TVP Kultura Poniedziałek, 22.07.2019 08:45 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - POZNAŃ Reportaż, 5 min, Polska, 2016 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadzący) Poznań to kolebka polskiej państwowości i nekropolia pierwszych Piastów, a w XII wieku także stolica jednoczącego się kraju. Sukces ekonomiczny zapewnił miastu Władysław Jagiełło, nadając mu liczne przywileje. W Poznaniu do dziś przetrwał etos mieszczański, a poznaniacy postrzegani są jako uosobienie przedsiębiorczości i kupieckiej zaradności. Pomimo trudnej sytuacji w zaborze pruskim Poznań przetrwał jako ostoja polskości. Miasto nie przestało tętnić życiem kulturalnym, naukowym i społecznym. To tu, po manifestacji poparcia dla Ignacego Jana Paderewskiego, wybuchło zwycięskie Powstanie Wielkopolskie. 09:00 NIENASYCENI S.II - NIENASYCENI 25 Reportaż, 20 min, Polska, 2017 Scenariusz: Elżbieta Rottermund Wykonawcy: Emilia Komarnicka (prowadząca), Redbad Klijnstra (prowadzący) Bohaterem odcinka kolejnego odcinka "Nienasyconych" jest Piotr Piłasiewicz. Jest współzałożycielem Bractwa Bartnego skupiającego bartników Puszczy Augustowskiej, a także innych regionów Polski oraz Białorusi. Bractwo to przywraca tradycyjne bartnictwo polegające na robieniu barci w pniach drzew. Zwyczaj ten zanikł na terenie Polski, teraz jest szansa na odrodzenie. Piłasiewicz zabiega również o ochronę rodzimej pszczoły na terenie Puszczy Augustowskiej. Podczas swojej wędrówki przez Puszczę Emilia i Redbad szukają zamieszkałych przez pszczoły barci oraz uczą się wspinaczki po drzewach na tradycyjnym leziwie. Leziwo składa się z ławeczki i lin, dzieki którym bartnik może wspiąć się na drzewo i doglądać barci. 09:25 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - MIECZYSŁAW WEJMAN Magazyn, 6 min, Polska, 2018 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks Wykonawcy: Piotr Rypson O serii "Tańczący" Mieczysława Wejmana opowiada Piotr Rypson. Cykl graficzny jest prawdopodobnie próbą opisania powstania w getcie warszawskim, przez co mógłby być porównywany z innym cyklem, który mierzył się z tematem okrucieństwa - "Okropności Wojny" Goi. W chwili kiedy ilustracje powstały, sprzęt do druku był zabroniony, dlatego i dziś zadziwia precyzja ich wykonania. 09:40 TRĘDOWATA Melodramat, 91 min, Polska 1976 Reżyseria: Jerzy Hoffman Scenariusz: Stanisław Dygat Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Wojciech Kilar, Piotr Marczewski Aktorzy: Elżbieta Starostecka, Leszek Teleszyński, Jadwiga Barańska, Czesław Wołłejko, Lucyna Brusikiewicz, Irena Malkiewicz, Anna Dymna, Gabriela Kownacka, Mariusz Dmochowski, Piotr Fronczewski, Zbigniew Józefowicz, Janusz Bylczyński, Barbara Drapińska, Aleksander Gąssowski, Wiesława Kwaśniewska Trzecia ekranizacja wydanej w 1908 r. powieści Heleny Mniszkówny (do 1939 r. książka była wznawiana przeszło 20 razy). Tytuł "Trędowata" stał się w powszechnej świadomości symbolem kiczu, hasłem wywołującym charakterystyczne reakcje - miażdżące opinie krytyków i aplauz tzw. szerokiej publiczności. Z takim przyjęciem spotkały się obie przedwojenne adaptacje filmowe - niema z 1920 r. , w reżyserii Edwarda Puchalskiego i Józefa Węgrzyna, z Jadwigą Smosarską i Bolesławem Mierzejewskim, oraz dźwiękowa z 1936 r. , w reżyserii Juliusza Gardana, z Elżbietą