Program 2 Czwartek, 15.08.2019 05:45 DYL SOWIZDRZAŁ (TILL EULENSPIEGEL) Film przygodowy, 116 min, Niemcy 2014 Reżyseria: Christian Theede Scenariusz: Dieter Bongartz, Leonie Bongartz Aktorzy: Jacob Matschenz, Devid Striesow, Anna Bederke, Peter Jordan, Sebastian Kaufmane, Katja Danowski Opowieść o przygodach Dyla Sowizdrzała, bohatera będącego znakomitą inspiracją dla twórców różnych dzieł artystycznych. To postać wywodząca się z folkloru północnych Niemiec. Film nawiązuje do żartów słynnego błazna, psotnika i figlarza, wędrownego rzemieślnika, który uosabia mądrość ludową i często rubaszny humor. Akcja rozgrywa się w XIV wieku. Otóż właśnie na początku tego stulecia - według niektórych zapisów - przyszedł na świat Dyl Sowizdrzał, jednak dla wielu jest to postać absolutnie fikcyjna. Tytułowy bohater, wraz z 10 - letnią Marie stara się za wszelką cenę uwolnić uwięzioną Katrin, swoją ukochaną z lat dziecięcych i zarazem matkę dziewczynki. Podobnie jak Dyl, mała Marie jest wyjątkowo bystra, oczytana, sprytna i pomysłowa. Razem tworzą więc zgrany i niezawodny duet. Zawsze wychodzą obronną ręką z każdej sytuacji, nie boją się najśmielszych wyzwań. Czy tak też się stanie i tym razem? W każdym razie, aby uwolnić Katrin, muszą najpierw zdobyć klucz, który otwiera wszystkie zamki oraz usypiający napój, którym będą mogli w odpowiedniej chwili unieszkodliwić swoich wrogów. 11:10 FESTIWAL KULTURY KRESOWEJ 2019 Koncert, 40 min, Polska, 2019 Koncert galowy Festiwalu Kultury Kresowej jest wyjątkowy pod wieloma względami. Wyróżniają go autentyczność uczestników festiwalu, artystyczne i historyczne walory, patriotyczne przesłanie. Zespoły biorące udział w koncercie tworzą spadkobiercy kresowego ducha, prawdziwi potomkowie tradycji Polaków zamieszkałych na byłych Kresach. Tradycyjnie na scenie amfiteatru wystąpią polskie zespoły folklorystyczne, chóry i kapele oraz indywidualni twórcy ruchu artystycznego m.in z Litwy, Białorusi, Ukrainy. 12:00 ŚNIADANIE U TIFFANY'EGO (BREAKFAST AT TIFFANY'S) Komedia romantyczna, 110 min, USA 1961 Reżyseria: Blake Edwards Scenariusz na podstawie minipowieści Trumana Capote: George Axelrod Zdjęcia: Franz Planer Muzyka: Henry Mancini Aktorzy: Audrey Hepburn, George Peppard, Patricia Neal, Martin Balsam, Mickey Rooney, Buddy Ebsen, Dorothy Whitney, Alan Reed, John Mc Giver, Stanley Adams i inni Słynna adaptacja opublikowanej w 1958 roku opowieści pod tym samym tytułem amerykańskiego pisarza Trumana Capote. Po premierze romantyczna komedia obyczajowa zyskała wyśmienite recenzje krytyki, przyjęła ją z uznaniem również publiczność, a Blake Edwards zdobył miano jednego z najlepszych reżyserów komediowych w Hollywood. Wielki sukces filmu późniejszego twórcy m.in. głośnego cyklu o zabawnych przygodach "Różowej Pantery", potwierdzają nominacje do Oscara, które Akademia przyznała za scenariusz, scenografię oraz dla najlepszej aktorki Audrey Hepburn, dla której niezapomniana rola Holly stała się przełomowym momentem w jej karierze. Najwyżej cenioną nagrodę filmową otrzymał natomiast Henry Mancini za muzykę i przebojową piosenkę "Moon River", wyśpiewaną przez