TVP Kultura Czwartek, 20.06.2019 08:45 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - KAZIMIERZ DOLNY Felieton, 5 min, Polska, 2015 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Nazywany Wietrzną Górą, czy Małym Gdańskiem Kazimierz Dolny od lat nie schodzi z listy ulubionych miejsc turystów. Jego klimat tworzą nie tylko zabytki, ale i ludzie. Upodobali go sobie architekci i artyści. To tu w pierwszej połowie XX wieku odbywały się słynne plenery malarskie. Do dziś ten Pomnik Historii pozostaje miejscem inspiracji i natchnienia. Nad Kazimierzem góruje najstarszy zabytek miasta XIII - wieczna Wieża Obronna, popularnie nazywana Basztą. Poniżej znajdują się ruiny zamku, wzniesionego z nakazu Kazimierza Wielkiego, który osadę grodową przekształcił w miasto królewskie. W Kazimierzu Dolnym nawet budynki gospodarcze były eleganckie. Już w XVI wieku spławiano stąd zboże do Gdańska. Ziarna gromadzono w spichlerzach. W czasach świetności miasta było ich tu nawet 60. Przetrwało tylko jedenaście. Wśród nich spichlerz Mikołaja Przybyły. Bogaty kupiec Mikołaj razem z bratem Krzysztofem wybudowali także kamienice, które wciąż możemy oglądać na kazimierskim rynku. Zachwycają między innymi bogato zdobionymi attykami. Kazimierz Dolny ma też swoją Golgotę. Tak nazywana jest góra na której ustawiono trzy krzyże w podzięce za uratowanie miasta od zarazy. Warto tu przyjść właśnie o zachodzie słońca. Ale zwiedzania nie trzeba kończyć o zmroku. Kazimierz Dolny zaskoczy nas nawet w nocy. 09:00 VISTULIADA 1 Reportaż, 23 min, Polska, 2017 Scenariusz: Małgorzata Nieciecka - Mac 1047 kilometrów Wisły i niezwykła podróż po obu brzegach najdłuższej Polskiej rzeki. Razem z Cecylią Malik, artystką i Małgorzatą Nieciecką Mac, dziennikarką spotkamy się z przyrodnikami, flisakami, podróżnikami, artystami i historykami, którzy tworzą i działają nad Wisłą. W dziesięcioodcinkowym cyklu "Vistuliada" będziemy szukać odpowiedzi na pytania: co urzeka nas w miejskim biegu rzeki? Jaka Wisła istnieje dziś w oczach artystów i podróżników? Czy to ta sama rzeka, którą malował kiedyś Stanisław Wyspiański i opisywał Jan Długosz? Jak dwa brzegi i wijąca się wiślana nitka wyglądają widziane o świcie z podkrakowskich Bielan? "Vistuliada" to nie tylko wyprawy przez cały kraj, ale kameralne spacery, penetracje krótkich odcinków i osobiste historie zaproszonych gości, związane z fenomenem geograficznym i kulturowym, jakim jest ostatnia taka dzika rzeka w Europie. Program bbył także niezwykłą dokumentacją działań związanych z Rokiem Rzeki Wisły (2017). 09:40 JAK UTOPIĆ DOKTORA MRACZKA (JAK UTOPIT DR MRACKA ANEB KONEC VODNIKU V CECHACH) Komedia science fiction, 94 min, Czechosłowacja 1974 Reżyseria: Vaclav Vorlicek Scenariusz: Petr Markov, Milos Macourek, Vaclav Vorlicek Aktorzy: Vladimir Mensik, Libuse Safrankova, Jaromir Hanzlik, Milos Kopecky, Frantisek Filipovsky, Vladimir Novotny, Miroslav Hajek Rodzinie praskich wodników grozi niebezpieczeństwo, mogą ulec zagładzie przez wysuszenie. Muszą bowiem opuścić zamieszkaną przez siebie zawilgoconą willę położną na rzeką i przenieść się do budynku z centralnym ogrzewaniwem. W tej sytuacji przywódca