TVP Kultura Sobota, 29.06.2019 08:00 SERIALOWA NOSTALGIA - PRZYGODY PANA MICHAŁA - ODC. 12/13 - DYMY NAD TWIERDZĄ Serial historyczno - przygodowy, 26 min, Polska, 1969 Reżyseria: Paweł Komorowski Scenariusz: Jerzy Lutowski Zdjęcia: Andrzej Gronau Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Tadeusz Łomnicki, Magdalena Zawadzka, Mieczysław Pawlikowski, Andrzej Łapicki, Barbara Brylska, Bogusz Bilewski, Tadeusz Schmidt, Andrzej Jurczak, Antoni Lewek Twierdza Kamieniecka będzie się bronić. Pan Michał zostaje komendantem górnego zamku, a nadzór nad artylerią ma sprawować Ketling. Dyplomaci nie wierzą jednak w możliwość utrzymania zamku, biskup rozpoczyna pertraktacje z Turkami. Aby dodać ducha obrońcom twierdzy, obaj dowódcy składają przysięgę, że nigdy się nie poddadzą. 08:35 W POLSKĘ IDZIEMY... CZYLI JUBILEUSZ WIESŁAWA GOŁASA CZ. 2 Artystyczne/estradowe (widowisko), 53 min, Polska, 2001 Reżyseria: Krzysztof Jaślar Scenariusz: Wojciech Młynarski Wykonawcy: Wiesław Michnikowski, Barbara Krafftówna, Bohdan Łazuka, Wiesław Gołas, Grażyna Barszczewska, Magdalena Zawadzka, Agnieszka Kotulanka, Ryszard Rynkowski, Joanna Trzepiecińska, Bernard Ładysz, Wojciech Młynarski, Jeremi Przybora, Jerzy Gruza, Janusz Gajos, Franciszek Pieczka, Włodzimierz Press Koncert jubileuszowy przygotowany z okazji 45-lecia pracy zawodowej Wiesława Gołasa - aktora wszechstronnego, znakomicie sprawdzającego się zarówno w rolach komediowych, by wspomnieć choćby Tomka Czereśniaka z "Czterech pancernych i psa," czy Roberta z "Żony dla Australijczyka", jak i dramatycznych, m.in. tytułowy ogniomistrz Kaleń. Po mistrzowsku również interpretował piosenki śpiewane w Dudku czy Kabarecie Starszych Panów. Wylansowane przez niego w latach 60. przeboje, jak "W Polskę idziemy", "Tupot białych mew", "W co się bawić", czy "Upiorny twist" należą do klasyki gatunku. Uroczysty wieczór uświetnili swoją obecnością przyjaciele, koledzy oraz partnerzy sceniczni i filmowi jubilata: Wojciech Młynarski, Wiesław Michnikowski, Barbara Krafftówna, Bohdan Łazuka, Magdalena Zawadzka, Ryszard Rynkowski, Janusz Gajos, Franciszek Pieczka i inni. Wiesław Gołas urodził się 4 kwietnia 1930 roku. Spokojne dzieciństwo przerwała wojna. Jako członek Szarych Szeregów, a potem AK przemierzał na rowerze świętokrzyskie lasy z rozkazami dla ukrywającego się tam wojska. Już w gimnazjum marzył o aktorstwie. W 1950 roku rozpoczął studia w warszawskiej PWST. Doskonalił wrodzony talent pod okiem m.in. profesora Aleksandra Bardiniego i Aleksandra Zelwerowicza. Jego kolegami z roku byli Franciszek Pieczka i Mieczysław Czechowicz. Wraz z przyjaciółmi założył studencki kabaret Koń. Po dyplomie w 1954 roku wyjechał do Jeleniej Góry, gdzie występował w Teatrze Miejskim. Wkrótce otrzymał pierwsze propozycje ról filmowych, początkowo epizodycznych. W 1957 roku zagrał główną rolę w "Szkicach węglem" Antoniego Bohdziewicza. Popis kunsztu aktorskiego dał w filmie "Ogniomistrz Kaleń" (1961) kreując tytułową postać. Jego rzemiosło docenili zarówno widzowie, jak i krytycy. Wcałej swojej karierze zagrał w ponad 120 filmach, współpracując ze znanymi reżyserami. Wystąpił m.in. w "Domu bez okien" Stanisława Jędryki, "Mężu swojej żony", "Brunecie wieczorową porą" Stanisława Barei, "Upale" Kazimierza Kutza, "Chudym i innych" Henryka Kluby, "Jak być kochaną" Wojciecha Jerzego Hasa, "Szabli od komendanta" Jana