samą Audrey Hepburn. Śliczna i czarująca Holly Golightly mieszka w kamienicy na nowojorskiem Manhattanie, dokąd przybyła z małej mieściny w Teksasie. Młoda dziewczyna prowadzi ekscentryczny tryb życia, jest zwariowana, lekkomyślna i nierozważna. Często urządza huczne przyjęcia i szampańsko się bawi, a z kolei innym razem zaszywa się w samotności i pędzi żywot nieszczęśliwej pustelnicy. Holly ma niekonwencjonalnie urządzone mieszkanie, kota bez imienia, a perfumy i szminkę przechowuje w skrzynce na listy. Ciągle zapomina klucza od drzwi frontowych, stając się utrapieniem dla sąsiada, japońskiego fotografa Yunioshi (Mickey Rooney), którego nęka dzwonkami o każdej porze. Pewnego dnia do kamienicy, gdzie mieszka Holly, wprowadza się nowy lokator, Paul Varjak (George Peppard). Początkujący pisarz jest utrzymankiem starszej damy (Patricia Neal), często odwiedzającej swego młodego kochanka. Gdy kiedyś Holly znowu zapomina kluczy, dzwoni do mieszkania Varjaka. Między dwojgiem zagubionych w życiu ludzi nawiązuje się nić przyjaźni. To właśnie Paul nazajutrz po hucznym przyjęciu (jedna z najbardziej pamiętnych komicznych scen w filmie) pomaga Holly odprawić do domu jej niechcianego męża, za którego dziewczyna wyszła za mąż mając zaledwie 15 lat, i małżeństwo z którym dawno zostało unieważnione. Włócząc się potem z Holly po mieście, Paul uświadamia sobie, że jest zakochany w swej uroczej przyjaciółce i prosi ją o rękę. Ale dziewczyna przebyła szmat drogi z prowincji do wielkiego miasta nie po to, by wiązać swoje życie z ubogim pisarczykiem. Marzy o małżeństwie z milionerem, wierząc, że ziści się jej sen o eleganckim świecie i zakupach w słynnym domu jubilerskim Tiffany'ego, który teraz może jedynie podziwiać zza szyby, codziennie jedząc naprzeciwko swoje skromne śniadanie. 16:15 U PANA BOGA ZA PIECEM Komedia obyczajowa, 95 min, Polska 1998 Reżyseria: Jacek Bromski Scenariusz: Zofia Miller Zdjęcia: Ryszard Lenczewski Muzyka: Henri Seroka Aktorzy: Ira Łaczina, Jan Wieczorkowski, Krzysztof Dzierma, Andrzej Zaborski, Ania Janowska, Artur Krajewski, Alicja Bach, Iwona Szczęsna, Eliza Krasicka, Małgorzata Płońska, Mieczysław Fiodorow, Ewa Sierzputowska, Babiker Artoli, Władimir Abramuszkin, Alicja Butkiewicz "Czytając pamiętniki Marii Dąbrowskiej, natknąłem się na refleksję, dotyczącą jakiejś wizyty w małym miasteczku, jakiejś kolacji w towarzystwie lekarza, proboszcza i aptekarza:"Jakaż ta prowincja duchowo samowystarczalna, jak właściwie ona nas do niczego nie potrzebuje... "Pomyślałem sobie, że jeśli mamy gdzieś szukać jakichś wartości, o których w mieście dawno zapomnieliśmy, to właśnie w prowincjonalnym miasteczku na Białostocczyźnie, cokolwiek by to znaczyło" - mówił w jednym z wywiadów Jacek Bromski. Przyczyną powstania "U Pana Boga za piecem" nie było jednak reżyserskie pragnienie apoteozy tradycyjnego polskiego etosu. To pojawiło się nieco później. Najpierw Studio Filmowe "OKO" zaproponowało Bromskiemu scenariusz, którego akcja toczy się w prowincjonalnym miasteczku. Potem reżyser przypomniał sobie o Białostockim Teatrze Lalek, który niegdyś zrobił na nim wielkie wrażenie. W