Program 2 Niedziela, 11.08.2019 05:20 DLA NIESŁYSZĄCYCH - SŁOWO NA NIEDZIELĘ - ABRAHAM I ROWERY Wykład/prelekcja/prezentacja, 5 min, Polska, 2019 Reżyseria: Mateusz Pleskacz Scenariusz: o. Mateusz Stachowski, Mateusz Pleskacz Wykonawcy: o. Mateusz Stachowski (prowadzący) Czy dziś jesteś cierpliwy? I gotowy na czekanie na znak, sygnał od Jezusa? Na to, żeby wyrzec się działania na własną rękę? Czy rozmawiam z Bogiem przed podejmowaniem decyzji? Otóż nie, nie jesteśmy cierpliwi ani gotowi, by ufać Bogu do końca. Może w sprawach, które nie są dla ciebie ważne, jesteśmy w stanie zaufać. Ale bronimy zajadle przed Panem Bogiem tego, co lubimy, tego, co daje nam - jak sądzimy - szczęście. Jak więc zdać się na Boga, jak Mu zaufać? W Ewangelii znajdziemy radę, którą daje Pan Jezus. 06:05 DOKTOR Z ALPEJSKIEJ WIOSKI - NOWY ROZDZIAŁ - ODC. 62 ZAGUBIONY (MOUNTAIN MEDIC - DER BERGDOKTOR EP. VERLOREN) Serial obyczajowy, 43 min, Niemcy, 2008 Reżyseria: Axel De Roche Aktorzy: Hans Sigl, Heiko Ruprecht, Monika Baumgartner, Siegfried Rauch Susanne zamartwia się zniknięciem Jonasa, który nie wrócił ze szkolnej wycieczki. Okazuje się, że chłopiec dowiedział się o jej ciąży. Podczas gdy Hans i Klara rozpaczliwie go szukają, Martin rusza na pomoc kobiecie, która w wyniku halucynacji spada z balkonu. Lilli i Mario pomagają Susanne w gospodzie, a tam dochodzi między nimi do poważnego konfliktu. 07:00 M JAK MIŁOŚĆ - ODC. 1445 Serial obyczajowy, 44 min, Polska, 2019 Reżyseria: Leszek Korusiewicz Scenariusz: Katarzyna Terechowicz, Alina Puchała, Marta Kuszewska Zdjęcia: Tomasz Wójcik, Piotr Biernat Muzyka: Bartosz Chajdecki, Sebastian Krajewski Aktorzy: Mikołaj Roznerski, Adriana Kalska, Barbara Kurdej - Szatan, Feliks Matecki, Paweł Deląg, Magda Walach, Rafał Szatan, Ina Sobala, Maurycy Popiel, Sławomir Uniatowski, Małgorzata Pieczyńska W dniu walentynek Marcin szykuje dla Izy romantyczną niespodziankę, ale plany Chodakowskiego kolejny raz niszczy Artur. Tymczasem Olek postanawia znów odwiedzić Agnieszkę i jest Olszewską naprawdę zafascynowany. Asia spędza walentynkowy wieczór z Leszkiem, ale ich spotkanie przerywa nagle wizyta Niny, byłej ukochanej Krajewskiego. 10:50 RODZINNE OGLĄDANIE - AUSTRALIA. PODNIEBNE SAFARI. (SKY SAFARI: AUSTRALIA) Film dokumentalny, 43 min, USA, 2015 Reżyseria: James Manfull Film dokumentalny o kontynencie, który odłączył się od innych lądów miliony lat temu i stał się odrębnym światem. To Australia. Kraina osobliwego piękna. Alternatywna rzeczywistość naszej planety, powstała wskutek odrębnej drogi ewolucji. Wśród wyjątkowych krajobrazów tworzą się fascynujące formy. Miejscowe zwierzęta wymykają się naszym wyobrażeniom o normalności. Wznosząc się ponad kontynent australijski, możemy ujrzeć całość naturalnej układanki; krainę, w której ukształtowało się niezwykłe życie. Mamy niezwykłą możliwość podróżowania po Australii, unosząc się w powietrzu, na niewielkiej wysokości nad powierzchnią ziemi. Pozwala nam to dokładnie prześledzić niezwykły i różnorodny krajobraz tego kontynentu, na którego ukształtowanie miały wpływ potężne siły przyrody. Każdy odwiedzony przez nas zakątek, stanowi odmienne geograficznie i topograficznie miejsce, pod względem rodzaju terenu i zamieszkujących go dziwnych i niepowtarzalnych stworzeń. To rodzaj podniebnego safari. Naszą podróż rozpoczynamy w mistycznym sercu kontynentu. Formacja skalna Uluru przypomina górę