TVP Kultura Poniedziałek, 15.07.2019 08:45 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - MALBORK Felieton, 5 min, Polska, 2015 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Wykonawcy: Marek Stokowski, Krzysztof Górecki W tym odcinku prezentacja zespołu zamku krzyżackiego w Malborku, uznanego za pomnik historii w 1994 roku. Był siedzibą Wielkiego Mistrza i stolicą Państwa Krzyżackiego w Prusach. W jednym stuleciu pełnił ważne funkcje militarne i polityczne, w następnym - przeznaczono go na magazyny i koszary. Jest największą ceglaną budowlą Europy, na budowę tylko jednego z jego skrzydeł zużyto 5 mln cegieł. O miejscu opowiedzą Marek Stokowski, pisarz i kustosz Muzeum Zamkowego w Malborku oraz Krzysztof Górecki, reżyser inscenizacji Bitwy pod Grunwaldem. 09:05 NIENASYCENI Reportaż, 21 min, Polska, 2017 Scenariusz: Elżbieta Rottermund Wykonawcy: Emilia Komarnicka (prowadząca), Redbad Klijnstra (prowadzący) Bohaterką odcinka jest Maria Dąbrowska - Majewska. Założycielka Fundacji "Zmiana". Fundacja działa na warszawskiej Pradze i zakłada Biblioteki Sąsiedzkie. W naszym programie Redbad i Emilia włączają się w prace czwartej, założonej przez Fundację, biblioteki na Bazarze Różyckiego. Pani Maria organizuje też rozdawanie książek na ulicach Pragi. W tym celu Fundacja ustawia specjalne półki w kilku miejscach tej dzielnicy. Jest ona też organizatorką szeregu imprez literackich, które mają integrować społeczność lokalną. Kolejną, bardzo ważną kampanią, którą prowadzi Fundacja "Zmiana", jest akcja "Książki w pudle czas rozpakować". Jest to akcja zbierania książek, które przekazuje się zakładom karnym. W odcinku jesteśmy w więzieniu, w którym pani Maria stworzyła Bibliotekę dla więźniów i jak sama mówi: "Czytanie to też forma resocjalizacji". 09:35 NADZIEJA (HOPE) Dramat, 97 min, Polska/Niemcy 2007 Reżyseria: Stanisław Mucha Scenariusz: Krzysztof Piesiewicz Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Max Richter Aktorzy: Rafał Fudalej, Kamilla Baar, Wojciech Pszoniak, Zbigniew Zapasiewicz, Grzegorz Artman, Jerzy Trela, Jan Frycz, Lilith Mucha, Dominika Ostałowska, Kacper Michalak, Jędrzej Cempura, Marzena Trybała "Nadzieja" to pierwsza część scenariuszowego tryptyku Krzysztofa Piesiewicza - wieloletniego przyjaciela i współtwórcy największych filmowych sukcesów Krzysztofa Kieślowskiego (cykle: "Dekalog" i "Trzy kolory" oraz "Podwójne życie Weroniki" i "Bez końca"). "Wiara - Nadzieja - Miłość" pierwotnie powstała na zamówienie włoskiej telewizji RAI, jednak ostatecznie Włosi wycofali się z projektu i scenariusze powędrowały na kilka lat do szuflady. Piesiewiczowi pomógł jednak przypadek. Na festiwalu filmowym w Karlovych Varach jego uwagę przykuł intrygujący dokument "Absolut Warhola", autorstwa mieszkającego w Niemczech Polaka Stanisława Muchy. W wyniku spotkania obu twórców Mucha postanowił zainteresować scenariuszem "Nadziei" niemieckich producentów. Na efekty nie trzeba było długo czekać. Prace nad realizacją filmu ruszyły z kopyta, a za kamerą stanął sam Mucha, dla którego był to debiut w pełnometrażowej fabule kinowej. Twórcom udało się skompletować prawdziwie gwiazdorską obsadę, z Wojciechem Pszoniakiem, Zbigniewem Zapasiewiczem, Zbigniewem Zamachowskim, Jerzym Trelą i Janem Fryczem na czele. Zdaniem Krzysztofa Piesiewicza zarówno "Nadzieja", jak i pozostałe filmy z