TVP Kultura Poniedziałek, 05.08.2019 08:45 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - TORUŃ Reportaż, 7 min, Polska, 2016 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Pierwsze skojarzenie Mikołaj Kopernik. Drugie Krzyżacy. Trzecie smakowite pierniki. Ale Toruń to zdecydowanie coś więcej. Położony na wysokim brzegu Wisły, na granicy Ziemi Chełmińskiej i Kujaw, przez lata był magnesem przyciągającym osadników. Akt lokacyjny miasta wystawiono w XIII wieku. 700 lat później, w 1994 roku toruńskie Stare i Nowe Miasto zostały uznane za Pomnik Historii. Średniowieczny zespół urbanistyczny Torunia składał się z trzech odrębnych organizmów: Starego i Nowego Miasta oraz zamku. Całość zajmowała obszar ponad 40 hektarów i była sukcesywnie umacniana ciągiem murów obronnych z bramami, basztami oraz fosą. Zabytki, jakie się tu znajdują, trudno zliczyć. Większość z nich ma niezwykłą historię. W kolejnym odcinku cyklu "Szlakiem miejsc niezwykłych" odwiedzamy Toruń. O mieście, jego znaczeniu i związkach z Krzyżakami opowiedzą mediewistka Elżbieta Pilecka, kierownik Zakładu Historii Sztuki Średniowiecznej i Nowożytnej oraz przewodnik Adam Kowalkowski. 09:00 NIENASYCENI S.I - NIENASYCENI 7 Reportaż, 18 min, Polska, 2016 Scenariusz: Elżbieta Rottermund Wykonawcy: Emilia Komarnicka (prowadzący), Redbad Klijnstra (prowadzący) W kolejnym odcinku swojej podróży Emilia i Redbad w angażują się w dalszym ciągu w działania grupy artystycznej w Pile. Tym razem uczestniczymy w nagraniu płyty zespołu "Na górze". W nagraniu tym uczestniczy też Emilia. 09:30 PORA UMIERAĆ Film obyczajowy, 104 min, Polska 2007 Scenariusz i reżyseria: Dorota Kędzierzawska Zdjęcia: Artur Reinhart Muzyka: Włodzimierz Pawlik Aktorzy: Danuta Szaflarska, Krzysztof Globisz, Patrycja Szewczyk, Kamil Bitau, Robert Tomaszewski, Małgorzata Rożniatowska, Witold Kaczanowski, Weronika Karwowska, Kai Schoenhals i inni Tak jak dla 88 - letniej Krystyny Feldman rolą życia okazała się zagrana w wieku 88 lat postać Nikifora, tak starsza od niej o rok Danuta Szaflarska (rocznik 1915) dała brawurowy popis swoich umiejętności aktorskich w filmie "Pora umierać", gdzie wystąpiła już jako dama 92 - letnia, ale wspaniałej formy mógłby jej pozazdrościć niejeden 60 - latek. Jej występ doceniło jury FPFF w Gdyni w 2007 r. , gdzie aktorka zdobyła nagrodę za główną rolę kobiecą (za rolę Anieli otrzymała również Orła - Polską Nagrodę Filmową). Ponadto dziełu Doroty Kędzierzawskiej przyznano też nagrodę za dźwięk, nagrodę dziennikarzy i Złotego Klakiera dla najdłużej oklaskiwanego filmu. Obraz ten doceniono również na festiwalach w Trieście, San Francisco, Leeds i Malmoe oraz na krajowych festiwalach i przeglądach. "Pora umierać" to utrzymana w nostalgicznej, poetyckiej tonacji (jak zresztą wszystkie filmy Doroty Kędzierzawskiej) opowieść o starości, przemijaniu i samotności, o pragnieniu bycia potrzebnym aż do końca, o wierności zasadom i wartościom, które nie powinny ustępować przed naporem nowego tylko dlatego, że to nowe jest silniejsze, bardziej przebojowe, zachłanne. W filmie niewiele się dzieje, ale od wydarzeń i wartkich dialogów ważniejsze są tu nastroje, spojrzenia, gesty. Bohaterka filmu, sędziwa pani Aniela, mieszka z ukochaną suczką Filą w przedwojennej, mocno już