TVP Kultura Czwartek, 25.07.2019 08:45 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - STARGARD Reportaż, 7 min, Polska, 2016 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadzący) Zrzeszony w Hanzie Stargard był jednym z najpotężniejszych ośrodków miejskich Pomorza Zachodniego. Jego ranga była tak wysoka, że rywalizował o hegemonię ze Szczecinem. Swoją świetność przeżywał w późnym średniowieczu i właśnie z tego czasu pochodzi stargardzka fara i fortyfikacje. Zachowane mury obronne mają prawie kilometr długości. Wśród nich są bramy i baszty o intrygujących nazwach. 09:05 VISTULIADA 6 Reportaż, 23 min, Polska, 2017 Scenariusz: Małgorzata Nieciecka - Mac Wykonawcy: Cecylia Malik (prowadzący), Małgorzata Nieciecka - Mac (prowadzący) 1047 kilometrów Wisły i niezwykła podróż po obu brzegach najdłuższej Polskiej rzeki. Razem z Cecylią Malik, artystką i Małgorzatą Nieciecką Mac, dziennikarką spotkamy się z przyrodnikami, flisakami, podróżnikami, artystami i historykami, którzy tworzą i działają nad Wisłą. W dziesięcioodcinkowym cyklu Vistuliada będziemy szukać odpowiedzi na pytania: co urzeka nas w miejskim biegu rzeki? Jaka Wisła istnieje dziś w oczach artystów i podróżników? Czy to ta sama rzeka, którą malował kiedyś Stanisław Wyspiański i opisywał Jan Długosz? Jak dwa brzegi i wijąca się wiślana nitka wyglądają widziane o świcie z podkrakowskich Bielan? "Vistuliada" to nie tylko wyprawy przez cały kraj, ale kameralne spacery, penetracje krótkich odcinków i osobiste historie zaproszonych gości, związane z fenomenem geograficznym i kulturowym, jakim jest ostatnia taka dzika rzeka w Europie. Program będzie także niezwykłą dokumentacją działań związanych z Rokiem Rzeki Wisły 2017. 09:30 ILUZJA Impresja filmowa, 15 min, Polska, 1966 Reżyseria: Konstanty Ciciszwili Zdjęcia: Paweł Minkiewicz Aktorzy: Zbigniew Cybulski, Jolanta Ukielska Liryczna impresja o miłości, która rozgrywa się w sferze iluzji. 09:55 SIEKIEREZADA Dramat psychologiczny, poetycki, 78 min, Polska, 1985 Autor: Edward Stachura Reżyseria: Witold Leszczyński Scenariusz: Witold Leszczyński Zdjęcia: Jerzy Łukaszewicz Muzyka: Jerzy Satanowski Aktorzy: Edward Żentara, Ludwik Pak, Daniel Olbrychski, Ludwik Benoit, Wiktor Zborowski, Krzysztof Majchrzak, Franciszek Pieczka, Jerzy Block, Jan Jurewicz, Jadwiga Kuryluk, Joanna Sienkiewicz, Anna Milewska, Marta Żentara, Iga Cembrzyńska, Maria Ciunelis i inni Janek Pradera, wrażliwy poeta, nie może odnaleźć swego miejsca w świecie. Nie chce też pogodzić się z obłudą i zakłamaniem świata ani utracić swej niezależności. Dlatego też odchodzi od ukochanej, którą nazywa Gałązką Jabłoni, i z nieodłącznym workiem na plecach podąża w głąb puszczy. Odwiedza filozoficznie nastawionego do życia leśniczego, który zatrudnia go przy wyrębie lasu i kieruje na kwaterę do Babci Oleńki. Żyjący tu ludzie są inni niż w mieście - szczerzy, otwarci, przyjacielscy. Ciężka, fizyczna praca zbliża ludzi. Janek poznaje i zaprzyjaźnia się z Peresadą, Wasylukiem, Selpką i jego stale roześmianą żoną. Razem z nimi spędza czas po pracy. Niedziele spędzają w gospodzie w Hoplance, by przy