TVP Kultura Środa, 07.08.2019 08:45 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - ŁAŃCUT Reportaż, 7 min, Polska, 2016 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz, Eliza Orzechowska Zdjęcia: Krzysztof Gromek Wykonawcy: Katarzyna Sanocka W kolejnym odcinku "Pomników Historii" wybierzemy się do Łańcuta. Znajduje się tam zespół zamkowo - parkowy, wyjątkowa w skali Polski wielka rezydencja magnacka. Wyróżnia się rozmachem kompozycji przestrzennej, wysoką klasą artystyczną zabytkowych budynków, wyjątkowym wystrojem i wyposażeniem wnętrz oraz unikatowymi zbiorami muzealnymi. Przez lata właścicielami rezydencji byli Stanisław Lubomirski, Izabela z Czartoryskich Lubomirska oraz członkowie rodu Potockich. Na listę pomników historii zespół zamkowo - parkowy został wpisany w 2005 roku. Zamek w Łańcucie był przez lata miejscem spotkań towarzyskich. Bywali tu przedstawiciele rodów królewskich, arystokracja polska i zagraniczna oraz politycy. Pałacowe wnętrza podziwiał m.in. król rumuński Ferdynand z małżonką oraz Jerzy, książę Kentu z żoną i przyjaciółmi. Niedaleko zamku znajdują się dwa imponujące budynki neobarokowych stajni i modernistycznej z elementami klasycystycznymi wozowni. Choć tworzą one oddzielny kompleks hippiczny - tak jak za właścicieli - stanowią cześć łańcuckiej rezydencji. 09:00 KSIĘGA PRZESTRZENI - BLOKOWISKO XXI WIEKU Magazyn, 29 min, Polska, 2016 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Beata Hyczko Wykonawcy: Bogna Świątkowska (prowadząca), Jarosław Trybuś (prowadzący) Odcinek poświęcony większym zespołom mieszkaniowym - współczesnym rozwiązaniom zagadnienia osiedla mieszkaniowego. Zaprezentujemy osiedla o różnej skali i charakterze, również spoza wielkich miast. Szczególną uwagę poświęcimy zagadnieniu budownictwa komunalnego, urbanistycznym kontekstom budowy osiedli, a także problemowi rewitalizacji blokowisk z okresu PRL. W odcinku: - Osiedle komunalne Fort Śliwickiego w Warszawie (Kontrapunkt V - Projekt); - Osiedle Wilno w Warszawie (Hermanowicz Rewski Architekci); - Budynek mieszkalny ZW109 w Koszalinie (HS99); - Budynek mieszkalny Villa Moderna w Koszalinie (HS99); - Zespół domów szeregowych Mik Mak House we Wrocławiu (ArC2); - Termomodernizacja Osiedla Chrobrego w Poznaniu (Ultra Architects); 09:45 BRZEZINA Dramat, 91 min, Polska, 1970 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Wajda Zdjęcia: Zygmunt Samosiuk Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Olgierd Łukaszewicz, Daniel Olbrychski, Marek Perepeczko, Danuta Wodyńska, Elżbieta Żołek, Mieczysław Stoor, Jan Domański, Andrzej Kotkowski "Andrzej Wajda po raz pierwszy (i nie ostatni) dokonał niemożliwego. Zrobił film nasycony treściami filozoficznymi, a jednocześnie pełen nieposkromionej zmysłowej urody. A najdziwniejsze, że uroda ta bierze się ze śmiałej transpozycji malarstwa Jacka Malczewskiego" - pisał o "Brzezinie" jeden z krytyków. Związki filmu z twórczością autora słynnego obrazu obrazu Melancholia podkreślano zresztą wielokrotnie. Trudno się dziwić. Wajda z rozmysłem stylizował niektóre sceny na płótna Malczewskiego. Wszechstronność plastycznej wrażliwości