lodową wznoszącą się nad powierzchnią pustego morza. Monolit sięga pięć i pół kilometra w głąb ziemi. To pozostałość po milionach lat powolnej erozji. Skała Uluru jest nie tylko symbolem, ale i ucieleśnieniem całego kontynentu. Równie jak ona suchego, ogromnego i odosobnionego. Od ponad trzydziestu milionów lat Australia rozwija się z dala od innych kontynentów, podążając własnym szlakiem. Ponad jedną trzecią powierzchni kontynentu, dwa i pół miliona kilometrów kwadratowych, zajmują pustynie. Odizolowanie wyspy, które niegdyś zapewniało bezpieczeństwo jej mieszkańcom, dziś naraża ich na skutki nagle zachodzących tu zmian. Podobnie jest z całym kontynentem australijskim. Od pustyń w sercu kraju po zielone wybrzeża i znajdującą się za nimi wielką rafę. W tych wrażliwych królestwach natury możemy uchwycić odległą przeszłość i zbadać procesy ewolucyjne niezachodzące nigdzie indziej na świecie. Poznajemy jedyną w swoim rodzaju krainę, której przyroda balansuje na krawędzi czasu i przestrzeni. 11:50 GWIAZDY W POŁUDNIE - TOPKAPI (TOPKAPI) Komedia sensacyjna, 115 min, USA 1964 Reżyseria: Jules Dassin Scenariusz na podstawie powieści Erica Amblera "The Light of Day": Monja Danischewsky Aktorzy: Maximilian Schell, Peter Ustinov, Melina Mercouri, Robert Morley, Gilles S?gal, Ege Ernart, Jess Hahn, Akim Tamiroff, Jo Dassin i inni W 1954 r. Jules Dassin ("Nigdy w niedzielę", "Noc i miasto", "Złodziejski trakt", "O wpół do jedenastej wieczór latem") zrealizował we Francji głośny film "Rififi", dając początek serii obrazów kryminalnych, których osią dramaturgiczną jest "włamanie doskonałe", przygotowane z zegarmistrzowską precyzją, ale z reguły zakończone fiskiem z powodu drobnej, nieprzewidzianej komplikacji. Obok "Rififi" można tu wymienić "Ligę dżentelmenów", "Siedmiu w blasku złota", "Jak ukraść milion dolarów" czy "Napad stulecia". Dokładnie 10 lat od premiery "Rififi" Dassin nakręcił kolejny film, który można by zatytułować "Rififi w Turcji", tyle że tym razem reżyser przyjął dla swego dzieła konwencję komediową, parodiując gatunek, który przyniósł mu sławę i popularność. Tak powstał film "Topkapi" - opowieść o napadzie gangu amatorów na muzeum Topkapi w Istambule. Już sama egzotyczna sceneria (zdjęcia kręcono w Turcji i Grecji) stworzyła doskonałe tło dla parodii, a dobór tak charakterystycznych aktorów, jak Akim Tamiroff czy Peter Ustinov podkreślił tylko artystyczne założenie. Jak zawsze znakomity Peter Ustinov otrzymał zresztą za swój występ w "Topkapi" Oscara dla najlepszego aktora drugoplanowego. "Topkapi" jest doskonałą mieszaniną dowcipu, przygody i surrealistycznych efektów fotograficznych, a jednocześnie najzabawniejszym sensacyjnym "kantem" 1964 r. "- pisał po premierze jeden z recenzentów."W tej porywającej komedii sensacyjnej Dassin połączył formułę przestępstwa doskonałego "Rififi" z rubasznym humorem w stylu "Nigdy w niedzielę", ozdabiając tę mieszaninę malowniczością miejsc akcji, dekoracji, kostiumów oraz znakomitą muzyką Manosa Hadjidakisa"- dodawali inni. Piękna złodziejka Elizabeth Lipp i jej szwajcarski kochanek William Walter planują kradzież bezcennego, wysadzanego wielkimi szmaragdami sułtańskiego sztyletu znajdującego się w istambulskim muzeum Topkapi. W dokonaniu skoku mają im pomóc: ekscentryczny angielski wynalazca Cedric Page, atletyczny niemowa Giulio i niemiecki awanturnik Fischer. Do przemycenia broni przez grecko - turecką granicę szajka wykorzystuje nieświadomego swej roli drobnego oszusta angielskiego, Arthura Simpsona. Turecka tajna policja odnajduje skrytkę w samochodzie Simpsona i jest przekonana, że ma do czynienia z groźnym terrorystą. Major Tufan darowuje jednak Simpsonowi wolność w zamian za obietnicę współpracy. W Istambule Simpson zostaje szoferem gangu. W willi będącej kwaterą złodziei spotyka kucharza - alkoholika Gevena, który jest przekonany, że banda Elizabeth stanowi komórkę szpiegowską. Arthur skrzętnie przekazuje majorowi wszelkie hipotezy Gevena. Kiedy Fischer miażdży sobie rękę w drzwiach, gang, nie mając wyboru, przyjmuje Arthura na jego miejsce. Nieszczęsny Anglik mówi im o swojej umowie z majorem i banda pomaga mu pozbyć się dwóch nie odstępujących go "cieni". Dopiero po tym mogą rozpocząć realizację złodziejskiego planu. 15:15 SZANSA NA SUKCES. OPOLE 2019 - (4) Artystyczne/estradowe (widowisko), 54 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Artur Orzech (prowadzący), Maryla Rodowicz Gwiazdą tego odcinka będzie Maryla Rodowicz. 16:25 KOCHAM CIĘ, POLSKO! - ODC. (9) Kameralne i studyjne (widowisko), 83 min, Polska, 2017 Reżyseria: Rinke Rooijens Wykonawcy: Tomasz Kammel (prowadzący), Antoni Królikowski (prowadzący), Barbara Kurdej - Szatan (prowadzący) W drużynie Tomasza Kammela występują showmani: Norbi, Tomasz Tylicki, Robert Rozmus. Drużynę Antka Królikowskiego tworzą dziennikarze radia RMF FM: Darek Maciborek, Ewelina Pacyna, Michał Zieliński. Gość muzyczny: Zbigniew Wodecki. 19:25 NA SYGNALE - ODC. 233 "PODRÓŻ POŚLUBNA" Serial fabularyzowany, 23 min, Polska, 2019 Reżyseria: Grzegorz Waller Scenariusz: Bartosz Janiszewski Zdjęcia: Wojciech Oleksiejuk Aktorzy: Kamil Wodka, Wojciech Zygmunt, Anna Haba, Justyna Sieniawska, Marcin Grzymowicz, Tomasz Piątkowski, Lea Oleksiak, Wojciech Kuliński, Dariusz Wieteska, Konrad Darocha, Monika Mazur, Barbara Baryżewska, Robert Martyniak, Łukasz Jaszczuk, Amelia Radecka Martyna traci przytomność. Piotr od razu wzywa pomoc i robi wszystko, by ukochaną uratować. Na miejsce jedzie zespół doktora Banacha. Wiktor domyśla się, że dziewczyna została otruta cyjankiem. Karetka dociera do szpitala, a serce Martyny przestaje bić... Doktor Góra próbuje pomóc mężczyźnie po złamaniu nogi i jego ciężko chorej matce. Na SOR - ze w Leśnej Górze zaczyna pracę nowa ordynator - doktor Górska. 22:55 TOOTSIE (TOOTSIE) Komedia, 111 min, USA 1982 Reżyseria: Sydney Pollack Scenariusz według opowiadania Dona McGuire i Larry'ego Gelbarta: Larry Gelbart, Murray Schisgal, Barry Levinson Aktorzy: Dustin Hoffman, Jessica Lange, Teri Garr, Dabney Coleman, Charles Durning, Bill Murray, Sydney Pollack, George Gaynes i inni Podobno pomysł "Tootsie" zrodził się w trakcie rozmowy Dustina Hoffmana z Murrayem Schisgalem, nowojorskim dramaturgiem i scenarzystą. Zamiarem gwiazdora było złożenie hołdu tym wszystkim aktorom, którzy - działając wbrew woli niekompetentnych producentów i reżyserów - potrafią obronić własną koncepcję granej przez siebie postaci, choć cena tej niezależności bywa niejednokrotnie bardzo wysoka. Sam Dustin Hoffman uchodzi za aktora "konfliktowego", co nieraz stawało się przyczyną jego własnych niepowodzeń. Także i podczas pracy nad "Tootsie" nie obyło się bez "twórczej wymiany zdań". Z tego powodu z pracy nad filmem zrezygnował Hal Asby i zastąpił go Sydney Pollack. Mimo "zgrzytów" Hoffman dał jednak