wódeczce prowadzić długie rozmowy o naturze świata. W czasie wiejskiej zabawy Janek zostaje zaczepiony przez grupę pijanych mężczyzn. Z opresji ratuje go Michał Kątny, obieżyświat, który podobnie jak Janek przyjechał do pracy w lesie i również zamieszkał u Babci Oleńki. Tymczasem rozłąka z Gałązką Jabłoni jest dla Janka Pradery nie do zniesienia. Wyrusza więc z nieodłącznym workiem w drogę powrotną. Do ukochanej jednak nigdy nie dotrze. Scenariusz filmu Witold Leszczyński napisał na początku lat siedemdziesiątych wspólnie z Edwardem Stachurą, autorem powieści "Siekierezada". Jednak wówczas scenariusz nie został skierowany do produkcji. "Nie zdawałem sobie sprawy, jak Edkowi zależało wówczas na filmie. Uznał nawet, że to moja wina, iż scenariusz został odrzucony. Obraził się, nasze stosunki uległy ochłodzeniu, a nawet zostały zawieszone" - wspominał reżyser. Po trzynastu latach Leszczyński wrócił jednak do "Siekierezady", na nowo pisząc scenariusz (Stachura zmarł śmiercią samobójczą w roku 1979). Janek Pradera i Michał Kątny to postacie, które wyrażają wewnętrzne rozdarcie Stachury, którego jedna strona osobowości ciągnęła ku życiu, druga ku śmierci. Reżyser próbował wyrazić to za pomocą konstrukcji fabularnej. Na początku filmu Michał próbuje popełnić samobójstwo, rzucając się pod pociąg, ale szczęśliwym zbiegiem okoliczności nie udaje mu się to. Natomiast Janek Pradera dokonuje tego, kładąc głowę pod nadjeżdżającą białą lokomotywę - symbol śmierci, który występuje w kilku piosenkach Stachury. 11:30 NAJDŁUŻSZA WOJNA NOWOCZESNEJ EUROPY - ODC. 3 NOWA BROŃ SZWOLEŻERÓW Serial historyczno - obyczajowy, 55 min, Polska, 1981 Reżyseria: Jerzy Sztwiertnia Scenariusz: Andrzej Twerdochlib Zdjęcia: Andrzej Ramlau Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Krzysztof Kolberger, Marek Siudym, Henryk Machalica, Zdzisław Kozień, Mariusz Benoit, Joanna Sobieska, Beata Tyszkiewicz, Grażyna Szapołowska, Marek Bargiełowski, Ewa Lemańska, Jerzy Bończak, Henryk Boukołowski, Aleksander Gawroński, Andrzej Krasicki, Ryszard Pietruski Upada powstanie listopadowe. Oddziały gen. Chłapowskiego przekraczają granice Wielkiego Księstwa Poznańskiego i zostają rozbrojone. W szpitalu polowym umiera Józef Frankowski. Przed sądem stają wszyscy poddani, którzy odważyli się wziąć udział w powstaniu. Hrabia Chłapowski zostaje skazany na dwa lata twierdzy i konfiskatę majątku. Wielkopolska wkracza w nowy okres walki o polskość - postępowa część społeczeństwa postanawia odegrać znaczną rolę w handlu, rzemiośle i przemyśle. Powstaje "Spółka Polska", która walkęz Prusakami prowadzi zupełnie nową bronią. 12:35 NAJDŁUŻSZA WOJNA NOWOCZESNEJ EUROPY - ODC. 4 BAZAR CZY REWOLUCJA Serial historyczno - obyczajowy, 46 min, Polska, 1981 Reżyseria: Jerzy Sztwiertnia Scenariusz: Andrzej Twerdochlib Zdjęcia: Andrzej Ramlau Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Krzysztof Kolberger, Marek Siudym, Henryk Machalica, Zdzisław Kozień, Mariusz Benoit, Joanna Sobieska, Beata Tyszkiewicz, Grażyna Szapołowska, Marek Bargiełowski, Ewa Lemańska, Jerzy Bończak, Henryk Boukołowski, Aleksander Gawroński, Andrzej