TVP Kultura Czwartek, 04.07.2019 08:45 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - PACZKÓW Felieton, 5 min, Polska, 2015 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Mury Paczkowa przetrwały w niemal w całości i należą do najlepiej zachowanych średniowiecznych umocnień miejskich w Polsce. Wokół miasta rozciąga się unikatowy system wież bramnych i baszt. Oprócz murów równie dobrze zachował się średniowieczny układ przestrzenny miasta miejscami pamiętający czasy lokacji Paczkowa. 09:00 VISTULIADA 3 Reportaż, 22 min, Polska, 2017 Scenariusz: Małgorzata Nieciecka - Mac Wykonawcy: Cecylia Malik (prowadząca), Małgorzata Nieciecka - Mac (prowadząca) 1047 kilometrów Wisły i niezwykła podróż po obu brzegach najdłuższej Polskiej rzeki. Razem z Cecylią Malik, artystką i Małgorzatą Nieciecką - Mac, dziennikarką, spotkamy się z przyrodnikami, flisakami, podróżnikami, artystami i historykami, którzy tworzą i działają nad Wisłą. W dziesięcioodcinkowym cyklu "Vistuliada" będziemy szukać odpowiedzi na pytania: co urzeka nas w miejskim biegu rzeki? Jaka Wisła istnieje dziś w oczach artystów i podróżników? Czy to ta sama rzeka, którą malował kiedyś Stanisław Wyspiański i opisywał Jan Długosz? Jak dwa brzegi i wijąca się wiślana nitka wyglądają widziane o świcie z podkrakowskich Bielan? "Vistuliada" to nie tylko wyprawy przez cały kraj, ale kameralne spacery, penetracje krótkich odcinków i osobiste historie zaproszonych gości, związane z fenomenem geograficznym i kulturowym, jakim jest ostatnia taka dzika rzeka w Europie. Program będzie także niezwykłą dokumentacją działań związanych z Rokiem Rzeki Wisły 2017. 09:30 WCZASY PRACOWNICZE Film dokumentalny, 12 min, Polska, 1951 Reżyseria: Ewa Petelska Scenariusz: Ewa Petelska Zdjęcia: Jerzy Bielak Dokument poświęcony jest wakacyjnym atrakcjom w ośrodkach wczasowych, które funkcjonowały dzięki działalności Funduszu Wczasów Pracowniczych. 09:50 JEZIORO BODEŃSKIE Dramat, 82 min, Polska 1985 Scenariusz według prozy Stanisława Dygata i reżyseria: Janusz Zaorski Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Jerzy Satanowski Aktorzy: Krzysztof Pieczyński, Małgorzata Pieczyńska, Joanna Szczepkowska, Maria Pakulnis, Gustaw Holoubek, Andrzej Szczepkowski, Henryk Borowski, Krzysztof Zaleski, Wojciech Wysocki, Krzysztof Kowalewski Jeszcze zanim wszedł na ekrany w Polsce, film Janusza Zaorskiego otrzymał Grand Prix - Złotego Lamparta na MFF w Locarno. Na festiwalu w Gdańsku Krzysztof Pieczyński zdobył nagrodę za główną rolę, a Maria Pakulnis - za drugoplanową. Scenariusz "Jeziora Bodeńskiego" powstał na kanwie dwóch utworów Stanisława Dygata: debiutanckiej powieści pod tym samym tytułem napisanej w latach 1942 - 1943, a wydanej w 1946 r. oraz opowiadania "Karnawał". Dzieło Janusza Zaorskiego stanowi udaną próbę zmierzenia się ze specyficznym, nostalgiczno - poetyckim klimatem Dygatowskiej prozy. Zachowując wierność duchowi jego autobiograficznej powieści, reżyser tworzy przede wszystkim portret psychologiczny młodego polskiego inteligenta, przeżywającego wojnę jako ogromny wstrząs duchowy, który zachwiał jego dotychczasowym sposobem