TVP Kultura Sobota, 22.06.2019 08:00 SERIALOWA NOSTALGIA - PRZYGODY PANA MICHAŁA - ODC. 10/13 - SMAK ZEMSTY Serial historyczno - przygodowy, 26 min, Polska 1969 Reżyseria: Paweł Komorowski Scenariusz: Jerzy Lutowski Zdjęcia: Andrzej Gronau Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Tadeusz Łomnicki, Magdalena Zawadzka, Daniel Olbrychski, Mieczysław Pawlikowski, Mariusz Dmochowski, Tadeusz Schmidt, Bogusz Bilewski, Marek Perepeczko, Władysław Hańcza, Irena Karel, Ludwik Benoit, Leonard Andrzejewski, Zygmunt Malawski, Józef Nowak Basia ciężko chora i zmęczona powoli dochodzi do siebie po strasznej drodze powrotnej do Chreptiowa. Tymczasem młody Nowowiejski jest pogrążony w rozpaczy po stracie ojca i siostry. Uprasza Wołodyjowskiego o powierzenie mu komendy nad oddziałem wypróbowanych żołnierzy. Jedzie z nimi w step na poszukiwanie Azji. Po wypatrzeniu obozowiska Tatarów ludzie Nowowiejskiego robią zasadzkę i napadają na nich w nocy. Tatarzy zostają wybici, a Azja ginie w mękach. 08:40 W POLSKĘ IDZIEMY... CZYLI JUBILEUSZ WIESŁAWA GOŁASA CZ. 1 Artystyczne/estradowe (widowisko), 53 min, Polska, 2001 Reżyseria: Krzysztof Jaślar Scenariusz: Wojciech Młynarski Wykonawcy: Bogdan Łazuka, Wojciech Młynarski, Ryszard Rynkowski Aktorzy: Wiesław Gołas, Wiesław Michnikowski, Barbara Krafftówna, Agnieszka Kotulanka, Magdalena Zawadzka, Janusz Gajos, Franciszek Pieczka, Jan Kobuszewski, Andrzej Łapicki, Grażyna Braszczewska Koncert jubileuszowy przygotowany z okazji 45 - lecia pracy zawodowej Wiesława Gołasa - aktora wszechstronnego, znakomicie sprawdzającego się zarówno w rolach komediowych, by wspomnieć choćby Tomka Czereśniaka z "Czterech pancernych i psa," czy Roberta z "Żony dla Australijczyka", jak i dramatycznych, m.in. tytułowy ogniomistrz Kaleń. Po mistrzowsku również interpretował piosenki śpiewane w Dudku czy Kabarecie Starszych Panów. Wylansowane przez niego w latach 60. przeboje, jak "W Polskę idziemy", "Tupot białych mew", "W co się bawić", czy "Upiorny twist" należą do klasyki gatunku. Uroczysty wieczór uświetnili swoją obecnością przyjaciele, koledzy oraz partnerzy sceniczni i filmowi jubilata: Wojciech Młynarski, Wiesław Michnikowski, Barbara Krafftówna, Bohdan Łazuka, Magdalena Zawadzka, Ryszard Rynkowski, Janusz Gajos, Franciszek Pieczka i inni. Wiesław Gołas urodził się 4 kwietnia 1930 roku. Spokojne dzieciństwo przerwała wojna. Jako członek Szarych Szeregów, a potem AK przemierzał na rowerze świętokrzyskie lasy z rozkazami dla ukrywającego się tam wojska. Już w gimnazjum marzył o aktorstwie. W 1950 roku rozpoczął studia w warszawskiej PWST. Doskonalił wrodzony talent pod okiem m.in. profesora Aleksandra Bardiniego i Aleksandra Zelwerowicza. Jego kolegami z roku byli Franciszek Pieczka i Mieczysław Czechowicz. Wraz z przyjaciółmi założył studencki kabaret Koń. Po dyplomie w 1954 roku wyjechał do Jeleniej Góry, gdzie występował w Teatrze Miejskim. Wkrótce otrzymał pierwsze propozycje ról filmowych, początkowo epizodycznych. W 1957 roku zagrał główną rolę w "Szkicach węglem" Antoniego Bohdziewicza. Popis kunsztu aktorskiego dał w filmie "Ogniomistrz Kaleń" (1961) kreując tytułową postać. Jego rzemiosło docenili zarówno widzowie, jak i krytycy. W całej swojej karierze zagrał w ponad 120 filmach, współpracując ze znanymi reżyserami. Wystąpił m.in. w "Domu bez okien" Stanisława