Jakuba Kolskiego i wielu innych. Grał w wielu produkcjach telewizyjnych. W każdej nawet najmniejszej kreacji objawiał swój nieprzeciętny talent. "Jest aktorem wybitnym, obdarzonym siłą, ekspresją wewnętrznym magnetyzmem, jakąś tajemniczą charyzmą, charakteryzującą tylko największych" - pisali recenzenci. Stworzył wiele interesujących postaci scenicznych, sam najbardziej ceni rolę Papkina w "Zemście" Aleksandra Fredry. W uzasadnieniu wyjaśnia: "Papkin jest liryczny i zadziorny, żartuje, śmieje się, płacze, umiera rzekomo otruty. Jest w nim wszystko z naszego zawodu". Wiesław Gołas cieszy się zarówno uznaniem krytyki, sympatią publiczności, jak i szacunkiem kolegów z branży. Bez względu na repertuar zachwyca, wzrusza, skłania do refleksji. "Kreowany na komika jest w gruncie rzeczy o wiele głębszym człowiekiem teatru niż wskazuje to, co dane mu było zagrać" - mówi Gustaw Holoubek. Podziela tym samym dość powszechny pogląd, że zdolności aktorskie Wiesława Gołasa nie w pełni zostały wykorzystane. Obecnie świętujący jubileusz artysta jest na emeryturze, choć nadal uczestniczy w życiu kulturalnym stolicy. 09:45 ANIMAMA - JEDEN DZIEŃ Z ŻYCIA KUKUŁKI ZEGAROWEJ Film animowany, 7 min, Polska, 1996 Reżyseria: Longin Szmyd Scenariusz: Radosław Okulicz-Kazaryn We wnętrzu zegara mieszka kukułka, która wypełniając swe codzienne obowiązki w wolnym czasie usiłuje żyć własnym życiem. Jest jednak wyraźnie zmęczona nadmiarem i rytmicznością zajęć. Po pewnym czasie, staje jak zwykle na krawędzi pomostu, z którego kuka godziny i nagle rzuca się w dół. Tuż nad podłogą rozpościera skrzydła i zaczyna się wznosić. Napotyka otwarte drzwi i wyfruwa na zewnątrz, skąd po chwili słychać kukanie... 09:50 ANIMAMA - NAUCZYCIEL I KWIAT (EL MAESTRO Y LA FLOR / THE TEACHER AND THE FLOWER) Film animowany, 8 min, Meksyk, 2013 Reżyseria: Daniel Irabien Scenariusz: Daniel Irabien Pewien nauczyciel prowadzi nudne, monotonne życie. Lecz kiedy spotyka miłość swojego życia, musi podjąć ryzyko. (opis dystrybutora) 10:10 DOKUMENT TYGODNIA - RUJNOWANIE PAMIĘCI (THE DESTRUCTION OF MEMORY) Film dokumentalny, 55 min, USA, 2016 Reżyseria: Tim Slade Scenariusz: Tim Slade, Robert Bevan Muzyka: Ezio Bosso Wykonawcy: Sophie Okonedo Dokument bazujący na książce Roberta Bevana o tym samym tytule, ukazujący niszczenie dóbr kultury oraz walkę o powstrzymanie wandalizmu dla przyszłych pokoleń. Celowe rozbiórki budynków, palenie książek i niszczenie dzieł sztuki w ramach działań wojennych przyniosły katastrofalne wyniki na wszystkich kontynentach. Za sprawą śledztwa prowadzonego przez filmowców przyglądamy się dewastacji dziedzictwa kulturowego, religijnego i historycznego w Aleppo i Homs, jako środka do wymazania zbiorowej pamięci, a nade wszystko tożsamości. 11:15 LUDWIK Film animowany, 9 min, Polska, 1976 Reżyseria: Jerzy Kalina Przypowieść alegoryczna, której bohaterem jest upersonifikowane krzesło. (źródło: filmpolski.pl) 11:30 PAS DE DEUX Film obyczajowy, 34 min, Polska, 2003 Reżyseria: Kinga Lewińska Zdjęcia: Konrad Spyra Aktorzy: Krzysztof Globisz, Gabriela Kownacka, Przemysław Chojęta, Małgorzata Sadowska, Andrzej Szopa, Karol Stępkowski, Gabriela Czyżewska Pokazywany w 2002 roku na festiwalu w Gdyni w ramach konkursu Polskie Kino Niezależne film, który stanowił pracę absolutoryjną Kingi Lewińskiej, wówczas studentki IV roku reżyserii