TVP Kultura Wtorek, 09.07.2019 08:45 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - LĄD NAD WARTĄ Felieton, 5 min, Polska, 2015 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Program prezentuje najciekawsze pomniki i zabytki polskiej kultury. Dawne opactwo cysterskie w Lądzie jest jednym z najstarszych klasztorów w Polsce. Ufundowany przez Mieszka III Starego zakon, w XIII wieku był istotnym ośrodkiem politycznym i kulturalnym. Na listę pomników historii został wpisany w 2009 roku. Kościół klasztorny pod wezwaniem najświętszej Marii Panny i św. Mikołaja to dzieło artystów najwyższej klasy. Przebudowano go w XVII wieku. Prace rozpoczął Tomasz Poncino, a kontynuowali Józef Szymon Bellotii i Pompeo Ferrari. Świątynię zdobią prace Jerzego Wilhelma Neunhertza i wspaniałego malarza Adama Swacha. Wnętrze kościoła skrywa cenne barokowe ołtarze, konfesjonały i manierystyczne stalle. O wyjątkowości tego pomnika historii opowiedział nam historyk sztuki, kustosz Opactwa w Lądzie ks. Jan Nowiński. 09:00 ANTYFONIE - KASETY Film dokumentalny, 23 min, Polska, 2017 Reżyseria: Andrzej Załęski Scenariusz: Jacek Staniszewski, Andrzej Załęski Wykonawcy: Jacek Staniszewski (prowadzący) Kolejny odcinek cyklu koncentruje się na małych niezależnych wytwórniach kasetowych i różnorodnych formach ich wydawniczej i koncertowej działalności. Bohaterami pojawiającymi się przy tej okazji są: twórca wytwórni Jasień Emil Macherzyński, koordynujący działania oficyny Pointless Geometry Kasia Królikowska i Darek Pietraszewski oraz twórca Pionierskiej Records i aktywny artysta używający podczas koncertów reporterskich magnetofonów kasetowych Adam Frankiewicz. Ekipa odwiedza ich nie tylko w ich prywatnych mieszkaniach, ale i ma możliwość zarejestrowania zaimprowizowanego występu na żywo. 09:40 JAK DALEKO STĄD, JAK BLISKO Dramat surrealistyczny, psychologiczny, 93 min, Polska 1972 Scenariusz i reżyseria: Tadeusz Konwicki Zdjęcia: Mieczysław Jahoda Muzyka: Zygmunt Konieczny Wyk. Andrzej Łapicki, Gustaw Holoubek, Alicja Jachiewicz, Maja Komorowska, Zdzisław Maklakiewicz, Ewa Krzyżewska, Edmund Fetting, Piotr Pawłowski, Jadwiga Kuryluk - Cebrzyńska, Marek Jasiński, Stanisław Jasiukiewicz, Ryszard Terlikowski, Anna Dziadyk i inni Dorobek filmowy Tadeusza Konwickiego zajmuje w polskiej kinematografii miejsce szczególne. Krytyka najczęściej określa dokonania twórcy "Lawy" mianem "kina autorskiego", nastawionego przede wszystkim (jeśli nie wyłącznie) na unaocznianie obsesji, niepokojów i fascynacji artysty. Introwertyzm fimów Konwickiego wywoływał sprzeczne reakcje u widzów. Jedni dziwili się złośliwie, dlaczego filmy o "prywatnych kompleksach" autora mają być finansowane za państwowe pieniądze. Według innych głęboka penetracja duszy jednostki paradoksalnie odkrywała nie znane dotąd obszary wiedzy o życiu zbiorowości. W większości filmów autora "Zaduszek" nie ma klasycznie rozumianej akcji. Zastępuje ją poetycka gra nastrojów, balansowanie na granicy jawy i snu, koegzystencja realistycznego konkretu i nadrealistycznych fantazji. Ujęcia wydają się nadmiernie statyczne, obraz często znaczy mniej niż słowo. Dlatego kinowe dokonania Konwickiego uchodzą za "niekasowe" i trudne w odbiorze. Z opinią tą kłóci się jednak sporo nagród zebranych przez reżysera w kraju i za granicą. Tematyka filmów Konwickiego nie odbiega od tej, którą nagminnie porusza w swoich książkach. Psychika uformowana pod wpływem przeżyć wojennych ("Ostatni dzień lata"), romantyczno - martyrologiczna tradycja polskiej