tryptyku "nie mają absolutnie nic wspólnego z aspektami teologicznymi, co się często im przypisuje. Są to historie, które starają się w sposób jak najbardziej przekonujący i wiarygodny opowiedzieć o trzech bardzo istotnych w naszym życiu pojęciach i to niezależnie od tego, kto skąd pochodzi". "To, co nas wypełnia w kontekście tych pojęć' - wyjaśniał w jednym z wywiadów Piesiewicz -"staram się tłumaczyć antropologicznie lub - mówiąc wprost - po ludzku. Tematyką tą zajmowało się już bardzo wiele wspaniałych osób. Swego czasu fantastycznie pisał o tym między innymi Dostojewski, a mianowicie, że bez nadziei nie można wręcz żyć. Ten wybitny rosyjski pisarz postawił tę kwestię na ostrzu noża. Tymczasem my mówimy o tym, że jeśli bardzo się chce, to można ludzkie mikrokosmosy czy mikroświaty przekształcać tak, by nadzieja trwała, a przez to dalsza perspektywa była coraz jaśniejsza. O tym jest to opowiadanie, w którym znalazło się też miejsce na suspens i wątek kryminalny. Wybrzeże Helskie. Młoda kobieta siedzi przed domkiem letniskowym, słuchając w radiu koncertu orkiestry, którą dyryguje jej mąż. Jednocześnie z uśmiechem obserwuje swoich synów Michała i Franciszka, grających w piłkę. W pewnej chwili starszy Michał, tak niefortunnie kopie futbolówkę, że ta ląduje na ulicy. Mały Franciszek biegnie, by ją złapać. Niestety, nie widzi szybko nadjeżdżającej ciężarówki. Przerażona matka rzuca się ratować syna i udaje jej się to, lecz kosztem własnego życia. Gdy ginie, w tej chwili w radiu rozlegają się oklaski rozentuzjazmowanej publiczności. Mija kilkanaście lat. Dorosły już Franciszek mieszka w Warszawie z ojcem i spotyka się z dziewczyną imieniem Klara. Przy jej niewielkiej pomocy śledzi Benedykta Webera, zamożnego właściciela galerii malarstwa. Pewnej nocy udaje mu się sfilmować, jak wynajęci przez Webera ludzie kradną zabytkowy obraz z kościoła. Mając niepodważalne dowody przestępstwa biznesmena (był on obecny podczas kradzieży) Franciszek zaczyna go szantażować, domagając się zwrotu płótna. Niestety, rychło okazuje się, że wplątał się w sprawy, nad którymi nie jest w stanie zapanować. Zarówno Franciszkiem, jak i jego dziewczyną zaczyna się interesować policja oraz co gorsza - bezwzględny paser Gustaw. 11:30 DYREKTORZY - ODC. 2/6 - BOKSER Serial obyczajowy, 82 min, Polska, 1975 Reżyseria: Zbigniew Chmielewski Scenariusz: Aleksander Minkowski, Andrzej Szypulski Aktorzy: Jan Nowicki, Barbara Brylska, Teresa Budzisz-Krzyżanowska, Bogdan Baer, Janusz Bylczyński, Edward Kusztal, Zygmunt Malawski, Zbigniew Józefowicz Druga połowa lat pięćdziesiątych. Dyrektor Stokłos wprowadza nowe metody pracy, sprowadza wysoko kwalifikowanych fachowców. Musi im dać mieszkania, na które czekali starzy pracownicy. Robotnica, która nie dostała obiecanego mieszkania, popełnia samobójstwo. Incydent pogłębia konflikt dyrektora z załogą. Stokłos zostaje przeniesiony do zjednoczenia w Warszawie. (filmpolski. pl) 13:05 DYREKTORZY - ODC. 3/6 - SPADAJACA GWIAZDA Serial obyczajowy, 82 min, Polska, 1975 Reżyseria: Zbigniew Chmielewski Scenariusz: Aleksander Minkowski, Andrzej Szypulski Aktorzy: Henryk Bąk, Anna Milewska, Antonina Gordon-Górecka, Grażyna Barszczewska, Bogdan Baer, Janusz Bylczyński, Janusz Bylczyński, Zbigniew Józefowicz Nowy dyrektor był poprzednio oficerem WP. Jego historia to historia człowieka, który nie