na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Akcja rozgrywa się w małym miasteczku. Józef Struziak (Krzysztof Globisz), miejscowy weterynarz, jest znudzony codziennymi obowiązkami, swoją żoną Anną (Gabriela Kownacka) i jej dość nietypową, jak na prowincjonalną rzeczywistość, pasją - baletem. Anna była kiedyś tancerką, do dziś z nostalgią wspomina tamte lata, wyobraża sobie, jak mogłoby potoczyć się jej życie, gdyby nie zrezygnowała ze sztuki. Józefa drażni jednak jej zamiłowanie do muzyki poważnej, ćwiczone przed lustrem baletowe kroki, wystudiowane gesty. Odreagowuje małżeński stres i rutynę, spotykając się potajemnie z kochanką w swoim gabinecie przy rynku. Pewnego dnia do weterynarza przyjeżdża na praktyki student, Wiktor Malec (debiutujący na ekranie Przemysław Chojęta). Sytuacja w domu Struziaków zaczyna się dość szybko zmieniać. Józef wykorzystuje obecność gościa, aby tym częściej wymykać się na schadzki, a Anna dostrzega w nieśmiałym, pełnym dobrej woli chłopaku bratnią duszę i wciąga go w swoje domowe próby baletowe. Józef postanawia maksymalnie wykorzystać sytuację i wreszcie ułożyć sobie życie po nowemu. Pozorując wezwanie do nagłego wypadku pryszczycy, wychodzi z domu. Pod jego nieobecność Anna zakłada swój dawny strój baletnicy, aby przećwiczyć z praktykantem pas de deux z "Jeziora łabędziego". Ale za skąpa sukienka ciśnie, więc trzeba ją trochę rozsznurować, spocony od podnoszenia tancerki Wiktor zdejmuje koszulę i wtedy Józef wraca niespodziewanie z "frontu walki z pryszczycą". Przyłapawszy żonę "na zdradzie", pakuje manatki i pełen świętego oburzenia opuszcza dom. Udaje się do kochanki, ale tam czeka go niemiła niespodzianka. 12:15 LAWA Dramat, 129 min, Polska, 1989 Scenariusz i reżyseria: Tadeusz Konwicki Zdjęcia: Piotr Sobociński Muzyka: Zygmunt Konieczny Wyk. Gustaw Holoubek, Henryk Bista, Andrzej Łapicki, Jolanta Piętek - Górecka, Artur Żmijewski, Teresa Budzisz - Krzyżanowska, Edward Lubaszenko, Maja Komorowska, Gustaw Lutkiewicz, Jan Nowicki, Piotr Fronczewski, Arunas Smailys i inni Po "Dziady" sięgali najwybitniejsi polscy twórcy. Powstawały przedstawienia, o których głośno było w Polsce, a nawet poza jej granicami. Nigdy jednak nie pokuszono się o przeniesienie Mickiewiczowskiego dramatu na ekran. Jako pierwszy swoją wizję "Dziadów" w wersji filmowej postanowił przedstawić znany polski pisarz i reżyser Tadeusz Konwicki, związany swoją twórczością z Wilnem i Wileńszczyzną. "Tadeusz Konwicki wpadł na pomysł niesłychany. Fascynujący, a zarazem zwariowany, karkołomny" - donosił w marcu 1988 roku Tygodnik Kulturalny. Mmało kto wówczas wierzył w powodzenie tak ryzykownego przedsięwzięcia, uważano je za czyste szaleństwo. "Lawa", której premiera odbyła się 6 listopada 1989 roku, stała się wydarzeniem w świecie artystycznym. Jeszcze w tym samym roku na moskiewskim festiwalu film został wyróżniony Nagrodą Międzynarodowej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych. Rok później na XV Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych Tadeusz Konwicki odbierał specjalną nagrodę jury za twórczą interpretację "Dziadów". W swoim dramacie reżyser ukazał także czasy współczesne, świat XX wieku, obraz Warszawy z Pałacem Kultury i Nauki, tłumy podczas spotkania z papieżem, a także okrutne wspomnienia II wojny światowej (getto, Katyń). Konrada przedstawił w dwóch postaciach, jako młodzieńca (tę