TVP Kultura Piątek, 12.07.2019 08:50 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - BISKUPIN Felieton, 6 min, Polska, 2015 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Jedno z najważniejszych odkryć w dziejach polskiej i europejskiej archeologii Biskupin. Wpisany w 1994 roku na listę Pomników Historii jest reliktem osady obronnej ludności łużyckiej. Badania nad obiektem prowadzone są już od lat 30. XX wieku. Odsłoniły dobrze zachowane drewniane konstrukcje fundamentowe domów, wałów, ulic i urządzeń komunikacyjnych oraz duże ilości naczyń glinianych, narzędzi i ozdób wykonanych z żelaza czy brązu. Po Biskupinie oprowadzą nas m. in. Wiesław Zajączkowski - dyrektor Muzeum Archeologicznego i archeolog Anna Grossman. 09:10 BIAŁORUSKI KLIMAT ODC. 4 Film dokumentalny, 26 min, Polska, 2017 Reżyseria: Jakub Kowalczyk Scenariusz: Maria Czykwin Masza jedzie na Białoruś w poszukiwaniu swoich korzeni. Spotyka się z niezależnymi artystami i rozmawia z nimi o tożsamości, sztuce, życiu. W czwartym odcinku Masza odwiedza parę zakochanych muzyków z zespołu Hutateli. Żenia i Wjerasjen przemierzyli autostopem obie Ameryki, Azję i Europę, podróżowali bez pieniędzy, grając białoruskie ludowe piosenki w zamian za gościnę i podróż. Na Białorusi zamieszkali we wsi, która powoli zapełnia się młodymi artystami z Mińska. Opowiadają o swojej podróży, muzyce, pracy w niezależnych mediach i nadziejach związanych z oczekiwanym potomkiem. 09:40 SAUNA Film komediowy, 91 min, Polska 1992 Scenariusz i reżyseria: Filip Bajon Zdjęcia: Wit Dąbal Aktorzy: Bogusław Linda, Gabriela Kownacka, Piotr Machalica, Henryk Bista, Marek Kondrat, Zbigniew Zamachowski, Władysław Kowalski, Marian Opania Współczesna komedia satyryczna o charakterze politycznym, zrealizowana przez Filipa Bajona, twórcę "Arii dla atlety", "Wahadełka", Magnata","Przedwiośnia". Akcja"Sauny"rozgrywa się w Helsinkach, dokąd co roku przyjeżdżają na naukowe sympozja Rosjanin, Polak, Czech, Węgier i NRD - owiec. W hotelowej tytułowej saunie spotykają się z Finem i Amerykaninem. W filmie przedstawione zostały trzy takie spotkania - w roku 1980, kiedy w Polsce rodzi się właśnie"Solidarność", w roku 1982, kiedy wprowadzono stan wojenny, oraz w roku 1989, kiedy w naszym kraju dokonała się już zmiana ustroju. Rozmowy przyjaciół podczas dwóch pierwszych spotkań toczą się pod dyktando Jurija, tylko Polak Janek usiłuje wywalczyć niezależność. Kiedy dominacja imperium radzieckiego jest już historią, przedstawiciele bratnich krajów postanawiają odegrać się na Juriju i urządzają prowokację. 11:30 NAJWAŻNIEJSZY DZIEŃ ŻYCIA - ODC. 9/9 - KARUZELA Film obyczajowy, 50 min, Polska 1974 Reżyseria: Ryszard Ber Scenariusz: Andrzej Zbych Zdjęcia: Maciej Kijowski Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Andrzej Kierc, Anna Dymna, Małgorzata Pritulak, Halina Buyno, Maria Zbyszewska, Irena Szymkiewicz, Janusz Bukowski Tym razem reporter radiowy pyta o najważniejszy dzień życia młodego chłopaka, pochodzącego ze wsi. Indagowany przyjechał do miasta, aby ułożyć sobie życie wedle swoich marzeń i nadziei. Rzeczywistość wszakże - jak to często bywa - rozmija się boleśnie z młodzieńczymi marzeniami. Rozczarowany bohater postanawia wrócić do swej pierwszej dziewczyny. Jego "najważniejszy dzień życia" jeszcze nie nadszedł... 