Jędryki, "Mężu swojej żony", "Brunecie wieczorową porą" Stanisława Barei, "Upale" Kazimierza Kutza, "Chudym i innych" Henryka Kluby, "Jak być kochaną" Wojciecha Jerzego Hasa, "Szabli od komendanta" Jana Jakuba Kolskiego i wielu innych. Grał w wielu produkcjach telewizyjnych. W każdej nawet najmniejszej kreacji objawiał swój nieprzeciętny talent. "Jest aktorem wybitnym, obdarzonym siłą, ekspresją wewnętrznym magnetyzmem, jakąś tajemniczą charyzmą, charakteryzującą tylko największych" - pisali recenzenci. Stworzył wiele interesujących postaci scenicznych, sam najbardziej ceni rolę Papkina w "Zemście" Aleksandra Fredry. W uzasadnieniu wyjaśnia: "Papkin jest liryczny i zadziorny, żartuje, śmieje się, płacze, umiera rzekomo otruty. Jest w nim wszystko z naszego zawodu". Wiesław Gołas cieszy się zarówno uznaniem krytyki, sympatią publiczności, jak i szacunkiem kolegów z branży. Bez względu na repertuar zachwyca, wzrusza, skłania do refleksji. "Kreowany na komika jest w gruncie rzeczy o wiele głębszym człowiekiem teatru niż wskazuje to, co dane mu było zagrać" - mówi Gustaw Holoubek. Podziela tym samym dość powszechny pogląd, że zdolności aktorskie Wiesława Gołasa nie w pełni zostały wykorzystane. Obecnie świętujący jubileusz artysta jest na emeryturze, choć nadal uczestniczy w życiu kulturalnym stolicy. 09:45 ANIMAMA - RYBAK NA DNIE MORZA Film animowany, 12 min, Polska, 2011 Reżyseria: Leszek Marek Gałysz Scenariusz: Agnieszka Taborska Zdjęcia: Adam Dominiewski Muzyka: Michał Górczyński Wykonawcy: Agnieszka Grochowicz, Joanna Pach, Jacek Czyż Rybak na dnie morza to animowana opowieść o rybaku i złotej rybce, w której bohaterowie zamieniają się rolami. Tym razem to rybak spełnia trzy życzenia rybki. Zgodnie z jej wolą zmienia się w rybę i poznaje podwodny świat, który okazuje się bardzo podobny to świata ludzkiego. 10:00 ANIMAMA - SZALONY ZEGAR Film animowany, 11 min, Polska, 2009 Reżyseria: Leszek Marek Gałysz Scenariusz: Agnieszka Taborska Zdjęcia: Adam Dominiewski Muzyka: Michał Górczyński Wykonawcy: Agnieszka Grochowicz, Joanna Pach, Jacek Czyż Film animowany. Tytułowy zegar miał szczególny dar. Umiał przyspieszać i zwalniać czas. A że robił to z korzyścią dla wszystkich, to złe chwile mijały szybko, a te dobre trwały długo. Niestety, jak to zwykle w bajkach bywa, do czasu... 11:30 PODRÓŻ NAD MORZE Film obyczajowy, 50 min, Polska, 1983 Reżyseria: Ryszard Rydzewski Scenariusz: Ryszard Rydzewski Zdjęcia: Bogusław Lambach Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Jerzy Schejbal, Mirosława Marcheluk, Iwona Głębicka, Joanna Jędryka, Teresa Lipowska, Aleksander Mróz, Tomasz Jarosiński Zrealizowany w 1983 r. telewizyjny film miał premierę w listopadzie 1989 r. Akcja rozgrywa się we Wrocławiu. Bohaterem tej wzruszającej historii jest czternastoletni Roman Nowak, który zostaje sierotą. Choć matka wychowywała go samotnie, zapewniła mu ciepły, szczęśliwy dom. Po jej śmierci chłopiec dowiaduje się, że ma jeszcze ojca. Nazywa się on Jan Galik, jest znanym artystą malarzem i mieszka w Krakowie. Wcześniej nie wiedział o jego istnieniu. Sądził, że ojciec nie żyje. Teraz ma szansę go zobaczyć i porozmawiać z nim. Odbywa się właśnie wystawa jego prac we Wrocławiu. Ale Romek przeżywa kolejne bolesne rozczarowanie. Krystyna Nowak i Jan rozstali się, zanim dziecko przyszło na świat. Ojciec nie