reżysera sprawiła, że w "Brzezinie" dostrzec można też wpływy innych mistrzów pędzla, choćby Gierymskiego i Wyspiańskiego. W umiejętnym nasyceniu filmu malarskimi aluzjami miał też swój udział operator Zygmunt Samosiuk, który potrafił tak wkomponować żywe obrazy w tkankę fabuły, że nie zaburzają one płynności narracji. Scenariusz "Brzeziny" powstał na kanwie noweli Jarosława Iwaszkiewicza pod tym samym tytułem. Leśniczówkę, położoną analogicznie jak w literackim pierwowzorze, znaleziono w Puszczy Kampinoskiej. Tu i ówdzie reżyser pozwolił sobie na zmiany wobec tekstu Iwaszkiewicza. Odmłodził bohaterów, dodał Bolesławowi wojskową przeszłość, śmielej potraktował sceny erotyczne, dopisał też kilka nowych dialogów. Pomimo to udało mu się zachować ducha i filozoficzną głębię noweli. "Brzezina" na ekranie pozostała przede wszystkim kameralną, intymną, poruszającą historią o miłości, śmierci i samotności. Ciekawostką może być fakt, że utwór Wajdy jest pierwszym filmem wyprodukowanym przez polską telewizję, który wyświetlano także w kinach. Choć nie podejmuje, typowych dla twórcy "Kanału", wielkich narodowych tematów, został doceniony przez krytykę zarówno w kraju, jak i za granicą (niektórzy widzieli w nim nawet arcydzieło). Zdobył też kilka prestiżowych wyróżnień, w tym: Złoty Medal - dla najlepszego filmu oraz nagrodę za najlepszą rolę męską dla Daniela Olbrychskiego na MFF w Moskwie w 1971 r. , nagrodę na Międzynarodowych Targach Filmu Dokumentalnego i Telewizyjnego MIFED w Mediolanie za najwybitniejszy fabularny obraz roku zrealizowany na taśmie barwnej dla TV (1970) oraz Złote Grono dla filmu i nagrodę dla Daniela Olbrychskiego na LLF w Łagowie (1971). Akcja "Brzeziny" toczy się w latach dwudziestych. W zagubionym w puszczy domku mieszka leśnik Bolesław. Śmierć żony całkowicie odmieniła jego życie. Jedynie obecność córeczki Oli i gosposi Maliny sprawia, że nie został kompletnym odludkiem. Pewnego dnia Bolesława odwiedza brat Stanisław. Przyjechał prosto z Davos. Jest ciężko chory na gruźlicę. Wie, że niebawem umrze. Pragnie jednak do końca cieszyć się pełnią życia. Jego rozpaczliwa fascynacja urodą świata i sztucznie hałaśliwy sposób bycia coraz bardziej drażnią Bolesława, ale i budzą go z duchowego odrętwienia. Rozpoczyna się podświadoma, uczuciowa rywalizacja obu braci. Dla jednego z nich skończy się ona śmiercią, drugiego zaś przywróci życiu. 11:30 POGRANICZE W OGNIU - ODC. 7/24 Serial historyczno - sensacyjny, 57 min, Polska, 1988 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Juliusz Janczur Zdjęcia: Antoni Wojtowicz Aktorzy: Janusz Bukowski, Cezary Pazura, Olaf Lubaszenko, Beata Paluch, Alicja Jachiewicz, Leon Niemczyk, Robert Rozmus, Ewa Sałacka, Andrzej Mrożewski, Jacek Kałucki, Piotr Siejka, Witold Skaruch, Wiesław Wieremiejczyk, Maciej Kozłowski, Jan Monczka Wywiadom zachodniej Europy wiadomo o tajnym liście ministra spraw zagranicznych Niemiec do księcia Hohenzollerna. Czarek - jako Austriak Otto Strauss zdobywa dokument. Wynika z niego, że Niemcy chcą rewizji wschodnich granic, Gdańska i i korytarza, za co na konferencji w Locarno zagwarantują Europie pokój. Sztab polskiego wywiadu lekceważy dokument. Kaleta postanawia publicznym procesem oficerów Konrada i Rubanka dowieść prawdziwych zamiarów wobec Polski. Rozgłos prosesu przyćmiony zostaje wieścią, że do pokojowej Nagrody Nobla kandydują wspólnie ministrowie spraw zagranicznych Niemiec i Francji. Czarek werbuje do wywiadu porucznika Sylwestra Madeja. 