wodników, Wassermann, wydaje wyrok śmierci na pracownika administracji mieszkaniowej, doktora Mraczka, który zupełnie nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji decyzji o nagłej eksmisji wodników. Wyrok ma być wykonany niezwłocznie. Mraczek zostanie pozbawiony życia przez utopienie w miejskim basenie. Na tymże basenie wraz z koleżankami przebywa akurat licealistka Jana Vodickova, córka owych nieszczęśników objętych eksmisją. Nie mając pojęcia o wydanym wyroku, nastolatka ratuje doktora Mraczka, ściągając na siebie gniew szefa wodników. Tymczasem niespodziewanie Mraczek zostaje zamieniony w rybę, wskutek eksperymentów prowadzonych przez jego matkę, docent Mraczkową. Od tej pory wszystkie wodniki biorą go za wodnika, co wywołuje całą lawinę nieprzewidzianych sytuacji. 11:30 W SŁOŃCU I W DESZCZU - ODC. 4/7 - NA WSZYSTKIE FRONTY Serial obyczajowy, 49 min, Polska 1979 Reżyseria: Sylwester Szyszko Występują: Jarosław Kopaczewski, Wanda Łuczycka, Hanna Bieniuszewicz, Marzena Trybała, Tatiana Sosna - Sarno, Włodzimierz Musiał, Zdzisław Szymański, Ryszard Mróz, Ryszard Kotys, Marian Glinka i inni Bolek znów ma poważne kłopoty. Za niewywiązanie się w terminie z umowy bankowej grozi mu nawet utrata gospodarstwa, które odziedziczył po ojcu. Udział w bijatyce w kościele kończy się rozprawą przed kolegium. Julkę drażnią kolejne wyskoki chłopaka, pomiędzy młodymi dochodzi do jeszcze jednej sprzeczki. 12:30 W SŁOŃCU I W DESZCZU - ODC. 5/7 - KOŃSKIE WESELE Serial obyczajowy, 46 min, TVP 1979 Reżyseria: Sylwester Szyszko Scenariusz: Marian Pilot Występują: Jarosław Kopaczewski, Wanda Łuczycka, Hanna Bieniuszewicz, Marzena Trybała, Tatiana Sosna - Sarno, Włodzimierz Musiał, Zdzisław Szymański, Ryszard Mróz, Ryszard Kotys, Marian Glinka i inni Bolek i Julka stają wreszcie na ślubnym kobiercu. Podczas hucznego przyjęcia weselnego nadchodzi wiadomość, że w gospodarstwie Małolepszych ze stajni wyprowadzono ukochanego konia pana młodego, jego pięknego siwka. Zdenerwowany nowożeniec natychmiast wyrusza na poszukiwania. 13:40 TAŚMY KULTURY - STEFANIA I SANTOS Artystyczne/estradowe (widowisko), 11 min, Polska, 2018 Telenowela polska. Piękne kobiety i bogaci mężczyźni. Władza, afery i namiętności. Tłuste miliony. 13:55 TAŚMY KULTURY - TYLE W TEMATACH Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Każdy temat można omawiać w nieskończoność, ale Taśmy Kultury trwają 12 minut i tyle. Więc tyle w tematach. 14:15 STUDIO R - ZAPYTAJ DOMINIKA Reportaż, 21 min, Polska, 2009 Autor: Piotr Muszyński Reżyseria: Piotr Muszyński Scenariusz: Piotr Muszyński Zdjęcia: Paweł Rybowski Wiolonczelista Dominik Połoński kilka lat temu był objawieniem na polskim rynku muzycznym. Nagrywał płyty, koncertował (m. in. z Krystianem Zimmermanem w ramach trasy Polskiej Orkiestry Festiwalowej), zdobywał nagrody (Fryderyk i Paszport Polityki). W 2004 roku błyskawicznie rozwijającą się karierę brutalnie przerwała choroba nowotworowa. Młody muzyk nie poddał się i po długiej rehabilitacji powrócił na estradę 18 stycznia 2009 roku, dokonując w Warszawie prawykonania "Koncertu wiolonczelowego" na prawą rękę Olgi Hans, która napisała ten utwór specjalnie dla niego. Publiczność zgromadzona w Studiu im. Witolda Lutosławskiego nie kryła wzruszenia. Reportaż jest opowieścią o trudnej walce artysty z chorobą. Znalazły się też obszerne fragmenty wspomnianego koncertu. 