TVP Kultura Środa, 21.08.2019 08:40 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII - STRZEGOM Reportaż, 8 min, Polska, 2017 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Wykonawcy: Krzysztof Grzybowski (prowadzący) Ta budowla majestatycznie góruje nad miastem i całą okolicą. To jeden z największych kościołów na całym Dolnym Śląsku i wyśmienity zabytek kamiennej architektury gotyckiej na terenie Polski. Powstał w XIV wieku z inicjatywy joannitów, czyli zakonu który na nasze ziemie zawędrował aż z Ziemi Świetej. Już chyba samo to wystarczy, by uznać, że Strzegom wart jest odwiedzenia. Ten imponujący "pomnik historii" zadziwia nie tylko rozmiarem, ale też oryginalną, gotycką architekturą. Surowa bryła zdobiona jest wieloma detalami architektonicznymi. Uwagę zwracają misternie rzeźbione portale i tympanony. Najstarszy pochodzi z 1350 roku i przedstawia koronację trzech królowych. Od strony południowej znajdziemy tympanon ze sceną zaśnięcia Najświętszej Marii Panny. Najmłodszy i najcenniejszy portal znajduje się nad wejściem głównym i przestawia nawrócenia św. Szawła. To prawdziwy skarb architektury gotyckiej. 09:00 KSIĘGA PRZESTRZENI - PRZY ULICACH MNIEJSZYCH MIAST Magazyn, 29 min, Polska, 2016 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Beata Hyczko Wykonawcy: Bogna Świątkowska (prowadząca), Jarosław Trybuś (prowadzący) W tym wydaniu, bodaj po raz pierwszy w historii polskiej telewizji, zajmiemy się problematyką architektury i urbanistyki małych miast, miasteczek i obszarów wiejskich. Pokażemy interesujące rozwiązania przestrzeni publicznych, np. rynków, a także typowych budynków obecnych w małych ośrodkach, takich jak dworzec czy biblioteka. Zastanowimy się, czy polska architektura dojrzała już do wdrożenia dobrych wzorów tam gdzie o dobrą architekturę najtrudniej. W odcinku: - Dworzec PKP w Wągrowcu (Consultor); - Biblioteka Stacja Kultura w Rumii (Sikora Wnętrza); - Gminna Biblioteka Publiczna w Czarnym Borze (ISBA Grupa Projektowa); - Plac Targowy w Siechnicach (Maćków Pracownia Projektowa); - Rynek w Jaworznie (P. A. Nova); - Park Sensoryczny "Rosa" w Rydułtowach (Arkadiusz Górny Alternatywny Krajobraz); - Plac Targowy w Mszanie Dolnej (eM4. Pracownia Architektury. Brataniec); 09:40 MÓJ NIKIFOR Film biograficzny, 95 min, Polska, 2004 Reżyseria: Krzysztof Krauze Scenariusz: Joanna Kos, Krzysztof Krauze Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Bartłomiej Gliniak Aktorzy: Krystyna Feldman, Roman Gancarczyk, Jerzy Gudejko, Jowita Miondlikowska, Lucyna Malec, Katarzyna Paczyńska, Karolina Paczyńska, Magda Celówna, Ewa Wencel Tytuł "Mój Nikifor" sugeruje bardzo subiektywne, autorskie spojrzenie reżysera na postać Epifaniusza Dworniaka, łemkowskiego artysty żyjącego w Krynicy i tam zmarłego w 1968 r. , jednego z pięciu najbardziej znanych prymitywistów w dziejach malarstwa. Tymczasem film jest opowieścią nie tyle o Nikiforze, co o Marianie Włosińskim, krynickim artyście malarzu, który przez ostatnich dziewięć lat życia Nikifora, gdy ten miał otwartą gruźlicę, opiekował się nim z wielkim oddaniem, poświęcając dla niego nie tylko własną karierę, ale przede wszystkim życie osobiste. To właśnie o nim i o jego Nikiforze opowiada niezwykły film Krzysztofa Krauzego. Niezwykły z wielu względów: po pierwsze tytułową postać zagrała rewelacyjnie kobieta Krystyna Feldman, dla