Barszczewską i Franciszkiem Brodniewiczem w rolach nieszczęśliwych kochanków. Po wojnie powieść Mniszkówny, długo niewydawana, staje się mitem, na czarnym rynku za odbitki maszynopisowe płacono horrendalne sumy. Gdy wreszcie książkę w 1973 r. wznowiono, zniknęła z księgarni błyskawicznie, a jej adaptacje sceniczne zaczęły ratować budżet teatrów, które zdecydowały się wprowadzić na afisz tytuł niezawodnie przyciągający masową publiczność. Wreszcie z fenomenem "Trędowatej" zmierzył się twórca "Potopu". Już w czasie realizacji Jerzy Hoffman podkreślał, że nie chce robić pastiszu ani parodii, tylko zwyczajny melodramat, film całkiem serio o nieszczęśliwej miłości. Wykreślił z tekstu wiele wątków ubocznych, zredukował do minimum egzotyczną otoczkę "z życia wyższych sfer". Zrealizował kulturalny film w stylu retro, z pięknymi zdjęciami Stanisława Lotha (wnętrza pałacu w Łańcucie, powozy, parki i ogrody, m.in. w Książu) i dobrą muzyką Wojciecha Kilara. W pierwszoplanowych rolach wystąpili Elżbieta Starostecka (piękna, wrażliwa Stefcia Rudecka), Leszek Teleszyński (zabójczo przystojny ordynat Waldemar Michorowski), Czesław Wołłejko (bardzo prawdziwy w roli starego ordynata), Jadwiga Barańska (trochę z przymrużeniem oka zagrana baronowa Elzonowska), Irena Malkiewicz (godna księżna Podhorecka; w "Trędowatej z 1936 r. debiutowała rolą Melanii). Ordynat Michorowski poznaje guwernantkę swej kuzynki Luci. Zakochuje się w pannie Stefanii Rudeckiej, zdobywa jej wzajemność. Ich miłość bulwersuje arystokratyczne środowisko. Szlachetnie urodzone damy i wykwintni panowie podczas balu jednoznacznie dają odczuć ubogiej dziewczynie, że wśród nich zawsze będzie trędowata, a jej małżeństwo z panem na Głębowiczach byłoby niewybaczalnym mezaliansem. Zrozpaczona Stefcia biegnie w strugach ulewnego deszczu przez park. Wkrótce spełni się to, co jej przeznaczone. 11:30 POPIELEC - ODC. 6 - PODMUCH Serial wojenno-obyczajowy, 55 min, Polska, 1982 Autor: Włodzimierz Kłaczyński Reżyseria: Zbigniew Laskowski, Ryszard Ber Scenariusz: Ryszard Ber, Wiesław Myśliwski Zdjęcia: Wiesław Kaczmarek Aktorzy: Jarosław Kopaczewski, Andrzej Kozak, Henryk Bista, Wojciech Alaborski, Zygmunt Bielawski, Mirosława Marcheluk, Jan Jurewicz, Maciej Góraj, Franciszek Trzeciak Wyzwolenie. Przez Bukowo przechodzą oddziały radzieckie. Kruszyna dowiaduje się, że władza jest już obsadzona z ramienia PKWN. Józuś postanawia wstąpić do milicji. Zdemaskowany przez miejscowego starostę jako wróg nowej władzy, trafia do więzienia, skąd wkrótce ucieka. 12:40 POPIELEC - ODC. 7 - ŚLUB Serial wojenno-obyczajowy, 54 min, Polska, 1982 Autor: Włodzimierz Kłaczyński Reżyseria: Zbigniew Laskowski, Ryszard Ber Scenariusz: Ryszard Ber, Wiesław Myśliwski Zdjęcia: Wiesław Kaczmarek Aktorzy: Jerzy Kryszak, Ewa Ziętek, Stefan Friedmann, Andrzej Kozak, Franciszek Trzeciak, Jerzy Turek, Barbara Wałkówna, Henryk Bista, Stanisław Górka Józuś ukrywa się u Kaczorkowej, która odkrywa, że uwiódł on jej córkę. Ślub Józusia z Zośką. W czasie napadu na Mygę zamordowano starą Mrożkową. Podejrzenie pada na Józusia, ale on wykrywa że mordercą był Walery Kuźnik. Reforma rolna. Razem z pełnomocnikiem przyjeżdża Nogaj. Naciska Karfała, żeby aresztował Józusia. Kiedy po przeprowadzeniu reformy Nogaj z pełnomocnikiem wracają do Bukowa, zaczajony wraz z Nozdrem w lesie Józuś zabija Nogaja. 