TVP Kultura Piątek, 05.07.2019 08:45 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - GÓRA ŚW. ANNY Felieton, 5 min, Polska, 2015 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Program prezentuje najciekawsze pominiki i zabytki polskiej kultury. W kolejnym odcinku Góra św. Anny. Kościół na szczycie góry nazwanej imieniem jego patronki św. Anny - wybudowany został w II połowie XV wieku. Następnie świątynię przekształcono w stylu barokowym. Osiemnastowieczny klasztor swój obecny kształt zyskał na początku wieku XX. Góra o wysokości 406 m n.p.m pierwotnie znana jako Chełm i Wysoka Góra była w średniowieczu miejscem kultu pogańskiego. W czasach nam bliższych stała się ośrodkiem wiary chrześcijańskiej oraz symbolem polskiego patriotyzmu na Górnym Śłąsku. Dziś św. Anna to także popularny cel wypraw pieszychch i rowerowych oferujący niezapomniane widoki. 09:00 BIAŁORUSKI KLIMAT ODC. 3 Film dokumentalny, 21 min, Polska, 2017 Reżyseria: Jakub Kowalczyk Scenariusz: Maria Czykwin Masza jedzie na Białoruś w poszukiwaniu swoich korzeni. Spotyka się z niezależnymi artystami i rozmawia z nimi o tożsamości, sztuce, życiu. W trzecim odcinku poznajemy historię i twórczość grupy artystycznej Białoruski Klimat. Dimitri Strotsev, Igor Korzun i mieszkający w Szwecji Dimitri Plax opowiadają o fenomenie trzydziestoletniej formacji, której najciekawszym owocem jest stworzenie nowego gatunku: kina opowiadanego. Masza dowiaduje się, jak stworzyć film, nie mając na to środków, staje się także bohaterką filmu drogi, w którym jak Odyseusz wraca do swojej Itaki. 09:25 CHCIAŁBYM SIĘ OGOLIĆ Thriller, 17 min, Polska, 1967 Reżyseria: Andrzej Kondratiuk Aktorzy: Ignacy Gogolewski, Zdzisław Maklakiewicz, Adam Pawlikowski Filmowa makabreska o kliencie, którego goli fryzjer psychopata. 09:50 CESARSKIE CIĘCIE Komedia, 82 min, Polska 1987 Reżyseria: Stanisław Moszuk Scenariusz: Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Zdzisław Kaczmarek Muzyka: Seweryn Krajewski Aktorzy: Alicja Migulanka, Renata Pękul, Roman Kłosowski, Krzysztof Kowalewski, Bożena Dykiel, Maria Gładkowska, Wojciech Malajkat, Piotr Fronczewski, Dorota Kamińska, Emilia Krakowska, Jerzy Nowak, Bronisław Pawlik i inni "Za kilka godzin urodzi się milionowy obywatel naszego regionu. Komputery ustaliły, że brak nam pięciu osób do miliona. To u was dokona się cesarskie cięcie, które przyśpieszy narodziny postępu naszego regionu. Ale o tym, kto urodzi milionowego obywatela, nie może decydować przypadek, rozumiemy się?" - takich instrukcji udzielił personelowi oddziału położniczego miejscowego szpitala przedstawiciel lokalnych władz. Uczynił to nie bez powodu. "Jego" województwo nie jest duże, niczym specjalnym się nie wyróżnia. Co gorsza, władza centralna również nie darzy go wielką estymą. "Na wysokim szczeblu" słychać nawet głosy, by pozbawić je samodzielności i połączyć z innym. Na to jednak miejscowa "wierchuszka" nie może pozwolić. Co się wówczas stanie ze stanowiskami, pensjami, przywilejami? Trzeba za wszelką cenę zwrócić na siebie uwagę i podnieść rangę województwa. Szansa urodzi się sama - w dosłownym i przenośnym znaczeniu. Szansa nie tylko dla lokalnych władz, ale i dla rodziny milionowego obywatela. Kandydatek na sławną matkę jest siedem. Każda zdaje sobie sprawę, że jeśli urodzi "milionowego", może spodziewać się znacznych profitów. Scenarzysta zadbał też, by każda pochodziła z innego środowiska. Jest więc żona inżyniera, technika, rolnika, "prywaciarza", alkoholika i