pracując nad sobą, nie rozwijając się, systematycznie traci autorytet. Podtrzymuje się pitym potajemnie alkoholem. Gubi teczkę z tajną dokumentacją wojskową. Znajduje się w sytuacji prawie bez wyjścia i popełnia samobójstwo. (filmpolski. pl) 14:35 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - STANISŁAW SOYKA Dysk./wywiad/debata, 8 min, Polska, 2019 Gościem Małgorzaty Niecieckiej - Mac jest Stanisław Soyka. Kwiecień to bardzo ważny miesiąc dla tego muzyka - 26 kwietnia obchodzi urodziny, które są pretekstem do rozmowy o twórczości, rodzinie i planach na przyszłość. 14:50 ŚLADAMI WIELKICH KOMPOZYTORÓW - ŚLADAMI MASSENETA (MASSENET) Film dokumentalny, 51 min, Francja, 2012 Reżyseria: Alain Dualt Cykl dokumentalny przedstawiający sylwetki sławnych kompozytorów. Bohaterem tego odcinka jest Jules Massenet, o którym inny wirutoz - Camille Saint - Saens mówił "najjaśniejszy z diamentów w naszej muzycznej koronie". Massenet był jednym z najbardziej uznanych francuskich kompozytorów między XIX i początkiem XX wieku. O jego życiu i twórczości opowiadają m.in. sopranistki Natalie Dessay i Nathalie Manfrino oraz historyk Jacques Bonnaure. 16:00 BARDZO STARZY OBOJE Nowela filmowa, 30 min, Polska 1967 Reżyseria: Jan Rybkowski Scenariusz: Kazimierz Brandys, Jerzy Markuszewski Zdjęcia: Marek Nowicki, Zbigniew Hartwig Opracowanie muzyczne: Henryk Kuźniak Aktorzy: Kazimierz Opaliński, Barbara Ludwiżanka Sentymentalna opowieść o nieuchronnym upływie czasu, o przemijaniu, bezskutecznej walce człowieka z własnym losem, często wymykającym się spod kontroli i toczącym się wbrew marzeniom i oczekiwaniom. Jest to film o uczuciach ludzi starszych, którzy mimo upływu lat i bagażu rozmaitych doświadczeń życiowych, zachowali pogodę ducha, żywe wspomnienia młodzieńczych lat, kiedy wszystko było jeszcze przed nimi. Pełna zadumy i refleksji opowieść o ludziach, którym kolejne lata życia upłynęły w burzliwym okresie pierwszej połowy XX stulecia. Przeżyli wiele - dwie wojny, zwycięstwo bolszewizmu w Rosji, śmierć Piłsudskiego, spalenie Warszawy. Akcja filmu rozgrywa się w ciągu jednego słonecznego letniego przedpołudnia w sielankowej atmosferze. Balbina i Adolf obchodzą 50. rocznicę małżeństwa. Siedzą przed domem na ławeczce w cieniu rozłożystego drzewa, wokół pełno kwitnących kwiatów, słychać śpiew ptaków. Gdy brali ślub, dzień wówczas był równie ciepły i piękny. Ona miała na sobie białą suknię z koronką, do twarzy jej było w welonie. Właśnie wtedy nadeszła wiadomość o zamordowaniu w Sarajewie arcyksięcia Franciszka Ferdynanda. Świeżo upieczony małżonek nie podzielił się wtedy tą straszną wieścią z żoną. Przez całe życie starał się chronić ukochaną przed złymi wiadomościami, otaczał troskliwą opieką, stworzył własny zamknięty świat, w którym ona czuła się szczęśliwa i bezpieczna. W 1918 roku urodził się pierworodny syn, potem przyszło na świat kolejne potomstwo. Stasieczek ukończył studia, dziś jest ważnym redaktorem, młodszy Miecio pracuje w ministerstwie. Dzieci również przeszły w życiu wiele. Sędziwi małżonkowie wspominają ich trudne lata wojny. Jeden z synów podupadł na zdrowiu wysłany na przymusowe roboty do Niemiec, drugi walczył w powstaniu. Na wspomnieniach, rozpamiętywaniu dawnych żalów i zaprzepaszczonych nadziei upływa całe przedpołudnie. Zbliża się dwunasta. Może następną podmiejską kolejką przyjadą dzieci z rodzinami na ślubną uroczystość rodziców. Matka przygotowała tyle smakołyków na tę okazję... 