rolę zagrał debiutant Artur Żmijewski) oraz człowieka dojrzałego, obarczonego doświadczeniami tego wszystkiego, co zdarzy się później, człowieka, który zna przeznaczenie swego narodu. W roli Konrada w starszym wieku wystąpił Gustaw Holoubek. Jego monolog - jak pisali krytycy - to najwyższy poziom gry aktorskiej. Obok wielu gwiazd polskiego kina i teatru pojawił się również litewski aktor Arunas Smailys. W 1982 roku ukończył Wydział Aktorski Konserwatorium Wileńskiego. Od lat związany jest z Teatrem Akademickim w Wilnie. Zadebiutował tytułową rolą w filmie telewizyjnym zrealizowanym według opery "Faust". Po projekcji "Lawy" w Moskwie otrzymał sporo pochwał. 14:40 TAXI TEHERAN (TAXI) Film obyczajowy, 78 min, Iran, 2015 Reżyseria: Jafar Panahi Aktorzy: Jafar Panahi, Hana Saeidi Nagrodzone Złotym Niedźwiedziem "Taxi - Teheran" Jafara Panahiego jest jak audiowizualna pocztówka z Iranu. Podróżujący po Teheranie jako taksówkarz reżyser na przykładzie kolejnych pasażerów z humorem pokazuje nam absurdy i grozę życia w jego ojczyźnie. Chociaż pojawia się tu dosadna krytyka instytucji cenzury czy opresyjnego systemu, film przepełniony jest miłością do perskiej kultury i Irańczyków. Dowiadujemy się z niego na temat Iranu więcej prawdy niż z mediów w ostatniej dekadzie. 16:10 SZLAKIEM KOLBERGA - THE DUMPLINGS Film dokumentalny, 24 min, Polska, 2018 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Michał Pietrusiewicz, Elżbieta Rottermund Cykl dokumentalny prezentujący znanych polskich muzyków, którzy wyruszają w Polskę szlakiem Oskara Kolberga. Każdy odcinek będzie muzyczną podróżą w inny region Polski. Znani muzycy uczą się od artystów ludowych tradycyjnego repertuaru: śpiewają, grają na skrzypcach, akordeonie, tańczą. Pokazują piękno i niepowtarzalność polskiej muzyki ludowej. Gościem tego odcinka jest Maria Bienias, która mieszka we wsi Wola Korycka, gmina Korytnica, powiat garwoliński. Południowo - wschodnie Mazowsze. Śpiewaczka, gawędziarka zajmuje się też rękodziełem, robi wycinanki, kwiaty, pająki i zasłony, zajmuje się tkactwem. Zna stare zwyczaje, ziołolecznictwo, miejscowe legendy. Zna, jak mówi, co najmniej 300 piosenek i 600 przyśpiewek i niezliczone pieśni religijne. Prowadziła też służbę jako śpiewaczka pogrzebowa. I prowadziła The Dumplings - polski duet muzyczny, wykonujący muzykę electropop. 16:40 DOMINIK POŁOŃSKI - IN MEMORIAM Reportaż, 23 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Ewa Kędzierska, Iza Połońska, Tomasz Strahl, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Marek Moś Reporterska elacja z koncertu "Dominik Połoński IN MEMORIAM", który odbył się 20 czerwca w Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego. Niezwykły wieczór z udziałem orkiestry AUKSO pod dyr. Marka Mosia - w pierwszą rocznicę śmierci Dominika Połońskiego. Na koncert złożą się: Jan Sebastian Bach wykonany przez młodą wiolonczelistkę Ewę Kędzierską oraz dwa utwory kompozytora drugiego pokolenia muzycznego rodu - Mikołaja Góreckiego w mistrzowskiej interpretacji Tomasza Strahla (wiolonczela) i niezapomniany Jerzy Wasowski w wykonaniu charyzmatycznej Izy Połońskiej (śpiew). A na początek prezentacja filmu Aleksandry Rek "Wariacja na wiolonczelę solo". 