wiedział, że ma syna. Przez 14 lat matka chłopca utrzymywała to przed nim w tajemnicy. Dopiero po jej śmierci prawda wyszła na jaw. Wiadomość z sądu spada na Jana, jak grom z jasnego nieba. Właśnie niedawno ożenił się, ma młodą żonę, mieszka z nią w ciasnym mieszkaniu. O wprowadzeniu się dorastającego syna pod wspólny dach nie ma mowy. Jan Galik będzie jedynie płacić na jego utrzymanie, aż do osiągnięcia pełnoletności przez chłopca. Sprawy widzenia ma ostatecznie rozstrzygnąć sąd opiekuńczy. Sądowe pismo czyta również Romek. Jedyna bliska mu osoba wyrzeka się go, chłopiec czuje się niepotrzebny i odtrącony. Ciotka i wuj też nie chcieli przyjąć go do siebie, zasłaniając się złymi warunkami mieszkaniowymi. Przecież sami ledwo mogą się pomieścić z dwojgiem dzieci w niewielkim M2. We wrocławskim pogotowiu opiekuńczym Romek ma przyjaciela, Zygmunta. Jeszcze jedną bratnią duszą jest ciepła i wrażliwa wychowawczyni, Irena, która sama również wychowywała się w domu dziecka i rozumie swoich podopiecznych. To ona rozmawia z ojcem Romka i rozbudza w synu nadzieję, że może spędzić z nim wakacje. Aby jednak marzenie o podróży nad morze się spełniło, chłopiec musi przejść do następnej klasy. Ale Romek ma poważne braki. Po śmierci matki, zmianie szkoły i środowiska bardzo opuścił się w nauce. Największe zaległości ma z matematyki, choć w poprzedniej szkole dostawał dobre oceny. Czy surowa matematyczka zdobędzie się na odrobinę wyrozumiałości i da chłopcu jeszcze jedną szansę? 12:30 ZMRUŻ OCZY Film obyczajowy, 86 min, Polska 2003 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Jakimowski Zdjęcia: Adam Bajerski, Paweł Śmietanka Muzyka: Tomasz Gąssowski Aktorzy: Zbigniew Zamachowski, Ola Prószyńska, Małgorzata Foremniak, Andrzej Chyra, Andrzej Mastalerz, Rafał Guźniczak, Jerzy Rogalski, Krzysztof Ławniczak, Ryszard Orlik, Rafał Walentowicz, Justyna Godlewska, Alicja Bach, Andrzej Golejewski, Cezary Garbowicz, Tomasz Wójtowicz Nakręcony w ciągu zaledwie trzech tygodni, bardzo skromnym nakładem środków, debiut fabularny Andrzeja Jakimowskiego okazał się prawdziwą rewelacją FPFF w Gdyni w 2003 r. i zyskał miano jednego z najpiękniejszych filmów, jakie w ostatnich latach powstały w Polsce. Oprócz Nagrody Specjalnej Jury, nagrody za zdjęcia, debiut reżyserski, scenografię i kostiumy na festiwalu w Gdyni, film otrzymał ponadto nagrodę FIPRESCI w Mannheim, Złotą Różę na MFF w Soczi i nagrodę główną jury na MFF w San Francisco oraz liczne wyróżnienia krajowe. Publiczność Lata Filmowego w Kazimierzu Dolnym w 2003 r. uznała "Zmruż oczy"za najlepszy polski film. Pochwały i nagrody są w pełni uzasadnione, bo też Jakimowski nakręcił film o niezwykłej urodzie plastycznej, pełen poezji i życiowej mądrości, skłaniający do refleksji, działający kojąco jak delikatny dotyk dłoni. Jego bohaterowie potrafią wyjątkowo intensywnie, zmysłowo doświadczać swego istnienia, napawać się życiem, choć pozornie nic się w nim nie dzieje. Ci, którzy wtargną do ich królestwa - wiecznie zagonieni, pochłonięci robieniem kariery i pieniędzy, pod ich wpływem i pod urokiem niezwykłego miejsca też zaczną się zmieniać. Uświadomią sobie, że nie muszą się tak bardzo obawiać, że coś ich ominie lub na coś nie zdążą, bo to, co najcenniejsze, mamy w sobie. Ogromnym atutem filmu są kreacje aktorskie - zbudowane z półtonów, skupione i wyciszone, i to zarówno w wydaniu gwiazd tej miary, co Zbigniew Zamachowski, Małgorzata Foremniak czy Andrzej Chyra, jak i debiutantów - rewelacyjnej Oli Prószyńskiej jako Małej i stanowiącego niewątpliwe odkrycie aktorskie Rafała Guźniczaka jako Sosnowskiego. 