TVP Kultura Piątek, 19.07.2019 08:50 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - WIELICZKA Reportaż, 6 min, Polska, 2016 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadząca) Magnum Sal, czyli Wielka Sól - tak o kopalni Wieliczka mówiono już 800 lat temu. Jest wspaniałym przykładem myśli technicznej, a przy tym zachwyca naturalnym i monumentalnym pięknem. W ciągu siedmiu wieków zgłębiono w niej 26 szybów, wydrążono 2 350 komór i ponad 240 km chodników. Co roku ten Pomnik Historii przemierza ponad milion zwiedzających z całego świata. Nic dziwnego! Takiego miejsca nie ma nigdzie indziej. Wieliczkę na listę Pomników Historii wpisano w 1994 roku. Tradycja zwiedzania kopalni sięga już XVII wieku. Bywali tu m.in. Fryderyk Chopin, Jan Matejko, Henryk Sienkiewicz czy Ignacy Paderewski. 09:05 BIAŁORUSKI KLIMAT ODC. 5 Film dokumentalny, 26 min, Polska, 2017 Reżyseria: Jakub Kowalczyk Scenariusz: Maria Czykwin Ośmioodcinkowy program w formie cyklu reportaży przedstawiający najciekawszych niezależnych artystów tworzących na Białorusi. Maria Czykwin pyta o tożsamość, o korzenie, o inspiracje przedstawicieli wszystkich dziedzin artystycznych. W piątym odcinku spotyka się z największą gwiazdą białoruskiego rocka - Lavonem Wolskim. Rozmawiają o zespole Niezależna Republika Marzeń - NRM, czarnych listach i wielu latach niemożności grania koncertów na Białorusi. Lavon Wolski zaprasza na wieś, gdzie pisze, a także na koncert projektu Nierozstrzelana poezja w Mińsku. 09:40 ŁAGODNA Dramat psychologiczny, 91 min, Polska, 1995 Autor: Fiodor Dostojewski Reżyseria: Mariusz Treliński Scenariusz: Mariusz Treliński, Wojciech Zimiński Zdjęcia: Krzysztof Ptak Wykonawcy: Brian Lock Aktorzy: Janusz Gajos, Dominika Ostałowska, Danuta Stenka, Jan Frycz, Jan Peszek, Krystyna Feldman, Krystyna Rutkowska, Jerzy Nowak Dramat psychologiczny "Łagodna" - znakomite opowiadanie Fiodora Dostojewskiego ma szczęście do filmu. Najpierw, w 1969 roku przeniósł je na ekran Robert Bresson. Francuski reżyser niemal zrezygnował z fabuły i dialogów. Wierny swemu ascetycznemu, "suchemu" stylowi skupił się na rejestracji mimiki, gestów i zachowań bohaterów. Z drobiazgowością godną naukowca śledził grymasy ich twarzy, krople potu na czole, zaciskanie palców. Metoda okazała się na tyle dobra, że przysporzyła filmowi sporego rozgłosu. Być może dlatego długo nikt nie poważył się na kolejną adaptację "Łagodnej". Uczynił to dopiero Polak Piotr Dumała. Stało się to w 1985 roku. Jego krótki, niespełna dziesięciominutowy animowany film także stał się wydarzeniem. Reżyser potrafił bezbłędnie zespolić stronę plastyczną utworu z jego ścieżką dźwiękową, zyskał uznanie precyzją w komponowaniu szczegółu i umiejętnością sugestywnego przeniesienia stanów psychicznych na język animacji. Mimo skromnego dorobku, Mariusz Treliński również zdobył miano wyrafinowanego "malarza ekranu". Dowiódł tego zwłaszcza w swoim drugim (pierwszy: "Zad wielkiego wieloryba" zrealizował dla telewizji) filmie pt. "Pożegnanie jesieni" (1990). Ta kipiąca oryginalnymi pomysłami, orgiastyczna