13:40 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - PAWEŁ SZAMBURSKI Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Małgorzata Nieciecka - Mac (prowadząca) Gościem Małgorzaty Niecieckiej - Mac jest Paweł Szamburski, założyciel i lider zespołu Bastarda Trio. Rozmawiają o szczególnej płycie - Ars Moriendi poświęconej tematyce śmierci i sztuce umierania. 14:00 ŚLADAMI WIELKICH KOMPOZYTORÓW - ŚLADAMI CZAJKOWSKIEGO (TCHAIKOVSKY) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2012 Reżyseria: Alain Dualt Cykl dokumentalny przedstawiający sylwetki sławnych kompozytorów. Bohaterem tego odcinka jest Piotr Czajkowski, wybitny kompozytor, do którego Rosjanie żywią wielki szacunek. Przez życie Czajkowskiego przeprowadzi nas muzykolog Andre Lischke specjalizujący się w rosyjskiej muzyce klasycznej. Żeby lepiej wyjaśnić jego geniusz, odwiedzimy miejsca szczególnie związane z rosyjskim kompozytorem - Moskwę i Petersburg. 15:05 FAUSTYNA Film biograficzny, 73 min, Polska, 1994 Reżyseria: Jerzy Łukaszewicz Scenariusz: Maria Nowakowska - Majcher Zdjęcia: Zdzisław Najda Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Dorota Segda, Mirosława Dubrawska, Teresa Budzisz-Krzyżanowska, Danuta Szaflarska, Agnieszka Czekańska, Stanisława Celińska, Zofia Rysiówna, Krzysztof Wakuliński, Jerzy Łazewski, Maria Gładkowska, Renata Berger, Janusz Michałowski, Piotr Pawłowski, Małgorzata Różniatowska Biografia świętej siostry Marii Faustyny Kowalskiej. Urodzona w 1905 roku Helena Kowalska już jako dziecko była bardzo religijna i marzyła o wstąpieniu do zakonu. Co prawda, wówczas w mury klasztorne mogły wstępować już kilkunastoletnie dziewczynki, ale obowiązkowo musiały wnieść posag. Młodziutka Helena opuszcza dom i zatrudnia się jako pokojówka. Oszczędza każdy grosz na skromny posag. W końcu matka przełożona zgadza się przyjąć ją do klasztoru. W Zgromadzeniu Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia Helena, teraz już jako siostra Faustyna, przeżywa ogromne rozczarowanie. Przekonuje się bowiem, że w klasztorze jest miejsce nie tylko na umartwianie się, poszczenie, czynienie dobrych uczynków, ale i na zawiść, małostkowość, pychę, lenistwo. Faustyna decyduje się jednak pozostać, a jej wiara jest niezachwiana. Ma widzenia, czuje obecność Chrystusa, rozmawia z nim. Ale matka przełożona i spowiednik nie wierzą jej i zgodnie twierdzą, że trzeba ją poddać badaniom psychiatrycznym. Faustyna modli się żarliwie i pracuje ponad siły. Namalowany przez nią wizerunek Chrystusa wystawiony zostaje w Ostrej Bramie w Wilnie. W wieku 33 lat zapada na gruźlicę i umiera. Jej kult zaczął się szerzyć tuż po jej śmierci, ale wówczas Kościół katolicki nie aprobował tego. Dopiero w latach 60. dzięki staraniom kardynała Wojtyły rozpoczął się proces beatyfikacyjny siostry Faustyny Kowalskiej. 18 kwietnia 1993 roku Jan Paweł II ogłosił ją błogosławioną. 30 kwietnia 2000 roku wyniósł świętą na ołtarze. W postać świętej znakomicie wcieliła się Dorota Segda, nagrodzona za tę rolę Złotą Kaczką. 