TVP Kultura Wtorek, 06.08.2019 08:40 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - WROCŁAW Reportaż, 7 min, Polska, 2016 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadząca) Jedno z najstarszych i największych polskich miast, o niesłychanie burzliwej historii. O jego randze i znaczeniu świadczy fakt, że to właśnie tutaj w roku 1000 Bolesław Chrobry założył biskupstwo. Leżąc na skrzyżowaniu dwóch ważnych szlaków handlowych, Via Regia i Szlaku Bursztynowego, miał Wrocław wspaniałe warunki do rozwoju. Na przestrzeni tysiącletnich dziejów przechodził w ręce czeskie i niemieckie, by po II wojnie światowej wrócić w granice Polski. 09:00 ANTYFONIE - SKOK/ OŻÓG/ PRYT Film dokumentalny, 23 min, Polska, 2019 Reżyseria: Andrzej Załęski Scenariusz: Jacek Staniszewski, Andrzej Załęski Wiktor Skok to wieloletni animator łódzkiej sceny hardcore/punk i entuzjasta kultury postindustrialnej. Skok bez kompleksów łączy w swojej pracy artystycznej i promotorskiej nawiązania, tak do twórczości Karola Szymanowskiego, jak i estetyki minimal wave czy noise, wykorzystuje w swoich demonstracjach autorskie filmy i projekcje. Innym z lokalnych protagonistów odcinka jest teoretyk i historyk sztuk medialnych Maciej Ożóg, znany także z szeregu wydawnictw ukazujących się na przestrzeni lat pod hasłem Spear. Kolejnym bohaterem odcinka będzie Marcin Pryt, śpiewający autor tekstów piosenek, mów wiązanych, rumorów słownych dla zespołów 19 Wiosen, Tryp, 11, Rumory Orkiestra, Niebiescy i Kutman. 09:35 BO OSZALAŁEM DLA NIEJ Komedia, 98 min, Polska 1980 Reżyseria: Sylwester Chęciński Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Piotr Figiel Aktorzy: Zdzisław Wardejn, Gabriela Kownacka, Ignacy Gogolewski, Witold Pyrkosz, Wiesław Drzewicz, Małgorzata Zajączkowska, Alicja Jachiewicz, Witold Skaruch i inni Adaptacja opowiadania Jerzego Stefana Stawińskiego pod tym samym tytułem. Główna postać filmu to Roman Kolatowski - skromny, prowincjonalny buchalter o aktorskich skłonnościach, marzący o stolicy, Teatrze Wielkim i pracy z Hanuszkiewiczem. Podczas występu w amatorskim teatrze zwraca na niego uwagę szef zaopatrzenia zakładów odzieżowych. Jego zdaniem uzdolnienia aktorskie Kolatowskiego znakomicie się przydadzą do pracy zaopatrzeniowca. I rzeczywiście. Pan Roman jest znakomity. Wyczuwając nastroje dostawców, raz zjednuje ich uśmiechem, raz jest bliski płaczu. Swój kunszt wspiera ofiarowywanymi "po kosztach własnych" najmodniejszymi garniturami. W efekcie do zakładów zaczyna płynąć strumień podszewek, guzików i innych niezbędnych artykułów. Niepostrzeżenie świat przemienia się w oczach Kolatowskiego w wielką teatralną scenę. W domu przykładny mąż i ojciec, w pracy szybko z zahukanego urzędnika przedzierzga się w ustosunkowanego fachmana, bywalca stołecznych restauracji i hoteli. Od tego już tylko krok do wykorzystania aktorskich umiejętności do podbojów miłosnych. Po pierwszych sukcesach Kolatowski wpada w pułapkę. Poderwawszy atrakcyjną blondynkę, zakochuje się w niej bez pamięci. Osadzony we współczesnych realiach film Chęcińskiego balansuje na granicy między satyryczną komedią a dramatem psychologicznym. Kpiąc z wynaturzeń i absurdów rzeczywistości, jest również poruszającą opowieścią o tęsknocie za czymś wielkim, szlachetnym i prawdziwym. 