plastycznie i brawurowa aktorsko adaptacja powieści Witkacego została przez rodzimą krytykę zgodnie uznana za jeden z najciekawszych debiutów w dziejach polskiego kina. Zachwyty szybko zmaterializowały się w Nagrodę im. Andrzeja Munka. Nic dziwnego zatem, że kolejnych filmów Trelińskiego oczekiwano z rosnącą niecierpliwością. Reżyser jednak postanowił się nie śpieszyć. Spokojnie czekał aż emocje wywołane przez "Pożegnanie.." opadną. Mimo to jego "Łagodna" wywołuje zdumienie. Próżno szukać w nim groteski, katastrofizmu, gorączkowego erotyzmu i filozoficznych tyrad, znanych z adaptacji Witkiewicza. "Łagodna" to film kontemplacyjny, emocjonalnie skondensowany, o scenografii urzekającej, lecz wstrzemięźliwej. Z "dawnego" Trelińskiego pozostał jedynie kult perfekcjonizmu. Wyraża się on w dbałości o każdy kadr, każde ujęcie, każdy scenograficzny detal. Również aktorstwo nie zawodzi. Znakomite role stworzyli zwłaszcza Janusz Gajos i Danuta Stenka. Fabuła "Łagodnej" jest niezmiernie prosta. W upalną petersburską noc, gdzieś pod koniec XIX wieku, samotny, starzejący się mężczyzna czuwa przy martwym ciele młodziutkiej żony. Próbuje dociec przyczyn, dla których popełniła samobójstwo. Przywołuje całą historię swego małżeństwa - od pierwszego spotkania, po bezceremonialne kupno dziewczyny od jej opiekunek, aż do tragicznego końca. W jego duszy mieszają się żal, ból i poczucie winy. Stara się poniewczasie wniknąć w psychikę żony, zrozumieć ją chociaż po śmierci... Upływające godziny nie zmiejszają udręki. Nie przynoszą też odpowiedzi na trapiące mężczynę pytanie. Dopiero wraz z nastaniem świtu bohater zdaje się coś odkrywać... Nagroda za scenografię dla Andrzeja Przedworskiego na XX Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 1995 roku. 11:30 POPIELEC - ODC. 4 - DYMY Serial obyczajowo-wojenny, 52 min, Polska, 1982 Autor: Włodzimierz Kłaczyński Reżyseria: Agnieszka Arnold, Ryszard Ber Scenariusz: Ryszard Ber, Wiesław Myśliwski Zdjęcia: Wiesław Kaczmarek Aktorzy: Piotr Grabowski, Wojciech Alaborski, Bogusz Bilewski, Halina Buyno-Łoza, Maciej Góraj, Ewa Ziętek, Andrzej Mrowiec Siwek zwabia Józusia i Półpanka do Płonków, by w ten sposób wydać ich Niemcom. Jednak w czasie obławy dwóm młodym chłopom udaje się uciec. Rozwścieczeni naziści zabijają Mateusza, gwałcą i mordują Leonkę, a ich dom puszczają z dymem. Półpanek domyśla się, że Siwek zdradził. Nocą wspólnie z Józusiem idą do tartaku. Dochodzi do walki, w której Półpanek ginie. 12:30 POPIELEC - ODC. 5 - HEROD Serial obyczajowo-wojenny, 58 min, Polska, 1982 Autor: Włodzimierz Kłaczyński Reżyseria: Zbigniew Laskowski, Ryszard Ber Scenariusz: Ryszard Ber, Wiesław Myśliwski Zdjęcia: Wiesław Kaczmarek Aktorzy: Marian Opania, Ewa Ziętek, Henryk Bista, Hanna Giza, Piotr Grabowski, Bogusz Bilewski, Halina Buyno-Łoza, Maciej Góraj, Andrzej Krasicki Wesele Miśki, na którym rej wodzi Siwek. Józuś ukrywający się w ciemności, wykorzystuje okazję i zabija Siwka. Za zabicie konfidenta Niemcy biorą zakładników. Nowy niemiecki komendant Wykukal wprowadza terror. Józuś teraz jest w oddziale Kruszyny. Zośka coraz bardziej przekonuje się do Józusia. 