TVP Kultura Piątek, 02.08.2019 08:45 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - BOCHNIA Reportaż, 6 min, Polska, 2016 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Katarzyna Szczuka, Tomasz Drozdowicz Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadząca) Była tak cenna, że toczono o nią wojny, a władcy chętnie ustanawiali państwowy monopol na jej uzyskiwanie. W średniowieczu nazywano ją "białym złotem", była środkiem płatniczym i symbolem bogactwa. Sól. Pierwsza jej kopalnia powstała w XIII wieku. A wszystko dzięki cystersom, którzy sprowadzeni do Bochni z Wąchocka, pokierowali budową pierwszego szybu i umożliwili wydobywanie soli kamiennej na dużą skalę. Dziś bocheńska kopalnia to fenomenalny zabytek techniki. Po kopalni oprowadzi nas Katarzyna Sanocka. 09:00 BIAŁORUSKI KLIMAT ODC. 7 Film dokumentalny, 21 min, Polska, 2017 Reżyseria: Jakub Kowalczyk Scenariusz: Maria Czykwin Masza jedzie na Białoruś w poszukiwaniu swoich korzeni. Spotyka się z niezależnymi artystami i rozmawia z nimi o tożsamości, sztuce, życiu. W tym odcinku spotyka się z dwoma artystami, którzy swoją sztukę silnie łączą z ekologią. Udaje się na spacer po Mińsku z Igorem Korzunem, który przyjął na siebie rolę miejskiego leśniczego. Organizuje maratony po zielonych częściach Mińska, pertraktuje z władzami w.s zagospodarowania przestrzeni. Drugim bohaterem odcinka jest Alex Zhernosek, który wyprowadził się na chutor we wsi Biała Cerkiew. Fotograf żyjący w zgodzie z naturą, weganin, zafascynowany kulturami dalekiego wschodu, wokół swojego domostwa sadzi las. 09:35 PRYMAS. TRZY LATA Z TYSIĄCA Film polityczny, 101 min, Polska 2000 Reżyseria: Teresa Kotlarczyk Scenariusz: Jan Purzycki Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Andrzej Seweryn, Maja Ostaszewska, Zbigniew Zamachowski, Krzysztof Wakuliński, Grzegorz Sikora, Mariusz Benoit, Jerzy Trela, Henryk Talar, Mariusz Jakus, Joanna Orzeszkowa, Maciej Wojdyłła, Piotr Adamczyk, Andrzej Bogusz Kierowanie Kościołem w Polsce przypadło kardynałowi Wyszyńskiemu w szczególnym momencie. Nominacja na arcybiskupa gnieźnieńskiego i warszawskiego, a tym samym prymasa Polski, nastąpiła niemal w przeddzień zjednoczeniowego zjazdu PZPR, po którym rozpoczął się represyjny etap polityki władz wobec Kościoła. Pod pretekstem działalności antypaństwowej na początku lat 50. komunistyczne władze PRL aresztują wielu biskupów i księży i dokonują konfiskaty znacznej części majątku Kościoła. Kardynał Stefan Wyszyński w publicznych wystąpieniach zdecydowanie przeciwstawia się bezprawnemu działaniu władz. Ówczesny premier, Bolesław Bierut, postanawia wyeliminować politycznego przeciwnika i podejmuje decyzję o odizolowaniu duchowego przywódcy od społeczeństwa. Po uzyskaniu akceptacji radzieckich zwierzchników 25 września 1953 r. aresztuje księdza prymasa. Stefan Wyszyński zostaje w tajemnicy wywieziony z Warszawy i osadzony w opuszczonym, zrujnowanym klasztorze w Stoczku Warmińskim. Z więzienia w Rawiczu zostaje jednocześnie sprowadzony ksiądz Stanisław Skorodecki skazany za nauczanie religii w szkole. Do Stoczka trafia również wyznaczona do posług siostra Leonia, przetrzymywana wcześniej z innnymi zakonnicami w więzieniu w Grudziądzu. Zadaniem obojga jest składanie relacji ze wszystkiego, co się dzieje wokół kardynała, a czego UB nie jest w stanie podejrzeć lub podsłuchać, informowanie o niemal każdym jego słowie. Komendant liczy, że za ich namową prymas