TVP Kultura Niedziela, 14.07.2019 08:00 SERIALOWA NOSTALGIA - DROGA - ODC. 4/6 - PASAŻER Z NOŻEM W KIESZENI Serial obyczajowy, 52 min, Polska, 1973 Reżyseria: Sylwester Chęciński Scenariusz: Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Andrzej Ramlau, Jacek Stachlewski Muzyka: Jerzy Derfel Aktorzy: Teresa Szmigielówna, Bronisław Pawlik, Mieczysław Hryniewicz, Beata Torchalska, Wanda Ostrowska, Jolanta Lothe, Wirgiliusz Gryń, Paweł Braun, Andrzej Gazdeczka Marian Szyguła zatrzymuje się na chwilę, by zabrać do swego wozu młodego autostopowicza. Chłopak jest zbiegiem z domu poprawczego. Twierdzi, że znalazł się tam przypadkiem, niesłusznie posądzony o kradzież. Marianek postanawia wyjaśnić sprawę. W rezultacie zostaje kuratorem chłopca. 09:05 ŚLADAMI WIELKICH KOMPOZYTORÓW - ŚLADAMI MASSENETA (MASSENET) Film dokumentalny, 51 min, Francja, 2012 Reżyseria: Alain Dualt Cykl dokumentalny przedstawiający sylwetki sławnych kompozytorów. Bohaterem tego odcinka jest Jules Massenet, o którym inny wirutoz - Camille Saint - Saens mówił "najjaśniejszy z diamentów w naszej muzycznej koronie". Massenet był jednym z najbardziej uznanych francuskich kompozytorów między XIX i początkiem XX wieku. O jego życiu i twórczości opowiadają m.in. sopranistki Natalie Dessay, Nathalie Manfrino, historyk Jacques Bonnaure. 10:05 ANIMAMA - CZARNY BŁYSK - PORWANIE Film animowany, 9 min, Polska, 1987 Reżyseria: Witold Giersz Scenariusz: Witold Giersz Zdjęcia: Krzysztof Szyszka Muzyka: Ryszard Szeremeta Wykonawcy: Wojciech Duryasz W niewielkim miasteczku wyrzucony z cyrku Don Carlosa clown Jose otworzył własny lunapark. Wesołe miasteczko przynosi mu zyski do momentu przybycia wędrownego cyrku Don Carlosa. Chcąc uniknąć konkurencji i pomścić dawne krzywdy, Jose organizuje porwanie pantery. Carlos z Michelem wyruszają w poszukiwaniu zwierzęcia. Tymczasem w cyrku rozpoczynają się już występy. Alex otrzymuje polecenie zabawiania publiczności do momentu odnalezienia pantery. Wszelkie działania okazują się jednak daremne. Wtedy Michel rozpoczyna swoje poszukiwania... 10:15 ANIMAMA - CZARNY BŁYSK - ROZSTANIE Film animowany, 10 min, Polska, 1987 Reżyseria: Witold Giersz Scenariusz: Witold Giersz Zdjęcia: Krzysztof Szyszka Muzyka: Piotr Hertel Wykonawcy: Wojciech Duryasz Bohater filmu Mały zostaje oddany do szkoły. Bardzo przeżywa rozstanie z "Czarnym Błyskiem" - panterą. Czarny Błysk pozbawiony przyjaciela ucieka z cyrku. Odnajduje Małego w szkole. Jednak z pomocą strazy pożarnej zostaje schwytany i odwieziony do cyrku skąd ponownie ucieka. Zew krwi kieruje go do Afryki... 10:35 DUMA I UPRZEDZENIE - ODC. 4 (PRIDE AND PREJUDICE, EP. 4) Serial kostiumowy, 52 min, 6 odc. , Wielka Brytania 1995 Reżyseria: Simon Langton Scenariusz na podstawie powieści Jane Austen: Andrew Davies Aktorzy: Colin Firth, Jennifer Ehle, Alison Steadman, Benjamin Whitrow, Susannah Harker, Crispin Bonham - Carter, Anna Chancellor i inni Elizabeth, urażona wyniosłością Darcy'ego i jego pogardliwym stosunkiem do ludzi niższego stanu, odrzuca jego oświadczyny. Wypomina mu też jego niechęć do George'a Wickhama i fakt, że to za jego