11:30 POGRANICZE W OGNIU - ODC. 5/24 Serial historyczno - sensacyjny, 61 min, 24 odc. , Polska 1990 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Juliusz Janczur, Andrzej Konic Muzyka: Andrzej Trzaskowski Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Aktorzy: Cezary Pazura, Olaf Lubaszenko, Jan Monczka, Tomasz Stockinger, Marta Klubowicz - Różycka, Janusz Bukowski, Miłogost Reczek, Jan Jankowski, Joanna Jankowska, Katarzyna Chrzanowska, Włodzimierz Adamski, Marek Lewandowski, Dariusz Jakubowski, Piotr Grabowski, Maciej Kozłowski, Stanisław Jaskułka, Włodzimierz Maciudziński, Maciej Orłoś, Beata Paluch, Ewa Sałacka, Alicja Jachiewicz, Danuta Kowalska, Hanna Wrycza - Polk, Magdalena Michalak, Małgorzata Wachecka, Maria Probosz, Agnieszka Robótka - Michalska i inni Berlin 1923 rok - Franek Relke zostaje koordynatorem przygotowań do uruchomienia w Polsce placówek niemieckiego wywiadu. Wyjeżdża do Gdańska i uruchamia oddział w gmachu miejscowej policji. Szefem mianuje radcę Wettera, który od razu zdobywa wiele materiałów obciążających w oczach polskich władz porucznika Konrada Piątkowskiego. Wykorzystując jego skłonność do hazardu i alkoholu, szantażuje go i zmusza do zostania płatnym niemieckim informatorem. Chełmno 1923 rok - Czarek Adamski ulega namowom majora i angażuje się w pracę polskiego kontrwywiadu. Argumentem, który pomógł Czarkowi w podjęciu decyzji, jest wiadomość o pracy Franka w niemieckim wywiadzie. Pierwszym zadaniem Adamskiego jest rozszyfrowanie anonimowego informatora, którym jest prowokator pracujący przy sprawie Konrada. 12:40 POGRANICZE W OGNIU - ODC. 6/24 Serial historyczno - sensacyjny, 58 min, Polska, 1988 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Juliusz Janczur, Andrzej Konic Zdjęcia: Antoni Wojtowicz Muzyka: Andrzej Trzaskowski Aktorzy: Janusz Bukowski, Cezary Pazura, Olaf Lubaszenko, Miłogost Reczek, Dariusz Siatkowski, Janusz Sadowski, Tadeusz Somogi, Włodzimierz Adamski, Andrzej Szczytko, Jacek Domański Współpracownik polskiego wywiadu w gdańskiej policji niemieckiej, Hubert, ujawnia Czarkowi istnienie przecieku w sztabie WP. Radca Wetter, jego zastępca Voraczek i wysłannik berlińskiej centrali, porucznik Relke, w komórce Abwehry w Gdańsku czekają na tajny dokument ze sztabu WP. ego cenę ustalono z polskim oficerem na 10 tys. dolarów. Dowodem prawdomówności Huberta jest kopia jednego z dawnych dokumentów sztabu WP, rozesłanych do jednostek. W którejś z nich zaginął? Tropy wiodą do jednostki w Chełmnie. Dowodzi nią por. Sarna, wśród oficerów jest por. Konrad. Czarek i Sarna zastawiają pułapkę. Aresztowany Konrad usiłuje popełnić samobójstwo. Jego nieświadomym wspólnikiem okazuje się porucznik Rubanek. Zdezorientowana niestawieniem się Konrada na spotkanie Abwehra szuka przecieku w komórce gdańskiej. 13:50 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - PIOTR MULDNER - NIECKOWSKI Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadzący) Nowe czasopismo Kwartalnik kulturalny "Napis. Liryka, Epika, Dramat" wypełnia istotną lukę na rynku wydawniczym. Jaką? - O tym z prof. dr hab. Piotre, Mueldnerem - Nieckowskim z UKSW, przewodniczącym Rady Programowej, rozmawia Katarzyna Sanocka. 