17:15 LITERATURA NA EKRANIE - WESELE Dramat, 101 min, Polska 1972 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Andrzej Kijowski Zdjęcia: Witold Sobociński Muzyka: Stanisław Radwan Scenografia: Tadeusz Wybult Kostiumy: Krystyna Zachwatowicz Występują: Daniel Olbrychski, Ewa Ziętek, Henryk Borowski, Maja Komorowska, Mieczysław Voit, Marek Walczewski, Wojciech Pszoniak, Izabela Olszewska, Andrzej Szczepkowski, Marek Perepeczko, Anna Dymna, Gabriela Kownacka, Andrzej Łapicki, Franciszek Pieczka, Barbara Wrzesińska, Małgorzata Lorentowicz, Kazimierz Opaliński, Bożena Dykiel, Olgierd Łukaszewicz, Mieczysław Czechowicz, Hanna Skarżanka, Emilia Krakowska, Czesław Wołłejko, Janusz Bukowski, Gabriela Kwasz, Maria Konwicka, Mieczysław Stoor i inni "Gdzie pan znalazł tak doskonałego scenarzystę?" - zapytał Elia Kazan Andrzeja Wajdę po obejrzeniu "Wesela". Niewinne pytanie sławnego reżysera szybko zaczęło żyć własnym życiem jako znana anegdota. Dowodziło przy okazji, że tak "arcypolski" dramat jak "Wesele" Wyspiańskiego może zafascynować ludzi, którzy z pozoru zupełnie "nie czują" naszej narodowej mitologii. Wbrew oczekiwaniom odbiór filmu Wajdy na świecie był bardzo dobry, o czym świadczyły recenzje branżowej prasy, festiwalowe nagrody - "Złote Grona" za reżyserię, scenariusz, scenografię i zdjęcia na LLF w Łagowie w 1973, "Srebrna Muszla" na MFF w San Sebastian w 1973, a przede wszystkim duże zainteresowanie publiczności. Udało się więc artyście zrealizować jeden z dwu głównych celów, które stawiał sobie przed rozpoczęciem prac nad ekranizacją "Wesela" - przełożył dramat na język zrozumiały dla cudzoziemców. Drugim celem była symboliczna spłata długu wdzięczności za ciągłą, inspirującą obecność "ducha Wyspiańskiego" w Wajdowskiej wyobraźni. "Powiedział mi Olbrychski: Po co ty robisz"Wesele", przecież już je zrobiłeś?" - zwierzał się w jednym z wywiadów reżyser. W innym miejscu zaś dodawał: "Jest to utwór, z którego wszyscy wyrośliśmy: cała legenda "szkoły polskiej", ja sam,"Popiół i diament". Trudu adaptacji sztuki na potrzeby ekranu podjął się znany pisarz i publicysta Andrzej Kijowski. Zredukował dialog do niezbędnego minimum, zachowując wpisane na trwałe w kulturalną świadomość Polaków aforyzmy, powiedzenia i kwestie. Dzięki temu oraz znikomej liczbie scen plenerowych adaptacja Wajdy uchodzi za bardzo wierną oryginałowi. Film zrealizowano z wielką dbałością o realia. Dla odtwórców głównych postaci wystarano się o autentyczne, przechowywane z pokolenia na pokolenie chłopskie stroje z okolic Krakowa. Do scen na progu i wokół domu zakupiono i przeniesiono pod Warszawę oryginalną, starą chatę. Wnętrze hali zdjęciowej podobniono zaś całkowicie do wnętrza domu Tetmajerów, w czym wydatnie"pomogły"meble wypożyczone od rodziny artysty. W"Weselu"wystąpiła plejada gwiazd rodzimego ekranu. Wszystkie kluczowe role zostały wysoko ocenione przez krytykę. Dostrzeżono również ponadprzeciętne walory malarskie utworu."Film Wajdy stanowi jakby pomieszanie żywiołowości z płócien Breughla z płomiennością romantyzmu. Piękna praca"- pisał francuski recenzent. Akcja filmu zaczyna się od wyjazdu orszaku weselnego sprzed kościoła Mariackiego. Następnie, mijając okoliczne wsie, kawalkada dociera do domu Gospodarza. Rozpoczyna się wesele Pana Młodego, który jest inteligentem, z Panną Młodą, pochodzącą z chłopskiej rodziny. Goście również wywodzą się z obu stanów. Zabawa szybko się rozkręca. Nocą pod dach Gospodarza przybywa Rachela, młoda Żydówka o wrażliwej, "poetycznej"duszy. To