namową Charles Bingley zrezygnował z małżeństwa z Jane. Chcąc się zrehabilitować w jej oczach, Darcy pisze niebawem do Elizabeth długi list, w którym wyjaśnia przyczyny swego postępowania. Z jego opisu wynika, że Wickham jest dość powszechnie znanym oszustem i łowcą posagów. Kiedy jednak regiment piechoty, w którym służy przystojny oficer, przenosi się z Meryton do Brighton, Lydia, siostra Elizabeth, wyjeżdża również, korzystając z zaproszenia pułkownika i jego żony. Niepomna ostrzeżeń Elizabeth, pragnie być jak najbliżej ukochanego. 12:20 OPOWIEŚCI WEEKENDOWE: UROK WSZETECZNY Dramat obyczajowy, 55 min, Polska, 1996 Reżyseria: Krzysztof Zanussi Scenariusz: Krzysztof Zanussi Zdjęcia: Edward Klosiński Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Maciej Robakiewicz, Katarzyna Herman, Krzysztof Janczar, Bartosz Jarzymowski, Lech Sołuba, Zbigniew Zapasiewicz "Będzie to autorski serial, przypominający trochę polskie kino moralnego niepokoju. W jego skład wejdą historie, opowiadające o różnych bohaterach i ich problemach. Cechą wiążącą te opowieści będzie czas ich trwania, czyli w tym wypadku jeden weekend. Chcę w tych filmach pokazać różne przypadłości współczesnej inteligencji, ludzi, którzy próbują odnaleźć się w tych trudnych czasach" zwierzał się w jednym z wywiadów Krzysztof Zanussi. Mówiąc o "trudnych czasach", miał na myśli głównie nagłą zmianę pozycji społecznej inteligencji, jej pauperyzację i konfuzję wobec "importowanego" z Zachodu kultu pieniądza. W odróżnieniu od wielu wcześniejszych produkcji reżysera w "Opowieściach..." często gości humor i ironia. Krytyka przywitała cykl Zanussiego z mieszanymi uczuciami. Zarzucano twórcy m.in. zarzucenie dawnej subtelności w przedstawianiu moralnych konfliktów i psychologii postaci. "Zanussi zapomniał, że jest mistrzem psychologicznego światłocienia. Zaczął robić filmy proste jak"konstrukcja samochodowego lewarka"- pisano. Z drugiej wszakże strony trudno zaprzeczyć, że humor i łagodna ironia objawiły widzom"innego Zanussiego"- nieco filuternego,"cieplejszego"i bardziej "ludzkiego". Dowodem nie tylko"Opowieści weekendowe", lecz także pełnometrażowy "Cwał", czy film -"Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową". Głównym bohaterem"Uroku wszetecznego"jest Karol, asystent na wydziale geografii. Uniwersytecka pensja nie starcza mu na utrzymanie siebie i będącej w błogosławionym stanie żony. Jednak pewnego dnia los się do niego uśmiecha. Dostaje propozycję pracy w charakterze sekretarza u podstarzałego arystokraty, spadkobiercy wielkiej fortuny przemysłowej. Mimo oporów związanych z homoseksualizmem hrabiego, Karol przyjmuje ofertę. Nie zdaje sobie sprawy, że jego chlebodawca ma jeszcze inne, bardziej niebezpieczne upodobania. Film fabularny, 60 min, Polska 1996 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Zanussi Zdjęcia: Edward Kłosiński Muzyka: Wojciech Kilar Występują: Zbigniew Zapasiewicz, Maciej Robakiewicz, Katarzyna Herman, Krzysztof Janczar, Bartosz Jarzymowski i inni 13:25 OSTATNIE TAKIE TRIO Film obyczajowy, 42 min, Polska 1977 Reżyseria: Jerzy Obłomski