13:40 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - MIKOŁAJ MIROWSKI Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Wojciech Engelking (prowadzący) "Piłsudski [nie]znany" to zbiór rozmów, które z historykami i filozofami przeprowadził Mikołaj Mirowski. O książce rozmawialiśmy z jej autorem. 14:05 ACTUS HUMANUS NATIVITAS - FARINELLI CZ. 2 Koncert, 51 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Ann Hallenberg, Christopher Rousset, Les Talens Lyriques Ostatni koncert grudniowego Festiwalu Muzyki Dawnej Actus Humanus Nativitas. Wirtuozowskie arie operowe napisane dla samego Farinellego. Wykonają je artyści, którzy wystąpili na słynnej ścieżce dźwiękowej do filmu "Farinelli: ostatni kastrat" w reżyserii Grarda Corbiau - szwedzka śpiewaczka Ann Hallenberg i francuska orkiestra Les Talens Lyriques prowadzona przez Christophe ’ a Rousseta. 15:10 JUTRO BĘDZIE NIEBO Film obyczajowy, 74 min, Polska, 2000 Reżyseria: Jarosław Marszewski Scenariusz: Jarosław Marszewski Zdjęcia: Wojciech Todorow Muzyka: Jerzy Mazzoll Aktorzy: Krzysztof Pieczyński, Aleksandra Hamkało, Ryszard Ronczewski, Henryk Talar, Janusz Chabior, Rostislav Kuba Jednym z głównych impulsów stworzenia scenariusza byli aktorzy - "to jest napisane specjalne dla nich, dla obdarzonych naturalnymi, wielkimi talentami Krzysztofa Pieczyńskiego i Oli Hamkało", przyznał reżyser. Pierwszy fabularny film Jarosława Marszewskiego zdobył już kilka nagród - w 2001 r. na FPFF w Gdyni Krzysztof Pieczyński otrzymał nagrodę za pierwszoplanową rolę męską, w Koszalinie na KSF "Młodzi i Film" obraz wyróżniono nagrodą dziennikarzy, w bieżącym roku młody reżyser dostał nagrodę za debiut na MFF w Setubal w Portugalii. Wrocławianin Jarosław Marszewski studiował w słynnej praskiej Akademii Filmowej FAMU i w szkole katowickiej, reżyserował filmy krótkometrażowe, reklamy, teledyski, dokumenty i widowiska telewizyjne, asystował przy filmach m. in. Wiesława Saniewskiego i Marka Piestraka. "Jutro będzie niebo" sam reżyser określił jako "metafizyczne road movie". Kręcony w pięknych plenerach Kotliny Kłodzkiej, w okolicach Sobótki i Dzierżoniowa, szybko (w dwa tygodnie) i tanio (budżet ok. 1, 5 mln zł), rodzimy "film drogi" rzeczywiście nawiązuje do tego gatunku, chociaż chodzi tu raczej o "wędrówkę duszy od samotności ku wolności". Jak zauważył Krzysztof Pieczyński, film przypomina klimatem czeskie kino lub dobre polskie filmy z lat 60. To bardzo intymna, subtelna i kameralna opowieść o 40 - letnim "chłopaku", który poznał 12 - letnią "kobietę". On to drobny przemytnik z polsko - czesko - niemieckiego pogranicza. Kiedyś miał żonę, córkę, własny sklep i mieszkanie, ale firma splajtowała, stracił dom i rodzinę, zadłużył się i wciąż nie jest w stanie spłacić starych długów. Ona, uciekinierka z pozbawionego miłości domu, wskazuje zagubionemu w życiu mężczyźnie inną drogę. Niezwykłą dziewczynkę, która "ma moc przekonywania wszystkich do wszystkiego", zagrała 12 - letnia Ola Hamkało, odtwórczyni głównej roli