16:35 ROK SPOKOJNEGO SŁOŃCA (ROK SPOKOJNEGO SŁOŃCA) Melodramat, 105 min, Polska/Niemcy/USA, 1984 Reżyseria: Krzysztof Zanussi Scenariusz: Krzysztof Zanussi Zdjęcia: Sławomir Idziak Muzyka: Wojciech Kilar Występują: Maja Komorowska, Scott Wilson, Hanna Skarżanka, Ewa Dałkowska, Vadim Glovna, Daniel Webb, Zbigniew Zapasiewicz, Tadeusz Bradecki, Jerzy Nowak, Jerzy Stuhr, Halina Słonicka, Wiesław Michnikowski, Mirosław Gawęda, Halina Łabonarska, Zofia Rysiówna Rok 1946, małe miasteczko w okolicach Zielonej Góry. Czterdziestoletnia Emilia mieszka ze schorowana matką w zniszczonym domu po wysiedlonych Niemcach. Ich najbliższą sąsiadką jest prostytutka Stella. Kobiety żyją w biedzie, Emilia stara się poprawić sytuację materialną, piekąc ciasteczka, które następnie sprzedaje w jedynej miejscowej piekarni. W wolnych chwilach oddaje się swojej pasji - maluje na kawałkach tektury słoneczne pejzaże. Właśnie w trakcie malowania jednego z obrazków spotyka ją Norman - niemłody już żołnierz pracujący w amerykańskiej komisji poszukującej grobów zamordowanych przez Niemców lotników alianckich. Kobieta fascynuje Normana od pierwszego spojrzenia. Wzajemne zainteresowanie i powstające stopniowo uczucie utrudnia bariera językowa. Ani gesty, ani posługiwanie się słownikiem, ani pomoc tłumaczy nie są w stanie przełamać jej do końca. Mimo to Norman staje się stałym gościem w domu obu kobiet, pomagając im w miarę swoich możliwości. Mogiły lotników zostają odnalezione i komisja powoli kończy swoją pracę. Norman świadomie zostaje w Polsce dłużej, nie ma do kogo wracać, jest bardzo samotny. Wie, że spotkanie Emilii to być może ostatnia szansa przeżycia głębokiego uczucia. Stara się więc nakłonić ją, by wraz z nim i matką wyjechała do Stanów Zjednoczonych. Kobieta waha się, szuka rady u księdza. Ten zaprasza ją i Amerykanina do klasztoru, gdzie jedna z sióstr zna język angielski. W końcu Emilia decyduje się wraz z matką przejść przez "zieloną granicę". Ma im w tym pomóc niejaki Adzio. Tymczasem matka, zdając sobie sprawę z tego, że nie przetrzyma trudów podróży, w tajemnicy przed córką świadomie doprowadza się do ciężkiego przeziębienia. Wkrótce umiera. Emilia postanawia na miejsce matki zabrać ze sobą Stellę, która od dawna marzy o wyjeździe z miasteczka. Tymczasem Adzio twierdzi, że zapłacono mu tylko za jedną osobę. Zrozpaczona Emilia oddaje sąsiadce swoje miejsce. Norman wyjeżdża z Polski. Po latach Emilia będąca pensjonariuszką domu opieki społecznej dowiaduje się, że otrzymała spadek z Ameryki. Decyduje się ruszyć w podróż. Jest już jednak zbyt stara, nie jest nawet w stanie podnieść swojej walizki. "Cała przedstawiona w filmie powojenna rzeczywistość jest rzeczywistością świata granicznego, w którym wojenny porządek runął w gruzy, a to, co się z niego wyłania, jest jeszcze nieznane, tajemnicze, obce. Wszyscy bohaterowie opowiadania są zrujnowani materialnie i psychicznie przez wojenne doświadczenia i nie są w stanie odczuć smaku odzyskanej wolności" - pisano o filmie Zanussiego w jednej z recenzji. Wśród osób, które los rzucił do miasteczka, brak jakichkolwiek więzi społecznych, ich egzystencja nastawiona jest jedynie na przetrwanie. W tym świecie pełnym wzajemnej niechęci, podejrzliwości, kiełkujące uczucie Normana i Emilii z góry skazane jest na klęskę, a bohaterowie nie są w stanie pokonać swej samotności. 