ona, ulegając weselnej euforii,"zaprasza"na zabawę Chochoła, stojącego za oknem. W wesoły gwar weselnej biesiady niepostrzeżenie wsącza się aura niesamowitości. Niektórym gościom ukazują się tajemnicze widma. Z zakamarków dusz odz 19:10 THE BEATLES - HISTORIA NIEZNANA (BECOMING... THE BEATLES) Film dokumentalny, 52 min, USA, 2012 Reżyseria: Chris Cowey Wszyscy znamy historię zespołu The Beatles. W latach 60. czterech chłopaków z Liverpoolu szturmem wkracza na muzyczną scenę i podbija serca publiczności. Ale czy to na pewno wszystko? Początki sięgają tak naprawdę lat 50. , kiedy skład Beatlesów był znacznie większy. W dokumencie "The Beatles - Historia nieznana" (Becoming... The Beatles) prezentowane są wywiady z wieloma ludźmi, którym brytyjska grupa zawdzięcza tak duży sukces. Nie zabrakło również licznych archiwaliów i zaskakujących opowieści. 20:20 BILET DO KINA - LEGEND (LEGEND) Dramat gangsterski, 125 min, USA/Wielka Brytania/Francja, 2015 Scenariusz i reżyseria: Brian Helgeland Aktorzy: Tom Hardy, Emily Browning, David Thewlis, Christopher Eccleston, Chazz Palminteri Biograficzny dramat z rewelacyjną kreacją Toma Hardy'ego, który wcielił się w podwójną rolę braci Krayów, najsłynniejszego brytyjskiego duetu gangsterów pochodzących z East Endu. Oparta na faktach opowieść o narodzinach i upadku przestępczego imperium stworzonego przez braci bliźniaków Rona i Reggie’go Krayów, którzy w burzliwych latach 60. XX wieku sterroryzowali cały wschodni Londyn. W walce o dominację i miejsce na samym szczycie przestępczej hierarchii byli bezlitośni i konsekwentni, a ich brutalność przeszła do legendy. W latach 60. były bokser Reggie Kray staje się ważną częścią kryminalnego podziemia Londynu. Brat bliźniak, Ron, który przebywa w szpitalu psychiatrycznym, zostaje wypisany przedwcześnie, dzięki jego podstępnym staraniom. Bracia łączą siły w budowaniu przestępczego imperium. Jedną z ich pierwszych spektakularnych akcji jest brutalne przejęcie kontroli nad nocnym klubem. Reggie nawiązuje romans z Frances, siostrą swego kierowcy, którą poślubia. Za poprzednie kryminalne sprawki trafia wkrótce do więzienia. Kiedy on przebywa za kratkami, niezrównoważony psychicznie Ron powoduje wiele problemów w klubie, nieomal doprowadzając do jego zamknięcia. W końcu Reggie wychodzi na wolność i znowu działają razem. Nawiązują kontakt z amerykańską mafią, co przynosi im władzę i fortunę. Rodzą się nowe problemy, dochodzi do morderstwa. 22:40 ROCK EN SEINE - MØ (ROCK EN SEINE - MØ) Koncert, 53 min, Francja, 2017 Reżyseria: Francois Missonnier Wykonawcy: Mø Rock en Seine to jeden z większych festiwali muzycznych w Europie. Odbywająca się od 2003 roku trzydniowa impreza skupia największe gwiazdy muzyki rockowej. W 2017 roku podczas 15. edycji festiwalu na scenie w parku Domaine National de Saint - Cloud wystąpiła duńska artystka muzyki elektronicznej - MØ. 23:45 MOCNE KINO - MAPY GWIAZD (MAPS TO THE STARS) Dramat, 107 min, USA/ Wielka Brytania/Francja/Niemcy 2014 Reżyseria: David Cronenberg Scenariusz na podstawie własnej powieści "Dead Stars": Bruce Wagner Aktorzy: Julianne Moore, Robert Pattison, Mia Wasikowska, John Cusack, Olivia Williams, Evan Bird Bezlitosna satyra na Hollywood i jego bożyszcza, opowieść o pogmatwanych losach dysfunkcyjnej rodziny związanej z show - biznesem, o ich zaskakujących związkach, bulwersujących koneksjach. Nikt