12:30 DYREKTORZY - ODC. 1/6 - SWÓJ CHŁOP Serial obyczajowy, 78 min, Polska, 1975 Reżyseria: Zbigniew Chmielewski Scenariusz: Aleksander Minkowski, Andrzej Szypulski Aktorzy: Janusz Paluszkiewicz, Wanda Łuczycka, Krystyna Kołodziejczyk, Bogdan Baer, Adolf Chronicki, Zbigniew Józefowicz, Zygmunt Malawski, Jan Nowicki Akcja serialu toczy się w bliżej nie umiejscowionym zakładzie produkcyjnym Fabel, obejmując okres od roku 1957 do 1972. Bohaterami kolejnych odcinków są dyrektorzy tegoż zakładu, kapitanowie naszego przemysłu. Ich działalność, niepozbawiona błędów, została ukazana na szerokim tle przemian społeczno - obyczajowych zachodzących w kraju, w ścisłym powiązaniu z wysiłkami produkcyjnymi załogi zakładu i nastrojami panującymi wśród personelu technicznego. Rok 1957. Zakład produkcyjny Fabel nie wykonał planu. Rozgoryczona załoga wybiera nowego dyrektora, starego pracownika zakładu - ślusarza Gajdę. Po pewnym czasie okazuje się jednak, że funkcja ta przerasta jego możliwości. Po jednej z błędnych decyzji dyrektor Gajda podaje się do dymisji. Na jego miejsce przychodzi młody, wykształcony człowiek - inżynier Stokłos. 14:20 ACTUS HUMANUS NATIVITAS - FARINELLI CZ. 1 Koncert, 47 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Ann Hallenberg, Christopher Rousset, Les Talens Lyriques Ostatni koncert grudniowego Festiwalu muzyki dawnej Actus Humanus Nativitas. Wirtuozowskie arie operowe napisane dla samego Farinellego. Wykonają je artyści, którzy wystąpili na słynnej ścieżce dźwiękowej do filmu "Farinelli: ostatni kastrat" w reżyserii Grarda Corbiau - szwedzka śpiewaczka Ann Hallenberg i francuska orkiestra Les Talens Lyriques prowadzona przez Christophe’a Rousseta. 15:25 JAK ZDOBYĆ PIENIĄDZE, KOBIETĘ I SŁAWĘ Komedia obyczajowa, 48 min, Polska 1969 Reżyseria: Janusz Kondratiuk Scenariusz: Janusz Kondratiuk i Bohdan Ziółkowski Zdjęcia: Wiesław Rutowicz Aktorzy: Barbara Ludwiżanka, Wanda Łuczycka, Ewa Szykulska, Jerzy Dobrowolski, Krzysztof Litwin, Bronisław Pawlik, Jacek Woszczerowicz i inni Na film składają się trzy nowelki, z których każda podaje dość przewrotny sposób na zdobycie tytułowych pieniędzy, kobiety oraz sławy. Bohaterem pierwszej jest początkujący spryciarz usiłujący zbić majątek na kradzionych kundelkach, które - wykorzystując swe umiejętności fryzjerskie - przemienia w rasowe, strzyżone pudle. Drugi film opowiada o nieśmiałym uwodzicielu, swoistym fenomenie natury, posiadaczu dwóch serc. Trzecia nowela, ze znakomitą rolą Jacka Woszczerowicza, to historia zwariowanego mitomana wynalazcy, kierownika składnicy złomu w jakiejś małej miejscowości nad jeziorem, który ze zwiezionego na teren składnicy żelastwa buduje batyskaf. Zamierza opuścić się nim na