w filmie Marka Piestraka "Odlotowe wakacje". Dziewczynka wędruje środkiem szosy, krętej i prawie pustej. Szuka psa. Mężczyzna wiozący skrzynki wódki tanio zakupionej po czeskiej stronie spieszy się, by jak najszybciej towar sprzedać z zyskiem w Niemczech i jeszcze dziś oddać kolejną ratę długu sprzed lat. Chwila nieuwagi - i potrącony pies zostaje martwy na środku drogi. Dziewczynka spokojnie, lecz stanowczo domaga się, żeby psa godnie pochować w miejscu przez nią wskazanym. Przemierzają szmat drogi, mężczyzna stopniowo traci cierpliwość. Zostawia małą na przystanku PKS, załatwia własne sprawy. Otrzymane od niemieckiego handlowca banknoty ukrywa w fotelu kierowcy. Wraca po dziwną pasażerkę, znów szukają miejsca pochówku, które - jak twierdzi dziewczynka - zadowoli jej psa. Właściwie, prostuje właścicielka, pies tylko "trochę był mój, trochę bardziej swój, a najbardziej niczyj". Między mężczyzną i dzieckiem zawiązuje się szczególna więź. Oboje należą do gatunku "najbardziej niczyich", ale dziewczynka wydaje się dużo bardziej zaradna życiowo. To ona ratuje z opresji kierowcę, gdy policjant z patrolu zadaje zbyt dużo trudnych pytań, ona wciąż sprytnie wymyka się obławie, mimo trwającej akcji poszukiwania "uprowadzonej". Wreszcie, po pogrzebaniu psa, podróżnicy się rozstają. Wkrótce mężczyzna odkrywa, że zniknęły pieniądze ze schowka. Rozpoczyna poszukiwanie uciekinierki, nie przeczuwając, jakie niespodzianki jeszcze mu zgotuje. 16:35 TRĘDOWATA Melodramat, 91 min, Polska 1976 Reżyseria: Jerzy Hoffman Scenariusz: Stanisław Dygat Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Wojciech Kilar, Piotr Marczewski Aktorzy: Elżbieta Starostecka, Leszek Teleszyński, Jadwiga Barańska, Czesław Wołłejko, Lucyna Brusikiewicz, Irena Malkiewicz, Anna Dymna, Gabriela Kownacka, Mariusz Dmochowski, Piotr Fronczewski, Zbigniew Józefowicz, Janusz Bylczyński, Barbara Drapińska, Aleksander Gąssowski, Wiesława Kwaśniewska Trzecia ekranizacja wydanej w 1908 r. powieści Heleny Mniszkówny (do 1939 r. książka była wznawiana przeszło 20 razy). Tytuł "Trędowata" stał się w powszechnej świadomości symbolem kiczu, hasłem wywołującym charakterystyczne reakcje - miażdżące opinie krytyków i aplauz tzw. szerokiej publiczności. Z takim przyjęciem spotkały się obie przedwojenne adaptacje filmowe - niema z 1920 r. , w reżyserii Edwarda Puchalskiego i Józefa Węgrzyna, z Jadwigą Smosarską i Bolesławem Mierzejewskim, oraz dźwiękowa z 1936 r. , w reżyserii Juliusza Gardana, z Elżbietą Barszczewską i Franciszkiem Brodniewiczem w rolach nieszczęśliwych kochanków. Po wojnie powieść Mniszkówny, długo niewydawana, staje się mitem, na czarnym rynku za odbitki maszynopisowe płacono horrendalne sumy. Gdy wreszcie książkę w 1973 r. wznowiono, zniknęła z księgarni błyskawicznie, a jej adaptacje sceniczne zaczęły ratować budżet teatrów, które zdecydowały się wprowadzić na afisz tytuł niezawodnie przyciągający masową publiczność. Wreszcie z fenomenem "Trędowatej" zmierzył się twórca "Potopu". Już w czasie realizacji Jerzy Hoffman podkreślał, że nie chce robić