12:40 POGRANICZE W OGNIU - ODC. 8/24 Serial historyczno - sensacyjny, 55 min, Polska, 1988 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Juliusz Janczur Zdjęcia: Antoni Wojtowicz Muzyka: Andrzej Trzaskowski Aktorzy: Janusz Bukowski, Cezary Pazura, Olaf Lubaszenko, Beata Paluch, Alicja Jachiewicz, Robert Rozmus, Ewa Sałacka, Andrzej Mrożewski, Jacek Kałucki, Maciej Kozłowski, Włodzimierz Maciudziński, Marek Lewandowski, Tomasz Budyta, Marian Dziędziel, Katarzyna Chrzanowska W Opolu mieszka Graba, dawny oficer sztabu WP, w cywilu kupiec. Wykorzystując jego biedę i ciężką chorobę córki, Abwehra pozwala mu najpierw na drobny przemyt, a później szantażem zmusza do współpracy. Nie wie, że uprzedził ich kontrwywiad polski. Poszukując wtyczki we wrocławskiej Abwehrze, Czarek wcześniej od Graby rozpoznaje zamiary Niemców wobec niego i skłania go do roli podwójnego agenta. Od dawnego kolegi z WP Graba dostaje dokumenty sztabu polskiego i przekazuje łącznikowi z Abwehrą, majorowi Zimmerowi. Mimo że piękna agentka Abwehry, Elsa Gurke (Szarotka), obserwuje każdy krok Graby, udaje mu się potwierdzić zaufanie wrocławskiej komórki niemieckiego wywiadu. W Berlinie major Seebohm jest zadowolony, ale coś w sprawie niepokoi porucznika Relke. 13:45 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - JAGODA IGNACZAK Dysk./wywiad/debata, 9 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadząca) Książka "Istnienie grać. Portret Ewy Wycichowskiej" to wnikliwe podsumowanie artystycznego dorobku nadzwyczajnie utalentowanej tancerki primabaleriny, to także biografia i pełna humoru opowieść "zza kulis", ukazująca nieznane fakty z życia legendy polskiego baletu. Naszym gościem jest autorka tej fascynującej publikacji "Jagoda Ignaczak". 15:20 KINO OBJAZDOWE Dramat, 52 min, Polska, 1986 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Jerzy Janicki Zdjęcia: Wiesław Zdort Muzyka: Wojciech Trzciński Aktorzy: Andrzej Pieczyński, Dorota Kamińska, Kazimierz Ostrowicz, Zdzisław Kozień, Czesław Lasota, Marcin Troński, Robert Mazurkiewicz Do małej osady w Bieszczadach przyjeżdża kino objazdowe. Okazuje się, że nie ma dla kogo wyświetlać filmów, bo mieszkańcy ruszyli na polowanie, aby naganiać zwierzynę jednemu z prominentów. Seans zostaje odwołany, a kinooperator wyrusza w góry do domu swej dziewczyny odciętej od świata przez zimę. (filmpolski.pl) 16:25 JUTRO IDZIEMY DO KINA Dramat, 100 min, Polska 2007 Reżyseria: Michał Kwieciński Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Muzyka: Misza Hairulin Aktorzy: Mateusz Damięcki, Jakub Wesołowski, Antoni Pawlicki, Anna Gzyra, Julia Pietrucha, Marta Ścisłowicz, Monika Jakowczuk, Grażyna Szapołowska, Olgierd Łukaszewicz, Krzysztof Stelmaszyk, Katarzyna Gniewkowska, Jacek Romanowski, Bożena Adamek i inni Film