dobrowolnie zrzeknie się wszelkich funkcji kościelnych. Wielomiesięczna presja psychiczna (izolacja, ciągły nadzór, zakaz korespondencji, obejmujący nawet listy do i od ojca) oraz fizyczna (surowe warunki, zimno, niedożywienie, brak dostępu do lekarza pomimo choroby) nie załamują duchownego. Siły i wytrwałości dodaje mu niezłomna wiara, żarliwa modlitwa, serce wolne od nienawiści. Komendanta zastępuje jego zwierzchnik, diaboliczny pułkownik, który sprowadza do klasztoru sobowtóra księdza prymasa, niejakiego Molendę. Całymi tygodniami Molenda uczy się naśladować sposób mówienia i poruszania się Wyszyńskiego, jego gesty, ruchy, ton głosu. Gdy już będzie gotowy, ma - zgodnie z planem - na zorganizowanym przez UB zebraniu biskupów zrzec się, jako rzekomy prymas, zwierzchnictwa nad Kościołem polskim. Tymczasem ksiądz Stanisław, który miał składać raporty na temat kardynała, okazuje się jego wiernym i lojalnym sługą i przyjacielem. O zdradę podejrzewa natomiast siostrę Leonię. Niebawem przekonuje się, że miał rację. Zwerbowana przez UB młoda zakonnica prowadzi, na żądanie pułkownika, szczegółowe zapiski rozmów prowadzonych przez obu duchownych. Ksiądz Stanisław zdobywa jeden z jej zeszytów. Udaje się przemycić go na zewnątrz. Wieść o "przecieku" dociera do strażników prymasa w przeddzień spotkania z biskupami. Akcję z niepotrzebnym już teraz sobowtórem trzeba odwołać. Ale dłuższy pobyt prymasa w dotychczasowym miejscu też jest bardzo ryzykowny. Dzieło Teresy Kotlarczyk podzieliło krytykę, choć przeważały opinie przychylne, niekiedy wręcz entuzjastyczne. Podkreślano spójność stylistyczną, równowagę i umiar filmu, jego powściągliwość i skromność przy jednoczesnej sile dramatycznej. Duża w tym zasługa również scenarzysty, Jana Purzyckiego, który oparł scenariusz na "Zapiskach więziennych" samego kardynała Wyszyńskiego i bogatej dokumentacji. Nie znaczy to jednak, że "Prymas" jest wierną rekonstrukcją faktów historycznych. Nie ma np. dowodów, że komunistyczne władze rzeczywiście zamierzały wykorzystać sobowtóra do rozwiązania konfliktu z prymasem i Kościołem. Był to zabieg artystyczny, przydający filmowi emocjonalnej grozy, obrazujący metody, jakimi posługiwano się w walce ideologicznej. To także prawdziwy popis gry aktorskiej Andrzeja Seweryna, odtwórcy zarówno roli kardynała Wyszyńskiego, jak i jego sobowtóra Molendy. Udało mu się najtrudniejsze: z jednej strony odtworzył wizerunek charakteru i duchowości prymasa, z drugiej ukazał człowieka, który z małpią zręcznością naśladuje każdy jego gest i ton, ale nie dociera do prawdy duchowej i dlatego pozostaje tylko fałszywie brzmiącą marionetką. 11:30 POGRANICZE W OGNIU - ODC. 1/24 Serial historyczno - sensacyjny, 61 min, 24 odc. , Polska 1990 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Juliusz Janczur, Andrzej Konic Muzyka: Andrzej Trzaskowski Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Scenografia: Wojciech Majda Aktorzy: Cezary Pazura, Olaf Lubaszenko, Jan Monczka, Tomasz Stockinger, Marta Klubowicz - Różycka, Janusz Bukowski, Miłogost Reczek, Jan Jankowski, Joanna Jankowska, Katarzyna Chrzanowska, Włodzimierz Adamski, Marek Lewandowski, Dariusz Jakubowski, Piotr Grabowski, Maciej Kozłowski, Stanisław Jaskułka, Włodzimierz Maciudziński, Maciej Orłoś, Beata Paluch, Ewa Sałacka, Alicja Jachiewicz, Danuta Kowalska, Hanna Wrycza - Polk, Magdalena Michalak, Małgorzata Wachecka, Maria Probosz, Agnieszka Robótka - Michalska i