TVP Kultura Niedziela, 07.07.2019 08:00 SERIALOWA NOSTALGIA - DROGA - ODC. 2/6 - NUMER PRÓBNY Serial obyczajowy, 55 min, Polska, 1973 Reżyseria: Sylwester Chęciński Scenariusz: Andrzej Mularczyk Aktorzy: Zygmunt Malanowicz, Stanisława Celińska, Anna Nehrebecka, Wiesław Gołas, Wanda Łuczycka, Maciej Damięcki, Andrzej Gazdeczka, Edward Lubaszenko, Ferdynand Matysik Marian Szyguła prowadzi na próbnych numerach nowy autobus z fabryki w Sanoku do Warszawy. W drodze spotyka ciężarną kobietę, więc zbacza nieco z trasy, by podwieźć ją do wsi. Ten odruch serca przysparza mu sporo kłopotów. Marianek zostaje posądzony o podpalenie domu we wsi i dużo czasu upłynie, zanim sprawa się wyjaśni. 09:10 ŚLADAMI WIELKICH KOMPOZYTORÓW - ŚLADAMI ROSSINIEGO (ROSSINI) Film dokumentalny, 53 min, Francja, 2012 Reżyseria: Alain Dualt Cykl dokumentalny przedstawiający sylwetki sławnych kompozytorów. Bohaterem tego odcinka jest Gioacchino Rossini, mistrz stylu bel canto i twórca wielu oper komicznych. O geniuszu Rossiniego opowiadają m.in. posiadający w swojej prywatnej kolekcji wiele pamiątek po kompozytorze Sergio Ragni, peruwiański tenor Juan Diego Florez, muzykolog i dyrygent Alberto Zedda. 10:10 ANIMAMA - UCIEKŁ WAŁEK ZE STOLNICY Film animowany, 6 min, Polska, 1978 Reżyseria: Eugeniusz Ignaciuk Scenariusz: Wanda Chotomska Zdjęcia: Eugeniusz Ignaciuk Wykonawcy: Wiesław Michnikowski Film lalkowy. Przygody wałka ze stolnicy, który postanowił zwiedzić świat. Wałek szuka nowych wrażeń w spotkaniach z wałkiem maszyny do pisania, wałkiem wyżymaczki oraz walcem drogowym. 10:15 ANIMAMA - WARZYWA Film animowany, 5 min, Polska, 1977 Autor: Julian Tuwim Zdjęcia: Ryszard Waśko Aktorzy: Irena Kwiatkowska Animowana ilustracja do wiersza Juliana Tuwima. Przyniesione z rynku warzywa kłócą się, które z nich większe, ładniejsze itp. , nie bacząc, że za chwilę znajdą się w garnku. 10:30 DUMA I UPRZEDZENIE - ODC. 3 (PRIDE AND PREJUDICE, EP. 3) Serial kostiumowy, 53 min, 6 odc. , Wielka Brytania 1995 Reżyseria: Simon Langton Scenariusz na podstawie powieści Jane Austen: Andrew Davies Aktorzy: Colin Firth, Jennifer Ehle, Alison Steadman, Benjamin Whitrow, Susannah Harker, Crispin Bonham - Carter, Anna Chancellor i inni Odrzucony przez Elizabeth kuzyn William Collins poślubia Charlottę Lucas, zaś bogaty sąsiad Bennettów, Charles Bingley, zniechęcony przez swego przyjaciela Darcy'ego do ożenku z Jane, powraca z liczną świtą do Londynu. Kilka miesięcy później Elizabeth odwiedza Charlottę w jej nowym domu w Rosing Park, gdzie poznaje możną protektorkę Collinsa, lady Catherine de Bourgh. Dziewczyna spotyka tam także Darcy'ego, który niespodziewanie wyznaje jej miłość i proponuje małżeństwo, nie kryjąc jednak słów pogardy dla jej pośledniego pochodzenia. 