pastiszu ani parodii, tylko zwyczajny melodramat, film całkiem serio o nieszczęśliwej miłości. Wykreślił z tekstu wiele wątków ubocznych, zredukował do minimum egzotyczną otoczkę "z życia wyższych sfer". Zrealizował kulturalny film w stylu retro, z pięknymi zdjęciami Stanisława Lotha (wnętrza pałacu w Łańcucie, powozy, parki i ogrody, m.in. w Książu) i dobrą muzyką Wojciecha Kilara. W pierwszoplanowych rolach wystąpili Elżbieta Starostecka (piękna, wrażliwa Stefcia Rudecka), Leszek Teleszyński (zabójczo przystojny ordynat Waldemar Michorowski), Czesław Wołłejko (bardzo prawdziwy w roli starego ordynata), Jadwiga Barańska (trochę z przymrużeniem oka zagrana baronowa Elzonowska), Irena Malkiewicz (godna księżna Podhorecka; w "Trędowatej z 1936 r. debiutowała rolą Melanii). Ordynat Michorowski poznaje guwernantkę swej kuzynki Luci. Zakochuje się w pannie Stefanii Rudeckiej, zdobywa jej wzajemność. Ich miłość bulwersuje arystokratyczne środowisko. Szlachetnie urodzone damy i wykwintni panowie podczas balu jednoznacznie dają odczuć ubogiej dziewczynie, że wśród nich zawsze będzie trędowata, a jej małżeństwo z panem na Głębowiczach byłoby niewybaczalnym mezaliansem. Zrozpaczona Stefcia biegnie w strugach ulewnego deszczu przez park. Wkrótce spełni się to, co jej przeznaczone. 18:15 DO PRZERWY 0:1 - ODC. 3/7 - KŁOPOTY Z KASĄ Serial dla młodych widzów, 25 min, Polska 1969 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz na podstawie własnej powieści: Adam Bahdaj Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Waldemar Kazanecki Występują: Józef Nalberczak, Marian Tchórznicki, Aleksander Fogiel, Anna Ciepielewska, Stanisław Milski, Wanda Łuczycka, Józef Nowak, Henryk Bąk, Jerzy Duszyński, Halina Kowalska, Roman Wilhelmi, Mirosław Domański, Marcel Nowak, Jerzy Porębski, Jan Smoliński i inni Chłopcy kontynują przygotowania do turnieju drużyn podwórkowych. Paragon znowu ma kłopoty. Chłopak musi w kilka godzin zdobyć trzysta złotych, żeby uratować swój honor skarbnika. A zgromadzenie takiej kwoty jest zadaniem niezmiernie trudnym. Tymczasem konkurencyjna drużyna potrzebuje lewego skrzydłowego. Paragon waha się, czy zdradzić kolegów i zagrać z "obcymi". Zdesperowanemu chłopakowi przybywa jeszcze jeden poważny problem - jego mama ulega wypadkowi. 18:45 DO PRZERWY 0:1 - ODC. 4/7 - UCIECZKA Serial dla młodych widzów, 26 min, Polska 1969 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz na podstawie własnej powieści: Adam Bahdaj Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Barbara Bargiełowska, Józef Nalberczak, Roman Wilhelmi, Marian Tchórznicki, Stanisław Milski, Mirosław Domański, Jerzy Porębski, Jan Smoliński, Tomasz Rajek, Aleksander Fogiel, Anna Ciepielewska, Stanisław Milski, Wanda Łuczycka, Józef Nowak, Henryk Bąk i inni Mama Paragona przebywa w szpitalu. Chłopiec martwi się o nią, ciągle dręczy go też sprawanie uregulowanego długu. Chcąc zwrócić pieniądze kolegów, podpisał zobowiązanie udziału w turnieju w obcej drużynie. Czuje jednak, że nie jest w porządku wobec przyjaciół. Włócząc się po mieście spotyka kolegę, z którym postanawia uciec na Jamajkę. Gromadzą fundusze na wyprawę, sprzedając butelki. Wreszcie mogą ruszać w świat. Niestety, zostają schwytani przez patrol rzeczny niedaleko Warszawy. Paragonem ma zająć się tymczasowo kurator, którym zostaje pan Wacek. 