której Nikifor okazał się rolą życia i sędziwa aktorka (dzięki charakteryzacji uderzająco podobna do odtwarzanego bohatera) słusznie zebrała za swoją kreację dziesiątki nagród, w tym nagrodę za najlepszą rolę kobiecą na FPFF w Gdyni w 2004 r. Po drugie, dzięki wspaniałym zdjęciom Krzysztofa Ptaka Krynica wygląda w tym filmie pięknie jak nigdy. Po trzecie, ścieżka dźwiękowa zarówno muzyka Bartłomieja Gliniaka, jak i starannie dobrane piosenki z lat 60. pozwoliły odtworzyć klimat tamtych lat i nadać całości nostalgiczny, poetycki ton. Krynica, 1960. W mieszczącej się przy deptaku pracowni Mariana Włosińskiego zjawia się pewnego dnia Nikifor i jakby nigdy nic rozpakowuje swój warsztat malarski. Drobny, schorowany staruszek, na pół głuchy i ledwo mówiący, analfabeta, mieszkający w fatalnych warunkach na obrzeżach miasta, nigdy nie miał własnej pracowni, nie stać go było na porządne przybory malarskie, płótno czy karton do malowania. Tworzył na czym się dało, często na odwrocie druków czy kawałkach opakowań. Teraz nie widzi nic złego w fakcie, że zajmie sobie ciepły wygodny kąt, potrzeba tworzenia jest jedyną, która ma dla niego znaczenie. Nie zwraca przy tym uwagi, że jego pojawienie się całkowicie burzy spokojne, uregulowane życie Włosińskiego, który początkowo próbuje się pozbyć natrętnego gościa. Nie mając jednak sumienia wyrzucić go na bruk, usiłuje odnaleźć jego rodzinę. Odkrywa, że Nikifor żyje całkowicie samotnie, mieszka kątem u obcych ludzi. Nie ma nawet metryki, a więc z punktu widzenia prawa... nie istnieje. Włosińskiemu udaje się tylko ustalić, że pochodzi z matki niemowy i nieznanego ojca (krynicka plotka głosi, że był nim Gierymski). Marian Włosiński nie należy do entuzjastów malarstwa ludowego. Sam skończył krakowską ASP, wierzy, że w końcu sam odniesie sukces artystyczny, chociaż na razie częściej tworzy dekoracje na akademie ku czci niż prawdziwe obrazy. W miarę jak poznaje Nikifora, zaczyna doceniać jego dzieło. Widzi jego żarliwą wiarę, a zarazem duchową wolność, niezależność od opinii, kompletny brak zainteresowania doczesnością, dobrami materialnymi, zaszczytami. Sam głęboko zniewolony przez malarskie wykształcenie, uzależniony do malarskiej tradycji, od ocen i sądów, od marzeń o sukcesie i materialnej stabilizacji uświadamia sobie z bolesną oczywistością, że jego własny talent nie dorównuje geniuszowi zaniedbanego, ułomnego, pogardzanego starowiny. Gdy okazuje się, że Nikifor ma otwartą gruźlicę, dzielący z nim pracownię Włosiński staje przed kolejnym problemem: ryzykuje nie tylko własne zdrowie, ale i zdrowie swojej rodziny żony i dzieci. Co gorsza, Nikifor nie chce iść do szpitala: szkoda mu czasu, który może przeznaczyć na malowanie. Aby go tam umieścić, Włosiński musi przejąć nad nim opiekę prawną. Na wieść o tym, żona, która już wcześniej była przeciwna kontaktom męża z Nikiforem, przenosi się wraz z dziećmi do Krakowa. Nie pomagają tłumaczenia, że Nikifor jest umierający i ta opieka pSiedem lat później Nikifor, dzięki trosce lekarzy i Mariana, nadal żyje. Razem z Włosińskim jedzie do Warszawy, gdzie szykuje się jego największy polski triumf: w Zachęcie ma zostać otwarta wielka, retrospektywna wystawa jego prac. Obaj malarze pozostaną razem już do końca. 