córka leśnika, spodziewająca się nieślubnego potomka. Władze mają jednak swoje preferencje. Nieoficjalnie powołują więc "pełnomocnika do spraw narodzin", którego zadaniem jest dopilnowanie, by milionowy obywatel miał odpowiednio reprezentacyjny rodowód. Reżyser Stanisław Moszuk, kręcąc "Cesarskie cięcie", pozostawał pod wyraźnym wpływem polskiego nestora gatunku - Stanisława Barei. Komediowe ostrogi zdobywał też jako operator w "Kochaj albo rzuć" Sylwestra Chęcińskiego oraz w "Wyjściu awaryjnym" i "Och, Karol" Romana Załuskiego. W "Cesarskim cięciu" ujawnił warsztatową precyzję i profesjonalizm, widoczne zwłaszcza w wartko opowiedzianej fabule, umiejętnym prowadzeniu aktorów i zgrabnym omijaniu mielizn scenariusza. 11:30 PRZEPROWADZKI - ODC. 9/10 - SEJF 1 - GO PUŁKU SZWOLEŻERÓW Serial historyczno-obyczajowy, 55 min, Polska 2001 Reżyseria: Leszek Wosiewicz Scenariusz: Cezary Harasimowicz Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Kinga Preis, Krzysztof Banaszyk, Maja Ostaszewska, Leon Charewicz, Rafał Królikowski, Wiktor Zborowski, Maciej Kozłowski, Paweł Deląg, Wojciech Majchrzak, Andrzej Precigs, Marcin Chochlew, Marcin Krawczyk, Magdalena Kriger, Tomasz Wieczerzak, Dariusz Lewandowski, Kazimierz Wojda, Tadeusz Koca, Tomasz Budyta, Olaf Lubaszenko, Łukasz Nowicki i inni Rok 1939. Męska część rodziny Szczygłów zostaje powołana do wojska, Krzysztof do piechoty, Ryszard do marynarki, Czesław i Wacław zaś do 1. Pułku Szwoleżerów im. Józefa Piłsudskiego. Niestety, nie oznacza to bynajmniej spełnienia marzeń o ułańskim mundurze. Szczygłowie znani są jako świetni przewoźnicy i takąż funkcję otrzymują w wojsku. Bo i któż lepiej nadaje się do przetransportowania pułkowego sejfu? Do plutonu transportowego zgłasza się na ochotnika niejaki Holz. Od samego początku budzi on nieufność Czesława. Nie bez powodu. Wkrótce okazuje się, że Holz to w cywilu król warszawskich kasiarzy, który zamierza wykraść z sejfu sztaby złota. 12:35 PRZEPROWADZKI - ODC. 10/10 - SZAFA BRYGADIERA ABRAMKA Film fabularny telewizyjny, 52 min, Polska, 2001 Reżyseria: Leszek Wosiewicz Scenariusz: Cezary Harasimowicz Zdjęcia: Krzysztof Ptak, Piotr Śliskowski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Kinga Preis, Krzysztof Banaszyk, Maja Ostaszewska, Wiktor Zborowski, Piotr Krukowski, Władysław Grzywna, Wojciech Majchrzak, Paweł Burczyk, Marcin Chocholewski, Olaf Lubaszenko, Łukasz Nowicki, Adam Kamień Rok 1941. Choć wokół szaleje hitlerowski terror, firma Szczygła jakoś funkcjonuje. Niedaleko jej siedziby staje mur getta. To zły znak dla Abrahama Rozenberga, silnego jak tur i niezwykle sympatycznego brygadiera z firmy Cześka. Szczygieł nie potrafi rozstać się ze swym długoletnim, lojalnym pracownikiem. Postanawia go ukrywać, ale pada ofiarą donosu szmalcownika. Czesław trafia na Szucha. Ma jednak wyjątkowe szczęście. Jednym z przesłuchujących go gestapowców okazuje się sturmfuhrer Reutt, krewny pewnego doktora, któremu niegdyś Szczygieł ocalił majątek. Dzięki interwencji Reutta Czesław wychodzi na wolność pod pretekstem samodzielnego odnalezienia Abramka. Gdy Szczygieł spotyka przyjaciela, na jego usilną prośbę pomaga mu przeprowadzić się do getta, gdzie znajduje się rodzina Rozenberga. Sam niesie szafę Abramka na plecach. Tuż po przekroczeniu muru strażnik wypędza Cześka razem z meblem na aryjską stronę. Szczygieł nie zdaje sobie sprawy, że w szafie ukrywa się żydowskie dziecko. 