19:20 KRONOS Dysk./wywiad/debata, 31 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Piotr Nowak (prowadzący) Na czym polega dzisiejsza polityka: czy bardziej przypomina zakulisową dyplomację, rozgrywki personalne, czy administrowanie? I czy ma jeszcze cokolwiek wspólnego z republikańskim rozumieniem wspólnoty politycznej? Jak ocalić wolność w coraz bardziej stechnologizowanym świecie? Gośćmi programu są: Wawrzyniec Rymkiewicz, Paweł Stępień, Bartłomiej Radziejewski, Agnieszka Nogal. 22:15 BLOK - ARCHITEKTURA Film dokumentalny, 48 min, Polska, 2018 Reżyseria: Tomasz Knitel Zdjęcia: Nicolas Villegas "BLOK architektura" to opowieść o marzeniach i ideach awangardowych twórców, którzy projektowali wielkopłytowe blokowiska w Polsce. Poprzez przybliżenie dziedzictwa modernizmu w architekturze tej części Europy, film dotyka istoty tego, czym było i jest dziś budownictwo mieszkaniowe w Polsce. Film przyjmuje punkt widzenia architektów i urbanistów - pokolenia mistrzów - autorów osiedli mieszkaniowych takich jak warszawski Ursynów czy wrocławski Plac Grunwaldzki, a także ich uczniów, kontynuatorów i kolejnych generacji młodych architektów zajmujących się tematem bloków. Bohaterami filmu są m.in.: Marek Budzyński, Jacek Damięcki, Tomasz Fudala, Dariusz Gawin, Jadwiga Grabowska - Hawrylak, Małgorzata Kuciewicz, Lidia Pańków, Grzegorz Piątek, Jakub Snopek. Film pokazuje często niedoceniany dziś rewolucyjny przełom wynalazku bloku; rozmaitość gatunkową poszczególnych budynków; subtelny język, jakim posługiwali się modernistyczni architekci przy projektowaniu kolejnych osiedli w Polsce. Jednocześnie mówi o konfrontacji architektonicznych idei i często utopijnych wizji z polską rzeczywistością polityczną, ekonomiczną, technologiczną czasów PRL - u oraz z oczekiwaniami mieszkańców. Film stawia też pytania o przyszłość blokowisk w Polsce i o możliwości, jakie daje dziś mieszkańcom wielkopłytowa architektura mieszkaniowa. 23:20 POLSKA W AKCJI - MŁODE WILKI 1/2 Film sensacyjny, 96 min, Polska 1997 Scenariusz i reżyseria: Jarosław Żamojda Zdjęcia: Andrzej J. Jaroszewicz Muzyka: Grzegorz Daroń Aktorzy: Anna Mucha, Krzysztof Antkowiak, Jarosław Jakimowicz - Kriegl, Zbigniew Suszyński, Paweł Deląg, Tomasz Preniasz - Struś, Alex Murphy, Jan Nowicki, Jerzy Molga, Aleksander Fabisiak, Zdzisław Wardejn, Marcin Sosnowski, Jerzy Braszka, Andrzej Musiał, Grzegorz Mostowicz - Gerszt, Jacek Bereżański, Redbad Klynstra, Justyna Grzybek i inni "Młode wilki 1/2" zrobiłem przede wszystkim dlatego, że otrzymałem mnóstwo listów z prośbą, żeby była druga część. Ludzie chodzący do kina szukają nie tylko amerykańskiej konserwy, ale również filmów mówiących o nich i o miejscu, w którym żyją. Poza tym objechałem z "Młodymi wilkami" całą Polskę, rozmawiałem z młodzieżą. Były takie