kultury ("Salto", "Lawa"), tęsknota za utraconym światem dzieciństwa ("Dolina Issy") to tworzywo, z którego reżyser najczęściej buduje swe kinowe opowieści. Nie inaczej jest w "Jak daleko stąd, jak blisko" (1972). Bohaterem utrzymanego w konwencji snu utworu jest czterdziestoletni Andrzej, który odbywa symboliczną podróż w przeszłość. Ma nadzieję, że dzięki niej uda mu się wyjaśnić przyczyny samobójstwa jego przyjaciela Maksa. W ślad za Andrzejem podąża grupa zagadkowych przebierańców w strojach chochołów i aktor Włodek. Podczas onirycznej wędrówki bohater spotyka widma osób, z którymi był niegdyś związany. Są wśród nich m. in. partyzancka miłość Musia, rodzice, pierwsza żona Joasia i towarzysz dziecięcych zabaw Szloma. "Jak daleko stąd, jak blisko" uhonorowano Nagrodą Specjalną Jury na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie (1972), "Syrenką Warszawską" Polskiej Krytyki Filmowej (1972) oraz Nagrodą Specjalną Jury za najlepszy scenariusz na MFFilmów Autorskich w San Remo (1973). 11:30 NAJWAŻNIEJSZY DZIEŃ ŻYCIA - ODC. 3/9 - STRZAŁ Film obyczajowy, 52 min, Polska 1974 Reżyseria: Sylwester Szyszko Scenariusz: Andrzej Zbych Zdjęcia: Maciej Kijowski Muzyka: Waldemar Kazanecki Występują: Bolesław Płotnicki, Stanisław Niwiński, Tadeusz Janczar, Krzysztof Stroiński, Barbara Rachwalska, Janusz Bukowski, Hanna Molenda, Iwona Słoczyńska, Krzysztof Janczar, Józef Łodyński, Józef Pieracki, Aleksander Sokołowski, Tadeusz Teodorczyk, Jan Tesarz, Bogdan Wiśniewski Film powraca do dramatycznych wydarzeń z okresu podziału obszarniczej ziemi na Lubelszczyźnie w grudniu 1944 r. Do dyrektora Stefana Stolarskiego zgłasza się nowy pracownik - inżynier Markowski. Stefan rozpoznaje w nim człowieka, z którym przed 20 laty zetknął się w dramatycznych okolicznościach. W 1945 roku uczstniczył w parcelacji przedwojennych majątków. Był wówczas pomocnikiem mierniczego - starego, przyzwoitego człowieka. Pewnego dnia podczas pracy otoczyli ich "leśni". Był wśród nich Markowski. Partyzanci zagrozili mierniczemu, że jeśli zacznie odmierzać grunt - zginie. Starzec nie dał się zastraszyć, co przypłacił śmiercią.Teraz, po latach, los dał Stolarskiemu okazję do zemsty. Czy dyrektor z niej skorzysta? 12:30 NAJWAŻNIEJSZY DZIEŃ ŻYCIA - ODC. 4/9 - GĄSZCZ Film obyczajowy, 59 min, Polska, 1974 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Andrzej Zbych Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Zygmunt Kęstowicz, Anna Seniuk, Janusz Bukowski, Jan Ciecierski, Lech Łotecki, Jerzy Matałowski, Wacław Ulewicz, Stefania Iwińska, Janina Ratajska, Marian Łącz Reporter radiowy zadaje przypadkowo napotkanym na ulicy ludziom pytanie, jaki był najważniejszy dzień ich życia. Odpowiedzi na to pytanie stanowią motyw przewodni i treść poszczególnych 9 filmów fabularnych tego cyklu. Pułkownik MO, Stefko, wspomina swój najważniejszy dzień. Po 30 latach przyjechał znów do miasteczka, gdzie był tuż po wojnie. Wtedy popełniono morderstwo i Stefko ujął winnego, który wyrokiem sądu został skazany na długoletnie więzienie. Teraz Antoni Mizura jest już na wolności. Prosi Stefkę, by jeszcze raz próbował odnaleźć sprawcę tamtej zbrodni, gdyż on jest niewinny. Zabity Jan Chwalko był ojcem jego ukochanej, wówczas ciężarnej, i nie chciał zgodzić się na ich ślub. Gdyby Mizura okazał się niewinny, Marta teraz wyszłaby za niego i pozwoliła mu usynowić dorosłego już, nieślubnego syna. Ponowne śledztwo przynosi zaskakujące rezultaty. Wykazuje niezbicie, że Mizura jednak zabił Chwalkę, lecz w obronie własnej. 