z bohaterów nie jest bez skazy. Moralna degrengolada, odrzucenie nakazów sumienia w imię sławy i bezkompromisowego dążenia do pieniędzy, są źródłem ich auentycznych dramatów. Autor bestsellerowych poradników, psychoanalityk dr Stafford Weiss to prawdziwy celebryta. Niesie pomoc sfrustrowanym gwiazdom kina, poprzez swoje ksiażki, filmy wideo, seminaria. Obecnie zajmuje się podstarzałą aktorką Havaną Segrand, która była zdominowana przez nieżyjącą już matkę, niegdyś gwiazdę ekranu, zmarłą tragicznie przed laty w pożarze domu. Córka rozpaczliwie walczy o rolę w remake'u filmu swojej matki, ale jednocześnie nie potrafi sobie poradzić ze wspomnieniami. Matka ją prześladowała i rzekomo wciąż jest obecna w jej życiu. Havana pragnie się wyzwolić, marzy o karierze i zaszczytach dla siebie. Stafford zbił fortunę na doradzaniu innym, jednak nie umie zapanować nad problemami we własnym domu. Jego żona Cristina większość czasu poświęca filmowej karierze ich syna, nastolatka Benjiego, który jest równie sławny w Hollywood, co jego ojciec. Chłopak, poważnie uzależniony od narkotyków, był na odwyku i teraz znowu ma szansę powrotu na ekran. Cristina negocjuje jego nową rolę w filmie, ale Benjie po raz kolejny popadnie w konflikt z prawem. Tymczasem do Los Angeles wraca córka Weissów, Agatha, z widocznym śladami oparzeń na ciele, u której lekarze zdiagnozowali piromanię. Rodzice unikają kontaktów z nią. Dziewczyna zaprzyjaźnia się z kierowcą limuzyny, młodym szoferem Jerome'em Fontana, któremu marzy się aktorska kariera. Czy przepustką do sławy okaże się dla niego romans z pacjentką Stafforda, aktorką Havaną, która poznaje Agathę i zatrudnia ją jako swoją asystentkę. Stafford i Cristina izolują Benjiego od córki, uznając, że ma ona zły wpływ na niego, jak i na całe otoczenie. Kiedy Agatha kontaktuje się z bratem, ojciec wpada w furię i każe jej wynosić się z Los Angeles. Na festiwalu w Cannes w 2014 roku Julianne Moore została nagrodzona Złotą Palmą dla najlepszej aktorki. 01:45 PERFORMANCE - KONTEKSTY 2018 ODC. 3 Magazyn, 29 min, Polska, 2018 Czy sztuka jest ciałem obcym w społeczeństwie, czy może jej integralnym elementem? Nad odpowiedzią na to pytanie zastanawiali się artyści zaproszeni do udziału w festiwalu Konteksty 2018. Tłem dla ich działań było Sokołowsko - maleńki dolnośląski kurort położony w malowniczym otoczeniu Gór Suchych. Narzędziem - różne konwencje efemerycznej sztuki performensu. W pięciu odcinkach TVP Kultura prezentuje filmowe dokumentacje wybranych festiwalowych wydarzeń. To pokaz różnorodności artystycznych konwencji i sposobów komunikacji twórcy z odbiorcą. Ale także przywołanie niezwykłej atmosfery letniego święta sztuki współczesnej BLOOM COLLECTIVE Grupa pięciu australijskich artystów przygotowała z myślą o sokołowskim parku performens PIANO BLOOM. Punktem wyjścia jest stary fortepian oraz pojęcia rozpadu i odrodzenia. Narzędziami: muzyka, taniec i poezja. 