efekcie większość ról w "U Pana Boga za piecem" zagrali aktorzy tej sceny, a miasteczko ze scenariusza zostało umieszczone przy wschodniej granicy i nazwane Królowym Mostem. Skoro mieszkańcy Białostocczyzny wcielili się w filmowe postacie z macierzystego regionu, to główną rolę Rosjanki mogła zagrać tylko Rosjanka. Na próbne zdjęcia w Moskwie stawiło się około pięćdziesięciu kandydatek. Rywalizację wygrała aktorka sławnego Teatru na Tagance Ira Łaczina, która, mimo młodego wieku, miała już na koncie występy po francusku i angielsku. Krytyka przyjęła komedię Bromskiego życzliwie. "W końcu na ekranach pojawiły się filmy, świadczące, że twórcy przestali się wstydzić polskiej, niekiedy żenującej, niekiedy magicznej swojskości" - donosiła prasa. Potwierdzeniem tych opinii były liczne wyróżnienia, w tym nagrody publiczności na festiwalach w Słupcy k. Konina (1999) i w Chicago (1998), Brązowe Grono na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie (1998), Brązowy Granat na Festiwalu Filmów Komediowych w Lubomierzu (1999) oraz grad laurów na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku - Gdyni ("Złoty Klakier" oraz za dźwięk, drugoplanową rolę męską, scenariusz, reżyserię i inne). Wschodnią granicę Polski przekracza autobus pełen drobnych handlarzy zza Buga, udających się na przygraniczny bazar. W lesie autobus zostaje napadnięty przez bandę "reketierów", dowodzonych przez pewnego Ukraińca, kamuflującego się pod pseudonimem "Gruzin". Przestępcy zmuszają handlarzy do złożenia haraczu. Wśród pokrzywdzonych jest młoda dziewczyna Marusia. Choć w porównaniu z innymi traci stosunkowo niewiele, to jako jedyna decyduje się zawiadomić policję. Najbliżej ma do komisariatu w Królowym Moście. Jest głównym świadkiem napadu, miejscowy komisarz postanawia więc na pewien czas zatrzymać ją w miasteczku. Proboszcz, faktycznie osoba numer jeden w okolicy, umieszcza Marusię w domu młodego organisty Witka, ćwiczącego właśnie "Ave Maria" na ślub córki burmistrza. Urocza przybyszka od razu wpada chłopakowi w oko, lecz nieśmiałość uniemożliwia mu rozpoczęcie otwartych zalotów. Kiedy proboszcz odkrywa, że dziewczyna ma piękny głos, postanawia za wszelką cenę zatrzymać ją do dnia ślubu. Nie będzie to jednak łatwe, gdyż Marusia myśli przede wszystkim o odzyskaniu utraconej gotówki. Choć z drugiej strony zarówno miasteczko, jak i Witek coraz bardziej się jej podobają. 19:30 RODZINKA.PL S.VI - ODC. 137 "PŁONĄ GÓRY, PŁONĄ LASY" SEZON 6 Serial komediowy, 23 min, Polska, 2015 Reżyseria: Patrick Yoka, Karol Klementewicz Scenariusz: Kuba Wecsile Zdjęcia: Marcin Figurski Aktorzy: Małgorzata Kożuchowska, Tomasz Karolak, Maciej Musiał, Adam Zdrójkowski, Mateusz Pawłowski Natalia, Janina i chłopcy wybierają się w góry. Ludwik i Zenon zostają w domu. Przyjeżdżają do nich goście z gór. Ludwik, Zenon i Marek opracowują plan ich pobytu w Warszawie. Zastanawiają się, co pokazać w stolicy Ali i Sebkowi. Natalia spaceruje po górach z chłopcami. Natalia jest zachwycona, ale synowie są znudzeni. 