13:50 HENRYK MIKOŁAJ GÓRECKI - KONCERT KLAWESYNOWY Koncert, 15 min, Polska, 1999 Wykonawcy: Elzbieta Chojnacka - Klawesyn, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Kapela Jana Karpiela Bułecki, Antoni Wit - Dyrygent Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego w wykonaniu Elżbiety Chojnackiej. W koncercie wystąpiła także Kapela Jana Karpiela Bułecki z Zakopanego. 14:20 ELŻBIETA CHOJNACKA - KLAWESYNISTKA Film dokumentalny, 44 min, Polska, 2000 Reżyseria: Jan Hryniak Scenariusz: Jan Hryniak Zdjęcia: Arkadiusz Tomiak Wykonawcy: Elżbieta Chojnacka, Michael Numan, Francois Bernard, Betsy Jolas, Iannis Xenakis Film poświęcony klawesynistce Elżbiecie Chojnackiej i jej życiowej pasji - muzyce współczesnej. Fenomen Chojnackiej tworzy jej genialna muzyka i jej wyjątkowo charyzmatyczna, silna osobowiść. W filmie o klawesynistce wypowiadają się znani kompozytorzy. Mówią o muzyce, którą tworzą specjalnie dla Elżbniety Chojnackiej. Film ukazuje także przełomową chwilę w życiu Elżbiety Chojnackiej - koncert w Paryżu, po którym zdecydowała się zostać w tym mieście. Podkładem muzycznym są utwory grane przez klawesynistkę. 15:10 RIFIFI PO SZEŚĆDZIESIĄTCE Komedia, 80 min, Polska 1989 Reżyseria: Paweł Trzaska Scenariusz: Maciej Krasicki Zdjęcia: Zdzisław Najda Muzyka: Janusz Stokłosa Aktorzy: Mieczysław Czechowicz, Wiesław Michnikowski, Wiesław Gołas, Marian Kociniak, Witold Pyrkosz, Katarzyna Figura, Hanna Stankówna, Krystyna Borowicz, Mieczysław Hryniewicz, Jacek Strzemżalski, Jolanta Fajkowska, Zofia Merle, Wiesława Mazurkiewicz, Andrzej Szenajch, Artur Barciś, Bogdan Bear i inni "Rififi po sześćdziesiątce" to, wbrew tytułowi, komedia nie tylko dla starszych panów. Wartka akcja, plejada aktorskich gwiazd, świetna muzyka Janusza Stokłosy i dowcipna, wpadająca w ucho piosenka Wojciecha Młynarskiego stanowią wystarczający magnes także dla młodszej widowni. Bohaterami filmu są dziarscy panowie po sześćdziesiątce, niegdyś szkolni koledzy, a przy okazji istne utrapienie dla nauczycieli. Do nauki nie zawsze się garnęli, lecz gdy trzeba było sprytnie zagrać na nosie ciału pedagogicznemu - nie było lepszych. Po szkole każdy poszedł w swoją stronę. Kilku osiadło na prowincji, w miejscowości o wdzięcznej nazwie Nowe Jorki. Trochę niespodziewanie dla siebie z biegiem lat zasmakowali w statecznej, wręcz mieszczańskiej egzystencji. Do czasu. Przyszedł bowiem moment, że wspomnienia z burzliwych "szczenięcych lat" wróciły z wielką siłą. Znów pojawiła się sztubacka chęć brojenia i pokazania wszystkim, że jeszcze do reszty nie "zdziadzieli". A wszystko za sprawą jednego z dawnych kumpli, w przeciwieństwie do reszty nałogowego pokerzysty, który wpadł w tarapaty finansowe. Jak wiadomo, prawdziwego przyjaciela poznaje się w biedzie. Niefortunny gracz zbiera więc szkolnych kolegów i proponuje im ni mniej, ni więcej tylko... napad na bank. Sprawa tylko z pozoru wygląda beznadziejnie. Tak bowiem się składa, że ktoś z dawnej ferajny przepracował w tym banku 40 lat jako kasjer, ktoś inny zaś jest ordynatorem szpitala, którego budynek sąsiaduje z bankiem. A poza wszystkim któż by podejrzewał starszych, siwiejących, łysiejących panów o zamiar prucia kasy? Koniec końców dziarskim sześćdziesięciolatkom udaje się przedostać do skarbca i stają się bogaci. Niestety, nie na długo. 