Krasicki, Ryszard Pietruski W szeregach pruskiej policji szybko robi karierę syn Antoniego Frankowskiego, Ludwik, który zmienił nazwisko na Franke. Syn Józefa, Jan Frankowski, po skończeniu szkoły ekonomicznej nie może znaleźć pracy w swoim zawodzie. Podejmuje więc pracę fizyczną u kolegi Niemca. Zakochuje się w jego siostrze, jednak zostaje odrzucony. Zrozpaczony wraca do brata gospodarującego na wsi. Za pożyczone od niego pieniądze zakłada sklep, lecz spółki polskie borykają się w tym czasie z wielkimi trudnościami finansowymi. Nadchodzi listopad 1845 roku. W Poznaniu trwają przygotowania do powstania. Władze pruskie rozszyfrowują polską siatkę konspiracyjną, zaczynają się aresztowania. Umiera Karol Marcinkowski, lekarz, społecznik, patriota, który jednak wszelkimi sposobami usiłował odwieść rodaków od wystąpienia zbrojnego. Jego pogrzeb przeradza się w wielką manifestację ludu Wielkopolski. 14:05 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - PAWEŁ ZIEMILSKI Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Małgorzata Nieciecka - Mac (prowadzący) Gościem Małgorzaty Niecieckiej - Mac jest dziś Paweł Ziemilski, reżyser filmu "In Touch", który będzie można zobaczyć podczas Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity. 14:20 TAŚMY KULTURY - EKSPLOZJA RADOŚCI Artystyczne/estradowe (widowisko), 11 min, Polska, 2018 Czym jest radość - każdy czuje. A eksplozja? Gwałtowne wydzielenie dużych ilości energii, któremu towarzyszy zwykle nagły wzrost temperatury i ciśnienia oraz emisja promieniowania. I wszystko jasne. 14:30 TAŚMY KULTURY - PAMIĘĆ KRÓTKOTRWAŁA Artystyczne/estradowe (widowisko), 12 min, Polska, 2018 Pamięć może być zawodna, odtwórcza i twórcza. Może być dobra, ale krótka, a najczęściej jest i krótka, i zła. Taka pamięć to szczęście w nieszczęściu. 14:50 WEISER (WEISER) Film psychologiczny, 97 min, Polska/Niemcy/Szwajcaria/Dania 2000 Scenariusz i reżyseria: Wojciech Marczewski Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Zbigniew Preisner Aktorzy: Marek Kondrat, Krystyna Janda, Juliane Kehler, Teresa Marczewska, Zbigniew Zamachowski, Krzysztof Globisz, Michael Mendl, Mariusz Benoit, Marian Opania, Piotr Fronczewski, Teresa Budzisz - Krzyżanowska, Magdalena Cielecka, Olga Frycz, Andrzej Basiukiewicz, Maciej Jaszczuk, Rafał Bednarz i inni "To film o próbie docierania do czegoś, czego nie możemy złapać, co wciąż wymyka się nam. Istnieje w nas i wokół nas rzeczywistość, którą czujemy, ale której nie umiemy opisać ani zrozumieć. I nie pomoże rozum ani komputery" - mówił w czasie realizacji "Weisera" reżyser Wojciech Marczewski. Gdy film wszedł na ekrany, stało się jasne, że tym nieuchwytnym "czymś" jest okres dzieciństwa, a właściwie jego zagadkowa, zagnieżdżona gdzieś w podświadomości, obecność w życiu dorosłego człowieka. Bohater "Weisera"przekroczył już"smugę cienia". Jego myśli niezbyt ochoczo wybiegają w przyszłość, wolą raczej wracać do przeszłości, tym bardziej że kryje się tam wciąż nierozwiązana tajemnica. W miarę rozwoju filmowej akcji rozwikłanie tragicznej zagadki z dzieciństwa staje się dla bohatera obsesją. Kanwą scenariusza "Weisera" jest debiutancka powieść Pawła Huelle "Weiser Dawidek", którą w latach osiemdziesiątych okrzyknięto książką dziesięciolecia. Film znacznie różni się od literackiego pierwowzoru. Miejsce fabuły zostało przeniesione z Wybrzeża na Śląsk (Wałbrzych i okolice). Głównym bohaterem jest zbliżający się do pięćdziesiątki mężczyzna, zajmujący się czyszczeniem starych płyt i wydawaniem ich na CD. Paweł Heller dopiero co wrócił z Niemiec do Polski i otwiera własne studio. Wkrótce dołącza do niego niemiecka przyjaciółka Juliana. Niespodziewane spotkanie z Szymkiem, kolegą z lat szkolnych, przywołuje wspomnienie dziwnego zdarzenia jeszcze z lat sześćdziesiątych. Rzecz miała miejsce w czasie upalnych wakacji. Dwunastoletni Paweł wraz z Szymkiem i Piotrem zwrócili wówczas uwagę na pewną dziewczynkę imieniem Elka i jej tajemniczego, milczącego towarzysza, Dawida Weisera. Chłopiec ten miał opinię odmieńca. Jako Żyd nie chodził z innymi na religię, poza Elką nie miał przyjaciół. Posiadał za to niezwykłe umiejętności, igrał ze śmiercią, lewitował, fascynował się wybuchami. Po pewnym czasie Paweł, Szymek i Piotr zostali przez Elkę i Dawidka dopuszczeni do "paczki". Okazało się, że ulubioną zabawą "odmieńca" i dziewczynki jest wywoływanie coraz większych eksplozji. Po jednej z nich Dawid i Elka zniknęli. Dziewczynkę (nieprzytomną) udało się odnaleźć. Po Weiserze wszelki ślad zaginął. Po z górą trzydziestu latach Paweł postanawia rozwikłać zagadkę zniknięcia Dawida. Kontaktuje się z dawnymi znajomymi, stopniowo traci zainteresowanie swoją pracą i Julianą. Zaczyna obsesyjnie wierzyć, że rozszyfrowanie tajemnicy Dawida pomoże mu nadać sens własnemu życiu i wewnętrznie pogodzić się z sobą. Krytyka podkreślała precyzyjną konstrukcję i estetyczne wyrafinowanie "Weisera". Zwracano też uwagę na jego wieloznaczność, otwierającą różne ścieżki interpretacji. Film Marczewskiego w równej mierze daje się bowiem odczytać jako opowieść o przyjaźni i lojalności, o poczuciu wspólnoty i wtajemniczenia, a także o tym "jak smakuje zakazany owoc i jak traci się niewinność". Reżyser zresztą celowo postawił na poezję i niedomówienie. Nie jest istotne, czy Paweł wyjaśni zagadkę żydowskiego kolegi z dzieciństwa. Ważne jest natomiast, że dotknie tajemnicy. Poczuje obecność rozpościerającej się poza granicą zmysłów krainy metafizyki. Kto wie, może Dawid czeka na niego właśnie tam? 16:40 SZTUCZKI Dramat obyczajowy, 91 min, Polska, 2007 Reżyseria: Andrzej Jakimowski Scenariusz: Andrzej Jakimowski Zdjęcia: Adam Bajerski Muzyka: Tomasz Gąssowski Aktorzy: Damian Ul, Ewelina Walendziak, Tomasz Sapryk, Rafał Guźniczak, Iwona Fornalczyk, Joanna Liszowska, Andrzej Golejewski, Grzegorz Stelmaszewski, Krzysztof Ławniczak, Roman Baranowicz, Katarzyna Kołeczek Ci, których serca Andrzej Jakimowski podbił swoim pierwszym filmem "Zmruż oczy" z 2002 r. , na pewno ulegną również subtelnemu urokowi bezpretensjonalnych i zabarwionych humorem "Sztuczek" uhonorowanych Złotymi Lwami i nagrodą za zdjęcia na FPFF w Gdyni w 2007 r. oraz Nagrodą Europa Cinema dla Najlepszego Filmu Europejskiego i wyróżnieniem UNICEF - u na