myślenia. Filmem tym Zaorski włącza się także w dyskurs na temat naszych narodowych wad i zalet, specyficznego rozumienia polskości, stereotypów zachowania Polaka wobec cudzoziemców. "Jezioro Bodeńskie" nie obfituje w zaskakujące wydarzenia, a budowanie swoistej dramaturgii polega tu przede wszystkim na dokładnym rejestrowaniu gestów i reakcji bohaterów. Akcja filmu rozgrywa się w 1940 r. w Konstancji nad Jeziorem Bodeńskim, niedaleko granicy ze Szwajcarią, gdzie Niemcy założyli obóz dla internowanych. Przebywają w nim głównie Anglicy i Francuzi. Trafia tam także młody Polak legitymujący się francuskim paszportem. Obserwując swych współtowarzyszy niedoli, dokonuje rozrachunku z własnym życiem, polskimi korzeniami i tradycją. Chłopak nie chce oderwać się od swojej polskości, ale jednocześnie stara się nie roztkliwiać nad sobą i swoim pochodzeniem. Jego marzeniem jest dokonanie patriotycznego czynu, ale nie jest w stanie przekroczyć niedostępnej granicy między myślą o czynie a jego spełnieniem. W obozie poznaje piękną Francuzkę Suzanne oraz wesołą blondynkę z Warszawy, Jankę Birmin. Znajomość z Suzanne nabiera cech głębokiej przyjaźni. Rozmyślania o niej zapełniają wiele stron pamiętnika, jaki chłopak prowadzi od początku pobytu w Konstancji. 11:30 PRZEPROWADZKI - ODC. 7/10 - NICZYJ PORTRET Serial historyczno-obyczajowy, 53 min, Polska 2001 Reżyseria: Leszek Wosiewicz Scenariusz: Cezary Harasimowicz Zdjęcia: Krzysztof Ptak, Piotr Śliskowski, Jacek Januszyk Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Kinga Preis, Krzysztof Banaszyk, Maja Ostaszewska, Leon Charewicz, Krzysztof Pieczyński, Wiktor Zborowski, Olaf Lubaszenko, Krystyna Tkacz, Konrad Jakoniuk, Krzysztof Gaduła - Zawratyński, Oktawian Kuc i inni Rok 1926. Nadchodzi czas kryzysu. Zarówno w państwie, jak i w firmie i rodzinie Szczygłów. Celina, wciąż nie mogąc przeboleć straty męża, a teraz jeszcze przemijającej młodości, coraz częściej zagląda do kieliszka. Towarzysz wspólnych popijaw, malarz Kuśmider, właśnie kończy portret prezydenta Wojciechowskiego. Brakuje mu jednak pieniędzy na przewiezienie dzieła do gmachu Sejmu. Celina prosi Czesława o pomoc. Tymczasem w Warszawie wybuchają zamieszki. Celina, która jest świadkiem strzelaniny pomiędzy zwolennikami prezydenta i Józefa Piłsudskiego, doznaje szoku. Widząc jej stan, Czesław podejmuje się przetransportować portret "na krechę". Kuśmider, dowiedziawszy się, że wojska Piłsudskiego zyskują przewagę, szybko przemalowuje twarz Wojciechowskiego na oblicze marszałka. Frak, niestety, pozostawia nienaruszony i podczas transportu fałszerstwo wychodzi na jaw. Zdesperowany artysta w ostatniej chwili przerabia więc obraz na modłę kubistyczną. 