12:15 DUŻE ZWIERZĘ Film obyczajowy, 71 min, Polska 2000 Reżyseria: Jerzy Stuhr Scenariusz: Krzysztof Kieślowski Zdjęcia: Paweł Edelman Muzyka: Abel Korzeniowski Występują: Jerzy Stuhr, Anna Dymna, Dominika Bednarczyk, Błażej Wójcik, Andrzej Franczyk, Feliks Szajnert, Zbigniew Kaleta, Andrzej Kozak, Radosław Krzyżowski, Stanisław Banaś, Piotr Dąbrowski, Zbigniew Rola, Ewa Worytkiewicz, Małgorzata Ząbkowska, Beata Schimscheiner, Tomasz Schimscheiner i inni "Duże zwierzę" - czwarty film w reżyserskim dorobku Jerzego Stuhra - był już głośny na długo przed premierą. Stało się tak za sprawą scenariusza. Pierwszą jego wersję (na podstawie opowiadania Kazimierza Orłosia pt. "Wielbłąd") napisał bowiem w roku 1973 sam Krzysztof Kieślowski, noszący się wówczas z zamiarem debiutu fabularnego. Niestety, tekst nie spodobał się peerelowskim decydentom od kultury i musiał powędrować do szuflady. Przed kilkoma laty odnalazł go w Wiesbaden Janusz Morgenstern. Takiej okazji nie można było zmarnować. Morgenstern, zarezerwowawszy sobie rolę producenta, zaprosił do współpracy Jerzego Stuhra, jednego z ulubionych aktorów Kieślowskiego. Twórca "Tygodnia z życia mężczyzny" nie tylko wziął na swoje barki reżyserię i opracowanie scenariusza (w pierwotnej wersji były tylko dwie sceny z rozpisanym dialogiem), lecz także zagrał głównego bohatera. Realizacja "Dużego zwierzęcia" stała się dla aktora szczególnym doświadczeniem. "Po pierwsze dlatego, że w sensie symbolicznym znów byłem współpracownikiem Krzysztofa, mojego przyjaciela. Dane mi było nadać kształt czemuś, co było jego ideą, jego dążeniem. Po drugie, to był mój pierwszy film poetycki. Zawsze miałem skłonność do realistycznego oglądania świata. Odważyłem się na metaforę, spróbowałem znaleźć w sobie inną wrażliwość" - mówił w jednym z wywiadów. To jednak nie wszystko. Już w swych poprzednich filmach Stuhr - reżyser dowiódł, jak bliski jest mu temat tolerancji, zrozumienia dla inności i niedoskonałości bliźniego. Typ jego talentu kazał mu wszakże ukazywać ludzkie losy w konkretnym kontekście czasowo - przestrzennym, co z kolei zmuszało do balansowania na granicy doraźnej publicystyki. Dopiero scenariusz Kieślowskiego pozwolił autorowi "Historii miłosnych" na zmianę perspektywy i bardziej uniwersalne potraktowanie problemu. "Stuhr niemodny temat ujął w formę przypowieści, dotykającej za pośrednictwem mikrozdarzeń ponadczasowych prawideł" - pisała po premierze "Dużego zwierzęcia" jedna z recenzentek. Nie wszyscy wszakże podzielali jej zdanie. Film wywołał liczne dyskusje. Jedni chwalili i nagradzali (Nagroda Specjalna na MFF w Karlovych Varach, nagroda publiczności na Lecie Filmowym w Kazimierzu Dolnym, Syrenka Warszawska w kategorii filmu fabularnego), inni zarzucali reżyserowi jałowe powielanie wzorców kina moralnego niepokoju. Jedno wszakże pozostaje bezsporne: "Duże zwierzę" to kolejne niebanalne dokonanie Jerzego Stuhra, jednego z niewielu polskich artystów filmowych, którzy bez oglądania się na mody, konsekwentnie budują na ekranie własną, oryginalną wizję świata Mała, górska miejscowość, gdzieś w Polsce. Pan Sawicki, szanowany obywatel, tak samo zwyczajny jak jego otoczenie, pewnego dnia zaczyna spacerować ulicami w towarzystwie wielbłąda. Zdziwieni mieszkańcy nie wiedzą, co o tym myśleć. Mijają kolejne dni, a zwierzę ciągle jest u Sawickich. Mało tego, zajmuje w ich życiu coraz ważniejsze miejsce. Dlaczego? - to pytanie coraz bardziej dręczy całe miasteczko. Sawiccy nie potrafią