14:05 NIEDZIELA Z... ROLAMI ALINY JANOWSKIEJ Dysk./wywiad/debata, 41 min, Polska, 2019 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Wykonawcy: Marta Perchuć - Burzyńska (prowadzący) Tym razem "Niedziela z..." poświęcona jest aktorce filmowej i teatralnej, gwieździe kabaretu i estrady, Alinie Janowskiej. Jej nazwisko z miejsca wywoływało uśmiech. Ciepła, konkretna, dowcipna. 15:00 MAGICZNE DRZEWO Film przygodowy fantasy, Polska 2009 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Maleszka Zdjęcia: Mikołaj Łebkowski Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Maja Tomawska, Filip Fabiś, Adam Szczegóła, Joanna Zientarska, Agnieszka Grochowska, Andrzej Chyra, Hanna Śleszyńska, Maciej Wierzbicki, Dominika Kluźniak, Anna Guzik, Radosław Krzyżowski, Eryk Lubos Film Andrzeja Maleszki przesycony niezwykłą baśniowo - poetycką atmosferą i obsypany międzynarodowymi nagrodami i wyróżnieniami. Był prezentowany na kilkudziesięciu najważniejszych imprezach filmów dla dzieci. Zdobył Grand Prix festiwali w Nowym Jorku, Tajpej, Kristansand w Norwegii, w Zlinie w Czechach i w Arteku na Ukrainie oraz nagrody publiczności, które w większości przypadków przyznawane są przez same dzieci (festiwale w Indiach, w Norwegii, w Niemczech, na Ukrainie). "Magiczne drzewo" było także prezentowane na oficjalnych galach otwarcia międzynarodowych festiwali filmowych m. in. w Kairze i w Bonn. Gwałtowna burza powala olbrzymi stary dąb - Magiczne Drzewo. Ludzie tną go na kawałki i robią z nich przedmioty codziennego użytku. Kiedy trafiają one do sklepów, na całym świecie dzieją się niezwykłe rzeczy, ponieważ cząstka niezwykłej, magicznej mocy dębu pozostała we wszystkim, co zostało z niego zrobione. Pewnego dnia trójka dzieci - Tosia, Filip i Kuki - odnajduje krzesło, które spełnia życzenia. Ich rodzice wyjechali za granicę do pracy i pozostawili je pod opieką znienawidzonej ciotki. Dzieci wyruszają na wyprawę w poszukiwaniu rodziców, a dzięki magicznemu zaklęciu zabierają ciotkę ze sobą. Podróż nie jest jednak łatwa, gdyż ich śladem podąża ktoś, kto za wszelką cenę pragnie zdobyć niezwykłe krzesło. 16:35 BRZEZINA Dramat, 91 min, Polska, 1970 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Wajda Zdjęcia: Zygmunt Samosiuk Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Olgierd Łukaszewicz, Daniel Olbrychski, Marek Perepeczko, Danuta Wodyńska, Elżbieta Żołek, Mieczysław Stoor, Jan Domański, Andrzej Kotkowski "Andrzej Wajda po raz pierwszy (i nie ostatni) dokonał niemożliwego. Zrobił film nasycony treściami filozoficznymi, a jednocześnie pełen nieposkromionej zmysłowej urody. A najdziwniejsze, że uroda ta bierze się ze śmiałej transpozycji malarstwa Jacka Malczewskiego" - pisał o "Brzezinie" jeden z krytyków. Związki filmu z twórczością autora słynnego obrazu obrazu Melancholia podkreślano zresztą wielokrotnie. Trudno się dziwić. Wajda z rozmysłem stylizował niektóre sceny na płótna Malczewskiego. Wszechstronność plastycznej wrażliwości reżysera sprawiła, że w "Brzezinie" dostrzec można też wpływy innych mistrzów pędzla, choćby Gierymskiego i Wyspiańskiego. W umiejętnym nasyceniu filmu malarskimi aluzjami miał też swój udział operator Zygmunt Samosiuk, który potrafił tak wkomponować żywe obrazy w tkankę fabuły, że nie zaburzają one płynności narracji. Scenariusz "Brzeziny" powstał na kanwie noweli Jarosława Iwaszkiewicza pod tym samym tytułem. Leśniczówkę, położoną analogicznie