przejmujący i piękny. Prostymi środkami, bez zbędnego patosu i taniego sentymentalizmu, twórcy filmu ukazali - na przykładzie losów trzech przyjaciół, maturzystów z 1938 r. - tragiczne losy pokolenia ówczesnych dwudziestolatków. Ludziom tym, urodzonym już w świeżo odzyskanej ojczyźnie, wojna odebrała u progu dorosłości przyszłość, nadzieję, bliskich, cały dobytek, szanse na normalne życie, a bardzo często w ogóle życia pozbawiła. Z trzydziestu osób klasy maturalnej, do której uczęszczali bohaterowie, dwadzieścia nie przeżyło wojny, a kilka zostało skazanych na śmierć w stalinowskiej Polsce. Lecz nawet ci, co przeżyli, nie zdołali nigdy - jak głoszą napisy końcowe - nadrobić straconych lat. Autor scenariusza, Jerzy Stefan Stawiński, zaczerpnął wiele wątków z własnej biografii, z doświadczeń krewnych i znajomych. Jak twierdzi, każdy z bohaterów, ma pewne jego rysy, doświadcza tego, co on sam przeżył. Całość wyreżyserował Michał Kwieciński, jeden z triumfatorów FPFF w Gdyni w 2006 r. , gdzie jego film "Statyści" zdobył aż 6 nagród, w tym Nagrodę Specjalną Jury. Andrzej Skowroński, Jerzy Bolesławski i Piotr Dołowy kończą właśnie jedno z warszawskich gimnazjów. Jako świeżo upieczeni maturzyści anno domini 1938 r. stają na progu dorosłości. Rozsadza ich energia i radość, snują rozległe plany na przyszłość i oczywiście marzą o wielkiej miłości. Jurek, najlepszy uczeń w klasie, inteligentny, pewny siebie i wygadany, syn wysokiego urzędnika, wybiera się na studia, ale jeszcze nie wybrał kierunku. Żeby trochę odwlec ostateczną decyzję, postanawia wstąpić na razie do szkoły podchorążych w Zegrzu. Rodzinne wojskowe tradycje zamierza kontynuować twardy, trochę chmurny i pełen determinacji Andrzej, syn oficera, wychowywany po śmierci matki przez ciotkę. Zgłasza się do pułku kawalerii w Grudziądzu. Piotr, nieśmiały okularnik, który mieszka tylko z matką, staje - podobnie jak koledzy - przed komisją wojskową, ale z powodu wrodzonej wady serca zostaje odrzucony. Rozpoczyna więc studia na wydziale medycyny. Mijają kolejne miesiące. W czasie przepustek przyjaciele spotykają się z Piotrem, spędzając czas na rozmowach i młodzieńczych szaleństwach. Na urodzinach Jurka piją za przyjaźń i za to, "żeby nigdy się nie zgubili". Wierzą, że są "nieśmiertelni", że nic złego nie może ich spotkać, bo przecież jeszcze tyle chcą w życiu zrobić, doświadczyć. Wiele się dzieje także w ich życiu prywatnym. Jurek zabiega o względy Krysi, panny z zamożnego domu, ambitnej i trochę wyniosłej studentki romanistyki. Ta skutecznie studzi jego zapały, ale nie pozbawia nadziei. Andrzej odwiedza ponętną Marinę, właścicielkę restauracji, traktującą młodego kochanka z niemal matczyną czułością. Chłopak nie chwali się jednak tą znajomością kolegom. Piotr chce się zakochać na całe życie, pragnie - ku rozbawieniu kolegów - miłości czystej i niewinnej. Gdy pewnego dnia zauważa na ulicy skromnie ubraną, śliczną blondynkę Zosię, zakochuje się w niej od pierwszego wejrzenia. Ale Zosia traktuje go z dystansem, nie chce nic o sobie mówić. Niebawem Piotr poznaje przyczyny jej milczenia, lecz to nie zmienia temperatury jego uczuć.Latem 1939 