14:05 NIEDZIELA Z... ROLAMI JANA MACHULSKIEGO Dysk./wywiad/debata, 40 min, Polska, 2018 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Wykonawcy: Agnieszka Szydłowska (prowadzący) Tym razem "Niedziela z..." jest poświęcona aktorowi i reżyserowi teatralnemu - Janowi Machulskiemu. Przez lata był związany z PWSFTviT w Łodzi jako dziekan i pedagog. Był wychowawcą kilku pokoleń aktorów. W lipcu 2018 roku minęła 90. rocznica jego urodzin, a w listopadzie 10. rocznica śmierci. 14:50 WSTECZNY BIEG Dramat obyczajowy, psychologiczny, 66 min, Polska, 1978 Reżyseria: Laco Adamik Scenariusz: Elżbieta Białecka, Laco Adamik Zdjęcia: Jacek Petrycki Muzyka: Włodzimierz Kamiński Aktorzy: Jerzy Radziwiłowicz, Iwona Biernacka, Danuta Szaflarska, Zygmunt Malawski, Maria Biesiada, Zbigniew Bielski, Piotr Cieślak, Adam Ferency, Stanisław Jaroszyński, Hanna Molenda, Danuta Rastawicka, Ryszard Stogowski Jest to pierwszy fabularny film Laco Adamika, 36 - letniego wówczas absolwenta praskiej szkoły filmowej, który z rodzinnej Czechosłowacji przeniósł się na stałe do Polski. Z powodzeniem realizował widowiska teatralne w krakowskim ośrodku telewizji. Debiutancki "Wsteczny bieg", nakręcony również dla telewizji, miał bardzo dobrą prasę. Zachwycano się "zadziwiającą siłą dramatyzmu i szczerością wyrażanej prawdy". Na sukces filmu niewątpliwie złożyła się także znakomita gra aktorów, którzy rzetelnie wywiązali się z powierzonych im zadań. Akcja rozgrywa się w średnio zamożnej rodzinie inteligenckiej, w której skład wchodzą: ojciec - urzędnik pocztowy, jego niepracująca żona i teściowa - staruszka oraz syn Stefan, kierowca autobusu MPK, i jego żona - urzędniczka. Na skutek rozbudowy miasta ich domek na peryferiach ma ulec rozbiórce i całą rodzinę czeka przeprowadzka do bloków. Pojawia się jednak najistotniejszy problem - choroba Stefana, uniemożliwiająca mu pracę zawodową. Postępujący paraliż nóg w przyszłości doprowadzi do trwałego kalectwa. Pod pozorem troski o Stefana toczy się gra, której celem jest chęć wyrwania go spod wpływów innych członków rodziny w imię zaspokojenia własnych ambicji. Rodzice Stefana proponują synowej uwolnienie jej od małżeńskiej przysięgi, by nie skazywać jej na dożywotnią mękę u boku kaleki. Chcą zabrać chorego syna do siebie. Dla żony Stefana - Marty - walka o niego ma tylko jeden cel: uratowanie męża dla niego samego, stworzenia mu szansy na odnalezienie siebie w nowym życiu. Młoda kobieta postanawia wytrwać. W tej heroicznej walce Marta odnosi zwycięstwo. "Wkracza w świat wartości najwyższych, jak poświęcenie dla drugiego człowieka, przyjęcie na siebie w pełni świadomie odpowiedzialności za cudzy los" - pisał recenzent branżowej prasy. Nagroda: Złoty Szczupak dla Laco Adamika na Festiwalu Polskiej Twórczości Telewizyjnej w Olsztynie. 16:10 GOŁĄB PRZYSIADŁ NA GAŁĘZI I ROZMYŚLA O ISTNIENIU (EN DUVA SATT PA EN GREN OCH FUNDERADE PA TILLVARON / A PIGEON SAT ON A BRANCH REFLECTING ON EXISTENCE) Komediodramat, 95 min, Szwecja/Niemcy/Norwegia/Francja, 2014 Reżyseria: Roy Andersson Scenariusz: Roy Andersson Zdjęcia: Istvn Borbs, Gergely Plos Muzyka: Hani Jazzar, Gorm Sundberg Aktorzy: Holger Andersson, Nils Westblom, Viktor Gyllenberg, Lotti Törnros, Jonas Gerholm Gołąb siedzi na gałęzi, zastanawiając się nad egzystencją, to ostatni rozdział trylogii o istocie bycia człowiekiem. stworzony przez Roya Anderssona po "Pieśniach z drugiego piętra" i "Dla Ciebie, człowieku". Każdy, kto zna szwedzkiego reżysera, wie, czego można się po nim