nadgryzionej zębem czasu drewnianej willi pod Warszawą, utrzymanej w stylu falenicko - otwockim. Po latach dzielenia obszernego lokum z licznymi, dokwaterowanymi jej lokatorami, wreszcie pozbywa się ostatniego z nich. Znów może się poczuć naprawdę u siebie. Z satysfakcją i dumą właścicielki przechadza się po opustoszałych pomieszczeniach, wierzy, że teraz zacznie nowy etap w życiu. Ale syn Witek, który odwiedza ją od czasu do czasu z wnuczką, otyłą 8 - latką w okularach, nie zamierza spełniać matczynych marzeń o zamieszkaniu z nią z powrotem w rodzinnym domu. Nie ma na to również ochoty ani jego żona Marzenka, która nigdy nie była z teściową w najlepszych stosunkach, ani wnuczka, bardziej zainteresowana otrzymaniem w prezencie babcinego pierścionka niż mieszkaniem w nieciekawym dla niej miejscu. Na domiar złego, staruszkę nachodzą wysłannicy jej nowobogackiego sąsiada, który chętnie odkupiłby atrakcyjną działkę, a drewnianą ruderę po prostu rozebrał, żeby nie zasłaniała mu widoku. Dla Anieli jednak ten dom ma przede wszystkim wartość sentymentalną i nie wyobraża sobie jego sprzedaży: to przecież jej młodość, życie rodzinne, rozliczne pamiątki i wspomnienia. Każdy kąt, każdy sprzęt ma tutaj swoją historię, która jest także jej historią. Staruszka liczy więc, że syn przynajmniej wyperswaduje sąsiadowi próby wywierania na nią nacisków. Zamiast tego odkrywa jednak, że Witek potajemnie, późnym wieczorem, odwiedził wraz z żoną sąsiada, i że to właśnie on, a nie synowa, usiłuje dogadać się z "wrogiem" za plecami matki. Wzburzona nielojalnością i zdradą syna Aniela dochodzi do wniosku, że w takiej sytuacji pora umierać. Odwołuje telefonicznie dalsze wizyty syna, zakrywa kirem lustra, zatrzymuje stary zegar, wkłada czarną suknię, zapala świecę i z różańcem w rękach układa się na łóżku, by czekać na śmierć. Szybko jednak zmienia zdanie. Postanawia działać, biorąc sprawy w swoje ręce. 11:30 POGRANICZE W OGNIU - ODC. 3/24 Serial historyczno - sensacyjny, 56 min, Polska, 1988 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Juliusz Janczur, Andrzej Konic Zdjęcia: Antoni Wojtowicz Aktorzy: Cezary Pazura, Olaf Lubaszenko, Janusz Bukowski, Piotr Rzymyszkiewicz, Piotr Konieczyński, Hanna Wrycza-Polk, Joanna Jankowska, Marian Kamiński, Asja Łamtiugina, Jacek Kałucki, Leon Niemczyk, Ewa Sałacka, Andrzej Herder, Witold Skaruch, Alicja Jachiewicz Przed zbrojną akcją kolegów na pociąg Franek gdzieś znika i odnajduje się dopiero po paru dniach z raną w nodze. Kolegom opowiada, że trafiła go zbłąkana kula i musiał iść do szpitala. Tymczasem Niemcy na wieść o wybuchu powstania w Wielkopolsce planują operację militarną pod kryptonimem "Wiosenne słońce". Oficjalnie zaś obwieszczają, że pragną rozwiązać "kryzys" metodami politycznymi. Nieufny porucznik Kaleta wysyła Czarka do Berlina, by zdobył jakieś informacje o prawdziwych zamiarach wroga. Młody wywiadowca pod fikcyjnym nazwiskiem Otto Strauss dowiaduje się o planowanym przez Niemców uderzeniu na polskie siły zbrojne. Niezwłocznie wysyła meldunek do Poznania. Polacy rozpoczynają przygotowania do odparcia ataku. Franek zaś rozpoczyna pracę jako korespondent wojenny przy Oficynie Wydawniczej Adamskich. Organizuje też zbiórkę książek dla sierocińca prowadzonego przez Dorotę i jej koleżanki. Nie zaprzestaje jednak działalności szpiegowskiej. Kiedy przypadkowo dowiaduje się o polskich przygotowaniach do odparcia niemieckiego ataku, od razu przekazuje tę wiadomość swemu mocodawcy. W Podgajach, z baraku monterów, Czarka zabiera nagle oficer niemieckiego wywiadu. 