11:30 POLSKIE DROGI - ODC. 2/11 - OBYWATELE GG Serial wojenno - obyczajowy, 85 min, Polska 1977 Reżyseria: Janusz Morgenstern Scenariusz: Jerzy Janicki Zdjęcia: Edward Kłosiński Muzyka: Andrzej Kurylewicz Aktorzy: Karol Strasburger, Kazimierz Kaczor, Zofia Mrozowska, Piotr Pawłowski, Marek Walczewski, Henryk Bąk, Jadwiga Jankowska - Cieślak, Włodzimierz Boruński, Franciszek Trzeciak, Bronisław Pawlik, Aleksander Bardini, Beata Tyszkiewicz, Zygmunt Kęstowicz, Jan Englert, Leszek Herdegen, Barbara Sołtysik, Roman Stankiewicz, Bohdan Ejmont, Stanisław Zaczyk, Piotr Fronczewski, Maciej Góraj, Henryk Talar, Mieczysław Milecki, Monika Goździk, Zbigniew Zapasiewicz, Anna Nehrebecka, Arkadiusz Bazak, Stanisław Mikulski, Jan Machulski, Jerzy Kaliszewski, Emil Karewicz, Mieczysław Kalenik Podchorąży Władysław Niwiński z kapralem Leonem Kurasiem, już w cywilnych ubraniach, zatrzymują się na wiejskiej plebanii. Wpadają w ręce Niemców, ale dzięki sprytowi kaprala wykupują się. Kuraś zostaje jednak złapany na dworcu kolejowym i wysłany do stalagu. Niwiński udaje się do Krakowa. Tymczasem w Warszawie Johann Heimann - już w mundurze SS - szuka śladów po rodzinie Niwińskich, chce bowiem pomścić śmierć ojca. Władysław spotyka w Krakowie uratowanego przez siebie profesora, który oferuje mu pomoc w znalezieniu mieszkania i wyrobieniu nowych dokumentów. Wkrótce dochodzi do aresztowania profesora podczas osławionej niemieckiej akcji na Uniwersytecie Jagiellońskim. 13:00 NAGRODA LITERACKA GDYNIA 2019 - OLGA DRENDA Felieton, 1 min, Polska, 2019 Sylwetka Olgi Drendy, autorki nominowanej do Nagrody Literackiej Gdynia 2019 w kategorii "esej", za książkę "Wyroby". 13:05 CZY MOŻNA SIĘ PRZYSIĄŚĆ Film obyczajowy, 36 min, Polska, 1999 Reżyseria: Tomasz Tryzna Scenariusz: Tomasz Tryzna Zdjęcia: Wojciech Todorow Aktorzy: Stanisław Tym "Jest to opowieść o spotkaniu nieba filantropii z piekłem statystyki" - tak o swoim debiucie fabularnym mówi reżyser i scenarzysta, Tomek Tryzna. Autor sfilmowanej przez Andrzeja Wajdę, przetłumaczonej na kilkanaście języków powieści "Panna Nikt", kinem interesował się od wczesnej młodości. W wieku szesnastu lat zaczął realizować amatorskie filmy, za które zdobywał nagrody na różnych przeglądach. Był niepokornym indywidualistą, co nie ułatwiało mu życia w liceum. Z trudem ukończył szkołę średnią. Choć zawsze marzył o robieniu filmów, przez długie lata utrzymywał się głównie z pisania scenariuszy. Jest autorem m.in. "Murmuranda" w reżyserii Andrzeja Barszczyńskiego, "Sześciu milionów sekund" Leszka Staronia, "Opowieści Harleya" Wiesława Helaka. W latach 90. zrealizował według własnych scenariuszy m.in. "Kaskaderskie ABC" i eksperymentalny cykl telewizyjny "Trrr - obrazki do nakręcenia". Jednak popularność zyskał dzięki książce "Panna Nikt". Pomimo sukcesu literackiego wyznaje: "reżyseria jest dla mnie najważniejsza. Uważam, że kino jest najpiękniejszą ze sztuk. Książkę napisałem tylko dlatego, że nie mogłem zrobić filmu". Po 35 latach spełniło się marzenie Tomka Tryzny, pod koniec 1998 roku rozpoczął pracę nad krótkometrażowym filmem fabularnym "Czy można się przysiąść?". Do stworzenia tego obrazu zainspirował go sen. Pomyślał, że głód może być pretekstem do powiedzenia wielu istotnych rzeczy o świecie i człowieku. Fabuła filmu opowiada o Gościu (w tej roli Stanisław Tym) posilającym się w restauracji. W pewnym momencie przysiada się do niego Staruszek. Gość częstuje go golonką. Po chwili do stołu podchodzą jeszcze