prawdziwy popis profesjonalizmu, tym efektowniejszy, że udało mu się uniknąć pułapek dwuznaczności i wulgarności. Motyw przebieranki maskującej płeć nie jest w kinie niczym nowym: korzystali z niego m.in. Charlie Chaplin czy Flip i Flap. Za niedościgłe osiągnięcie gatunku powszechnie uważa się "Pół żartem, pół serio" Billy'ego Wildera. Niezbędnymi warunkami powodzenia są: pomysłowy, rzeczywiście zabawny scenariusz, dojrzała reżyseria i perfekcyjne aktorstwo. "Tootsie" spełnia te wszystkie wymagania. Nominowano ją do Oscara w aż dziesięciu kategoriach (m.in. najlepszy film, reżyseria, najlepsza rola męska, scenariusz, zdjęcia i muzyka), choć ostatecznie statuetkę otrzymała tylko Jessica Lange za drugoplanową rolę uroczej Julie Nichols. "Tootsie" jest komedią satyryczną rozgrywającą się w nowojorskim światku artystycznym. Jej twórcy z przymrużeniem oka penetrują to środowisko, odsłaniają kulisy realizacji popularnego serialu telewizyjnego, ukazują stosunki panujące na planie i zależności wykraczające poza studio, olśniewające kariery i codzienną egzystencję bezrobotnych aktorów. Między tymi, którym się powiodło, a tymi, którzy ciągle czekają na swą szansę, znalazł się bohater filmu. Michael Dorsey jest świadom swego talentu, lecz nie może utrzymać się w systemie gwiazd z powodu trudnego charakteru. Dopiero "zmiana skóry" - przebranie się za kobietę - odmieni jego sytuację. Dorothy Michaels zdobędzie to wszystko, o czym bezskutecznie marzył Michael Dorsey: pozycję w zawodzie, pieniądze i popularność. Zyska też znacznie więcej. Aktor, ubrany w damski strój, zacznie obserwować otoczenie z kobiecego punktu widzenia, odkryje świat nieznany większości mężczyzn. Zostanie dopuszczony do najbardziej intymnych tajemnic, stając się powiernikiem koleżanki z pracy, a wreszcie zda sobie sprawę, co to znaczy być kobietą we współczesnym świecie, na własnej skórze doświadczywszy "uroków" jej życia. Nowojorski aktor Michael Dorsey od dwóch lat nie może znaleźć pracy w swoim zawodzie. Stale popada w konflikty z reżyserami, nie godząc się na ich koncepcje proponowanych mu ról. Z powodu złej sławy nie dostaje nawet roli w reklamówce. Pracuje więc jako kelner, prowadząc z przyjaciółmi "warsztaty" dla adeptów marzących o wielkiej karierze. Mieszka z przyjacielem Jeffem, dramaturgiem, któremu brak pieniędzy na wystawienie swej sztuki. Sandy, jedna z uczestniczek warsztatów, dostaje propozycję występu w telewizyjnym "tasiemcu" "Południowo - zachodni szpital ogólny". Mimo przygotowania dziewczyna "sypie się" na zdjęciach próbnych. Dorsey, rozgoryczony kolejną nieudaną próbą zdobycia pracy, zrywa ze swoim agentem i postanawia działać sam. Ucharakteryzowany na kobietę zgłasza się do studia i dostaje rolę oferowaną wcześniej Sandy. Natychmiast wraca do swego agenta, Fieldsa, proponując, aby odtąd reprezentował interesy niejakiej Dorothy Michaels. Dopiero po podpisaniu kontraktu wyjawia mu mistyfikację. Mimo zmiany oblicza na planie nie zmienia się: jak dawniej wykłóca się z reżyserem, tworzy własne wersje dialogów, stawia innych aktorów w kłopotliwych sytuacjach. Wraz z jego pojawieniem się wzrasta jednak popularność serialu, więc wszyscy tolerują te niedogodności. Dorothy staje się gwiazdą i zdobywa przyjaźń jednej z aktorek, Julie Nichols - samotnej matki rocznej córeczki i kochanki apodyktycznego reżysera. Poznaje jej marzenia i namawia do zerwania dotychczasowego