14:50 WNIEBOWZIĘCI Komedia obyczajowa, 45 min, Polska 1973 Reżyseria: Andrzej Kondratiuk Scenariusz: Andrzej Kondratiuk, Jan Himilsbach Zdjęcia: Jan Laskowski Aktorzy: Zdzisław Maklakiewicz, Jan Himilsbach, Regina Regulska, Ewa Pielach, Ryszard Narożnik, Janusz Kłosiński Jedna z lepszych komedii Andrzeja Kondratiuka, w której główne role zagrał pamiętny duet Maklakiewicz - Himilsbach. Komedia to zresztą szczególna, bo oprócz autentycznego humoru, sporo tu nostalgii i materiału do nie zawsze wesołej refleksji. Bohaterami filmu są dwaj dojrzali mężczyźni, którym w życiu więcej się nie udało niż udało. Pewnego dnia dostają od losu niezwykłą szansę. Wygrywają dużą sumę w toto - lotka. Za uzyskane pieniądze postanawiają wybrać się w pierwszą w życiu podróż samolotem. Spróbowawszy smaku podniebnej peregrynacji, trwonią resztę gotówki na kolejne samolotowe eskapady. Stylistycznie film Kondratiuka miejscami przypomina dokument, przede wszystkim za sprawą gry naturszczyków, stanowiących większą część obsady, oraz dialogów, które często robią wrażenie improwizowanych. Realistyczna narracja doskonale wydobywa nieporadność dwójki bohaterów w próbie przekroczenia własnego losu. Pieniądze dają im możliwość zaznania innego życia, wcielenia się w inne role społeczne. Obaj chętnie korzystają z nowych możliwości, by na końcu przekonać się, że tak naprawdę najlepiej czują się, gdy są sobą. Film Kondratiuka przewrotnie pokazuje, że czasem spełnione wielkie marzenie nie czyni ludzi ani lepszymi, ani szczęśliwszymi. Pomaga natomiast zaakceptować własny los, jakikolwiek by on był. 15:50 ZAZIE W METRZE (ZAZIE DANS LE METRO) Burleska, 88 min, Francja 1960 Reżyseria: Louis Malle Scenariusz na podstawie powieści Raymonda Queneau pod tym samym tytułem: Louis Malle, Jean-Paul Rappeneau Zdjęcia: Henri Raichi Muzyka: Fiorenzo Carpi Występują: Catherine Demongeot, Philippe Noiret, Vittorio Caprioli, Yvonne Clech, Antoine Roblot, Carla Marlier, Hubert Duchamps, Jacques Dufilho i inni "Zazie w metrze", adaptacja uroczej, impertynenckiej powieści Raymonda Queneau z 1959 r., była trzecim filmem fabularnym w dorobku Louisa Malle'a. Uznana za jedno ze sztandarowych dzieł wczesnego okresu nowej fali, łączy w sobie elementy burleski, frywolnego humoru wodewilowego, satyry antymieszczańskiej i pure nonsensu, jest pełna nowofalowej żywiołowości i nonkonformizmu. W tej komedii wszystko odbiega od tradycyjnych schematów. W lawinie gagów, abstrakcyjncyh i zwariowanych, wędruje po Paryżu 10-letnia dziewczynka, a w jej oczach miasto zamienia się w gigantyczny lunapark. Dźwięk i kolor, zdjęcia zwolnione i przyśpieszone, sekwencje powtarzane i wycięcia, tricki optyczne - wszystko to służy budowie świata absurdu i zabawy, której celem jest nie tylko rozśmieszenie widza, ale i wypracowanie nowych sposobów filmowej narracji. "Dla mnie komizm polega na demaskowaniu - mówił Louis Malle w jednym z wywiadów. - Alfred Jarry, którego uwielbiam, twierdził: "Rozśmiesza mnie to, co przekracza granice normalności. Prawdziwy komizm rodzi się z okrucieństwa". W "Zazie" owo okrucieństwo wynika ze spojrzenia na społeczeństwo. Jest to spojrzenie samej Zazie, małego, bezczelnego urwisa, przenikliwego, sceptycznego, dziecinnego, a zarazem bardzo rozsądnego, postawionego przed oszalałym światem dorosłych". Zazie przyjeżdża z matką do Paryża. Już na dworcu rodzicielka powierza ją wujkowi Gabrielowi, bo potrzebuje swobody na szalonych trzydzieści sześć godzin z kochankiem, w którego objęciach znika w tłumie pasażerów. Wujek, artysta występujący w jednym z kabaretów na Montmartre, postanawia pokazać siostrzenicy słynne zabytki miasta. Wraz z zaprzyjaźnionym taksówkarzem Charlesem wyruszają oboje w objazd po mieście, ale panowie - jak przystało na rodowitych paryżan - mylą wszystkie sławne budowle. Zazie niewiele to zresztą obchodzi, jej jedynym marzeniem jest przejażdżka stołecznym metrem. Pech chce, że właśnie w dniu przyjazdu dziewczynki do miasta wybuchł strajk pracowników metra i wszystkie stacje są zamknięte. Zazie jest niepocieszona. Następnego ranka dziewczynka ucieka niepostrzeżenie z mieszkania Gabriela i sama wybiera się na spacer po mieście. Schwytana przez sąsiada wujka, właściciela bistra, pana Turandota, oswobadza się szybko, oskarżając nieproszonego opiekuna o robienie jej nieprzyzwoitych propozycji. Na Pchlim Targu spotyka nieznajomego, pana Trouscaillona, który - zaniepokojony jej przerażającymi opowieściami - odprowadza ją do domu. Po południu Zazie, wujek Gabriel i Charles wybierają się na wieżę Eiffla, ale i tam dziewczynka nie byłaby sobą, gdyby nie wywołała sporego zamieszania. Dzień mija na nieustannych katastrofach i awanturach, szalonych przygodach i pogoniach po mieście. Wieczorem wszyscy spotykają się w kabarecie na Montmartre, skąd znużona nadmiarem wrażeń i zaspana Zazie zostaje odwieziona bladym świtem na dworzec kolejowy. Nawet nie zauważa, że dojechała tam metrem, którego pracownicy właśnie skończyli strajk. Mimo nagromadzenia efektów największą atrakcją filmu pozostaje odtwórczyni głównej roli, 10-letnia Catherine Demongeot, żywiołowa i pełna nieodpartego wdzięku. Louis Malle znalazł ją po półtorarocznych poszukiwaniach i wybrał spośród 500 dzieci. W tym filmie po raz pierwszy objawił też w kinie swą świetność Philippe Noiret (wujek Gabriel), wcześniej sceniczny aktor paryskiego Théâtre Natio 17:30 ŻENIAC Komedia obyczajowa, 73 min, Polska 1983 Reżyseria: Janusz Kidawa Scenariusz: Ryszard Latko Zdjęcia: Henryk Janas Muzyka: Zespół Pieśni I Tańca "Juhas" Występują: Edward Kusztal, Janusz Paździorko, Zuzanna Ptak, Władysław Pustelnik, Anna Miesiączek, Maria Zydorek - Probosz, Stanisław Sadłek i inni Telewizyjna komedia nakręcona przez twórców filmu "Sprawa się rypła". Film utrzymany w konwencji ballady ludowej, w którym obok odtwórcy głównej roli - zawodowego aktora - wystąpili górale z rejonu Żywiecczyzny. Autentyczne góralskie piosenki w wykonaniu Zespołu Pieśni i Tańca Juhas wypełniają też ścieżkę dźwiękową "Żeniaca". Bohater filmu, Stach, to trzydziestoparoletni góral, dobry i pracowity gospodarz, który gospodaruje z matką