dno jeziora. Chrzest i uruchomienie dziwacznego urządzenia ma się dokonać w obecności przedstawiciela prasy. Film "Jak zdobyć pieniądze, kobietę i sławę" powstał pod wyraźnym wpływem prozy Bohumila Hrabala i obrazów Jirziego Menzla. Trzy historyjki łączą ze sobą szczegóły inscenizacyjne i pojawiające się w każdej z nich przelotnie postacie z dwóch pozostałych opowiadań. We wszystkich twórcy zawarli także wiele gorzkiej satyry i kpiny z ludzkich słabości i przywar. 16:25 NADZIEJA (HOPE) Dramat, 97 min, Polska/Niemcy 2007 Reżyseria: Stanisław Mucha Scenariusz: Krzysztof Piesiewicz Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Max Richter Aktorzy: Rafał Fudalej, Kamilla Baar, Wojciech Pszoniak, Zbigniew Zapasiewicz, Zbigniew Zamachowski, Grzegorz Artman, Jerzy Trela, Jan Frycz, Lilith Mucha i inni "Nadzieja" to pierwsza część scenariuszowego tryptyku Krzysztofa Piesiewicza - wieloletniego przyjaciela i współtwórcy największych filmowych sukcesów Krzysztofa Kieślowskiego (cykle: "Dekalog" i "Trzy kolory" oraz "Podwójne życie Weroniki" i "Bez końca"). "Wiara - Nadzieja - Miłość" pierwotnie powstała na zamówienie włoskiej telewizji RAI, jednak ostatecznie Włosi wycofali się z projektu i scenariusze powędrowały na kilka lat do szuflady. Piesiewiczowi pomógł jednak przypadek. Na festiwalu filmowym w Karlovych Varach jego uwagę przykuł intrygujący dokument "Absolut Warhola", autorstwa mieszkającego w Niemczech Polaka Stanisława Muchy. W wyniku spotkania obu twórców Mucha postanowił zainteresować scenariuszem "Nadziei" niemieckich producentów. Na efekty nie trzeba było długo czekać. Prace nad realizacją filmu ruszyły z kopyta, a za kamerą stanął sam Mucha, dla którego był to debiut w pełnometrażowej fabule kinowej. Twórcom udało się skompletować prawdziwie gwiazdorską obsadę, z Wojciechem Pszoniakiem, Zbigniewem Zapasiewiczem, Zbigniewem Zamachowskim, Jerzym Trelą i Janem Fryczem na czele. Zdaniem Krzysztofa Piesiewicza zarówno "Nadzieja", jak i pozostałe filmy z tryptyku "nie mają absolutnie nic wspólnego z aspektami teologicznymi, co się często im przypisuje. Są to historie, które starają się w sposób jak najbardziej przekonujący i wiarygodny opowiedzieć o trzech bardzo istotnych w naszym życiu pojęciach i to niezależnie od tego, kto skąd pochodzi". "To, co nas wypełnia w kontekście tych pojęć' - wyjaśniał w jednym z wywiadów Piesiewicz -"staram się tłumaczyć antropologicznie lub - mówiąc wprost - po ludzku. Tematyką tą zajmowało się już bardzo wiele wspaniałych osób. Swego czasu fantastycznie pisał o tym między innymi Dostojewski, a mianowicie, że bez nadziei nie można wręcz żyć. Ten wybitny rosyjski pisarz postawił tę kwestię na ostrzu noża. Tymczasem my mówimy o tym, że jeśli bardzo się chce, to można ludzkie mikrokosmosy czy mikroświaty przekształcać tak, by nadzieja trwała, a przez to dalsza perspektywa była coraz jaśniejsza. O tym jest to opowiadanie, w którym znalazło się też miejsce na suspens i wątek kryminalny. Wybrzeże Helskie. Młoda kobieta