jak w literackim pierwowzorze, znaleziono w Puszczy Kampinoskiej. Tu i ówdzie reżyser pozwolił sobie na zmiany wobec tekstu Iwaszkiewicza. Odmłodził bohaterów, dodał Bolesławowi wojskową przeszłość, śmielej potraktował sceny erotyczne, dopisał też kilka nowych dialogów. Pomimo to udało mu się zachować ducha i filozoficzną głębię noweli. "Brzezina" na ekranie pozostała przede wszystkim kameralną, intymną, poruszającą historią o miłości, śmierci i samotności. Ciekawostką może być fakt, że utwór Wajdy jest pierwszym filmem wyprodukowanym przez polską telewizję, który wyświetlano także w kinach. Choć nie podejmuje, typowych dla twórcy "Kanału", wielkich narodowych tematów, został doceniony przez krytykę zarówno w kraju, jak i za granicą (niektórzy widzieli w nim nawet arcydzieło). Zdobył też kilka prestiżowych wyróżnień, w tym: Złoty Medal - dla najlepszego filmu oraz nagrodę za najlepszą rolę męską dla Daniela Olbrychskiego na MFF w Moskwie w 1971 r. , nagrodę na Międzynarodowych Targach Filmu Dokumentalnego i Telewizyjnego MIFED w Mediolanie za najwybitniejszy fabularny obraz roku zrealizowany na taśmie barwnej dla TV (1970) oraz Złote Grono dla filmu i nagrodę dla Daniela Olbrychskiego na LLF w Łagowie (1971). Akcja "Brzeziny" toczy się w latach dwudziestych. W zagubionym w puszczy domku mieszka leśnik Bolesław. Śmierć żony całkowicie odmieniła jego życie. Jedynie obecność córeczki Oli i gosposi Maliny sprawia, że nie został kompletnym odludkiem. Pewnego dnia Bolesława odwiedza brat Stanisław. Przyjechał prosto z Davos. Jest ciężko chory na gruźlicę. Wie, że niebawem umrze. Pragnie jednak do końca cieszyć się pełnią życia. Jego rozpaczliwa fascynacja urodą świata i sztucznie hałaśliwy sposób bycia coraz bardziej drażnią Bolesława, ale i budzą go z duchowego odrętwienia. Rozpoczyna się podświadoma, uczuciowa rywalizacja obu braci. Dla jednego z nich skończy się ona śmiercią, drugiego zaś przywróci życiu. 18:15 JANKA - ODC. 3 - ALASKA CONTRA HERA (ALASKA CONTRA HERA) Serial dla dzieci, 26 min, Polska/Niemcy, 1989 Reżyseria: Janusz Łęski Scenariusz: Janusz Lęski Zdjęcia: Jacek Prosiński Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Krzysztof Kowalewski, Agnieszka Krukówna, Grzegorz Wons, Zofia Merle, Joanna Żółkowska, Tadeusz Horvath "Orły" pod wodzą Janki w pocie czoła pracują u ogrodnika, by zarobić pieniądze, które muszą zwrócić Meisnerowi za podkucie Alaski. Janka rywalizuje z Julkiem w jeździe konnej. Jakub Bromski dowiaduje się, że połowa łąki, którą wybrał na lądowisko dla budowanego przez siebie samolotu, należy do Nowaka. Próbuje odkupić ją od dziadka, lecz stary Oskar, podejrzewając, do czego miałaby służyć, kategorycznie odmawia. Zagniewany Bromski pożycza Julkowi swoje siodło, choć wcześniej odmówił bratankowi twierdząc, że ten i bez niego z łatwością powinien wygrać wyścig z Julką. 