10 - letnia dziewczynka ucieka ze swego nowobogackiego domu, od wiecznie zajętych własnymi sprawami rodziców i znajduje schronienie u byłego korepetytora Jaśka, nauczyciela i niespełnionego pisarza, który porzucił życie w mieście i został stróżem w likwidowanym pegeerze, gdzie pilnuje resztek dobytku. Dziewczynka kradnie niepotrzebne jej w sumie drobiazgi, chcąc swoją ucieczką i takimi czynami zwrócić na siebie uwagę dorosłych. W zamian za obietnicę, że porzuci kradzieże, Jasiek udziela jej azylu, dając słowo, że jej nie wyda. Stróż, a z nim także Mała, znajdują bratnie dusze w osobach wioskowego dziwaka Eugeniusza, wyalienowanego epileptyka recytującego grecką poezję, oraz nastoletniego syna jednego z popegeerowców, "Sosnoszczuka", bystrego i dowcipnego obserwatora rzeczywistości. W poszukiwaniu dziewczynki do podełckiej wioski najpierw próbuje dotrzeć policja, ale jej samochód utyka w rowie (następnego ranka pozostaje po nim tylko rozgrabiony szkielet), a później rodzice Małej podróżujący luksusowymi autami, eleganccy, pewni siebie. Lekceważony przez nich outsider, który "nie ma samochodu, pieniędzy ani kobiety, i który nie robi w życiu nic pożytecznego", uświadomi im, że ich zbuntowana córka nie potrzebuje nowego komputera czy lalki, ale miłości, zainteresowania, rozmowy. Jeśli zabiorą ją siłą, wcale jej nie odzyskają. Wystarczy tylko na chwilę przystanąć, zmrużyć oczy, by to dostrzec. 14:15 DZIEJE MISTRZA TWARDOWSKIEGO Film historyczno - fantastyczny, 96 min, Polska 1995 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Gradowski Zdjęcia: Ryszard Lenczewski Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Rafał Olbrychski, Daniel Olbrychski, Rafał Królikowski, Jerzy Bończak, Jakub Śnieć, Jerzy Kamas, Franciszek Pieczka, Maryla Rodowicz, Agnieszka Różańska, Agnieszka Wagner, Joanna Trzepiecińska, Krzysztof Kolberger, Jerzy Binczycki, Henryk Machalica, Edward Lubaszenko, Leon Niemczyk, Tadeusz Paradowicz, Maciej Kozłowski, Anna Korcz, Marian Glinka, Zbigniew Buczkowski i inni Adaptacja powieści Józefa Ignacego Kraszewskiego dokonana przez twórcę popularnego cyklu o Panu Kleksie ("Akademia Pana Kleksa", "Podróże Pana Kleksa" i "Pan Kleks w kosmosie"). Podobnie jak opowieści o niezwykłym bohaterze rodem z książek Jana Brzechwy, tak i "Dzieje..." są gatunkowym kolażem kina familijnego, dziecięcego i fantastycznego. Młodzi widzowie znajdą w nim pełną niespodziewanych zwrotów i niezwykłych efektów specjalnych opowiastkę historyczną, starsi zaś próbę odgrzania starego mitu o Fauście. Początek XVI wieku. Europę spowijają dymy ze stosów, na których płoną czarownice. Oko kamery zatrzymuje się na tajemniczym zwierciadle, które zaczyna snuć niezwykłą opowieść. Jej treścią są przygody mistrza Twardowskiego z diabłem. Oto na powracającego z wielomiesięcznej podróży Mikołaja Twardowskiego z Miechowa napada czereda rozbójników. Widząc, że jego życie wisi na włosku, przerażony szlachcic wzywa na pomoc czarta. Ten zjawia się niezwłocznie i ratuje podróżnego z opresji. W zamian żąda tylko jednego - tego, co pojawiło się w domu Twardowskiego podczas jego nieobecności. Szlachcic skwapliwie się zgadza, zdumiony niską ceną za własną głowę. Jeszcze nie wie, że padł ofiarą szatańskiego podstępu. Zrozumie go dopiero po przyjeździe do domu, w którym ku swemu przerażeniu znajdzie... kilkudniowe niemowlę. 