dwie głodne osoby - Chuda i Malutki. Staruszek wylizuje talerz. Chuda kradnie chleb, a Malutki rzuca się na kość i chowa ją za pazuchą. Kelner (gra go Ryszard Kotys) chce przepędzić hołotę, ale Gość go powstrzymuje. Prosi nawet o kartę dań i brakujące nakrycia. Pytany o sens zaczynającej się w ten sposób przypowieści reżyser unika jednoznacznych odpowiedzi. Interpretację pozostawia widzom. Mówi jedynie, że to historia o cierpieniu, fałszywej nadziei... Obsadzonemu w głównej roli Stanisławowi Tymowi towarzyszy 40 tzw. naturszczyków w rolach epizodycznych i 300 statystów. 13:50 STUDIO KULTURA - ROZMOWY - NNEKA Dysk./wywiad/debata, 8 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Andrzej Rossa (prowadzący) Urodzona w Nigerii soulowa wokalistka, której znakiem rozpoznawalnym są zaangażowane teksty. Utworem "Heartbeat" przebiła się do popkultury, ale wnosi do niej bardzo treściwy i wartościowy przekaz. Gościem Andrzeja Rossy jest Nneka. 14:05 NAGRODA LITERACKA GDYNIA 2019 - RAFAŁ KSIĘŻEK Felieton, 1 min, Polska, 2019 Sylwetka Rafała Księżyka, autora nominowanego do Nagrody Literackiej Gdynia 2019 w kategorii "esej" za książkę "Wywracanie kultury. O dandysach, hipsterach i mutantach". 14:15 GALERIA - PIOSENKI JACKA KACZMARSKIEGO (XXV PRZEGLĄD PIOSENKI AKTORSKIEJ WE WROCŁAWIU 2004) Koncert, 56 min, Polska, 2004 Autor: Wojciech Kościelniak Reżyseria: Wojciech Kościelniak Scenariusz: Wojciech Kościelniak Wykonawcy: Katarzyna Groniec, Mariusz Lubomski, Kinga Preis, Mirosław Baka, Jacek Bończyk, Sambor Dudziński, Konrad Imiela, Bogna Woźniak, Andrzej Kozłowski Koncert piosenek Jacka Kaczmarskiego, który odbył się w ramach XXV Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, w maju 2004 roku. Jacek Kaczmarski zmarł 10 kwietnia 2004 r. Był bardzo zaangażowany w przygotowanie tego koncertu, sam napisał komentarze do poszczególnych piosenek, dokonał także wyboru wykonywanych utworów. W koncercie wzięli udział: Katarzyna Groniec, Kinga Preis, Mirosław Baka, Mariusz Lubomski, Sambor Dudziński, Jacek Bończyk, Konrad Imiela, Bogna Woźniak, Andrzej Kozłowski. 15:25 KRÓTKI DZIEŃ PRACY Film polityczny, 73 min, Polska 1981 Reżyseria: Krzysztof Kieślowski Scenariusz: Hanna Krall Zdjęcia: Krzysztof Pakulski Muzyka: Jan Kanty Pawluśkiewicz Aktorzy: Wacław Ulewicz, Lech Grzmociński, Tadeusz Bartosik, Elżbieta Kijowska, Marek Kępiński, Paweł Nowisz, Barbara Dziekan, Wojciech Pilarski Scenariusz powstał na podstawie reportażu Hanny Krall "Widok z okna na pierwszym piętrze". Film jest oparty na wydarzeniach autentycznych, ale wszystkie występujące w nim postaci są fikcyjne. Dzieło wyreżyserowane przez twórcę "Dekalogu" i cyklu "Trzy kolory" łączy w sobie archiwalne materiały dokumentalne z fabularyzowaną relacją z jednego dnia "radomskich wypadków". W następstwie tych dramatycznych wydarzeń zaczęła się tworzyć "Solidarność". Akcja filmu rozgrywa się w ciągu zaledwie kilku godzin. Obserwujemy rozterki partyjnego dygnitarza, który, próbując uspokoić wzburzonych robotników i zażegnać niebezpieczeństwo, dzwoni po instrukcje do swoich zwierzchników w Warszawie, a także spotyka się ze swoimi podwładnymi i działaczami. Powodem wystąpienia zdeterminowanych robotników było przemówienie premiera, w którym zapowiedział podwyżkę cen mięsa i jego przetworów średnio o 69 procent. 