20:10 ZŁOTO DEZERTERÓW Komedia, 117 min, Polska 1998 Scenariusz i reżyseria: Janusz Majewski Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Michał Lorenc Występują: Marek Kondrat, Bogusław Linda, Wiktor Zborowski, Katarzyna Figura, Piotr Gąsowski, Jan Englert, Piotr Machalica, Leonard Pietraszak, Paweł Deląg, Artur Żmijewski, Stanisława Celińska, Krzysztof Kowalewski, Marek Walczewski, Wojciech Pokora, Ewa Wiśniewska, Zoltan Berezedy, Jan Kobuszewski i inni "Złoto dezerterów" to kontynuacja "C. K. Dezerterów", największego polskiego przeboju kinowego lat osiemdziesiątych (7 mln widzów). Jego bohaterami było pięciu zbiegów z cesarsko - królewskiej armii: cwany Polak Kaniowski (w skrócie: Kania), wiedeński Żyd Haber, Włoch Baldini, Węgier Benedek i Czech Chudej. Wszyscy ponownie się spotykają, mimo że akcja "Złota dezerterów" toczy się ponad dwadzieścia lat później, w czasie II wojny światowej. Obok nich pojawiają się także nowe, niezwykle ważne dla fabuły postaci, grane przez czołówkę polskich aktorów. Wśród wykonawców najliczniej reprezentowana jest rodzina Wiktora Zborowskiego. Na planie "Złota dezerterów" zadebiutowały jego matka Hanna i córka Zosia, znalazło się też miejsce dla wuja (Jan Kobuszewski) i samego Zborowskiego. Pewną niespodziankę stanowił występ Bogusława Lindy, który jako Rudy ujawnił w filmie Majewskiego spory talent komediowy. W "C. K. Dezerterach" z racji daty premiery (1986 rok) krytyka często dopatrywała się drwiny ze sprawców stanu wojennego. Wymowa "Złota dezerterów" jest inna. Oprócz kpiny z niektórych naszych narodowych przywar film ten stanowi przede wszystkim pochwałę odwagi i poświęcenia nie w imię podniosłych haseł, lecz przyjaźni i zwykłej, ludzkiej przyzwoitości. "Złoto..." to także próba dowartościowania tzw. pozytywnego myślenia jako postawy życiowej. Lepiej wierzyć w sukces, niż załamywać ręce, lepiej być sprytnym i przedsiębiorczym, niż dobrowolnie skazywać się na przeciętność i nudę. Lepiej wreszcie kierować się zdrowym rozsądkiem, aniżeli bezrozumnymi porywami. "Jest w tym filmie taka scena, w której szkolący młodych komandosów podporucznik mówi im, że trzeba walczyć tak, by nie zginąć głupio, bo ich życie jest bardziej potrzebne ojczyźnie niż śmierć" - mówił w jednym z wywiadów Janusz Majewski. Dość poważna to refleksja jak na komedię. Nie osłabia ona jednak humorystycznego wigoru "Złota dezerterów", lecz jedynie go "uszlachetnia". Jesień 1942 roku. Na warszawskim Żoliborzu odbywa się konspiracyjne spotkanie oficerów AK. Rotmistrz Leliwa informuje zebranych, że dowództwo powołało oddział do zadań specjalnych oznaczony kryptonimem "Litzmanstadt". Dowódcą mianowano majora Jeremiego. Pierwszą misją grupy jest zdobycie gotówki na zakup broni i amunicji od armii włoskiej, która, wycofana z frontu wschodniego, tymczasowo stacjonuje w Polsce. Warunki finansowe stawiane przez Włochów przekraczają możliwości Armii Krajowej. Wywiad AK ustala jednak, że w jednym z łódzkich banków Niemcy przechowują gigantyczną fortunę w złocie. Problem tylko, jak ją zdobyć. Wszystkie tradycyjne metody (wysadzenie drzwi sejfu, sterroryzowanie personelu w celu zdobycia szyfru otwierającego zamki) w warunkach okupacyjnych nie rokują szans powodzenia. Jedyny sposób to dobry kasiarz. Na szczęście, wśród podwładnych Jeremiego jest sierżant Rudy, który przed wojną współpracował z prawdziwymi mistrzami ogołacania kas pancernych. Niestety, obaj z przyczyn od siebie niezależnych rozstali się z zawodem. Silberman przebywa w getcie, zaś "mecenas" Kania w więzieniu. Grupa "Litzmanstadt" musi jednak jakoś rozwiązać ten problem, gdyż zniecierpliwieni Włosi gotowi poszukać na swój towar innych kupców. 