siedzi przed domkiem letniskowym, słuchając w radiu koncertu orkiestry, którą dyryguje jej mąż. Jednocześnie z uśmiechem obserwuje swoich synów Michała i Franciszka, grających w piłkę. W pewnej chwili starszy Michał, tak niefortunnie kopie futbolówkę, że ta ląduje na ulicy. Mały Franciszek biegnie, by ją złapać. Niestety, nie widzi szybko nadjeżdżającej ciężarówki. Przerażona matka rzuca się ratować syna i udaje jej się to, lecz kosztem własnego życia. Gdy ginie, w tej chwili w radiu rozlegają się oklaski rozentuzjazmowanej publiczności. Mija kilkanaście lat. Dorosły już Franciszek mieszka w Warszawie z ojcem i spotyka się z dziewczyną imieniem Klara. Przy jej niewielkiej pomocy śledzi Benedykta Webera, zamożnego właściciela galerii malarstwa. Pewnej nocy udaje mu się sfilmować, jak wynajęci przez Webera ludzie kradną zabytkowy obraz z kościoła. Mając niepodważalne dowody przestępstwa biznesmena (był on obecny podczas kradzieży) Franciszek zaczyna go szantażować, domagając się zwrotu płótna. Niestety, rychło okazuje się, że wplątał się w sprawy, nad którymi nie jest w stanie zapanować. Zarówno Franciszkiem, jak i jego dziewczyną zaczyna się interesować policja oraz co gorsza - bezwzględny paser Gustaw. 18:10 SZALEŃSTWO MAJKI SKOWRON - ODC. 2. ZASADZKA Serial dla młodych widzów, 26 min, Polska 1976 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Aleksander Minkowski Zdjęcia: Wiesław Zdort Muzyka: Maciej Małecki Aktorzy: Marek Sikora, Zuzanna Antoszkiewicz, Czesław Jaroszyński, Krzysztof Kowalewski, Emil Karewicz, Wojciech Pokora, Joanna Bogacka, Bożena Miller, Wojciech Zimecki, Bolesław Płotnicki, Piotr Pawłowski, Arkadiusz Bazak i inni W trakcie kolejnego patrolu ojciec i Ariel natrafiają na martwe ryby - efekt działania kłusowników. Bendek - pracownik miejscowej spółdzielni rybackiej - oskarża o kłusownictwo swego kierownika Liwicza, który jest zarazem ojcem przyjaciela Ariela. Milicja postanawia zorganizować zasadzkę przeciw kłusownikom. W jej wyniku pojawiają się nowe dowody przeciwko Liwiczowi. Tymczasem Majka, myśląc że Ariel wydał ją milicji, urządza mu awanturę. Jednak po wyjaśnieniach chłopca szybko uspokaja się. 18:45 SZALEŃSTWO MAJKI SKOWRON - ODC. 3. MIRABELLE Serial dla młodych widzów, 30 min, Polska 1976 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Aleksander Minkowski Zdjęcia: Wiesław Zdort Muzyka: Maciej Małecki Występują: Marek Sikora, Zuzanna Antoszkiewicz, Czesław Jaroszyński, Irena Kownas, Krzysztof Kowalewski, Emil Karewicz, Wojciech Pokora, Joanna Bogacka, Bożena Miller, Wojciech Zimecki, Bolesław Płotnicki, Piotr Pawłowski, Arkadiusz Bazak i inni Syn Liwicza, Bogdan, nie wierzy, że jego ojciec jest kłusownikiem. Między nim a Arielem, synem komendanta milicji, dochodzi do bójki. Tymczasem Majka ukrywa się na strychu domu Ariela. Chłopiec otacza ją troskliwą opieką. Przynosi jej jedzenie, picie, wodę do mycia. Pewnego dnia wspólnie słuchają krótkofalówki. Trafiają na rozmowę, w czasie której Jim z Denver wyznaje miłość Mirabelle z Casablanki. Pod wpływem tego niecodziennego dialogu Majka zwierza się Arielowi, dlaczego uciekła z domu. Z jej słów wynika, że ojciec, dyrektor fabryki, zawiódł zaufanie i zdradził swego przyjaciela inżyniera, nie zgadzając się na zastosowanie jego wynalazku. Mimo szczerych chęci, Ariel nie potrafi zrozumieć, jak mogło to skłonić dziewczynę do tak drastycznego kroku. 