Scenariusz: Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Jan Mogilnicki Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Zbigniew Zapasiewicz, Ryszard Ronczewski, Mirosław Otrębus, Joanna Szczepkowska, Borys Marynowski, Witold Dederko, Jacek Recknitz i inni Poetycka opowieść o odwiecznych dylematach człowieka, o opozycji między bezinteresowną miłością a pragmatyzmem. Fabuła filmu osnuta jest wokół wątku starego jak świat - rodzice chcą wydać córkę za bogatego konkurenta, tymczasem jej serce należy do młodego, pięknego amanta, niestety, biednego. Według zamysłu scenarzysty, Andrzeja Mularczyka, wiejska panna "Anno Domini 197..." ma poślubić majętnego Amerykanina, faceta z dużą forsą. Wszystko już przygotowane - uczta weselna, sala do tańca, są muzykanci. W chwili, gdy weselny orszak rusza do kościoła, wynajęta orkiestra zaczyna grać melodię, którą zamówił młody mężczyzna. Pozostający do tej pory w cieniu, ukochany dziewczyny ma nadzieję, że melodia, z którą wiąże się wiele wspomnień, skruszy serce narzeczonej. I tak się dzieje. Początkowo posłuszna woli ojców, ucieka od bogatego Amerykanina do ubogiego chłopaka. Na motocyklu odjeżdżają w nieznane. W rolach komentujących akcję występują trzej tytułowi muzykanci. Wybory, jakich dokonuje dziewczyna, sprzyjają konfrontacji. Zróżnicowanie charakterologiczne wspomnianego tria pozwala na zaprezentowanie krańcowo różnych odniesień do świata i wartości moralnych. Epizod z życia wędrownych grajków jest jedynie barwnym tłem, istotna w tym filmie jest sublimacja postaw wobec zaistniałej sytuacji - a dalej miłości, uczciwości. "Tak więc rzecz została pomyślana jako psychologiczny tercet nieudacznika, pijaka i młokosa, a pseudonimy miały ich sylwetki psychiczne charakteryzować jeszcze dokładniej". Cygan (w tej roli Zbigniew Zapasiewicz), to cynik, obwieś i fatalista, pan Karol (Ryszard Ronczewski), niegdysiejszy talent sterany w trudach wielu wesel, jest twardzielem i chłodnym pragmatykiem, zaś Młodziak (Mirosław Otrębus) to żółtodziób przekonany o rzeczywistej sile uczuć. W finałowej scenie, kiedy do małżeństwa z wyrachowania nie dochodzi, spod maski cynika i twardziela spoglądają ludzie spragnieni miłości i przyjaźni. 14:20 RANCZO WILKOWYJE Komedia, 94 min, Polska 2007 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter, Jerzy Niemczuk Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski, Radzimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Paweł Królikowski, Cezary Żak, Artur Barciś, Radosław Pazura, Franciszek Pieczka, Piotr Pręgowski, Katarzyna Żak, Sylwester Maciejewski, Bogdan Kalus, Dorota Nowakowska, Violetta Arlak, Marta Chodorowska, Grzegorz Wons, Dorota Chotecka - Pazura i inni Kinowa wersja perypetii mieszkańców gminy Wilkowyje nawiązująca do licznych wydarzeń we wsi przedstawionych wcześniej w serialu emitowanym na antenie Jedynki, który cieszył się ogromną popularnością wśród widzów. Do Wilkowyj nieoczekiwanie wraca Czerepach, który odszedł stamtąd w niesławie po aferze z lokalnym radiem. Teraz, niestety, znów triumfuje, gdyż przybywa jako kontroler Izby Obrachunkowej. Wystraszony nie na żarty wójt nakazuje sekretarzowi