12:35 PRZEPROWADZKI - ODC. 8/10 - STEINWAY ORDYNATA Serial historyczno-obyczajowy, 53 min, Polska 2001 Reżyseria: Leszek Wosiewicz Scenariusz: Cezary Harasimowicz Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Kinga Preis, Krzysztof Banaszyk, Maja Ostaszewska, Leon Charewicz, Olgierd Łukaszewicz, Wiktor Zborowski, Olaf Lubaszenko, Łukasz Nowicki, Tomasz Sapryk, Maciej Kozłowski, Agnieszka Dygant, Maciej Karpiński, Mirosław Jękot i inni Rok 1929. W firmie i rodzinie Szczygłów wszystko układa się znakomicie. Kiedy jedni się bogacą, inni muszą tracić. Do tych ostatnich należy książę Dowgiałło. Arystokrata wszakże się nie poddaje. Chcąc poprawić swoją sytuację finansową, planuje wielkie, lecz bardzo ryzykowne przedsięwzięcie. Zamierza uzyskać gwarancję zobowiązań finansowych, przyjmując kontrahenta w urządzonym z przepychem pałacyku w Alejach Ujazdowskich. Najpierw jednak musi przetransportować swój dobytek z majątku w Ośnieżu do stolicy. W tym celu prosi Szczygła o przeprowadzkę... na kredyt. Czesław godzi się, a ordynat - kiedy już urządza się w pałacyku - zaprasza go wraz z rodziną na wystawne przyjęcie z udziałem m.in. Hanki Ordonówny i Bolesława Wieniawy - Długoszowskiego. Tak efektowna oprawa robi wrażenie na kontrahencie, w wyniku czego Dowgiałło zarabia okrągłe 150 tysięcy dolarów. Cóż z tego, skoro następnego dnia dochodzi do krachu na Wall Street i czek, który otrzymał książę, okazuje się bez wartości. 14:25 PAPIEROWA TORBA (PAPER BAG) Film animowany, 11 min, Rumunia, 2015 Reżyseria: Roxana Bentu Scenariusz: Roxana Bentu, Alexandra Paunescu Pięknie zrealizowany film animowany. Opowieść o panie B. , którego monotonne życie zmienia się pewnego słonecznego poranka. 14:45 DWA KSIĘŻYCE Film obyczajowy, 133 min, Polska 1993 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Barański Zdjęcia: Ryszard Lenczewski Muzyka: Henryk Kuźniak Aktorzy: Artur Barciś, Anna Polony, Jan Frycz, Maria Gładkowska, Krzysztof Kolberger, Zofia Merle, Bożena Adamek, Edward Kusztal, Grażyna Trela, Dorota Pomykała, Anna Majcher, Beata Tyszkiewicz, Henryk Bista, Franciszek Pieczka, Marek Walczewski, Małgorzata Sadowska, Agnieszka Suchora, Joanna Szczepkowska i inni Adaptacja opowiadania znanej pisarki Marii Kuncewiczowej, autorki "Tristan 1946", "Cudzoziemki", "Natury". Andrzej Barański "mistrz opisu małomiasteczkowej kultury i obyczajów" - jak napisano w jednej z recenzji - realizując "Dwa księżyce", udowodnił, że pozostaje wierny głównemu tematowi swojej twórczości. Ten trwający ponad dwie godziny film jest zbudowany z siedemnastu epizodów, w których wystąpiło 107 aktorów, a aż 40 zagrało główne role. W obsadzie same aktorskie gwiazdy, gdyż każda nawet najmniejsza rola dawała tu możliwość stworzenia niezapomnianej kreacji. I właśnie scenariusz, a nie względy finansowe, przyciągnęły tylu znakomitych aktorów. Reżyser pieczołowicie odtworzył atmosferę przedwojennego Kazimierza. "Chciałbym ocalić od zapomnienia stworzone przez Kuncewiczową obrazy. W zbiorze jej nowel znalazłem to, co ogromnie cenię. Zmysł obserwacyjny, wyczulony na językowe niuanse słuch, wyjątkową znajomość opisywanego środowiska i doskonale nakreślone portrety psychologiczne" - mówił Barański. Krytycy zgodnie podkreślali malarskość i poetyckość zrealizowanego przez niego filmu. "Dwa księżyce" pełne są nostalgii, w poetycki sposób ukazują, że "inny" księżyc świeci bogatym, a "inny" biednym. Rok 1930. Do Kazimierza nad Wisłą jak co roku ściągają artyści, inteligencja, letnicy. Spotykają się z miejscowymi mieszczanami, chłopami, kupcami i Żydami. Rodzą