spodziewać - ruchomych obrazów, statycznej kamery, serii szkiców czy scenek, czasem brutalnych, czasem surrealistycznych, zawsze zabarwionych czarnym humorem. Film rozpoczyna się trzyczęściowym wprowadzeniem, pozornie niezwiązanym z resztą fabuły: scenami trzech absurdalnych śmierci. Reszta historii skupia się głównie na postaciach dwóch sprzedawców: Jonathanie i Samie. Sprzedają (należałoby raczej powiedzieć - próbują sprzedać) torby śmiechu, wampirze kły i plastikowe maski tak zwanego Wujka Jeden Ząb. Twierdzą, że chcą pomóc ludziom dobrze się bawić, ale ich zachowanie i wizerunek pasowałby bardziej parze grabarzy. Oprócz nich w filmie występuje też nauczycielka tańca w średnim wieku, która w dość oczywisty sposób komunikuje swoje zainteresowanie jednym z męskich uczniów a ten, zawstydzony, musi hamować ją podczas ćwiczeń. Jest Karol XII, który planuje najazd na Rosję, ale spędza większość swoich dni, przesiadując w barach, zamawiając wodę i flirtując z młodą barmanką. Jest i Lotta, właścicielka Baru Kulejącej Lotty, która wymienia pocałunki za drinki. Są to bohaterowie, których nie sposób nie kochać. Te postaci, tak wyolbrzymione dla celów czarnej komedii, nie są wcale dalekie od nas: zmierzamy się więc oko w oko z naszym bólem i jedyne co nam pozostaje, to próbować się uśmiechnąć. Nawet jeśli będzie to uśmiech wymuszony. (loopedmag.com) 18:00 STAWIAM NA TOLKA BANANA - ODC. 3/7 JULEK Serial przygodowy dla młodych widzów, 32 min, Polska 1973 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz na podstawie własnej powieści: Adam Bahdaj Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Zdjęcia: Jacek Korcelli Aktorzy: Agata Siecińska, Henryk Gołębiewski, Andrzej Kowalewicz, Sergiusz Lech, Filip Łobodziński, Jacek Zajdler, Teofila Koronkiewicz, Lidia Korsakówna, Teresa Lipowska, Józef Nowak, Jadwiga Chojnacka, Anna Ciepielewska, Bohdan Łazuka, Teresa Szmigielówna, Bolesław Płotnicki, Gustaw Lutkiewicz i inni Tolek przydziela chłopcom zadanie do wykonania. W trakcie "akcji" zaczepia ich milicja. Tolek Banan na skutek nieopatrznych słów Julka zostaje aresztowany. "Szajka" uznaje Julka za zdrajcę. Chłopak nie może się z tym pogodzić. Tymczasem wieczorem Tolek zjawia się w domu Julka. Potrzebuje pomocy. Musi gdzieś bezpiecznie przenocować. Julek znajduje mu kryjówkę. 18:40 STAWIAM NA TOLKA BANANA - ODC. 4/7 CEGIEŁKA Serial przygodowy dla młodych widzów, 33 min, Polska 1973 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz na podstawie własnej powieści: Adam Bahdaj Zdjęcia: Jacek Korcelli Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Agata Siecińska, Henryk Gołębiewski, Andrzej Kowalewicz, Sergiusz Lach, Filip Łobodziński, Teofila Koronkiewicz, Lidia Korsakówna, Teresa Lipowska Gang Tolka Banana rozpoczyna akcję poszukiwania skarbu. Chłopcy przekopują sporą połać ziemi, zanim uda im się odnaleźć to, czego szukali. Cenne znalezisko chowają na strychu u Cegiełki. 19:40 ONE. KOBIETY KULTURY - IWONA BIELSKA Dysk./wywiad/debata, 24 min, Polska, 2019 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Wykonawcy: Łukasz Orbitowski (prowadzący) "One. Kobiety kultury" to program Łukasza Orbitowskiego, w którym do rozmowy zaproszone zostały najważniejsze kobiety polskiej kultury. Rozmowa ma charakter wyjątkowego, intymnego spotkania. Bohaterką odcinka jest Iwona Bielska. 