12:40 POGRANICZE W OGNIU - ODC. 4/24 Serial historyczno - sensacyjny, 51 min, Polska, 1988 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Juliusz Janczur, Andrzej Konic Zdjęcia: Antoni Wojtowicz Aktorzy: Olaf Lubaszenko, Janusz Bukowski, Piotr Rzymyszkiewicz, Piotr Konieczyński, Cezary Pazura, Hanna Wrycza-Polk, Joanna Jankowska, Jacek Kałucki, Andrzej Herder, Witold Skaruch, Barbara Sołtysik, Piotr Siejka, Edward Warzecha, Miłogost Reczek, Maciej Kozłowski W Poznaniu Franek jako korespondent wojenny zdobywa informacje o polskich liniach umocnień. Stara się też dowiedzieć od chłopców i Doroty o miejscu pobytu Czarka. Tymczasem w Podgajach Czarkowi udaje się zdobyć plan koncentracji oddziałów nieprzyjaciela pod Lesznem, a także ich dokładny stan osobowy oraz wykaz jednostek. Przypadkiem z wypowiedzi Raffela dowiaduje się, że koncentracja sił wroga nastąpi 24 maja o świcie. W stolicy Wielkopolski wrze. Trwają przygotowania do walki zbrojnej. Voraczek spotyka się z Frankiem. Informuje Felkego, że Krauze został złapany z jego meldunkiem i Kaleta zaczyna coś podejrzewać. Czarek natomiast ma już pewność: Franek jest niemieckim szpiegiem. Niestety, nie udaje się go schwytać. Na domiar złego w strzelaninie ginie Dorota - dziewczyna, o której względy Czarek z Frankiem długo rywalizowali. 13:35 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - SOLMAZ PANAHI Dysk./wywiad/debata, 7 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Andrzej Rossa (prowadzący) Bycie kobietą we współczesnym Iranie do łatwych nie należy. Jeśli na dodatek jest się córką jednego z najbardziej znanych reżyserów z tego kraju, który popadł w niełaskę ajatollahów, sprawy komplikują się jeszcze bardziej. Andrzej Rossa rozmawia z Solmaz Panahi - córką Dżafara Panahiego. 13:55 ŚLADAMI WIELKICH KOMPOZYTORÓW - ŚLADAMI CHOPINA (IN THE FOOTSTEPS OF CHOPIN) Film dokumentalny, 48 min, Francja, 2012 Reżyseria: Alain Dualt Cykl dokumentalny przedstawiający sylwetki sławnych kompozytorów. Ten odcinek poświęcony jest jednemu z najwybitniejszych polskich kompozytorów. Fryderyk Chopin do dziś otoczony jest szczególnym kultem wśród Polaków. Podążając jego śladami, dotrzemy m.in. do Muzeum Fryderyka Chopina w Pałacu Ostrogskich, po którym oprowadzą nas pianistka Marta Ławrynowicz i muzykolog Marita Alban Juarez. Poznamy też inne miejsca, z którymi związany był Chopin - Paryż, Nohant czy Valldemossa. 15:00 WIELKI WÓZ Film wojenny, 78 min, Polska 1987 Scenariusz i reżyseria: Marek Wortman Zdjęcia: Michał Bukojemski Scenografia: Wojciech Szpotakowski, Olimpiusz Olszewski Muzyka: Piotr Marczewski Występują: Karol Strasburger, Kazimierz Wysota, Jan Piechociński, Mieczysław Hryniewicz, Jerzy Frydrych, Grzegorz Pawłowski, Henryk Talar, Tadeusz Szaniecki i inni Scenariusz "Wielkiego wozu" napisało życie. Na przełomie lat 1942/43 grupa więźniów podjęła desperacką próbę ucieczki z oflagu Murnau. Reżyser Marek Wortman wziął to wydarzenie za kanwę filmowej opowieści o grupie śmiałków, którzy