Dudzie przygotować kilka fałszywych dokumentów, które mają odwrócić uwagę kontrolera od prawdziwych przekrętów. Ale Czerepach, który doskonale zna zakulisowe gry wójta i metody jego działania, nie daje się na to nabrać. Sam wcześniej maczał palce w finansowych matactwach przełożonego. Odrzuca nawet propozycję łapówki. Możliwość upokorzenia wójta jest dla niego cenniejsza niż pieniądze. Wójt szuka więc pomocy u Więcławskiego, głównego beneficjenta gminnych zleceń, teraz jednak zbyt przerażonego, żeby coś wymyślić. Wójt dochodzi więc do wniosku, że jedynym sposobem na pozbycie się dociekliwego kontrolera będzie zabicie go. Lucy i Kusy cieszą się swoją miłością, szczęśliwi w malowniczym dworku. Idyllę zakłóca im Czerepach, który poszukuje u nich pokoju na czas kontroli w gminie. Lucy niezbyt chętnie wynajmuje mu pokój na poddaszu. Ale na tym nie kończą się przykre niespodzianki. Oto bowiem pewnego dnia w domu Lucy zjawia się kolejny nieproszony gość jej były mąż Louis. Mężczyzna oświadcza Lucy, że nadal ją kocha, żyć bez niej nie może, a co więcej nadal jest jej mężem, gdyż formalności rozwodowe nie zostały sfinalizowane. Na wieść o tym Kusy postanawia usunąć się z życia ukochanej, chociaż Lucy zapewnia go, że Louisa od dawna nie kocha i nie chce go więcej widzieć. Do Kusego to jednak nie przemawia: wyprowadza się z dworku i co gorsza znów zaczyna pić. W słuszności decyzji o odejściu od Lucy utwierdza go proboszcz, który twierdzi, że nie ma on prawa rozbijać małżeństwa. Bywalcy ławeczki mają ciągłe problemy ze zdobyciem pieniędzy na piwo lub wino, a sklepowa Więcławska uparcie odmawia sprzedaży na krechę nawet tak niezbędnych im towarów. Ławeczkowi postanawiają zatem otworzyć swoją budkę z piwem. Dostają nawet niezbędne dofinansowanie z urzędu gminy. Szybko jednak się przekonują, że prowadzenie własnego biznesu to ciężki kawałek chleba. Już nawet pić się nie chce. Louis uwodzi wilkowyjskie kobiety swoją wysportowaną sylwetką i czarującym amerykańskim uśmiechem. I tylko Lucy wciąż jest odporna na jego urok, chociaż były/aktualny małżonek stale ją zapewnia o swoim uczuciu. W końcu zdesperowana kobieta wyrzuca jego rzeczy z domu. Niezrażony Louis zamieszkuje w dawnej komórce Kusego i nadal zabiega o względy Lucy. Tymczasem wszędobylskie dzieci Solejuków donoszą Kusemu, że Amerykanin w swoich działaniach kieruje się niekoniecznie miłością i ma we wsi wspólnika. 16:10 10. MIĘDZYNARODOWY KONKURS WOKALNY IM. STANISŁAWA MONIUSZKI - GALA OTWARCIA CZ. 1 Koncert, 50 min, Polska, 2019 5 maja w dniu 200. urodzin Stanisława Moniuszki TVP Kultura będzie transmitować Galę Otwarcia 10. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki - uroczysty koncert z udziałem laureatów poprzednich edycji Konkursu. Organizowany przez Teatr Wielki Operę Narodową Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki to największy konkurs wokalny w Polsce. Stworzony w 1992 roku przez Marię Fołtyn - gwiazdę scen operowych, legendarną Halkę, reżysera i animatora, ale także niestrudzoną propagatorkę twórczości Stanisława Moniuszki. Co trzy lata młodzi artyści z całego świata zbierają się w Warszawie, aby zaprezentować swój talent przed wybitnymi przedstawicielami świata muzyki, a odniesiony tu sukces staje się dla wielu z nich ważnym krokiem ku międzynarodowej karierze. 