18:45 JANKA - ODC. 4 - CZYSTA GRA (CZYSTA GRA) Serial dla dzieci, 28 min, Polska/Niemcy, 1989 Reżyseria: Janusz Łęski Scenariusz: Janusz Lęski Zdjęcia: Jacek Prosiński Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Krzysztof Kowalewski, Agnieszka Krukówna, Grzegorz Wons, Zofia Merle, Joanna Żółkowska, Tadeusz Horvath "Orły" i "Wilki" omawiają warunki wyścigu. Walek i Pyskacz postanawiają pomóc swojemu przywódcy, niestety, w sposób niezbyt uczciwy - bez wiedzy Julka wykradają siodło Janki. Dziadek zamierza kupić wnuczce Alaskę, ale chciwy kupiec żąda zbyt wiele. Janka bardzo chce mieć tego konia, więc decyduje się naruszyć skarb ciotki. Dopiero wtedy spostrzega, że siodło, w którym był on ukryty - zniknęło. Służąca Adela uprasza handlarza, aby zatrzymał Alaskę jeszcze przez jeden dzień. W ostatniej chwili przed wyścigiem pies Asso znajduje siodło w beczce. Rozpoczyna się gonitwa. Namówiony przez Walka i Pyskacza Franek strzela z procy do Alaski. Janka spada z konia - dzięki temu Julek zwycięża w gonitwie. Odnalezione akcje ciotki okazują się bezwartościowe, ale złota moneta wystarczy na kupno konia. 19:40 ONE. KOBIETY KULTURY - MARIA ANNA POTOCKA Dysk./wywiad/debata, 24 min, Polska, 2019 Scenariusz: Andrzej Warchił Wykonawcy: Łukasz Orbitowski (prowadzący) Gościem odcinka jest Maria Anna Potocka - kuratorka wystaw, krytyczka sztuki, dyrektorka krakowskiego MOCAK - u. Z Łukaszem Orbitowskim rozmawia o rodzinnym domu, o swoich początkach zainteresowania sztuką, i o tym, jak odczytuje się otaczający świat przez pryzmat sztuki. 20:20 LEKKIE OBYCZAJE - CZARNY KOT, BIAŁY KOT (CRNA MACKA, BELI MACOR (BLACK CAT, WHITE CAT)) Komedia, 124 min, Francja/Niemcy /Jugosławia/Austria 1998 Reżyseria: Emir Kusturica Scenariusz: Gordan Mihic Występują: Bajram Severdzan, Srdan Todorovic, Branka Katic, Florijan Ajdini, Ljubica Adzovic, Zabit Memedov, Miki Manojlovic, Sabri Sulejmani i inni Tytułowy czarny i biały kot, a właściwie czarna kotka i biały kocur, staną się świadkami pewnego cygańskiego wesela, ale zanim do niego dojdzie, na ekranie wiele się wydarzy: jedni się zakochają, inni popadną w tarapaty, ktoś umrze, a przynajmniej tak się będzie wydawało, będą oszustwa i ucieszne żarty, ucieczki i pogonie. Jak każdy film Emira Kusturicy, tak i "Czarny kot...", nagrodzony Srebrnym Lwem na festiwalu w Wenecji w 1998 r. , tryska życiem, energią, barwami, urzeka nonszalanckim luzem i absurdalnym humorem, rozbrzmiewa żywiołową muzyką. Jego bohaterowie żyją niejako w stanie nieważkości, nie za bardzo przejmując się codziennymi problemami. Bo przecież zawsze wszystko jakoś się układa, nawet tym, których los lubi wystawiać do wiatru. Niewiele brakowało, żeby ten film wcale nie powstał. Zniechęcony niejednoznacznym przyjęciem "Undergroundu" Kusturica rozważał nawet wycofanie się z dalszego robienia filmów. Ostatecznie dał się namówić na nakręcenie dokumentu o muzykach z "Undergroundu". Z czasem skromny projekt rozrósł się do rozmiarów pełnometrażowego dzieła, do którego scenariusz napisał Gordan Mihić, scenarzysta legendarnego już "Czasu Cyganów". Obibok i drobny oszust Matko Destanov mieszka z synem Zare w cygańskiej wiosce nad rzeką. Ojciec Matko, Zarije, szanowany właściciel cementowni, jest dobrym przyjacielem samego Grgi Piticia, cygańskiego ojca chrzestnego i potentata finansowego. Co prawda, obaj starcy nie widzieli się od 25 lat, ale nie tym mierzy się siłę przyjaźni. Matko od jakiegoś czasu nosi się z zamiarem zrobienia większego interesu na nielegalnej sprzedaży benzyny pochodzącej z pociągu towarowego przewożącego paliwo. Ale zanim będzie mógł cieszyć się zyskami, musi sporo zainwestować. Ponieważ nie może pożyczyć pieniędzy od ojca, niechętnego jego pomysłom, udaje się do Grgi, któremu oświadcza, że