20:20 LEKKIE OBYCZAJE - BLUE JASMINE (BLUE JASMINE) Komediodramat, USA 2013 Scenariusz i reżyseria: Woody Allen Zdjęcia: Javier Aguirresarobe Aktorzy: Cate Blanchett, Sally Hawkins, Alec Baldwin, Peter Sarsgaard, Louis C. K. Andrew Dice Clay, Bobby Cannavale Na ekranie błyszczy Cate Blanchett, która w 2014 r. za swoją pierwszoplanową kreację została uhonorowana Oscarem oraz Złotym Globem i nagrodą BAFTA. Uwagę jury i krytyków zwróciła na siebie także aktorka drugoplanowa Sally Hawkins, która otrzymała nominację do Oscara. Wśród nominowanych do tej prestiżowej nagrody znalazł się również sam Woody Allen, wyróżniony za najlepszy scenariusz oryginalny. Film otwiera scena, w której główna bohaterka, Jasmine, leci samolotem z Nowego Jorku do San Francisco. Przez całą podróż zagaduje do siedzącej obok starszej pani, którą wyraźnie męczy jej paplanina. Ale wytworna, młoda dama nie zniechęca się, musi wyrzucić z siebie wszystkie żale, mówi o swoim małżeństwie, które właśnie się rozpadło. Starszego o 9 lat męża Hala poznała na studiach, był świetnym kochankiem i miał bardzo dużo pieniędzy. Rozpieszczał ją, obsypywał drogimi prezentami, zabierał w dalekie podróże. Rzuciła więc naukę, by cieszyć się pełnią życia u boku męża milionera. Sielanka nie trwała długo, rzekomy biznesmen Hal okazał się zwykłym oszustem i trafił do więzienia, gdzie popełnił samobójstwo. Wdowa straciła wszystko: pieniądze, służbę, luksusowy apartament przy Piątej Alei z widokiem na Central Park, przyjaciół z wyższych sfer. Teraz będzie musiała żyć bardzo skromnie, w jednej z biedniejszych dzielnic San Francisco. Zanim nie odbije się od dna, zatrzyma się u siostry Ginger, przedstawicielki klasy robotniczej, która jest po rozwodzie i samotnie wychowuje dwóch kilkuletnich synów. Nowy chłopak Ginger, Chili, niczym nie różni się od jej byłego męża, nieudacznika Augiego, więc dziewczyna nie ma żadnych perspektyw na lepszą przyszłość, z czym wyraźnie się pogodziła. Tymczasem Jasmine walczy o swoje życie, chce rozpocząć wszystko od nowa. Zatrudnia się jako recepcjonistka w gabinecie dentystycznym mało atrakcyjnego dra Flickera, który - ku jej niezadowoleniu - nachalnie zabiega o jej względy. Jasmine uczęszcza także na kurs komputerowy, by potem się zająć projektowaniem wnętrz przez Internet. Jej życie nabiera jaśniejszych barw, gdy poznaje bogatego wdowca Dwighta, który pracuje w korpusie dyplomatycznym i zamierza ubiegać się o fotel kongresmena. Zauroczona przystojnym i zamożnym mężczyzną Jasmine, zaczyna konfabulować na swój temat, że jest wdową po znanym chirurgu, który zmarł na atak serca, a ona sama zarabia na życie jako projektantka. Odzyskawszy dawny czar i pewność siebie, Jasmienie brnie w kłamstwa. Kiedy Dwight oświadcza się i idzie z nią do jubilera, by kupić ukochanej pierścionek zaręczynowy, przypadkowo natykają się na Augiego, który ma bardzo dużo do powiedzenia. 22:05 ŻELAZNA KLASYKA - TESTAMENT DOKTORA MABUSE (TESTAMENT DES DR. MABUSE, DAS) Thriller psychologiczny, 116 min, Niemcy, 1933 Reżyseria: Fritz Lang Scenariusz: Fritz Lang, Thea Von Harbou Aktorzy: Otto Wernicke, Rudolf Klein-Rogge, Georg John, Gustav Diessl "Testament doktora Mabuse" to dźwiękowa kontynuacja niemego filmu "Doktor Mabuse: Gracz". Demoniczny Mabuse powraca zza grobu, by nadal terroryzować i siać zamęt. To kolejne arcydzieło Langa z gatunku filmu gangsterskiego. Ostatni film zrealizowany przez reżysera w przedwojennych Niemczech został zatrzymany przez cenzurę nazistowską, a sam Lang musiał uciekać z kraju. TVP Kultura prezentuje zrekonstruowaną cyfrowo wersję filmu. 