przez blisko rok kopali podziemny tunel, by wydostać się z obozu jenieckiego. Przygotowania do ucieczki - zdobywanie cywilnych ubrań, dokumentów, żywności - stały się pretekstem do ukazania obozowej codzienności. Wątłość intrygi Wortman starał się zrekompensować, pokazując moralne rozterki bohaterów (ich ucieczka spowoduje wysłanie pozostałych więźniów do obozu koncentracyjnego), nadając filmowi uniwersalne, szlachetne przesłanie. Szczególnie wyraziste jest ono w końcowych sekwencjach, które są peanem na cześć ludzkiej solidarności i lojalności, nawet w najtrudniejszych chwilach. 16:30 BO OSZALAŁEM DLA NIEJ Komedia, 98 min, Polska 1980 Reżyseria: Sylwester Chęciński Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Piotr Figiel Aktorzy: Zdzisław Wardejn, Gabriela Kownacka, Ignacy Gogolewski, Witold Pyrkosz, Wiesław Drzewicz, Małgorzata Zajączkowska, Alicja Jachiewicz, Witold Skaruch i inni Adaptacja opowiadania Jerzego Stefana Stawińskiego pod tym samym tytułem. Główna postać filmu to Roman Kolatowski - skromny, prowincjonalny buchalter o aktorskich skłonnościach, marzący o stolicy, Teatrze Wielkim i pracy z Hanuszkiewiczem. Podczas występu w amatorskim teatrze zwraca na niego uwagę szef zaopatrzenia zakładów odzieżowych. Jego zdaniem uzdolnienia aktorskie Kolatowskiego znakomicie się przydadzą do pracy zaopatrzeniowca. I rzeczywiście. Pan Roman jest znakomity. Wyczuwając nastroje dostawców, raz zjednuje ich uśmiechem, raz jest bliski płaczu. Swój kunszt wspiera ofiarowywanymi "po kosztach własnych" najmodniejszymi garniturami. W efekcie do zakładów zaczyna płynąć strumień podszewek, guzików i innych niezbędnych artykułów. Niepostrzeżenie świat przemienia się w oczach Kolatowskiego w wielką teatralną scenę. W domu przykładny mąż i ojciec, w pracy szybko z zahukanego urzędnika przedzierzga się w ustosunkowanego fachmana, bywalca stołecznych restauracji i hoteli. Od tego już tylko krok do wykorzystania aktorskich umiejętności do podbojów miłosnych. Po pierwszych sukcesach Kolatowski wpada w pułapkę. Poderwawszy atrakcyjną blondynkę, zakochuje się w niej bez pamięci. Osadzony we współczesnych realiach film Chęcińskiego balansuje na granicy między satyryczną komedią a dramatem psychologicznym. Kpiąc z wynaturzeń i absurdów rzeczywistości, jest również poruszającą opowieścią o tęsknocie za czymś wielkim, szlachetnym i prawdziwym. 18:20 JANKA - ODC. 1 - ORŁY I WILKI (ORŁY I WILKI) Serial dla dzieci, 29 min, Polska/Niemcy, 1989 Reżyseria: Janusz Łęski Scenariusz: Janusz Łęski Zdjęcia: Jacek Prosiński Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Agnieszka Krukówna, Zofia Merle, Joanna Żółkowska, Tadeusz Horvath, Krzysztof Kowalewski, Grzegorz Wons Serial przygotowany we współpracy Telewizji Polskiej i telewizji Westdeutscher Rundfunk Koln, został w całości zrealizowany w Polsce. Scenariusz według pomysłu Dietnera Saldeckiego i Gerhildy Wagner napisał reżyser Janusz Łęski, twórca innych równie udanych seriali dla małych widzów, jak "Urwisy z Doliny Młynów", "Klemens i Klementynka", "Kłusownik", "Przygrywka", "Przeprowadzka", "Rodzina Leśniewskich". "Janka" - w wersji niemieckiej "Janna" - to typowy przykład kina familijnego, adresowanego już nie do najmłodszej widowni, lecz raczej do nastolatków, a także dorosłych