inni Serial "Pogranicze w ogniu" rodził się długo. Scenariusz powstał w połowie lat osiemdziesiątych. Potem był kilkakrotnie rozszerzany i poprawiany. Andrzej Konic ukończył najpierw dziesięć odcinków. Następnych czternaście ujrzało światło dzienne dopiero trzy lata później. Akcja cyklu zaczyna się w 1918 roku podczas walk o wyzwolenie Poznania. W potyczkach z Niemcami biorą udział dwaj młodzi chłopcy: Czarek Adamski (filmowy debiut Cezarego Pazury) i Franek Relke (Olaf Lubaszenko). Obaj mają nie tylko wspólnego wroga, lecz także ten sam obiekt miłosnych westchnień, którym jest szkolna koleżanka Dorota. Czarek jednak góruje nad Frankiem pod każdym względem. Ma również większe szanse u Doroty. Tymczasem sfrustrowany Relke odkrywa, że jego ojciec zginął dlatego, że został na posterunku, gdy walczący obok niego wcieleni do niemieckiej armii Polacy uciekli, nie widząc innej szansy na ocalenie życia. We Franku budzi się niemiecka dusza. Staje po przeciwnej stronie niż Czarek. Zostaje sabotażystą i szpiegiem. Jego zdemaskowanie pociąga za sobą krwawą ofiarę. Relke ucieka do Berlina. Zmienia imię na Franz i szybko robi karierę w Abwehrze. W tym samym czasie Czarek wstępuje do polskiego wywiadu i również rychło awansuje. W gimnazjum tworzy się organizacja harcerska. Chłopcy na różne sposoby próbują zaopatrzyć się w broń. Mają też za zadanie zdobycie planów wszystkich ważniejszych obiektów w mieście. 12:40 POGRANICZE W OGNIU - ODC. 2/24 Serial historyczno - sensacyjny, 54 min, Polska, 1988 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Juliusz Janczur, Andrzej Konic Zdjęcia: Antoni Wojtowicz Aktorzy: Cezary Pazura, Olaf Lubaszenko, Janusz Bukowski, Piotr Rzymyszkiewicz, Piotr Konieczyński, Hanna Wrycza-Polk, Joanna Jankowska, Marian Kamiński, Asja Łamtiugina, Marek Gierszał, Leszek Wojtaszak, Barbara Sołtysik, Stanisław Niwiński, Jacek Kałucki, Maciej Kozłowski Jesień 1918 roku. Zbliża się koniec wojny. Mimo to drużyna Czarka zachowuje czujność i pilnie ćwiczy pod komendą Karolaka. Wkrótce dowódca powiadamia ich o zawieszeniu broni i końcu działań wojennych. Pozycja Niemiec w Wielkopolsce słabnie. Hindenburg rozkazuje generałowi Steinerowi wysłać tam doborową jednostkę szóstego pułku grenadierów pruskich, by zapobiec ewentualnym ruchawkom. Wspiera ich szef Abwehry, który poleca oberleutnantowi Voraczkowi zorganizować siatkę szpiegowską we wschodnich rejonach Niemiec. Tymczasem Franek wraca z wojny i zostaje entuzjastycznie przyjęty przez kolegów. W Wielkopolsce wybucha powstanie. Chłopcy dostają rozkaz zdobycia małej stacyjki. Zadanie wykonują wzorowo. Franek jednak podczas akcji zachowuje się dziwnie. 13:50 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - ARKADIUSZ BARTOSIAK I ŁUKASZ KLINKE Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2019 Arkadiusz Bartosiak i Łukasz Klinke opowiadają o książce "Najlepszy trener na świecie". Jest to wywiad rzeka z Jackiem Gmochem. 