stary Zarije umarł. Poruszony tym Grga daje mu pieniądze, a nawet postanawia odwiedzić grób przyjaciela. Dla większego powodzenia swojego przedsięwzięcia Matko wchodzi w spółkę z Dadanem Karambolo, uzależnionym od narkotyków królem cygańskich rzezimieszków. Dadan bez skrupułów wykorzystuje jego naiwność i łatwowierność. Pozbawiwszy Matko przytomności, zabiera mu pieniądze, a cały pociąg cystern wywozi w nieznanym kierunku. Podwójnie oszukany Matko musi teraz przystać na warunki Dadana, który domaga się rekompensaty za poniesione rzekomo straty. W ramach zadośćuczynienia młody Zare ma poślubić siostrę Dadana, Afrodytę, karlicę zwaną przez wszystkich Biedroneczką. Niestety, Zare kocha się od dawna i z wzajemnością w pięknej kelnerce Idzie, podczas gdy Biedroneczka marzy o delikatnym olbrzymie, który nosiłby ją na rękach. Mimo że na krótko przed ślubem Zarije naprawdę umiera, Dadan, dorwawszy wreszcie narzeczonego dla Afrodyty, nie chce słyszeć o żadnej zmianie terminu. Obłożony bryłami lodu Zarije czeka więc na strychu na swój pochówek. W dniu ślubu zdesperowani młodzi postanawiają jednak nie poddawać się dyktatowi Dadana i Zare pomaga Afrodycie uciec zza weselnego stołu. Kiedy Dadan spostrzega, że został wystrychnięty na dudka, zarządza pogoń za siostrą. Ale nieoczekiwanie w lesie Afrodyta natrafia na swój ideał mężczyzny. 22:35 ŻELAZNA KLASYKA - PRZEZ CAŁĄ NOC (ALL NIGHT LONG) Dramat, 87 min, Wielka Brytania, 1962 Reżyseria: Basil Dearden Scenariusz: Nel King Zdjęcia: Edward Scaife Muzyka: Philip Green Aktorzy: Patrick Mcgoohan, Richard Attenborough, Keith Michell, Betsy Blair, Paul Harris Pulsująca jazzem, niezwykła adaptacja "Otella". Reżyser umiejscowił akcję w środowisku muzyków jazzowych, świętujących pierwszą rocznicę ślubu Rexa i Delii, pianisty i wokalistki. Wychodząc za mąż, Delia zdecydowała się zrezygnować z własnej kariery. Tęskni jednak za śpiewaniem, co dla własnych celów postanawia wykorzystać jeden z muzyków, Johnny Cousin. Jeśli namówi wokalistkę, by weszła do jego zespołu, zdobędzie pieniądze od klubowego potentata. Postanawia więc skłócić przyjaciół i rozbudzić zazdrość w Reksie. Film "Przez całą noc" (All Night Long) to przede wszystkim fantastyczny popis jazzowy. Można tu zobaczyć i posłuchać największych muzyków tamtego okresu: Charliego Mingusa, Dave’a Brubecka, Johna Dankwortha czy Berta Courtleya. (źródło: Karolina Kosińska, http: //www.kinonh.pl) 00:15 NOCNY DOKUMENT - OSKAROWE KOSTIUMY BARBARY PTAK Film dokumentalny, 48 min, Polska, 2011 Reżyseria: Ewa Niewiadomska- Ciesielska, Krzysztof Korwin Piotrowski Scenariusz: Ewa Niewiadomska - Ciesielska, Krzysztof Korwin Piotrowski Bohaterka filmu - Barbara Ptak - jest jedną z najwybitniejszych projektantek kostiumów w polskim kinie. Przygotowywała kostiumy do około osiemdziesięciu filmów i wielu sztuk teatralnych. Współpracowała m.in. z Kazimierzem Kutzem, Januszem Majewskim, Jerzym Antczakiem, Andrzejem Wajdą, Jerzym Kawalerowiczem. Jest autorką kostiumów do czterech polskich fabuł nominowanych do Oscara: "Noce i dnie", "Ziemia obiecana", "Nóż w wodzie", "Faraon". 