19:20 KRONOS Dysk./wywiad/debata, 30 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Piotr Nowak (prowadzący) Czy po przekroczeniu pewnego wieku wszystko już wolno? Czy ludziom starym należy odbierać prawa wyborcze? Dlaczego edukacja szkolna nie zajmuje się śmiertelnością i przemijaniem? 20:20 KOMEDIOWE LATO - PARYŻ NA BOSAKA (PARIS PIEDS NUS) Film komediowy, 79 min, Francja 2016 Scenariusz i reżyseria: Fiona Gordon, Dominique Abel Aktorzy: Fiona Gordon, Dominique Abel, Emmanuelle Riva, Pierre Richard, Emmy Boissard Paumelle, Celine Laurentie, Charlotte Dubery Komedia nakręcona przez parę sześćdziesięciolatków, małżeństwo Fionę Gordon i Dominique'a Abla, którzy jednocześnie odtwarzają główne role w swoim filmie, tworząc wspaniałe kreacje. Fiona gra starą pannę, bibliotekarkę prowadzącą uporządkowane życie w rodzimej Kanadzie. On - paryskiego kloszarda, pełnego uroku łotra. Poznają się przypadkowo w pięknym mieście nad Sekwaną, gdzie połączy ich niezwykła więź. Fiona jest po raz pierwszy w Paryżu, wyruszyła z Kanady pierwszym samolotem, jaki leciał do Europy. Była to błyskawiczna reakcja na rozpaczliwy list od 88 - letniej ciotki Marthy (w tej roli legenda francuskiego kina Emmanuelle Riva, nominowana do Oscara z film "Miłość"), która potrzebuje pomocy. Martha, ekstancerka kanadyjska, mieszka w stolicy Francji już od kilkudziesięciu lat. Ostatnio znacznie podupadła jednak na zdrowiu i grozi jej dom opieki społecznej, z czym starsza pani nie chce się pogodzić. Kiedy Fiona przybywa na miejsce, okazuje się, że Martha zniknęła. Na domiar złego w poważne taraparty wpada także sama Fiona, która traci dokumenty i pieniądze, kiedy wpada do Sekwany. Jest zrozpaczona i zagubiona w obcym mieście. Wtedy niespodziewanie w jej życiu pojawia się bezdomny Dom, który mieszka w namiocie. Mimo jej niechęci, nie zamierza zostawić jej w spokoju, a ona z czasem zaczyna akceptować jego towarzystwo. Od tej pory są razem na dobre i na złe. 21:50 BLOK - FILM Film dokumentalny, 48 min, Polska, 2018 Reżyseria: Tomasz Knitel Zdjęcia: Nicolas Villegas Blokowiska są istotnym elementem polskiej rzeczywistości. Budziły i nadal budzą w nas intensywne, często skrajne uczucia. Polskie kino, zwłaszcza fabularne, jak w soczewce odzwierciedla emocje mieszkańca bloku. Mówi o rzeczywistości oraz zmieniających się nastrojach społecznych od lat 40. do dnia dzisiejszego; od odbudowy Polski ze zniszczeń wojennych i związanych z tym czasem nadziejach, poprzez tęsknotę i wyczekiwanie na własne M3 lat 60. , późniejsze niespełnienie, rozczarowanie, alienację, bezsilność związaną z latami 70. I 80. , ale także uchwyconą w polskim kinie ironię i surrealistyczny humor, po paradoksy lat 90. , nową nadzieję zderzoną z poczuciem wyobcowania i wreszcie dzisiejszy sentyment do blokowisk. W filmie BLOK bohaterami - przewodnikami są twórcy: Maja Komorowska, Krzysztof Zanussi, Robert Gliński, Jerzy Gruza, Bodo Kox, Jerzy Bończak, Teresa Czepiec oraz filmowi krytycy: Dorota Chrobak, Kaja Klimek, Łukasz Maciejewski, Jakub Majmurek i Michał Oleszczyk. 