14:10 CHOPIN I JEGO EUROPA 2017 - KONCERT SYMFONICZNY - MAHLER, CHOPIN, SZYMANOWSKI Koncert, 81 min, Polska, 2017 Wykonawcy: Garrick Ohlsson, Grzegorz Nowak, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej Koncert symfoniczny, który odbył się w ramach festiwalu Chopin i jego Europa 2017 z udziałem pianisty Garrica Olhsona. W programie: Gustav Mahler Johann Sebastian Bach - Suite aus den Orchesterwerken von Johann Sebastian Bach; Fryderyk Chopin - Rondo a la Krakowiak F - dur op. 14; Karol Szymanowski - IV Symfonia "Koncertująca" op. 60; 15:45 MONIDŁO Film obyczajowy, 32 min, Polska, 1969 Autor: Jan Himilsbach Reżyseria: Antoni Krauze Scenariusz: Antoni Krauze Zdjęcia: Mieczysław Lewandowski Aktorzy: Henryk Hunko, Tadeusz Kwinta, Kazimiera Utrata, Andrzej Michalczyk Podstawą scenariusza "Monidła" (debiut Antoniego Krauzego) stało się opowiadanie Jana Himilsbacha pod tym samym tytułem. Utwór Krauzego zachował kameralność prozatorskiego pierwowzoru. Akcja filmu toczy się niemal zupełnie w jednym pokoju. Przebywają w nim tylko cztery osoby. Jedną z nich jest pospolity cwaniak, chcący wyłudzić od gospodarza pieniądze w zamian za namalowanie rzekomych monideł (portretów z fotografii). Po namowach i "prezentacji" nagabywany wypłaca "agentowi" sumę równą swemu dwutygodniowemu zarobkowi. Krytycy chwalili debiut Krauzego za zmysł obswerwacji, zjadliwą ironię i satyrę na nieuleczalną ludzką naiwność. Podkreślano też dobrą rolę Henryka Hunki, dotychczas obsadzanego głównie w epizodycznych rolach czarnych charakterów i typów spod ciemnej gwiazdy. W "Monidle" Hunko potrafił zerwać z tym stereotypem. Zagrał postać pełną ciepła, delikatności i dobroci. 16:30 PORA UMIERAĆ Film obyczajowy, 104 min, Polska 2007 Scenariusz i reżyseria: Dorota Kędzierzawska Zdjęcia: Artur Reinhart Muzyka: Włodzimierz Pawlik Aktorzy: Danuta Szaflarska, Krzysztof Globisz, Patrycja Szewczyk, Kamil Bitau, Robert Tomaszewski, Małgorzata Rożniatowska, Witold Kaczanowski, Weronika Karwowska, Kai Schoenhals i inni Tak jak dla 88 - letniej Krystyny Feldman rolą życia okazała się zagrana w wieku 88 lat postać Nikifora, tak starsza od niej o rok Danuta Szaflarska (rocznik 1915) dała brawurowy popis swoich umiejętności aktorskich w filmie "Pora umierać", gdzie wystąpiła już jako dama 92 - letnia, ale wspaniałej formy mógłby jej pozazdrościć niejeden 60 - latek. Jej występ doceniło jury FPFF w Gdyni w 2007 r. , gdzie aktorka zdobyła nagrodę za główną rolę kobiecą (za rolę Anieli otrzymała również Orła - Polską Nagrodę Filmową). Ponadto dziełu Doroty Kędzierzawskiej przyznano też nagrodę za dźwięk, nagrodę dziennikarzy i Złotego Klakiera dla najdłużej oklaskiwanego filmu. Obraz ten doceniono również na festiwalach w Trieście, San Francisco, Leeds i Malmoe oraz na krajowych festiwalach i przeglądach. "Pora umierać" to utrzymana w nostalgicznej, poetyckiej tonacji (jak zresztą wszystkie filmy Doroty Kędzierzawskiej) opowieść o starości, przemijaniu i samotności, o pragnieniu bycia potrzebnym aż do końca, o wierności zasadom i wartościom, które nie powinny ustępować przed naporem nowego tylko dlatego, że to nowe jest silniejsze, bardziej przebojowe, zachłanne. W filmie niewiele się dzieje, ale od wydarzeń i wartkich dialogów ważniejsze są tu nastroje, spojrzenia, gesty. Bohaterka filmu, sędziwa pani Aniela, mieszka z ukochaną suczką Filą w przedwojennej, mocno już nadgryzionej zębem czasu drewnianej willi pod Warszawą, utrzymanej w stylu falenicko - otwockim. Po latach dzielenia obszernego lokum z licznymi, dokwaterowanymi jej lokatorami, wreszcie pozbywa się ostatniego z nich. Znów może się poczuć naprawdę u siebie. Z satysfakcją i dumą właścicielki przechadza się po opustoszałych pomieszczeniach, wierzy, że teraz zacznie nowy etap w życiu. Ale syn Witek, który odwiedza ją od czasu do czasu z wnuczką, otyłą 8 - latką w okularach, nie zamierza spełniać matczynych marzeń o zamieszkaniu z nią z powrotem w rodzinnym domu. Nie