r. atmosfera polityczna w kraju staje się coraz bardziej napięta. Coraz częściej mówi się o wojnie, choć jednocześnie nikt nie dopuszcza do siebie myśli, że może ona wybuchnąć. Andrzej, który zakochał się tymczasem w pięknej Ani, córce starosty szykującej się do studiów malarskich we Lwowie, umawia się z nią w końcu na randkę. Mają się spotkać szóstego września, gdy on wróci z ćwiczeń z Pomorza, a ona ze Lwowa. Spotkanie pierwszego września wyznaczają sobie z kolei Krysia i Jurek, któremu udało się wreszcie przełamać opory dziewczyny. Mają iść do kina, a później do niej. Piotr i Zosia są w tym czasie nad morzem, na pierwszych wspólnych wakacjach. Wieść o wybuchu wojny spada na nich wszystkich jak grom. Dla niektórych jej pierwszy dzień będzie zarazem ostatnim. 18:15 JANKA - ODC. 5 - NOCNE CZARY (NOCNE CZARY) Serial dla dzieci, 29 min, Polska/Niemcy, 1989 Reżyseria: Janusz Łęski Scenariusz: Janusz Lęski Zdjęcia: Jacek Prosiński Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Krzysztof Kowalewski, Agnieszka Krukówna, Grzegorz Wons, Zofia Merle, Joanna Żółkowska, Tadeusz Horvath "Orły" domyślają się, że Julek zwyciężył w wyścigu w sposób nieuczciwy, nie mają jednak pewności ani dowodów, że tak właśnie było. Tymczasem zbliża się termin wypełnienia przez Jankę warunków gry. Jakub Bromski adoruje matkę Janki, stara się umówić z nią na spotkanie. Stary Oskar Nowak domyśla się jednak wszystkiego i kategorycznie zabrania Jakubowi widywać się ze swoją owdowiałą córką. Janka idzie na cmentarz. Natyka tam się na Franka, który opowiada jej o zakulisowych działaniach "Wilków". Wyznaje, że to on w czasie gonitwy strzelił z procy do Alaski. Inicjatorzy całej akcji, Walek i Pyskacz, przyznają się do winy, a Julek honorowo uznaje zwycięstwo Janki. 18:50 JANKA - ODC. 6 - KAPRYŚNA KRÓLEWNA (KAPRYŚNA KRÓLEWNA) Serial dla dzieci, 29 min, Polska/Niemcy, 1989 Reżyseria: Janusz Łęski Scenariusz: Janusz Lęski Zdjęcia: Jacek Prosiński Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Krzysztof Kowalewski, Agnieszka Krukówna, Grzegorz Wons, Zofia Merle, Joanna Żółkowska, Tadeusz Horvath "Wilki" wykradają czarodziejski pierścień, który Janka dostała od umierającej ciotki Weroniki, aby wypróbować jego cudowną moc. Tymczasem do Podklasztorza przyjeżdża wędrowny teatr. Córka dyrektora Bukaro, Nelly, nagle zachorowała i Janka musi w zastępstwie wystąpić w roli księżniczki. Julek z bandą "Wilków" postanawiają zrobić dziewczynie kawał. Zakradają się za kulisy, przebierają Julka w kostium pijanego aktora i wypychają chłopaka na scenę. Janka spostrzega na palcu rzekomego Zawiszy swój pierścionek, w lot domyśla się, jaki podstęp uknuli chłopcy. Sprytnie zmienia tekst sztuki, tak że Julek musi na scenie ofiarować pierścień królewnie. Publiczność jest zachwycona, a dyrektor Bukaro z wdzięczności za uratowanie przedstawienia daje Jance i Julkowi kruka Sebastiana, który wprawdzie nie lata, ale mówi "ludzkim" głosem. Dzieci ustalają, że niezwykły ptak będzie przebywał na zmianę tydzień w dworku Bromskich w Stawiskach i tydzień - w zajeździe Nowaków w Podklasztorzu. 