związku. Ale gdy jako Michael oświadcza się jej na przyjęciu, dostaje kosza. Ojciec Julie zaprasza córkę i Dorothy na weekend na swoją farmę. Michaela krępuje konieczność spania z Julie w jednym łóżku, ale w prawdziwe przerażenie wpędzają go zaloty pana Nicholsa. Wbrew oczekiwaniom Michaela, zmęczonego już ciągłą mistyfikacją, kontrakt na występy w serialu zostaje przedłużony. Aktor godzi się na to, by zebrać pieniądze potrzebne na wystawienie sztuki Jeffa. Julie zrywa wreszcie z kochankiem, a tymczasem do grona adoratorów Dorothy dołącza partner z serialu - podstarzały lowelas, który próbuje ją uwieść. 01:00 ZAWÓD: AMERYKANIN S.II - ODC. 19 (THE AMERICANS, EP. BEHIND THE RED DOOR) Serial kryminalny, 46 min, USA, 2014 Reżyseria: Charlotte Sieling Scenariusz: Melissa James Gibson Aktorzy: Matthew Rhys, Keri Russell, Noah Emmerich, Holly Taylor Elizabeth i Philip nadal rozpracowują Andrew Larricka i dowiadują się, że posiada on informacje o tajnym projekcie dotyczącym szkolenia przez Amerykanów contras z Nikaragui i że może wprowadzić ich na teren bazy wojskowej, gdzie odbywają się ćwiczenia. W operacji ma wziąć udział Lucia, młoda rewolucjonistka nikaraguańska, będąca na usługach KGB. Ninie zaczyna grozić śmiertelne niebezpieczeństwo. Oleg Burow, dowiedziawszy się, że dziewczyna ma kontakty z agentem FBI, zaczyna szantażować Stana. 02:00 ZAWÓD: AMERYKANIN S.II - ODC. 20 (THE AMERICANS, EP. ARPANET) Serial kryminalny, 39 min, USA, 2014 Reżyseria: Kevin Dowling Scenariusz: Joshua Brand Aktorzy: Matthew Rhys, Keri Russell, Noah Emmerich, Holly Taylor Philip otrzymuje kolejne niebezpieczne zadanie. Ma się włamać do systemu internetowego Arpanet. Mimo że akcja kończy się powodzeniem, Philip musi się pozbyć przypadkowego świadka. Zabija niewinnego człowieka, co wprawia go w duże przygnębienie. Nina zgadza się poddać badaniu poligrafem, licząc na to, że przekona FBI, że nadal jest lojalną i przydatną agentką. Informuje o tym swoich szefów z KGB. Oleg uczy ją specjalnych technik, które pozwalają jej oszukać Amerykanów. 02:50 KIEDYŚ MNIE ZNAJDZIESZ (THEN SHE FOUND ME) Komediodramat, 96 min, USA 2007 Reżyseria: Helen Hunt Scenariusz: Alice Arlen, Victor Levin, Helen Hunt Aktorzy: Helen Hunt, Colin Firth, Matthew Broderick, Bette Midler Głęboko wierząca 39 - letnia April Epnar (Helen Hunt) jest nauczycielką w jednej z brooklyńskich szkół podstawowych. Kobieta przeżywa kryzys wieku średniego, w jej życiu zachodzą różne zmiany i wydarzenia, na które nie ma żadnego wpływu. Mąż Ben oświadcza niespodziewanie, że odchodzi z domu. Na domiar złego następnego dnia umiera jej przybrana matka, Trudy. Wkrótce wypełni jej życie ekstrawagancka Bernice Graves, prowadząca popularny show telewizyjny, która zapewnia, że jest jej biologiczną rodzicielką. Bernice jeszcze bardziej wywraca życie April do góry nogami. Początkowo nie chce utrzymywać znajomości z Bernice, choć intryguje ją opowieść, że jej ojcem jest Steven McQueen. Całe pasmo dziwnych zdarzeń przerywa znajomość z rozwiedzionym Frankiem (Collin Firth), ojcem jednego z jej uczniów. Być może to znak dla April, że nadszedł wreszcie czas na zmiany i zupełnie nowe życie. Pojawiają się jednak komplikacje, bo April odkrywa, że jest w ciąży. Okazuje się, że ojcem dziecka jest jej mąż Ben, a do poczęcia doszło tuż przed jego odejściem z domu. Wiele lat April marzyła o potomstwie, ale kolejne próby kończyły się fiaskiem.