spotkania, które trwały godzinami, więc pomyślałem, że jeśli ten film coś w młodych ludziach poruszył, to należy o tym jeszcze porozmawiać. Napisałem więc scenariusz, akcję ponownie umieściłem w Szczecinie. Pojawiają się również postaci z pierwszej części; ale poruszam trochę inne sprawy. Moi bohaterowie muszą pokazać, czy potrafią bronić w życiu wartości, które cenią. W jakim stopniu takie słowa jak miłość, przyjaźń, wierność, moralność są w stanie wypełnić treścią"- zwierzał się w jednym z wywiadów Jarosław Żamojda. Jego drugi autorski film znów podzielił publiczność i krytykę. Ci pierwsi, pamiętający poprzednie"Młode wilki", z reguły zaakceptowali także kontynuację. Ci drudzy zaś byli wyjątkowo zgodni w negatywnej ocenie filmu. Szczecin 1994. Zarówno polscy szemrani biznesmeni, jak i mafia przemycają wielkie ilości spirytusu z Niemiec. Jednym z"importerów"jest Jerzy Chmielewski. Zamiast wejść w spółkę z mafią i skorumpowanymi przedstawicielami wymiaru sprawiedliwości, zawiera układ z prokuratorem Wielewskim, kolegą z lat szkolnych. Tymczasem na miejscowej plaży trzej policjanci znajdują walizkę z pół milionem dolarów. Dwaj z nich mordują trzeciego, uczciwego, a o zbrodnię oskarżają niejakiego Krzyśka Drozdowskiego, przypadkowego świadka zdarzenia. Jego sprawą zaczyna się wkrótce zajmować prokurator Wielewski. Zawiera on z Anią, dziewczyną Krzyśka, cichy układ. Każe jej przyłączyć się do grupy młodocianych przestępców: Cichowskiego, Biedrony, Kobry i Skorpiona, którzy jadą do Niemiec po spirytus. Zadaniem dziewczyny ma być zlokalizowanie gorzelni i przekazanie tej informacji Wielewskiemu. Prokurator, bez porozumienia z Anią, składa też"propozycję nie do odrzucenia"Krzyśkowi. Chcąc odzyskać wolność, chłopak musi wraz z dwoma innymi więźniami dostać się do gorzelni wskazanej przez Anię i wykraść dyskietki z danymi o polskich importerach przemycanego spirytusu. 01:25 KINO NOCNE - KAWALERSKIE ŻYCIE NA OBCZYŹNIE Film obyczajowy, 100 min, Polska 1992 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Barański Zdjęcia: Ryszard Lenczewski Muzyka: Henryk Kuźniak Aktorzy: Marek Bukowski, Jan Frycz, Magdalena Wójcik, Wiktor Zborowski, Artur Barciś, Bożena Dykiel, Jarosław Gruda, Andrzej Mastalerz, Witold Wieliński, Marek Walczewski, Ewa Buczko, Cynthia Kaszyńska, Zofia Merle, Hanna Stankówna, Mirosława Marcheluk, Paweł Nowisz, Bogdan Baer, Anna Majcher, Hanna Śleszyńska i inni Niemal od początku swej kariery Andrzej Barański uważany był za reżysera chętnie portretującego codzienne życie, zwłaszcza prowincji. Jego sposób narracji bywa zwykle nasycony delikatnym, dobrodusznym humorem i łagodnym sentymentalizmem. Reżyser konsekwentnie uprawia własną filozofię kina. Jej naczelną zasadą jest prawo do indywidualnej interpretacji świata, na którą wpływ mają przede wszystkim własne doświadczenia i przemyślenia. Twórczość autora "Tabu" od lat fascynuje krytyków swą osobnością i nietypowością. Jeden z nich pisał: "Manifestowana w filmach Barańskiego zgoda na los i brak pretensji do świata jest na naszym gruncie czymś niebywałym - choć podobne nastawienie nie dziwiłoby w filmie skandynawskim czy chińskim. Barański ukazuje Polskę z całkowitym pominięciem romantycznych klisz, tak właśnie, jakby ukazywał Skandynawię czy Chiny. Patrzy na świat trochę jak gość z Księżyca lub jak archeolog, zafascynowany materialnymi szczegółami życia". Pewnym odstępstwem od tej stylistyki był "Horror w Wesołych Bagniskach", "thriller w stylu retro", w którym autor "Niech cię odleci mara" zaprezentował się widzowi jako wytrawny humorysta, biegle żonglujący konwencjami, zgrabnie balansujący między drwiną a filozoficzną refleksją. Wcześniejsze o trzy lata "Kawalerskie życie na obczyźnie" to adaptacja pamiętnika Jakuba Wojciechowskiego pt. "Żywot własny robotnika". Tekst ten, będący relacją z pobytu młodego Polaka w Niemczech, w 1923 roku wygrał konkurs Polskiego Instytutu Socjologicznego. Wydany siedem lat później przez prof. Józefa Chałasińskiego zyskał uznanie m. in. Tadeusza Boya - Żeleńskiego, choć wielu zaszokował obyczajową śmiałością. Wyczulony na materialny konkret Andrzej Barański nie mógł przejść obok prozy Wojciechowskiego obojętnie. W jednym z wywiadów mówił: "Pierwsze, co rzuciło mi się w oczy przy lekturze książki, to gigantyczna ilość detali. Autor pamięta, ile zapłacił za piwo flaszkowane, a ile za beczkowe. Ten pamiętnik to właściwie sfabularyzowany rocznik statystyczny. Ale każdy detal ma tu znaczenie psychologiczne, mówi coś o bohaterze. Nastawiłem się na przedstawienie jego drogi życiowej. Jest ona o tyle oryginalna, że zwykle w młodości najpierw myśli się o miłości idyllicznej, potem dopiero przychodzą inne doświadczenia. U niego - inaczej. Odkrywa ją stopniowo, przechodząc kolejne stopnie wtajemniczenia erotycznego." Początek XX wieku. Michał, młody chłopak z Poznańskiego, jedzie dobrowolnie do Niemiec w poszukiwaniu pracy i atrakcyjnych perspektyw na przyszłość. W fabryce włókienniczej poznaje swojego rodaka Stefka. Wspólnie zaczynają chodzić na kurs tańca i form towarzyskich. Szybko jednak okazuje się, że wyuczone reguły savoir - vivre'u przysparzają Michałowi tylko kłopotów. Porzuciwszy pracę w fabryce, chłopak zatrudnia się jako pomocnik karuzelnika. Nowy szef z lubością oddaje się coraz to nowym podbojom erotycznym. Widząc to, Michał z całą ostrością uświadamia sobie znaczenie tej sfery życia. Po zakończeniu objazdu z karuzelą podejmuje pracę w kotłowni. Mieszkanie znajduje u rozwódki Frau Luther, która bez zbędnych ceregieli wprowadza nowego lokatora w tajniki sztuki kochania. 03:15 AMERYKAŃSKI EPOS - W WIELOŚCI JEDNOŚĆ (OUT OF THE MANY, THE ONE) Film dokumentalny, 80 min, USA, 2017 Reżyseria: Bernard Macmahon Seria "Amerykański epos" (American Epic) to piękna opowieść o tym, jak rodziła się muzyka w Ameryce na początku XX wieku. Postęp technologiczny i dynamiczny rozwój show - biznesu znacznie przyczyniły się do rozpowszechnienia brzmień wielu barwnych kultur. Ten odcinek poświęcony jest różnorodności, jaka istnieje w Ameryce. Związki i przenikanie się odmiennych kultur skutkuje powstaniem nowych instrumentów oraz gatunków muzycznych.