ma na to również ochoty ani jego żona Marzenka, która nigdy nie była z teściową w najlepszych stosunkach, ani wnuczka, bardziej zainteresowana otrzymaniem w prezencie babcinego pierścionka niż mieszkaniem w nieciekawym dla niej miejscu. Na domiar złego, staruszkę nachodzą wysłannicy jej nowobogackiego sąsiada, który chętnie odkupiłby atrakcyjną działkę, a drewnianą ruderę po prostu rozebrał, żeby nie zasłaniała mu widoku. Dla Anieli jednak ten dom ma przede wszystkim wartość sentymentalną i nie wyobraża sobie jego sprzedaży: to przecież jej młodość, życie rodzinne, rozliczne pamiątki i wspomnienia. Każdy kąt, każdy sprzęt ma tutaj swoją historię, która jest także jej historią. Staruszka liczy więc, że syn przynajmniej wyperswaduje sąsiadowi próby wywierania na nią nacisków. Zamiast tego odkrywa jednak, że Witek potajemnie, późnym wieczorem, odwiedził wraz z żoną sąsiada, i że to właśnie on, a nie synowa, usiłuje dogadać się z "wrogiem" za plecami matki. Wzburzona nielojalnością i zdradą syna Aniela dochodzi do wniosku, że w takiej sytuacji pora umierać. Odwołuje telefonicznie dalsze wizyty syna, zakrywa kirem lustra, zatrzymuje stary zegar, wkłada czarną suknię, zapala świecę i z różańcem w rękach układa się na łóżku, by czekać na śmierć. Szybko jednak zmienia zdanie. Postanawia działać, biorąc sprawy w swoje ręce. 18:30 DZIEWCZYNA I CHŁOPAK - TOMEK I TOSIA Serial przygodowy, 44 min, Polska 1977 Reżyseria: Stanisław Loth Scenariusz: Hanna Ożogowska, Anette Olsen Zdjęcia: Jerzy Łukaszewicz Aktorzy: Anna Sieniawska, Wojciech Sieniawski, Stanisław Mikulski, Barbara Sołtysik, Leonard Andrzejewski, Bogusz Bilewski, Teresa Lipowska, Marian Łącz, Jerzy Łukaszewicz, Zygmunt Maciejewski, Anna Milewska, Tadeusz Pluciński, Michał Sumiński, Jerzy Turek, Dariusz Biskupski Kończą się wakacje i bliźniaki wracają do domu. Czeka ich jeszcze jedna trudna próba. Tomek i Tosia zastanawiają się, co robić, by nie zdradzić się przed rodzicami. Nawet nie przychodzi im do głowy myśl, że mama i tata mogliby wiedzieć o wszystkim od początku, ale zgodzili się dać dzieciom szansę sprawdzenia się w karkołomnej sytuacji. Bliźniaki przygotowują się do pierwszego spotkania na dworcu. 19:25 KRONOS Dysk./wywiad/debata, 29 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Piotr Nowak (prowadzący) Każdy z nas nosi swój własny krzyż, każdy też podąża własną drogą w stronę Golgoty, którą jest śmierć. Czy śmierć jest kresem drogi, czy jak chcą niektórzy teologowie dopiero jej początkiem? Gośćmi programu są: Bartosz Jastrzębski, Arnold Toczyski, Jacek Hajduk, Filip Memches. 20:20 KOMEDIOWE LATO - MOJE WIELKIE GRECKIE WESELE (MY BIG FAT GREEK WEDDING) Film komediowy, 91 min, Kanada/USA 2002 Reżyseria: Joel Zwick Scenariusz: Nia Vardalos Aktorzy: Nia Vardalos, John Corbett, Lainie Kazan, Michael Constantine, Gia Carides Komedia, która w 2003 roku była nominowana do nagrody Oscara za najlepszy scenariusz oryginalny. Rodzice państwa młodych i uroczystości zaślubin to wdzięczny obiekt żartów i kopalnia pomysłów dla scenarzystów. Właśnie takie jest "Moje wielkie greckie wesele". Grecka rodzina Portokalos mieszka w USA, ale nadal kultywuje rodzime tradycje. Mają małą restaurację, której specjalnością są ich narodowe potrawy. Pracuje tu ich córka Toula (Nia Vardalos). Wszyscy członkowie rodziny martwią się o niezbyt urodziwą dziewczynę, która w wieku 30 lat wciąż pozostaje niezamężna. Ale ona pragnie zmienić coś w swoim