16:45 HANDLARZ CUDÓW (.) Dramat obyczajowo - psychologiczny, 99 min, Polska/Szwecja 2009 Reżyseria: Jarosław Szoda, Bolesław Pawica Scenariusz: Mitko Panov Zdjęcia: Jarosław Szoda Muzyka: Adam Norden, Iris Kjaernested Aktorzy: Borys Szyc, Sonia Mietielica, Roman Golczuk, Joanna Szczepkowska, Mariusz Benoit, Ali Ibraguimov, Piotr Borowski, Franciszek Trzeciak, Witold Wietliński i inni Stefan, od lat walczący z alkoholizmem, wyjeżdża na pielgrzymkę do Lourdes, gdzie spodziewa się całkowitego wyleczenia. Niespodziewanie los stawia mu na drodze dwoje dagestańskich półsierot, pragnących odnaleźć ojca przebywającego we Francji. "Handlarz cudów" to udany reżyserski debiut kinowy Jarosława Szody i Bolesława Pawicy. Szoda wcześniej parał się głównie profesją operatora (zdjęcia w "Handlarzu" są jego autorstwa). Pawica dał się poznać przede wszystkim jako twórca filmów dokumentalnych i reżyser ważnych imprez estradowych. Obaj zresztą często pracowali w duecie, tyle że kręcąc...teledyski. "Handlarzem cudów" udowodnili, że w pełnometrażowej fabule czują się znakomicie. Potwierdzają to liczne nagrody (m.in. na festiwalach w Gdyni, Koninie i Chicago) oraz uznanie krytyków. Na pierwszy rzut oka dzieło Szody i Pawicy powiela stereotypy. Wszak niełatwe współistnienie dziecka z dorosłym, wpisane w konwencję kina drogi, było już tematem wielu filmów. Polskim twórcom udało się jednak pokazać je w sposób zaskakująco świeży, frapujący, dojrzały i trzymający w napięciu do samego końca, głównie za sprawą aktorstwa (przede wszystkim Borysa Szyca, a także dwójki dziecięcych aktorów Soni Mietielicy i Romana Golczuka) oraz świetnie przemyślanego, bogatego w interpretacyjne tropy, scenariusza. Fabuła jest tak skonstruowana, że można ją odczytywać na wiele sposobów: jako piękną opowieść o tolerancji, jako poruszającą historię drogi grzesznika do Boga, jako wolną od taniej moralistyki i sentymentalnego melodramatyzmu rzecz o poszukiwaniu sensu życia, czy wreszcie jako zapadający w pamięć film o nadziei, której miłosierny ognik może niespodziewanie rozbłysnąć nawet na dnie ludzkiego upadku. Owo bogactwo odczytań rzuca się w oczy również dzięki prostocie formy, która od uznanych autorów teledysków wymagała odejścia od wcześniejszych przyzwyczajeń i narzucenia sobie twardej dyscypliny artystycznej. Humanistyczne przesłanie filmu nie zostaje przesłonięte realizatorskimi fajerwerkami, lecz dociera do widza najkrótszą drogą, angażując jego serce i umysł. Stefan, trzydziestokilkuletni zaleczony alkoholik, objeżdża szpitale i domy opieki społecznej, w których wygłasza prelekcje na temat swego nawrócenia i jego roli w skutecznej walce z nałogiem. Zbiera przy okazji pieniądze na pielgrzymkę do słynącego cudami sanktuarium w Lourdes. Tam bowiem spodziewa się otrzymać specjalną łaskę, dzięki której ostatecznie pokona swą chorobę. Przekonujące wystąpienia Stefana zjednują mu licznych słuchaczy. Wielu z nich oprócz pieniędzy wręcza mu kartki z intencjami do przedstawienia Matce Bożej w Lourdes. Fragment jednej z prelekcji słyszy również dwoje dagestańskich dzieci, którym grozi deportacja. Przebywają w domu opieki czekając na wyrok sądu, lecz cały czas marzą o ucieczce i odnalezieniu ojca, który wiele lat temu wyemigrował do Francji. A ponieważ Stefan tam jedzie, więc Niewiele myśląc Urika i Hasim uciekają z ośrodka i ukrywają w bagażowej części należącego do "Polaka" zdezelowanego minivana. Kiedy Stefan odkrywa pasażerów na gapę, stara się ich pozbyć, lecz okazuje się to trudniejsze niż przypuszczał. Okradziony z pieniędzy, w chwili słabości znów sięga po butelkę.W ośrodku, skąd uciekły dzieci, zaczynają go podejrzewać o oszustwo. A poza tym początkowo nieznośna obecność Uriki i Hasima staje się dlań