25 czerwca 1976 roku, nazajutrz po ogłoszeniu drastycznych podwyżek, do I sekretarza Komitetu Wojewódzkiego PZPR dzwoni dyżurny, meldując o niepokojach w zakładach metalowych. Pierwsza zmiana nie przystępuje do pracy, trwają gorące dyskusje całej załogi. Najpierw ludzie wychodzą na dziedziniec, potem przed bramę fabryki. Wkrótce ruszają w kierunku gmachu komitetu. W drodze dołączają do nich robotnicy z innych miejscowych zakładów pracy. W komitecie rośnie napięcie, wyczuwa się nerwową atmosferę, którą potęguje meldunek kapitana MO o wystąpieniu 5 tysięcy ludzi. Milicja ściąga posiłki z innych miast. Na razie funkcjonariusze nie interweniują, mają czekać na rozwój wypadków. Nikt jeszcze nie zdaje sobie sprawy z powagi sytuacji. Kiedy tłum demonstrantów z hymnem na ustach i biało - czerwonymi flagami w rękach dociera przed gmach, I sekretarz próbuje przemówić robotnikom do rozsądku i załatwić sprawę polubownie. Agresja tłumu jednak narasta. Nie ma już mowy o prowodyrach i wybrykach chuligańskich, strajkuje cała klasa robotnicza. Wreszcie przyparty do muru I sekretarz KW obiecuje, że skontaktuje się z Warszawą w sprawie cofnięcia decyzji o podwyżkach cen mięsa. Wykonany telefon nie uspokaja jednak rozgniewanego tłumu. Strajkujący, których liczba rośnie, żądają natychmiastowej odpowiedzi. Sytuacja zaczyna powoli wymykać się spod kontroli. Wzburzony tłum podpala samochody, demoluje budynki, niszczy transparenty z propagandowymi hasłami, zewsząd słychać gwizdy i okrzyki: precz z władzą czerwonej burżuazji. Komendant MO wyprowadza pospiesznie I sekretarza z komitetu. Tymczasem do akcji wkracza policja. Dokonuje się pierwszych aresztowań, a co bardziej gorliwi funkcjonariusze przemawiają opornym do rozsądku pałami. "Krótki dzień pracy" I sekretarza został ukazany na tle strajku robotników, którzy żądają godziwych warunków życia. W krótkich sekwencjach twórcy filmu przedstawili również przyszłe losy kilku strajkujących, wyłowionych z anonimowego tłumu. 18:20 WAKACJE Z DUCHAMI - ODC. 3/7 - CZŁOWIEK W PLASTIKOWEJ ZBROI Serial przygodowy dla młodych widzów, 27 min, Polska 1970 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Adam Bahdaj Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Henryk Gołębiewski, Roman Mosior, Edward Dymek, Janusz Gajos, Józef Nowak, Wanda Łuczycka, Teofila Koronkiewicz, Zdzisław Mrożewski Śledztwo prowadzone przez chłopców zaczyna przynosić nieoczekiwane rezultaty. Domorośli detektywi mają już dwóch podejrzanych. Wkrótce pojawia się trzeci. Wieść niesie, że zjawił się w zamku w poszukiwaniu skarbu, ukrytego w podziemiach. 18:50 WAKACJE Z DUCHAMI - ODC. 4/7 - TAJEMNICZY PRZYBYSZ Serial przygodowy dla młodych widzów, 27 min, Polska, 1970 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Adam Bahdaj Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Henryk Gołębiewski, Roman Mosior, Edward Dymek, Janusz Gajos, Józef Nowak, Wanda Łuczycka, Teofila Koronkiewicz, Zdzisław Mrożewski W miasteczku pojawia się nowy przybysz. Bohaterowie podejrzewają, że on również jest zamieszany w niezwykłe sprawy, które dzieją się na zamku. Śledzenie tajemniczego osobnika nie przynosi jednak oczekiwanych rezultatów. 