16:35 ADELA JESZCZE NIE JADŁA KOLACJI (ADELA JESTE NEVECERELA) Film komediowy, 102 min, Czechosłowacja 1977 Reżyseria: Oldrich Lipsky Scenariusz: Jiri Brdecka Aktorzy: Michal Docolomansky, Milos Kopecky, Ladislav Pesek, Kveta Fialova, Nadia Konvalinkova, Rudolf Hrusinsky, Helena Ruzickova Film wyreżyserował Oldrich Lipsky (1924 - 1986), czechosłowacki mistrz komedii oraz parodii, który z upodobaniem bawił się różnymi gatunkami filmowymi, umiejętnie wykorzystując wszystkie ich najbardziej charakterystyczne cechy. Brawurowo sparodiował western w słynnym "Lemoniadowym Joe", a tym razem wziął na wrsztat filmy kryminalne, stosując melanż zdjęć aktorskich z sekwencjami animowanymi. Jednym z bohaterów "Adeli..." jest amerykański detektyw, Nick Carter, znany z popularnych powieści z przełomu wieków. W pastiszu Oldicha Lipskiego sławny detektyw przybywa do secesyjnej Pragi, gdzie ma rozwikłać zagadkę zniknięcia pewnego psa, a także odkryć tajemnicę krwiożerczej rośliny, tytułowej Adeli. Dzielny Carter będzie musiał stawić czoło największemu wrogowi - ogrodnikowi, który rzekomo zginął przed laty w grzęzawisku. 18:30 SZALEŃSTWO MAJKI SKOWRON - ODC. 4. ALARM NA JEZIORZE Serial dla młodych widzów, 28 min, Polska, 1976 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Aleksander Minkowski Zdjęcia: Wiesław Zdort Aktorzy: Zuzanna Antoszkiewicz, Czesław Jaroszyński, Marek Sikora, Joanna Bogacka, Wojciech Pokora, Czesław Jaworzyński, Arkadiusz Bazak, Bolesław Płotnicki i inni Ariel przypadkowo przyłapuje ojca na spotkaniu z lekarką Badowską. Wie, że łączy ich coś więcej niż sympatia i nie potrafi się z tym pogodzić. Swą zazdrość i gniew wyładowuje, odbywając szaleńczą jazdę wodolotem ojca. Gdy wraca do domu, między nim a rodzicem dochodzi do "męskiej" wymiany zdań. W nocy ojciec Ariela dostaje informację, że w jeziorze utopiła się jakaś dziewczyna. Przerażony Ariel w napięciu czeka na wyniki poszukiwań. Obawia się, że ofiarą żywiołu padła Majka. 19:05 SZALEŃSTWO MAJKI SKOWRON - ODC. 5. WYSPA Serial dla młodych widzów, 25 min, Polska, 1976 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Aleksander Minkowski Zdjęcia: Wiesław Zdort Aktorzy: Zuzanna Antoszkiewicz, Czesław Jaroszyński, Marek Sikora, Joanna Bogacka, Wojciech Pokora, Bolesław Płotnicki, Andrzej Skubisz i inni Ariel odnajduje głodną i wymizerowaną Majkę, która prosi go, by ją ukrył. Chłopiec postanawia "zamelinować" dziewczynę we wraku starego statku spacerowego, zakotwiczonego przy wyspie. Nocą Ariel odwiedza Majkę, chcąc sprawdzić, jak się czuje w nowej kryjówce. Przekonuje się, że dziewczyna jest już spokojniejsza o swoje bezpieczeństwo. Nastrój pięknej, letniej nocy skłania obydwoje do serdecznej, szczerej rozmowy. 20:20 PANORAMA KINA POLSKIEGO - BOISKO BEZDOMNYCH Film obyczajowy, 118 min, Polska 2008 Reżyseria: Kasia Adamik Scenariusz: Przemysław Nowakowski Zdjęcia: Jacek Petrycki Muzyka: Antoni Łazarkiewicz Aktorzy: Marcin Dorociński, Rafał Fudalej, Piotr Jagielski, Marek Kalita, Krzysztof Kiersznowski, Eryk Lubos, Maciej Nowak, Dmitrij Piersin, Jacek Poniedziałek, Dariusz Toczek, Bartłomiej Topa, Zbigniew Zamachowski, Wojciech Kalarus, Maria Seweryn, Joanna Grudzińska Film Kasi Adamik (ur. w Warszawie w 1972 r. córki Laco Adamika