festiwalu w Wenecji, a także wieloma innymi nagrodami na festiwalach w Mannheim, Heidelbergu, Tokio czy Sao Paulo. Tytułowe "sztuczki" to drobne gry z losem, jakie uprawia para bohaterów, usiłując wpłynąć na bieg wydarzeń. Nie są interesowni: raz owe sztuczki dotyczą ich, kiedy indziej znów obcych ludzi, którym chcieliby nieco pomóc, jak np. pechowemu handlarzowi jabłek, od którego nikt nie kupuje owoców. Oboje wiedzą jednak, że gra z losem wymaga niekiedy długotrwałych zabiegów i starań, różnych poświęceń z ich strony. Los jest bowiem przekupny: jeśli ma nam coś dać, często domaga się czegoś w zamian. 6 - letni Stefek i jego 17 - letnia siostra Elka mieszkają w obskurnej kamienicy w Wałbrzychu. Ich matka jest ekspedientką w sklepie warzywnym, ojca Stefek nie pamięta: przed laty porzucił żonę i dzieci dla innej kobiety. Synowi została po nim tylko mocno zniszczona, pomazana fotografia, dająca dość mgliste wyobrażenie o tym, jak faktycznie wygląda jego rodzic. Pewnego dnia chłopiec widzi na dworcu mężczyznę w garniturze i z teczką, który wydaje mu się podobny do postaci na zdjęciu. Pytana o to Elka oświadcza jednak, że to kto inny. Stefek jej nie wierzy i odtąd regularnie bywa na dworcu, gdzie obserwowany przez niego mężczyzna codziennie przesiada się w drodze do pracy. Czasami chłopcu udaje się zamienić z nim parę słów dzięki zastosowaniu jednej ze swoich sztuczek polegającej na rzucaniu na tory garści drobniaków w celu opóźnienia odjazdu pociągu. Pewnego dnia ta sama sztuczka spowoduje wreszcie, że mężczyzna w ogóle nie zdąży wsiąść na czas do wagonu i zostanie na peronie. Ponieważ matka spędza całe dnie w sklepie, Stefek pozostaje przeważnie pod opieką siostry, która zastępuje mu, jak sama mówi, oboje rodziców. Dziewczyna marzy o pracy we włoskiej firmie działającej w mieście i z tego powodu pilnie uczy się włoskiego. Na razie dorabia w barze zmywając naczynia, ale traktuje to jako tymczasowe zajęcie. Spotyka się z Jerzym, chłopakiem z sąsiedztwa, który zabiera ją na przejażdżki motocyklem lub starym amerykańskim samochodem. Na te wspólne wycieczki załapuje się również Stefek, którego Elka chce mieć stale na oku. Chłopca pochłaniają jednak głównie próby zbliżenia się do domniemanego ojca. Jest przekonany, że wreszcie go odzyska, choćby to wymagało szczególnych wyrzeczeń. Jest jednak gotów wiele poświęcić w tym celu. Trzymając wytrwale kciuki za siostrę podejmującą kolejne próby zdobycia wymarzonej posady, Stefek jednocześnie próbuje sterować losem w tej najważniejszej dla niego sprawie. W swoje starania o odzyskanie ojca wciąga już nie tylko Elkę, ale i zakochanego w niej Jurka. 18:25 BANDA RUDEGO PAJĄKA - WIELKA AKCJA Serial dla młodych widzów, 31 min, Polska 1988 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Leon Bach, Janusz Damagalik, Stanisław Jędryka Zdjęcia: Wiesław Rutowicz Wykonawcy: Agata Kryszak Aktorzy: Stanisława Celińska, Sławomira Łozińska, Zbigniew Buczkowski, Andrzej Mrowiec, Halina Rowicka, Janusz Bukowski, Jacek Domański, Andrzej Grabarczyk, Ryszard Jabłoński, Krzysztof Kiersznowski. Janusz Paluszkiewicz, Monika Sapilak, Artur