odpowiedzieć. Po prostu polubili dwugarbnego czworonoga i tyle. Mieszkańcom wszakże to nie wystarcza. Nie wiedzieć czemu nie potrafią przystosować się do nowej sytuacji i reagują agresywnie. Odpowiednie urzędy nagle zaczynają domagać się rejestracji i opodatkowania wielbłąda. Pojawiają się donosy, że wielbłąd przeszkadza dzieciom w nauce, zanieczyszcza ulice, a także - czy są granice absurdu? - może roznosić groźną afrykańską odmianę choroby wenerycznej. W stosunku do Sawickich mnożą się szykany. Ona traci pracę w przedszkolu, jego nie chcą już w lokalnej orkiestrze. Przed ich domem hałasują protestacyjne pikiety. Mimo że odrzuceni i osamotnieni, Sawiccy nie zamierzają pozbyć się wielbłąda. Przeciwnie, są do niego coraz mocniej przywiązani. 13:40 BILET DO KINA - MAGIA W BLASKU KSIĘŻYCA (MAGIC IN THE MOONLIGHT) Komediodramat, USA 2014 Scenariusz i reżyseria: Woody Allen Aktorzy: Emma Stone, Colin Firth, Simon McBurney, Jacki Weaver, Hamish Linklater, Marcia Gay Harden, Eileen Atkins Akcja filmu rozpoczyna się w 1928 r w Berlinie. Światowej sławy chiński iluzjonista Wei Ling Soo daje popisowe występy przed tłumnie gromadzącą się berlińską publicznością. Wei Ling Soo to sceniczny pseudonim aroganckiego Brytyjczyka Stanleya Crawforda, odzianego w orientalny kostium. Po jednym z pokazów odwiedza go w garderobie stary przyjaciel iluzjonista Howard Burkan, który nakłania go, by pojechał z nim na Lazurowe Wybrzeże, gdzie pewna bogata amerykańska rodzina dała się zwieść opowieściom spirytystki Sophie Baker, która rzekomo potrafi czytać w myślach i rozmawiać z duchami. Na prośbę przyjaciela Stanley ma zdemaskować oszustkę. Obserwując Sophie jest jednak coraz bardziej oczarowany jej nadprzyrodzonymi zdolnościami. Staje się świadkiem seansu, podczas którego kontaktuje się ona ze zmarłym seniorem rodu. Pozostając pod dużym wrażeniem pięknej Sophie, niebezpiecznie zbliża się do niej, by w końcu odkryć zmowę przeciwko sobie. 15:25 KONCERT PAMIĘCI PAVAROTTIEGO - BEZGRANICZNE UCZUCIE (PAVAROTTI - UN'EMOZIONE SENZA FINE - 10TH ANNIVERSARY CONCERT) Koncert, 95 min, Włochy/Niemcy, 2017 Wykonawcy: Eugene Kohn, Placido Domingo, Jose Carreras, Zucchero, Eros Ramazotti, Vittorio Grigolo, Francesco Meli Wyjątkowy koncert upamiętniający znakomitego artystę Luciano Pavarottiego, zorganizowany w 10. rocznicę jego śmierci. Udział w koncercie wzięły różne gwiazdy ze świata muzycznego, spośród których wielu było przyjaciółmi legendarnego tenora. W Amfiteatrze w Weronie hołd Pavarottiemu oddali m.in. Placido Domingo, Jose Carreras, Eros Ramazotti, Zucchero i Vittorio Grigolo. 17:15 NIEDZIELA Z... ROLAMI JANA MACHULSKIEGO Dysk./wywiad/debata, 40 min, Polska, 2018 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Wykonawcy: Agnieszka Szydłowska (prowadzący) Tym razem "Niedziela z..." jest poświęcona aktorowi i reżyserowi teatralnemu - Janowi Machulskiemu. Przez lata był związany z PWSFTviT w Łodzi jako dziekan i pedagog. Był wychowawcą kilku pokoleń aktorów. W lipcu 2018 roku minęła 90. rocznica jego urodzin, a w listopadzie 10. rocznica śmierci. 