członków rodziny. Saga rodzinna, o wątkach wyprowadzonych z autentycznej historii, rozgrywa się w latach 20. , co dało realizatorom możliwość zaprezentowania efektownych filmowo rekwizytów i ciekawostek "z myszką" - starych samochodów, samolotów, elektrowni wiatrowej, wynalazku kina niemego itp. Chociaż nieporozumienia pomiędzy dorosłymi bohaterami kładą się cieniem na świecie dzieci, to powrót do malowniczego okresu początku wieku pozwala spojrzeć na wszystko z nostalgią i serdecznym uśmiechem. Głównymi bohaterami filmu są dzieci należące do dwóch "band". Janka, wnuczka karczmarza, przewodzi "Orłom". Jej rówieśnik Julek, chłopak z podupadającego dworku, dowodzi "Wilkami". Obie grupy, współzawodnicząc ze sobą, przeżywają wiele wspaniałych przygód. Wszyscy są zauroczeni samolotem, który z pomocą wiejskiego kowala buduje stryj Julka, zakochany w owdowiałej matce Janki. Zadawnione konflikty pomiędzy ich rodzinami zaostrzają rówieśniczą rywalizację. Do tego dochodzi charakterystyczna dla nastolatków szorstkość i równie naturalna w tym wieku fascynacja płcią przeciwną, która łatwo może przerodzić się w prawdziwe uczucie. O młodych wykonawcach, którzy zdołali przekazać to wszystko z autentyczną spontanicznością i świeżością, pisano w samych superlatywach. Najbardziej pochlebne recenzje zebrali Agnieszka Kruk, wówczas uczennica LO w Katowicach, odtwórczyni roli tytułowej, oraz Tadeusz Horvath, wtedy ośmioklasita z Warszawy, w roli jej przyjaciela Julka. Zresztą większość dziecięcych aktorów sprawdziła się znakomicie, także we wcześniejszych filmach Janusza Łęskiego. 18:55 JANKA - ODC. 2 - SPEŁNIONE MARZENIE (SPEŁNIONE MARZENIE) Serial dla dzieci, 28 min, Polska/Niemcy, 1989 Reżyseria: Janusz Łęski Scenariusz: Janusz Łęski Zdjęcia: Jacek Prosiński Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Zofia Merle, Joanna Żółkowska, Tadeusz Horvath, Krzysztof Kowalewski, Agnieszka Krukówna, Grzegorz Wons Jakub Bromski płaci długi brata i rodzina prawnie odzyskuje Stawisko. "Orły" muszą opuścić swoją kryjówkę, ale szybko znajdują nowe miejsce spotkań - na stryszku zajazdu. Janka marzy o własnym koniu, ale dziadek nie ma pieniędzy, by sprawić jej tak kosztowny podarunek. Dziewczynka ratuje od śmierci w rzeźni wymizerowanego konia - Alaskę, którą "Orły" karmią i pielęgnują mimo szyderstw "Wilków" i ich przywódcy, posiadacza pięknej klaczy - Hery. Wuj Janki Ambroży, znawca koni, stwierdza, że Alaska to okaz zgoła wyjątkowy. 19:30 FORCE FIELD - MŁODZI POLSCY ARTYŚCI W WENECJI Reportaż, 20 min, Polska, 2019 Wystawa Force Field to prace 13 artystów. Głos młodego pokolenia w Polsce. Premierowe projekty powstały specjalnie na potrzeby ekspozycji, otwartej w maju 2019 r. właśnie na wyspie Giudecca w Wenecji. Czas jej trwania pokrywa się z najważniejszą imprezą poświęconą sztuce współczesnej - Biennale w Wenecji. Młodzi twórcy wypowiadają się, wykorzystując wideo i instalację - działania performatywne, rzeźbę i malarstwo. Opowiadają o swoich lękach i refleksjach dotyczących teraźniejszości, przeszłości i przyszłości. Reportaż opowiada o wystawie i wszystkich biorących w niej udział artystów. 