staruszką na 10 hektarach ziemi, hoduje krowy i świnie, a do tego w wolnych chwilach zajmuje się wyplataniem koszyków z wikliny. Pieniędzy mu więc nie brakuje, ale nie czuje się szczęśliwy. W opinii wsi uchodzi bowiem za wiecznego żeniaca, czyli starego kawalera, który chociaż zna wiele dziewcząt, nie może znaleźć sobie żony. Bo też swojej wybrance stawia wysokie wymagania: powinna być ładna, młoda, gospodarna, czysta, robotna, słowem - do tańca i do różańca, a jeszcze i między ludźmi powinna umieć się znaleźć i żebyz nią porozmawiać było o czym. Żadna ze znanych mu dziewcząt tych kryteriów nie spełnia. Za namową żony sąsiada Stach odpowiada na zamieszczone w rolniczej gazecie ogłoszenie matrymonialne pewnej dwudziestoparoletniej panny Marioli. Korzystając z przedwojennego podręcznika pisania listów, układa odpowiedni tekst. Mijają jednak kolejne dni, a odpowiedź nie nadchodzi. Energiczna sąsiadka podsuwa mu więc miejscową kandydatkę, Kaśkę, świeżo owdowiałą, ale jeszcze pełną sił gospodynię na 10 morgach i ze sporą gromadką dzieci. Stach składa jej wizytę, ale nie wytrzymuje nawet do końca spotkania. Nie tego mu trzeba. Żeniac próbuje też znaleźć sobie narzeczoną na dyskotece w miejscowym klubie, ale i tam nikt właściwy się nie trafia. Coraz bardziej zdesperowany jedzie więc z kolegą Stefanem do miasta, żeby poszukać sobie przyszłej żony w sposób bardziej nowoczesny. Za dwa tys. złotych zostaje klientem biura matrymonialnego, lecz znów przeżywa rozczarowanie. Wreszcie nadchodzi długo wyczekiwany list od Marioli. Stach nie posiada się ze szczęścia. Obmyśla sobie scenariusz pierwszego spotkania, snuje plany na przyszłość. Tymczasem Mariola składa mu niespodziewanie wizytę. 19:00 WOJNA DOMOWA - ODC. 4/15 - PIERWSZY DZIEŃ Serial komediowy, 29 min, Polska, 1965 Reżyseria: Jerzy Gruza Scenariusz: Jerzy Gruza, Maria Zientarowa Zdjęcia: Mieczysław Jahoda Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Alina Janowska, Kazimierz Rudzki, Irena Kwiatkowska, Andrzej Szczepkowski, Krzysztof Musiał, Elżbieta Góralczyk, Jarema Stępowski, Anna Jaraczówna W mieszkaniu pani Ireny i jej męża pojawia się Anula. W związku z rozwodem rodziców siostrzenica pani domu zatrzyma się tutaj na dłuższy czas i będzie chodziła do tej samej szkoły, co Paweł. Chłopak jest mile zaskoczony tą wiadomością, z przyjemnością nawiązuje znajomość z nową, atrakcyjną koleżanką. 20:20 TEATR TELEWIZJI - WRÓG JEST WSZĘDZIE Teatr, 60 min, Polska, 1965 Autor: Andrzej Zbych Reżyseria: Janusz Morgenstern Zdjęcia: Leszek Piotrowski Aktorzy: Stanisław Mikulski, Mieczysław Stoor, Barbara Klimkiewicz, Janusz Bylczyński, Marian Kociniak, Jerzy Adamczak, Maciej Maciejewski, Jan Żardecki, Jerzy Karaszkiewicz, Gabriel Nehrebecki, Wacław Szklarski, Aleksander Błaszyk Telewizyjny serial "Stawka większa niż życie" miał swój prototyp w postaci cyklu spektakli zrealizowanych w latach 1965 - 66 w ramach Teatru Sensacji. Niektóre z przygód agenta polskiego wywiadu, który przenika do niemieckiej Abwehry pod nazwiskiem Hans Kloss, były powtórzone w wersji sfilmowanej, choć czasami w zmienionej obsadzie. Niektóre odcinki jednak nie weszły do scenariusza serialowego. W obu wersjach "Stawki..." głównego bohatera grał Stanisław Mikulski. W pierwszym odcinku serii wojska niemieckie planują działania wojenne, które mają przełamać radziecką obronę. Jednak atak zostaje uprzedzony. Niemcy podejrzewają, że to skutek działania obcej agentury. Gestapo prowadzi w tej sprawie śledztwo. Sturmbannfuhrer Greit podejrzewa Klossa. 