Pontek, Wojciech Klata, Łukasz Fejner, Katarzyna Baca, Grzegorz Gortatewicz i inni Siwy dowodzi wielką akcją poszukiwania zaginionego sztandaru z czasów wojny. W tajemnicy przed Wejnertem chłopcy przeszukują ogródki działkowe. Ich uwagę zaprząta też nowa sprawa. Brigidka, wracając od Irki, która wraz z rodzicami zajmuje się osieroconą koleżanką, znajduje w drzwiach swego mieszkania urzędowe pismo o eksmisji i konieczności przeniesienia się do domu dziecka. Banda Rudego Pająka postanawia do tego nie dopuścić. Koza proponuje, żeby poprosić o pomoc dziadka, zasłużonego emeryta. Pająk opowiada o wszystkim matce, która bardzo dziewczynie współczuje, ale jest bezradna wobec jej nieszczęścia. 19:00 BANDA RUDEGO PAJĄKA - ALARM W MIEŚCIE Serial dla młodych widzów, 31 min, Polska, 1988 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Leon Bach, Janusz Damagalik, Stanisław Jędryka Zdjęcia: Wiesław Rutowicz Wykonawcy: Agata Kryszak Aktorzy: Ewa Ciepielska, Ewa Leśniak, Ewa Serwa, Halina Rowicka, Janusz Bukowski, Jacek Domański, Andrzej Grabarczyk, Ryszard Jabłoński, Krzysztof Kiersznowski, Janusz Paluszkiewicz, Monika Sapilak, Artur Pontek, Wojciech Klata, Łukasz Fejner, Katarzyna Baca, Grzegorz Gortatewicz i inni Chłopcy z Bandy Rudego Pająka z pomocą dziadka Kozy wyjaśniają sprawę Brygidki. Okazuje się, że ktoś chciał wykorzystać jej bezbronność i bezprawnie zagarnąć mieszkanie osieroconej dziewczynki. Siwy zaprasza koleżankę do kina. Wręcza jej bilet, lecz zamiast niej na spotkanie przychodzi Wejnert. Zaskoczeni chłopcy domyślają się, że to sprawka dziewczyny, która w ten sposób chciała pogodzić zwaśnionych kolegów. Tymczasem Brygidka wybiera się nad staw, by spotkać się z Pająkiem. Chłopak jest zdziwiony, ale też uradowany pojawieniem się dziewczyny, którą darzy cichą sympatią. Któregoś dnia przyjaciele pomagają Brygidce wrzucać węgiel do komórki. Przypadkiem natrafiają na grot sztandaru, którego od dawna poszukiwali. 19:45 KOŁO PIÓRA 6 Magazyn, 22 min, Polska, 2019 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marcin Kube Wykonawcy: Mariusz Cieślik(Prowadzący) Aktorzy: Andrzej Mastalerz Gościem na scenie współczesnej jest Rafał Wojasiński, laureat Nagrody Marka Nowakowskiego, przyznanej za książkę "Olanda". Na scenie klasycznej Mariusz Cieślik rozmawia z Krzysztofem Vargą o jego "Księdze starych urwisów", czyli biografii Edmunda Niziurskiego. 20:20 TEATR TELEWIZJI - TEATR SENSACJI - STAWKA WIĘKSZA NIŻ ŻYCIE - OKRĄŻENIE Teatr, 67 min, Polska, 1965 Reżyseria: Andrzej Konic Aktorzy: Stanisław Mikulski, Halina Kossobudzka, Katarzyna Łaniewska, Emil Karewicz, Józef Kostecki, Zbigniew Sawan, Leon Pietraszkiewicz, Wojciech Pokora, Marian Łącz, Wiktor Nanowski, Lech Madaliński, Bogdan Szymkowski, Tadeusz Grabowski Cykl spektakli teatralnych o przygodach agenta polskiego wywiadu, który przenika do niemieckiej Abwehry pod nazwiskiem Hansa Klossa. Wojska polskie i rosyjskie atakują miejscowość Tolberg. Niemcy planują ewakuować fabrykę produkującą pociski rakietowe. Kloss otrzymuje zadanie: nie dopuścić do zniszczenia fabryki i przekazać najsłabsze punkty niemieckiej obrony miasta. Kloss składa wizytę profesorowi Glassowi i przekonuje go do pozostania w mieście. Nawiązuje kontakty z robotnikami w fabryce, którzy organizują tam ruch oporu. Kroll, jeden z pracowników fabryki, przekazuje informacje Brunnerowi. Brunner aresztuje Klossa w fabryce. Kloss wyznaje, że jest Polakiem, agentem wywiadu. Brunner próbuje się z nim dogadać, ale w rezultacie rani go i sam ucieka. 