22:55 POLSKA W AKCJI - MŁODE WILKI Dramat sensacyjny, 95 min, Polska 1995 Scenariusz i reżyseria: Jarosław Żamojda Zdjęcia: Andrzej J. Jaroszewicz Muzyka: Robert Janson Aktorzy: Piotr Szwedes, Jarosław Jakimowicz - Kriegl, Alex Murphy, Jan Nowicki, Michelle Cleo Godsey, Zbigniew Suszyński, Agnieszka Czekańska, Marek Bargiełowski, Tomasz Preniasz, Paweł Deląg, Dariusz Kordek, Ewa Wiśniewska i inni "Mój film jest przeznaczony przede wszystkim dla młodzieżowej widowni. Bohaterami są młodzi chłopcy z maturalnej klasy, którzy uważają, że cały świat należy do nich" - tak scharakteryzował swój debiut Jarosław Żamojda. Debiut niezwykle udany, reżyser otrzymał zań nagrodę na XX Festiwalu w Gdyni. Główny bohater "Młodych wilków" musi zmierzyć się z pytaniami o sens i granice uczciwości, o konsekwencje filozofii "łatwego pieniądza", o moralne drogowskazy w świecie ośmieszonych i podeptanych wartości. Pytania te są zarazem paląco aktualne dla sporej części młodych Polaków, więcej - są być może kluczem do rozszyfrowania ich wrażliwości. Na konto Żamojdy zapisać trzeba, że potrafił to dostrzec i przełożyć na język filmu. "Biedrona", "Cichy" i "Cobra" to dziewiętnastoletni młodzieńcy, którzy mają wszystko, lecz chcą jeszcze więcej. Są przemytnikami pracującymi dla "Czarnego" - szefa szczecińskiego gangu przemytników. Niespodziewanie niejaki Chmielewski, najbogatszy człowiek w Szczecinie i były szef "Czarnego", rezygnuje z nielegalnych interesów. Kończą się dobre "układy" z celnikami. Chłopcy decydują się, że dalej będą sobie radzić sami. Aby nadal prowadzić "interesy", muszą jednak zatrudnić kogoś z "czystym" paszportem. Wybór pada na Roberta - klasowego prymusa. Robert poznaje córkę Chmielewskiego - Cleo, która po wieloletnim pobycie w USA przybywa do Polski, by poznać kraj, w którym się urodziła. Jej ojciec obawia się, że Cleo się dowie, jakie są źródła jego fortuny. Nie życzy sobie więc, by spotykała się z chłopcami z bandy. Tymczasem znajomość z Robertem przeradza się w miłość... 00:55 KINO NOCNE - OGRÓD ROZKOSZY ZIEMSKICH (THE GARDEN OF EARTHLY DELIGHTS) Dramat obyczajowy, 103 min, Wielka Brytania/Włochy/Polska 2003 Scenariusz, reżyseria i zdjęcia: Lech Majewski Zdjęcia: Lech Majewski Muzyka: Lech Majewski, Józef Skrzek Aktorzy: Claudine Spiteri, Chris Nightingale, Barry Chipperfield, Novella Martinoli, Gian Campi, Mariarosa Marchiori Miło i pięknie kosztować darów życia w rozświetlonym pejzażu Ogrodu rozkoszy ziemskich, u stóp fantastycznych budowli, na zielonych błoniach przeciętych lustrami wody, wśród nieprzebranych rzesz nagich ludzi, równie