01:20 ENTER ENEA FESTIVAL 2019 - DAGADANA I GOŚCIE Koncert, 43 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Leszek Możdżer, Dagadana W tym roku festiwal odbył się w dniach 17 - 19 czerwca, tradycyjnie nad Jeziorem Strzeszyńskim. Na festivalu zagrała poznańsko - lwowska grupa DagaDana. DagaDana już od ponad 10 lat znakomicie łączy elementy kultury ukraińskiej i polskiej za pomocą jazzu, elektroniki i world music. Podczas Enter Enea Festival artyści spotkają się na jednej scenie z Leszkiem Możdżerem, sekcją dętą oraz harmonijkarzem Kacprem Smolińskim. Czeka nas wędrówka po różnych regionach Polski, Ukrainy a nawet dalekich Chin, gdzie po części powstawał album Meridian'68. Artyścii poszukiwali inspiracji w różnych źródłach: u swoich bliskich, podczas warsztatów muzyki etnicznej, w książkach. DagaDana zapowie również wyczekiwany piąty krążek. Zespół od lat jest ambasadorem słowiańskiej kultury. Zagrał w 24 krajach. W 2019 roku reprezentuje Polskę na największym festiwalu w Europie - Glastonbury. 02:20 KINO NOCNE - CO SŁONKO WIDZIAŁO Film obyczajowy, Polska 2006 Scenariusz i reżyseria: Michał Rosa Zdjęcia: Andrzej Szulkowski, Bartłomiej Kaczmarek Muzyka: Mateusz Pospieszalski Muzyka: Mateusz Pospieszalski Aktorzy: Damian Hryniewicz, Dominika Kluźniak, Krzysztof Stroiński, Tomasz Sapryk, Jadwiga Jankowska Cieślak, Kinga Preis, Jan Machulski, Rafał Maćkowiak, Andrzej Mastalerz, Krzysztof Dracz, Ewa Kutynia, Jacek Braciak, Jan Prochyra, Bartosz Głogowski, Jacenty Jędrusik Akcja filmu twórcy "Gorącego czwartku", "Farby", "Ciszy", "Rysy", serialu "Czas honoru" rozgrywa się współcześnie, a bohaterami są ubodzy mieszkańcy jednego ze śląskich miasteczek, mocno doświadczeni przez los, choć każdy z nich na inny sposób. Dramat Michała Rosy (rocznik 1963) przedstawia obraz dzisiejszego Śląska, z jego bolączkami i problemami. Trójka protagonistów to 12 - letni chłopiec, wychowywany bez matki, uzdolniona wokalnie nastolatka, nie mogąca się przebić na trudnym rynku muzycznym, oraz bezrobotny górnik w średnim wieku, który nie ma już większych szans na godziwą pracę i płacę. Wszyscy oni mają jednak swoje marzenia, z determinacją stawiają czoło przygnębiającej nędznej rzeczywistości, walczą o lepsze życie. Troje bohaterów i trzy życiowe dramaty. Róża i jej mąż Józef Świder to już niemłode małżeństwo, sterane życiem, dźwigające bagaż bolesnych doświadczeń. Ona nie pracuje, on stracił posadę górnika i teraz ima się każdego zajęcia, by jakoś związać koniec z końcem. Ich syn Jerzyk zszedł na złą drogę, nawet niewiele o nim mówią. Róża przeżyła w Zaduszki wypadek drogowy, w którym straciła zęby. Tymczasem za miesiąc szykuje się zjazd absolwentów jej szkoły, minęło 30 lat od matury. Ale jak tu się pokazać z bezzębną szczęką dawnej przyjaciółce, która na pewno będzie się bacznie przyglądać, lustrować każdą zmarszczkę i wadę, i - co nie daj Boże - jeszcze zapyta o syna. Józef bardzo chce dać Róży choćby namiastkę radości i szczęścia. Nawet za cenę upokorzeń i wyrzeczeń gotów jest zrobić wszystko, by zarobić w tak krótkim czasie dwa tysiące na protezę. Upokorzeń i samych przykrości doświadcza na co dzień także 12 - letni Sebastian Bury, "Seba", który wraz z bezrobotnym ojcem sprzedaje z rozkładanego stolika w centrum miasteczka czosnek i żurek w butelkach, narażając się na kontrolę straży miejskiej i krępujące pytania. Chłopak tęskni za matką, która podobno nie żyje. Często odwiedza cmentarz, gdzie jest pochowana. Zbiera pieniądze na ścięcie drzewa, zasłaniającego