się animozje, ale też przyjaźnie i próby porozumienia. Każdy z siedemnastu epizodów dotyczy innej osoby. Łączy je postać ślepca Michała, który w swej wędrówce spotyka kolejnych bohaterów filmu. Piękna letniczka Flora nie może się zdecydować, w jakiej sukni ma przyjąć kochanka. W końcu znudzony oczekiwaniem mężczyzna odchodzi z jej służącą. Żona pijaka, Ludwisia, spragniona jakiejś odmiany, wychodzi na chwilę do cukierni. Pozostawia rozgrzane żelazko na marynarce męża. Po powrocie do domu zostaje przez niego okrutnie pobita. Krawcowa Walentyna ulega urokowi młodego mężczyzny, który przypomina jej dawnego kochanka. Uczucie podstarzałej kobiety jest z góry skazane na niepowodzenie. Przyjezdny malarz portretuje żebraka jako Boga. Owdowiała Malwina jest właścicielką starego sadu. Postanawia go sprzedać, gdyż nie potrafi poradzić sobie z utrzymaniem ogrodu. W końcu jednak pozostaje na gospodarstwie. W finale artyści - malarze odbywają nocną przechadzkę. Pod wpływem światła księżyca, podkreślającego nadrealność krajobrazu, popadają w dziwny nastrój. 17:15 CESARSKIE CIĘCIE Komedia, 82 min, Polska 1987 Reżyseria: Stanisław Moszuk Scenariusz: Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Zdzisław Kaczmarek Muzyka: Seweryn Krajewski Aktorzy: Alicja Migulanka, Renata Pękul, Roman Kłosowski, Krzysztof Kowalewski, Bożena Dykiel, Maria Gładkowska, Wojciech Malajkat, Piotr Fronczewski, Dorota Kamińska, Emilia Krakowska, Jerzy Nowak, Bronisław Pawlik i inni "Za kilka godzin urodzi się milionowy obywatel naszego regionu. Komputery ustaliły, że brak nam pięciu osób do miliona. To u was dokona się cesarskie cięcie, które przyśpieszy narodziny postępu naszego regionu. Ale o tym, kto urodzi milionowego obywatela, nie może decydować przypadek, rozumiemy się?" - takich instrukcji udzielił personelowi oddziału położniczego miejscowego szpitala przedstawiciel lokalnych władz. Uczynił to nie bez powodu. "Jego" województwo nie jest duże, niczym specjalnym się nie wyróżnia. Co gorsza, władza centralna również nie darzy go wielką estymą. "Na wysokim szczeblu" słychać nawet głosy, by pozbawić je samodzielności i połączyć z innym. Na to jednak miejscowa "wierchuszka" nie może pozwolić. Co się wówczas stanie ze stanowiskami, pensjami, przywilejami? Trzeba za wszelką cenę zwrócić na siebie uwagę i podnieść rangę województwa. Szansa urodzi się sama - w dosłownym i przenośnym znaczeniu. Szansa nie tylko dla lokalnych władz, ale i dla rodziny milionowego obywatela. Kandydatek na sławną matkę jest siedem. Każda zdaje sobie sprawę, że jeśli urodzi "milionowego", może spodziewać się znacznych profitów. Scenarzysta zadbał też, by każda pochodziła z innego środowiska. Jest więc żona inżyniera, technika, rolnika, "prywaciarza", alkoholika i córka leśnika, spodziewająca się nieślubnego potomka. Władze mają jednak swoje preferencje. Nieoficjalnie powołują więc "pełnomocnika do spraw narodzin", którego zadaniem jest dopilnowanie, by milionowy obywatel miał odpowiednio reprezentacyjny rodowód. Reżyser Stanisław Moszuk, kręcąc "Cesarskie cięcie", pozostawał pod wyraźnym wpływem polskiego nestora gatunku - Stanisława Barei. Komediowe ostrogi zdobywał też jako operator w "Kochaj albo rzuć" Sylwestra Chęcińskiego oraz w "Wyjściu awaryjnym" i "Och, Karol" Romana Załuskiego. W "Cesarskim cięciu" ujawnił warsztatową precyzję i profesjonalizm, widoczne zwłaszcza w wartko opowiedzianej fabule, umiejętnym prowadzeniu aktorów i zgrabnym omijaniu mielizn scenariusza. 