18:35 DO PRZERWY 0:1 - ODC. 5/7 - UWAGA DETEKTYW Serial dla młodych widzów, 26 min, Polska, 1969 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Adam Bohdaj Zdjęcia: Stanisław Loth Aktorzy: Aleksander Fogiel, Józef Nalberczak, Roman Wilhelmi, Wojciech Brzozowicz, Jan Smoliński, Marian Tchórznicki, Jerzy Porębski, Mirosław Domański, Henryk Bąk, Ryszard Pietruski, Wacław Kowalski, Stefan Friedman Paragon mieszka u swego kuratora, pana Wacka i pracuje w warsztacie samochodowym. Przypadkiem jest świadkiem rozmowy, z której wynika, że odwiedzający zakład mężczyźni są zamieszani w działalność przestępczą. Chłopak postanawia zabawić się w detektywa i wytropić przestępców. 19:05 DO PRZERWY 0:1 - ODC 6/7 - GORYCZ ZWYCIĘSTWA Serial dla młodych widzów, 27 min, Polska 1969 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz na podstawie własnej powieści: Adam Bahdaj Występują: Roman Wilhelmi, Józef Nalberczak, Marian Tchórznicki, Aleksander Fogiel, Anna Ciepielewska, Jerzy Duszyński, Wanda Łuczycka, Józef Nowak, Małgorzata Lorentowicz i inni Paragon zostaje złapany przez złodziei skór i zamknięty w komórce. Tymczasem w Warszawie rozpoczyna się mecz piłkarski jego drużyny. Chłopcu udaje się uciec i w ostatniej chwili przybyć na boisko. 20:20 PANORAMA KINA POLSKIEGO - BILET NA KSIĘŻYC Film obyczajowy, 118 min, Polska, 2013 Reżyseria: Jacek Bromski Scenariusz: Jacek Bromski Zdjęcia: Michał Englert Muzyka: Ludek Drizhal, Aaron Frescas, Spencer Gibb Aktorzy: Filip Pławiak, Mateusz Kościukiewicz, Bożena Adamek, Krzysztof Stroiński, Anna Przybylska, Łukasz Simlat Na festiwalu filmowym w Gdyni w 2013 r. Jacek Bromski został nagrodzony za scenariusz filmu. To opowieść o młodości, przyjaźni i miłości w odległych już czasach, gdy człowiek stawiał pierwsze kroki na Księżycu, na ulicach królowały saturatory, sklepy świeciły pustymi półkami, z tranzystorów płynęła rockandrollowa muzyka, a szczytem marzeń każdego Polaka były własne cztery kółka. Twórcy filmu zabierają widza w sentymentalną podróż do szalonych lat 60. , do czasów młodzieżowej kontestacji, hipisów i bigbitowców, do barwnej epoki długowłosych dzieci kwiatów, nawołujących do miłości, nie do wojny. Akcja filmu rozgrywa się w 1969 r. Główny bohater to młody chłopak, Adam Sikora, który pasjonuje się lotnictwem. Kiedy dostaje powołanie do wojska, przeżywa pierwsze życiowe rozczarowanie. Jego marzenia i plany nagle legły w gruzach. Okazuje się, że na przekór swoim zainteresowaniom, młody człowiek przez trzy lata ma służyć w Marynarce Wojennej w Świnoujściu. Już wkrótce musi stawić się w jednostce. Wraz ze swoim starszym bratem Antkiem wyrusza więc na Wybrzeże. Podczas podróży przez Polskę bracia przeżywają różne przygody, zawierają nowe znajomości. Antek, który uchodzi za niepoprawnego podrywacza i króla nocnych lokali, próbuje wprowadzić nieśmiałego Adama w dorosły świat, pokazać mu prawdziwe życie, nauczyć samodzielności i odwagi w podejmowaniu różnych decyzji. Spotkanie z piękną i tajemniczą tancerką Roksaną mocno skomplikuje życie Adama. Ta znajomość pociągnie za sobą całą serię zaskakujących zdarzeń. 