17:15 NIEDZIELA Z... TWÓRCZOŚCIĄ WOJCIECHA MŁYNARSKIEGO Dysk./wywiad/debata, 45 min, Polska, 2017 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Wykonawcy: Agnieszka Szydłowska (prowadząca) Ten odcinek cyklu jest poświęcony twórczości Wojciecha Młynarskiego, poety, satyryka, artysty kabaretowego, autora ponad 2000 tekstów piosenek, dramaturga, scenarzysty, librecisty, tłumacza, kompozytora, reżysera teatralnego. Był jednym z największych twórców polskich piosenek, często także ich wykonawcą. Jeremi Przybora zaliczył Młynarskiego do "trójcy wieszczów polskiej piosenki", obok Agnieszki Osieckiej i Jonasza Kofty. Z kolei Agnieszka Osiecka mówiła o nim: Wojciech Młynarski to jest moja zwycięska konkurencja. Piosenki Młynarskiego różnią się od moich "in plus" tym, że są porządnie porymowane, dowcipne i mają puentę. 18:10 NIEDZIELA Z... TWÓRCZOŚCIĄ WOJCIECHA MŁYNARSKIEGO -15. KRAJOWY FESTIWAL PIOSENKI POLSKIEJ OPOLE '77 - RECITAL WOJCIECHA MŁYNARSKIEGO Artystyczne/estradowe (widowisko), 54 min, Polska, 1977 Wykonawcy: Wojciech Młynarski, (prowadzący), Zespół Janusza Senta Przypomnienie koncertu Wojciecha Młynarskiego podczas XV Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej Opole'77. 19:20 NIEDZIELA Z... TWÓRCZOŚCIĄ WOJCIECHA MŁYNARSKIEGO- NIEDZIELA NA GŁÓWNYM - KONCERT GALOWY /CZ. 1/ Artystyczne/estradowe (widowisko), 47 min, Polska, 2001 Reżyseria: Janusz Józefowicz Scenariusz: Janusz Józefowicz Wykonawcy: Katarzyna Groniec, Edyta Geppert, Krystyna Janda, Michał Bajor, Marian Opania, Dariusz Kordek, Zbigniew Zamachowski, Wiktor Zborowski, Janusz Józefowicz, Wojciech Młynarski Program poświęcony twórczości Wojciecha Młynarskiego z udziałem m. in. Mariana Opani, Zbigniewa Zamachowskiego, Katarzyny Groniec, Dariusza Kordka i Wiktora Zborowskiego. 20:20 KWIAT PUSTYNI (DESERT FLOWER) Film biograficzny, 122 min, Wielka Brytania/Niemcy/Austria 2009 Reżyseria: Sherry Horman Scenariusz: Smita Bhide, Sherry Horman Aktorzy: Liya Kebede, Sally Hawkins, Timothy Spall, Meera Syal, Juliet Stevenson, Anthony Mackie, Craig Parkinson, Soraya Omar - Scego Niezwykła historia życia Waris Dirie, która z ubogiej dziewczyny z plemienia nomadów, stała się światowej sławy modelką. Przeszła piekło, zanim osiągnęła niewyobrażalny sukces, odbyła daleką i wyboistą drogę: od czarnej rozpaczy do wielkiej nadziei, od ciemności do blasku fleszy i świateł rampy, od namiotu na pustyni do największych domów mody w Londynie, Paryżu, Mediolanie i Nowym Jorku. Stała się ozdobą kolorowych magazynów, jej zdjęcia robił najsłynniejszy fotograf mody, Terence Donovan. Dzięki niemu somalijska dziewczyna znalazła się na samym szczycie. To właśnie on dał jej siłę, pokazał, jak wspaniale jest być kobietą, sprawił, że trafiła na okładkę kultowego kalendarza Pirelli - jak sama wspomina w jednym z wywiadów. Scenariusz filmu powstał na podstawie autobiograficznej powieści, w której Waris Dirie opisała swoje życie. Imię autorki - Waris - w języku somalijskim oznacza "kwiat pustyni", stąd właśnie tytuł jej książki. Ciekawostką jest fakt, że Waris Dirie pod wpływem przyjaciółki Polki zakochała się w naszym kraju i związała swoje życie z Gdańskiem, tu zamieszkała wraz z dziećmi.. Film otwiera scena na spieczonej słońcem pustyni, gdzie mała Waris dogląda kóz. Mimo biedy w rodzinie, na swój sposób jest szczęśliwa, wraz ze swym rodzeństwem cieszy się beztroskim dzieciństwem. Akcja przenosi się kilka lat później, do Londynu, dokąd, jak się okazuje, los rzucił Waris. Z jej wspomnień widz poznaje dramatyczne koleje jej życia. Miała zaledwie 13 lat, kiedy uciekła przed zaaranżowanym małżeństwem. Ojciec sprzedał ją 60 - letniemu mężczyźnie, miała zostać jego czwartą żoną. Rodzina nie mogła odmówić, przyszły mąż dużo za nią zapłacił. Ślub zaplanowano nazajutrz, ale nastolatka wybrała wolność. Uciekła w środku nocy, przeszła całą pustynię. To cud, że przeżyła. Wyczerpana i chora dotarła w końcu do Mogadiszu, gdzie mieszkała jej babcia. To ona popchnęła ją w wielki świat, załatwiła pracę pokojówki u żony ambasadora w somalijskiej placówce w Londynie. Kiedy w Somalii nastąpił przewrót, ambasada została zamknięta. Pełnoletnia już Waris ucieka jeszcze raz. Nie wraca do ojczyzny, zostaje w Wielkiej Brytanii, nie zdając sobie chyba nawet sprawy z tego, że przebywa tu nielegalnie, bez ważnego paszportu. Gdyby wiedziała o procedurach, mogłaby bez trudu dostać status uchodźcy politycznego. Waris błąka się po ulicach Londynu. Bardzo słabo mówiąca po angielsku dziewczyna poznaje w supermarkecie sprzedawczynię, młodą i żywiołową Marilyn, która marzy o karierze tancerki. Instynktownie oczekuje od niej pomocy. Zagubiona i pozbawiona środków do życia Somalijka w końcu niemal wymusza na Angielce, by ta przygarnęła ją do swego lokum. Marilyn współczuje bezradnej Waris, stara się jej pomóc, daje adres do jednego z barów, gdzie może podjąć pracę sprzątaczki. To właśnie tu myjącą podłogę somalijską piękność dostrzega znany fotograf Terry Donaldson (filmowe nazwisko Donovana), który wręcza jej wizytówkę i prosi o kontakt. Mija jakiś czas, zanim Waris zwróci się do niego o pomoc. Uświadamia sobie, że stać ją na lepsze życie. Od tej pory wypadki potoczą się bardzo szybko. Naturalne piękno dziewczyny dostrzegają także inni. Zdjęcia Waris zrobione przez Donaldsona robią wrażenie w branży. Dziewczyna ma jechać na sesję zdjęciową najpierw do Paryża, potem do Ameryki. Kiedy wszystko jest załatwione, a agencja modelek wydaje na nią grube pieniądze, okazuje się, że ma nieważny paszport. Szefowa Lucinda daje się namówić na fałszywe dokumenty. Waris wpada jednak na lotnisku. Zostaje zatrzymana, grozi jej deportacja. I znowu los się do niej uśmiecha. Dostaje tymczasowe prawo pobytu. Aby pozostać na stałe, bierze fikcyjny ślub. 23:05 DOKUMENT.PL - PIELGRZYM Film dokumentalny, 61 min, Polska, 2015 Reżyseria: Paweł Jóźwiak - Rodan Scenariusz: Paweł Jóźwiak - Rodan Zdjęcia: Olaf Malinowski, Krzysztof Trojnar, Roman Zięba, Paweł Jóźwiak - Rodan Muzyka: Jakub Sarwas Roman miał burzliwe życie. Po przerwanych studiach medycznych wyjechał do