18:50 WOJNA DOMOWA - ODC. 14/15 - NOWY NABYTEK Serial komediowy, 36 min, Polska 1965 Reżyseria: Jerzy Gruza Scenariusz: Maria Zientarowa, Jerzy Gruza Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Irena Kwiatkowska, Kazimierz Rudzki, Krzysztof Musiał, Elżbieta Góralczyk, Alina Janowska, Andrzej Szczepkowski, Jarema Stępowski, Anna Jaraczówna, Edward Dziewoński, Krystyna Borowicz, Danuta Wodyńska, Adam Mularczyk, Sylwester Przedwojewski, Maria Klejdysz Paweł znajduje w gazecie ogłoszenie, że z ważnych powodów rodzinnych ktoś oddaje za darmo pudla z rodowodem. Ojciec nie chce słyszeć o żadnym psie, ale Pawłowi i Anuli udaje się namówić panią Irenę, by odpowiedziała na ogłoszenie. Pan Lejko przywozi pudla Korka, który nie znosi jego 3 - letniego synka. Korek jest bardzo ładny, ale ciągle leje, zostaje więc przechrzczony na Lejka. Poza tym gryzie książki, kapcie, jest nie do wytrzymania. Teraz państwo Kamińscy dają ogłoszenie, ale nikt się nie zgłasza. Pani Irena i Anula odwożą więc psa poprzednim właścicielom i sprowadzają cykliniarzy. Tymczasem pani Lejko z gazetą w ręku zjawia się w mieszkaniu Kamińskich w przekonaniu, że chodzi o innego psa. Korek - Lejek nie gryzie już Jędrusia, pan Lejko cieszy się z jego powrotu. Najbardziej rozczarowany jest pan Jankowski, który uczył psa dobrych manier. 20:20 TEATR TELEWIZJI - TEATR SENSACJI - STAWKA WIĘKSZA NIŻ ŻYCIE - W PUŁAPCE Teatr, 56 min, Polska, 1965 Reżyseria: Andrzej Konic Zdjęcia: Wiesław Dobrowolski Aktorzy: Stanisław Mikulski, Wanda Majerówna, Henryk Bąk, Zygmunt Maciejewski, Ryszard Pietruski, Józef Nalberczak, Ludwik Pak, Janusz Paluszkiewicz, Bogdan Łysakowski, Andrzej Mirecki Hans Kloss wykrada tajne plany budowy czołgu. Stara się dotrzeć z nimi do polskiego dowództwa, lecz w lesie zostaje schwytany przez partyzantów. Młodzi chłopcy, dumni, że złapali szpiega, chcą go na miejscu rozstrzelać. 21:25 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - GOLEM Dramat science fiction, Film fabularny kinowy, 89 min, Polska, 1979 Reżyseria: Piotr Szulkin Scenariusz: Tadeusz Sobolewski, Piotr Szulkin Zdjęcia: Zygmunt Samosiuk Muzyka: Zygmunt Konieczny Występują: Marek Walczewski, Krystyna Janda, Joanna Żółkowska, Krzysztof Majchrzak, Mariusz Dmochowski, Wiesław Drzewicz, Henryk Bąk, Wojciech Pszoniak, Jan Nowicki, Ryszard Pietruski, Marian Opania, Andrzej Seweryn i inni Debiut fabularny Piotra Szulkina. Scenariusz oparty został na wątkach powieści "Golem" Gustava Meyrinka. Akcja filmu rozgrywa się w przyszłości, na Ziemi po kataklizmie atomowym. "Stara" ludzkość o wysokiej cywilizacji wyginęła. Ci, którzy pozostali przy życiu, to jednostki z reguły zdegenerowane. Panuje nędza, ludzie są ordynarni, powszechne jest donosicielstwo. Kontakt obywateli z bliżej nieokreśloną władzą