18:05 NIEDZIELA Z... ROLAMI JANA MACHULSKIEGO - OSTATNIA AKCJA Komedia sensacyjna, 87 min, Polska 2009 Reżyseria: Michał Rogalski Scenariusz: Krzysztof Rak, Michał Rogalski Zdjęcia: Karina Kleszczewska Muzyka: Jan Komar, Piotr Zabrodzki Aktorzy: Jan Machulski, Marian Kociniak, Barbara Krafftówna, Alina Janowska, Lech Ordon, Witold Skaruch, Piotr Fronczewski, Wojciech Siemion, Karolina Gorczyca, Antoni Pawlicki, Szymon Mysłakowski, Wojciech Kalarus, Maciej Wierzbicki, Piotr Nowak, Andrzej Młynarczyk Rozgrywająca się we współczesnych realiach komedia z wątkiem sensacyjnym, zwracająca uwagę przede wszystkim imponującą obsadą. Pierwszoplanowe kreacje należą do aktorów, którzy niewątpliwie tworzą legendę polskiego kina, wystarczy choćby wymienić Jana Machulskiego, Mariana Kociniaka, Barbarę Krafftównę czy Alinę Janowską i Piotra Fronczewskiego. To opowieść o "ostatniej akcji" uczestników powstania warszawskiego, którym już w całkiem nowej Polsce przyjdzie pokonać kolejnego wroga. Tym razem dawni towarzysze broni muszą stawić czoło mafii, która działa bezkarnie, chroniona przez skorumpowanego policjanta. Publiczność z aplauzem przyjęła debiut kinowy Michała Rogalskiego, dokumentalisty ("Gdzie się podziało 80 milionów") i reżysera telewizyjnego (seriale "Samo życie", "Tancerze", "Czas honoru", "Apetyt na życie", "Przepis na życie"). Narratorem filmu jest jeden z jego drugoplanowych bohaterów, Robert Malinowski, opowiadający historię, jaka przydarzyła się kilka lat temu jego przyjacielowi, który zadarł z mafią. Chłopakowi z pomocą pośpieszył wówczas dziadek, który przeszedł w życiu wiele - powstanie warszawskie, piekło kanałów - dlatego teraz byle "gangsterzyna" nie mógł go wystraszyć. Porachunki byłego akowca i jego dawnych towarzyszy z mafią miały miejsce nomen omen w Warszawie. Komisarz Majchrowski ze stołecznej komendy jest na usługach ludzi mecenasa Szaro, właściciela luksusowego klubu, który pod przykrywką nocnego baru prowadzi ciemne interesy. To człowiek bezwzględny i chciwy, pozbawiony jakichkolwiek skrupułów moralnych. Kiedyś był cinkciarzem, fałszował też zakłady na wyścigach konnych. Dziś, elegancko ubrany, opływający w luksusy, jest panem sytuacji i to on stawia warunki. W jego barze pracuje śliczna, młodziutka Magda, którą pomiatają goryle Szaro. Za dziewczyną wstawia się oburzony takim traktowaniem Mateusz Zuber, który jest tu kelnerem. Ale, niestety, obrywa i od razu zostaje wyrzucony z pracy. Tymczasem w Warszawie jest przejazdem, wracający z sanatorium dziadek chłopaka, były akowiec, uczestnik powstania warszawskiego, Zygmunt Zuber. Ponieważ ojciec Mateusza, Tomasz, za bardzo przejmuje się prowadzeniem własnego biznesu, obowiązek odebrania dziadka z dworca spada na wnuka. Przy okazji Mateusz wysłuchuje wspomnień o powstaniu warszawskim i dawnych czasach. Chłopak jeszcze nie zdaje sobie sprawy, że to właśnie ten "nudny" dziadek, jako pierwszy stanie w jego obronie przed gangsterami. Kiedy Mateusz idzie do klubu, żeby odebrać należną mu zapłatę za przepracowany miesiąc w barze, ludzie Szaro nie chcą z nim rozmawiać i pokazują chłoptasiowi, gdzie jest jego miejsce. Pobity dotkliwie Mateusz, trafia