Singapuru i został przemytnikiem. Przemycał ludzi i elektronikę. Po powrocie do Polski rozpoczął pracę w korporacji. Jego życie zdawało się wreszcie toczyć po właściwych torach, aż do dnia, w którym został aresztowany i oskarżony o przestępstwa popełnione sześć lat wcześniej. Po wyjściu na wolność postanowił zerwać ze swoim dawnym życiem. Zaczął pisać ikony i chodzić pieszo po świecie. Jak sam mówi: chciał się przeczołgać, przepalić, w sobie coś zniszczyć. Rozwiedziony ojciec dwudziestoletniej córki, który próbuje odpokutować błędy przeszłości podczas pieszych wypraw. Poznajemy go, gdy wraz z innymi byłymi więźniami planuje przejść pieszo z Polski do Moskwy i z powrotem, łącznie 4500 km. Podczas drogi bohater stawi czoło nurtującym go trudnym pytaniom, a odpowiedzi poszuka, spoglądając głęboko we własne wnętrze. Pielgrzymka zaplanowana jako droga pojednania między Wschodem i Zachodem wskaże mu ścieżkę ku innemu pojednaniu. Jej finał może okazać się bardzo różny od tego, który bohater po ludzku planował. (filmpolski.pl) 00:20 BILET DO KINA - MARATOŃCZYK (MARATHON MAN, THE) Dramat sensacyjny, 125 min, USA 1976 Reżyseria: John Schlesinger Scenariusz na podstawie własnej powieści: William Goldman Zdjęcia: Conrad Hall Muzyka: Michael Small Występują: Dustin Hoffman, Laurence Olivier, Roy Scheider, William Devane, Marthe Keller, Fritz Weaver, Richard Bright, Marc Lawrence i inni "Maratończyk" Johna Schlesingera jest przede wszystkim filmem sensacyjnym, choć na tej kanwie reżyser połączył kilka motywów znacznie głębszych i istotniejszych: problem reperkusji i odradzania się faszyzmu, oskarżenie międzynarodowej mafii agentów tajnych służb, gotowych sprzymierzyć się z wrogiem dla obrony wspólnych interesów oraz gorzki obraz powszechnej obojętności, umożliwiającej przestępcom swobodę działania. Za podstawę filmu posłużyła bestsellerowa powieść pisarza i scenarzysty amerykańskiego Williama Goldmana, który ma w swoim dorobku scenariusze m.in. do takich głośnych dzieł, jak "Butch Cassidy i Sundance Kid", "Wszyscy ludzie prezydenta" czy "Iluzjonista". W przypadku "Maratończyka" amerykańscy krytycy dopatrywali się w powieści i w jej ekranizacji "metafizycznej głębi". Recenzenci europejscy byli mniej entuzjastyczni: potraktowali dzieło Schlesingera przede wszystkim jako znakomite kino akcji: perfekcyjne warsztatowo, świetnie zagrane, fotografowane w naturalnej, wielkomiejskiej scenerii, z kilkoma scenami budzącymi prawdziwą grozę, jak choćby wizyta jednego z bohaterów, nazistowskiego zbrodniarza Christiana Szella, w żydowskiej dzielnicy w Nowym Jorku, gdzie obozowy oprawca zostaje rozpoznany przez swe dawne ofiary. W wypadku samochodowym na Manhattanie ginie Klaus Szell, emigrant niemiecki, brat poszukiwanego zbrodniarza hitlerowskiego Christiana Szella. Świadkiem wypadku jest student Babe Levy trenujący biegi maratońskie. Tymczasem starszy brata Babe'a, Doc, przebywa w Paryżu, gdzie prowadzi podejrzane interesy, przysparzające mu dużo pieniędzy i jeszcze więcej wrogów. Cudem uchodzi cało z serii zamachów na jego życie dokonywanych przez niejakiego Chena, a w końcu pokonuje go w