21:40 GA, GA. CHWAŁA BOHATEROM Film sf, 80 min, Polska 1985 Reżyseria; Piotr Szulkin Scenariusz: Piotr Szulkin Zdjęcia: Edward Kłosiński Wyk. Daniel Olbrychski, Katarzyna Figura, Jerzy Stuhr, Maria Ciunelis, Mariusz Benoit, Bożena Dykiel, Jan Nowicki, Marek Walczewski, Włodzimierz Musiał, Leon Niemczyk, Dorota Stalińska, Krystyna Tkacz, Gabriela Kownacka, Anna Majcher i inni "Ga, ga. Chwała bohaterom" jest dopełnieniem filmowej trylogii Piotra Szulkina, na którą złożyły się filmy "Golem", "O - bi, o - ba" i "Wojna światów". Akcja rozgrywa się w XXI wieku na dwóch planetach - Ziemii i Australi - 458. Pozornie planety te różnią się od siebie. Na Ziemi panują brutalność i przemoc. Australia zamieszkana jest przez ludzi nazbyt uprzejmych, wręcz służalczych, którzy ziemski terror zastępują łagodną perswazją, w rezultacie równie skuteczną. Bohater filmu Scope odsiaduje na Ziemi wyrok za nieposłuszeństwo. Zostaje wytypowany do lotu w kosmos, bowiem nikt z ludzi wolnych niechce już wykonywać niebezpiecznego zawodu kosmonauty. Tuż przed odlotem Scope poznaje cel swojej misji. Ma zdobyć nową planetę, zbadać panujące na niej warunki i o ile będzie jeszcze żył, powrócić na Ziemię. Kiedy jego przestarzały statek kosmiczny ląduje na docelowej planecie, zostaje powitany jak bohater. Okazuje się jednak, że mieszkańcy Australii widzą w nim swego odkupiciela. Ma on popełnić morderstwo, a później zostać uroczyście straconym, co świadkom tego widowiska przyniesie oczyszczenie. Scope odmawia współpracy, nie zgadza się także na podpisanie zgody na własną egzekucję. Wymyka się ze stadionu, na którym ma się odbyć uroczyste stracenie "łotra". W mieście rozpoczyna poszukiwania wcześniej poznanej młodej prostytutki imieniem Once. Kiedy ją odnajduje, wpada w pułapkę. Zostaje oskarżony o wcześniej upozorowany gwałt na nieletniej. W czasie śledztwa zgadza się na dokonanie zbrodni spektakularnej, takiej na jaką czekają mieszkańcy planety. Pisemną zgodę podpisuje "Ga, ga", wyjaśnijąc, że tak mówią dzieci. Oficer śledczy przyjmuje to za dobrą monetę. W rzeczywistości Scope planuje odnalezienie Once i wspólną ucieczkę z Australii. 23:10 SCENA KLASYCZNA - (34) ALEKSANDER DĘBICZ PIANISTA Koncert, 39 min, Polska, 2018 W tym odcinku Sceny Klasycznej wystąpi Aleksander Dębicz. Artysta wykona utwory z płyty zatytułowanej "Invention", która jest połączeniem muzyki barokowej, hip - hopu, improwizacji i klasyki. W programie usłyszymy Inwencje i Sinfonie Jana Sebastiana Bacha oraz autorskie kompozycje inspirowane zetknięciem muzyki hiphopowej i barokowej. To autorskie spojrzenie na muzykę arcymistrza muzyki klawiszowej pokazujące skondensowane piękno oraz zaklętą w tych utworach ponadczasowość i prawdę. Program: Jan