16:00 SZLAKIEM KOLBERGA - MERY SPOLSKY Film dokumentalny, 24 min, Polska, 2018 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Michał Pietrusiewicz, Elżbieta Rottermund Cykl dokumentalny prezentujący znanych polskich muzyków, którzy wyruszają w Polskę szlakiem Oskara Kolberga. Każdy odcinek będzie muzyczną podróżą w inny region Polski. Znani muzycy uczą się od artystów ludowych tradycyjnego repertuaru: śpiewają, grają na skrzypcach, akordeonie, tańczą. Pokazują piękno i niepowtarzalność polskiej muzyki ludowej. Bohaterowie tego odcinka to Zdzisław Marczuk ze wsi Zakalinki gmina Konstantynów okolice Białej Podlaskiej. Pogranicze Podlasia i Polesia. Skrzypek i harmonista. Urodzony nauczyciel i pedagog. Uczy gry na skrzypach i harmonii. Prowadzi grupy śpiewacze w pobliskich miejscowościach Konstantynowie, Leśnej. Odwiedza go Mary Spolsky młoda piosenkarka, gitarzystka i projektantka mody. 17:10 LITERATURA NA EKRANIE - ŚNIADANIE U TIFFANY'EGO (BREAKFAST AT TIFFANY'S) Komedia romantyczna, 110 min, USA 1961 Reżyseria: Blake Edwards Scenariusz na podstawie minipowieści Trumana Capote: George Axelrod Zdjęcia: Franz Planer Muzyka: Henry Mancini Występują: Audrey Hepburn, George Peppard, Patricia Neal, Martin Balsam, Mickey Rooney, Buddy Ebsen, Dorothy Whitney, Alan Reed, John Mc Giver, Stanley Adams i inni Słynna adaptacja opublikowanej w 1958 roku opowieści pod tym samym tytułem amerykańskiego pisarza Trumana Capote. Po premierze romantyczna komedia obyczajowa zyskała wyśmienite recenzje krytyki, przyjęła ją z uznaniem również publiczność, a Blake Edwards zdobył miano jednego z najlepszych reżyserów komediowych w Hollywood. Wielki sukces filmu późniejszego twórcy m.in. głośnego cyklu o zabawnych przygodach "Różowej Pantery", potwierdzają nominacje do Oscara, które Akademia przyznała za scenariusz, scenografię oraz dla najlepszej aktorki Audrey Hepburn, dla której niezapomniana rola Holly stała się przełomowym momentem w jej karierze. Najwyżej cenioną nagrodę filmową otrzymał natomiast Henry Mancini za muzykę i przebojową piosenkę "Moon River", wyśpiewaną przez samą Audrey Hepburn. Śliczna i czarująca Holly Golightly mieszka w kamienicy na nowojorskiem Manhattanie, dokąd przybyła z małej mieściny w Teksasie. Młoda dziewczyna prowadzi ekscentryczny tryb życia, jest zwariowana, lekkomyślna i nierozważna. Często urządza huczne przyjęcia i szampańsko się bawi, a z kolei innym razem zaszywa się w samotności i pędzi żywot nieszczęśliwej pustelnicy. Holly ma niekonwencjonalnie urządzone mieszkanie, kota bez imienia, a perfumy i szminkę przechowuje w skrzynce na listy. Ciągle zapomina klucza od drzwi frontowych, stając się utrapieniem dla sąsiada, japońskiego fotografa Yunioshi (Mickey Rooney), którego nęka dzwonkami o każdej porze. Pewnego dnia do kamienicy, gdzie mieszka Holly, wprowadza się nowy lokator, Paul Varjak (George Peppard). Początkujący pisarz jest utrzymankiem starszej damy (Patricia Neal), często odwiedzającej swego młodego kochanka. Gdy kiedyś Holly znowu zapomina kluczy, dzwoni do mieszkania Varjaka. Między dwojgiem zagubionych w