morderczym pojedynku. Babe poznaje w uniwersyteckiej bibliotece młodą Szwajcarkę, Elsę, w której się zakochuje. Pewnego wieczoru w Central Parku oboje zostają napadnięci przez nieznanych mężczyzn. Kilka dni później w Nowym Jorku zjawia się Doc. Podczas wspólnego obiadu zarzuca Elsie, że okłamuje Babe'a co do prawdziwego celu jej spotkań z nim. Między braćmi dochodzi do scysji, Elsa ucieka. Na wieść o śmierci Klausa przebywający w Urugwaju Christian Szell postanawia przyjechać do USA, aby podjąć zdeponowane w banku diamenty. Do tej pory robił to jego brat, poza nim Szell nikomu nie dowierza. Na lotnisku w Nowym Jorku witają go dwaj mężczyźni, którzy wcześniej napadli na Babe'a i Elsę. Wieczorem Szell spotyka się z Dokiem i rani go śmiertelnie bagnetem. Doc ostatkiem sił dociera do mieszkania brata i tam umiera, nie zdążywszy wypowiedzieć ani słowa. Agent policji, Janeway, wyjaśnia Babe'owi, że jego brat był agentem wywiadu i tropił hitlerowskich przestępców. Tej samej nocy Babe zostaje porwany przez ludzi Szella, którzy torturują go w wymyślny sposób usiłując się dowiedzieć, co Doc powiedział mu przed śmiercią. Babe'owi udaje się uciec. Wkrótce odkrywa, że Janeway pracuje na dwie strony: dla rządu i dla Szella. Ale nie tylko on jest na usługach demonicznego zbrodniarza. 02:35 MOCNE KINO - JOAQUIN PHOENIX. JESTEM, JAKI JESTEM (I'M STILL HERE) Film dokumentalny, 102 min, USA, 2010 Reżyseria: Casey Affleck Scenariusz: Casey Affleck, Joaquin Phoenix Aktorzy: Joaquin Phoenix, Sean 'P. . Diddy' Combs, David Letterman Pod koniec 2008 roku Joaquin Phoenix najpierw ogłosił, że rezygnuje z aktorstwa, następnie, że swoją artystyczna karierę zamierza kontynuować jako hip - hopowiec. Dla podkreślenia wagi swojej przemiany, a również wzmocnienia jej bezpośredniego oddziaływania przestał się golić. Udzielił też kilku żenujących wywiadów, z których najważniejszym, najgłośniej komentowanym był jego występ w talk show Davida Lettermana, podczas którego półprzytomny, mamroczący Phoenix sprawiał silne wrażenie pozostawania pod wpływem niedozwolonych substancji. Niedługo później pojawiła się informacja o powstającym dokumencie "na żywo" rejestrującym nieoczekiwaną przemianę, tudzież kryzys aktora. Newsy odnośnie do realizowanego filmu były zresztą nie mniej ekscytujące niż wcześniejsze kontrowersje. Im bliżej jednak było premiery filmu, tym głośniej mówiono o fikcyjnym/prowokacyjnym charakterze tak przemiany Phoenixa, jak też w konsekwencji - powstającego dokumentu. 04:20 LEGENDY ROCKA - EAGLES (ROCK LEGENDS (S. 6) - EAGLES) Film dokumentalny, 22 min, Wielka Brytania, 2016 Reżyseria: Lyndy Saville Wykonawcy: Eagles Cykl dokumentalny prezentujący najważniejszych artystów muzyki rockowej. Bohaterem tego odcinka jest Eagles, jeden z najważniejszych zespołów lat 70. Zdobywcy wielu nagród muzycznych, w tym Grammy i American Music Awards, autorzy znakomitych piosenek osiągających pierwsze miejsca na listach przebojów nie tracą na swojej popularności. Muzycy z Los Angeles zaliczani są do grona najlepiej sprzedających się artystów na świecie, a ich wpływ na współczesną muzykę jest nieoceniony.