coraz mniej dolegliwa, gdy w obojgu zaczyna dostrzegać jeszcze bardziej przestraszonych i zagubionych życiowych rozbitków niż on sam. 18:35 WOJNA DOMOWA - ODC. 15/15 - SIŁA WYOBRAŹNI Serial komediowy, 39 min, Polska 1966 Reżyseria: Jerzy Gruza Scenariusz: Maria Zientarowa Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Irena Kwiatkowska, Kazimierz Rudzki, Krzysztof Musiał, Elżbieta Góralczyk, Alina Janowska, Jarema Stępowski, Hanka Bielicka, Wacław Jankowski, Krystyna Borowicz, Anna Jaraczówna, Bolesław Płotnicki, Bohdan Tomaszewski, Czesław Nowicki, Bohdan Łazuka, Marek Kondrat, Jan Koecher Paweł dowiaduje się, że jeden z jego szkolnych kolegów nie jest synem swoich rodziców, gdyż został wzięty z domu dziecka. Przejęty tym odkryciem, zaczyna spostrzegać to, czego dotychczas nie zauważał - że właściwie ani do matki, ani do ojca nie jest podobny. Może matka zdradziła ojca i rzeczywistym ojcem Pawła jest ktoś sławny? Einstein? Bohdan Tomaszewski? Wicherek? Bohdan Łazuka? Ale czy matka jest jego matką? Właściwie nic pewnego o sobie nie wie, nawet nie pamięta, o której godzinie się urodził. Z pomocą Anuli Paweł próbuje ustalić na podstawie grup krwi, czy jest dzieckiem swoich rodziców. Wracając widzi wychodzącą z mieszkania tajemniczą kobietę. Wyobraża sobie, że to jego matka - ta prawdziwa - której kiedyś Jankowscy ukradli wózek z niemowlakiem. Okazuje się jednak, że to tylko masażystka. Wreszcie podejmuje rozmowę z rodzicami, którzy przekonują go, że wszystko jest w porządku. Ojciec w jego wieku miał identyczne problemy i wątpliwości. 20:20 KOMEDIOWE LATO - NIEOBLICZALNI (DE L'AUTRE COTE DU PERIPH) Komedia kryminalna, 90 min, Francja 2012 Reżyseria: David Charhon Scenariusz: Remy Four, Julien War, David Charhon Zdjęcia: Alain Duplantier Muzyka: Ludovic Bource Aktorzy: Omar Sy, Laurent Lafitte, Sabrina Ouazani, Lionel Abelanski, Youssef Hajdi, Maxime Motte, Leo Leothier, Andre Marcon Kasowa komedia sensacyjna, uznana za francuski film wszech czasów. Tytułowi bohaterowie to dwaj skrajnie różniący się między sobą paryscy policjanci. Pewną cechę mają jednak wspólną, obaj uparcie dążą do ukarania winnych, którzy sprytnie unikają odpowiedzialności za popełnione czyny, i obaj zgodnie twierdzą, że nie ma ludzi nietykalnych. Drogi tytułowych "nieobliczalnych" krzyżują się, kiedy zostaje zamordowana żona szefa związku pracowników francuskich. Czarnoskóry glina Ousmane chce poprowadzić to śledztwo, ale sprawa zostaje przydzielona funkcjonariuszowi o imieniu Francois Monge, z paryskiej policji kryminalnej. Ousmane nie daje za wygraną i zmusza Monge'a do współpracy. Od tej pory wspólnie próbują rozwiązać zagadkę śmierci żony wpływowego polityka. Pierwszy stosuje niekonwencjonalne metody działania, wzbudzając konsternację i spustoszenie wśród elit politycznych Francji. Drugi, rozmiłowany w serialu "Gliniarz z Beverly Hills", zaczyna zgrywać bohatera filmów akcji, choć zdecydowanie lepiej wychodzi mu podrywanie dziewczyn. 22:05 BLOK - SZTUKI WIZUALNE Film dokumentalny, 47 min, Polska, 2018 Reżyseria: Tomasz Knitel Zdjęcia: Nicolas Villegas Sześcioodcinkowy miniserial dokumentalny poświęcony kulturotwórczemu fenomenowi osiedli z wielkiej płyty. Street art jest gałęzią sztuki organicznie związaną z pejzażem blokowisk. Na tym jednak nie kończą się bliskie związki tych dwóch światów. W filmie widz może prześledzić mniej oczywiste przykłady tego, jak sztuki wizualne odnajdują się w blokowej scenerii - od lat 70. do dnia dzisiejszego, od