22:30 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - EFEKT DOMINA (EFEKT DOMINA) Film dokumentalny, 76 min, Niemcy/Polska, 2014 Reżyseria: Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski Na ruinach państwa, które się jeszcze naprawdę nie narodziło, Rafael i Natasza rozpoczynają wspólne życie. On jest ministrem sportu nieuznawanej republiki Abchazji, ona rosyjską śpiewaczką operową. Dla Rafaela Natasza porzuciła swoją karierę i rodzinę w Rosji. Jednak życie w kraju nieuznawanym praktycznie przez nikogo, naznaczonym wojną domową i całkowicie uzależnionym od kaprysów Rosji szybko przestaje być romantyczną przygodą. Jak w reakcji łańcuchowej, kiedy jedno zdarzenie uruchamia szereg następnych, losy bohaterów splatają się z biegiem historii. Czy ich miłość w kraju, w którym wszechobecny dramat nieustannie przeplata się z absurdem, ma jakiekolwiek szanse na przetrwanie? (filmpolski.pl) 00:50 KINO NOCNE - KOCIE ŚLADY Film kryminalny, Polska 1971 Reżyseria: Paweł Komorowski Scenariusz: Maciej Patkowski i Paweł Komorowski Zdjęcia: Tadeusz Wieżan Muzyka: Lucjan Kaszycki Aktorzy: Janusz Gajos, Mieczysław Pawlikowski, Joanna Jędryka, Alicja Jachiewicz, Jerzy Trela, Andrzej Balcerzak, Marian Cebulski, Ewa Maria Hesse, Irena Orska, Maria Kaniewska i inni Od dłuższego czasu w okolicach Zakopanego uprawia swój przestępczy proceder nieuchwytna szajka przemytników kamieni szlachetnych. Zostaje tu skierowany młody porucznik Wojciech Góralczyk, który ma rozpracować bandę. Porucznik podaje się za dziennikarza z Polskiego Radia, rzekomo zbierającego materiały o wypadkach drogowych w górach. Szczególnie interesuje go tragiczne w skutkach zdarzenie sprzed roku. Na krętej drodze w okolicach Zakopanego na przydrożnym drzewie rozbiło się wówczas dwoje turystów z Austrii. Śledczy uznali śmierć małżonków za nieszczęśliwy wypadek. Ta sprawa nie daje jednak spokoju Góralczykowi, od początku podejrzewającemu, że mogły za tym stać osoby trzecie. W barze poznaje ładną i sympatyczną kierowniczkę miejscowej szkoły, Hankę, która śpieszy się do pracy, a tymczasem jej autobus się spóźnia. Góralczyk proponuje jej podwiezienie, a podczas jazdy wypytuje o wypadek samochodowy sprzed roku. Okazuje się, że więcej na ten temat wie brat Hanki, Waldek, który jest milicjantem. To on zdradza rzekomemu dziennikarzowi parę szczegółów ze śledztwa. Przypomina sobie też, że za autem Austriaków pędziła wtedy warszawa na polskich numerach. Góralczyk postanawia sprawdzić ten trop. Porucznik jest zachwycony uroczą Hanką, z którą się zaprzyjaźnia. Dziewczynie nie ułożyło się w sprawach osobistych, jej mąż fotograf od dawna żyje własnym życiem. I to właśnie mąż Hanki, u którego Góralczyk znajdzie pewne zdjęcie, oraz kręcący się wokół jej domu tajemniczy czarny kot z białymi uszami naprowadzą porucznika na trop przestępczej grupy. Ale Góralczyk zostaje zdemaskowany i uprowadzony przez bandytów, którzy zamierzają go zlikwidować, by zatrzeć wszelkie ślady. Twórca Kocich śladów, Paweł Komorowski, debiutował filmem "Koniec nocy". Asystował m. in. Andrzejowi Munkowi przy realizacji "Człowieka na torze" i "Eroiki", współpracował z Jerzym Kawalerowiczem i Andrzejem Wajdą. Samodzielnie zrealizował ponadto "Czerwone berety", "Stajnię na Salwatorze", "Czerwone i białe", "Szaradę", seriale "Przygody pana Michała", "Misja" i "Oko proroka", "Syzyfowe prace". 02:35 MUZEUM NIEWINNOŚCI (INNOCENCE OF MEMORIES) Film dokumentalny, 93 min, Wielka Brytania, 2015 Reżyseria: Grant Gee Scenariusz: Grant Gee, Orhan Pamuk Film opowiada historię Stambułu i Orhana Pamuka, który założył w 2012 roku wyjątkowe i niezwykle osobiste Muzeum Niewinności, nawiązując do tytułu pierwszej powieści Pamuka, wydanej w 2008 roku,