i Agnieszki Holland), twórczyni m. in. debiutanckiej tragikomedii "Szczekać na psa" oraz "Janosika. Prawdziwej historii". Akcja "Boiska" rozgrywa się współcześnie i opowiada o kilku rozbitkach życiowych, którzy znaleźli się nad przepaścią, skąd, jakby się wydawało, nie ma już drogi odwrotu. Spotkanie z byłym piłkarzem, nagle odmienia ich los, pozwala uwierzyć w swój sukces i z optymizmem spojrzeć w przyszłość. Mistrzostwa Europy zbliżają się wielkimi krokami. Zawodnicy reprezentacji Polski w pocie czoła przygotowują się do eliminacji. Nadzieją zespołu jest 17 - letni Jacek Mróz z Zabrza, o tego utalentowanego zawodnika ubiegają się nawet zagraniczne kluby. Niedaleka przyszłość okaże się jednak dla niego brutalna. Akcja przenosi się kilkanaście lat później. Widz jest świadkiem upadku bohatera filmu, moralnej i fizycznej degrengolady niegdysiejszej gwiazdy futbolu. Światem Jacka Mroza są teraz meliny i najmroczniejsze zakątki warszawskiego Dworca Centralnego. Zaniedbany i zmarnowany Jacek chodzi na ciągłym rauszu. Splot okoliczności sprawił, że stracił sportową pasję i chęć do normalnego życia. Kiedy wszyscy stawiali na niego, odniósł na boisku poważną kontuzję nogi, która wyeliminowała go z kadry. Miał zostać trenerem, ale nie chciał sprzedać meczów i znowu wypadł z gry. Praca nauczyciela WF - u w szkole podstawowej nie dawała żadnej satysfakcji. Alkohol, agresja, bijatyki to kolejne etapy degrengolady znakomitego piłkarza, postępującego coraz szybciej beznadziejnego wyniszczenia sportowca, który swego czasu był na świeczniku. Nie ocaliła go nawet kochająca rodzina: oddana żona Ewa i córka Anielka. Przegrany zawodowo ambitny sportowiec zaczął staczać się na dno. Cierpliwość ma swoje granice, po kolejnym wyskoku męża, Ewa nie wytrzymuje napięcia i wyrzuca go domu. W ten sposób Jacek trafia z Zabrza do stolicy. Na warszawskim dworcu poznaje grupkę bezdomnych, którzy dla zabicia czasu kopią piłkę. Szybko do nich przystaje, razem piją, razem się włóczą po okolicy. Dzięki Jackowi, który odkrywa w swych kompanach sportowy talent, ludzie z marginesu uświadamiają sobie, że piłka może być nie tylko sposobem na nudę, ale także jedynym dla nich wyjściem z życiowego zakrętu. Pod okiem wytrawnego trenera, który żelazną ręką trzyma dyscyplinę, niedawni rozbitkowie zaczynają wierzyć w siebie i z zapałem przygotowują się do mistrzostw w piłce nożnej dla bezdomnych. Stworzoną przez Jacka kadrę tworzą: Ksiądz, Minister, Wariat (w tej roli Maciej Nowak, dziennikarz, znany krytyk kulinarny i teatralny), Staszek, Górnik, Indor, Mitro, Mundek. Każdy z nich dźwiga swój bagaż przeżyć i smutnych doświadczeń, a mimo to potrafią się zjednoczyć w zgrany zespół. Łączy ich jeden cel: chcą pokazać światu i swoim bliskim, że jednak są coś warci, że mają swoją godność. 00:55 KINO NOCNE - NIC ŚMIESZNEGO Komediodramat, 91min, Polska 1995 Scenariusz i reżyseria: Marek Koterski Zdjęcia: Bogdan Stachurski Muzyka: Bernard Kawka Aktorzy: Cezary Pazura, Ewa Błaszczyk, Maciej Kozłowski, Marek Kondrat, Henryk Bista, Jerzy Bończak, Wojciech Wysocki, Grażyna Trela, Krzysztof Kowalewski, Zbigniew Buczkowski i inni Filmy Marka Koterskiego niełatwo poddać gatunkowym klasyfikacjom. Reżyser bowiem potrafi umiejętnie żonglować konwencjami. Raz bliżej mu do groteski i awangardy ("Dom wariatów" 1984), kiedy indziej znów "skręca" w kierunku