02:30 KOMEDIOWE LATO - SZARADA (CHARADE) Komedia sensacyjna, 109 min, USA 1963 Reżyseria: Stanley Donen Scenariusz: Peter Stone Aktorzy: Audrey Hepburn, Cary Grant, Walter Matthau, James Coburn, George Kennedy, Ned Glass, Jacques Martin, Paul Bonifas, Dominique Minot i inni Urokliwa komedia sensacyjna w gwiazdorskiej obsadzie. Regina Lambert, piękna i elegancka mężatka (w tej roli Audrey Hepburn w kreacjach od swego ulubionego projektanta, Huberta de Givenchy), spędza wakacje w górach ze swoją przyjaciółką, której zwierza się, że ma zamiar rozwieść się z mężem. Po powrocie z wakacji Regina, zwana przez bliskich i znajomych Reggie, zastaje swoje paryskie mieszkanie ogołocone ze wszystkich mebli. Co gorsza, okazuje się, że jej mąż Charles został zamordowany: ktoś wyrzucił go z ekspressu jadącego do Bordeaux. Zaskoczonej i przerażonej Reggie policja oznajmia też, że małżonek wiódł poczwórną egzystencję, dysponując nie tylko szwajcarskim paszportem, ale również amerykańskim, włoskim i chilijskim. Tak naprawdę wdowa po nim nie powinna się zresztą nazywać Lambert, lecz Vass. W hotelu, w którym z konieczności Regina musi tymczasowo zamieszkać, poznaje ona niejakiego Petera Joshuę, który jest wobec niej bardzo opiekuńczy i przyjacielski. Nazajutrz, podczas pogrzebu męża, Regina zauważa na cmentarzu trzech obcych Amerykanów, którzy zachowują się bardzo obcesowo. Zostaje też wezwana do ambasady amerykańskiej, gdzie Hamilton Bartholomew, szef miejscowej komórki CIA, informuje ją, że podczas II wojny światowej Charles wraz z czterema wspólnikami przywłaszczył sobie ćwierć miliona dolarów w złocie przeznaczonych przez amerykański wywiad dla francuskiego ruchu oporu. Złoto zniknęło, nikt też więcej nie widział złodziei aż do dnia, gdy trzej z nich nagle objawili się na pogrzebie Charlesa. Czwarty, Carson Dyle, został ponoć zabity przez Niemców. Bartholomew oświadcza coraz bardziej zdumionej Reggie, że jej mąż oszukał wspólników i zabrał łup, ale po latach jeden z nich odnalazł zdrajcę i zabił go. Władze amerykańskie chciałyby teraz odzyskać pieniądze. Bartholomew jest przekonany, że Reggie musi znać miejsce ich ukrycia. Ponieważ kobieta stanowczo temu zaprzecza, Bartholomew ostrzega ją, że grozi jej wielkie niebezpieczeństwo: wystawieni do wiatru dawni wspólnicy męża na pewno łatwo nie zrezygnują z odzyskania łupu. Niebawem Regina przekonuje się, że gang rzeczywiście jest gotów na wszystko, byle zdobyć złoto. Przerażona wdowa zwraca się więc o pomoc do Petera Joshui. Wkrótce zaczyna jednak podejrzewać, że i on ma nieczyste intencje. 04:30 LEGENDY ROCKA - SANTANA (ROCK LEGENDS (S. 7) - SANTANA) Film dokumentalny, 22 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny prezentujący najważniejszych artystów muzyki rockowej. Bohaterem tego odcinka jest Carlos Santana, meksykański wirtuoz gitary. W swojej wieloletniej twórczości eksplorował wiele gatunków muzycznych, jednak największy sukces przyniosły mu popowo - rockowe kompozycje z elementami latynoskich brzmień. Unikalną i niezwykle charakterystyczną barwę instrumentu Santana zawdzięcza swojemu sprzętowi i technice. Od wielu lat artysta związany jest z gitarami PRS. Podczas grania Santana często wykorzystuje długo wybrzmiewające nuty bez użycia vibrato oraz tryle. 04:55 LEGENDY ROCKA - JONI MITCHELL (ROCK LEGENDS (S. 7) - JONI MITCHELL) Film dokumentalny, 22 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny prezentujący najważniejszych artystów muzyki rockowej. Bohaterem tego odcinka jest Joni Mitchell. Kanadyjska piosenkarka została określona przez magazyn Rolling Stone jedną z najbardziej utalentowanych tekściarek. Karierę rozpoczęła w latach 60. XX wieku. Swoimi utworami odcisnęła trwałe piętno na muzyce folk - rockowej. Piosenki "Big Yellow Taxi" czy "Woodstock" są tego doskonałymi przykładami.