21:35 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - ZŁOTA KLATKA (LA JAULA DE ORO) Dramat, 103 min, Hiszpania/Meksyk, 2013 Reżyseria: Diego Quemada - Diez Scenariusz: Lucia Carreras Zdjęcia: Mara Secco Muzyka: Leonardo Heiblum Aktorzy: Brandon López, Rodolfo Domnguez, Karen Martnez, Carlos Chajon Sara, nastolatka z Gwatemali, obcina włosy, przebiera się za chłopca i wraz z przyjaciółmi Juanem i Samuelem wyrusza w ekscytującą i niezwykle niebezpieczną podróż na osławionej trasie pociągami towarowymi do Los Angeles. Mają nadzieję na lepsze życie w USA, gonią za marzeniem, nie zdając sobie sprawy, że może zupełnie nie być tym, czym się wydaje. Rodzące się uczucie do indiańskiego chłopca Chauka, którego Sara spotyka w drodze, przynosi gniew i rozgoryczenie. Jednak w konfrontacji ze śmiertelnym zagrożeniem ze strony bandytów i skorumpowanych stróżów prawa, grupa nastolatków dostaje solidną lekcję przyjaźni i lojalności. [opis dystrybutora] 23:25 STUDIO R - ZAPYTAJ DOMINIKA Reportaż, 21 min, Polska, 2009 Autor: Piotr Muszyński Reżyseria: Piotr Muszyński Scenariusz: Piotr Muszyński Zdjęcia: Paweł Rybowski Wiolonczelista Dominik Połoński kilka lat temu był objawieniem na polskim rynku muzycznym. Nagrywał płyty, koncertował (m. in. z Krystianem Zimmermanem w ramach trasy Polskiej Orkiestry Festiwalowej), zdobywał nagrody (Fryderyk i Paszport Polityki). W 2004 roku błyskawicznie rozwijającą się karierę brutalnie przerwała choroba nowotworowa. Młody muzyk nie poddał się i po długiej rehabilitacji powrócił na estradę 18 stycznia 2009 roku, dokonując w Warszawie prawykonania "Koncertu wiolonczelowego" na prawą rękę Olgi Hans, która napisała ten utwór specjalnie dla niego. Publiczność zgromadzona w Studiu im. Witolda Lutosławskiego nie kryła wzruszenia. Reportaż jest opowieścią o trudnej walce artysty z chorobą. Znalazły się też obszerne fragmenty wspomnianego koncertu. 23:55 PORTRETY - HITCHCOCK/TRUFFAUT (HITCHCOCK/TRUFFAUT) Film dokumentalny, 76 min, Francja/USA, 2015 Reżyseria: Kent Jones Film to oglądany po latach zapis legendarnego spotkania dwóch wizjonerów kina. Historia realizacji wywiadu rzeki - przeprowadzonej przez osiem dni rozmowy między wielkimi reżyserami, których na pierwszy rzut oka, poza pasją do kina, nic nie łączy. Z jednej strony dystyngowany człowiek - legenda: Alfred Hitchcock, uznawany wówczas za najsprawniejszego rzemieślnika w historii kina, z drugiej młody gniewny: znajdujący się u progu kariery Francois Truffaut, wywrotowiec, rzecznik kina autorskiego, współtwórca francuskiej Nowej Fali. Autorzy filmu, korzystając ze wspaniałych materiałów archiwalnych, wzbogacają historię wypowiedziami twórców współczesnego kina: Martina Scorsese, Oliviera Assayasa, Petera Bogdanovicha, Wesa Andersona, Kiyoshi Kurosawy i wielu innych, opowiadają