szarym życiu. Po ukończeniu kursu komputerowego rzuca pracę kelnerki w rodzinnej restauracji i przyjmuje posadę w biurze podróży swojej ciotki. Zmienia nie tylko pracę, ale także swój wygląd. Ma nową fryzurę, rezygnuje ze szpecących ją okularów, zaczyna się malować, kupuje modne ubrania. Pewnego dnia dziewczyna poznaje w firmie przystojnego Iana Millera (John Corbett) i zakochuje się w nim z wzajemnością. Wkrótce też Ian prosi ją o rękę. Zanim jednak para stanie na ślubnym kobiercu, narzeczony Touli musi zostać zaakceptowany przez jej liczną i nieco zwariowaną rodzinę. Niestety, Ian ma jedną poważną wadę - nie jest Grekiem. 22:05 BLOK - LITERATURA Film dokumentalny, 45 min, Polska, 2018 Reżyseria: Tomasz Knitel Zdjęcia: Nicolas Villegas "BLOK - literatura" to film o literackim fenomenie blokowiska. Przewodnikiem widza jest sama literatura - wybrane utwory literackie, których bohaterem/tematem/tłem akcji jest blok (m. in. "Ja stróż latarnik nadaję z mrówkowca", "Blok, ja w nim" Mirona Białoszewskiego, "Domofon" Zygmunta Miłoszewskiego,: "Betonowy pałac" Gai Grzegorzewskiej, "Święty Wrocław" Łukasza Orbitowskiego, "Jolanta" Sylwii Chutnik, "Cukier w normie" Sławomira Shutego, "Raport północny" Cezarego Domarusa). Widz wspólnie z wybranymi autorkami/autorami przemierza labirynty budynku - korytarze, schody, windy, przejścia, piwnice, strychy, dachy i podwórka. Obok powieści i prozy, w filmie nie zabrakło polskiego komiksu, którego scenerią jest polskie blokowisko, oraz nowych gatunków literackich takich jak: slam poetycki ("X99", "Przypadkowy dzień roku 2006" Wojtka Cichonia), poezja facebookowa ("Elizje" Elizy Kąckiej) oraz twórczości duetu Estragon & Palmer Eldritch. "BLOK - literatura" staje się najbardziej intymną spośród 6 - odcinkowej serii BLOK opowieścią o człowieku i jego doświadczeniu życia na blokowisku. 22:55 POLSKA W AKCJI - NA GRANICY Dramat, 92 min, Polska 2016 Scenariusz i reżyseria: Wojciech Kasperski Muzyka: Bartłomiej Gliniak Zdjęcia: Łukasz Żal, Ernest Wilczyński Muzyka: Bartłomiej Gliniak, Bartek Gliniak Aktorzy: Marcin Dorociński, Andrzej Chyra, Andrzej Grabowski, Bartosz Bielenia, Kuba Henriksen, Janusz Chabior, Severina Špakovska, Adam Papliński Scenariusz filmu został zainspirowany prawdziwą tragedią rodzinną. Akcja rozgrywa się w surowych bieszczadzkich plenerach, gdzie na kompletnym odludziu zaszywają się bohaterowie tej opowieści: ojciec i jego dwaj synowie, Janek i Tomek. Mateusz zdecydował się na wyjazd w Bieszczady po śmierci żony, by w głuszy, z dala od cywilizacji zapomnieć o bolesnym przeżyciu, wzmocnić nadwątlone rodzinne więzi i wspólnie z synami odnaleźć na nowo sens życia. Ale nie jest łatwo sprostać wszystkim wyzwaniom. W relacjach między ojcem a staszym synem wyczuwa się narastające napięcie. Chłopak niechętnie podporządkowuje się nowej rzeczywistości, której w ogóle nie akceptuje. Sytuacja staje się jeszcze bardziej groźna, gdy na horyzoncie pojawia się pokiereszowany i wytatuowany Konrad. Nie wiadomo skąd przybywa ów tajemniczy mężczyzna i jakie ma zamiary. W odciętej od cywilizacji górskiej bazie, nieznajomy wciąga rodzinę w mroczne i niebezpieczne rozgrywki przestępczego świata. 