mu widok na jej grób z okna mieszkania. Aby szybciej zebrać gotówkę, regularnie odwiedza swego dziadka, obleśnego starca, któremu codziennie szykuje kąpiel. Swoje pragnienia i marzenia ma też trzecia bohaterka filmu, rudowłosa siedemnastolatka Marta, obdarzona niezwykłym i donośnym głosem. Dziewczyna śpiewa w chórze kościelnym, ale chciałaby występować na scenie. Pragnie wyjechać do Norwegii na festiwal wokalny i rozpaczliwie zbiera pieniądze. Niestety, ufna i zdeterminowana nastolatka pada ofiarą oszusta, rzekomego organizatora norewskich wyjazdów na zbieranie ziół. Mimo problemów Marta jest pełna optymizmu i wiary w realizację planów. Nie skarży się, nie narzeka, z pokorą znosi swój los, próbując zdobyć 160 dolarów na wpisowe i jeszcze 300 dolarów na wyjazd. Ciągnie wszędzie ze sobą młodszego brata, którym się opiekuje, wyręczając zapracowaną matkę. Wszyscy bohaterowie otrzymają gorzką lekcję życia, ale na przekór wszystkiemu, nie stracą nadziei. 04:15 POWINOWACTWO Horror, 49 min, Polska, 1984 Reżyseria: Waldemar Krzystek Scenariusz: Waldemar Krzystek Zdjęcia: Andrzej Wolf Muzyka: Jan Pawluśkiewicz Aktorzy: Krzysztof Gosztyła, Ewa Błaszczyk, Jadwiga Jankowska-Cieślak, Ferdynand Matysik Początek roku 1982. Krzysztof jest nauczycielem. Od czasu, gdy jego żona Gośka wyjechała na stypendium do Baltimore w Stanach Zjednoczonych, mieszka sam. Tęskni za małżonką i stara się często do niej pisać listy. Ma nadzieję opuścić Polskę i dołączyć do Gosi, ale zdaje sobie sprawę, że to w tej chwili niemożliwe. Pewnej nocy Krzysztofa nawiedza dziwny sen. W owej wizji mężczyzna biegnie nocą przez zasnutą oparami łąkę, pełną fioletowych kwiatów. Niedaleko, na nasypie kolejowym, majaczy kobieca postać, w mroku zaś powoli rosną światła zbliżającego się pociągu. Zanim jednak Krzysztof zdoła dobiec do kobiety i uratować ją, sen się urywa. Gdy miesiąc później nocny koszmar, pełniejszy o kolejną scenę, ponownie nawiedza nauczyciela, ten zaczyna się zastanawiać nad znaczeniem wizji. Po tym, jak dostaje list, w którym jego przebywająca w USA żona zawiadamia, że ponownie wyszła za mąż, Krzysztof jest kompletnie zagubiony. Przeglądając atlas z reprodukcjami obrazów, trafia na dzieła młodej malarki. Przedstawiają one sytuacje z jego snów. Krzysztof postanawia odnaleźć artystkę. Dwa obrazy okazują się być starsze od snów nauczyciela o kilka miesięcy. Treść trzeciego Krzysztof poznaje, zanim jeszcze malarka go kończy. Wszystkie zdają się łączyć w ciąg zdarzeń, zapowiadając jakieś nieszczęście. Chcąc poznać istotę nachodzących go wizji, Krzysztof dociera do artystki, Lucyny, oraz jej siostry Marty. Kobiety nie wydają się jednak zainteresowane próbami zrozumienia charakteru łączących z nimi mężczyznę więzi i traktują go niechętnie. Krzystof wciąż nie może pojąć powinowactwa snów i obrazów pomiędzy nim a Lucyną. Między siostrami dochodzi do kłótni. Lucyna nie ma ochoty malować ostatniego, czwartego obrazu serii, na co nalega Marta. W końcu jednak ulega woli siostry i spotyka się z Krzysztofem, szukając inspiracji. Dwoje ludzi spędza ze sobą noc. Krzysztof oczekuje kolejnego snu. Przedtem jednak na szczycie Pałacu Kultury spotyka Martę, która dowiedziała się o jego romansie z siostrą. Marta prosi go, aby przestał się zadawać z Lucyną. W przeciwnym razie dojdzie do tragedii.