ogranicza się do policyjnych przesłuchań. Za to władza w sposób totalny kontroluje życie obywateli. Lekarze powszechnie dokonują na ludziach eksperymentów medycznych, które najdelikatniej nazwać można nieetycznymi. Wychodzące spod ich rąk jednostki są psychicznie kalekie, cierpią na rozdwojenie jaźni, amnezję, tracą poczucie tożsamości. Jednym z nich jest bohater filmu Pernat. W jego przypadku popełniono pewien błąd - obdarzono go zbyt wysokim współczynnikiem humanistycznym. Dlatego też w świecie bez żadnych zasad moralnych czuje się zagubiony, nie potrafi nawiązać kontaktu z innymi ludźmi. Oczami Pernata poznajemy nową rzeczywistość, rzeczywistość z której próbuje uciec. Jednak długo mu się to nie udaje. Zostaje oskarżony o spowodowanie śmierci administratora Holturma i uwięziony. Po wyjściu na wolność odkrywa sposób ucieczki... 23:10 SCENA KLASYCZNA - (51) LILIANNA STAWARZ I PAWEŁ ŁOSAKIEWICZ Koncert, 37 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Lilianna Stawarz, Paweł Łosakiewicz W kolejnym odcinku Sceny klasycznej usłyszymy niezwykły duet Liliannę Stawarz - klawesyn i Pawła Łosakiewicza - skrzypce. Ona przez 20 lat związana była z zespołem muzyki dawnej Il Tempo oraz Warszawską Operą Kameralną. On jest pedagogiem i kameralistą współtwórcą legendarnego kwartetu smyczkowego Wilanów. Artyści nagrali na płycie cykl sześciu Sonat na skrzypce i klawesyn obbligato BWV 10141019 Johanna Sebastiana Bacha. To jedne z najbardziej cenionych utworów literatury skrzypcowej baroku wymagające od muzyków najwyższych umiejętności. Powstały krótko po śmierci ukochanej żony Bacha, Marii Barbary, stąd wiele w nich uczuć, ekspresji i emocji. W Scenie klasycznej artyści zaprezentują dwie Sonaty: I Sonatę h - moll BWV 1014 oraz VI Sonatę G - dur BWV 1019. 23:55 PORTRETY - JANIS (JANIS LITTLE GIRL BLUE) Film dokumentalny, 99 min, USA, 2015 Reżyseria: Amy Berg, Alex Gibney Janis Joplin to jedna z największych ikon muzyki rockowej i bogini dźwięków, ale jej wielkość przekroczyła granice muzyki. Nominowana do Oscara Amy Berg przedstawia niezwykły portret gwiazdy rock& rolla, by ukazać łagodną, pełną ufności, wrażliwą i wywierającą silne wrażenie postać ukrytą za legendą. Krótkie i burzliwe życie Janis, która na zawsze zmieniła oblicze muzyki, zyskuje nową perspektywę dzięki szczególnym materiałom archiwalnym i wywiadom z Janis, jej przyjaciółmi i licznymi muzykami. Narrację, skonstruowaną na bazie listów Janis, pisanych przez lata do przyjaciół, rodziny i współpracowników, przedstawia amerykańska wokalistka Cat Power. Film stał się wydarzeniem największych filmowych imprez świata, np. 72. MFF w Wenecji i 40. MFF w Toronto. 