00:55 KINO NOCNE - KRÓLOWA ANIOŁÓW Dramat psychologiczno - obyczajowy, 101 min, Polska 1999 Scenariusz i reżyseria: Mariusz Grzegorzek Zdjęcia: Jolanta Dylewska Aktorzy: Gabriela Muskała, Mariusz Jakus, Zofia Rysiówna, Dorota Pomykała, Władysław Kowalski, Marta Neuman, Barbara Wałkówna, Bohdan Wróblewski i inni Mariusz Grzegorzek stanowi zjawisko szczególne w polskim kinie. Już w "Rozmowie z człowiekiem z szafy", swoim debiucie fabularnym z 1994 r. , objawił się jako wizjoner. Jego świat jest mroczny, człowiek w nim rozdygotany, a emocje na krawędzi histerii. Reżyser nie opowiada historii realistycznych. Jego "Królowa aniołów", wyrafinowana estetycznie i intelektualnie, jest filmowym snem: porwanym, pulsującym, halucynacyjnym, pełnym zaskakujących wizji. Wysmakowane kadry sąsiadują tu z obrazami rodem z heavymetalowego teledysku, ciepłe kolory zderzają się z surową czernią i bielą. Dzieło Grzegorzka to kameralny dramat traktujący o coraz powszechniejszym zaniku zdolności do kochania, trudzie wzajemnego zrozumienia, zastępowania - często nieświadomie - prawdziwych emocji pozorami i powierzchownymi zależnościami. Akcja filmu rozgrywa się w dwóch wzajemnie dopełniających się planach czasowych: współcześnie i mniej więcej w połowie XIX stulecia. Dwoje aktorów gra cztery postaci. We współczesnej historii młody lekarz Jakub przeżywa właśnie trudny emocjonalnie okres w życiu. Podczas nocnego dyżuru próbuje uspokoić ciężko chorego kilkuletniego chłopca. Obserwując jego cierpienia, zaczyna rozpamiętywać własne dzieciństwo, usiłuje dotrzeć do źródeł swej frustracji. Zdaje sobie sprawę, że coraz bardziej traci kontakt z ojcem i narzeczoną, nauczycielką Marią. Dziewczyna zrywa z nim. Jakub podejmuje ostatnią, desperacką próbę ratowania siebie i ich związku: decyduje się porwać Marię, aby na jej oczach dokonać swoistej psychodramy i zmusić ją do wysłuchania jego "spowiedzi". Druga historia miłosna, przeplatająca się z pierwszą, rozgrywa się w szlacheckim dworku. Młoda guwernantka Maria opiekuje się schorowaną dziedziczką Elżbietą. Z właścicielką dworu mieszka jej 40 - letnia córka, Anna, będąca w ciąży z mężczyzną, który ją porzucił. Zdewociała matka zatruwa życie samotnej, zgorzkniałej córce, ta zaś nie może pogodzić się z odejściem ukochanego i wskrzesić w sobie miłości do dziecka, które wkrótce ma urodzić. Gdy do miejscowej parafii przybywa młody ksiądz Jakub, egzaltowana Maria - uciekając od smutnej rzeczywistości - szaleńczo się w nim zakochuje. 02:50 AC/DC: RECYDYWA ROCKA (AC/DC: DIRTY DEEDS) Film dokumentalny, 65 min, USA, 2014 Reżyseria: Tom O'Dell Film opowiada historię jednego z największych zespołów rockowych. AC/DC miało jedną misję - zalać świat bezpretensjonalnym, prawdziwym rockandrollem. W ciągu kilku lat muzycy przenieśli się z kameralnych australijskich scen na wypełnione po brzegi stadiony całego świata. Ich album z 1980 roku "Back in Black" jest wciąż jednym z najlepiej sprzedających się. Takich rzeczy dokonać mogła tylko supergrupa, jaką niewątpliwie jest AC/DC. 04:05 FORCE FIELD - MŁODZI POLSCY ARTYŚCI W WENECJI Reportaż, 20 min, Polska, 2019 Wystawa Force Field to prace 13 artystów. Głos młodego pokolenia w Polsce. Premierowe projekty powstały specjalnie na potrzeby ekspozycji, otwartej w maju 2019 r. właśnie na wyspie Giudecca w Wenecji. Czas jej trwania pokrywa się z najważniejszą imprezą poświęconą sztuce współczesnej - Biennale w Wenecji. Młodzi twórcy wypowiadają się, wykorzystując wideo i instalację - działania performatywne, rzeźbę i malarstwo. Opowiadają o swoich lękach i refleksjach dotyczących teraźniejszości, przeszłości i przyszłości. Reportaż opowiada o wystawie i wszystkich biorących w niej udział artystów.