Sebastian Bach - Inwencje 1. C - dur BWV 772 (01:10) 2. d - moll BWV 775 (0:51) 3. E - dur BWV 777 (3:07) 4. F - dur BWV 779 (0:51) 5. f - moll BWV 780 (1:53) 6. a - moll BWV 784 (1:04) Jan Sebastian Bach - Sinfonie 7. C - dur BWV 787 (1:12) 8. c - moll BWV 788 (1:27) 9. Es - dur BWV 791 (2:48) 10. e - moll BWV 793 (2:01) 11. F - dur BWV 794 (1:03) 12. g - moll BWV797 (2:04) Aleksander Dębicz - Toccaty 14. Toccata 1 (3:04) 15. Toccata 2 (2:40) 16. Toccata 3 (2:40) 24:00 PORTRETY - AMY (AMY. AMY WINEHOUSE) Film dokumentalny, 122 min, USA, 2015 Reżyseria: Asif Kapadia Prezentowana na festiwalu w Cannes 2015 biografia Amy Winehouse, zmontowana z jej własnych filmów, wypowiedzi oraz rozmów z najbliższymi. Nieznana, prawdziwa historia wielkiej gwiazdy, błyskotliwej dziewczyny obdarzonej wyjątkowym talentem, która w rekordowo krótkim czasie osiągnęła szczyty sławy. Przejmująca opowieść o inteligentnej i skomplikowanej kobiecie, która chciała tylko, aby ją kochano. Kim była naprawdę Amy Winehouse, która z dnia na dzień stała się ikoną światowej muzyki? Jak odmieniło ją spotkanie z mężczyzną, którego obdarzyła uczuciem silniejszym niż narkotyk? Co ukrywała przed światem? Dlaczego zginęła w tajemniczych okolicznościach w wieku zaledwie 27 lat? "Amy" to trzymająca w napięciu historia, stworzona z nieznanych dotąd materiałów, kręconych ukradkiem ujęć, zbliżeń i wyznań. Przejmujący film, który ukazuje prawdziwą historię, znaną tylko z plotkarskich portali i pierwszych stron gazet. Amy Winehouse z dala od kamer, prywatnie, intymnie, a także na scenie w świetle reflektorów. Jej talent, miłość i tajemnica w filmowym wydarzeniu, które zachwyciło i wzruszyło światową widownię. 02:15 W TRZY MIESIĄCE DOOKOŁA ŚWIATA - W OBJĘCIACH WĘŻA (EL ABRAZO DE LA SERPIENTE) Dramat przygodowy, 118 min, Argentyna/Kolumbia/Wenezuela, 2015 Reżyseria: Ciro Guerra Scenariusz: Ciro Guerra, Jacques Toulemonde Vidal Muzyka: Nascuy Linares Aktorzy: Nilbio Torres, Jan Bijvoet, Antonio Bolivar, Brionne Davis, Yauenkü Migue Znakomity film Ciro Guerry "W objęciach węża" to opowieść o samotności człowieka wobec potęgi natury. Amazońskie lasy nazywa się zielonymi płucami świata. Kolumbijczyka Ciro Guerrę zainteresował moment, w którym te płuca dopadł śmiertelny rak. Pokazuje amazońskiego szamana i białego uczonego, którzy brnąc w głąb dżungli w poszukiwaniu leczniczej yakurny, co rusz odkrywają rakowe komórki: pociętą korę drzew kauczukowych czy okaleczonego tubylca z bliznami po chłostach, który błaga wędrowców o śmierć, byleby tylko nie wracać na niewolniczą plantację. Im głębiej w jądro ciemności, tym straszniejsza jest rzeczywistość kolonizowanej Amazonii. Spotykamy np. kapłana katolickiej misji, który namaszcza się na mesjasza amazońskiego edenu, a grzeszników krzyżuje. Podbój Amazonii jest nieodwracalny i posępny. Nie ma tu mowy o nęceniu widza tropikalnymi pocztówkami, Guerra decyduje się na czarno - białe zdjęcia. A wprost genialna jest scena, w której biały uczony usiłuje odebrać tubylcom kompas, żeby ci nie zatracili umiejętności odnajdywania się w terenie za pomocą gwiazd. Każdy ma prawo się uczyć.