radosnych i niewinnych jak Adam i Ewa w raju. Ludzi cieszących się pięknem swych ciał, oddających się delikatnym pieszczotom, kontemplujących piękno krajobrazu i bratających się z przyrodą niekiedy tak mocno, że przybierających zoomorficzne kształty. Ale nawet tu, w bezgrzesznym świecie Ogrodu, zażywanie rozkoszy należy miarkować. Ci powściągliwi dostąpią wiecznego szczęścia u boku Chrystusa, na lewym skrzydle tryptyku. Nazbyt łapczywi, zbyt głodni silnych wrażeń, trafią na prawą deskę "Tysiącletniego królestwa", do przerażającej krainy wiecznego lęku i cierpienia. Tam, pod straszliwym drzewem śmierci, czekają na nich szpony demonów, cęgi potworów i ostrza machin katowskich... Lech Majewski, absolwent łódzkiej PWSFTViT, malarz, prozaik, poeta, kompozytor, reżyser filmowy i teatralny, zadebiutował na srebrnym ekranie filmem "Rycerz" w 1980 roku. W Hollywood nakręcił znany także polskim widzom "Lot świerkowej gęsi", sfilmował operę "Pokój saren" z własnym librettem, a w 1999 roku zrealizował nagradzany na festiwalach film "Wojaczek". "Ogród rozkoszy ziemskich", będący koprodukcją włosko - brytyjsko - polską, oparł na swej powieści "Metafizyka". Bohaterami filmu są Claudia i Chris. Mężczyzna, konstruktor statków, umysł ścisły, pewnie poruszający się w uładzonym świecie fizycznych wzorów i liczb, rzadko odkłada kamerę. Jest filmowym maniakiem rejestrującym niemal każdą godzinę spędzoną z partnerką, w tym także najbardziej intymne zbliżenia. Claudia, historyk sztuki, interesuje się średniowieczną alchemią, a nade wszystko - twórczością Hieronima z Aken zwanego Boschem, wielkiego artysty niderlandzkiego żyjącego na przełomie XVI i XVI stulecia. Kobieta przygotowuje doktorat na temat jego głośnego obrazu "Tysiącletnie królestwo", znanego powszechnie jako "Ogród rozkoszy ziemskich". Naukowe zainteresowania łączy z osobistą fascynacją tym niesamowitym dziełem "malarza diabłów". Próbuje rozszyfrować ukryte w obrazie tajemnice, znaleźć wskazówki pozwalające dostąpić rajskich rozkoszy już za życia. Czy to się jej uda? Czy zdąży? Nagłe i nieoczekiwane rozpoznanie groźnej, może nawet i śmiertelnej choroby zmusza Claudię do pośpiechu. Zaś dość kontrowersyjna filmowa pasja Chrisa nabiera nowego znaczenia. Może już wkrótce ulotny cyfrowy zapis pozostanie jedynym świadectwem chwil spędzonych z piękną, pełną życia, poszukującą swego miejsca w świecie, łaknącą szczęścia kobietą? 02:45 AMERYKAŃSKI EPOS - ZIEMIA I KREW (BLOOD & SOIL) Film dokumentalny, 52 min, USA, 2017 Reżyseria: Bernard Macmahon Seria "American Epic" to piękna opowieść o tym, jak rodziła się muzyka w Ameryce na początku XX wieku. Postęp technologiczny i dynamiczny rozwój show - biznesu znacznie przyczyniły się do rozpowszechnienia brzmień wielu barwnych kultur. Ten odcinek poświęcony jest ludziom pracy. Z bliska przyglądamy się m.in. robotnikom kopalń i niewolnikom pracującym na polach bawełny, którzy dzięki muzyce odnajdują wolność. Tak kształtują się pierwsze protest songi, muzyka gospel oraz Delta Blues.