komediodramatu z domieszką czarnego humoru i kina psychologicznego ("Życie wewnętrzne" 1986, "Porno" 1989, "Dzień świra" 2002). Wszystkie dotychczasowe filmy Koterskiego mają jednak wspólny motyw. Jest nim duchowy upadek człowieka, próba opisu i analizy przyczyn jego wewnętrznej degrengolady, na zewnątrz objawiającej się rozpadem więzi rodzinnych i niemożnością autentycznego zaangażowania w związek uczuciowy. Bohaterowie Koterskiego to zwykle jednostki "wydrążone", wyobcowane, utożsamiające potrzeby emocjonalne z fizycznymi popędami, najczęściej seksualnym. Podobnie jest w "Nic śmiesznego". Główny bohater, Adam Miauczyński, to reżyser filmów pornograficznych. Został nim w nadziei zdobycia sławy i bogactwa. Jednak mija już czterdziestka, a młodzieńczym marzeniom wciąż daleko do realizacji. Przez długi czas Miauczyński był tylko drugim reżyserem, na dodatek nieustannie wyrzucanym z pracy za nieudolność. Zamiast luksusowego samochodu i podróży po świecie ma dziesięcioletniego "malucha" i od dwudziestu lat mieszka w mieście, którego serdecznie nienawidzi. Z powodzeniem u płci przeciwnej też nie jest najlepiej. Wszystkie atrakcyjne dziewczyny, które przechodzą przez jego łóżko, to byłe przyjaciółki kumpla. Co zaś do miłości "na całe życie", to właśnie się z nią rozwiódł. Złośliwy los sprawił wszakże, że nadal mieszkają razem. Jakby tego nie było dość, Adam nie może się pocieszyć nawet szczęśliwym dzieciństwem. Jako noworodek zbyt długo leżał w szpitalu w mokrej pieluszce, w wyniku czego obtarł sobie nogi do krwi. Ślady pozostały do dziś. Jego matka, nie mogąc znieść, że nie ma córki, ubierała malca w dziewczęce fatałaszki. Wszystkie te niewesołe myśli przychodzą Miauczyńskiemu do głowy... w prosektorium. Teraz, jako trup może spojrzeć z dystansu na całą swą żałosną egzystencję. Monolog wewnętrzny rozpoczyna od smutnej konstatacji: "Nie spotkało mnie w życiu nic śmiesznego". Część krytyki porównywała film Koterskiego do słynnego "Zezowatego szczęścia" Andrzeja Munka. Miauczyński pod wieloma względami przypomina Piszczyka. Podobnie jak on jest wiecznym pechowcem, którego ambicje są wprost proporcjonalne do nieudacznictwa. Jego groteskowo - humorystyczne perypetie również kryją głębsze treści, dotyczące polskich przywar, kompleksów i ograniczeń. Jeden z krytyków pisał: "Nic śmiesznego" jest przede wszystkim filmem bardzo polskim. O naszym malkontenctwie, o niemożnościach, o marazmie inteligenta, który nie potrafi znaleźć sposobu na życie i liczy, że dobrobyt i szczęście spłyną mu w ręce same. Koterski śmieje się z wszystkiego i wszystkich. Z absurdalnej rzeczywistości wokół, ze środowiska filmowego, z siebie samego. "Nic śmiesznego" to pewnie trochę i rozliczenie z jego własnym życiem, z jego tęsknotami i marzeniami. Rozliczenie bardzo gorzkie, pomimo salw śmiechu, które co chwila wybuchają na sali". 02:55 ŻYCIE I ŚMIERĆ WALTERA BENJAMINA (THE LIFE AND DEATH OF WALTER BENJAMIN) Film dokumentalny, 58 min, Francja, 2016 Reżyseria: Reiner E. . Moritz Zdjęcia: Marc Lescher Muzyka: Michel Tabachnik Film opowiada historię życia Waltera Benjamina, niemiecko - żydowskiego eseisty, krytyka, teoretyka kultury. Dokument rzuca nowe światło na życie filozofa, omawia jego główne dzieła, a także przedstawia fragmenty opery Michela Tabachnika i Regisa Debraya, która powstała w oparciu o biografię Benjamina.