życiu ludzi nawiązuje się nić przyjaźni. To właśnie Paul nazajutrz po hucznym przyjęciu (jedna z najbardziej pamiętnych komicznych scen w filmie) pomaga Holly odprawić do domu jej niechcianego męża, za którego dziewczyna wyszła za mąż mając zaledwie 15 lat, i małżeństwo z którym dawno zostało unieważnione. Włócząc się potem z Holly po mieście, Paul uświadamia sobie, że jest zakochany w swej uroczej przyjaciółce i prosi ją o rękę. Ale dziewczyna przebyła szmat drogi z prowincji do wielkiego miasta nie po to, by wiązać swoje życie z ubogim pisarczykiem. Marzy o małżeństwie z milionerem, wierząc, że ziści się jej sen o eleganckim świecie i zakupach w słynnym domu jubilerskim Tiffany'ego, który teraz może jedynie podziwiać zza szyby, codziennie jedząc naprzeciwko swoje skromne śniadanie. 19:10 MICHAEL JACKSON - MIĘDZY CZERNIĄ I BIELĄ (MICHAEL JACKSON - A LIFE BETWEEN BLACK AND WHITE) Film dokumentalny, 51 min, Niemcy, 2012 Reżyseria: Hannes Rossacher, Simon Witter Film dokumentalny poświęcony Michaelowi Jacksonowi. Oprócz jego historii i fenomenu w filmie poruszane są także aspekty psychologiczne ogromnej przemiany gwiazdora, jaka następowała w kolejnych latach kariery. 20:20 BILET DO KINA - W UPALNĄ NOC (IN THE HEAT OF THE NIGHT) Film kryminalny, 109 min, USA, 1967 Reżyseria: Norman Jewison Scenariusz: Stirling Silliphant Zdjęcia: Haskell Wexler Muzyka: Quincy Jones Aktorzy: Sidney Poitier, Rod Steiger, Warren Oats, Lee Grant, Larry Gates Film kryminalny zrealizowany na podstawie powieści Johna Balla. Filadelfijski detektyw, Virgil Tibbs, trafia przejazdem na małą stacyjkę kolejową w stanie Missisipi, gdzie zostaje aresztowany przez miejscowych gliniarzy pod zarzutem morderstwa. Obraz nagrodzono Oscarem dla najlepszego filmu roku. 22:20 ERIC CLAPTON: LIVE IN SAN DIEGO 2007 (ERIC CLAPTON: LIVE IN SAN DIEGO 2007) Koncert, 84 min, Wielka Brytania, 2007 Reżyseria: Martyn Atkins Wykonawcy: Eric Clapton Koncert Erica Claptona z San Diego zarejestrowany w 2007 roku. Do znakomitego gitarzysty na scenie dołącza J. J. Cale. Podczas występu można usłyszeć takie szlagiery jak "Cocaine", "Don't cry sister", a nawet "Little Wing" Jimiego Hendrixa. 23:55 MOCNE KINO - DROGÓWKA Dramat, 113 min, Polska 2013 Scenariusz i reżyseria: Wojtek Smarzowski Zdjęcia: Piotr Sobociński Jr Muzyka: Mikołaj Trzaska Aktorzy: Bartłomiej Topa, Arkadiusz Jakubik, Julia Kijowska, Eryk Lubos, Robert Wabich, Jacek Braciak, Marcin Dorociński, Agata Kulesza, Maciej Stuhr, Izabela Kuna, Marian Dziędziel, Adam Woronowicz Sierżant Ryszard Król z warszawskiej "drogówki" zostaje niesłusznie oskarżony o morderstwo. Mimo, że wszystkie poszlaki świadczą przeciwko niemu, postanawia z pomocą kilku wypróbowanych przyjaciół udowodnić swą niewinność. "To chyba najbardziej mroczny i prowokacyjny film w dorobku Wojciecha Smarzowskiego" - pisał po premierze "Drogówki" jeden z krytyków. Czyżby było możliwe ukazanie polskiej współczesności w barwach jeszcze ciemniejszych niż w "Weselu" czy "Domu złym"? I czy świat przedstawiony w "Drogówce" faktycznie mocno osadzony jest w realiach, czy też przeciwnie - stanowi przede wszystkim projekcję wyobraźni reżysera? "Drogówka" zgrabnie łączy wątki dramatyczne z często niewybrednym humorem, brutalność w portretowaniu ludzkiej degrengolady z dyskretną tęsknotą za wartościami takimi, jak uczciwość, wierność