22:20 LOCH NESS (LOCH NESS) Film przygodowy, 97 min, USA/Wielka Brytania 1996 Reżyseria: John Henderson Scenariusz: John Fusco Zdjęcia: Clive Tickner Muzyka: Trevor Jones Aktorzy: Ted Danson, Joely Richardson, Ian Holm, Harris Yulin, James Frain, Keith Allen, Nick Brimble, Kirsty Graham, Harry Jones i inni Amerykański zoolog Jonathan Dempsey zajmuje się poszukiwaniem zaginionych gatunków, co przysparza mu sławy wśród tropicieli nieznanych istot, ale też sporo kłopotów na macierzystej uczelni, gdy kolejne wyprawy kończą się fiaskiem. Po kilku wpadkach dalsza kariera naukowa Dempseya stoi pod znakiem zapytania. Jego przełożony daje mu jednak szansę zrehabilitowania się: Dempsey ma jechać do Szkocji i udowodnić ostatecznie, że w słynnym jeziorze Loch Ness nie ma żadnego potwora. Po przyjeździe do Szkocji Dempsey zatrzymuje się w niewielkim hoteliku prowadzonym przez Laurę McFetridge, atrakcyjną blondynkę, która samotnie wychowuje 9-letnią córeczkę Isabel. Mieszkańcy miasteczka przyjmują go z nieufnością i niechęcią, uważając, że wielowiekowa tajemnica jeziora powinna pozostać tajemnicą. Niektórzy traktują go wręcz wrogo, tak jak rybak Andy Maclean, który podkochuje się w Laurze. Nie bacząc na opinie mieszkańców Dempsey, wespół ze swym miejscowym asystentem Adrianem, wyrusza łodzią wyposażoną w sondę głębinową na poszukiwanie tajemniczego konia wodnego. Wkrótce traci sprzęt badawczy, gdy jego łódź zostaje staranowana na przez dwa kutry rybackie. Jon i Adrian o mało nie przypłacają tego życiem. Nie znalazłszy niczego, Dempsey chce wracać do Ameryki, kiedy Laura wręcza mu aparat fotograficzny jego poprzednika, doktora Abernathy'ego, który zginął w niewyjaśnionych okolicznościach. Zdążył jednak zarejestrować na taśmie coś, co może stanowić klucz do zagadki. Dempsey postanawia zostać i kontynuować badania. Następnego dnia sonda rzeczywiście wskazuje obecność w wodzie jakiegoś dużego, szybko przemieszczającego się obiektu. Amerykanin nie wątpi, że wreszcie wpadł na ślad potwora. Uradowany publicznie całuje Laurę. Zostaje za to pobity przez zazdrosnego Andy'ego. Tymczasem mała Isabel, która widzi w Jonie przyjaciela i odpowiedniego kandydata na męża swojej mamy, wręcza mu własnoręcznie wykonany rysunek potwora. Dempsey ze zdziwieniem stwierdza, że narysowany przez dziewczynkę dziwny stwór bardzo przypomina monstrum sfotografowane przez Abernathy'ego. 00:10 ZASKOCZENI PRZEZ MIŁOŚĆ (SURPRISED BY LOVE) Komedia romantyczna, 84 min, USA 2015 Reżyseria: Robert Iscove Aktorzy: Hilarie Burton, Paul Campbell, Malcolm Stewart, Wanda Cannon, Leanne Lapp, Tim Conway, Patti Allan, Aaron Craven Bohaterka filmu, Josie Mayfield, wraz z rodzicami prowadzi