szablonów, graffiti, tagowania, writtingu, tworzenia murali, street artu po sztukę w przestrzeni publicznej i angażowanie mieszkańców oraz lokalnych społeczności w działania artystyczne. W odcinku poświęconym sztukom wizualnym naszymi przewodnikami są m. in. kuratorzy, kuratorki i krytycy sztuki - Stach Szabłowski, Sebastian Cichocki, Ewa Gorządek, Iwo Zmyślony oraz Bogna Świątkowska z Fundacji Bęc zmiana, a także sami artyści i artystki, którzy opowiadają o wybranych pracach i swoich działaniach na blokowiskach - Tomasz Sikorski, artysta intermedialny, jeden z pionierów polskiego graffiti artystycznego, Egon Fietke, twórca szablonów, Krik, twórca graffiti, Michał Linow (Pikaso), artysta multimedialny, Piotr Szwabe, malarz, twórca murali, Stach Szumski, malarz, artysta wizualny, Iza Rutkowska, artystka sztuk wizualnych, aktywistka i Wojciech Bąkowski, artysta sztuk wizualnych, muzyk i poeta. 23:05 POLSKA W AKCJI - CZERWONY PAJĄK Dramat, 90 min, Polska, 2015 Reżyseria: Marcin Koszałka Scenariusz: Marcin Koszałka, Łukasz M. Maciejewski Zdjęcia: Marcin Koszałka Muzyka: Petr Ostrouchov Aktorzy: Filip Pławiak, Adam Woronowicz, Julia Kijowska, Wojciech Zieliński, Małgorzata Foremniak, Marek Kalita, Przemysław Bluszcz, Piotr Głowacki, Andrzej Konopka, Barbara Kurzaj Wstrząsająca historia PRL - owskiego seryjnego mordercy polującego na swe ofiary w latach 60. XX wieku. Scenariusz został zainspirowany miejskimi legendami Krakowa. Jedna przedstawia całkowicie fikcyjną historię o weterynarzu Lucjanie Staniaku zwanym Czerwonym Pająkiem. Druga to opowieść luźno oparta na prawdziwej historii Karola Kota, jedynego znanego światowej kryminalistyce seryjnego mordercy nastolatka, który jako Wampir z Krakowa stał się prawdziwą gwiazdą mediów pod koniec lat 60. W filmie reżyser przedstawia portret młodego chłopaka Karola Kremera, który pochodzi z dobrego domu, nie ma problemów z nauką, odnosi sukcesy w sporcie, jest też zakochany. Ale nagle jego mroczna strona natury daje znać o sobie, gdy jest przypadkowym świadkiem morderstwa. Kierowany zwykłą ciekawością zaczyna śledzić zabójcę. Coraz bardziej zafascynowany zbrodnią i seryjnym mordercą z sąsiedztwa, Staniakiem, sam staje się zabójcą. 01:10 KINO NOCNE - UKOCHANY SYN ZIEMI (CEL MAI IUBIT DINTRE PAMANTENI / THE EARTH'S MOST BELOVED SON) Dramat, 137 min, Rumunia, 1993 Reżyseria: Serban Marinescu Scenariusz: Serban Marinescu Zdjęcia: Calin Ghibu Muzyka: Dan Stefanica Aktorzy: Stefan Iordache, Gheorghe Dinica, Dorel Visan, Maia Morgenstern Film jest adaptacją powieści Marina Preda, kontrowersyjnego powieściopisarza, który zmarł podczas rządów komunistycznych tuż po wydaniu książki. Opowiada historię intelektualisty, profesora filozofii, którego życie zostaje zrujnowane po aresztowaniu pod fałszywymi oskarżeniami w końcówce ery stalinowskiej. Zasadniczo pierwsza część filmu opowiada historię o jego walce o przetrwanie w więzieniu, druga opisuje jego los po odzyskaniu wolności. 03:35 AMERYKAŃSKI EPOS - WIELKI WYBUCH (THE BIG BANG) Film dokumentalny, 51 min, USA, 2017 Reżyseria: Bernard Macmahon Seria "Amerykański epos" (American Epic) to piękna opowieść o tym, jak rodziła się muzyka w Ameryce na początku XX wieku. Postęp technologiczny i dynamiczny rozwój show - biznesu znacznie przyczyniły się do rozpowszechnienia brzmień wielu barwnych kultur. Ten odcinek poświęcony jest pierwszym kontaktom wytwórni muzycznych z amerykańskim folkiem. Efekt jest oszałamiający - Ameryka po raz pierwszy słyszy swój głos.