01:10 LEKKIE OBYCZAJE - CZARNY KOT, BIAŁY KOT (CRNA MACKA, BELI MACOR (BLACK CAT, WHITE CAT)) Komedia, 124 min, Francja/Niemcy /Jugosławia/Austria 1998 Reżyseria: Emir Kusturica Scenariusz: Gordan Mihic Występują: Bajram Severdzan, Srdan Todorovic, Branka Katic, Florijan Ajdini, Ljubica Adzovic, Zabit Memedov, Miki Manojlovic, Sabri Sulejmani i inni Tytułowy czarny i biały kot, a właściwie czarna kotka i biały kocur, staną się świadkami pewnego cygańskiego wesela, ale zanim do niego dojdzie, na ekranie wiele się wydarzy: jedni się zakochają, inni popadną w tarapaty, ktoś umrze, a przynajmniej tak się będzie wydawało, będą oszustwa i ucieszne żarty, ucieczki i pogonie. Jak każdy film Emira Kusturicy, tak i "Czarny kot...", nagrodzony Srebrnym Lwem na festiwalu w Wenecji w 1998 r. , tryska życiem, energią, barwami, urzeka nonszalanckim luzem i absurdalnym humorem, rozbrzmiewa żywiołową muzyką. Jego bohaterowie żyją niejako w stanie nieważkości, nie za bardzo przejmując się codziennymi problemami. Bo przecież zawsze wszystko jakoś się układa, nawet tym, których los lubi wystawiać do wiatru. Niewiele brakowało, żeby ten film wcale nie powstał. Zniechęcony niejednoznacznym przyjęciem "Undergroundu" Kusturica rozważał nawet wycofanie się z dalszego robienia filmów. Ostatecznie dał się namówić na nakręcenie dokumentu o muzykach z "Undergroundu". Z czasem skromny projekt rozrósł się do rozmiarów pełnometrażowego dzieła, do którego scenariusz napisał Gordan Mihić, scenarzysta legendarnego już "Czasu Cyganów". Obibok i drobny oszust Matko Destanov mieszka z synem Zare w cygańskiej wiosce nad rzeką. Ojciec Matko, Zarije, szanowany właściciel cementowni, jest dobrym przyjacielem samego Grgi Piticia, cygańskiego ojca chrzestnego i potentata finansowego. Co prawda, obaj starcy nie widzieli się od 25 lat, ale nie tym mierzy się siłę przyjaźni. Matko od jakiegoś czasu nosi się z zamiarem zrobienia większego interesu na nielegalnej sprzedaży benzyny pochodzącej z pociągu towarowego przewożącego paliwo. Ale zanim będzie mógł cieszyć się zyskami, musi sporo zainwestować. Ponieważ nie może pożyczyć pieniędzy od ojca, niechętnego jego pomysłom, udaje się do Grgi, któremu oświadcza, że stary Zarije umarł. Poruszony tym Grga daje mu pieniądze, a nawet postanawia odwiedzić grób przyjaciela. Dla większego powodzenia swojego przedsięwzięcia Matko wchodzi w spółkę z Dadanem Karambolo, uzależnionym od narkotyków królem cygańskich rzezimieszków. Dadan bez skrupułów wykorzystuje jego naiwność i łatwowierność. Pozbawiwszy Matko przytomności, zabiera mu pieniądze, a cały pociąg cystern wywozi w nieznanym kierunku. Podwójnie oszukany Matko musi teraz przystać na warunki Dadana, który domaga się rekompensaty za poniesione rzekomo straty. W ramach zadośćuczynienia młody Zare ma poślubić siostrę Dadana, Afrodytę, karlicę zwaną przez wszystkich Biedroneczką. Niestety, Zare kocha się od dawna i z wzajemnością w pięknej kelnerce Idzie, podczas gdy Biedroneczka marzy o delikatnym olbrzymie, który nosiłby ją na rękach. Mimo że na krótko przed ślubem Zarije naprawdę umiera, Dadan, dorwawszy wreszcie narzeczonego dla Afrodyty, nie chce słyszeć o żadnej zmianie terminu. Obłożony bryłami lodu Zarije czeka więc na strychu na swój pochówek. W dniu ślubu zdesperowani młodzi postanawiają jednak nie poddawać się dyktatowi Dadana i Zare pomaga Afrodycie uciec zza weselnego stołu. Kiedy Dadan spostrzega, że został wystrychnięty na dudka, zarządza pogoń za siostrą. Ale nieoczekiwanie w lesie Afrodyta natrafia na swój ideał mężczyzny. 