do szpitala, gdzie zjawiają się rodzice, dziadek, jego dziewczyna Magda, a także komisarz Majchrowski, który zamierza umorzyć śledztwo. Tomasz Zuber obawia się, że teraz mafia dobierze się do niego i zrujnuje mu biznes. Przerażony dekuje się w swojej firmie. Do akcji śmiało wkracza za to senior rodu, Zygmunt Zuber. Zirytowany tchórzostwem Tomasza i bierną postawą policji, postanawia na własną rękę wymierzyć sprawiedliwość sprawcom pobicia jego wnuka. Zygmunt Zuber skrzykuje dawnych towarzyszy broni z powstania warszawskiego, którzy mimo podeszłego już wieku nie zawahają się przeciwstawić warszawskim gangsterom, rządzącym niepodzielnie w stolicy. Zuber, Kotek, Rotor i Czujny, wspierani przez dawną symaptię Zygmunta z powstania, Gogę, oraz AL - owca Władka przygotowują plan operacyjny zniszczenia gangstera Szaro. Ważną rolę w tej akcji odegrają: słynne jajko Faberge oraz pani pułkownik Dowgird. 19:45 NIEDZIELA Z... ROLAMI JANA MACHULSKIEGO - SUBLOKATOR Komedia, 95 min, Polska 1966 Scenariusz i reżyseria: Janusz Majewski Zdjęcia: Kurt Weber Muzyka: Andrzej Kurylewicz Aktorzy: Jan Machulski, Barbara Ludwiżanka, Katarzyna Łaniewska, Magdalena Zawadzka, Teresa Lipowska, Krystyna Feldman Zanim Janusz Majewski otrzymał w 1961 roku dyplom ukończenia łódzkiej Szkoły Filmowej, miał już na swoim koncie krótkometrażowy film "Rondo", który zwrócił uwagę krytyki. Później, już jako dyplomowany reżyser, zrealizował jeszcze kilka filmów dokumentalnych, m. in. "Album Fleischera", "Różę", "Pojedynek", "Avatar". "Sublokator" to jego debiut w filmie pełnometrażowym, który okazał się początkiem udanej reżyserskiej kariery. "Zbrodniarz, który ukradł zbrodnię", "Lokis", "Zazdrość i medycyna", "Zaklęte rewiry", "Sprawa Gorgonowej", "Lekcja martwego języka", "Epitafium dla Barbary Radziwiłłówny", "C. K. Dezerterzy" czy "Królowa Bona" to tytuły znane i chętnie oglądane. "Sublokator" to obyczajowa, wdzięczna komedia w tonacji groteskowej, wykorzystująca znany w naszym kinie motyw wspólnego mieszkania. Do domu zamieszkanego przez same kobiety wprowdza się nowy lokator - naukowiec Ludwik szukający spokojnego kąta do pracy. Łamie sobie jednak nogę i dostaje się pod opiekę sąsiadek prześcigających się w niesieniu pomocy jedynemu mężczyźnie w domu. Każda z nich ma swoje dziwactwa i marzenia. Pani Maria, właścicielka willi, zamierza założyć hodowlę szynszyli skrzyżowanych ze szczurami, jej siostrzenica Małgosia knuje, jak tu pozbyć się cioci, sportsmenka Kazimiera żąda przekształcenia domu w ośrodek rehabilitacyjny dla kobiet. Każda z nich stara się wciągnąć sąsiada do pomocy przy realizacji swoich planów. Doprowadzony do rozstroju nerwowego Ludwik postanawia najpierw zdemolować cały dom, a poźniej czmychnąć z niego jak najdalej. Nieszczęśnik łamie jednak drugą nogę. 00:30 DOKUMENT.PL - DYREKCJA Film dokumentalny, 41 min, Polska, 2018 Reżyseria: Olga Michalec - Chlebik Film opowiada o chełmskim osiedlu mieszkaniowym Dyrekcja, zbudowanym w latach 30. XX wieku. 