20:20 PANORAMA KINA POLSKIEGO - GENERAŁ NIL Dramat biograficzny, wojenny, 120 min, Polska, 2008 Reżyseria: Ryszard Bugajski Scenariusz: Krzysztof Łukaszewicz, Ryszard Bugajski Zdjęcia: Piotr Śliskowski Muzyka: Shane Harvey Aktorzy: Olgierd Łukaszewicz, Alicja Jachiewicz, Magdalena Emilianowicz, Anna Cieślak, Zbigniew Stryj, Jacek Rozenek, Leszek Lichota, Adam Woronowicz Przedstawiona w filmie Ryszarda Bugajskiego historia - to próba rekonstrukcji ostatnich lat życia Augusta Emila Fieldorfa, ps. "Nil", legendarnego dowódcy Kedywu Armii Krajowej, generała brygady Wojska Polskiego, który został pośmiertnie odznaczony Orderem Orła Białego. Akcja rozpoczyna się w momencie powrotu bohatera filmu z zesłania w głąb Związku Sowieckiego. Po aresztowaniu w marcu 1945 roku przez NKWD został wywieziony do obozu pracy na Uralu, skąd powrócił do Polski w 1947 r. Film kończy się wykonaniem wyroku śmierci na Fieldorfie. Prośba rodziny o ułaskawienie została odrzucona. Egzekucja odbyła się w lutym 1953 roku w mokotowskim więzieniu przy ul. Rakowieckiej. W fabułę filmu osnutą wokół ostatnich lat życia Fieldorfa wplatają się wątki retrospekcyjne z okresu okupacji i konspiracyjnej działalności generała, a w szczególności dotyczące wydania przez niego rozkazu likwidacji kata Warszawy, generała SS Franza Kutschery. 00:20 CHULIGAN LITERACKI Dysk./wywiad/debata, 21 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Mateusz Matyszkowicz (prowadzący) W kolejnym wydaniu "Chuligana literackiego" druga część rozmowy z profesorem Robertem Hampsonem. Mateusz Matyszkowicz rozmawia o Josephie Conradzie. Robert Hampson opowiada o recepcji romantycznej myśli Conrada oraz o tym w, jaki sposób autor "Jądra ciemności" opisywał kolonializm i płynące z niego konsekwencje. 00:45 KINO NOCNE - WIELKA UCIECZKA (GREAT ESCAPE) Film wojenno - przygodowy, USA 1963 Reżyseria: John Sturges Scenariusz na podstawie książki Paula Brickhilla: James Clavell, W. R. Burnett Zdjęcia: Daniel L. Fapp Muzyka: Elmer Bernstein Aktorzy: Steve McQueen, James Garner, Richard Attenborough, James Donald, Charles Bronson, Donald Pleasence, James Coburn, Gordon Jackson Widowiskowy film wojenny z wątkami komediowymi i znakomitą obsadą. Za podstawę scenariusza posłużyła powieść australijskiego pisarza, Paula Brickhilla (1916 - 1991), autora historycznych książek o wydarzeniach z II wojny światowej. Brickhill sam był pilotem w czasie wojny, trafił do niemieckiej niewoli. Był świadkiem przygotowań do najsłynniejszej w historii masowej ucieczki z niemieckiego obozu jenieckiego. Stalag Luft III powstał na słabo zaludnionym terenie w Sagan, dzisiejszy Żagań należący do Polski. Do wyjątkowo dobrze strzeżonego obozu, podlegającego dowództwu niemieckich wojsk lotniczych, trafiali jeńcy, którzy wielokrotnie podejmowali próby ucieczki. Stąd miało nie być już odwrotu. Zdjęcia były kręcone pod Monachium. Właśnie tam pod kierownictwem konsultanta filmu, C. Wallace'a Floody, zbudowano wierną kopię stalagu spod Żagania. Spędził on w obozie trzy lata, był jednym z organizatorów wielkiej ucieczki. Przygotowania przebiegały w ścisłej tajemnicy, tylko garstka osób znała szczegóły tajnej operacji. Wszystko szło zgodnie z planem, choć przedsięwzięcie wymagało dużego nakładu pracy: kopano trzy tunele, przygotowywano fałszywe dokumenty, szyto cywilne ubrania, sporządzano mapy. Stalag Luft III, rok 1942. W niemieckim obozie zostają osadzeni