00:20 NOCNY DOKUMENT - REPREZENTACJA Film dokumentalny, 46 min, Polska, 2012 Reżyseria: Anna Więckowska Zdjęcia: Jan Paweł Pełech, Andrzej Szulkowski Film jest historią grupy mężczyzn, pielęgnujących w sobie młodzieńczą pasję do piłki nożnej, którzy mimo amputacji nogi nadal uprawiają tę dyscyplinę sportu w postaci ampfutbolu, odmianie futbolu dla osób po amputacjach. Mimo że poruszają się na boisku o kulach, emocje podczas meczu sięgają zenitu. I nie ma miejsca na rozczulanie się, faule i kontuzje są na porządku dziennym. Poznajemy drużynę ampfutbolu w momencie największych triumfów, gdy udaje jej się wywalczyć miejsce na podium w towarzyskim turnieju z udziałem reprezentacji Polski, Ukrainy, Anglii i Irlandii. Dla młodej, bo liczącej zaledwie rok drużyny polskiej, jest to niewątpliwy sukces, dający przepustkę do udziału w MŚ w Kaliningradzie. To właśnie tam pełni wiary we własne siły Polacy otrzymają lekcję pokory, walcząc zaciekle o to, by nie zająć ostatniego miejsca wśród dwunastu drużyn. Koncentrując się na czterech bohaterach, pokazujemy stany i emocje towarzyszące zawodnikom podczas pobytu w Kaliningradzie. Pierwszy z nich to 15 - letni Bartek pseudonim Messi. Najmłodszy gracz MŚ i filar polskiej reprezentacji. 32 - letni Przemek, kapitan i moralna podpora reprezentacji. Przystojny, koleżeński, pełen optymizmu i rozwagi. Ze stoickim spokojem przyjmuje porażki, starając się wyciągnąć z nich lekcję. 26 - letni Marcin, to typowy góral, zacięty i uparty. Stawia sobie wysoko poprzeczkę i wydaje się być wiecznie niezadowolony. Jedyny, który nie ukrywa goryczy porażki. Vlodi Tafel to 41 - latek rozdarty między muzyką a piłką. Jako zawodowy perkusista dużo koncertuje i nie ma czasu przyłożyć się do treningów. Nie jedzie na MŚ do Kaliningradu, ale stale podpatruje relacje z meczów na facebooku. Kibicuje swoim i stara się uzupełniać braki kondycyjne na siłowni. Jeszcze nie powiedział ostatniego słowa w ampfutbolu. Ostatnim, cichym bohaterem filmu jest trener naszej reprezentacji. 40 - letni Marek Dragosz. To on motywuje chłopaków do walki. Jest dla nich nie tylko trenerem, ale i ojcem, bratem i psychologiem. Gdyby nie jego zaangażowanie, Polakom nie udało by się nawet zakwalifikować na MŚ. 01:20 PORGY I BESS (THE GERSHWINS PORGY AND BESS) Film muzyczny, opera, 158 min, USA, 2013 Reżyseria: Frank Zamacona "Porgy and Bess" to opera w dwóch aktach. George Gershwin w zaskakujący sposób połączył muzykę jazzową, klasykę i blues, tworząc znakomite dzieło opowiadające przejmującą historię o stanowczej kobiecie i żebraku, który się w niej zakochał. 04:00 KINO NOCNE - CÓRKA ALBO SYN Dramat obyczajowy, psychologiczny, 70 min, Polska, 1979 Autor: Radosław Piwowarski Reżyseria: Radosław Piwowarski Scenariusz: Radosław Piwowarski Zdjęcia: Ryszard Jaworski Muzyka: Seweryn Krajewski Wykonawcy: Eugeniusz Priwiezencew, Joanna Pacuła, Jadwiga Walewska, Janina Tur-Kiryłow, Lena Wilczyńska, Stanisław Brudny, Roman Stankiewicz Piotr Płaksin, trzydziestoletni samotny mężczyzna utrzymujący się z dorywczych prac, marzy o rejsie na Wyspę Wielkanocną zbudowanym samodzielnie jachtem. Pewnego dnia dowiaduje się, że został ojcem i to stawia go przed koniecznością dokonania wyboru między realizacją marzeń a odpowiedzialnością. Nie potrafi podjąć decyzji i ucieka na prowincję do domu rodzinnego. Tam spadają na niego problemy rodziców i rodzeństwa, w tym także siostry, która ma kilkoro nieślubnych dzieci. Piotr nie potrafi pomóc bliskim. Atmosfera domu przekonuje go, że nie można uciec przed odpowiedzialnością. Odnajduje szpital, w którym przyszło na świat dziecko i przyznaje się do ojcostwa.