybierani przez miejscowych osadników, a w istocie opłacani przez najbogatszych, tzw. regulatorzy, pełniący jednocześnie funkcje szeryfa, sędziego i kata. Jednym z nich jest bezwzględny Robert Lee Clayton (Marlon Brando), którego angażuje rządzący okolicą chciwy właściciel ziemski, David Braxton (John McLiam). Przedtem sam wymierzał sprawiedliwość koniokradom, mając na sumieniu wiele własnych grzechów. Tymczasem Tom Logan i jego ludzie planują wielką kradzież koni z posterunku kanadyjskiej Królewskiej Policji Konnej. Aby odwrócić od siebie uwagę, Logan kupuje ziemię, na której wiedzie spokojny żywot farmera. Hoduje warzywa i nawiązuje romans z córką Braxtona, Jane (Kathleen Lloyd). Długo planowany skok na posterunek kończy się fiaskiem. Kanadyjczykom udaje się odbić zrabowane im konie. Za uciekającymi koniokradami rusza w pościg Robert Lee Clayton. Ginie wielu ludzi. Wreszcie musi dojść do ostatecznej konfrontacji między Claytonem, Loganem i Braxtonem. 05:05 TAŚMY KULTURY - MĘSKIE ŚWIATY Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Kto oglądał "Seksmisję", ten wie, jak może wyglądać świat bez mężczyzn; wizja niezbyt zachęcająca. Jednak nie trzeba mieć wielkiej wyobraźni, żeby wiedzieć, że świat mężczyzn wyglądałby jeszcze gorzej. A może to gorzej jest teraz? 05:25 SCENA ALTERNATYWNA - TRYP Magazyn, 28 min, Polska, 2019 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Marek Horodniczy (prowadzący), Tryp Zespół Tryp - tworzony przez liderów łódzkiej sceny z grup 19 Wiosen, Cool Kids of Death czy Psychocukier - wymyślił się na nowo. Po ponad ośmiu latach przerwy ukazał się jego drugi album "Trypolis". To będzie pewniak w muzycznych podsumowaniach 2019 r. Najnowszy album zespołu TRYP pt. "Trypolis" podobnie jak pierwszy "Kochanówka", ma swój temat przewodni. Jest nim historia człowieka poznanego w łódzkim barze, który wrócił po 10 latach uczestniczenia w konfliktach w krajach Maghrebu. Prawdziwe spotkanie zainspirowało zespół TRYP do stworzenia 11 piosenek.