i przyjaźń, które mogłyby nadawać trwały sens życiu i stać się fundamentem budowania międzyludzkich relacji. Mogłyby, gdyby nie zło, które na każdym kroku zdaje się bezlitośnie osaczać bohaterów, a nierzadko rodzi się także w nich samych, powiększając jedynie cierpienie i chaos panujący w ich życiu. W "Drogówce" miesza się kilka konwencji filmowych - od zrealizowanych w reporterskiej formie "scenek z życia drogówki", przez ostrą i oskarżycielską satyrę na polityczno - biznesowy establishment, po dynamicznie montowany, brawurowy thriller. Zdjęcia do filmu to klasa sama w sobie - realistycznie oświetlone plenery zimowej Warszawy przeplatają się z ujęciami z kamer przemysłowych, wideorejestratorów i telefonów komórkowych. Kamera nie szuka tanich atrakcji, lecz wciąż pozostaje "na usługach" aktorów, nie chcąc uronić nic z tego, co aktualnie przeżywają, myślą lub czują grani przez nich bohaterowie. Obsada filmu budzi respekt - w głównych rolach przede wszystkim gwiazdy polskiego kina, a zarazem artyści od lat współpracujący ze Smarzowskim. "Najważniejsza dla mnie jest opowieść o ludziach. O człowieku. O wartościach. Nie twierdzę, że będzie przyjemnie, ale za to z nadzieją - mówił przed premierą"Drogówki"reżyser. Szukajmy zatem owej nadziei, nawet jeśli chwilami bardzo trudno ją znaleźć. Film uhonorowano dwoma Orłami (za najlepszą drugoplanową rolę męską i scenariusz) oraz Złotymi Lwami za najlepszy montaż. Zbliżający się do czterdziestki sierżant Ryszard Król jest częścią zgranego kolektywu warszawskiej "drogówki". Razem z kolegami patroluje ulice, a po pracy imprezuje, bierze udział w nocnych wyścigach samochodowych i zażywa uciech z prostytutkami. W tajemnicy przed żoną romansuje też z koleżanką z pracy i wpada w długi, chcąc spełnić jedno ze swych marzeń - posiadanie "wypasionego" bmw. Nie zawodzi kumpli w potrzebie - kiedy jeden z nich, cieszący się opinią "psa na baby", gwałci w czasie pracy przypadkową dziewczynę, Ryszard stawia się zamiast niego na konfrontację z ofiarą. Ta oczywiście nie rozpoznaje winowajcy i oskarżenie upada. Pewnego dnia wszakże jako tako poukładane życie Króla wywraca się do góry nogami. Jeden z policjantów, sierżant Lisowski, zostaje zamordowany. Główne podejrzenie pada na Ryszarda - zwłoki ofiary znaleziono niedaleko jego samochodu, w którym pijany przespał całą noc, był winny denatowi pieniądze, a w dodatku niedawno dowiedział się o zdradzie żony właśnie z Lisowskim. Król jest przekonany o swojej niewinności, lecz nie potrafi jej dowieść podczas przesłuchania. W chwili, kiedy ma zostać odtransportowany do aresztu, obezwładnia pilnującego go strażnika i ucieka. Ścigany listem gończym, musi się ukrywać, nawet przed najbliższą rodziną. Na szczęście ma kilku sprawdzonych przyjaciół w "drogówce", z pomocą których rozpoczyna prywatne śledztwo, mające wytropić prawdziwego mordercę Lisowskiego. 02:05 PERFORMANCE - KONTEKSTY 2018 ODC. 2 Magazyn, 26 min, Polska, 2018 Czy sztuka jest ciałem obcym w społeczeństwie, czy może jej integralnym elementem? Nad odpowiedzią na to pytanie zastanawiali się artyści zaproszeni do udziału w festiwalu Konteksty 2018. Tłem dla ich działań było Sokołowsko, maleńki dolnośląski kurort położony w malowniczym otoczeniu Gór Suchych. Narzędziem - różne konwencje efemerycznej sztuki performensu. W pięciu odcinkach TVP Kultura prezentuje filmowe dokumentacje wybranych festiwalowych wydarzeń. To pokaz różnorodności artystycznych konwencji i sposobów komunikacji twórcy z odbiorcą. Ale także przywołanie niezwykłej atmosfery letniego święta sztuki współczesnej. ALPEROA Chilijski artysta i jego cielesna rozmowa między dwoma performerami. Rozmowa, której kształt zainspirowało m. in. dramatyczne trzęsienie ziemi. 