specjalni jeńcy. Po kilku nieudanych ucieczkach z innych obozów trafia tu także Bartlett, który kontaktuje się z brytyjskim oficerem Ramsayem. Wspólnie z innymi jeńcami organizują największy w historii wojny plan ucieczki z obozu. Rozpoczynają prace nad wydrążeniem trzech tuneli, którym nadają imiona: Tom, Dick i Harry. Ich celem jest zorganizowanie ucieczki dla co najmniej 250 jeńców. Tymczasem Amerykanin Hilts i Szkot Ives próbują na własną rękę opuścić obóz. Niestety, w czasie uroczystości związanych ze świętem 4 lipca Niemcy odkrywają tunel Tom. Ives zostaje zastrzelony. Nadchodzi ustalony termin ucieczki. 04:00 CYROGRAF DOJRZAŁOŚCI Film obyczajowy, 52 min, Polska 1967 Reżyseria: Jan Łomnicki Scenariusz na podstawie własnego opowiadania: Jerzy Krzysztoń Aktorzy: Jan Englert, Jadwiga Andrzejewska, Krystyna Borowicz, Aleksander Fogiel, Wacław Kowalski, Zdzisław Maklakiewicz, Bohdana Majda, Ewa Lefik, Barbara Sołtysik, Lena Wilczyńska, Zofia Wilczyńska, Leonard Andrzejewski, Bolesław Bolkowski, Janusz Bylczyński, Janusz Gajos Jeden z najstarszych polskich filmów telewizyjnych, charakterystycznych dla tego okresu - w drugiej połowie lat 60. właśnie kino telewizyjne jako pierwsze podjęło tematykę współczesną i przede wszystkim problematykę moralną. Film Jana Łomnickiego, wówczas znanego głównie z celnych dokumentów, mówi o trudnej, czasem dramatycznej konfrontacji aspiracji młodego człowieka z codzienną rzeczywistością. Zgrzebny świat, z charakterystyczną dla małego miasteczka scenerią: sennymi uliczkami, obskurnym bufetem dworcowym i zakładem fryzjerskim - przynosi bohaterowi wiele rozczarowań, ale też sporo okazji do wypróbowania własnego charakteru i wpojonych mu zasad moralnych. Wczorajszy maturzysta Wiktor Lewicki (gra go młodziutki wtedy Jan Englert) ma już w kieszeni świadectwo dojrzałości. Teraz stara się zdobyć 50 złotych na pierwszą "legalną" hulankę. Chłopak zaczyna dostrzegać rozziew pomiędzy planami i marzeniami a prozą codzienności. Piękna dziewczyna pyta tylko o samochód, a bez paru "dych" w ogóle nie ma życia. Pozornie cyniczny Wiktor jest chłopcem uczciwym i honorowym. Z goryczą stwierdza, że nie jest to wystarczający kapitał na przyszłość. 05:00 SCENA ALTERNATYWNA - MANIUCHA I KSAWERY Magazyn, 24 min, Polska, 2018 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Maniucha Bikont, Ksawery Wójciński, Marek Horodniczy (prowadzący) Maniucha i Ksawery to duet, który w autorski sposób łączy jazzową improwizację z ginącymi pieśniami ukraińskiego Polesia. W swoich kompozycjach przywołują pieśni wiosenne, żniwne, weselne, miłosne, dziadowskie, kolędy i kołysanki, łącząc je w opowieści odwzorowujące cykle przyrody i ludzkiego życia. Maniucha Bikont to wokalistka, muzyczka, antropolożka, doktorantka wydziału Artes Liberales (UW), uczestniczka badań terenowych w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i w Rosji. Członkini zespołów muzycznych i teatralnych zajmujących się muzyką tradycyjną, rytuałami, improwizacją i niekonwencjonalnymi technikami wokalnymi. Ksawery Wójciński to kontrabasista i kompozytor, wszechstronny muzyk o wielkiej wrażliwości na brzmienie. Nie boi się eksperymentów. Jego zainteresowania sięgają od muzyki dawnej aż po najbardziej wyrafinowaną improwizowaną muzykę współczesną.