firmę, produkującą sprzęt kuchenny. Młoda i ładna bizneswoman jest zakochana w Richardzie i uważa, że jej narzeczony jest idealnym facetem: przystojny, zaradny i bardzo ambitny. Niestety, jej rodzice, Joseph i Claire, zupełnie go nie akceptują. Kiedy Josie spotyka kolegę ze szkoły, swoją dawną miłość, Maxwella Gridleya, Richard obmyśla sprytny plan. Wierzy, że w ten sposób zyska uznanie w oczach rodziców ukochanej dziewczyny i skompromituje jej byłą sympatię. Ale jego rzekomo genialny plan niezupełnie sprawdza się w praktyce. Maxwell szybko podbija serca Josepha i Claire, ale również samej Josie. 01:50 RYBKA ZWANA WANDĄ (A FISH CALLED WANDA) Komedia kryminalna, 104 min, Wielka Brytania/USA 1988 Reżyseria: Charles Crichton Scenariusz: John Cleese Aktorzy: John Cleese, Jamie Lee Curtis, Kevin Kline, Michael Palin, Maria Aitken, Tom Georgeson, Patricia Hayes, Geoffrey Palmer i inni Kasowa komedia angielskiego reżysera i scenarzysty Charlesa Crichtona, twórcy m.in. "Pościgu" (1946), "Szajki z Lawendowego Wzgórza" (1951), "Człowieka w przestworzach" (1956), "Prawa i bezprawia" (1958). Zrealizowany w wytwórni MGM film zwraca uwagę rozmachem w iście hollywoodzkim stylu połączonym z tradycjami angielskich komedii lat 50. i specyficznym humorem rodem z Pythonów. Krytyka z aplauzem przyjęła udany come back 78 - letniego nestora angielskiej komedii, Crichtona, który powrócił do filmu kinowego po 20 latach. Podobała się nie tylko sprawna reżyseria, ale również doskonały scenariusz oraz gra aktorów, jak Kevina Kline'a, który za drugoplanową rolę Ottona został uhonorowany Oscarem. Nominacje przyznano za reżyserię i scenariusz. Nagroda Brytyjskiej Akademii Filmowej przypadła w udziale aktorom Johnowi Cleese oraz Michaelowi Palinowi. Grający nobliwego adwokata John Cleese, czołowa postać angielskiej rozrywki telewizyjnej, znany jest choćby z serialu "Hotel Zacisze" oraz programów z popularnego cyklu "Latający cyrk Monty Pythona". Jego kolega z "Pythonów", aktor i scenarzysta Michael Palin, zagrał w "Rybce..." jednego z rabusiów, Kena. John Cleese jest także autorem scenariusza, który napisał dwadzieścia lat przed realizacją filmu. Ekscentryczna Amerykanka Wanda Gerschwitz (Jamie Lee Curtis) i jej londyńscy wspólnicy, George (Tom Georgeson) i Ken (Michael Palin), planują napad na salon jubilerski. Ich łupem mają paść brylanty wartości kilkunastu milionów funtów. Wanda wtajemnicza w sprawę swego kochanka Ottona (Kevin Kline), Włocha z pochodzenia, którego przedstawia wspólnikom jako brata. Po udanym napadzie rabusie rozdzielają się, by zmylić pościg. Otto i Wanda zdradzają George'a, powiadamiając policję, że to on jest sprawcą kradzieży. Po jego aresztowaniu włamują się do sejfu wspólnika, chcąc zgarnąć jego część łupu, ale nie znajdują brylantów. Wanda na próżno próbuje podstępem wyciągnąć informacje od George'a. Postanawia więc oczarować swymi wdziękami Archiego Leacha (John Cleese), adwokata aresztowanego wspólnika, by z jego pomocą dotrzeć do ukrytych klejnotów. Słabość do pięknej Amerykanki Archie nieomal przypłaca atakiem serca, gdy niespodziewanie wraca do domu jego żona.