02:40 KOMEDIOWE LATO - BOSKA FLORENCE (FLORENCE FOSTER JENKINS) Film biograficzny, 105 min, Wielka Brytania/USA 2016 Reżyseria: Stephen Frears Scenariusz: Nicholas Martin Aktorxzy: Meryl Streep, Hugh Grant, Simon Helberg, Rebecca Ferguson, Nina Arianda, Stanley Townsend, Allan Corduner, Christian McKay Świetna kreacja aktorska Meryl Streep, za tę rolę otrzymała w 2017 r. nominacje do Oscara i Złotego Globu. Wcieliła się w boską Florence, sopranistkę o fatalnym głosie, absolutnym braku poczucia rytmu i wielkich aspiracjach. Jej bohaterka uchodziła za najgorszą śpiewaczkę świata, ale zdobyła nieprawdopodobną popularność, a na jej występach sale koncertowe były zawsze wypełnione po brzegi. Florence od dziecka marzyła o karierze śpiewaczki operowej, jej największą pasją była muzyka, właściwie żyła tylko dla niej. Chciała podjąć studia na tym kierunku, ale zamożny ojciec, który był bankierem, odmówił córce opłacenia nauki. Do swoich marzeń Florence mogła powrócić dopiero kilkanaście lat później, po jego śmierci. Teraz jako dziedziczka ojcowskiej fortuny nareszcie zaczyna realizować swoje młodzieńcze plany. W jej dążeniach wspiera ją narzeczony, aktor estradowy St. Clair Bayfield. Nie oponuje, gdy Florence pobiera lekcje śpiewu u Johna Tottena i angażuje pianistę McMoona do akompaniowania, choć na czele z nim wszyscy wiedzą, że nie ma ona za grosz talentu. Tymczasem Florence brnie w swoim postanowieniu, nie zraża się docinkami i salwami śmiechu dochodzącymi z widowni podczas jej występów. Chciała podbić swoim śpiewem świat i teraz w pewnym sensie osiąga cel. Występuje na Broadwayu, nagrywa płyty, daje liczne koncerty. Pewnego dnia zapragnie również wystąpić w słynnej nowojorskiej sali koncertowej Carnegie Hall, co wywołuje prawdziwą panikę wśród jej najbliższych. 04:40 LEGENDY ROCKA - TALKING HEADS (ROCK LEGENDS (S. 7) - TALKING HEADS) Film dokumentalny, 21 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny prezentujący najważniejszych artystów muzyki rockowej. Bohaterem tego odcinka jest zespół Talking Heads. Amerykańska grupa skupiona początkowo wokół klubu CBGB's odniosła duży sukces. Po debiutanckim albumie "Talking Heads: 77" muzycy zaczęli współpracę z cenionym producentem Brianem Eno, co pozwoliło im wejść na muzyczne szczyty. Przez wielu krytyków Talking Heads są uznawani za jeden z najważniejszych zespołów lat 80. XX wieku. Ich twórczość położyła solidne fundamenty pod rozwój nowej fali. 05:10 LEGENDY ROCKA - EARTH, WIND & FIRE (ROCK LEGENDS (S. 7) - EARTH, WIND & FIRE) Film dokumentalny, 22 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny prezentujący najważniejszych artystów muzyki rockowej. Bohaterem tego odcinka jest zespół Earth, Wind & Fire. Na przestrzeni lat twórczość zespołu znacznie się zmieniła. Z muzyki określanej czarnym rockiem progresywnym ewoluowała w brzmienia soul, funky i disco. Redakcja magazynu Rolling Stone napisała o Earth, Wind & Fire, że na zawsze odmienili oblicze czarnego popu.