03:25 BALLADY JAZZOWE ZBIGNIEWA NAMYSŁOWSKIEGO Koncert, 23 min, Polska, 1981 Wykonawcy: Zbigniew Namysłowski, Władysław Sendecki, Krzysztof Ścierański, Paweł Ścierański, Wolfgang Thierfeld, Zespół Zbigniewa Namysłowskiego W studio telewizyjnym zespół jazzowy w składzie: Jan Ptaszyn-Wróblewski, Władysław Sendecki, Krzysztof Ścierański, Paweł Ścierański oraz Wolfgang Thierfeld grają ballady jazzowe skomponowane przez Zbigniewa Namysłowskiego. 04:10 KINO NOCNE - METANOIA Dramat, 86 min, Polska 2005 Scenariusz i reżyseria: Radosław Markiewicz Występują: Mariusz Bonaszewski, Arkadiusz Bazak, Jerzy Wasiuczyński, Marta Król, Jacek Borusiński, Dariusz Basiński i inni W języku greckim metanoia oznacza nawrócenie się. W teologii chrześcijańskiej tym słowem zwykło określać się przemianę duchową lub intelektualną, która wpływa na zmianę sposobu myślenia i postępowania. O takiej pełnej przemianie marzy brat Jozue, czterdziestokilkuletni zakonnik. Życie w klasztorze jest dla niego przedmiotem coraz to nowych rozterek. Nie jest w stanie odnaleźć spełnienia ani w modlitwach w gronie braci, ani w samotnych rozmyślaniach lub podczas umartwiania się w swojej celi. Świadom swych słabości, chce jednocześnie wierzyć mocniej, oddać się wierze głębiej i mieć ją tylko dla siebie. W końcu przeor daje mu pozwolenie: Jozue opuszcza klasztor i wyrusza, by zaopiekować się umierającym pustelnikiem. Wkrótce, po śmierci eremity, były zakonnik zajmuje jego miejsce. Postanawia w samotności dokończyć dzieło zmarłego, wspaniały ikonostas. Być może pozwoli to Jozuemu na upragnioną przemianę, pogodzenie się z Bogiem i samym sobą... Radosław Markiewicz urodził się w 1976 roku. Ukończył Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jako reżyser i scenarzysta zadebiutował w 2002 roku filmem "Złom", który zwrócił uwagę krytyków filmowych i jury podczas konkursów kina niezależnego w Gdyni, Poznaniu i Wrocławiu. Trzy lata później Markiewicz skończył prace nad nowym obrazem zainspirowanym, jak mówi sam autor, ikonami. I, podobnie jak wizerunki ukazane na tych przedstawieniach sakralnych, "Metanoia" nie może być interpretowana dosłownie. Film jest nasycony symboliką religijną. Tak jak debiut Markowskiego, "Metanoia" zaskakuje ekspresją plastyczną przy jednoczesnej oszczędności środków, przejmującymi zdjęciami oraz współgrającą z obrazem muzyką. Ujęcia kręcono między innymi w Sławkowie i w Jurze Krakowsko - Częstochowskiej. Autorem ikon jest ukraiński malarz Georgij Snopkov mieszkający od lat w Sosnowcu. Główną rolę poszukującego religijnej tożsamości zakonnika Jozuego zagrał znany aktor teatralny i filmowy, Mariusz Bonaszewski. Prócz niego na ekranie można zobaczyć także Jacka Borusińskiego oraz Dariusza Basińskiego, członków katowickiej grupy teatralno - kabaretowej Mumio.