01:50 W TRZY MIESIĄCE DOOKOŁA ŚWIATA - NASZA MŁODSZA SIOSTRA (UMIMACHI DIARY) Dramat obyczajowy, 121 min, Japonia, 2015 Reżyseria: Kore-Eda Hirokazu Scenariusz: Kore-Eda Hirokazu Zdjęcia: Takimoto Mikiya Muzyka: Kanno Yoko Aktorzy: Ayase Haruka, Nagasawa Masami, Kaho, Hirose Suzu W mieście Kamakura w dużym domu z duszą mieszkają trzy siostry: Sachi, Yoshino i Chika. Pewnego dnia otrzymują wiadomość o śmierci ojca, z którym od 15 lat nie miały żadnego kontaktu. Jadą na pogrzeb, gdzie poznają swoją przyrodnią siostrę, nieśmiałą nastolatkę Suzu. Postanawiają otoczyć opieką osieroconą dziewczynkę, zabierając ją ze sobą do Kamakury. "Nasza młodsza siostra" jest adaptacją bestsellerowej powieści graficznej Yoshidy Akimi Umimachi Diary. Historia czterech sióstr toczy się niespiesznie i rozpływa w subtelnościach, relacje między bohaterkami budowane są z ogromną precyzją. Reżyser poetycko i z elegancją celebruje zwyczajne, proste życie, a jednocześnie tworzy film głęboki, naturalny i realistyczny. (nowehoryzonty.pl) 03:55 KINO NOCNE - NIC Dramat, 74 min, Polska 1998 Scenariusz i reżyseria: Dorota Kędzierzawska Zdjęcia: Artur Reinhart Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Anita Kuskowska - Borkowska, Janusz Panasewicz, Danuta Szaflarska, Violetta Arlak, Inga Zawadzka, Adaś Pospieszalski, Dawid Łepkowski, Halina Gryglaszewska, Henryk Wieczorek, Józef Para, Józef Fryźlewicz, Joanna Kurowska, Krzysztof Kiersznowski, Cezary Kosiński, Zenona Berezowska i inni Filmy Doroty Kędzierzawskiej powstają rzadko, są zwykle niedługie i pozbawione komercyjnych efektów. Mimo to wywołują żywe zainteresowanie krytyki i zbierają nagrodę za nagrodą. Tak było z "Końcem świata" (1988), "Diabłami, diabłami" (1991), "Wronami" (1994) i z "Nic" (1998). Zwłaszcza ten ostatni wywołał liczne dyskusje. Najczęściej poruszano w nich kwestię zdumiewającej dysproporcji pomiędzy przedstawionym w filmie okrutnym światem, a jego wizualnym kształtem - wyjątkowo wyrafinowanym, wręcz pięknym. Czy doszło tu do zachwiania harmonii między formą i treścią? A może ów "zgrzyt" to celowy zabieg reżyserki? Sugestia, że w "Nic" chodzi o coś więcej niż o doraźną publicystykę. Historia opowiedziana w filmie, aż bowiem się prosi o taką "publicystyczną" interpretację. Hela, główna bohaterka utworu, jest młodą, prostą kobietą, mieszkającą w starej, zaniedbanej kamienicy. Jej świat to trójka dzieci i ciężko pracujący mąż Antoni (w tej roli Janusz Panasewicz, wokalista zespołu Lady Pank), który wraca do domu zjeść i się wyspać. Gburowaty, szorstki w obejściu, z niechęcią odnosi się do czułych gestów żony. Ta zaś jest w nim bezgranicznie zakochana. Pewnego dnia Hela stwierdza, że będzie miała kolejne dziecko. Boi się powiedzieć o tym Antoniemu. Szuka pomocy u lekarza i księdza. Bezskutecznie. Wreszcie mąż dostrzega zmianę w jej wyglądzie i zachowaniu. Hela jednak okłamuje go, że prawdopodobnie cierpi na nowotwór. Nieufny Antoni oświadcza żonie, że jeśli okaże się, że jest w ciąży, to odejdzie albo ją zabije. Przerażona i osamotniona kobieta zastawia w lombardzie obrączkę, by zdobyć pieniądze na aborcję. Zaczyna też podejrzewać męża o romans z sąsiadką. "Orzeł" 1999 dla Doroty Kędzierzawskiej za najlepszą reżyserię oraz liczne nominacje do tej nagrody. Wyróżnienia na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku - Gdyni w 1998 roku (zdjęcia, kostiumy, nagroda dziennikarzy). Nagroda specjalna za muzykę dla Michała Lorenca na festiwalu Camerimage w Toruniu. Paszport "Polityki" dla Doroty Kędzierzawskiej. Liczne laury na festiwalach zagranicznych, w tym w Soczi, Denver, Brukseli.