historię spotkania dwóch pozornie przeciwstawnych żywiołów. Oglądane dziś zderzenie tych osobowości budzi na nowo pytanie: czym jest kino? Czy tylko tanią, wyrastającą z jarmarcznych sztuczek, wyolbrzymioną i spulchnioną przez gigantyczne budżety i lata pogoni za nowinkami technicznymi papką dla mas? Czy może polem dla artystów, narzędziem umożliwiającym przekazywanie swojego credo w sposób najpełniejszy, w stopniu nieosiągalnym dla malarzy, rzeźbiarzy, poetów, pisarzy, muzyków? Zapis spotkania Truffauta z Hitchcockiem to prawdziwa uczta dla kinomanów, swoisty podręcznik myślenia o i pojmowania kina. To film o historii powstania biblii kinomanów, wydanej po raz pierwszy w 1966 roku, kształtującej kilka pokoleń twórców i miłośników X Muzy. Ale przede wszystkim film oddaje sprawiedliwość wielkiemu Alfredowi Hitchcockowi: twórcy, który udowodnił, że nawet najbardziej dopasowany klucz do serca widzów, otwiera je dopiero w rękach prawdziwego artysty. 01:25 W TRZY MIESIĄCE DOOKOŁA ŚWIATA - LEWIATAN (LEWIATAN) Dramat, 135 min, Rosja, 2014 Reżyseria: Andriej Zwiagincew Scenariusz: Oleg Negin, Andriej Zwiagincew Zdjęcia: Mikhail Krichman Muzyka: Philip Glass, Andrey Dergachev Aktorzy: Aleksey Serebryakov, Elena Lyadova, Vladimir Vdovichenkov, Anna Ukolova, Roman Madyanov Dramat Andrieja Zwiagincewa, współczesnego twórcy rosyjskiego kina, docenianego przez krytykę i publiczność. W 2015 r. jego "Lewiatan" otrzymał nominację do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny, był ponadto nagrodzony Złotym Globem za najlepszy film zagraniczny oraz Złotą Palmą w Cannes w 2014 roku za najlepszy scenariusz. Akcja rozgrywa się na rosyjskiej prowincji, w przybrzeżnym miasteczku. Tu w hirarchii społecznej najwyżej stoi burmistrz Wadim, który bardziej przypomina gangstera niż urzędnika państwowego. W rządzonym żelazną ręką przez burnistrza miasteczku zwykły obywatel się nie liczy, o jego losie decyduje lokalna władza, bezkarna, skorumpowana, zła i notorycznie pijana. Zachłannemu burmistrzowi do szczęścia brakuje jeszcze luksusowej daczy. Ale idealne miejsce, na którym widziałby swoją posiadłość to teren prywatny, należący od kilku pokoleń do rodziny Nikołaja, mechanika samochodowego. Kola wiedzie tu spokojny żywot u boku swej żony Lili, z którą ma syna Romka, zbuntowanego nastolatka. Do czasu, bo burmistrz nie zamierza rezygnować z marzeń o daczy i wykorzystując swoją władzę i rozległe znajomości, przejmuje prawa do całego terenu. Kiedy Nikołaj dowiaduje się, że stracił wszystko, a jego rodzinny dom zostanie zrównany z ziemią, postanawia walczyć. Wkrótce do miasteczka przybywa wezwany przez niego Dimitrij, były wojskowy, który obecnie jest wziętym prawnikiem w Moskwie. Przyjazd starego przyjaciela wywołuje falę kolejnych nieszczęść, które spadają na rodzinę Nikołaja. 03:55 KINO NOCNE - OBSZAR ZAMKNIĘTY Dramat obyczajowy, 41 min, Polska, 1972 Reżyseria: Andrzej Brzozowski, Anna Dyrka Scenariusz: Jerzy Szczygieł, Andrzej Brzozowski Zdjęcia: Maciej Kijowski Aktorzy: Joanna Żółkowska, Andrzej Kierc Liryczna opowieść o niezwykłej miłości w czasach pogardy wszystkiego co ludzkie, w czasach okupacji hitlerowskiej w Polsce.