01:25 KINO NOCNE - PORWANIE MICHELA HOUELLEBECQA (L'ENLEVEMENT DE MICHEL HOUELLEBECQ) Komediodramat, 92 min, Francja, 2014 Reżyseria: Guillaume Nicloux Scenariusz: Guillaume Nicloux Zdjęcia: Christophe Offenstein Aktorzy: Michel Houellebecq, Mathieu Nicourt, Maxime Lefranois, Franoise Lebrun, Luc Schwarz Jest rok 2011, trwa promocja książki "Mapa i terytorium". Niestety, jej autor Michel Houellebecq, zamiast pojawić się na jednym ze spotkań z czytelnikami, znika. Nie odbiera telefonów, nie ma go w domu, nikt, łącznie z jego agentem, nie wie, co się z nim stało. Pojawiają się plotki o jego śmierci, utracie pamięci, a nawet o porwaniu przez Al - kaidę, rozwścieczoną przez jego powieści. Co wydarzyło się naprawdę? Kto chciał się zemścić na pisarzu? W roli tytułowej występuje Michel Houellebecq, który zagrał siebie samego. [opis dystrybutora] 03:05 MOCNE KINO - DIABELSKA PRZEŁĘCZ (DEVIL'S KNOT) Dramat kryminalny, 109 min, USA 2013 Reżyseria: Atom Egoyan Scenariusz: Paul Harris Boardman, Scott Derrickson Aktorzy: Colin Firth, Reese Whiterspoon, Dane DeHaan, Bruce Greenwood, Stephen Moyer, Brandon Spink, Paul Boardman Jr. , Kevin Durand, Amy Ryan Scenariusz filmu oparty na prawdziwych wydarzeniach opisanych w książce Mary Leveritt "Devil’s Knot: The True Story of the West Memphis Three" z 2002 roku o trzech nastolatkach oskarżonych o zabicie trzech chłopców podczas satanistycznego rytuału. Jeden z nich otrzymał wyrok śmierci, dwóch pozostałych skazano na karę dożywotniego więzienia. Do tragedii doszło w 1993 r. w robotniczej dzielnicy miasteczka West Memphis w stanie Arkansas. Giną trzej ośmioletni chłopcy: Stevie Branch, Christopher Byers i Michael Moore. Szeroko zakrojone poszukiwania zaginionych doprowadzają do makabrycznego odkrycia. Ciała ośmiolatków powiązane z licznymi obrażeniami odnaleziono następnego dnia na brzegu rzeki. Prowadzący dochodzenie policjanci od razu przyjmują, że zbrodnia była efektem satanistycznego rytuału. Po miesiącu śledztwa mają już rzekomych sprawców ohydnego czynu, nastolatków Damiena Echolsa, Jasona Baldwina, Jessie Misskelleya, którzy zostają aresztowani. W sprawę mocno angażuje się też prywatny detektyw Ron Lax, wynajęty przez obrońców oskarżonych nastolatków. Jeden z chłopców przyznaje się do popełnienia tego czynu, ale pozostali dwaj przez cały czas utrzymują, że są niewinni. Proces sądowy kończy się surowymi wyrokami. Czy konserwatywnej, małomiasteczkowej społeczności wystarczą pozory, by domniemanych winowajców posłać za kratki? 05:00 LEGENDY ROCKA - CROSBY STILLS NASH & YOUNG (ROCK LEGENDS (S. 6) - CROSBY STILLS NASH & YOUNG) Film dokumentalny, 22 min, Wielka Brytania, 2016 Reżyseria: Lyndy Saville Wykonawcy: Crosby Stills Nash & Young Cykl dokumentalny prezentujący najważniejszych artystów muzyki rockowej. Bohaterem tego odcinka jest zespół muzyczny Crosby Stills Nash & Young. Grupa złożona z utalentowanych muzyków zdobyła swoją pozycję dzięki rockowym utworom z wieloma wpływami muzyki folk i country. Wpływ, jaki zespół wywarł na kulturę, nie ograniczał się wyłącznie do warstwy muzycznej. Członkowie formacji znani są z aktywnego udziału w życiu politycznym i społecznym. W burzliwym czasie przełomu lat 60 i 70 ich kompozycje stały się prawdziwym manifestem.