23:15 DOKUMENT W PODRÓŻY - CHIŃSKIE VAN GOGHI (CHINA'S VAN GOGHS) Film dokumentalny, 82 min, Holandia/Chiny, 2016 Reżyseria: Yu Tianqi Kiki, Yu Haibo Zdjęcia: Yu Haibo Do 1989 roku Dafen była małą robotniczą osadą położoną w granicach Shenzen miasta w południowo - wschodnich Chinach. Obecnie liczy już 10 000 mieszkańców, w tym głównie byłych chłopów, którzy dziś się malarzami. W wielu pracowniach, a także wprost na ulicach, malarze z Dafen tworzą tysiące replik popularnych na Zachodzie Europy obrazów. To tu powstają kopie znanych dzieł van Gogha, Leonarda da Vinci, Warhola i innych mistrzów malarstwa sprzedawane potem w tysiącach egzemplarzy w sklepach i galeriach na całym świecie. Roczna sprzedaż to 5 milionów obrazów, a zamówień jest tak dużo, że aby im sprostać, lokalni malarze śpią na podłodze między sznurami, na których wiszą tworzone przez nich kopie. W 2015 roku obroty ze sprzedaży tych replik wyniosły 65 milionów dolarów i nic nie zapowiada, aby uległy zmniejszeniu. Film śledzi losy jednego z takich kopistów Xiaoyong Zhao, który wraz z rodziną namalował już około 100 000 kopii dzieł van Gogha. Po wielu latach obcowania z twórczością holenderskiego mistrza poczuł do niego miłość i przywiązanie. Postanowił zgłębić fenomen jego twórczości. W tym celu udał się w podróż do Amsterdamu, aby na własne oczy obejrzeć jego oryginalne dzieła w Muzeum van Gogha i spotkać się ze swoim najlepszym klientem amsterdamskim marszandem. Zrodzona z kopiowania obrazów miłość do sztuki zmieniła go z rzemieślnika w malarza, który zaczął tworzyć własne, oryginalne obrazy. Jednak film dokumentuje nie tylko historię kopisty, który w wyniku swojej pracy stał się artystą. To również fascynujący obraz mało znanego aspektu globalnego rynku sztuki. Film odsłania kulisy produkcji obrazów na masową skalę, kwestionując definicje nie tylko sztuki jako takiej, ale również twórcy obrazu, a przede wszystkim roli i znaczenia oryginału i jego imitacji we współczesnej konsumpcyjnej kulturze. (Against Gravity) 03:05 JAZZ W AKWARIUM - KONCERT KWARTETU JANUSZA MUNIAKA (CZ. 1) Koncert, 34 min, Polska, 1984 Wykonawcy: Andrzej Jaroszewski (prowadzący), Bogdan Kierach, Andrzej Cudzich, Wojciech Puszek, Janusz Muniak, Janusz Muniak, Kwartet Janusza Muniaka Koncert muzyki jazzowej w wykonaniu Kwartetu Janusza Muniaka. 03:45 KINO NOCNE - ROZMOWA Z CZŁOWIEKIEM Z SZAFY Dramat psychologiczny, 93 min, Polska, 1993 Autor: Ian Mc Ewan Reżyseria: Mariusz Grzegorzek Scenariusz: Mariusz Grzegorzek Zdjęcia: Jolanta Dylewska Aktorzy: Bozena Adamek, Rafal Olbrychski, Marek Walczewski, Adam Ferency, Stanislawa Celinska, Ewa Frackiewicz, Marek Siudym, Leon Niemczyk, Inni. Mazurkiewicz Wieslawa I Ojciec Karola zmarł zanim chłopiec się urodził. Jego matka, Anna, pokochała syna zaborczą, chorą miłością. Przez wiele lat ograniczała jego świat tylko do swojej osoby, prawie wcale nie wyprowadzała go z mieszkania. Jedynym źródłem informacyjnym o świecie był dla chłopca telewizor. Gdy Anna dostrzega w swym ukochanym chłopcu dorosłego mężczyznę, jej stosunek do Karola ulega gwałtownej zmianie. Zaczyna zostawiać syna samego w domu. Karol nie przyzwyczajony do samotności, ze strachu, instynktownie szuka schronienia w szafie. Gdy Anna wychodzi za mąż, Karol zostaje oddany do szkoły specjalnej. po jej opuszczeniu próbuje żyć samodzielnie. To się jednak nie udaje. Karol bez przerwy wspomina dzieciństwo, matkę i jej miłość, kontrastujace okrutnie z rzeczywistością. Nie ma jednak złudzeń, wie, że ta miłość nigdy do niego nie powróci. Dlatego woli pozostać w szafie, być nikim, "człowiekiem z szafy".